Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 200

Ämne: Reason 12

  1. #121
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Efter lite utvärdering/testande så uppskattar jag verkligen att man kan välja med Reason 12 om man vill köra nya HD grafiken eller gamla lågupplösta. För standalone så är ju verkligen HD att föredra, den gamla ser väldigt suddig ut när man väl provat HD-versionen. Men det som är väldigt relevant i sammanhanget, är vilken skillnad det blir i användning av ram-minne mellan HD och lågupplösta.

    Som rack plugin i FL studio gjorde jag lite tester, då man där i dess CPU/Ram mätare kan se exakt hur mycket ram som används när man lägger till en ny kanal med Reason Rack Plugin. Detta går ju givetvis att checka i Logic och andra DAW's med, genom task manager och dylikt. Men min slutsats blev att för stora projekt med många kanaler, så vart det essentiellt för min del att kunna få ut lite extra ram. (har bara 16gb ram utan expansionsmöjlighet).

    Nu har jag inte exakta värdena i minnet från mina testsessioner, men i snitt så låg en Reason Rack Plugin med en synth i på cirka 1gb till 1,5gb å detta varierade lite specifikt med vilken synth i Reason det gällde. Nu kommer jag inte heller ihåg hur mycket det diffade mellan HD och vanliga. Men det var i vart fall märkbart. Man får manuellt klicka på show info på Reason i applications å kryssa i om den ska köras i HD eller ej.
    Senast redigerat av Anubis den 2022-02-18 klockan 15:23.

  2. #122
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Ska testa den nya gratis RE synthen Macro nu spännande.

  3. #123
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Fråga kring offline auktorisering, har installerat den extra programvaran man behöver till eventuella offline scenarios med laptopen. Som de instruerar/länkar från Reasons hemsida. Men noterar nu när jag köpt Audiorealism Bassline Rack Extension, att det står ”online only” på den på mina produktsidor på Reasons hemsida.

    Så antar då att offline läget är per plugin/tillverkare basis beroende på hur deras avtal med Reason Studios ser ut? Rätt synd ifall det är så, blir lite meckigt i så fall när man surfar runt mellan t ex olika studios/fik osv med laptopen. Någon som har Audiorealism bassline RE som vet mer?

    *fick svar från Reason supporten, om man kör deras rent-to-own, så kan man inte gå offline förrän man betalat hela summan. Så det har löst sig.
    Senast redigerat av Anubis den 2022-04-05 klockan 16:55.

  4. #124
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Hur upplever folk här att prestandan är med Reason 12? Det har ju tydligen varit lite struligt med denna versionen, kanske pga HD-uppdaten?

    https://www.reddit.com/r/reasoners/c...r_you_as_well/

    https://www.reddit.com/r/reasoners/c...or_you_please/

    Personligen så har jag mest kört Reason som Rack Plugin och där har det funkat bra. Men märkt att det är lite mer hackigt i standalone. I synnerhet så har jag märkt att det visuellt hackar när man scrollar, och sen random så hackar själva uppspelningen till och låte lite ur synk nästan så man får pausa/starta. Intressant nog så visar Reasons egna CPU meter på låg användning likaså task managern. Så bör alltså vara något med optimeringen av koden?

    Det är inget som förbättras heller av att ändra buffer settings.
    Senast redigerat av Anubis den 2022-04-05 klockan 21:29.

  5. #125
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Intressant, jag har faktiskt haft problem med dropouts och sprak om jag inte har rätt hög audiobuffer trots att reason visar att jag har låg CPU-användning. Jag har också ny dator så jag trodde det berodde på den men förstår egentligen inte vad som skulle vara skillnaden då allt annat flyter bra på den.

    Mina problem ändras dock av buffersettings

  6. #126
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Tycker grafiken flyter på bättre (inga större problem innan dock) sen jag kryssade i "öppna i låg upplösning", men det har ju kommit en del uppdateringar som har förbättrat prestandan som kan ha gjort sitt också. Mina skärmar är ca 13 respektive 18 år gamla så har inget behov av högupplöst grafik ändå Inte haft något problem med knaster och sprak, fläkten går dock på högvarv oftare även med projekt som inte alls är särskilt tunga. Men datorn börjar bli lite med åren den med så det kanske är normalt.

  7. #127
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Ska testa standalone low res, kör faktist low res i rack plugin pga hur mycket extra ram det sparar. Är bara så himla snyggt i standalone med HD, i Logic spelar det mindre roll. Ska prova lite andra grejer också. Läste något om att man kunde radera något lokalt på datorn där Reason sparar cache? Inte bekant med sånt i Reason, mest kört Logic. Sen skrev vissa att man kunde scrolla lite upp å ner samt vända på racket när man laddat nya instrument för att den skulle cacha eller nåt? Dunno kanske är lite sånna där placebo huskurer likt när man blåste i NES cartridges som liten?

    Btw vad har ni för buffer value i Reason, över 1000 eller runt 500? I logic brukar jag ha väldigt lågt, typ 128 och får perfekt responstid för att spela med midiklavet. Som sen givetvis höjs när låten blir mer komplex/resurskrävande.
    Senast redigerat av Anubis den 2022-04-06 klockan 12:14.

  8. #128
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Okej testat i low res mode standalone, testat buffer size på: 2048, 1024, 512, 256, 128 ändå så kvarstår det här sporadiska skuttandet. Det är som att kicken slår ett dubbelslag emellanåt, ungefär som att Reason fått hjärtklappning av lite för mycket koffein.

  9. #129

    Veteran
    Jag kör på 64 samples buffert vid 44.1khz med mitt gamla Focusrite 2i4 med brasklappen att detta inteface har hög latency ifrån början.
    Min gamla dator med en i5 3570k gick i princip inte 12an att jobba i, 11 funka fin fint men 12 drog för mycket resurser.
    Låg DSP i Reason men i processer i Windows så låg den verkliga förbrukning skyhög.

    Jag köpte ny dator med en Ryzen 5900x och med den är Reason 12 som 11an. Låg DSP i reason = låg CPU i Windows när man tittar på CPU.
    Inga problem med lagg på grafik eller ljud alls.

    TIPS : På min Ryzen 5900x stänger jag av hyperthreading, då minskar CPU belastningen till hälften jämfört om jag har på hyperthreading i Reason.

    Grafik kör jag högupplöst, det här arret som har rejält med enheter tar 550MB i primärminnet. Inte så farligt tycker jag.
    Klistrar in en hopplös bild med alla devicer i en lång lista Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	r12.png 
Visningar:	34 
Storlek:	299,2 KB 
Id:	106148
    Senast redigerat av drloop den 2022-04-10 klockan 20:31.

  10. #130
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Intressant tack för lite insikt, jag har inte ens kommit till arret i standalone Reason än, mer bekväm med Logics sequencer fortfarande. Men ska prova av nyfikenhet på prestandand/stresstesta datorn lite.(förhoppningsvis resulterar det i en låt också). Märkte nu när jag testade ändra lite fram och tillbaks mellan Hyperthreading, enda skillnaden rent prestandsmässigt var att den ökade CPU typ 10%, ska kika mer noga imorrn olika latency settings också.

    Men noterade i vart fall att själva lagget i ljudet uppstår endast när man scrollar i racket. Och i övrigt noterar jag att i min ”preview/fast naviation” spalt till höger av racket, så är några få enheter inte med, dvs deras grafik har inte laddats/cachats ordentligt. Konstigt nog är det Kong, men inte alla, några syns.

    Fotot blir felroterat, ”99 iphone buggen”.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	429FF81F-51B1-4331-83C4-5F07830D8AB2.jpeg 
Visningar:	15 
Storlek:	3,00 MB 
Id:	106166

    I övrigt spanar jag in Ompf Club Drum RE. Någon som har den som är nöjd/missnöjd? Tankade demot förrut men glömde testa den ordentligt innan den löpte ut. Verkar riktigt nice med så pass mycket inkluderade samplingar/custom kits. Tänker mig att sånna kits kan vara inspirerande då det finns så mycket parametrar att tweaka, lite som Kong.

    Sen har jag utvärderat/jämfört Reason Studios Polystep Sequencer vs Robotic Bean AB Sequences. Hatten av till Robotic Bean’s Sequences, den är är strået vassare IMO. Även om propsarna så klart alltid har mycket nicea funktioner med och är väldigt genomtänkt. Lite olika approaches, ska nog köpa båda. Funkar bra i tandem också.

    Är besatt av Reason Studios Drum Sequencer, så rolig med Kong i Rack Plugin i Logic.
    Senast redigerat av Anubis den 2022-04-10 klockan 23:30.

  11. #131
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Löst sig med hackandet! Tänkte först skicka in en ticket till Reason supporten. Men efter att ha lusläst prestandakraven för Reason 12, så lyckades jag hitta culprit! Denna DAW krävde betydligt mer ledigt diskutrymme än jag gett den. Så tömde hårddisken lite och voilà! Allt flyter på gött och all den krispiga HD grafiken kan nu cachas effektivt.

  12. #132

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Löst sig med hackandet! Tänkte först skicka in en ticket till Reason supporten. Men efter att ha lusläst prestandakraven för Reason 12, så lyckades jag hitta culprit! Denna DAW krävde betydligt mer ledigt diskutrymme än jag gett den. Så tömde hårddisken lite och voilà! Allt flyter på gött och all den krispiga HD grafiken kan nu cachas effektivt.
    Skönt att det löst sig.

  13. #133
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Propparna ska ha en livestream och presentera en ny effekt på onsdag. Roboten får mig att tänka på vocoder, och enheten ser ut att ha flertalet olika sektioner så kanske någon multieffekt för röstmanipulation (och annat)?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3156.png 
Visningar:	16 
Storlek:	982,1 KB 
Id:	106279

  14. #134
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Propparna ska ha en livestream och presentera en ny effekt på onsdag. Roboten får mig att tänka på vocoder, och enheten ser ut att ha flertalet olika sektioner så kanske någon multieffekt för röstmanipulation (och annat)?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3156.png 
Visningar:	16 
Storlek:	982,1 KB 
Id:	106279
    Mycket spännande! En Daft Punk inspirerad effekt? Är själva Roboten i thumbnail en stock image eller någonting custom som anspelar på interfacet till nya effekten? Den har en lite synthaktig kontrollpanel på framsidan.

  15. #135
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Jag kan kanske vara sugen på en 12:a om någon vil sälja. Men jag säger inte jag köper men jag är nyfiken på om jag och Reason klickar (igen).
    Senast redigerat av signal den 2022-04-17 klockan 17:57.

  16. #136
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av signal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan kanske vara sugen på en 12:a om någon vil sälja. Men jag säger inte jag köper men jag är nyfiken på om jag och Reason klickar (igen).
    Du kan ju alltid testa Reason+ en månad för 1 euro. En månad bör räcka för att känna om man ”klickar” Priset på Reason har ju för övrigt höjts galet på senaste, så känns ju smartast att dema en månad för å inte kasta pengarna i sjön.

  17. #137
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Vocoder Verkar kompetent!


    https://youtu.be/fXhagx4NhwM

  18. #138
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Verkligen. Snygg tydlig design i vanlig ordning från Reason Studios. Den verkar vara lite av en hybrid mellan Europa och Reason Vocodern? Samt typ lite Autotune och Eventide Harmonizer?

    Kanske även att de sneglat på V-Synth och Infected Mushrooms Manipulator. Då denna kan användas på samma sätt som just Manipulator som en midi/audio effekt i Logic t ex:


    https://youtu.be/nTDM8VIBgI0
    Senast redigerat av Anubis den 2022-04-20 klockan 15:38.

  19. #139

    Veteran
    Vocodern var verkligen finemang och snabbjobbad.

    Testade med min senaste demo, vocodern kommer in vid 30 sekunder
    https://soundcloud.com/dabene/1987-vocoder

  20. #140
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vocodern var verkligen finemang och snabbjobbad.

    Testade med min senaste demo, vocodern kommer in vid 30 sekunder
    https://soundcloud.com/dabene/1987-vocoder
    Riktigt snyggt!

  21. #141
    Mickey
    Mickey är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Låter ju toppen! Mångsidig i sound dessutom.

  22. #142
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    https://reasonstudios.com/blog/ceo-r...ate-june-2022/

    Lite ny info om kommande uppdateringar. Vst3-kompabilitet förväntas först i slutet av året. En ny player nu i sommar. Nytt instrument under andra halvan av året. M1-kompabilitet är på G. Så även att kunna köra reason+ utan internettillgång. RE-utvecklaren Robotic bean jobbar numera med reasonutveckling.

  23. #143
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://reasonstudios.com/blog/ceo-r...ate-june-2022/

    Lite ny info om kommande uppdateringar. Vst3-kompabilitet förväntas först i slutet av året. En ny player nu i sommar. Nytt instrument under andra halvan av året. M1-kompabilitet är på G. Så även att kunna köra reason+ utan internettillgång. RE-utvecklaren Robotic bean jobbar numera med reasonutveckling.
    Robotic Bean som Reasonutvecklare tror jag är en mycket bra kombo. Mer Robotbönor till volket!

  24. #144

    Veteran
    Har jobbat lite seriösare med Reason 12 och min Macbook Pro M1.
    Bra prestanda jämfört med Intel laptop macarna men...

    Det laggar när man har stora arr med många devicer och man scrollar i racket. Hyggligt irriterande, hoppas detta blir bättre när vi får en M1 optimerad version av Reason. DSP i Reason är max två pluppar.

    Någon annan som har liknande upplevelse?
    Klurar på om det beror på ljudkortet, får ett nytt i nästa vecka. Kör idag 1 gen Focusrite Scarlett 2i4.

  25. #145
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har jobbat lite seriösare med Reason 12 och min Macbook Pro M1.
    Bra prestanda jämfört med Intel laptop macarna men...

    Det laggar när man har stora arr med många devicer och man scrollar i racket. Hyggligt irriterande, hoppas detta blir bättre när vi får en M1 optimerad version av Reason. DSP i Reason är max två pluppar.

    Någon annan som har liknande upplevelse?
    Klurar på om det beror på ljudkortet, får ett nytt i nästa vecka. Kör idag 1 gen Focusrite Scarlett 2i4.
    Tänk på att Reason 12 kör grafik på GPU så beroende på vad du har för grafikkort så kan ju det påverka prestandan (tolkade det som att du fick grafiskt lagg och inte ljudproblem?)

    Upplever själv mer sådant lagg generellt efter 12:an, trots att jag har en ganska fläskig GPU.

  26. #146
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Frågar man mig så är pluggverksamheten egentligen ett misstag. Kan bli något förvirrande om man vill dela arbetsfiler. Det är bättre att hålla det enkelt. Jag personligen tycker att den uppdatering som gav MIDI ut är den allra optimalaste versionen där någonstans. Reason är färdigt och det behövs inget mer nu, risken är bara att det blir otroligt förvirrande och rörigt och inget mer. Kan vara kul med någon ny "Synth" ja...

    Man har gjort en del bra saker som MIDI ut, Den här utökade pixeltätheten som var på tiden och möjligheten att zooma in/Ut kunde man slängt in gratis för över fem år sen utan att det ens är en uppdatering. vad är det ens att hojta om typ när vissa saker är en uppenbar självklarhet

    Jag uppdaterade nu på en kod från tippstråden. Det är så där dubbelt om det ens var värt det trotts den där koden. Jo det är uppskattat att man nu kan förstora så att man ser betydligt bättre men som sagt. Kommer aldrig uppdatera till fullpris igen(Då jag nog aldrig behöver något mer nu som det är) och det får bli en sån här kod om säg två- tre generationer bort då jag nog är mest nöjd med Reason 4-6 egentligen och tycker att det kunde stannat där någonstans för min del egentligen Med midi och uppskalning.

    Här buggar det någon gång direkt när jag öppnade och stängde några demolåter (På en Core M3 ) så på det hela så är första upplevelsen den här gången inte fullt lika bra. förra Reason 10 buggade kanske en gång totalt men det är ju som en hatkärlek Det här ju min DAW nummer ett så det är bara att köra på trotts allt ungefär. För min del så tycker ja Reason är den bästa dawen trotts allt hur man än vänder och vrider på det och man kan välja att inte använda det man inte gillar så Reason får nog allt stå ut med mig ett tag till trotts allt

    Reasons styrka är ju den vändbara racken och Sequensern, det är så sjukt lättjobbat fortfarande.

  27. #147
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att Reason 12 kör grafik på GPU så beroende på vad du har för grafikkort så kan ju det påverka prestandan (tolkade det som att du fick grafiskt lagg och inte ljudproblem?)

    Upplever själv mer sådant lagg generellt efter 12:an, trots att jag har en ganska fläskig GPU.
    M1 är ju sjukt kompetent så det där borde ha med någon bugg/optimering att göra och kan ju bara LoLgissa men M1 är helt nytt så det lär ju dyka upp optimering både från äpplet och Propellerskallarna där borta i framtiden

    Det är ofta så med någon helt ny port eller Chipp med mera. Antar att det samma kan Hända AMDS nya Slott som är på gång nu i höst som jag själv är extremt sugen på. Jag kommer nog vänta så pöbeln har fått uttrycka sig sitt och väntar nog in "Servisepack1 eller hellre två" Pappabräda V2 innan jag står till. En gammal silverräv har gått på för många nitar för att gå på det där igen

  28. #148
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    M1 är ju sjukt kompetent så det där borde ha med någon bugg/optimering att göra och kan ju bara LoLgissa men M1 är helt nytt så det lär ju dyka upp optimering både från äpplet och Propellerskallarna där borta i framtiden

    Det är ofta så med någon helt ny port eller Chipp med mera. Antar att det samma kan Hända AMDS nya Slott som är på gång nu i höst som jag själv är extremt sugen på. Jag kommer nog vänta så pöbeln har fått uttrycka sig sitt och väntar nog in "Servisepack1 eller hellre två" Pappabräda V2 innan jag står till. En gammal silverräv har gått på för många nitar för att gå på det där igen
    Grafiklagg problemet är inte M1 exklusivt så det kommer nog något från Reason Studios förhoppningsvis.

  29. #149

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att Reason 12 kör grafik på GPU så beroende på vad du har för grafikkort så kan ju det påverka prestandan (tolkade det som att du fick grafiskt lagg och inte ljudproblem?)

    Upplever själv mer sådant lagg generellt efter 12:an, trots att jag har en ganska fläskig GPU.
    Apple M1 är ju som den är. Lagg både i ljud och grafik när man scrollar racket. Ser verkligen framemot en Apple Silicon optimerad Reason så det här problemet löser sig.

    12an gick inte att köra på min gamla PC. Jämfört med 11an slukade 12an groteska mängder CPU. Misstänker att Intel gen 3 processorer inte riktigt supportas av moderna utvecklingsramverk. Native Instruments nyare versioner gick kass på äldre maskiner jämfört med äldre versioner av NI pluggarna, CPU panik!

    Har inga problem alls i min Win11 PC med Reason. AMD Ryzen 5900 plus ett gammalt GTX950, lite fladder runt 10-20% av CPU på en typisk ingen.vet låt.
    Kör tre skärmar och kan scrolla hur som helst utan vare sig grafik eller ljud hickups med 12an. Förvisso är Ryzen 5900 mer 2ggr prestandan på en M1.

  30. #150

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågar man mig så är pluggverksamheten egentligen ett misstag. Kan bli något förvirrande om man vill dela arbetsfiler. Det är bättre att hålla det enkelt. Jag personligen tycker att den uppdatering som gav MIDI ut är den allra optimalaste versionen där någonstans. Reason är färdigt och det behövs inget mer nu, risken är bara att det blir otroligt förvirrande och rörigt och inget mer. Kan vara kul med någon ny "Synth" ja...

    Man har gjort en del bra saker som MIDI ut, Den här utökade pixeltätheten som var på tiden och möjligheten att zooma in/Ut kunde man slängt in gratis för över fem år sen utan att det ens är en uppdatering. vad är det ens att hojta om typ när vissa saker är en uppenbar självklarhet

    Jag uppdaterade nu på en kod från tippstråden. Det är så där dubbelt om det ens var värt det trotts den där koden. Jo det är uppskattat att man nu kan förstora så att man ser betydligt bättre men som sagt. Kommer aldrig uppdatera till fullpris igen(Då jag nog aldrig behöver något mer nu som det är) och det får bli en sån här kod om säg två- tre generationer bort då jag nog är mest nöjd med Reason 4-6 egentligen och tycker att det kunde stannat där någonstans för min del egentligen Med midi och uppskalning.

    Här buggar det någon gång direkt när jag öppnade och stängde några demolåter (På en Core M3 ) så på det hela så är första upplevelsen den här gången inte fullt lika bra. förra Reason 10 buggade kanske en gång totalt men det är ju som en hatkärlek Det här ju min DAW nummer ett så det är bara att köra på trotts allt ungefär. För min del så tycker ja Reason är den bästa dawen trotts allt hur man än vänder och vrider på det och man kan välja att inte använda det man inte gillar så Reason får nog allt stå ut med mig ett tag till trotts allt

    Reasons styrka är ju den vändbara racken och Sequensern, det är så sjukt lättjobbat fortfarande.
    Tycker 12an är värd att uppdatera till om man har 10an. Steget mellan 11 och 12 är tveksamt. Kör prenumeration så jag får allt så att säga.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grafiklagg problemet är inte M1 exklusivt så det kommer nog något från Reason Studios förhoppningsvis.
    Mac exklusivt känns det som.

  31. #151
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag har testat på en Intel NUC i3 och en m3 med Windows 10 och det fungerar helt ok med alla demos även när jag grejat runt lite.

    Är alltid väldigt noga med Chippsettdrivutiner, BIOS samt rensa bort allt skit som microstoft helt maniskt envisas med

  32. #152

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har testat på en Intel NUC i3 och en m3 med Windows 10 och det fungerar helt ok med alla demos även när jag grejat runt lite.

    Är alltid väldigt noga med Chippsettdrivutiner, BIOS samt rensa bort allt skit som microstoft helt maniskt envisas med
    Det var bara min i5 3570 som krånglade med 12an.
    Laptopen med i5 4xxx lirade finemang med 12an.
    Dina maskiner är betydligt nyare så det borde lira om min teori med äldre processorer stämmer.

  33. #153
    eriksoderberg
    eriksoderberg är inte uppkopplad
    eriksoderbergs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    jag hade lite problem med grafiklagg i början av R12, men efter senaste uppdateringen och uppdatering av macOS (jag körde fortfarande Mojave, steppade upp till Catalina nu) så flyter det fint. Os-uppdateringen gjorde störst skillnad (iMacPro 2017 med Vega64).

  34. #154
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jeez vad grym vocoder de har släppt!!

  35. #155
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Nån som testat nya chord sequencern? Verkar som många på sociala medier hypar den rejält, och att den är det bästa som hänt i reason väg på länge, själv har jag inte hunnit ladda ner den, men vocodern är som sagt suverän.
    Sitter med pren. på 12:an, och skulle egentligen kunna göra mig av med alla hårdvarusyntar, för jag får ändå inget vettigt gjort med dem, i Reason gör jag hela produktioner, däremot kan jag känna att programmet växt sig för stort, och jag har svårt att få koll på alla funktioner.

  36. #156
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av abod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som testat nya chord sequencern? Verkar som många på sociala medier hypar den rejält, och att den är det bästa som hänt i reason väg på länge, själv har jag inte hunnit ladda ner den, men vocodern är som sagt suverän.
    Sitter med pren. på 12:an, och skulle egentligen kunna göra mig av med alla hårdvarusyntar, för jag får ändå inget vettigt gjort med dem, i Reason gör jag hela produktioner, däremot kan jag känna att programmet växt sig för stort, och jag har svårt att få koll på alla funktioner.
    Testat, kanske inte för "min" musik använder ändå bara Cmoll . Men lättjobbad låtstartare, inspirerande kommer nog att köpa den + väldigt skojig att kombinera med andra "spelare" (b-generatior/dual arp osv.). Midi out + scales & chords för att filtrera bort alla noter som inte är i cmollskala, tryck in skiten i sin hårdvara och voila, ny ide.

  37. #157
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Btw börjar kännas lite "knorrigt" att precis allt som RS ger ut nu inte ingår för oss med full licens, jag har absolut inget emot att pröjsa för mjukvara. Börjar mest bara ångra att jag köpte 12:an (ist. för R+) som i sig var ett litet hopp upp från 11:an och jag behöver lägga ett par tusen om jag vill ha de pluggar som utvecklas av RS (hade varit bra med lite transparens vilka av dessa kommer ingå i 13 osv.).

  38. #158
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Electric Mojo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Btw börjar kännas lite "knorrigt" att precis allt som RS ger ut nu inte ingår för oss med full licens, jag har absolut inget emot att pröjsa för mjukvara. Börjar mest bara ångra att jag köpte 12:an (ist. för R+) som i sig var ett litet hopp upp från 11:an och jag behöver lägga ett par tusen om jag vill ha de pluggar som utvecklas av RS (hade varit bra med lite transparens vilka av dessa kommer ingå i 13 osv.).
    Då tänker du som jag då ungefär.

    Tror jag lyckats hyfsat med mina köp. Typ R ? 6-7 tror jag. För typ 4500 nånting,Sen den versionen med MIDI (9 tror jag). Sen 10, 12 på en kod. Jag tänker att jag tar det väldigt lugnt och läser på om vad man får i framtiden. Men vadå det man fått redan är ju jättebra så tror inte jag behöver något mer nu egentligen (som jag tänkt för varje version jag köpt).


    Vänta lite och håll utkik efter koder.

    Har man dom tendenserna att släppa med buggar så är det värt att vänta ändå och många har ju börjat göra så nuförtiden har jag märkt så då är det bättre att vänta om man inte vill ha en sån upplevelse (Läs nya Battlefield ), i bland är det kul som med Elektrons prylar.

    Bäst är om man är transparent och säger som det är. Vi släpper beta v0.1 nu och så.
    12an har fryst någon gång för mig så.
    Senast redigerat av Modellear den 2022-07-07 klockan 11:20.

  39. #159
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Ni som använder Reason, vet ni om det är möjligt att använda de medföljande syntharna som om de vore hårdavrusynthar med en extern sequencer? Är det möjligt att göra en rack-template med syntar som man kan ladda och återanvända för olika låtar? Lyssnar syntharna på cc som är hårdkodat per maskin precis som en riktig synth när man har en sequencer som stöder midi-definitions med namn för de olika cc-kontrollerna?

  40. #160
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som använder Reason, vet ni om det är möjligt att använda de medföljande syntharna som om de vore hårdavrusynthar med en extern sequencer? Är det möjligt att göra en rack-template med syntar som man kan ladda och återanvända för olika låtar? Lyssnar syntharna på cc som är hårdkodat per maskin precis som en riktig synth när man har en sequencer som stöder midi-definitions med namn för de olika cc-kontrollerna?
    Nu va d länge sen jag pyssla med detta, men det finns ju en midi enhet högst upp i racket där du routar midiportarna direkt till instrumenten.

    https://www.soundonsound.com/techniques/using-midi-controllers-reason
    Senast redigerat av uc.t den 2022-07-07 klockan 13:57.

  41. #161

    Veteran
    https://a.phcdn.se/Reason10/Manuals/...tion_Chart.pdf
    CC chart ovan.
    Du också kan sätta in prylar i combinatorn och assigna vad rattarna skall kontrollera som sedan kan styras av en controller.

    Dessutom kan du ju koppla in tex en nanoControl och live styra samtidigt
    https://youtu.be/6tmWg2cOV9Q
    Senast redigerat av drloop den 2022-07-07 klockan 16:08.

  42. #162
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Köpte en månad av tolvan för 1 Euro och testar lite. Hittade midi-routingen i den översta modulen i racket men alla instrumenten lyssnar på samtliga kanaler. Antar att det är någon ytterligare inställning jag missat.

  43. #163
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Modulen har 4 bussar. Dessa måste ställas in i "prefrences".

  44. #164
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Nu ittade jag det. Man ska inte lägga till sequencern under MIDI utan under SYNC.

  45. #165

    Veteran
    Europa är ju fantastisk. En strata sampling in i Europa och modulera och man får nåt magiskt.

    https://soundcloud.com/dabene/europa-strat

    Sorry men jag fastnade helt i Europa ikväll, fan va grymt Reason är.

  46. #166

    Veteran
    När man efter mer än 10 år inser att man kan modulera filtret i Pulveriser med audio rate internt i Pulveriser... så fett!

  47. #167
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran

    Uninstall R12

    Så, nu har jag dragit ner R12 och provat. Tillförde mig inget nämnvärt utan kommer harva på med R7.
    Men hur avinstallerar jag det? Reason foldern i "applications" (mac alltså) innehåller ju fortfarande R7 (som fortfarande går alldeles utmärkt att köra) och R12 ikonen är på typ 80MB. Installationsfilen var på över 5GB. Var har de gömt resten????

  48. #168
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Låter vettigt. 7an är som den optimala uppdateringen i o med MIDI ut och så har man audio.
    Något mer behövs verkligen inte med allt som är med där på 7 an.

  49. #169

    Veteran
    Pitch edit är verkligen en grej jag inte klarar mig utan. Den kom i version 9.
    Jag använder de nya syntarna Europa och Grain en hel del så, skulle inte kunna backa igen.

  50. #170
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Jag jobbar inte så mycket med audio, även om jag blev impad av pitch edit när det kom (det jag såg på tuben).
    Grain är grym. Man fastnar lätt. Samplern verkar också guld. Det som jag har problem med (och till viss del redan på R7) är att det blivit för stort, för mycket funktioner blir rörigt i min lilla knopp.
    Ibland drar jag fram gammeldatorn och kör R5 istället. Men avsaknaden av mp3 import i samplern, 30 sekundersbegränsningen, avsaknaden av midi och en eq som effektivt skär låga frekvenser gör att jag måste köra R7.

  51. #171
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Testar att låta Friktion agera gitarrer och bas. Gillar det skarpt, speciellt med lite dist på. Det blir som att ljuden befinner sig i gränslandet mellan att vara syntetiska och att komma från en riktig gitarr.

    https://soundcloud.com/user4938702/friktionmore

  52. #172
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Betan för 12.5 med support för vst 3 är igång, tror att man behöver ha en giltig reason 12-licens för att få vara med.

  53. #173
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Betan för 12.5 med support för vst 3 är igång, tror att man behöver ha en giltig reason 12-licens för att få vara med.
    Äntligen!

    Som jag har väntat på vst3 stöd.

  54. #174
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran

    https://youtu.be/OvLuBQqorjU

    Att de hajpar en RE flera månader innan släpp hör väl inte till vanligheterna? Har alltid gillat deras instrument och effekter så det är kanske dags att skruva upp förväntningarna, lökig reaktions-video till trots?

  55. #175
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    haha ja lökigt var ordet... har ingen aning om vad de kan ha kokat ihop...

  56. #176
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    https://www.reasonstudios.com/shop/r...ension/objekt/

    Objekt Modeling Synthesizer. Släpps 11:e Maj. Ser spännande ut!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Objekt_Front_Updated.png.10000x10000_q85.png 
Visningar:	28 
Storlek:	1,82 MB 
Id:	112125

    Nu kan man betatesta ny version med offlineläge och Apple M-kompabilitet.

    https://www.reasonstudios.com/beta-test/signup

  57. #177
    Overkligen
    Overkligen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Blir intressant att se vad Objekt kan göra. Svårt att få en ordentlig bild av den innan man fått testa själv, men verkar otroligt lovande.

  58. #178
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det är så mycket spakar och knappar som jag inte har koll på relaterat till att det är en RE med physical modeling så det är svårt att avgöra hur denna kommer att låta. Om det nu alls är physical modeling? Men jag är mera bekymrad över hur den här ska kunna fästa i racket utifrån dess utformning :-)

    Apple M-kompabilitet är mycket efterlängtat

    Och när vi ändå är inne på nya synthar till racket, den här FM-synthen dök upp för några dagar sedan

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PX1.JPG 
Visningar:	25 
Storlek:	65,9 KB 
Id:	112136

    Det verkar vara en mycket närliggande kopia av Reasonstudios PX7 som sedermera försvann och inte längre går att köpa.

    https://www.reasonstudios.com/shop/r...m-synthesizer/

  59. #179
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Hmm med senaste uppdatering så öppnar mina fabfilter vst3 i full screen. Har Mac m1 med big sur… sjukt irriterande vet någon hur jag kan få dem att öppna som små fönster som förut??

  60. #180
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PX1.JPG 
Visningar:	25 
Storlek:	65,9 KB 
Id:	112136

    Det verkar vara en mycket närliggande kopia av Reasonstudios PX7 som sedermera försvann och inte längre går att köpa.

    https://www.reasonstudios.com/shop/r...m-synthesizer/
    Ja det måste ju vara samma utvecklare. PX7 var inte gjord inhouse. Löjligt att man inte skriver ut om den är kompatibel med PX7. Så dumt gjort. PX7 var perfekt / är perfekt, men visst en DX7II är ibland lite roligare än en DX7. Detta gränssnitt var dock en förfulning jämfört med PX7.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-09-26, 11:22
  2. Reason 6 och Reason Essentials
    Av eXode i forum Reason Studios
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 07:21
  3. Reason adapted låtar i Reason
    Av Maxwell i forum Reason Studios
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 01:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •