Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 67

Ämne: Har Elektron tappat det?

  1. #1
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Eftersom cenk-tråden spårar och mitt inlägg runt denna funderingen blev lyft in i starmony-tråden så startar jag ny tråd.

    Har varit superfan av göteborgarna i evigheter, har ägt de flesta maskinerna och har kvar octa och monomachine (murbräckan så klart ). Fenomenala instrument med egenart, mojo och nästan oändliga möjligheter. Kommer köpa en digitone keys när vi flyttar och jag får mer space, då jag tycker den är råsnygg och gillar att göra trummor med fm.

    Tycker analog-serien är trevlig, och saknar min A4 i bland - men hade/har andra grejer som fyller ut de funktionerna bättre för min musik. Men, även om jag fattar varför de gjorde model:whatever rent business-mässigt så tycker jag det verkar som de tappat det nästan magiska skimret som omgav företaget. Har det ens kommit någon uppdatering det sista året?

    Vill fortsätta ha varma känslor för Elektron, så vill jag gärna höra om det är någon som har någon koll på om de jobbar med något nytt som kan korrigera kursen, eller är det total efter efterfest-stämning på sockerbruket? Där alla gått hem, och det ligger fimpar i halvdruckna 3,5:or och ingen orkar städa?
    Senast redigerat av Nfuture den 2021-05-15 klockan 16:50.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nej jag tror att det rullar på som vanligt. Känner igen känslan från liknande bolag. Det är när det lilla växer och expanderar som kärnan av människor stuvar om sig. De kan lika gärna stå inför större framgångar än någonsin. Typ gissar jag folk på Apple & Spotify som runt år 2010 tyckte att "det här stället suger, händer ingenting" - och vips; boom!

  3. #3
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag anser att de tappade det när de tog SidStation ur produktion.

  4. #4
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag anser att de tappade det när de tog SidStation ur produktion.
    Om jag minns rätt så "skyllde" de på att de inte kunde på tag på SID-chips : D

  5. #5
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Ganska sjukt hur få maskiner de gjort med tanke på ålder och storlek. Till och med Manfred Fricke spottar ju ut nya maskiner med ett högre tempo. De måste dock ha lyckats jävligt bra att sälja stora volymer av få produkter med tanke på omsättningen. Jag undrar mest vad alla de anställda faktiskt gjort. Druckit vin och pillat maskiner i ett dyrt showroom i Berlin istället för att faktiskt utveckla nytt?! Tänker att det finns en hel del överflöd att skära bort för att fokusera på utveckling så att de kan börja lansera mer än max en produkt om året. Det finns ju ganska bra omsättning redan, så det ska nog gå. Men om det "gamla elektron" dör, det är klart, men det blir nog fler spännande produkter i framtiden.

  6. #6
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag minns rätt så "skyllde" de på att de inte kunde på tag på SID-chips : D
    Svepskäl!

  7. #7
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ja jag tror de tappat det... det växte för stort och festen är nog över... deras sista unika produkt var väl egentligen Octatrack som egentligen var släppt för tidig och blev färdigutvecklad flera år senare....resten är ju mer eller mindre upprepningar på samma koncept som tidigare maskiner...

  8. #8
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Kikar man på siffrorna som presenterades i den andra tråden så ser det ju ut som att Elektron aldrig plockat upp det, och således kan sägas ha tappat det från början.

    Antingen så är allas kära leksaker för billigt prissatta, eller så är marknaden för liten för de här grejorna, oavsett så står det klart att kostnaderna konstant varit större än intäkterna, och det är ju oftast ett ganska allvarligt problem för ett företag.....

  9. #9
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jag tror de tappat det... det växte för stort och festen är nog över... deras sista unika produkt var väl egentligen Octatrack som egentligen var släppt för tidig och blev färdigutvecklad flera år senare....resten är ju mer eller mindre upprepningar på samma koncept som tidigare maskiner...
    Analog Four var ju deras första analogsynt. Analog Rytm deras första analogtrumma. Visst, de hade gjort synt innan Analog Four och trumma innan Analog Rytm, men det känns ändå lite väl hårt att mena att de produkterna är uppreplningar, tycker jag.

    Visst, Elektron-tänket finns ju där och det har det ju funnits sedan Monomachine. Sequencern med parameterlås osv.

    Efter Octatrack har ju prylarna med Overbridge kommit. Analogsyntes kontrollerad av datorn. Det hade de inte tidigare.

    Analog Drive hade de väl inte heller något liknande som innan den kom?

    Och såklart lågprissegmentet med Model-prylarna.

  10. #10
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    "Overbridge is a free of charge software suite offering powerful tools and deep control when connecting compatible Elektron instruments to computers. And with Overbridge 2, the integration of both analog and digital instruments with DAWs is more effective than ever before."


    Free of charge software, låter inte roligt (sett från ekonomiskt perspektiv), i synnerhet inte om systemutvecklarna är anställda i Sverige. Låter som att man identifierat att det eventuellt skulle kunna hjälpa försäljningen av hårdvaran med en mer elaborerad datorintegration, säkert ett rimligt antagande, men förmodligen kostsamt.

    "lågprissegmentet" låter också som en "nödlösning" på svikande försäljning.

  11. #11
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Gammal Kuf - Kan så vara. Det jag menade är att jag inte tycker att de enbart upprepat sig efter Octatrack. Tycker de kommit med nytt, oavsett vad man tycker om de produkterna. Personligen tycker jag att Analog Rytm är något av det bästa som hänt. Kanske det instrumentet jag skulle behålla om jag bara fick ha ett. Åtminstone när det kommer till min mer rytmiska musik.

    Och ja, en disclaimer är på plats - Jag köpte min Analog Rytm med 10% rabatt.

  12. #12
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Tittar bara på fakta och kopplar med hur saker och ting har en tendens att se ut och fungera.

    Lågprisprodukter för att nå en bredare marknad med nedstrippad befintlig teknologi är inte direkt något nytt, och när att företag med annars "premium" profil börjar snegla åt det hållet finns det ofta en anledning som inte är självvald rent strategiskt, utan är en lösning på något, som t.ex. svikande försäljning, för höga omkostnader osv.

    Mjukvaruutveckling är varkens billigt eller enkelt, och saker måste underhållas i en oförutskådlig framtid, både Microsoft och Apple fortsätter att släppa nya uppdateringar, DAWs och pluginformat uppdateras osv. vilket går inte att bortse från om man vill behålla förtroendet från kunderna.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-05-16 klockan 07:00.

  13. #13
    Fluster
    Fluster är inte uppkopplad
    Flusters avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Uppskattar att de som företag släpper ny firmware ca 10 år efter lansering som inte bara fixat buggar utan även gett ny funktionalitet istället för att kränga ut drösvis med hårdvara som får ny mjukvara 1-2 år l efter lansering och sen död likt de flesta andra.

    Respekt till elektron som underhåller de saker de släppt.

  14. #14
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Fluster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppskattar att de som företag släpper ny firmware ca 10 år efter lansering som inte bara fixat buggar utan även gett ny funktionalitet istället för att kränga ut drösvis med hårdvara som får ny mjukvara 1-2 år l efter lansering och sen död likt de flesta andra.

    Respekt till elektron som underhåller de saker de släppt.
    Medhåll till tusen millioner!

  15. #15
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Analog Four var ju deras första analogsynt. Analog Rytm deras första analogtrumma. Visst, de hade gjort synt innan Analog Four och trumma innan Analog Rytm, men det känns ändå lite väl hårt att mena att de produkterna är uppreplningar, tycker jag.

    Visst, Elektron-tänket finns ju där och det har det ju funnits sedan Monomachine. Sequencern med parameterlås osv.

    Efter Octatrack har ju prylarna med Overbridge kommit. Analogsyntes kontrollerad av datorn. Det hade de inte tidigare.

    Analog Drive hade de väl inte heller något liknande som innan den kom?

    Och såklart lågprissegmentet med Model-prylarna.
    Sidstation är väl en analogsynt med datorkontroll :-)

  16. #16
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sidstation är väl en analogsynt med datorkontroll :-)
    Korrekt!

  17. #17
    deleted user
    Vad krävs för att ett företag håller nivå?

    På vilket sätt har elektron inte gjort det?

    Jag fattar nog inte riktigt. Cenk har lämnat, de har ny VD. De redovisar minskad vinst. Är det därför tråden finns?

  18. #18
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad krävs för att ett företag håller nivå?

    På vilket sätt har elektron inte gjort det?

    Jag fattar nog inte riktigt. Cenk har lämnat, de har ny VD. De redovisar minskad vinst. Är det därför tråden finns?
    SAP

  19. #19
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Analog Four var ju deras första analogsynt. Analog Rytm deras första analogtrumma. Visst, de hade gjort synt innan Analog Four och trumma innan Analog Rytm, men det känns ändå lite väl hårt att mena att de produkterna är uppreplningar, tycker jag.

    Visst, Elektron-tänket finns ju där och det har det ju funnits sedan Monomachine. Sequencern med parameterlås osv.

    Efter Octatrack har ju prylarna med Overbridge kommit. Analogsyntes kontrollerad av datorn. Det hade de inte tidigare.

    Analog Drive hade de väl inte heller något liknande som innan den kom?

    Och såklart lågprissegmentet med Model-prylarna.
    Det spelar väl ingen roll om det är en analog fyrkant eller digital fyrkant... oavsett ljudgenereringen så är det bara en utveckling av i princip samma sak. Sen kan ju maskinerna vara hur bra som helst i sin funktion och låta grymt men oavsett så har de fastnat i tänket. Och som sägs ovan Sidstation är ju analog synth som kontrolleras med datan...


  20. #20
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Jag har faktiskt aldrig ägt någon elektronburk, men jag har följt dem från start och imponerats. Däremot har jag inte riktigt haft samma koll de senaste åren, men kan tänka mig att de hamnat i det läge där investerar etc till slut vill tjäna pengar på det och sådant leder inte alltid de bästa besluten sett till föregående inriktning. Däremot kan det leda till en bättre ekonomi, iallafall ett tag til dess att varumärket urvattnats, sedan varierar det förstås mycket mellan olika bolag hur viktigt varumärket i sig är för kunderna.

    Lite oklart vad jag egentligen ville ha sagt med detta, kanske att det är svår balans att få ihop ekonomi och innovation etc. Håller dock tummarna för att de ska lyckas,
    Senast redigerat av tei den 2021-05-15 klockan 22:40.

  21. #21
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det spelar väl ingen roll om det är en analog fyrkant eller digital fyrkant... oavsett ljudgenereringen så är det bara en utveckling av i princip samma sak. Sen kan ju maskinerna vara hur bra som helst i sin funktion och låta grymt men oavsett så har de fastnat i tänket. Och som sägs ovan Sidstation är ju analog synth som kontrolleras med datan...

    Så du menar att de fortsatt göra elektroniska instrument och därmed stått still och ”fastnat i tänket”? Vad skulle de gjort istället? Jag har nog alltid tänkt att Elektron är ett företag som tillverkar elektroniska musikinstrument.

    Edit - Jag erkänner att jag tänkte lite innan jag postade det där om analogsynt. Men man måste verkligen kämpa tjurskalligt för att hävda att Sidstation och Analog Four är samma sak.

  22. #22
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Nu blir det att de gjort sampler. De har gjort synt. De har gjort trummaskin.
    Blä om de gör en synt till. Eller en trummaskin. Hur ska de kunna gå vidare? Vad ska de göra för att inte fastna i tänket? Uppfinna nya helgdagar? Regler i basket?

    Menar man att Sidstation och Analog Four är samma sak, då är det enligt mig jäävligt snävt. Men jag sitter inte inne med facit och har haft fel förr

  23. #23
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Det enda som saknas är en megamaskin som har alla synteser samlat i en låda.

  24. #24
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Det som till ganska stor del varit Elektrons grej är väl att de gjort komplexa ideér och produkter tillgängliga? Med rimligt pris och ”nya” UI-lösningar. Visst, det är ”svårt att lära sig” (buhu, boomers, träsidor; snyft snyft), men så gör du ju inte musik utan sitter med ena handen innanför byxan och ögonen riktade på random Youtube-demo av någon åttiotalssynth.

  25. #25
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så du menar att de fortsatt göra elektroniska instrument och därmed stått still och ”fastnat i tänket”? Vad skulle de gjort istället? Jag har nog alltid tänkt att Elektron är ett företag som tillverkar elektroniska musikinstrument.

    Edit - Jag erkänner att jag tänkte lite innan jag postade det där om analogsynt. Men man måste verkligen kämpa tjurskalligt för att hävda att Sidstation och Analog Four är samma sak.
    Nej det jag menar är att deras interfejs och funktioner i princip stått stilla.. man har fastnat i en form sen kan det böjas lite hit och dit men är i grund bara en variant på samma sak. Nej en Sidstation och an A4 är defenitivt inte samma sak... men de funktioner som redan utformats i maskinerna innan finns där minus det analogas begränsningar i röst mm...


  26. #26
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blir det att de gjort sampler. De har gjort synt. De har gjort trummaskin.
    Blä om de gör en synt till. Eller en trummaskin. Hur ska de kunna gå vidare? Vad ska de göra för att inte fastna i tänket? Uppfinna nya helgdagar? Regler i basket?
    Nej jag tycker ju snarare de har fastnat i basketreglerna... det handlar ju om formen inte om att det är en sampler, trummaskin eller vilken syntes det handlar om... allt hamnar ju ändå i en 16 duttars stepmaskin+ med rattar å parameterlås...sen kan man ju variera det lite, begränsa eller vidga...men det är väldigt i samma form... jag tycker de borde vidga konceptet lite mer...de har ingen brist på synteser osv....men just hantering, interfejs..mötet mellan maskin och människa.

    Menar man att Sidstation och Analog Four är samma sak, då är det enligt mig jäävligt snävt. Men jag sitter inte inne med facit och har haft fel förr
    Men ingen har menat det...lugna dig nu.

  27. #27
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag tycker tvärtom att det är en av styrkorna. Har haft alla lådor de byggt sedan MachineDrum (förutom Model-serien) av just den anledningen. När jag haft MD o MnM och kommit in i det ”tänket” så var det ju alldeles underbart att få en analog trummis, en sampler och sen en FM synth som låter fantastiskt tjusig o snärtig! Och trumrytmer blev grymt roligt att göra och stöka runt med iom Digitone. Fortfarande använder jag MD, Rytm, OT och Digitone regelbundet. Troligen just därför, att det bara flyter på. Men så utvecklas ju inte jag nåt vidare musikaliskt heller

    Rytm och Digitone lät för övrigt alldeles fantastisk när vi fick höra dom i bra lyssning i studio när det nya albumet mixades.

  28. #28
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Otroligt svårt att spå i vad som kommer näst. Jag var inte beredd på analog four när de lanserade den men hade strax en sån på mitt skrivbord och med den och en octa blev det till och med en skiva. Satt där i song mode och byggde upp låtarna och sen var det bara att trycka rec på datorn. Och ville man spela live var det ju bara att plocka med grejerna rakt av.

    Sen ville jag göra noise och kände att maskinerna inte passade till det och sålde allt. Men nu sitter jag här igen med en bunt elektroner.

    Jag tycker de lyckats så bra med de burkar de spottat ur sig och hoppas att de fortsätter med det. Finns väl heller ingen anledning att göra något annat än syntar, samplers och trummaskiner med grymma sequencers och feta mjukvaruuppdateringar långt efter lansering.

  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Öööh synt samma saak trycka knaaappp!! Hårdrooooockkk

    (Nä min ”pik” om a4/sidstation var bara besserwissrande. De har ju dessutom gjort en distpedal jag är sugen på att testa)

    Men visst. Förut gjorde de ju stora ”flaggskeppsprodukter” men de senaste släppen har ju blivit mindre ochmindre. De tillverkar dock fortfarande de stora. Ska man släppa mjukvaruuppdateringar efter tio år måste man sälja många enheter, och då kan man inte släppa nya saker varje år.

  30. #30
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej jag tycker ju snarare de har fastnat i basketreglerna... det handlar ju om formen inte om att det är en sampler, trummaskin eller vilken syntes det handlar om... allt hamnar ju ändå i en 16 duttars stepmaskin+ med rattar å parameterlås...sen kan man ju variera det lite, begränsa eller vidga...men det är väldigt i samma form... jag tycker de borde vidga konceptet lite mer...de har ingen brist på synteser osv....men just hantering, interfejs..mötet mellan maskin och människa.



    Men ingen har menat det...lugna dig nu.
    Men om det är formen och att det är "en 16 duttars stepmaskin+ med rattar å parameterlås" du hänger upp dig på, då förstår jag inte varför du menar att det inte hänt något sedan Octatrack som släpptes för tio år sedan. Med det tänket har, för att använda dina ord, Elektron tappat det redan för tjugo år sedan eftersom det var då Monomachine kom med sexton trigg-knappar och parameterlås etc. Innan dess däremot, då fanns Sidstation. Steget mellan Sidstation och efterföljande Monomachine är väl egentligen det största som företaget gjort så sätt.
    Menar du så förstår jag din tanke, men håller inte med dig

  31. #31
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    De tog ju definitivt korgs motion seq till en ny nivå. Och har sedan fortsatt utveckla det med probability osv etc.

  32. #32
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om det är formen och att det är "en 16 duttars stepmaskin+ med rattar å parameterlås" du hänger upp dig på, då förstår jag inte varför du menar att det inte hänt något sedan Octatrack som släpptes för tio år sedan. Med det tänket har, för att använda dina ord, Elektron tappat det redan för tjugo år sedan eftersom det var då Monomachine kom med sexton trigg-knappar och parameterlås etc. Innan dess däremot, då fanns Sidstation. Steget mellan Sidstation och efterföljande Monomachine är väl egentligen det största som företaget gjort så sätt.
    Menar du så förstår jag din tanke, men håller inte med dig
    Nej du får släppa "fanboy".."jag gillar" Elektron och kanske nyansera det lite... Octatracken är den sista som har riktigt unika funktioner...men den är samtidigt den maskin som tappar användaren mest bakom dubbeltryck och menyteknik..tyvärr...de släppte den väl så där en 5 år för tidigt..minst.

    Och ja på många sätt är Monomachine den bästa maskinen sett ur människa maskin möte... de kanske skulle se över varför. Så nej det har inte hänt något revolutionerande på man-machine interfejs sidan...en massa ytterligare funktioner visst...och billiga varianter osv..osv... och visst AR har ju trumpads... men sen nej de har klart fastnat i basketreglerna....
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2021-07-17 klockan 19:30.

  33. #33
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Av tråden att döma så har de inte tappat det, är väl kanske snarare så att jag har överskattat dem. Tror helt enkelt jag måste sluta tänka på, eller hoppas på, Elektron som revolutionärt företag. För mig var det nämligen det, en liten revolution, när jag testade en monomachine första gången - och samma feeling när jag äntligen "mästrade" Octatracken (fick köpa den tre gånger innan jag förstod att man inte behöver använda allt den kan, utan hellre få den att passa till det man själv vill).

    Vi har väl alla våra favoritföretag bland de som gör våra leksaker/klenoder/arbetsverktyg. För mig tronar Moog och OTO överst. En blandning av ljud, design och historia/folken bakom. Tror jag startade tråden för jag vill så gärna att Elektron skall vara med på den listan. Men det är de inte, och det har nog inte så mycket med dem att göra, snarare mig som vill att de skall vara mer än de är.

    De är en av många tillverkare av elektroniska musikinstrument och effekter, helt enkelt. Varken mer eller mindre.

  34. #34
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jo det tycker jag visst man kan säga.. att de tappat "det" i meningen att de inte finns nyskapande produkter som fyller ett hål som de tidigare produkterna gjorde... de tog de ideer som bl.a. Roland börjat med och utvecklade det till ett concept...men sen är de fast i det. Så nej "det" i den meningen finns inte... sen att de tillverkar och fortsättningsvis kommer göra det med mer eller mindre framgång visst..inget konstigt. Frågan är ju bara om de lyckas hitta nya unika vägar att utvecklas..eller om de fortsätter på samma väg.

  35. #35
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Oj, snubblade precis på denna tråd.

    För mig är känslan nästan det omvända. Efter SidStation har ingen Elektronburk lockat mig. Provade entusiastiskt Machinedrum när den begav sig men tyckte den kändes som Eccoskor och tysk Elektron-techno (typ Köln?) från samma tid var urtråkig.

    Har sneglat lite då och då men aldrig gillat deras rattar-vid-sidan-om-displayenkoncept.
    Så med Model:Cycles tyckte jag äntligen det kändes intressant igen, lagom enkelt och ratt-direkt-till-parameter. (Fast någon designtävling lär den inte vinna...)
    Bara för det blev jag intresserad av parameterlocks till slut och funderar nu på en Octatrack.

    LOL

  36. #36
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Kul tråd, läste Cenks avskedsbrev för första gången idag faktiskt och det var ju lite väntat ändå. Killen gjorde ett grymt jobb och synd om han fick dojan. Många blev ledsna men business är business.. Han var ju bara en kille som pitchade produkter.

    Ang Sidstation så är den fin men sjukt begränsad. Nu finns ju riktigt billiga och väldigt bra SID-Chip copys som FPGA-SID, ArmSid, SwinSid etc även med dig-sampling och FM inbyggt! En Polyend-liknande Tracker-synt med 2 sådana Chip skulle vara riktigt schysst! Det hade sålt som fan tror jag.

    Hoppas bara inte Elektron satsar på "Subscribe-tjänster" som Roland Cloud nu.

  37. #37
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Jag tycker deras satsning på att bredda sitt sortiment, med några billigare produkter. Ger en hint om deras nuvarande problem, men också hopp för att de verkar medvetna. Marknaden är i ständig förändring, och de måste rimligtvis känna av att Behringer slagit sig in på synth/trumsegmentet.

    Och givetvis den stora konkurensen från plugin-tillverkare. Trummaskiner för närmare 20 tusen kr är väl inte riktigt vad kidsen efterfrågar. Det är väl överlag sånna priser som mestadels lockar ett pro-kundsegment. Gissningsvis många kunder som tjänar bra med pengar på sin musik.

    Att de inte riktigt haft en klassisk produktpyramid tidigare. Är lite förvånande? Även Teenage Engineering insåg vikten av det. Med sina Pocket Operators. Men i alla fall nu har dom Models-serien. Och jag hoppas de säljer bra. Så det kommer mer sånt.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-07-18 klockan 21:29.

  38. #38
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trummaskiner för närmare 20 kkr är väl inte riktigt vad kidsen efterfrågar. Det är väl överlag sånna priser som mestadels lockar ett pro-kundsegment. Gissningsvis många kunder som tjänar bra med pengar på sitt IT-konsultande.
    Reality-fixd.
    Senast redigerat av rydan den 2021-07-18 klockan 12:45.

  39. #39
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Trummaskiner för 20 kronor? Det får man väl inte ens en app för idag?

  40. #40
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Sid, MnM, MD är klassiker.

    Men efter det började korthus falla, även om produkter som OT på pappret var väldigt lockande så var knappast den användarvänlig och tog väl ett antal år på sig att bli klar i sitt OS.

    A4 och AR, kändes som forcerade produkter som blivit lite extra kastrerade pga kostnadsoptimeringar.

    Overbridge, som en hel radda produkter (varav mer än hälften var ompaketeringar dvs mk2 utan något nytt) skulle stödja sig imot är väl fortfarande inte klart, decennium senare.

    Hela företaget känns väldigt fel ute.

    Har ägt alla maskiner, köpt nytt, men ingen är kvar.

  41. #41
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trummaskiner för 20 kronor? Det får man väl inte ens en app för idag?
    Nä, det är nog bara samplingsbibliotek med gamla shareware-bibliotek, som nån rear ut nånstans på Webben.
    Jag har i vart fall nyligen köpt en Digitakt Tror Elektron som många företag drabbades av storhetsvansinne, och vräkte ut stora pengar för marknadsföring, kontor och personal. Dom insåg nog aldrig hur nischad deras marknad var. Och när Covid19 slog ut en stor del av nöjesbranschen i världen, blev skulderna för stora. Elektron borde nog övergå till mindre skala, om kompetensen finns kvar att utveckla produkter. Sälja bibliotek känns som konstgjord andning, för att bromsa förlusterna. (Tror jag i vart fall)

  42. #42
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sid, MnM, MD är klassiker.

    Men efter det började korthus falla, även om produkter som OT på pappret var väldigt lockande så var knappast den användarvänlig och tog väl ett antal år på sig att bli klar i sitt OS.

    A4 och AR, kändes som forcerade produkter som blivit lite extra kastrerade pga kostnadsoptimeringar.

    Overbridge, som en hel radda produkter (varav mer än hälften var ompaketeringar dvs mk2 utan något nytt) skulle stödja sig imot är väl fortfarande inte klart, decennium senare.

    Hela företaget känns väldigt fel ute.

    Har ägt alla maskiner, köpt nytt, men ingen är kvar.
    Att Overbridge inte funkar med alla nya, som t.ex. Octatrack, är väl lite misslyckat, japp!

  43. #43
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Eller att Octa mk2 inte ens paratar midi över USB. Det trodde jag i min enfald garanterat den gjorde nuförtiden...

  44. #44
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller att Octa mk2 inte ens paratar midi över USB. Det trodde jag i min enfald garanterat den gjorde nuförtiden...
    Då ligger det en del i rubriken även för mig som lite smått nyfrälst. Är det för de främst vänder sig till DJ:s med den?

  45. #45
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Nej, det handlar om att Octatrack gjordes för tio år sedan, före Overbridge fanns. De instrument som stöder Overbridge har tillkommit efter lanseringen av Overbridge. Octatrack MkII är ju identisk med MkI förutom lite extra knappar för mindre menydykande. Och OLED-display och så då.

  46. #46
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det handlar om att Octatrack gjordes för tio år sedan, före Overbridge fanns. De instrument som stöder Overbridge har tillkommit efter lanseringen av Overbridge. Octatrack MkII är ju identisk med MkI förutom lite extra knappar för mindre menydykande. Och OLED-display och så då.
    Ja, ibland är det inte så stor skillnad mellan mk1 och mk2 även om det verkar så på reklamen...
    Jag tänkte att eftersom många talar om Overbridge som en bra grej (särskilt på burkar utan separata ut) så hade det suttit som en smäck med det på mk2.

  47. #47
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, ibland är det inte så stor skillnad mellan mk1 och mk2 även om det verkar så på reklamen...
    Jag tänkte att eftersom många talar om Overbridge som en bra grej (särskilt på burkar utan separata ut) så hade det suttit som en smäck med det på mk2.
    Ja, shit. Jag skulle ÄLSKA Overbridge till Octatrack! Har i många år (men inte längre) kört två Octatrack mest för att få fler utgångar.

  48. #48
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Jo, att octa inte har overbridge var ju givet. Men midi över usb, på mk2, hallå…

  49. #49
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elektron borde nog övergå till mindre skala, om kompetensen finns kvar att utveckla produkter. Sälja bibliotek känns som konstgjord andning, för att bromsa förlusterna. (Tror jag i vart fall)

    Som jag förstått det har de gått med förlust ett antal år, så till att börja med ska ju denna täckas upp med.

    Antar att besluten har någon form av bakgrund och att det grundar sig på någon form av siffror, annars lär det vara en risk som jag har svårt att föreställa mig att de kan ta utan vidare där de verkar befinna sig.

  50. #50
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reality-fixd.
    Oops typo.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trummaskiner för 20 kronor? Det får man väl inte ens en app för idag?
    Typo?

  51. #51
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, shit. Jag skulle ÄLSKA Overbridge till Octatrack! Har i många år (men inte längre) kört två Octatrack mest för att få fler utgångar.
    Ja, för mig känns det lite som det som avgör om jag skaffar en eller ej. Om man har något fint projekt inne i burken men vill göra mer av det så blir det rätt old school att plocka ut det, med synk och en kanal i taget.

    För min del skulle det kunna inträffa så ofta som en gång om året...

  52. #52
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det handlar om att Octatrack gjordes för tio år sedan, före Overbridge fanns. De instrument som stöder Overbridge har tillkommit efter lanseringen av Overbridge. Octatrack MkII är ju identisk med MkI förutom lite extra knappar för mindre menydykande. Och OLED-display och så då.
    Varför göra en mk2 som är exakt en mk1? Ett tappert försök att lansera samma maskin två gånger? Givetvis var mk1 innan OB men varför ens göra och släppa en mk2 som inte ens har samma kompatibilitet som andra samtida produkter. Sånt gör att man blir lite skeptisk.

  53. #53
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför göra en mk2 som är exakt en mk1? Ett tappert försök att lansera samma maskin två gånger? Givetvis var mk1 innan OB men varför ens göra och släppa en mk2 som inte ens har samma kompatibilitet som andra samtida produkter. Sånt gör att man blir lite skeptisk.
    Gissar att det hade med tillverkning att göra. delar som utgått osv. Men det är bara en gissning. Har inte sett att mk2 marknadsförs som magiskt mycket bättre/annorlunda?

  54. #54
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Vad är de avgörande skillnaderna mellan mk1 och mk2?
    Jag vet att jag läst att en del inte gillade knapparna i mk1, är det enbart hårdvaruskillnader?
    Kör de samma firmware-OS?

  55. #55
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är de avgörande skillnaderna mellan mk1 och mk2?
    Jag vet att jag läst att en del inte gillade knapparna i mk1, är det enbart hårdvaruskillnader?
    Kör de samma firmware-OS?
    Exakt samma OS. När det kommer en uppdatering till MkII gäller den även till MkI.
    Skillnaderna är de jag skrev ovan. Mindre menydykning pga fler knappar samt en betydligt roligare skärm.

  56. #56
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt samma OS. När det kommer en uppdatering till MkII gäller den även till MkI.
    Skillnaderna är de jag skrev ovan. Mindre menydykning pga fler knappar samt en betydligt roligare skärm.
    OK. Är det någon skillnad i känslan på hårdvaran?
    Är det samma kapacitet; minne, röster e.t.c?

  57. #57
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK. Är det någon skillnad i känslan på hårdvaran?
    Är det samma kapacitet; minne, röster e.t.c?
    Nya knapparna har ju LEDs och är rätt mycket skönare att trycka på än MkI (och trigknapparna är större). Jag tycker det är rätt skönt med LEDs när jag spelare live. Lättare att se vad som händer.

    Samma kapacitet. Antal röster, RAM osv.

  58. #58
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Nu har äntligen årsredovisningen för 2020 kommit! https://www.allabolag.se/5567138093/bokslut

    Den går att ladda ner här: https://krafman.se/elektron-music-ma...arsredovisning

    Det blev en liten vinst i år. Men de fick lägga ut 1.8 miljoner på en fallskärm ser det ut som, så resultat blev bara 2.6 miljoner lite drygt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-09-12 kl. 20.45.05.png 
Visningar:	53 
Storlek:	141,6 KB 
Id:	103051

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-09-12 kl. 20.46.04.png 
Visningar:	51 
Storlek:	576,6 KB 
Id:	103052

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-09-12 kl. 20.46.30.png 
Visningar:	37 
Storlek:	217,7 KB 
Id:	103053

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-09-12 kl. 20.47.52.png 
Visningar:	54 
Storlek:	1,33 MB 
Id:	103054

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-09-12 kl. 20.48.23.png 
Visningar:	36 
Storlek:	297,1 KB 
Id:	103055

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-09-12 kl. 20.50.18.png 
Visningar:	65 
Storlek:	1 018,5 KB 
Id:	103056

  59. #59
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    elektronauternas hemsida nere, kapade av ryssen (bekräfta att Putins vunnit det stora fosterländska euro-disco-slaget?), kineserna (att Xi gör bästa rap:en), tysken (att Behringer klonar octa för 299 eruo) ? Spekulationer men kom ihåg var ni hörde det först

    Error
    General error. Please try again later.

  60. #60
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    elektronauternas hemsida nere, kapade av ryssen (bekräfta att Putins vunnit det stora fosterländska euro-disco-slaget?), kineserna (att Xi gör bästa rap:en), tysken (att Behringer klonar octa för 299 eruo) ? Spekulationer men kom ihåg var ni hörde det först

    Error
    General error. Please try again later.
    eller så var det bara vanligt "städ-arbete", men snart får vi veta ...

Liknande ämnen

  1. synthar.se har tappat kopplingen till Vend
    Av Firechild i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-10-03, 10:55
  2. Min Juno-2 har tappat det.
    Av Being A Clone i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-22, 00:55
  3. Focusrite Saffire har tappat systemljud ut:(
    Av T11 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 13:07
  4. "Skivbolagen har tappat fokus"
    Av false messiah i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •