Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hjälp! MOTU Midi Express 128 i Windows 10 = generalknas

  1. #1
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior

    Hjälp! MOTU Midi Express 128 i Windows 10 = generalknas

    Som rubriken säger. Jag har precis installerat Windows 10 och gått från ett uråldrigt Cubase LE till Cubase Artist 11. Mitt ljudkort, MOTU Audio Express verkar ticka på som det ska. Men midiinterfacet funkar inte. I Cubase MIDI Port Setup är bara de 8 in-kanalerna aktiva. De 8 utkanalerna är stendöda och går inte att aktivera. Dyker inte upp alls som routingalternativ när jag skapat ett midispår. Nån som har liknande erfarenheter. Hittar en del på diverse forum, men inget som lett till någon lösning. Är det Win 10 som bråkar tro? För inte är det väl Cubase? Vore supertacksam för lite input här!

  2. #2
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Är det rätt drivrutiner?

  3. #3
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det rätt drivrutiner?
    Jag har dragit ner de senaste från MOTU:s hemsida. De är iofs från 2015, så jag vet inte om det hänt nåt med Windows uppdateringar sen dess...

  4. #4
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    I energischemainställningarna brukar det finnas någon inställning om att inte låta USB-enheter gå ner i viloläge. En annan grej är ju att testa en annan midikabel. Vad är det för dator du har? Funkar övriga USB-tillbehör som de ska?

  5. #5
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Motu midi och win brukar vara lite kinkigt. Om du har en desktopdator så kanske du skulle fundera på ett PCI-kort med USB, med egen ström. Det gjorde susen för mig. Men den tappar fortfarande kontakten ibland (men inte alls så ofta som tidigare)

  6. #6
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Okej, stooor facepalm på denna. Men jag hade trots allt slarvat med midiinställningarna i Cubase Artist 11... Däremot stötte jag på fler än en som stött på problem med Midi Express 128 i just Windows 10-miljö, precis som du beskriver AonFluX. Stort tack till dig och till kirre777 för tålmodig support! Ha bästa helgen!

  7. #7
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jag hade, körde och sålde min midi express 128 tidigare. Funkar absolut inte tillfredsställande under Windows. Gissar att den fungerar bättre under OSX (lite hint får man då man går till deras supportsidor: mac hit, mac dit, stackars windows där nere i dammet i höger hörn...)

  8. #8
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Fast jag måste säga att mitt ME128 har rullat som en klocka i flera år - dock är det Win 7 på studiodatorn.

  9. #9
    Johans
    Johans är inte uppkopplad
    Johanss avatar
    Senior
    Jag får inte mitt Midi Express 128 att lira med min Mac Mini i7 late-12, Catalina. Datorn hittar inte interfacet överhuvudtaget.
    Interfacets USB-lampa lyser och det reagerar på midi-in, men interfacet kommer inte upp i Logic eller någon annanstans heller.
    Någon som stött på samma problem?

    Med vänlig hälsning,
    Johan

  10. #10
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Har du rätt drivrutiner? v1.6.82544 ska stöda catalina

    Du kan också behöva godkänna drivrutinen i säkerhetsinställningarna, kolla under "Säkerhet och integritet" efter att du startat om datorn om datorn vill att du ska godkänna drivrutinen, kan bli så med äldre drivrutiner kvar från äldre installationer under catalina. senaste drivrutinen ska iaf funka.


    Citat Ursprungligen postat av Johans Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får inte mitt Midi Express 128 att lira med min Mac Mini i7 late-12, Catalina. Datorn hittar inte interfacet överhuvudtaget.
    Interfacets USB-lampa lyser och det reagerar på midi-in, men interfacet kommer inte upp i Logic eller någon annanstans heller.
    Någon som stött på samma problem?

    Med vänlig hälsning,
    Johan
    Senast redigerat av mnskll den 2021-07-24 klockan 13:31.

  11. #11
    Johans
    Johans är inte uppkopplad
    Johanss avatar
    Senior
    Tack för svar!
    Efter en ominstallation funkar allt 👍

  12. #12
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Motu har inte uppdaterat USB-drivers till Midi sedan 2013 för PC... Windows 10 har tappat kommunikation med min micro lite emellanåt.
    Börja med:
    alt.1 Testa att rycka ut USB, vänta en 15 sekunder, och sätta in den igen.
    alt.2 Ryck ut USB-kabeln, starta installationen, välja reparera, sätta i sladden igen.
    alt.3 Nästa metod, väljer man istället avinstallera, installera igen, och därefter sätter man i USB-sladden igen.
    alt.4 Om man flyttat runt olika USB-enheter emellan flera USB-portar, är dessa installerade på samtliga. Då kan taket för antal USB-enheter för PC ha nåtts. Korg är en räddare i nöden då, för deras MIDI Tools har funktionen uninstall Korg USB drivers Den kan nyttjas för icke Korg-produkter, som man väljer under optioner Man ser då en numrerad lista alla USB-enheter, inkl. inaktuella enheter, men även dubbletter på flera portar. Det svåra är ibland att veta vem som ska bort.
    Tålamod och systematisk test är nödvändigt då.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •