Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: DIY MIDI -> CV

  1. #1
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior

    DIY MIDI -> CV

    Vill bygga en simpel låda för MIDI->CV (pitch & gate) . Vad har ni byggt för något?

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag tror att just ordet "simpel" inte riktigt kvalar in på den här typen av bygge tyvärr.

    Här är en av de "simplare" som jag har hittat när jag har letat, men du behöver ändå tillverka kretskort etc:
    https://github.com/jbeuckm/atmega_midi_cv_basic

    De jag har byggt själv har alla varit specifika för någon synt, och med delar och kretskort landat på minst 1500:- i alla fall.

    Då är det mycket billigare och enklare att slakta en fabriksproducerad MCV4, Döppe A190-2 eller ProSolo t.ex. Begagnade kan man ju hitta dessa för en tusing eller under. Och billigare än så tror jag du har svårt att komma med en byggsats.

    Den här finns ju också:
    http://www.synhouse.com/midijack.html

    HighlyLiquid har ju lite olika lösningar beroende på vad du är ute efter:
    http://www.highlyliquid.com/

  3. #3
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    CV.OCD är en fin DIY-låda.

  4. #4
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Har använt MIDI implant. Funkar bra!

    http://www.midimplant.com/

  5. #5
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för bra tips allihopa! Ska gå igenom allt.

    Annars finns ju denna som ser smidig och rätt snygg ut: https://pushermanproductions.com/pro...-cv-interface/
    Senast redigerat av wbjm den 2021-05-17 klockan 21:56.

  6. #6
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag har byggt flera Mutable Instruments CVPal, den är billig och enkel att bygga och funkar kanon!

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av wbjm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för bra tips allihopa! Ska gå igenom allt.

    Annars finns ju denna som ser smidig och rätt snygg ut: https://pushermanproductions.com/pro...-cv-interface/
    Om de specarna räcker så testa, men det där är pund, utan moms, utan frakt och enbart kretskort. Ska du köra Korg eller Yamaha vill du ha Hz/v och 0-4 känns snålt etc. Men det är snobbiga Kentonjaget som talar här.

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    En grej att hålla koll på är ju upplösningen.

    12-bitars tycker jag är alldeles för lite för att fungera bra till melodisk musik om man vill spela på flera oktaver t.ex. Men om man bara ska styra noise och drones eller trummor funkar det ju fint.

    Kenton kör all sin CV med 16-bitars upplösning, men AUX är "bara" 12-bitars vilket räcker om man bara styr filter eller andra grejer.

  9. #9
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    12-bit är nog för melodiskt, med förbehåll att du har en väldigt linjär D/A. Det kostar dock pengar. Och oftast är en dålig 16-bit D/A billigare och ger lika bra resultat. 12 bit är 4096 lägen för 127 noter (midi).

  10. #10
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    12-bit är nog för melodiskt
    Ja, på pappret. Men som du skriver ställer det höga krav på att linjärheten är bra om du ska upp över 4-5 oktaver. Detta kan tydligen även diffa mellan olika chip i samma batch enl en blog jag läste. Så man får testa sig fram.

    Om du vill ha Hz/V blir det dessutom ännu värre med 12-bitar, eftersom det kräver ännu mer.

    Vissa lyckas bättre med 12-bitar som t.ex MCV24. MCV4'an är väl t.om bara 8-bitar? Men de har kanske använt super-kvalitets military grade D/A's som är 100% linjära...

    Men jag hade bittra erfarenheter med en TeeBee som klarade ungefär 2,5 oktaver utan att balla ur. Efter det svor jag på att bara använda 16-bitars konverterare.

    - - -

    Hittade detta matte-exempel :

    Math for choosing DAC is simple:
    Let's say you want 8 octaves range. It is 96 semitones so 9600 cents.
    If you want 1-cent accuracy, you need at least 14-bit DAC with good linearity (or with calibration table in software): 12 bit is 4096, 13 bit is 8192, 14 is 16384...
    16 bit DAC should cover resolution and linearity errors for 8-octave 1 cent accuracy.
    Senast redigerat av Lackan den 2021-05-18 klockan 17:16.

  11. #11
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, på pappret. Men som du skriver ställer det höga krav på att linjärheten är bra om du ska upp över 4-5 oktaver. Detta kan tydligen även diffa mellan olika chip i samma batch enl en blog jag läste. Så man får testa sig fram.

    Om du vill ha Hz/V blir det dessutom ännu värre med 12-bitar, eftersom det kräver ännu mer.

    Vissa lyckas bättre med 12-bitar som t.ex MCV24. MCV4'an är väl t.om bara 8-bitar? Men de har kanske använt super-kvalitets military grade D/A's som är 100% linjära...

    Men jag hade bittra erfarenheter med en TeeBee som klarade ungefär 2,5 oktaver utan att balla ur. Efter det svor jag på att bara använda 16-bitars konverterare.

    - - -

    Hittade detta matte-exempel :

    Math for choosing DAC is simple:
    Let's say you want 8 octaves range. It is 96 semitones so 9600 cents.
    If you want 1-cent accuracy, you need at least 14-bit DAC with good linearity (or with calibration table in software): 12 bit is 4096, 13 bit is 8192, 14 is 16384...
    16 bit DAC should cover resolution and linearity errors for 8-octave 1 cent accuracy.
    Chippet är en del av det. Stabilitet i strömförsörjning, volt-referens och val av opamp för signal buffer samt design av denna är också kritiskt. 12-bit är mer än nog rent teoretiskt. 14-bit i ditt exempel handlar mer om att du kan rädda dig själv med en kalibrationstabell i mjukvara. Jag har många midi-cv, också av egen design, vissa är riktigt bra, vissa mindre bra, och det är oavsett om det er 12 eller 16 bit. Det jag upptäckt själv är att man aldrig ska spara på en stabil extern voltreferens även om databladet säger att det går att köra D/A:n utan. Och att mata med bättre strömregulatorer än lm780* / lm790*.

  12. #12
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Säkerligen att summan av helheten spelar in, och det där med stabil referens låter ju väldigt logiskt.

    Men imo känns som att det är dumt att chansa på en 12-bitars konverterare bara för att det "teoretiskt går" att få den perfekt. När det finns OK 16-bitars.

    Själv kör jag 100% Kenton, eftersom de går att hitta så billigt och funkar så bra finns ingen anledning att joxa med annat imo.

  13. #13
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Jag har byggt Midimusos CV-12. Den har massa fiffiga lägen, bla ett polyläge där den kan ta upp till fyra noter över MIDI och spotta ut separata pitch CV/Gates.

    28.50 GBP plus frakt och tull för ett kit! Fast om du vill ha alla jack tillgängliga så är det enklast att köp tre "sockets kit" för 8 pund styck med. Ska du bara dra ut några jack kan du ju ordna det själv.

    https://midimuso.co.uk/index.php/cv-12/

    Bara testat kort men den verkar bra nog.

    Fast deras nya OCTEX verkar vara snäppet fetare!

  14. #14
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har byggt Midimusos CV-12. Den har massa fiffiga lägen, bla ett polyläge där den kan ta upp till fyra noter över MIDI och spotta ut separata pitch CV/Gates.

    28.50 GBP plus frakt och tull för ett kit! Fast om du vill ha alla jack tillgängliga så är det enklast att köp tre "sockets kit" för 8 pund styck med. Ska du bara dra ut några jack kan du ju ordna det själv.

    https://midimuso.co.uk/index.php/cv-12/

    Bara testat kort men den verkar bra nog.

    Fast deras nya OCTEX verkar vara snäppet fetare!
    Bra tips, tackar för det! Har letat som en tok efter ett kit..

  15. #15
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Beställde en octex med två expansionskit! Octex är färdigbyggd men expansionerna köpte jag som DIY. Får totalt 24 jack som lär räcka långt och den ska vara rätt patchbar också så det går nog att göra mycket kul. Runt 750 spänn ink frakt, inte alls farligt..

  16. #16
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, bra tips här allihopa! Klipper nog en OCTEX jag med.

  17. #17
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av wbjm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, bra tips här allihopa! Klipper nog en OCTEX jag med.
    Avbestöllkde min precis och ombeställde, med tracking denna fgången för 5 pund extra. Insåg att jag inte stod ut med ovissheten. Dock är jag osäker på om jag kommer behöva den eftersom jag har egenbyggda lösningar som kommer göra mer än octex kan på gång. Men jag är inte klar, och måste ha ngt under tiden, så det fick bli en octex med två satser DIY expansionsportar.

    Men för info; fullt möjlighet att min octex kommer vara till salu om kanske 1-3 månader.

  18. #18
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Jag byggde nyligen en låda till en kompis, där en av funktionerna var midi->CV. Eftersom jag körde Arduino, visste jag att det var 0-5v som gällde och nöjde mig helt enkelt med 5 oktaver, dvs. 5x12 stegs upplösning. Med en timer som räknar 16 miljoner i sekunden tycker jag inte att det var några problem att få det exakt eller att filtrera bort pwm-ripplet.

  19. #19
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag just byggt en med Arduino Nano och en MCP4812 DAC. En feature är att den kalibrerar sig själv genom att mäta frekvensen på VCOns utsignal. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220102_125307.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	970,1 KB 
Id:	104644
    Källkod finns om någon är intresserad.

  20. #20
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Coolt!

  21. #21
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  22. #22
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nu är midi-to-cv projektet ihopbyggt som eurorackmodul. Ska bara få MIDI in optocoupler att funka, sen är den är redo för racket!
    Har postat bilder i DIY 2022 tråden.

  23. #23
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av konfisK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag byggde nyligen en låda till en kompis, där en av funktionerna var midi->CV. Eftersom jag körde Arduino, visste jag att det var 0-5v som gällde och nöjde mig helt enkelt med 5 oktaver, dvs. 5x12 stegs upplösning. Med en timer som räknar 16 miljoner i sekunden tycker jag inte att det var några problem att få det exakt eller att filtrera bort pwm-ripplet.
    Jag har också begränsat till 5 oktaver, eftersom jag hade en 10-bitars DAC. För mitt simpla musiköra är det tillräckligt bra.

  24. #24
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kan tipsa om att Syntaxis just har lanserat en "micromodular" modul för midi-to-cv. Lägg till deras faceplate, pcb och några trs-jacks så har du en kompetent midi-to-cv modul för under tusenlappen.

  25. #25
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Yay!

Liknande ämnen

  1. DIY MIDI till CV
    Av janost i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-02-11, 01:16
  2. DIY Midi till CV?
    Av deleted user i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-02-22, 15:29
  3. Diy-midi-klaviatur
    Av Palle i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-12-18, 21:02
  4. USB-MIDI DIY
    Av pellen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •