Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 116

Ämne: DSP 563xx Emulator

  1. #1
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior

    DSP 563xx Emulator

    DSP 563xx Emulator (Access Virus, Nord Lead, Waldorf MW...)

    För er som inte sett verkar det som om en Motorola 563xx emulator börjar ta form enligt denna tråden på Gearspace:

    https://gearspace.com/board/electron...aldorf-mw.html

    Goda nyheter eftersom många VA-synthar använder Motorolas DSP och en Access Virus C helt i mjukvara börjar redan bli klar.

    Enligt tråden använder bl.a. följande synthar Motorola 563xx DSP och kan därför teoretiskt sett köras som mjukvara:

    Waldorf MW2/XT — Motorola 56303
    Waldorf Q — Motorola 56303
    Clavia Micro Modular — Motorola 56303
    Clavia Nord Modular — Motorola 56303
    Nord Lead 3 — 6 Motorola 56362
    Nord Modular — 4 Motorola 56303
    Novation SuperNova — Motorola 56303
    Novation Nova — 5 Motorola 56362 (synth engine), and 1 Motorola 56303 (fx unit)
    Access Virus A — Motorola 56303
    Access Virus B — Motorola 56311
    Access Virus C - Motorola 56362
    Access Virus TI - 2x Freescale DSP 56367
    Access Virus TI2 - 2x Freescale DSP 56367. Later models used DSP56321
    Senast redigerat av GMKA den 2021-05-25 klockan 14:13.

  2. #2
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Okej, så då skall man bara kunna exportera ut mjukvaran från respektive burk då så har man identiskt ljudande softisar...
    Virus har ju funnits/finns till Pro tools TDM tidigare som använde Motorola DSPs.

  3. #3
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, så då skall man bara kunna exportera ut mjukvaran från respektive burk då så har man identiskt ljudande softisar...
    Virus har ju funnits/finns till Pro tools TDM tidigare som använde Motorola DSPs.
    Ja, coolt. Själv har jag TC Powercore med Virus-plugg förutom min KC då.

  4. #4
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, så då skall man bara kunna exportera ut mjukvaran från respektive burk då så har man identiskt ljudande softisar...
    Virus har ju funnits/finns till Pro tools TDM tidigare som använde Motorola DSPs.
    Ja precis, så förstår jag det också. Det finns tydligen redan exporterade ROM:ar från de olika syntharna tillgängligt på nätet. Sen kommer ju kanske saker som att man använder sitt ljudkorts DAC istället för originalhårdvaran att förändra ljudet något, men personligen är det inget jag förlorar sömn över. Får se hur allt funkar om det släpps och hur processorkrävande det blir.

  5. #5
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Det kommer vara väldigt processorkrävande men personligen spelar det mig ingen roll. Kan jag få den listan i ”burken” så är jag glad för endast en röst ;-)

  6. #6
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior

  7. #7
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jonnem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för att du postade länken! Visste inte att det fanns en egen blog. Tycker det här projektet är riktigt spännande och håller tummarna att det kommer en version som man kan testa själv snart.

  8. #8
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ser starkt fram emot det här. Det kommer innebära en ordentlig sjuss frammåt på ljudkvalitén för folk som bara kör pluggar, och, jag tror nog jag hinner sälja av min virus ti i tid innan detta blivit så snackat om att det nått fram till gemene man Och ta stålarna och köpa mig nåt fint analogt istället.

    Undrar just hur många synthar man klarar av att köra på en modern dator.

  9. #9
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Om sen någon bemöder sig med att bygga en hårdvaruburk som klarar att köra 3-4 av dessa samtidigt, så har vi helt plötsligt en jäkligt cool maskin!


  10. #10
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om sen någon bemöder sig med att bygga en hårdvaruburk som klarar att köra 3-4 av dessa samtidigt, så har vi helt plötsligt en jäkligt cool maskin!

    Hehehe, ja det vore vansinnigt kul också!

  11. #11
    bjorx
    bjorx är uppkopplad nu
    bjorxs avatar
    Veteran
    Vintage VA synthar i sin DAW. Bara en tidsfråga innan priserna på dom riktiga vintage hårdvarusyntharna går upp i pris sedan då folk vill ha det äkta Virus-soundet (med flera).

    Kul grej detta fö.

  12. #12
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av GMKA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för att du postade länken! Visste inte att det fanns en egen blog. Tycker det här projektet är riktigt spännande och håller tummarna att det kommer en version som man kan testa själv snart.
    Vassegoo!

    Det gör det garanterat, MIDI-laggandet är tydligen fixat nu också!👍🏻

  13. #13
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jonnem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vassegoo!

    Det gör det garanterat, MIDI-laggandet är tydligen fixat nu också!👍🏻
    Ja, jag såg det. Dom hade löst det rätt smart tyckte jag. Midi är nu tydligen ”sample accurate”.

  14. #14
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Har testat Virus nu och jäklar alltså, den är mer än 20 år gammal men låter fortfarande super.

  15. #15
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har testat Virus nu och jäklar alltså, den är mer än 20 år gammal men låter fortfarande super.
    Jag har också testat nu. Även om det är lite primitivt fortfarande och inte särskilt optimerat så funkar det rätt jäkla bra.

  16. #16
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Ni som testat, vars hittade ni Virus ROMar?

  17. #17
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Googla access virus EPROM dump

  18. #18
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har precis snubblat över infot att de släppt en fungerande ver nu Min dator lyckas emulera både virus b och c med god marginal (amd ryzen 7 3700x) enligt det där dos programmet. Nu skall jag prova att installera detta vidunder!

    Edit:

    Fick ALLT att fungera OTROLIGT KUL, och ändå äger jag en virus ti! Patcharna verkar vara lite annorlunda på dessa tidigare modeller? Känner inte igen ljuden i alla fall, men nåja, jag har inte hunnti gå igenom alla miljarder ljud på min ti ännu.

    För er som inte vet ännu: det går att köra multi timbralt med denna, har bara provat två ljud hittills, men det verkar lovande för fullskalig 16 mutli timbralitet, men vi får se!!

    Edit 2:

    Hmm, verkar allt vara lite si och så med TIMINGEN på detta? Men det kanske är min setup som krånglar? Jag kör Renoise -> VstHost Emu:n. Det verkar halka efte 1/16 not eller om det är 1/8, eller vad det är? Någon med samma problem?

    Edit 3:

    Någon som vet hur man sparar hela sin plugins "state" i vsthost? Går det ens? Ganska meckigt om det inte går! Fick till något riktigt fint vnv nation liknande med stråkiga pads Men ack, nu är allt borta igen.
    Senast redigerat av Mesmerized den 2021-07-09 klockan 18:15.

  19. #19
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag frågade i emulator discord kanalen, och de trodde att de skulle ha en fungerande VST så snart som 1 v - 1 månad =)) Men att det var "omöjligt att säga".

  20. #20
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Timingen är bra i Ableton tycker jag. Har inte reagerat på att nåt skulle vara off i alla fall. Kör Emun som vst2 plugin. Har tyvärr inte testat Vsthost.

    Ljudet är annorlunda på de olika Virus modellerna, särskilt om man jämför B mot TI, men ljuden låter definitivt Virus i emulatorn, precis som de ska.

    Multitimbralitet lär kräva en jäkla massa cpu. Kanske kommer det men jag har i alla fall testat flera instanser av VST:n i Ableton och det funkar fint (så länge cpu pallar dvs).

    Jag skulle inte bli förvånad om det faktiskt kommer en VST med grafiskt UI inom en månad. Dom verkar jobba imponerande snabbt.

  21. #21
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av GMKA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Timingen är bra i Ableton tycker jag. Har inte reagerat på att nåt skulle vara off i alla fall. Kör Emun som vst2 plugin. Har tyvärr inte testat Vsthost.

    Ljudet är annorlunda på de olika Virus modellerna, särskilt om man jämför B mot TI, men ljuden låter definitivt Virus i emulatorn, precis som de ska.

    Multitimbralitet lär kräva en jäkla massa cpu. Kanske kommer det men jag har i alla fall testat flera instanser av VST:n i Ableton och det funkar fint (så länge cpu pallar dvs).

    Jag skulle inte bli förvånad om det faktiskt kommer en VST med grafiskt UI inom en månad. Dom verkar jobba imponerande snabbt.
    Då du inte har gui(? eller), kan jag berätta att i vsthost, med VirusHC, så har man 16 partiers multitimbralitet per instans! Dvs, du behöver inte köra flera instanser med galet mkt cpu load, hehe. Kräver "bara" ca en kärna för att emulera en C här.

    Låter fint att allt funkar fint för dig, det ger hopp om framtiden för mig.

    Jo, de här ljuden är mkt mindre "hektiska" än i min virus ti, eller hur man ska beskriva det. Jag föredrar helt klart virus b eller c över ti nu inser jag.

    Och jo, de är galet snabba, men de jobbar ju också i team, vad jag har förstått.
    Senast redigerat av Mesmerized den 2021-07-10 klockan 06:30.

  22. #22
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Mesmerized Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då du inte har gui(? eller), kan jag berätta att i vsthost, med VirusHC, så har man 16 partiers multitimbralitet per instans! Dvs, du behöver inte köra flera instanser med galet mkt cpu load, hehe. Kräver "bara" ca en kärna för att emulera en C här.

    Låter fint att allt funkar fint för dig, det ger hopp om framtiden för mig.

    Jo, de här ljuden är mkt mindre "hektiska" än i min virus ti, eller hur man ska beskriva det. Jag föredrar helt klart virus b eller c över ti nu inser jag.

    Och jo, de är galet snabba, men de jobbar ju också i team, vad jag har förstått.
    Jag har VirusHC men jag kör inte Vsthost. Klarar inte av Windows95-looken. Väntar hellre tills det finns en riktigt VST med GUI. Det är ju sant, en instans motsvarar ju en multitimbral Virus, tänkte inte på det. Är så van vid vanliga Vsti.

    Ja, det funkar faktiskt förvånansvärt bra även om det behöver optimeras en del.

  23. #23
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av GMKA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har VirusHC men jag kör inte Vsthost. Klarar inte av Windows95-looken. Väntar hellre tills det finns en riktigt VST med GUI. Det är ju sant, en instans motsvarar ju en multitimbral Virus, tänkte inte på det. Är så van vid vanliga Vsti.

    Ja, det funkar faktiskt förvånansvärt bra även om det behöver optimeras en del.
    När man läser i faq'n så står det att de redan optimerat det rätt mkt och att det inte kommer bli så mycket mer optimering,

    "Q: What about optimizations to make the emulation faster, such as inlining, profiling etc?

    A: The emulator in its current state has been profiled & optimized for many weeks with VTune already. Optimizations are constantly being made still, but do not expect that it will magically double it’s execution speed in the near future."

    ...men man kan ju alltid a) köpa ny dator b) köra en 4-8 instrument per kärna, och ladda upp en ny instans för sin nästa kärna? Borde gå. Edit: hehe, eller hur de nu kodat

    På min 2 mån gamla ryzen 7 3700x flyter det fint både på virus b som c, med 16 ljuds multi timbralitet, när jag gör det där dos prompt testet får jag 174 mips i avrage low på virus c'n, och jag behöver ca 150
    Senast redigerat av Mesmerized den 2021-07-10 klockan 15:26.

  24. #24
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Detta är perfekt!
    Äntligen kommer Virus TI2 rasa i pris : D

  25. #25
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är perfekt!
    Äntligen kommer Virus TI2 rasa i pris : D
    De har dock sagt att de inte planerar att emulera synthar som fortfarande säljs nya, som ti och ti2 =/

    Men men, jag föredrar ändå ljuden på b och c så jag säljer av min ti1 så fort de byggt en fungerande gui till vst'n.
    Senast redigerat av Mesmerized den 2021-07-10 klockan 15:54.

  26. #26
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mesmerized Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har dock sagt att de inte planerar att emulera synthar som fortfarande säljs nya, som ti och ti2 =/

    Men men, jag föredrar ändå ljuden på b och c så jag säljer av min ti1 så fort de byggt en fungerande gu till vst'n.
    Aha, duh : S
    Tack för info.

  27. #27
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är perfekt!
    Äntligen kommer Virus TI2 rasa i pris : D
    Eller gå upp när fler inser hur jämra kraftfull den är. Alltid svårt att sia om syntpriser; jag behåller dock min. Gillar hårdvara och knappar man kan trycka på. Datorn är ju bra och så men det är inte riktigt samma känsla.

  28. #28
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Mesmerized Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När man läser i faq'n så står det att de redan optimerat det rätt mkt och att det inte kommer bli så mycket mer optimering,

    "Q: What about optimizations to make the emulation faster, such as inlining, profiling etc?

    A: The emulator in its current state has been profiled & optimized for many weeks with VTune already. Optimizations are constantly being made still, but do not expect that it will magically double it’s execution speed in the near future."

    ...men man kan ju alltid a) köpa ny dator b) köra en 4-8 instrument per kärna, och ladda upp en ny instans för sin nästa kärna? Borde gå. Edit: hehe, eller hur de nu kodat

    På min 2 mån gamla ryzen 7 3700x flyter det fint både på virus b som c, med 16 ljuds multi timbralitet, när jag gör det där dos prompt testet får jag 174 mips i avrage low på virus c'n, och jag behöver ca 150
    Såg det också, men jag tror inte det är hela sanningen och att den kommer optimeras mer.

    Senast 1 juli skrev dom ” The test is running on a Core i7 4790k CPU. Emulation speed is very close to being realtime, but still needs some improvements to work flawlessly, that’s why you hear audio drops. As emulation speed improves daily, this is just a matter of time.”

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    VA-syntars DSP-kretsar kan (snart) emuleras

    En intressant tråd på Gearspace avslöjar nu flera pågående projekt med att emulera Motorola och andra tillverkares DSP-kretsar. Nästan samtliga VA-syntar använder dessa och man har nu börjat lyckas göra Access Virus i emulerad form, kompatibel med patchdata och allt. Det är förmodligen inte helt runt hörnet att få detta fix färdigt men åtminstone något i kikaren som ser spännande ut. Kompetensen som krävs är ju utvecklare som ofta saknar incitamentet för lågt avlönad programmeringskonst men i och med att det har blivit en slags tävling att knäcka dessa utmaningar så kan vi tänka oss få se Ensoniq-maskiner och annat kul körbart i pluggform framöver.

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Access Virus ska tydligen funka - någon sugen att testa?

    https://dsp56300.wordpress.com/downloads/

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Mycket annat intressant som kör(t) Motorola/Freescale på FX-sidan, t ex Eventide DSP-serien, Symbolic Sounds Kyma-HW m.fl.

  32. #32
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Alla Gamla Pro Tools TDM-pluggar. Bland annst Virus Indigo men även många bra reverb, även Universal Audio 1176 tex som numera bara finns till UAD-plattformen.

  33. #33
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En intressant tråd på Gearspace avslöjar nu flera pågående projekt med att emulera Motorola och andra tillverkares DSP-kretsar. Nästan samtliga VA-syntar använder dessa och man har nu börjat lyckas göra Access Virus i emulerad form, kompatibel med patchdata och allt. Det är förmodligen inte helt runt hörnet att få detta fix färdigt men åtminstone något i kikaren som ser spännande ut. Kompetensen som krävs är ju utvecklare som ofta saknar incitamentet för lågt avlönad programmeringskonst men i och med att det har blivit en slags tävling att knäcka dessa utmaningar så kan vi tänka oss få se Ensoniq-maskiner och annat kul körbart i pluggform framöver.
    Det har funkat ett tag nu med Virus B och C. GUI är på gång inom kort. Allt fungerar förvånansvärt bra men är processorkrävande. Som det är nu splittar emulatorn inte bördan över flera kärnor utan kör allt på en kärna.

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fränt. Hur ser det ut och funkar nu då, för att vara nyfiken men kanske inte tillräckligt nyfiken för att installera...

  35. #35
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fränt. Hur ser det ut och funkar nu då, för att vara nyfiken men kanske inte tillräckligt nyfiken för att installera...
    Man kör Virus-rom i emulatorn, placerar den bara i samma folder som emulatorn, sen kan man använda t.ex. en Max4Live editor i Ableton (eller CTRL editor) för att ändra ljudet och byta patch. Eget GUI är på gång dock som ser riktigt bra ut och då blir det som att ladda en VST-plugin. Utvecklingen har skett i rasande fart faktiskt.
    Senast redigerat av GMKA den 2021-08-11 klockan 00:22.

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja man gör ju en gigantisk insats för alla oss gamla Virus-användare.

  37. #37
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    hmmmm, nu vet jag att jag svär i kyrkan (jupp, äger en VC keyboard... men orka... :-D )

    "the ROM for the Virus B or Virus C will need to be placed in the root of this folder for it to work (we can not provide ROM files, so you will need to make your own arrangements"

    Var går det att slanga romdumpen? Inte riktigt taggad att skruva upp och tanka ur här

    edit. NM. första träffen på google svarade på det.

  38. #38
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Släpptes en ver. 1.19 idag och den har tydligen optimerats för Apple M1, Raspberry Pi och andra ARM-baserade CPU:er. Undrar hur den funkar på en Raspberry Pi? Pallar en sån att köra en så här krävande emulator ens? Om det går är det ganska häftigt.

    ” An arm64 JIT recompiler has been implemented, which gives a large performance boost on Apple M1, Raspberry Pi and other arm64 based CPUs”

  39. #39
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Bumpar denna tråden något. Fullkomligen älskar detta initiativ och kommer att hålla ögonen öppna hitåt, men så här långt så är det relativt grovslipad snällt sagt.

  40. #40
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Bestämde mig för att testa denna till slut. Den är numera på 1.2.5 och fungerar vad jag kan se hur bra som helst.

  41. #41
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bestämde mig för att testa denna till slut. Den är numera på 1.2.5 och fungerar vad jag kan se hur bra som helst.
    Japp, instämmer. I och med senaste versionen med GUI så har den börjat funka riktigt bra. Den har haft problem med CPU-spikar innan men det verkar dom ha löst nu. Ska tydligen fungera allra bäst/effektivast på Mac M1 enligt vad jag läst även om den funkar fint på PC också.

  42. #42
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Tyckte 1.2.4 sög musten ur min dator vilket ingen annan plugg ännu gjort men ska försöka igen...

  43. #43
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GMKA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Släpptes en ver. 1.19 idag och den har tydligen optimerats för Apple M1, Raspberry Pi och andra ARM-baserade CPU:er. Undrar hur den funkar på en Raspberry Pi? Pallar en sån att köra en så här krävande emulator ens? Om det går är det ganska häftigt.

    ” An arm64 JIT recompiler has been implemented, which gives a large performance boost on Apple M1, Raspberry Pi and other arm64 based CPUs”
    Intressant. Om de nämner Raspberry Pi så antyder ju det att det är körbart i någon meningsfull utsträckning på den plattformen. Skulle vara intressant att testa på en RPi4; tänk om man kunde få den att fungera på Zynthian.

  44. #44
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant. Om de nämner Raspberry Pi så antyder ju det att det är körbart i någon meningsfull utsträckning på den plattformen. Skulle vara intressant att testa på en RPi4; tänk om man kunde få den att fungera på Zynthian.
    Jag trodde också det först, men det verkar mycket tveksamt. En RPi4 är inte i närheten tillräckligt kraftig, så jag vet faktiskt inte varför de ens pratar om den plattformen. Läste någonstans på Gearspace att man skulle behöva processorkraften från minst 4st RPi4 för att ens kunna få igång emulatorn.

  45. #45
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Kan ju vara att det nämner det i allmänna termer.

    Jag provade att köra igång emulatorn i form av VST i Carla igår på ett par av mina datorer igår (en Core2Duo och en 2:a generationens i3). Enligt testprogrammet så uppnådde jag typ 145 MIPS på i3:an när jag körde med Virus B-rommet, vilket borde ha räckt till med tanke på att de säger "<i>As the Virus B runs at 108 Mhz a result of 108 MIPs or more is needed</i>", men i Carla så slog DSP%-mätaren i taket tillräckligt ofta för att det skulle vara oanvändbart, men det kändes ändå som det var inte långt ifrån (i motsats till Core2Duo:n där det bottnade hela tiden).

    Nu tar väl själv infrastrukturen runtom en del också så det är väl förklaringen till att det inte räcker till, men poängen är att magkänslan är att RPi4 ligger på ungefär samma CPU-kapacitet som i3:an, så det känns inte helt hopplöst, men troligen inte riktigt tillräckligt ändå.

    ARM-optimeringarna är väl först och främst gjorda för att kunna köras på nyare Macar med Apples M1-chip.

  46. #46
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan ju vara att det nämner det i allmänna termer.

    Jag provade att köra igång emulatorn i form av VST i Carla igår på ett par av mina datorer igår (en Core2Duo och en 2:a generationens i3). Enligt testprogrammet så uppnådde jag typ 145 MIPS på i3:an när jag körde med Virus B-rommet, vilket borde ha räckt till med tanke på att de säger "<i>As the Virus B runs at 108 Mhz a result of 108 MIPs or more is needed</i>", men i Carla så slog DSP%-mätaren i taket tillräckligt ofta för att det skulle vara oanvändbart, men det kändes ändå som det var inte långt ifrån (i motsats till Core2Duo:n där det bottnade hela tiden).

    Nu tar väl själv infrastrukturen runtom en del också så det är väl förklaringen till att det inte räcker till, men poängen är att magkänslan är att RPi4 ligger på ungefär samma CPU-kapacitet som i3:an, så det känns inte helt hopplöst, men troligen inte riktigt tillräckligt ändå.

    ARM-optimeringarna är väl först och främst gjorda för att kunna köras på nyare Macar med Apples M1-chip.
    Intressant! Jag hoppas emulatorn kan bli verklighet på en RPi i framtiden.

  47. #47
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Lustigt förfarande med att köra ett program för att testa om datorn klarar av belastningen. Mycket snabbare att bara ladda ner vst:n och testa.

  48. #48
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lustigt förfarande med att köra ett program för att testa om datorn klarar av belastningen. Mycket snabbare att bara ladda ner vst:n och testa.
    Jo. Det är ju så att jag började undra (tyvärr *efter* att jag testkört) om det är så att det följer med några oönskade extraprogram. På Mac måste man ge programmet alla möjliga tillstånd och det känns inte alltid helt tryggt.

  49. #49
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av koenig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo. Det är ju så att jag började undra (tyvärr *efter* att jag testkört) om det är så att det följer med några oönskade extraprogram. På Mac måste man ge programmet alla möjliga tillstånd och det känns inte alltid helt tryggt.
    Fair enough. Men här är det bara en .vst3 i en zip-fil.

  50. #50
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    YO! Lirar fint på en gammal iMac 2017 i GarageBand.
    Nu vill vi ha GUI för Nordlead2! Det är ju en extremt mindre komplex synth än Virus.

  51. #51
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    YO! Lirar fint på en gammal iMac 2017 i GarageBand.
    Nu vill vi ha GUI för Nordlead2! Det är ju en extremt mindre komplex synth än Virus.
    nån som har bin för nordlead?

  52. #52
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nån som har bin för nordlead?
    https://dbwbp.com/index.php/9-misc/37-synth-eprom-dumps

    Länken har en del godis inklusive Nordlead 1 och 2.

  53. #53
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Version 1.2.5 tycks fungera alldeles klockrent på min MacBook Pro med M1 Pro. CPU-mätaren rör sig inte ens när jag lirar med ett ljud i en instans. Bra låter det också.

  54. #54
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://dbwbp.com/index.php/9-misc/37-synth-eprom-dumps

    Länken har en del godis inklusive Nordlead 1 och 2.
    tackar, kom på den länken efter mitt inlägg.

  55. #55
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Spännande! Ska testa imorgon.

    Går det att göra något utan gui med ex Nord Lead Rom’en?
    Eller är det bara Virus modellerna som går att köra just nu?

  56. #56
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande! Ska testa imorgon.

    Går det att göra något utan gui med ex Nord Lead Rom’en?
    Eller är det bara Virus modellerna som går att köra just nu?
    Bara Virus B & C än så länge som jag förstår det, men dom har snackat om Waldorf XT som nästa projekt. Kan så klart ha ändrats.

  57. #57
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Testat lite nyss på min Imac Pro med Ableton. Cpu'n mätaren ligger bara runt 8%. Dock verkar det ganska svajigt för min del. Liksom hakar upp sig, "hickar till" när man spelar, speciellt vid snabba nedslag... nyss hängde sig en not osv.
    Sprakar en del i vissa patcher. Arp'en hänger inte alls med när man seq. från ableton?
    Bara testat Virus C ännu.

    Låter väldigt lovande dock =)
    Senast redigerat av drifter7508 den 2022-02-08 klockan 09:26.

  58. #58
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testat lite nyss på min Imac Pro med Ableton. Cpu'n mätaren ligger bara runt 8%. Dock verkar det ganska svajigt för min del. Liksom hakar upp sig, "hickar till" när man spelar, speciellt vid snabba nedslag... nyss hängde sig en not osv.
    Sprakar en del i vissa patcher. Arp'en hänger inte alls med när man seq. från ableton?
    Bara testat Virus C ännu.

    Låter väldigt lovande dock =)
    Samma erfarenheter här på Windows, men den senaste versionen är den första som funkar hyfsat stabilt utan galna CPU-spikar, även om den fortfarande har en hel del buggar. T.ex. så funkar det inte att spara/ladda ljud via ”Save” och ”Load” knapparna för mig i alla fall, men det funkar att ladda ljud från browsern så man kan köra alla soundtbanks som finns. Funkar även att ladda Virus TI ljud även om de inte alltid blir 100%. Virus B kräver mindre resurser än Virus C så den brukar funka bättre.
    Senast redigerat av GMKA den 2022-02-08 klockan 10:06.

  59. #59
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    YO! Lirar fint på en gammal iMac 2017 i GarageBand.
    Nu vill vi ha GUI för Nordlead2! Det är ju en extremt mindre komplex synth än Virus.
    Detta är med Virus B. Fungerade helt glitchfritt faktiskt.

  60. #60
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är med Virus B. Fungerade helt glitchfritt faktiskt.
    Funkar bättre där men troligen inte helt glitchfritt? Då har du nog bara testat som hastigast. Får fortfarande en del konstigheter på vissa patcher och bla hängande toner.

    Virus C låter dock väsentligt bättre än B. =)
    Senast redigerat av drifter7508 den 2022-02-08 klockan 11:10.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •