Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Begagnatpriser på "high end".

  1. #1
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran

    Begagnatpriser på "high end".

    Jag svarade på en annons på Vend (500 moduler köpes) där jag tyckte jag fixade ett schysst pris.
    Svaret jag fick var:

    Hej vet inte hur ofta du säljer musik saker eller andra saker men 60% av nypris inom studio prylar är tok mycket för att höra någon bra affär jag tänka mig 50 % och då är det ju en bra affär liksom sedan och
    ...vet inte hur meningen avslutas

    Men till frågan då: 60% av nypriset (mäag, kush, igs) e alltså orimligt högt?

  2. #2
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Absolut inte för högt, det är väl mer tillgång och efterfrågan som styr. Lägg ut den till salu och testa.

  3. #3
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Kan bara svara för egen del. För mig behöver priset ligga en bra bit under motsvarande vad jag ger för en ny vara utan moms eftersom jag drar av den. Så är det såklart inte för alla men som sagt för min del gäller den riktlinjen.

    Sen är det förstås en variabel om produkten inte tillverkas längre eller har en kötid på två år

    Sen tycker jag generellt att folk är väldigt optimistiska på vissa andrahandspriser men visst, säljer det så säljer det.

    Tycker inte 60% som i ditt fall är för högt om varorna är i bra skick, snarare lagom eller t om ganska bra.

    Avslutningsvis så skulle jag aldrig göra affärer med någon som har ett tonfall som personen du citerade oavsett. Dra åt helvete bara din dryga fan
    Senast redigerat av Ulven den 2021-05-24 klockan 13:23.

  4. #4
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    "Jasså, säger du det, well, ha en bra dag!"

    *block*

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    De som kan dra av moms bör köpa nytt, på det sättet matas begagnatmarknaden vid senare tillfälle.

    Som eurocrackare så låter 60% av nypris billigt på en skala.

  6. #6
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Det är väl det vanliga mönstret på köp/sälj-forum:

    Potentiella köpare vill argumentera för att du ligger för högt pris, medan de som aldrig tänkt sig att köpa vill informera dig om att du ligger för lågt för att "vara schyssta".

  7. #7
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Men men - inget konstigt alls. Klassisk prissättningsstrategi. Vill du ha sålt på en mättad marknad - sänk pris. Eller sitt kvar med ditt lager prylar som bara blir mer och mer inkurrant. Alternativt om inte varan tappar värde - vänta tills marknaden eventuellt vänder upp igen.

    Just vad gäller dina 500 burkar känns det spontant som en extremt liten marknad om det inte gäller överhypade prylar som APIs egna. Så kan ju vara en fråga om du någonsin blir av med dem? Då kan det ju vara värt att sälja med förlust. Jag har behövt göra så med icke heta Euro prylar... för att slippa ha dem i lådan.

  8. #8
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De som kan dra av moms bör köpa nytt, på det sättet matas begagnatmarknaden vid senare tillfälle.

    Som eurocrackare så låter 60% av nypris billigt på en skala.

    Lite så jag ofta känner om "nyare" begagnat, priserna är inte överdrivet intressanta (jag drar moms på mina inköp).

  9. #9
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl det vanliga mönstret på köp/sälj-forum:

    Potentiella köpare vill argumentera för att du ligger för högt pris, medan de som aldrig tänkt sig att köpa vill informera dig om att du ligger för lågt för att "vara schyssta".
    Så du menar att om jag lägger ut en pryl för försäljning för 60% av nypriset så kan den hamna både i "dagen fynd" och "dagens ofynd" beroende på om postaren är en potentiell köpare eller inte? Kan inte prissättning vara mer objektiv än så?

    Tack för all input. Jag är väl inte i säljartagen egentligen. E skapligt nöjd med 500 formatet, om det än e något trångt mellan rattarna ibland. Funderar till o från att avveckla för att köra 19" igen. Såg väl detta som eventuell möjlighet till att ta d steget. Tyckte själv inte att priset var ögonbrynshöjande vare sig åt ena eller andra hållet, men om det vore oskäligt högt vill man ju veta det. Från mer än ett håll då.

    EDIT: Ska även säga att jag har all respekt för att man (mig själv inkluderat) vill göra fynd ibland. Jag motsätter mig inte att han kommer med motbud, utan att han hävdar att 50% e "standard" för brgagnatmarknaden.

  10. #10
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Back in the days som musikaffärsbiträde var begpriset oftast i nejden 65-70% av nypris, ibland högre beroende på tillgång efterfrågan.

  11. #11
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men men - inget konstigt alls. Klassisk prissättningsstrategi. Vill du ha sålt på en mättad marknad - sänk pris. Eller sitt kvar med ditt lager prylar som bara blir mer och mer inkurrant. Alternativt om inte varan tappar värde - vänta tills marknaden eventuellt vänder upp igen.

    Just vad gäller dina 500 burkar känns det spontant som en extremt liten marknad om det inte gäller överhypade prylar som APIs egna. Så kan ju vara en fråga om du någonsin blir av med dem? Då kan det ju vara värt att sälja med förlust. Jag har behövt göra så med icke heta Euro prylar... för att slippa ha dem i lådan.
    Ja, jag tror också 500-marknaden är ganska begränsad. Så välj noggrant vad du fyller upp slottarna med från första början

    Annars är det ju jäkligt svårt att titta i kristallkulan hur priserna kommer att utvecklas från märke till märke. Priserna på Moogs 500-serie t ex ligger ju numera rejält över nypris sedan de slutat tillverkas, gäller alltmer även deras pedaler, i synnerhet de mer ovanliga.

    Generellt så verkar 500-andrahandsmarknaden för "coola" och etablerade märken typ API, Neve och SSL vara ganska bra, medan mer obskyra tillverkare betingar lägre priser även om produkten i sig kan vara exakt lika bra. Racket ska ju inte först och främst vara funktionellt och bra för inspelningsverksamhet utan det allra viktigaste är ju att det imponerar på musikerkompisar och folk man inte känner på olika musikforum

    Har för övrigt noterat att det börjat dyka upp ganska många pseudo-desperata köpes-annonser på Vend där man kan läsa mellan raderna att köparen drivs av orealistiska drömmar om att skaffa high end-studio för kaffepengar. Antagligen en sådan som uc.t konverserat med, vilket förklarar det halvaggressiva tonfallet

  12. #12
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Back in the days som musikaffärsbiträde var begpriset oftast i nejden 65-70% av nypris, ibland högre beroende på tillgång efterfrågan.
    Skulle säga att det är ett bra riktmärke att utgå från.

    Beroende på tillgång och efterfrågan som sagt

  13. #13
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag tror också 500-marknaden är ganska begränsad.
    På vend ja, på gearwhores nej... =)

  14. #14
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På vend ja, på gearwhores nej... =)
    Skulle precis redigera dit den brasklappen men du hann före

    Vill man öka chanserna till sälj av 500-prylar kan man ju alltid testa via t ex Reverb med allt vad det innebär.

  15. #15
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Generellt sett gäller väl att man inte får vara rädd för att sälja utomlands om man vill ha OK betalt för obskyra prylar.

    Tror min ratio är 1:4 på svensksåld vs världensåld. Sverige är mindre än man tror...

  16. #16
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Vilken idiot! Om man lägger ut en köpesannons kan man ju inte förvänta sig att folk ska erbjuda fyndpriser! Jag la själv ut köpes om 500-prylar och betalade som högst ca 75%. Det var inget fyndpris direkt, men jag försökte inte pruta eftersom det ändå var jag som efterfrågade!

    60% är INTE ett dåligt pris. Det är ett bra pris. Denna typ av saker tappar inte i värde på samma sätt som andra saker.

    Som tidigare sagts så kan man lätt jämföra med eurorack. Där är 75% standard. Men visst efterfrågan på 500-saker är oftast lägre. Men inte såpass att helt plötsligt halva priset skulle vara någon slags standard. Långt ifrån!

  17. #17
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Generellt sett gäller väl att man inte får vara rädd för att sälja utomlands om man vill ha OK betalt för obskyra prylar.

    Tror min ratio är 1:4 på svensksåld vs världensåld. Sverige är mindre än man tror...
    Jepp, medhåll, har gjort idel bra affärer på mina Reverb-försäljningar.

  18. #18
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Halv-OT: Om en annons berättar för mig att den som vet, vet blir jag automatiskt ointresserad och kanske tror idag att det är någon 99 som är ironisk.

    Kanske t.o.m provocerad att överbevisa det oftast felaktiga i annonsen. Jag blir i princip på dåligt humör och vill gå och lägga mig när den annonserade varan jämförs med bortom-dyrt-grejer, eftersom det alltid är tamejtusan direkt felaktigt och bara visar på att säljaren inte har koll på vad som driver priser i t ex masteringsgrejor.

    Jag både köper och säljer till bra gångbara priser och förhåller mig i princip aldrig till nypriser. Men, det beror ju på att jag ENBART köper beg. Och sedan säljer jag gärna klumpvis till valsolo-priser, mest för att marknaden är ~20 pers i hela Sverige som vill handla just det jag säljer för 20-50 tkr på ett bräde. Har jag köpt något till ett bra pris säljer jag för samma bra pris. Dessa priser blir nog också riktmärken för mig. Har jag gjort ett kap tror jag att jag kan göra det igen, om jag skulle bli sugen på att köpa om något.

    Jag vill nog inte ge mig in på någon formel på XX% av nypris. Det är inte så jätterelevant egentligen. Hur gärna vill man ha den, hur lätt är den att hitta etc. Vill man köpa för att helst använda eller att helst känna att man gjorde ett kap?

    Generellt tycker jag beg high end (internationellt) har dragit iväg helt brutalt de senaste två åren. Mycket bättre priser runt 2016-2018, men beg.priset drivs väl delvis av Reverbs sälj-fee? eBay har ju inte varit något att hänga i julgranen sedan 1999.
    Och efter Brexit är det omöjligt att handla beg från UK, som annars är en fin marknad :-/

    Men, nu svarade du uc.t på en köpesannons och fick ett mästrande svar. Den personen har helt enkelt inte råd. Mer än så skulle jag inte fundera på det.

  19. #19
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Tack för alla svar. Blev att jag slängde upp dem på Reverb och fick dom sålda ganska fort, till det pris jag begärde.

  20. #20
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för alla svar. Blev att jag slängde upp dem på Reverb och fick dom sålda ganska fort, till det pris jag begärde.
    Grymt!

Liknande ämnen

  1. Flight of the Concords gör "West End Girls"-pastisch
    Av Rizzo i forum Skivor & artister
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 01:19
  2. West End Girls - "Domino Dancing"
    Av imported_Olle i forum Skivor & artister
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 23:56
  3. Plastiga ljud i "Feel So High"
    Av encore i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2004-09-18, 16:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •