Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 80

Ämne: Alternativ till Photoshop?

  1. #1
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran

    Alternativ till Photoshop?

    Sökes: ett bra alternativ för bildredigering och -manipulering. Det behöver inte vara superavancerat men ska kunna lägga på lite filter etc, lägga in text på ett snyggt sätt etc samt spara i lite olika format.
    Jag kan nog betala för det men VÄGRAR prenumerera, därav inte Photshop.

    Tips, förslag?

    (det borde väl finnas en tråd om detta men jag hittade inte - om det finns, peka gärna)

  2. #2
    deleted user
    Affinity photo.

  3. #3
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Affinity photo.
    Det ser intressant ut. Lättanvänt?

  4. #4
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    GIMP.

  5. #5

  6. #6
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sökes: ett bra alternativ för bildredigering och -manipulering. Det behöver inte vara superavancerat men ska kunna lägga på lite filter etc, lägga in text på ett snyggt sätt etc samt spara i lite olika format.
    Jag kan nog betala för det men VÄGRAR prenumerera, därav inte Photshop.

    Tips, förslag?

    (det borde väl finnas en tråd om detta men jag hittade inte - om det finns, peka gärna)
    Krita.
    https://krita.org/en/
    Gratis och open source som funkar så pass bra att jag helt slutat använda PS. Man kan importera PS brushes och öppna PSD filer till och med.

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Affinity photo.
    Yepp.

    Finns redan en liknande tråd.

  8. #8
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Krita.
    Oh! Tack för tipset! Ska kollas in.

  9. #9
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    tack för alla tips. Tror att Affinity passar mig bäst.

  10. #10
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Bytte från Adobe till Affinity för nåt år sen - har inte ångrat mig en sekund.

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tänkte säga Gimp jag med men Krita verkar intressant!

  12. #12
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    GIMP är ju ytterst kompetent, men inte alltid så smidigt. Jag har använt det sen sent 90-tal, men kommer nog kika på Krita ändå. Ibland kan legacy vara till en produkts nackdel.

  13. #13
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran

  14. #14
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Gimps gränssnitt har alltid känts lite off. Speciellt om man har varit van vid Photoshop.

  15. #15
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    jag använder gimp men får panikångest av det. ska kolla in krita.

    om det är bra till annat än att rita serier alltså? Jag brukar inte rita, däremot trixa med foton och göra instruktioner och sånt.

  16. #16
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Tycker Gimp känns väldigt "opolerat". Affinity funkar däremot jättebra. De har ofta sales. Köpte både Photo och Designer i höstas för 300:-/st.

  17. #17
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Krita.
    https://krita.org/en/
    Gratis och open source som funkar så pass bra att jag helt slutat använda PS. Man kan importera PS brushes och öppna PSD filer till och med.
    Ser ju nästan mer ut som ett alternativ till Illustrator men kanske fungerar lika bra för bildredigering?

  18. #18
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Till flyers och liknande använder jag hellre Inkscape än ett bitmapprogram. Inkscape är enligt min uppfattning ett helt fantastiskt vektorprogram.

    Till foton använder jag Darktable. En fri programvara med öppen källkod lätt inspirerad av Lightroom. Det mesta finns där av vad jag behöver för att beskära bilder, justera exponering, filter och enkel kloning, men för mer avancerad manipulation åker GIMP fram. Stor fördel med Darktable är att alla operationer är ickeförstörande. Historiken sparas och det går att hoppa tillbaka i ”tiden”, göra alternativa snapshots osv.

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    jag får panik av inkscape också. är det bara text och rutor använder jag scribus. Iofs fett störigt och kraschigt program, men jag kan det nu och det gör vad jag vill. Gimp är kaos när jag använder det, jag vill liksom skriva in x+y var en sak ska vara. Gimp tänker inte riktigt så...

  20. #20

    Redaktör
    Om du kör mac och är beredd att betala så är både Pixelmator och Acorn bra alternativ till Photoshop.

    Personligen tyckte jag Affinity Photo var lite klumpigt, men Gimp är ju ännu värre i det avseendet.

  21. #21
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Jag kör Affinity för efterbehandling av mina analogfoton. Jag använder iofs inga avancerade funktioner men tycker det fungerar bra till jag använder det till. Billigt.

  22. #22
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Darktable alla dar i veckan.... En Opensource-variant på Lightroom som gjort att jag sagt upp mitt Adobeavtal.... finns för Mac OSX, Windows 10 och Linux.
    Det är förhållandevis enkelt att flytta över allt från Lightroom till Darktable.
    Massor med videor på YT.... här en introduktion: https://www.youtube.com/watch?v=XxCRYZpUM5I

  23. #23
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Såg förresten att det är halva priset på Affinity just nu. 299 kronor känns ju nästan som ett fynd.

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Affinity är en värdig konkurrent till Adobe Lightroom (dvs fotobearbetning), snarare än Photoshop. Gimp tänker jag är närmast - men avigt som många påpekat.

  25. #25
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    Gimp är helt ok. finns nått tillägg som heter Gimpshop som gör att det liknar photoshop mer om man är van vid det

  26. #26

    Veteran
    Affinty får min röst!

  27. #27
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Affinity, ett stort plus är syskonprogrammen för layout och illustration.

    Köpte mina licenser när de kom ut för några år sedan och programmen uppdateras fortfarande löpande utan kostnad och man kan köra dem på flera maskiner samtidigt (köpte genom Apple Appstore).

    GIMP har alltid varit sjukt frustrerande för mig... går hellre och fiskar än ödslar tid på det (och jag gillar inte ens att fiska ).

  28. #28
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det dåliga med affinity är atten licens bara gällermac ELLER pc. Annars hade jag köpt två av dem på rean sist, tror jag. Kanske blir 100% macare någon gång framöver och köper då.

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bästa alternativet är ett äldre lagligt Photoshop så klart

  30. #30
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa alternativet är ett äldre lagligt Photoshop så klart
    Hur skaffar man sig det 2021? Ebay?

  31. #31

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det dåliga med affinity är atten licens bara gällermac ELLER pc. Annars hade jag köpt två av dem på rean sist, tror jag. Kanske blir 100% macare någon gång framöver och köper då.
    Kostar 299 spänn just nu. 600 spänn för två licenser…

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kostar 299 spänn just nu. 600 spänn för två licenser…
    Ja, var samma då. Det stör mig bara något oerhört att det är olika licens per plattform.

  33. #33
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa alternativet är ett äldre lagligt Photoshop så klart
    Nu har jag ju Adobe CC abonnemang, men om jag inte hade haft det hade jag valt Affinity före ett gammalt Photoshop och t.o.m. före nya Photoshop, för så jäkla bra är Photoshop inte längre.

    Hade det inte varit för att jag behöver Indesign, hade jag sagt upp Adobe-abonnemanget helt och hållet, finns likvärdiga eller bättre alternativ till nästan alla deras andra program och till bättre pris; Logic, FCP, DaVinci m.fl.

  34. #34
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, var samma då. Det stör mig bara något oerhört att det är olika licens per plattform.
    Läste det nu, låst till en maskin så man kan inte jobba på sin laptop för att senare sätta sig vid stationära.

    Mycket dåligt för det är ju exakt så jag arbetar.

  35. #35

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, var samma då. Det stör mig bara något oerhört att det är olika licens per plattform.
    Stör mig mer på 240 spänn per månad för Photoshop

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om det kunde kosta 2,40 per gång man ville använda det vore det iofs helt OK

  37. #37
    deleted user
    Kör hela affinitysviten och är så himla glad. Photo / design / publisher tar allt från vektor till pixel och mer text / layout-mässigt.

    Använder det trots att jag har adobesviten genom jobbet.

    Kör också davinci resolve som många andra. Enda stället skon klämmer är alternativet till after effects om man vill göra lite mer noggrann animering.

  38. #38
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste det nu, låst till en maskin så man kan inte jobba på sin laptop för att senare sätta sig vid stationära.

    Mycket dåligt för det är ju exakt så jag arbetar.
    Inte på Mac i alla fall, har Affinity Photo på två laptop.

  39. #39
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste det nu, låst till en maskin så man kan inte jobba på sin laptop för att senare sätta sig vid stationära.

    Mycket dåligt för det är ju exakt så jag arbetar.
    ok. Jag har tre datorer just nu, använder iofs bara två aktivt. En mest, och den kommer jag nog sluta använda så småningom, då har jag en bortkastad pc-licens.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stör mig mer på 240 spänn per månad för Photoshop
    Ja visst, men det har jag aldrig ens reflekterat över att skaffa.

  40. #40
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kostar 299 spänn just nu. 600 spänn för två licenser…
    Verkar som man behöver två licenser också om man kör iOS och OSX?

  41. #41
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte på Mac i alla fall, har Affinity Photo på två laptop.
    Aha stod då fel där jag läste. Nu hittade jag detta.

    Affinity
    You need to buy a separate Windows version to install on Windows or a Mac version to install on the Mac. Each version is purchased independently and each has its own licenses. The iPad version is again sold separately.
    You can install the Windows version on as many PCs as you personally control. Likewise the Mac version can be installed on as many Macs as you control. The same is true for the iPad versions.

    Med repariset som ger halva priset så är det ju bara att köpa bägge om man kör på MAC och PC.

  42. #42
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Pixelmator om du har MAC.
    Väldigt enkel att använda.

  43. #43
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Paint.net - duger för mig.
    www.getpaint.net
    0:-

  44. #44
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Min fru håller på med en del bildredigering till webben. Så vitt jag vet så är väl Gimp ett av de bättre för just det ändamålet.
    Själv så gillar jag PainShop Pro https://www.paintshoppro.com/en/prod...-pro/standard/, men jag håller inte alls på med bildredigering

  45. #45
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Photoshop Elements har inget abonnemang. Man köper en gång och har programmet utan vidare kostnader. Det innehåller i princip allt som medföljer "stora" Photoshop förutom de mest avancerade funktionerna.

  46. #46
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Roligt att Gimp bara tillåter vertikal text åt ena hållet. Alltså om man typ gör en bokrygg, då kan texten bara gå åt det hållet programmet vill. Man kan få radbrotten att gå uppåt däremot, varför man nu skulle vilja det.

  47. #47
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Men visst kan du väl rotera textrutan hur du vill?

    (Kan minnas fel då jag gör det mesta med text i Inkscape, just för att det är såååå mycket bättre än GIMP på det.)

  48. #48
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, men roterar man textrutan verkar den bli något annat än text, och om man vill redigera texten roterar GIMP tillbaks den.

  49. #49
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ah ok. Ja som sagt… Det finns en anledning till att jag sköter sådant i Inkscape.

  50. #50
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Så jävla knäppt. Det finns olika inställningar, men den ena gör alltså bara att et radbrott gör att texten hamnar en rad upp.

    får bråka vidare, kanske går att rotera rutan ändå....

  51. #51
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så jävla knäppt. Det finns olika inställningar, men den ena gör alltså bara att et radbrott gör att texten hamnar en rad upp.

    får bråka vidare, kanske går att rotera rutan ändå....
    Går det att rastrera texten, göra till en bild? Eller typ till smart objekt? Har aldrig suttit i Gimp (även om det finns personer på det här forumet som har argumenterat för varför jag borde använda det i mitt heltidsjobb som grafiker trots att jag får PSD gratis…) låter knasigt att det inte funkar!

  52. #52
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det att rastrera texten, göra till en bild? Eller typ till smart objekt? Har aldrig suttit i Gimp (även om det finns personer på det här forumet som har argumenterat för varför jag borde använda det i mitt heltidsjobb som grafiker trots att jag får PSD gratis…) låter knasigt att det inte funkar!
    Gimp har stannat i utvecklingen och jag hatar det. Vore det inte för månatliga betalningar hade jag haft nöje (och säkert jobb) här hemma med PS och AE båda (Photoshop Elements? Hmmmm värt studera lite djupare, $60 på Amazon)

    Det närmaste smart objekt vi kan få är att låta det minnas det var ett text-objekt till början med alla möjliga värden till sig, så att vi får erbjudandet att redigera om en kopia på det lagret, sedan justera tillbaka det. Otroligt mycket pet och pill med GIMP, glad jag redan är skallepär!

  53. #53
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det att rastrera texten, göra till en bild? Eller typ till smart objekt? Har aldrig suttit i Gimp (även om det finns personer på det här forumet som har argumenterat för varför jag borde använda det i mitt heltidsjobb som grafiker trots att jag får PSD gratis…) låter knasigt att det inte funkar!
    Jo det är väl det den gör när jag roterar den. Men då kan jag inte rätt stavfel eller ändra annat. Lösbart men så jävla dumt bara…

  54. #54
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det är väl det den gör när jag roterar den. Men då kan jag inte rätt stavfel eller ändra annat. Lösbart men så jävla dumt bara…
    Ah! Attans. Frustrerande!
    I övrigt är ju även Photoshop ganska värdelöst när det kommer till textredigering (tycker jag). Kör alltid InDesign om jag ska göra trycksaker. Känner mig alltid mer trygg med att få till bleed etc, lättare att få exakta marginaler, kunna jobba med mallsidor etc.

    Det finns inte ett gratisalternativ till det? Så du kan jobba med bilder i Gimp men layout/text i annat program?

  55. #55
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Inkscape är ett fritt vektorprogram och Scribus är ett fritt desktop publishingprogram. Båda mycket bra.

    Sen tycker jag det är överdrivet med bashing på GIMP. Det är fortfarande ett ohemult kompetent bildmanipuleringsprogram. Visst finns det knasigheter, men överlag tycker jag det är toppen.

  56. #56
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah! Attans. Frustrerande!
    I övrigt är ju även Photoshop ganska värdelöst när det kommer till textredigering (tycker jag). Kör alltid InDesign om jag ska göra trycksaker. Känner mig alltid mer trygg med att få till bleed etc, lättare att få exakta marginaler, kunna jobba med mallsidor etc.

    Det finns inte ett gratisalternativ till det? Så du kan jobba med bilder i Gimp men layout/text i annat program?
    Ja, gimp är rätt sopigt på text. Men har ett foto med, sånt går väl inte i inkscape. Scribus kör jag annars, har använt det mkt men det kraschade en gång för mycket så då svor jag och drog igång gimp (glimpse). Scribus är inte så bra på bild heller, om man vill ändra lite eller ha en textur över en bakgrundsfärg (har det nu).

    Två program känns jobbigt, men är kanske bäst ändå. Bilderna är kanske klara, kan ju exportera bakgrund med textue bara

    - - - Updated - - -

    Om man bara ska ändra i foton tycker jag darktable är vida överlägset gimp. Jättetrevligt program!

  57. #57
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jodå visst kan du ha bitmapgrafik i Inkscape. Se bara till att ha rätt proportioner på dokumentet och exportera sedan i samma upplösning som bilden så du slipper att den gör destruktiv skalning.

    Jobbigt javisst, men det är slutresultatet som räknas.

    Och visst är Darktable förträffligt för vad det är till för! Kanske inte så mycket för att göra bokryggar dock.

  58. #58
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inkscape är ett fritt vektorprogram och Scribus är ett fritt desktop publishingprogram. Båda mycket bra.

    Sen tycker jag det är överdrivet med bashing på GIMP. Det är fortfarande ett ohemult kompetent bildmanipuleringsprogram. Visst finns det knasigheter, men överlag tycker jag det är toppen.
    Man får ju också komma ihåg att Gimp är open source! Saknar man nån funktion eller tycker man nåt är fel finns det ju ofta tillägg/mods man kan ladda ner

  59. #59
    massive
    massive är inte uppkopplad
    massives avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Krita.
    https://krita.org/en/
    Gratis och open source som funkar så pass bra att jag helt slutat använda PS. Man kan importera PS brushes och öppna PSD filer till och med.
    Någon annan som provat Krita? Jag får att senaste versionen är skadad och flyttas till papperskorgen.

    Nevermind.
    Senast redigerat av massive den 2021-08-24 klockan 15:42. Anledning: Löst problemet.

  60. #60
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får ju också komma ihåg att Gimp är open source! Saknar man nån funktion eller tycker man nåt är fel finns det ju ofta tillägg/mods man kan ladda ner
    Jovisst är det så. Alla program jag talat för i denna tråd är fria och med öppen källkod.

Liknande ämnen

  1. Alternativ till Cubase?
    Av McVicar i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2020-04-20, 11:16
  2. Alternativ till Oddy
    Av hairofthedog i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-12-18, 19:57
  3. Alternativ till UAD
    Av Rizzo i forum Effekter
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 11:09
  4. Alternativ till Myspace
    Av susy i forum Utgivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 16:20
  5. Photoshop-kunnig?
    Av deadbeat i forum Bild- och videoproduktion
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •