Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 86

Ämne: Vilken Moog ska jag välja?

  1. #1
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran

    Vilken Moog ska jag välja?

    Jag köpte en Minitaur härom veckan, och den tillsammans med Analog Heat och ett knippe analoga delay (OK, två analoga delay och ett digitalt samt en H9 och en Meris Enzo) kan jag få rätt mycket trevliga ljud ur den.

    Men Moog ger mersmak. Jag funderar lite på om jag borde uppgradera mig så småningom. Det finns ju lite att välja på i olika prisklasser. Om vi håller oss till sådant som är i produktion eller producerats i modern tid, dvs efter att Bob kom tillbaka, och maskiner med klav eller rack- och bordsversioner av dem, så har vi:

    Slim Phatty
    Little Phatty
    Sub Phatty
    Sub 37
    Subsequent 37
    Subsequent 25
    Voyager i olika varianter
    Model D Reissue
    Grandmother
    Mathriarch
    One
    Sirin

    Jag är lite skeptisk till Slim och Little Phatty pga gränssnittet. Jag har haft en Slim Phatty, och i övrigt är den ju bra. Ska man ha fyra rattar med olika funktioner är Moogs lösning bland de bättre jag prövat, men jag vill skruva synt på ett annat vis än den medger.

    Model D och One är lite väl dyra, och egentligen Voyager med. Sirin lite för lik Minitaur.

    Men av Sub Phatty, Sub 37, och Subsequent-versionerna – vad är det framför allt som skiljer? Och Matriarch är ju en lite dyrare synt med extra allt, t ex delay, men Grandmother kostar hälften av den – samma som Subsequent 25. Hur skiljer de sig åt förutom reverbet och att Grandmother är semimodulär?

  2. #2
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Både Grandmother och Matriarch är semimodulära. Det som skiljer dem åt är parafonin, antalet oscillatorer, dubbla filter och stereodelay. För att ta några saker.

    Det som skiljer phatty/subsequent från sub 37/subsequent 37 är oscillatorernas komplexitet, modbussarnas komplexitet, envelopernas komplexitet, sequencern och mycket annat.

    Det som skiljer subsequent 37 och sub 37 är bara headroomet i mixern samt ljudvolymen i headphonesjacket.

    Jag personligen skulle skippa de mindre sub phatty/subsequent25/grandmother och satsa på Sub(sequent) 37 eller matriarch. Den förra om du vill ha patchminnen och lite råare moderna ljud, den senare om du vill kunna patcha, samt få ut ett fantastiskt analogt ljud både i mono, stereo och eller en, två eller fyra noters polyfoni.

    lite kort

  3. #3
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både Grandmother och Matriarch är semimodulära. Det som skiljer dem åt är parafonin, antalet oscillatorer, dubbla filter och stereodelay. För att ta några saker.

    Det som skiljer phatty/subsequent från sub 37/subsequent 37 är oscillatorernas komplexitet, modbussarnas komplexitet, envelopernas komplexitet, sequencern och mycket annat.

    Det som skiljer subsequent 37 och sub 37 är bara headroomet i mixern samt ljudvolymen i headphonesjacket.

    Jag personligen skulle skippa de mindre sub phatty/subsequent25/grandmother och satsa på Sub(sequent) 37 eller matriarch. Den förra om du vill ha patchminnen och lite råare moderna ljud, den senare om du vill kunna patcha, samt få ut ett fantastiskt analogt ljud både i mono, stereo och eller en, två eller fyra noters polyfoni.

    lite kort
    Ja, Matriarch är himmelsk att spela, det lilla jag har prövat.

  4. #4
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, Matriarch är himmelsk att spela, det lilla jag har prövat.
    Ja jag älskar båda. Sub 37:an är helt klart min goto-mono. Koppla på kör vrid liksom. Matriarchen kräver lite mer kärlek och att man faktiskt sitter med den, men resultatet kan ju bli enastående.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Poly D ärligt talat.

  6. #6
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Matriarch helt klart.

  7. #7
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Tror jag ägt, äger eller spelat tillräckligt på de allra, allra flesta moogar för att ha kommit till en konklusion jag kan stå för. Det finns ingen tvivel för min del: ingen slår en model d ljudmässigt. Den låter så vansinnigt bra, och är så fenomenalt enkel att hantera. Spelbarheten är oöverträffad i min bok. Jag har en gammal variant som jag givetvis tycker låter "bäst", men har testat reissuen och det är tveklöst samma synth och hade jag inte haft en OG så hade jag varit lika nöjd med en ny.

    På en stark andraplats ljudmässigt kommer Matriarchen. Den har ju rejält med möjligheter som en mini inte har, och är enligt mig extremt prisvärd. Bara delayet är ju fantastiskt i sig. Det är också den synthen som jag får flest "happy accidents" från, med kombon oförutsägbar parafoni och en sequencer som trots sin enkelhet genererar förbluffande musikaliska resultat. Jag skall vara helt ärlig och erkänna att jag inte patchar och grejer så mycket med den som den kanske förtjänar, men det är helt enkelt för att jag får underbara ljud ut av den innan jag hinner sätta igång med det

    Poly D som någon skriver här över har jag också testat. Förvisso en festlig synth som säkert duger i många lägen (även om de flesta säkert vet vad jag tycker om Bherringer), men till och med på mitt allra mest objektiva så får jag inte Moog-känslan i ljudet från den. Inte i närheten faktiskt. Dessutom är den väldigt ful och även om byggkvaliteten är helt ok så känns det inte som den håller för att spelas som jag gillar att spela mina moogar. Men jag är löjligt partisk, älskar Moog och är lycklig ägare till ett helt knippe - så jag är säkert inte den bästa att uttala mig. Men gör det ändå

    Ps, One kan man som jag ser det hoppa över. Det är en synth för ett helt liv - men för mycket möjligheter, för mycket skärm och alldeles för komplex för min smak. Har en memorymoog på gång (när jag kan köra ut av Norge till Sverige för att hämta den), den har däremot varit en dröm länge och förhoppningsvis står den här innan sommaren. Återkommer med reaktioner när det är verklighet!
    Senast redigerat av Nfuture den 2021-06-02 klockan 23:19.

  8. #8
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Jag satt en kort stund med en Voyager OS en gång och dubbade den till världens bästa monosynt. Jag står fast vid det utan att ha testat alla andra.

    Märkligt att jag inte har en

  9. #9
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Har Voyager o haft Minitaur. Skulle inte valt Sub Phatty pga hemsk hård och oskön klaviatur. Inte mkt erfarenhet av övriga men skulle nog GASat på Grandmother och Matriarch om jag inte haft Voyagern. Ev Sub 37 om det var rejäla basar jag ville åt främst. Grandmother o Matriarch verkar ha riktigt skön ton.

  10. #10

    Veteran
    Little Phatty har ju fördelen att man kan få tag på filtret på rätt ställe mellan patcharna. Riktigt najs för live fipplande.
    Annars är jag superförtjust i Grandmother. En tre osc moog för inga pengar alls.

  11. #11
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Matriarch är väl det självklara valet, om man inte behöver poly, då är det One. Matriarch är en svår men fantastisk maskin. Och den passar perfekt om du har en modular att interagera med. Men om du köper den var beredd på att spendera åtskilliga timmar på lärande.

  12. #12
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag skulle först stryka alla för utom Sub 37, Mathriarch, Model D och Voyager. Sedan handlar allt om hur mycket pengar jag vill lägga och vilken utav dom dyker upp först på 2:a hands marknaden. Men jag hade först och främst spanat på Mathriarch eller en Model D. Just för att de inte har patchminne. Det gör att dom blir mer "levande" och att jag måste ratta fram ett eget ljud när jag använder dom. Det plockar också fram karaktären på ett helt annat sätt än en med patchminne.
    Som exempel så använder jag min Berra D i 10 av 10 låtar, men använder bara min Little phatty i 5 av 10 låtar som jag gör

  13. #13
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    Kan bara uttala mig om skillnaden mellan Slim/Little Phatty och Sub Phatty, men där är min uppfattning att Slim/Little har ett råare ljud i oscillatorerna... såg en jämförelse på YouTube som jag tyckte bekräftade detta.

  14. #14
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle först stryka alla för utom Sub 37, Mathriarch, Model D och Voyager. Sedan handlar allt om hur mycket pengar jag vill lägga och vilken utav dom dyker upp först på 2:a hands marknaden. Men jag hade först och främst spanat på Mathriarch eller en Model D. Just för att de inte har patchminne. Det gör att dom blir mer "levande" och att jag måste ratta fram ett eget ljud när jag använder dom. Det plockar också fram karaktären på ett helt annat sätt än en med patchminne.
    Som exempel så använder jag min Berra D i 10 av 10 låtar, men använder bara min Little phatty i 5 av 10 låtar som jag gör
    Jo, jag använder inte heller patchminne i någon större utsträckning.

  15. #15
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Tycker att Slim och Little phatty faller framförallt på uppvärmningstiden de behöver ha för att få oscillatorerna stabila. Jag har upplevt att OSet är lite buggigt också, och har hängt sig när man rattar ljud när man kör en sekvens
    Senast redigerat av NON den 2021-06-03 klockan 11:42.

  16. #16
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Jag röstar på Matriarch, den låter underbart i alla demos på tuben, oavsett vilken sorts musik som framförs på den. Har dock inte fått chansen att provspela på egen hand. (Men jag känner en som har en, och snart snart snart är jag vaccinerad!)

  17. #17
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker att Slim och Little phatty faller framförallt på uppvärmningstiden de behöver ha för att få oscillatorerna stabila. Jag har upplevt att OSet är lite buggigt också, och har hängt sig när man rattar ljud när man kör en sekvens
    Tror inte min Little Phatty hängt sig någon gång någonsin, och jag har haft den sedan den var ny. Brukar försöka ge den ca 15 minuter för att bli varm innan inspelning, men det är väl inget konstigt? Gör samma med mina andra analogisar.

    Men jag måste säga att Grandmother och Matriarch verkar grymma.

  18. #18
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Bara för att göra listan komplett: Mother-32 och Behringer Model D.

  19. #19
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara för att göra listan komplett: Mother-32 och Behringer Model D.
    Ska vi ha med kloner är Roland och Studio Electronics intressantare.

  20. #20

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker att Slim och Little phatty faller framförallt på uppvärmningstiden de behöver ha för att få oscillatorerna stabila. Jag har upplevt att OSet är lite buggigt också, och har hängt sig när man rattar ljud när man kör en sekvens
    Har man en gammal Rogue så är den tiden för uppvärmning rimlig…

  21. #21
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    Inte ägt nån själv men spelat en hel del på sub37, skulle jag köpa nån idag så skulle det nog bli den

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska vi ha med kloner är Roland och Studio Electronics intressantare.
    Moog är också en klon.

  23. #23
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moog är också en klon.
    Nej.

  24. #24
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska vi ha med kloner är Roland och Studio Electronics intressantare.
    Roland/se är superpillig att ratta tycker jag, låter helt okej men allt är för smått
    Senast redigerat av 972 0904 den 2021-06-04 klockan 00:15.

  25. #25
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moog är också en klon.
    Berätta.

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Företaget som tillverkade minimoogen gick under tidigt 80-tal. Eller gick rättare sagt under ett par gånger fram tills dess likaså. Ett nytt företag uppstod långt senare som hette Big Briar, Inc. Bob Moog tillverkade då theremin-kloner. Sedan tjatade många på honom att bygga en ny minimoog och långt senare kom den nya designen Voyager. Efter det kom en nytillverkad minimoog av mer klassiskt snitt. Av ett helt annat företag än det första. Med nya lösningar på saker och med annorlunda komponenter. En sorts klon av originalet. Man återvann också företagsnamnet till slut. Men då har det passerat ungefär 20 år sedan ursprungets minimoog tillverkades. Således kan man se det som att det Moog som finns idag inte är anknutet mer till 60-och 70-talets Moog mer än namnet och frontfiguren, den framlidne ikonen Dr Robert Moog. Rest in peace Bob. Att då Moog ska vara the real deal och så vidare är lite diskutabelt. Ungefär samma sak gäller DSI / Sequential som en gång var ett annat Sequential Circuits, Inc.

  27. #27
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Ah, ett fritt översatt referat från Wikipedia utan tydligt angiven referens. Dessutom några oklara fantasier som frångår uppgiftsinstruktionen. Lägg därtill såväl bristfällig användning av gemener och versaler som inkongruens i språkdräkt (anglicismer i kombination med arkaismer?!).

    Helhetsomdöme: E

    Lycka till med nästa uppgift!

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nej magister Viforia. Jag utgick inte från Wikipedia.

  29. #29
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 972 0904 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland/se är superpillig att ratta tycker jag, låter helt okej men allt är för smått
    Syftade dels på SE-02, även om du har rätt om pilligheten, men även på Studio Electronics som företag.
    Senast redigerat av DanielW den 2021-06-04 klockan 07:56.

  30. #30
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Clone Wars, wohoo!

  31. #31
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Ah, tänkte inte så långt, mindre pilligt på ”äkta” SE så klart

  32. #32
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Företaget som tillverkade minimoogen gick under tidigt 80-tal. Eller gick rättare sagt under ett par gånger fram tills dess likaså. Ett nytt företag uppstod långt senare som hette Big Briar, Inc. Bob Moog tillverkade då theremin-kloner. Sedan tjatade många på honom att bygga en ny minimoog och långt senare kom den nya designen Voyager. Efter det kom en nytillverkad minimoog av mer klassiskt snitt. Av ett helt annat företag än det första. Med nya lösningar på saker och med annorlunda komponenter. En sorts klon av originalet. Man återvann också företagsnamnet till slut. Men då har det passerat ungefär 20 år sedan ursprungets minimoog tillverkades. Således kan man se det som att det Moog som finns idag inte är anknutet mer till 60-och 70-talets Moog mer än namnet och frontfiguren, den framlidne ikonen Dr Robert Moog. Rest in peace Bob. Att då Moog ska vara the real deal och så vidare är lite diskutabelt. Ungefär samma sak gäller DSI / Sequential som en gång var ett annat Sequential Circuits, Inc.
    Var det inte Moog som företag som ägde rättigheterna till kretskorten tills patenten gick ut? Vilket företag man outsourcar till för tillverkning är inte så viktigt bara det byggs på rätt sätt. Och varumärket i sig står ju för kvalité och det har de hållit fast vid även om de nog kunde köra en Behringer och tjäna mycket mer pengar.

  33. #33
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad folk läser in i varumärken är ändå lite av en gåta. Det är väl funktion för rimligt pris som är mer avgörande? Poly D är lika välbyggd och välljudande som allt jag testat från Moog. Till ett bra pris. Således rekommenderade jag den.

    Moog som företag var borta från musikbranschen i ganska exakt 20 års tid.

    Hela diskussionen blir som att det vore tabu att nämna Seat eller Skoda när någon funderar på en Audi. Är Audi objektivt sett en bättre bil? Eller handlar det om hur VW positionerar sina bolag marknadsmässigt?
    Senast redigerat av PF den 2021-06-04 klockan 09:14.

  34. #34
    99JJQ
    99JJQ är uppkopplad nu
    99JJQs avatar
    Veteran
    Matriarch helt klart.

  35. #35
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Opåläst och otrevligt
    Det är väl ingen hemlighet att Moog Music rann ur Bobs ägo, och han körde Big Briar å byggde moogerfoogers å thereminer?

    Om jag minns rätt ifrån Roberts berättelse vid fikat i samband med polarpriset, så fick Moog Music ekonomiska problem, och Robert sålde då företaget, men fortsatte arbeta där. Parallellt startade han BigBriar. Några år senare gick Moog Music i konkurs. Såsmåningom fick/köpte BigBriar tillbaks rättigheterna till namnet Moog Music och re-brand:ade. Så nuvarande Moog Music är såvitt jag vet det bolag som startades av Robert Moog som Big Birar inc, och det ursprungliga Moog Music är konkursat och dött. Sen hur stor roll det spelar kan väl diskuteras. Det är inte dirket ovanligt att nischade entusiastbolag har en konkurs eller två längs vägen...

  36. #36
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad folk läser in i varumärken är ändå lite av en gåta. Det är väl funktion för rimligt pris som är mer avgörande? Poly D är lika välbyggd och välljudande som allt jag testat från Moog. Till ett bra pris. Således rekommenderade jag den.

    Moog som företag var borta från musikbranschen i ganska exakt 20 års tid.

    Hela diskussionen blir som att det vore tabu att nämna Seat eller Skoda när någon funderar på en Audi. Är Audi objektivt sett en bättre bil? Eller handlar det om hur VW positionerar sina bolag marknadsmässigt?
    Audi/VW/Skoda är väl mer som Fender/Mexicofender/Squier. Fast jag tror det är större kvalitetsskillnader mellan gitarrerna än bilarna...

  37. #37
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad folk läser in i varumärken är ändå lite av en gåta. Det är väl funktion för rimligt pris som är mer avgörande? Poly D är lika välbyggd och välljudande som allt jag testat från Moog. Till ett bra pris. Således rekommenderade jag den.
    Frågan som ställs är ”vilken Moog skall jag välja?”
    Väldigt enkelt och konkret. Poly D (sic) är inte en Moog.
    Finns ju massvis med trådar och information om hur bra (eller dåliga ) Bherringers kloner är.

  38. #38
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ffrostengren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Men nu var det kanske inte det DanielW ville veta när han startade tråden...
    Nej, jag är alltså i den här tråden intresserad av syntar producerade av företaget Moog, startat av Bob Moog som Big Briar och omdöpt till sitt nuvarande namn 2002.

  39. #39
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Rekommenderar att du köper den du verkligen vill ha även om det kostar lite mer än du tänkt.
    Chansen att den stannar kvar i sin arsenal är ju högre än om man måste nåt som man kanske tror räcker/funkar.
    Utslaget på några år blir det ju inte så blodigt.
    Handlar väl bara om att ha medel tillgängligt vid köpet...

  40. #40
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, jag är alltså i den här tråden intresserad av syntar producerade av företaget Moog, startat av Bob Moog som Big Briar och omdöpt till sitt nuvarande namn 2002.
    Så du var alltså inte intresserad av anekdotiskt presenterade historielektioner?

  41. #41
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag är dock inte så övertygad som de andra att det är just en Matriarch du skall ha. Sub/Subsequent 37 är en fantastiskt jäkla synt. Utan konkurrens är det den som gett mig mest tillbaka på alla syntar jag köpt de senaste åren.

    Matriarchen är fantastiskt fin men kräver mer handpåläggning som sagt.

  42. #42

  43. #43
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte du bara lägga ner? Vad får du ut av det liksom?

  44. #44
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ffrostengren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Robert Moog patenterade bara en enda sak och det var hans ladder-filter. Men när det gäller övriga rättigheter så blev han nog av med allt när företaget blev uppköpta. Sedan des har dock alla mönsterskydd och annat gått ut för längesedan.

    Så när de gjorde Model D reissue hade de lika mycket rätt att göra den som jag (eller någon från Tyskland vida namn Uli) hade haft om jag hade gjorde den. Så ur det hänseendet har PF helt rätt i att en Model D reissue är lika mycket en "klon" som vilken annan MiniMoog-klon som helst!

    När det sedan gäller Moogs kvalitet så har jag ett och annat att tycka om det. Har fått bytt både filterratt och oktavväljare på Sub37 som har packat ihop och gått hem. Så på den fronten lämnar nog "nya" Moog, i mina ögon, en del att önska.

    Men nu var det kanske inte det DanielW ville veta när han startade tråden...
    Jag har bara ägt Sub Phatty och Matriarch. De håller hög kvalité. Och de låter båda riktigt bra. Uli har gjort ett smart drag men han hade kunnat väntat lite mellan releaserna för marknaden blev lite fylld på analogsyntar. Ang. historian så har du säkert rätt, jag har inte läst på och kommer nog inte göra det heller

  45. #45
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte du bara lägga ner? Vad får du ut av det liksom?
    Det ska komma från forumets absolut mest envisa Behringer-motståndare? Vad får du själv ut av ditt raljerande så fort bokstaven B över huvud taget nämns? Jag tänkte väl att de flesta som är ute efter moogljudet vill ha minst tre oscillatorer eftersom det är då monosyntar blomstrar allra mest. Det är så otroligt polariserat det här, närmast politik. Det borde väl handla om ljudet och känslan. Alla som plankar minimoog älskar den och hyllar den, men faktumet att den är mycket mycket dyr kvarstår. Finns det alternativ? Jadå vissa av oss tycker det.

  46. #46
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Oj vad jag blev sugen på Matriarchen nu!
    Den skulle jag valt om jag var ute efter moogsoundet.
    Verkar sjukt flexibel.
    Den skulle nog bli bra kompis till TTSH:n

  47. #47
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Bästa investeringsobjekten torde vara System 55 eller modular

  48. #48
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Älskar Matriarch men skulle lämna patchpunkterna närmast orörda så hoppas det kommer en variant som är lite förenklad, då ställer jag mig i kö

  49. #49
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	e5796e6c99ab3f107bb2d64c9da708d9.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	40,2 KB 
Id:	101878

  50. #50
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Sålde nästan allt euro och köpte mig en Matriarch. Har inte ångrat det en sekund.
    Går snabbt att ratta in nåt användbart grundljud och därifrån kan man ta det till djupa nivåer av patchning och annat. Delayet är så väl integrerat i burken/soundet att alla mina roliga pedaler står oanvända...
    Kanske inte första val till snärtiga basar, men bra då att trådskaparen/frågeställaren har en Minitaur!

  51. #51
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ska komma från forumets absolut mest envisa Behringer-motståndare? Vad får du själv ut av ditt raljerande så fort bokstaven B över huvud taget nämns? Jag tänkte väl att de flesta som är ute efter moogljudet vill ha minst tre oscillatorer eftersom det är då monosyntar blomstrar allra mest. Det är så otroligt polariserat det här, närmast politik. Det borde väl handla om ljudet och känslan. Alla som plankar minimoog älskar den och hyllar den, men faktumet att den är mycket mycket dyr kvarstår. Finns det alternativ? Jadå vissa av oss tycker det.
    Uppenbarligen inte trådskaparen då frågan är: "Vilken Moog ska jag välja?"

    En Moog är en Moog och annat är annat så kan man ju lämna det där liksom

  52. #52
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så du var alltså inte intresserad av anekdotiskt presenterade historielektioner?
    Jo, om Big Briar, Bob Moog och Moog Music Inc.

  53. #53
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    I min värld så är det Matriarch som tog hem priset. One är för dyr och jag vet inte ens om jag gillar den då i/o är i brist, om man inte räknar MIDI. Jag har kommit till, inte lärt mig, att älska parafoniska syntar, det går att skapa magi med dem.

    Sen om man inte har 20k att kasta ut så låter Sub och första Phattys svinbra. Har inget att säga om Sub37 och senare då jag aldrig spelat på dem. Alternativt finns ju alltid Uli, sålde min Model-D, Mini Moog är ett rätt ... ojojoj.. trist instrument ändå. Många, inklusive jag förut, verkar fixerade på den. Min slutsats är att den låter väl okej.

    Spara pengar och gå på en Matriarch om du är modulärnyfiken. Annars köp en billig ^

  54. #54
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ska komma från forumets absolut mest envisa Behringer-motståndare? Vad får du själv ut av ditt raljerande så fort bokstaven B över huvud taget nämns?

    Jag raljerar bara om Bherringer i BDOB-tråden, och knappt ens där längre. I samma tråd kan du få en detaljerad förklaring på varför jag inte är down med B. Föreslår att du startar en tråd om alla grejor som du menar är för dyra i förhållande till funktion och det du menar är bra alternativ, så slipper du göra det i en tråd där han som startade den och många andra vill läsa om Moog.

  55. #55
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I min värld så är det Matriarch som tog hem priset. One är för dyr och jag vet inte ens om jag gillar den då i/o är i brist, om man inte räknar MIDI. Jag har kommit till, inte lärt mig, att älska parafoniska syntar, det går att skapa magi med dem.

    Sen om man inte har 20k att kasta ut så låter Sub och första Phattys svinbra. Har inget att säga om Sub37 och senare då jag aldrig spelat på dem. Alternativt finns ju alltid Uli, sålde min Model-D, Mini Moog är ett rätt ... ojojoj.. trist instrument ändå. Många, inklusive jag förut, verkar fixerade på den. Min slutsats är att den låter väl okej.

    Spara pengar och gå på en Matriarch om du är modulärnyfiken. Annars köp en billig ^
    Min modulärnyfikenhet är stillad sedan länge, jag har byggt flera eurosystem och även kört Serge.

    Men Matriarch verkar absolut vara en mycket trevlig synt.

  56. #56
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Jag vet vilken moog jag valde till sist: Sequential PRO-3. 🙂

    Hade Minitaur och Slim Phatty men tycker PRO-3 lätt ersätter båda.

  57. #57
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Det finns en Sub Phatty 25 för 4 kkr på Vend just nu. Låter väldigt bra (lite för bra för att vara sant). Absolut värt att kolla upp om man är på jakt efter en Moog
    https://vend.se/579471-moog-sub-phatty

  58. #58
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en Sub Phatty 25 för 4 kkr på Vend just nu. Låter väldigt bra (lite för bra för att vara sant). Absolut värt att kolla upp om man är på jakt efter en Moog
    https://vend.se/579471-moog-sub-phatty
    Den har kostat mer, så jag misstänker att det faktiskt är någon som behöver cash helt enkelt. Stockholm dessutom, stor chans att köparen vill hämta upp.

    Jag har funderat på den, absolut.

  59. #59
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa investeringsobjekten torde vara System 55 eller modular
    Jag hade en Model 15 och vill varna lite för den eftersom jag tyckte att enveloperna var fullkomligt usla, väldigt långt från min erfarenhet av originalen. Hade senare moduler från Mos Lab och de enveloperna var väldigt mycket bättre. Så i fråga om investeringsobjekt och hur de kommer stå sig prismässigt i framtiden skulle jag avråda.

  60. #60
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en Model 15 och vill varna lite för den eftersom jag tyckte att enveloperna var fullkomligt usla, väldigt långt från min erfarenhet av originalen. Hade senare moduler från Mos Lab och de enveloperna var väldigt mycket bättre. Så i fråga om investeringsobjekt och hur de kommer stå sig prismässigt i framtiden skulle jag avråda.
    Undrar hur det kommer sig då den ju är gjord med exakt samma komponenter?

Liknande ämnen

  1. Vilken högtalare ska jag välja?
    Av rootaccess i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-11-25, 18:40
  2. Modularhjälp. Vilken ska jag välja?
    Av Discohund i forum Modularer & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2015-06-22, 06:47
  3. Vilken pickup ska jag välja?
    Av Alphadial i forum Stränginstrument
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-13, 15:48
  4. Vilken extern hårddisk ska jag välja?
    Av inok i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 13:49
  5. vilken dynamisk sångmick ska jag välja?
    Av 655321 i forum Inspelning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •