Resultat 1 till 52 av 52

Ämne: Ny app för producenter - Chainstream.se

  1. #1
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    https://youtu.be/JPMKza1Xll0

    Giving Music Value!


    Var med och påverka framtiden hur du får betalt och bli först med att testa nästa Unicorn inom musik.


    ---
    Vänligen,
    Team Chainstream
    Senast redigerat av fortyfiveknots den 2021-05-30 klockan 09:34.

  2. #2
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Ok. Men. Vad gör den förnått? Det var väldigt mycket marketingfluff och väldigt lite faktiska detaljer...

  3. #3
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Alltid lika kul med copypaste från företag som bara postar något enstaka inlägg om deras produkt som ska bli nästa stora grej™.

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Med en hemsida som inte innehåller någon information ens om företaget.

  5. #5
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Grymt ändå att ni säger är nästa Unicorn (Enhörningsföretag) inom musik, alltså ett företag värderat till över en miljard dollar (Det vill säga ca 10 000 000 000 svenska kronor)

    Kul att det går att göra pengar på musik fortfarande. Lycka till!

    Edit en timme senare - Googlade runt och hittade bland annat din Instagram där du säger att det är dåligt att fördelningen till artister hos Spotify är dåligt och att ditt företag ska utmana Spotify och förbättra ersättningen för upphospersoner. Fint tänkt. Hoppas ni lyckas med det. På 99musik finns det en hel del artister och upphovspersoner som skulle tacka er om ni får ihop det!
    Senast redigerat av outshape den 2021-05-04 klockan 14:53.

  6. #6
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Man får pengar som artist och man får belöningar för att lyssna, men var kommer pengarna ifrån?
    Är detta en Audius-konkurrent som ska backas av egen kryptovaluta?

  7. #7
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Chance. Dream.

  9. #9
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Chainstream Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var med och påverka framtiden hur du får betalt och bli först med att testa nästa Unicorn inom musik.

    Få early access och läs mer: https://www.xxx.se

    Hur mycket tar ni? Och vad får artisten för det?

    "Unicorn is the term used in the venture capital industry to describe a startup company with a value of over $1 billion."

    Låter som att artisterna sannolikt borde kunna göra sig en bra hacka här?

  10. #10
    CarbonSteel
    CarbonSteel är inte uppkopplad
    CarbonSteels avatar
    Senior
    Vill man veta lite mer kan man kolla på merinfo. Då ser man ex vis omsättningen för hans andra bolag.

  11. #11
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltid lika kul med copypaste från företag som bara postar något enstaka inlägg om deras produkt som ska bli nästa stora grej™.
    Ja, har aldrig fattat hur svårt det är att läsa och bekanta sig lite med ett forum för att få en känsla av vad som funkar och inte innan man postar. Eller, när nån sitter anlitad för att skapa så mycket buzz till random företag så visst men när det rör sig om en 23-åring med en vision så varför inte vara lite mer personlig? Det brukar gå rätt snabbt innan 99musik är en sökträff på nya grejer som tagits upp så det är ju trist att mötas av en massa snorkiga gubbkommentarer som följande istället för nåt vettigt:

    Jag får så mycket känslan av "Hej jag vill bli entreprenör vill ni hjälpa till?" snarare än nånting som jag bryr mig om. Synd.

  12. #12
    deleted user
    99musik: din shark tank på nätet, fast sura gammelgäddor

  13. #13
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99musik: din shark tank på nätet, fast sura gammelgäddor
    Själv ser jag mig mest som en mörrt som har simmat börrt ...

  14. #14
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Men det är ju jättebra om någon vågar tänka nytt och utmana strukturer, och lyckas. Ännu så länge är det dock svårt att se var enhörningen gömmer sig.

  15. #15
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, har aldrig fattat hur svårt det är att läsa och bekanta sig lite med ett forum för att få en känsla av vad som funkar och inte innan man postar. Eller, när nån sitter anlitad för att skapa så mycket buzz till random företag så visst men när det rör sig om en 23-åring med en vision så varför inte vara lite mer personlig? Det brukar gå rätt snabbt innan 99musik är en sökträff på nya grejer som tagits upp så det är ju trist att mötas av en massa snorkiga gubbkommentarer som följande istället för nåt vettigt:

    Jag får så mycket känslan av "Hej jag vill bli entreprenör vill ni hjälpa till?" snarare än nånting som jag bryr mig om. Synd.
    De bryr sig inte, så länge de får ut sitt meddelande är de nöjda. Vilket så klart är trist eftersom de kan få bra tips och synpunkter.

  16. #16
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Men. Vad gör den förnått? Det var väldigt mycket marketingfluff och väldigt lite faktiska detaljer...
    Hej! Bra fråga, jag förstår att det kan vara lite otydligt med videon, vi gjorde den när vi var rätt så nya med idéen och vi ville inte avslöja för mycket.

    Chainstream egentligen hela musikindustrin i en plattform, vi hjälper artister, musiker, producenter och i stort sätt alla som är en del av musik skapandet att kunna leva på sin musik. Samtidigt som vi skapar ett roligare och mer interaktivt sätt för dig som lyssnare att konsumera musik på.

    Vi är väldigt breda i vad vi har som mål att göra men kortfattat kan man förklara oss så här:

    Vi är en verktygslåda för dig som musiker. Genom oss får du en platform där du hanterar merch, hittar och skapar gig och kan växa mer organiskt i din karriär.

    I grunden är vi en musik streaming tjänst men det är inte där vi tjänar pengar. Vi ger 100% av intäkterna direkt till de som faktiskt skapar materialet på vår tjänst, jag tycker det är viktigt att ersätta låtskrivare, musiker och producenter för det enorma arbetet de/vi gör när man skapar en låt.

    Jag kommer själv från musikindustrin och vet vilka behov som musiker har och på vilket sätt andra streaming tjänster inte räcker till. Vårt mål är att skapa en platform där alla tjänar på att vara med och inte bara en part.

    Det hade hjälpt mycket om du ville dela med dig av vad du upplever för svårigheter inom musikindustrin.

    Är rätt ny på det här forumet så det är därför jag svarade fel först haha

  17. #17
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Tjenare Teddy, kul att du är tillbaka i tråden

    Om vi vänder på perspektivet, varför vill jag som musikkonsument använda Chainstream istället för Spotify, Bandcamp, Audius, Soundcloud, Youtube etc? Vad är USParna för mig som lyssnare?

  18. #18
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Och, inte minst, varifrån kommer dessa intäkter som musikskaparna kommer få 100% av? Ge bort 100% av intäkterna låter f ö som ett säkert sätt att snabbt gå i konkurs...

  19. #19
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjenare Teddy, kul att du är tillbaka i tråden

    Om vi vänder på perspektivet, varför vill jag som musikkonsument använda Chainstream istället för Spotify, Bandcamp, Audius, Soundcloud, Youtube etc? Vad är USParna för mig som lyssnare?
    Hej Shike.

    Bra fråga! Du som lyssnare kommer vilja använda vår tjänst av tre anledningar.

    1. Du får väldigt mycket mer för ditt abonnemang än du får idag. Du får bland annat komma ännu närmare dina favoritartister och ta del av Chainstream exklusivt innehåll som du bara hittar hos oss. Det kan vara allt ifrån album till VIP tillgång till konserter. Förutom det så blir du även belönad för ditt lyssnande genom våra crates. Det funkar så här, varje gång du lyssnar på musik, köper merchandise eller går på en konsert så får du poäng. Dessa poäng samlas i sin tur ihop till en digital låda där du kan få alla möjliga saker från. Du kan få merchandise, konsertbiljetter och egentligen vad som helst. Lyssnar du på Kanye så kan du få ett par Yeezes om du har tur. Syftet med att göra detta är att vi får lyssnaren att konsumera musik på ett sätt som hen annars inte hade gjort. Detta leder i sin tur till att lyssnaren hittar musik från artister som hen annars aldrig hade hittat

    2. Du kan även lyssna på dina favoritlåtar med gott samvete. Varje gång du lyssnar på en låt så vet du att skaparna av låten blir väl kompenserade för sin musik.


    3. Du får hela din musikkonsumtion på en plats. Du behöver inte längre fylla i dina kontaktuppgifter och kortuppgifter varje gång du ska köpa dina konsertbiljetter. Du har allt på ett och samma ställe.

  20. #20
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Du är inte den första som reagerar på det haha

    I grunden är vi en musikstreaming tjänst så intäkterna musikskaparna kommer få 100% av är från lyssnarens abonnemang. Vi får in de pengarna på samma sätt som du betalar för Spotify eller apple musik idag

    Vi tjänar inte pengar på musiken utan på det som är runt om musiken. Se oss som ett verktyg på samma sätt som ditt DAW är eller att du använder Photoshop för att redigera bilder. Målet är att ge makten till musikskaparna så att de inte är i en beroendeställning. Du ska kunna hantera allt själv på ett enkelt sätt på en platform.

  21. #21
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltid lika kul med copypaste från företag som bara postar något enstaka inlägg om deras produkt som ska bli nästa stora grej™.
    Hej! Ber om ursäkt ifall det upplevdes som att jag utnyttjade er platform, det var inte min mening. Jag försöker fortfarande förstå hur det fungerar, är lite ny här.

  22. #22
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med en hemsida som inte innehåller någon information ens om företaget.
    Hej,

    Tack! Ska ta till mig det Vi är väldigt nya och försöker att inte ge ut för mycket information till konkurrenter men är ju klart att det blir svårt att förstå vad det handlar om då. Ställ gärna frågor om du har några så ska jag svara så fort jag kan

  23. #23
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Hur fungerar det med att ha hela min musikkonsumtion på ett ställe? Kan ni garantera att ni har allt jag lyssnar på, eller hur funkar det?

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så det är en ren konsumenttjänst?

    Kan man som musikskapare ha ett konto och lägga upp direkt, utan aggregator, som på SC/Bandcamp/Audius?

    Kommer det att kosta något och i såfall hur mycket?

  25. #25
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt ändå att ni säger är nästa Unicorn (Enhörningsföretag) inom musik, alltså ett företag värderat till över en miljard dollar (Det vill säga ca 10 000 000 000 svenska kronor)

    Kul att det går att göra pengar på musik fortfarande. Lycka till!

    Edit en timme senare - Googlade runt och hittade bland annat din Instagram där du säger att det är dåligt att fördelningen till artister hos Spotify är dåligt och att ditt företag ska utmana Spotify och förbättra ersättningen för upphospersoner. Fint tänkt. Hoppas ni lyckas med det. På 99musik finns det en hel del artister och upphovspersoner som skulle tacka er om ni får ihop det!
    Hej! Kul att du hittade vår instagram! Jag är själv musiker i grunden, jag har jobbat som musikproducent i snart 7 år och det är anledningen till att jag ens kom på Chainstream från början. Jag blev irriterad över att det inte fanns någon streamingtjänst som ser arbetet som ligger bakom låten. Spotify skapades för de stora redan etablerade artisterna. De har helt glömt bort majoriteten av marknaden, independent artisterna.

    Jag har som mål att med Chainstream ändra på hur det ser ut idag och försöka göra en faktiskt förändring så att sånna som jag och min lillebror kan göra det vi älskar och leva på det.

    Tack för lyckoönskningen

  26. #26
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur fungerar det med att ha hela min musikkonsumtion på ett ställe? Kan ni garantera att ni har allt jag lyssnar på, eller hur funkar det?
    Hej! Målet är att vi ska ha minst samma bibliotek som spotify och de andra streamingtjänsterna har, men vi hoppas så klart att de som inte finns med på streamingtjänster ska känna att vår lösning är så bra att de känner sig trygga att lägga upp sin musik hos oss.

  27. #27
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så det är en ren konsumenttjänst?

    Kan man som musikskapare ha ett konto och lägga upp direkt, utan aggregator, som på SC/Bandcamp/Audius?

    Kommer det att kosta något och i såfall hur mycket?
    Exakt! Du kommer inte behöva betala för att lägga upp musiken som du gör hos en distributor det kommer vara gratis. Vi kommer att ha abonnemang för musiker också där du betalar för att få tillgång till alla våra verktyg. Du kan antingen välja att betala det själv eller så drar vi bara av det varje månad från dina streamingintäkter (som kommer vara mycket högre än de är idag)

  28. #28
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får pengar som artist och man får belöningar för att lyssna, men var kommer pengarna ifrån?
    Är detta en Audius-konkurrent som ska backas av egen kryptovaluta?
    Nej, vi kommer inte använda oss av egen kryptovaluta, vi tänker använda statliga valutor. kr, dollar, euro osv. På sikt kanske vi inför så du kan välja att få betalt i bitcoin eller etherum men det är bara ett kanske på långsikt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Asså x)

  29. #29
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Chance. Dream.
    Haha kanske nya namnet på Chainstream x)

  30. #30
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mycket tar ni? Och vad får artisten för det?

    "Unicorn is the term used in the venture capital industry to describe a startup company with a value of over $1 billion."

    Låter som att artisterna sannolikt borde kunna göra sig en bra hacka här?
    Hej!

    Från lyssnar abonnemanget så tar Chainstreaming ingenting (av 99kr så går 100% till de som skapat musiken). Vi tjänar våra pengar på det som är runt om musiken Har skrivit ett svar på en liknande fråga där längre ner så där kan du läsa mer!

  31. #31
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, har aldrig fattat hur svårt det är att läsa och bekanta sig lite med ett forum för att få en känsla av vad som funkar och inte innan man postar. Eller, när nån sitter anlitad för att skapa så mycket buzz till random företag så visst men när det rör sig om en 23-åring med en vision så varför inte vara lite mer personlig? Det brukar gå rätt snabbt innan 99musik är en sökträff på nya grejer som tagits upp så det är ju trist att mötas av en massa snorkiga gubbkommentarer som följande istället för nåt vettigt:

    Jag får så mycket känslan av "Hej jag vill bli entreprenör vill ni hjälpa till?" snarare än nånting som jag bryr mig om. Synd.
    Hej Kotten, jag förstår nu i efterhand att det kan uppfattas så. Ber om ursäkt om det framstod som att jag bara ville utnyttja ert forum. Jag brinner verkligen för det här frågan och jag försöker skapa något som jag tror alla vi musiker kommer gynnas av i framtiden.

    Tråkigt att jag fick dig att känna så. Ber om ursäkt!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99musik: din shark tank på nätet, fast sura gammelgäddor
    Haha bra träning inför kapitalrundan x)

  32. #32
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är ju jättebra om någon vågar tänka nytt och utmana strukturer, och lyckas. Ännu så länge är det dock svårt att se var enhörningen gömmer sig.
    Tack! Jag hoppas verkligen det. Tror att många företag är rädda att ge sig in i en industri med så stora konkurrenter som Spotify och Apple. Men om ingen gör det så kommer det ju inte heller att bli någon förändring. Jag tror verkligen att vi kan vara något på spåren

  33. #33
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De bryr sig inte, så länge de får ut sitt meddelande är de nöjda. Vilket så klart är trist eftersom de kan få bra tips och synpunkter.
    Jag är ledsen att du fått det intrycket av mig. Jag brinner verkligen för den här frågan på ett personligt plan och vill se en framtid där artister, musiker och producenter kan leva på det de lagt ner stora delar av sina liv på.

    Om det hjälper så finns det en spellista här med några saker jag skapat under min tid som producent: https://open.spotify.com/playlist/5K...a6e53d396a42e5

    Jag önskar att jag hade kunnat fortsatt som producent men jag tror verkligen att vi är något på spåren och då känns det viktigare att försöka förändra den industrin jag vill vara i.

  34. #34
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Hoppas det blir som du har tänkt! Har anmält mig för early access som listener. Ville egentligen markera flera alternativ, men det gick inte.

  35. #35
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    chainstream stängdes av p g a kommersiellt användarnamn och reklampost. Hen uppmanades kontakta admin och reda ut.

    Teddy är nu också avstängd då detta inte skett och Teddy agerar som att allt är frid och fröjd. Tråden hålls öppen då diskussion kan ske kring appen.

    edit: Teddy - är tillbaka.

  36. #36
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag gillar dock iden och engagemanget Teddy har. Det är inte en lätt fight, men en brinnande iver kan ta en människa långt. Presentationen ger jag inte mycket för, och det är väl tyvärr den som ni (admod) hänger upp er på. Hoppas han kommer tillbaka och reder ut situationen med er, för alla kängor till de etablerade streamingtjänsterna är välkomna.

    Teddy, om du läser detta: Jag hoppas mer än jag tror på din tjänst, men inget är omöjligt. Kämpa på!

  37. #37
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja det låter vagt, men skulle vara bra om det hände.

  38. #38
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag är lika delar skeptisk och intresserad! Vill gärna höra mer om upplägget!

  39. #39
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Samma här, skeptisk-intresserad i lika delar.

    Eftersom det kanske har något för sig tar jag mig friheten att kommentera några detaljer.

    Citat Ursprungligen postat av Teddy - Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du som lyssnare kommer vilja använda vår tjänst av tre anledningar.
    Redan här blinkar min BS-detektor rött: "kommer vilja använda"? Säg "kan tänkas vilja använda" så låter det inte lika obehagligt. Eller "somliga lyssnare" istället för "du som lyssnare".

    1. Du får väldigt mycket mer för ditt abonnemang än du får idag. Du får bland annat komma ännu närmare dina favoritartister och ta del av Chainstream exklusivt innehåll som du bara hittar hos oss. Det kan vara allt ifrån album till VIP tillgång till konserter. Förutom det så blir du även belönad för ditt lyssnande genom våra crates. Det funkar så här, varje gång du lyssnar på musik, köper merchandise eller går på en konsert så får du poäng. Dessa poäng samlas i sin tur ihop till en digital låda där du kan få alla möjliga saker från. Du kan få merchandise, konsertbiljetter och egentligen vad som helst. Lyssnar du på Kanye så kan du få ett par Yeezes om du har tur. Syftet med att göra detta är att vi får lyssnaren att konsumera musik på ett sätt som hen annars inte hade gjort. Detta leder i sin tur till att lyssnaren hittar musik från artister som hen annars aldrig hade hittat
    Närmare mina favoritartister? Somliga av dem är sedan länge döda, andra är mina bekanta, många av dem bryr jag mig inte om att känna, bara lyssna på. Exklusivt innehåll kan förstås vara något man vill komma åt, men om man inte kan fördra plattformen (vilket för mig är fallet med spotify) är det inte ett bra nog argument. Bli belönad för lyssnandet -- låter dumt. Musiklyssning är redan för de allra flesta något man gör för att aktivera de där belöningskretsarna i hjärnan. Generellt ogillar jag rabattordningar, vars uppenbara syfte ju är att man ska plocka med sig något extra som man egentligen inte behöver. Upptäcka musik från artister man inte hade hittat annars låter bra, men hur vet man det?

    2. Du kan även lyssna på dina favoritlåtar med gott samvete. Varje gång du lyssnar på en låt så vet du att skaparna av låten blir väl kompenserade för sin musik.

    3. Du får hela din musikkonsumtion på en plats. Du behöver inte längre fylla i dina kontaktuppgifter och kortuppgifter varje gång du ska köpa dina konsertbiljetter. Du har allt på ett och samma ställe.
    "Musikkonsumtion" låter för mig rätt vulgärt, men det är väl att betrakta som en företagsekonomisk term. Annars låter det som att planen är någon sorts horisontell integrering, eller vad det kallas. Jag vet inte om det nödvändigtvis är en fördel att "ha allt på samma ställe", det låter lite som planer på monopol med allt vad det innebär. Eller ska det ha en inriktning mot någon nisch?

  40. #40
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Teddy - Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ledsen att du fått det intrycket av mig. Jag brinner verkligen för den här frågan på ett personligt plan och vill se en framtid där artister, musiker och producenter kan leva på det de lagt ner stora delar av sina liv på.
    Hade du velat göra ett seriöst intryck hade du inte kört en copypaste en buzzwords. Oavsett vilket forum du väljer att posta på så kommer ingen bli positiv om du inte spenderar tid till att skriva en vettig text.

    Ett gott ändåmål, det är däremot enormt svårt utan störra uppbackning, eller tekniskt kunnande, att göra.

    Citat Ursprungligen postat av Teddy - Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det hjälper så finns det en spellista här med några saker jag skapat under min tid som producent: https://open.spotify.com/playlist/5K...a6e53d396a42e5
    Nej, jag använder inte Spotify.

    Citat Ursprungligen postat av Teddy - Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag önskar att jag hade kunnat fortsatt som producent men jag tror verkligen att vi är något på spåren och då känns det viktigare att försöka förändra den industrin jag vill vara i.
    Varför kan du inte göra båda? Eftersom tjänsten sägs vara i early access (oändlig alfaversion om man ska titta på spelbranschen) så lär ju tid finnas att göra båda, för du har väl inte din tjänst som enda inkomst?

    Vilka är dessa vi? Din/er sida förklarar ingenting om teamet bakom tjänsten, och lite lättare googlingar ger inget vettigt heller, förutom din sällan uppdaterade Instagram.

  41. #41
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är lika delar skeptisk och intresserad! Vill gärna höra mer om upplägget!
    +1

  42. #42
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    "Startup jobb i Örebro (9 lediga jobb) | Jobted.sewww.jobted.se › Startup › Örebro
    CMO - Chainstream - The music platform. Chainstream - Fellingsbro, 28 km från Örebro. scale. Previous work with startups is meritorious but your leadership, ..."

    Det verkar rulla på. Nio lediga platser är ju grymt!

  43. #43
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    ...men Teddy försvann.

  44. #44
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Skulle jag nog också gjort efter detta välkomnande.

  45. #45
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle jag nog också gjort efter detta välkomnande.
    Han och jag PMade mycket och vänligt och redde ut och han skulle återkomma med uppdatering och hur det går.

    Men tydligen var gratisannonsen ändå exakt det som han var ute efter.

  46. #46
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran

  47. #47
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Lite mer seriöst dock så får man väl ändå konstatera att det varit extremt mycket olika tjänster som lanserats och lovat guld och gröna skogar. Nästa spotify-killer osv. I slutändan blir det oftast pannkaka och ingen kommer ihåg nåt om 10 år.

    Namnet var lite roligt i alla fall, chainstream. Som en ordlek innehållandes en del av blockchain. Eftersom kryptovalutor är det hetaste?

  48. #48
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Teddy - Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej! Kul att du hittade vår instagram! Jag är själv musiker i grunden, jag har jobbat som musikproducent i snart 7 år och det är anledningen till att jag ens kom på Chainstream från början. Jag blev irriterad över att det inte fanns någon streamingtjänst som ser arbetet som ligger bakom låten. Spotify skapades för de stora redan etablerade artisterna. De har helt glömt bort majoriteten av marknaden, independent artisterna.

    Jag har som mål att med Chainstream ändra på hur det ser ut idag och försöka göra en faktiskt förändring så att sånna som jag och min lillebror kan göra det vi älskar och leva på det.

    Tack för lyckoönskningen
    Men soundcloud täcker väl upp bedroom-producer segmentet rätt bra?

  49. #49
    Teddy -
    Teddy - är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Teddy - Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/JPMKza1Xll0

    Giving Music Value!


    Var med och påverka framtiden hur du får betalt och bli först med att testa nästa Unicorn inom musik.


    ---
    Vänligen,
    Team Chainstream
    Hej! Har varit mycket arbete på senaste tiden och det är därför jag inte varit inne här.

    Jag förstår att många är skeptiska till Chainstream. Det är många som har försökt lösa streaming under en väldigt lång tid. Jag önskar att jag skulle kunna visa er hur det kommer fungera så ni förstår vad det är vi försöker göra, men vi bygger fortfarande så det får inte.

    Vi har fördelen att vi inte tjänar pengar på streamingen vilket gör att vi kan ge ut mer till de som skapar musiken.

    Målet är att musikskapare ska få bättre betalt sin musik så de kan leva på musiken. Det är syftet med tjänsten och det har alltid varit målet vi strävar efter.

    Såg att någon jämförde oss med onecoin skandalen och jag vill bara klargöra att vi inte kommer skapa någon egen valuta som vi betalar ut med. Vi kommer betala ut i lokala valutor beroende på vart i världen du jobbar från. Med andra ord SEK i Sverige.

    Anledningen till att tjänsten heter Chainstream är att vi har planer på att bygga databasen, där vi samlar data om streamingen, i en blockkedja. Detta gör att man inte kan ändra informationen om antal streams och på så sätt fuska med datan.

    Detta gör oss mer transparenta mot våra användare och gör att vi ingen kan göra samma sak som tidale gjorde och ge bort 300 miljoner spelningar till våra kompisar.

    Vi kommer inte skapa en egen "coin". Det hade bara resulterat i att vi gamblar med era pengar. Går helt emot vad vi försöker skapa.

    Angående soundcloud: Utbudet är mer demokratiskt men de betalar ut mindre än Spotify gör. 1 000 000 streams = $3720 på Spotify vs $1209 på Soundcloud.

  50. #50
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Kul med lite mer matnyttigt från dig Teddy- och mindre sälj. Jag följer tråden med spänning.

  51. #51
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Håller med, jag läser gärna mer om Chainstream!

  52. #52
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Jag säger Pass!

Liknande ämnen

  1. Vad är framtiden för producenter inom elektronisk musik?
    Av outshape i forum Allmänt om musik
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2019-12-13, 18:03
  2. IOS app för musikanlys och tonskala
    Av pitir i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-07-18, 16:42
  3. Fairlight-app för iPad
    Av Glitzerstrahl i forum Nyheter
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 07:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •