Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 168

Ämne: Cenk aka Mr Dataline lämnar Elektron

  1. #1
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator

    Cenk aka Mr Dataline lämnar Elektron

    Trist, hans jam och videor fick mig att ge Octan några chanser. Hoppas att det inte var en konflikt bakom...

    A post shared by on

    Senast redigerat av tonefloat den 2021-05-01 klockan 23:17.

  2. #2
    deadbeats avatar
    Veteran
    Han är en stor del till att jag öht har brytt mig om/känner till Elektrons grejer. Har alltid gillat hans demonstrationer.
    Vill man, så kan man absolut läsa in schism bakom breaket (pga en del oavslutade meningar i hans inlägg) men det är ren spekulation från min sida.

  3. #3
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Samma här. Det var efter att jag sett honom dema Digitakt på en mässa som jag blev intresserad av den.

  4. #4
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Låter onekligen som konflikt bakom? Låter syrligt på texten!

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Nya VDn?

  6. #6
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Öhh...man behöver ju inte ens läsa mellan raderna att det inte var någon lyckad separation.
    Rejält oproffsigt att outa det på sociala medier.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Så duktig kille - jag tyckte han delgav info på ett mycket bra vis, utan skuld och förskyllan riktad någonstans.

  8. #8
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öhh...man behöver ju inte ens läsa mellan raderna att det inte var någon lyckad separation.
    Rejält oproffsigt att outa det på sociala medier.
    Han kanske är en kille som hellre gör coola jam sessions än deltar i teambildande aktiviteter på jobbet Eller så missade han sitt utvecklingssamtal med nya chefen när han kopplade ihop åtta stycken octa för att testa en ide.

    Han kanske skrev på insta för att slippa svara på samma fråga 10 gånger per dag?

  9. #9
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Cenk beskriver Elektron filosofin


    https://youtu.be/LDZz5WULvS8

  10. #10
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Ursäkta om det låter hårt men är inte detta motsatsen till det man vill att en brand ambassador skall göra?

  11. #11

    Veteran
    Ny VD ny strategi med Software as a Service och två år där man gått rejält back.
    Kanske dags att lämna?

  12. #12
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ursäkta om det låter hårt men är inte detta motsatsen till det man vill att en brand ambassador skall göra?
    Jag tänkte på detta som han skrev "Best part of it all, most of my Elektron colleagues whom I started with and looked up to have already left Elektron, which makes me incredibly happy to be joining the ex-elektron crew of legends!".

    Om de man respekterar och ser upp till redan dragit så har nog lojaliteten med bolaget urholkats tänker jag.

  13. #13
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ronsun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, detta signalerar ju verkligen ett paradigmskifte för dem. En ny VD med uppdrag att vända skutan rätt tillträder - och då väljer bästa säljaren och ansiktet utåt att kliva av...
    Jag började ju ana oråd med model: modellerna, något kändes fel. De hade alltid jobbat för att vara i framkant men nu gav de upp det för att istället satsa på billiga maskiner med sälj som viktigaste faktorn.

  14. #14
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Den här artikeln är från juni 2019, när de köpt på sig SAP. Hårdvara är inte fokus utan försäljning av digital media som ljud. Nu har de inte släppt årsredovisningen för 2020 än, vi får väl se...

    "De handgjorda maskinerna är fortfarande Elektrons flaggskepp tillsammans med Overbridge – ett gränssnitt mellan Elektrons fysiska maskiner och digitala inspelningsprogram som gör att man kan kontrollera sin Elektron-utrustning i en digital studiomiljö. Men nu förbereder man sig för en ännu större digital expansion.

    – Vi ska fortsätta att arbeta med hårdvara, men en stor del kommer att vara digitala tjänster. Vi kan sälja en hårdvaruprodukt som kostar 16 000 kronor, men samtidigt kommer vi att sälja mer ljud som bara kostar några hundralappar. Det kommer att bli hundratusentals mikrobetalningar om några år och då måste vi ha en teknisk plattform som också kan hantera det, berättar Tony."

    https://news.sap.com/sweden/2019/06/...usikexpansion/

  15. #15

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här artikeln är från juni 2019, när de köpt på sig SAP. Hårdvara är inte fokus utan försäljning av digital media som ljud. Nu har de inte släppt årsredovisningen för 2020 än, vi får väl se...

    "De handgjorda maskinerna är fortfarande Elektrons flaggskepp tillsammans med Overbridge – ett gränssnitt mellan Elektrons fysiska maskiner och digitala inspelningsprogram som gör att man kan kontrollera sin Elektron-utrustning i en digital studiomiljö. Men nu förbereder man sig för en ännu större digital expansion.

    – Vi ska fortsätta att arbeta med hårdvara, men en stor del kommer att vara digitala tjänster. Vi kan sälja en hårdvaruprodukt som kostar 16 000 kronor, men samtidigt kommer vi att sälja mer ljud som bara kostar några hundralappar. Det kommer att bli hundratusentals mikrobetalningar om några år och då måste vi ha en teknisk plattform som också kan hantera det, berättar Tony."

    https://news.sap.com/sweden/2019/06/...usikexpansion/
    SAP är nog fan inte lösningen för att få utvecklingen framåt, snarare är SAP döden!

  16. #16
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag började ju ana oråd med model: modellerna, något kändes fel. De hade alltid jobbat för att vara i framkant men nu gav de upp det för att istället satsa på billiga maskiner med sälj som viktigaste faktorn.
    Elektron alltid jobbat på att vara i framkant? Tillåt mig storskratta! Nog har de gjort en del innovationer men fn vad konservativa de ofta varit och behållit många av sina ologiska quirks. Trots mängder av feedback från missnöjda användare som velat ha mer losgisk hantering.
    Models var ett steg åt rätt håll vad gällde valuta för pengarna och enklare handhavande Men de kunde ha finslipats en del och varför släpptes de inte i fler färger?

  17. #17
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elektron alltid jobbat på att vara i framkant? Tillåt mig storskratta! Nog har de gjort en del innovationer men fn vad konservativa de ofta varit och behållit många av sina ologiska quirks. Trots mängder av feedback från missnöjda användare som velat ha mer losgisk hantering.
    Models var ett steg åt rätt håll vad gällde valuta för pengarna och enklare handhavande Men de kunde ha finslipats en del och varför släpptes de inte i fler färger?
    Absolut, farfar, absolut.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte på detta som han skrev ..."makes me incredibly happy to be joining the ex-elektron crew of legends!"
    Det kan ju iofs vara uppkomsten av ett nytt konkurrerande bolag där man vill ha honom som fortsatt produktsnille.

  19. #19
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    2015
    Ägare och VD Jonas Hillman hoppas på en omsättning på 200 miljoner 2017.

    Omsättning: dryga 78 miljoner, vinst 2.5 miljoner

    https://www.gp.se/ekonomi/musikföret...-mark-1.100100

    2016
    Arctos Equity köper 28% av bolaget med option om 45% 2017

    Omsättning: -7.5% ner till 75 miljoner, förlust på nästan 14 miljoner

    http://www.arctosequity.se/wp-conten...lektron_en.pdf

    2017
    Det blev inte 200 miljoner i omsättning, det blev dryga 141 miljoner, bra jobbat men vinsten bara 1.2 miljoner

    2018
    Omsättningen skuttar upp till nästan 180 miljoner, förlust över 20 miljoner

    Släpper sin senaste premiumprodukt Digitone i februari, börjar bli till åren.

    2019
    Omsättningen faller till 149 miljoner och förlust igen med nästan 16 miljoner

    Personalminskning första halvåret.

    Börjar släppa budgetmaskiner Model:Sample

    Installerar SAP och hoppas på att försäljning av digitalt ska dra in 10-30 miljoner?

    https://news.sap.com/sweden/2019/06/...usikexpansion/

    2020
    Inget bokslut än.

    Model:Cycles släpps som andra budgetmaskin

    https://www.bolagsfakta.se/556713809...MAV_AB#ekonomi

    2021

    Ny VD med digital erfarenhet

    https://www.breakit.se/artikel/28485...ill-nasta-niva



    Jag har nog inte fattat att Elektron ska bli digitala, har inte sett en enda digital produkt förutom några soundpacks. Men en Octa mk 3 känns avlägsen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-05-02 kl. 11.03.31.png 
Visningar:	18 
Storlek:	279,5 KB 
Id:	101311Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-05-02 kl. 11.02.52.png 
Visningar:	38 
Storlek:	681,2 KB 
Id:	101312
    Senast redigerat av tonefloat den 2021-05-02 klockan 11:36.

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kan någon förklara vad SAP är? Deras hemsida ger mig klåda och man verkar förväntas veta bara.

  21. #21
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan någon förklara vad SAP är? Deras hemsida ger mig klåda och man verkar förväntas veta bara.
    SAP är ett tyskt mjukvaruföretag som dominerar främst storföretag, order lager fakturering samt tillverkning. De håller ordning på pengar in och ut kort sagt. Själv irriteras jag på att filer jag får från SAP ibland har tysk formatering på siffror med punkt som tusendelsavskiljare så 12000.50 SEk blir 12.000,50 SEK....
    Senast redigerat av tonefloat den 2021-05-02 klockan 11:43.

  22. #22
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2015
    Ägare och VD Jonas Hillman hoppas på en omsättning på 200 miljoner 2017.

    Omsättning: dryga 78 miljoner, vinst 2.5 miljoner

    https://www.gp.se/ekonomi/musikföret...-mark-1.100100

    2016
    Arctos Equity köper 28% av bolaget med motion om 45% 2017

    Omsättning: -7.5% ner till 75 miljoner, förlust på nästan 14 miljoner

    http://www.arctosequity.se/wp-conten...lektron_en.pdf

    2017
    Det blev inte 200 miljoner i omsättning, det blev dryga 141 miljoner, bra jobbat men vinsten bara 1.2 miljoner

    2018
    Omsättningen skuttar upp till nästan 180 miljoner, förlust över 20 miljoner

    Släpper sin senaste premiumprodukt Digitone i februari, börjar bli till åren.

    2019
    Omsättningen faller till 149 miljoner och förlust igen med nästan 16 miljoner

    Personalminskning första halvåret.

    Börjar släppa budgetmaskiner Model:Sample

    Installerar SAP och hoppas på att försäljning av digitalt ska dra in 10-30 miljoner?

    https://news.sap.com/sweden/2019/06/...usikexpansion/

    2020
    Inget bokslut än.

    Model:Cycles släpps som andra budgetmaskin

    https://www.bolagsfakta.se/556713809...MAV_AB#ekonomi

    2021

    Ny VD med digital erfarenhet

    https://www.breakit.se/artikel/28485...ill-nasta-niva



    Jag har nog inte fattat att Elektron ska bli digitala, har inte sett en enda digital produkt förutom några soundpacks. Men en Octa mk 3 känns avlägsen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-05-02 kl. 11.03.31.png 
Visningar:	18 
Storlek:	279,5 KB 
Id:	101311Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-05-02 kl. 11.02.52.png 
Visningar:	38 
Storlek:	681,2 KB 
Id:	101312
    ujujuj. Ser inte så hoppfullt ut. Kom igen nu Göteborg!

  23. #23
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    2019 lämnade Daniel Troberg Elektron efter tjugo år på företaget.
    2020 gick Ess som ju är (främsta) hjärnan bakom Digitone.
    2021 var det Cenks tur.

    Nåja. Jag har varit ett Elektron Fanboy i 20 år så jag hänger med och hoppas på det bästa!

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv irriteras jag på att filer jag får från SAP ibland har tysk formatering på siffror med punkt som tusendelsavskiljare så 12000.50 SEk blir 12.000,50 SEK....
    Kommatecknet är även svensk standard! Punkt som öresdelare är amerikanisering...

  25. #25
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommatecknet är även svensk standard! Punkt som öresdelare är amerikanisering...
    Korrekt, jag kör engelsk Excel, men i skrift ser det bättre ut med en punkt än ett komma 12.5 VS 12,5

  26. #26
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Grymt talangfull kille, nu får vi bara hoppas att han hamnar på Ullis lönelista!

  27. #27
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elektron alltid jobbat på att vara i framkant? Tillåt mig storskratta! Nog har de gjort en del innovationer men fn vad konservativa de ofta varit och behållit många av sina ologiska quirks. Trots mängder av feedback från missnöjda användare som velat ha mer losgisk hantering.
    Models var ett steg åt rätt håll vad gällde valuta för pengarna och enklare handhavande Men de kunde ha finslipats en del och varför släpptes de inte i fler färger?
    Tänker du att de hade sålt bättre om de kom i flera färger?

  28. #28
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ronsun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men de har väl aldrig sagt att de kommer överge hårdvara? Det här handlar väl mest om att de vill lägga mera krut på att sälja soundpacks?
    Nej du har rätt, det var min övertolkning. Jag menade nog mer att de vill fokusera mer på det digitala istället för att plöja ner pengar i en Octa mk 3.

    Overbridge verkar vara ett slukhål. Jag tror inte att man köper Elektrongrejer för att det finns Overbridge, som ändå sluta fungera så fort exempelvis Apple uppdaterar OS eller processor.

  29. #29
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ronsun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har ju en längre tid försökt dra in mera pengar på den digitala sidan - de ville ju börja ta betalt för Overbridge redan 2017 men fick ju överge den idén när folk blev sura över att Overbridge 2 inte blev färdigt inom rimlig tid...

    Men de har väl aldrig sagt att de kommer överge hårdvara? Det här handlar väl mest om att de vill lägga mera krut på att sälja soundpacks?
    AkaiPro mailbombar mej som kund, med en massa ointressanta soundpacks. Har bara köpt en CD med ljud till min sampler på 80-talet.
    De flesta låtmakare numera jobbar med collage av ljud, så det finns väl mer pengar där... Så länge piratkopior inte tar över igen, förstås. Är dock sugen på en Digitakt, för att göra analoga trumljud mer dynamiska.

  30. #30
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AkaiPro mailbombar mej som kund, med en massa ointressanta soundpacks. Har bara köpt en CD med ljud till min sampler på 80-talet.
    De flesta låtmakare numera jobbar med collage av ljud, så det finns väl mer pengar där... Så länge piratkopior inte tar över igen, förstås. Är dock sugen på en Digitakt, för att göra analoga trumljud mer dynamiska.
    Akai är ju smarta där med MPC Live, One, Force etc. Inbyggt WiFi så du kan köpa (och prenumerera) på loopar, oneshots och patterns direkt i maskinen. Inget tanka ner på datorn och föra över till enheten via något program och USB-kabel.

  31. #31
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Ja, måste va svinläskigt för ett företag att helt sitta i knät på uppgraderingsnycker från Cupertino för att få sin hårdvara att fungera som marknadsfört. Speciellt när det man associerar företaget med inte är mjukvaran i första hand.


    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej du har rätt, det var min övertolkning. Jag menade nog mer att de vill fokusera mer på det digitala istället för att plöja ner pengar i en Octa mk 3.

    Overbridge verkar vara ett slukhål. Jag tror inte att man köper Elektrongrejer för att det finns Overbridge, som ändå sluta fungera så fort exempelvis Apple uppdaterar OS eller processor.

  32. #32
    Ronsun
    Ronsun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej du har rätt, det var min övertolkning. Jag menade nog mer att de vill fokusera mer på det digitala istället för att plöja ner pengar i en Octa mk 3.

    Overbridge verkar vara ett slukhål. Jag tror inte att man köper Elektrongrejer för att det finns Overbridge, som ändå sluta fungera så fort exempelvis Apple uppdaterar OS eller processor.
    Sant, Overbridge känns lite som ett misstag som kostade mer än det smakade för dem... och det kan ses som lite oroväckande att de inte lanserat något nytt egentligt flaggskepp sedan 2014. Så det är väl mer troligt att vänta sig en Digitakt/tone MK2?

  33. #33
    fiskpaj
    fiskpaj är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Det är nog ingen slump att han räknar upp allt utom ”Model: X” bland de saker han är stolt över. Dessutom skriver han i princip rakt ut att en konflikt ligger bakom att han lämnar.

    Jag hoppas de kommer ut med fler kul produkter och uppdateringar, men det ser ju lite mörkt ut nu...

  34. #34
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Då jag läste "SAP" så insåg jag att detta är början till slutet...

  35. #35
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AkaiPro mailbombar mej som kund, med en massa ointressanta soundpacks. Har bara köpt en CD med ljud till min sampler på 80-talet.
    De flesta låtmakare numera jobbar med collage av ljud, så det finns väl mer pengar där... Så länge piratkopior inte tar över igen, förstås. Är dock sugen på en Digitakt, för att göra analoga trumljud mer dynamiska.
    +1, jag är definitivt inte en kund för soundpacks. Men i flödet noterar jag att Loopmasters och andra gärna säljer på mig flera GB för några hundralappar i sina reor. Samples from Mars hade väl en rea där de sålde typ alla ljud från alla trummaskiner som finns för 30 EUR.

  36. #36
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Cenks demovideos av AK var de som lurade mig att den var lättmanövrerad och ledde till ett köp. Den jäkeln

  37. #37
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Akai är ju smarta där med MPC Live, One, Force etc. Inbyggt WiFi så du kan köpa (och prenumerera) på loopar, oneshots och patterns direkt i maskinen. Inget tanka ner på datorn och föra över till enheten via något program och USB-kabel.

    Verkligen, Maschine+ gör detsamma över WiFi.

    Jag hoppas inte Elektrons framtid hänger på sånt här, 149 samples för 330 SEK. För de pengarna kan jag skrapa ihop några GB efter en snabb googling. Men han COO på Elektron pratar om hundratusentals transaktioner för någon hundralapp...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-05-02 kl. 14.14.00.png 
Visningar:	23 
Storlek:	838,1 KB 
Id:	101314Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-05-02 kl. 14.14.20.png 
Visningar:	11 
Storlek:	62,1 KB 
Id:	101315

  38. #38
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkligen, Maschine+ gör detsamma över WiFi.

    Jag hoppas inte Elektrons framtid hänger på sånt här, 149 samples för 330 SEK. För de pengarna kan jag skrapa ihop några GB efter en snabb googling. Men han COO på Elektron pratar om hundratusentals transaktioner för någon hundralapp...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-05-02 kl. 14.14.00.png 
Visningar:	23 
Storlek:	838,1 KB 
Id:	101314Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-05-02 kl. 14.14.20.png 
Visningar:	11 
Storlek:	62,1 KB 
Id:	101315
    Alltså, han måste väl grunda sin förhoppning på något? Personligen är jag skeptisk. Jag har i och för sig köpt några enstaka soundpacks från Elektron, framför allt innan Samples From Mars körde marknaden för samplade trummaskiner i botten med sin rea.

    Vill han ha en massa små inköp tror jag han måste börja fundera på att sänka till en tiondel av priset eller så.

  39. #39
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Gör tuffa syntar med olika syntesmetoder - gå back.
    Kräng samplingar - gå pluss?

    Det är ju en skum värld för ett företag som försökt vara nyskapande och riktat sig till ljudsnickrare. Deppigt!

  40. #40
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gör tuffa syntar med olika syntesmetoder - gå back.
    Kräng samplingar - gå pluss?

    Det är ju en skum värld för ett företag som försökt vara nyskapande och riktat sig till ljudsnickrare. Deppigt!
    I den här tråden verkar de mer inne på att det handlar om något slags molntjänst för mjukvara, alltså inte bara ljudfiler.

    https://www.elektronauts.com/t/ceo-j...ets-song-mode/

  41. #41
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Klart alla vill kränga mjukvara. Endast utvecklingskostnad och support. Hårdvara, ujuj. Produktionskostnad i delarna, ihopsättning, Quality control osv.
    Därför blev jag väldigt förvånad att Arturia började med hårdara. Men de drivs nog även av den ursprungliga passionen till synthar också.
    Tar man in chefer som inte har ett genuint synthintresse, är det ju jäkligt enkelt att förstå att ju mer mjukvara man kan sälja desto bättre.
    DOCK, tror jag att mjukvara har peakat och folk vänder sig tillbaka till hårdvara, gäller både synthar och vanligt outboards som EQ, kompressorer osv.
    Tycker vartenda studioreportage får med bilder på 500-rack och ett gäng med andra outboard-prylar. Så var det inte för 10 år sedan, då var det verkligen in the box, överallt när man pratar om produktion/låtskrivar-studios, alla Max Martin och grabbarna.
    Det känns som att man inte kommer längre med mjukvara. Det har gått 20 år och någonstans för 5 år sedan blev det hit men inte längre på något sätt.
    Mjukvarausyntharna har absolut blivit bättre, jämför första generationen med Steinberg Model E och Arturias MiniD idag tex. Men fortfarande inte ända fram. Samma sak med EQ och kompressorer. Sjukt mycket bättre nu än för 20 år sedan även om Universal Audio var riktigt tidiga med att få till det redan då för 20 år sedan med sin 1176 och Pulteq till både Pro Tools TDM och UAD-plattformen, men nja, det blir liksom inte 100% lika bra som hårdvara. Det börjar folk hajja nu. UNiversal Audio säger ju själva att de tvingas bandbegränsa beräkningarna för att annars skulle ingen dator klara av beräkningarna och de menar på att ingen hör skillnaden ändå. Det kan man ju kanske hålla med om men samtidigt erkänner man ju att det bara blir approximationer jämfört med hårdvara och man gör kompromisser.
    Så...blev liten utsvävning det här, men att överge hårdvara tror jag ligger helt fel i tiden, det skulle man gjort för 10 år sedan och nu gått tillbaka till det...

  42. #42

    Veteran
    Klart Elektron fortsätter med hårdvara. Men tjänster runt hårdvaran är framtiden enligt kravspecen som den nye VDn skall ha.
    Gärna SaaS.
    Inte omöjligt att man lägger ned Berlin eftersom man går back och vill kanske hellre satsa på mer tjänster som kostar pengar att utveckla.
    Reason Studios har lanserat en prenumerationsmodell nyss så det är säkert dit investerarna vill att man går.

  43. #43
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ronsun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, nu är ju dock Elektronauterna ofta ganska duktiga på att rusa iväg ganska långt i sina spekulationer så det återstår att se om de är rätt på bollen... men vi får se. Kanske kommer de lansera en Elektronlåda som du själv kan fylla med Legacymaskiner som man laddar ner från molnet. Många vill ju att de ska nytillverka Monomachine/Machinedrum igen så de löser det kanske på Rolands vis istället?
    Alltså gärna för mig, så länge jag äger denna a la carte-maskin sedan, utan att behöva betala någon prenumerationsavgift för att den ska fungera.

    Jag ogillar sånt över huvud taget som privatperson (det är en bra lösning för företag, jag kör Adobe Creative Cloud på jobbet), men kan ha viss förståelse för det när det gäller att lägga många timmar varje år på att hålla program kompatibla med Apple och Microsoft.

    Eventide H9 tycker jag fungerade OK just i och med att man kunde köpa en max-modell som sedan inte kostade mer framöver.

  44. #44
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Prenumeration är vad företagen vill ha och kunderna inte. Blir intressant att se vilka som får ge sig.
    Jag personligen bojkottar subscriptions, helt. rent principiellt. Finns inte köpa loss alternativet så hoppar jag den mjukvaran. Finns garanterat alternativ.

  45. #45
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänker du att de hade sålt bättre om de kom i flera färger?
    I kombination med lite mer finslipning Ja utan tvekan.

  46. #46

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prenumeration är vad företagen vill ha och kunderna inte. Blir intressant att se vilka som får ge sig.
    Jag personligen bojkottar subscriptions, helt. rent principiellt. Finns inte köpa loss alternativet så hoppar jag den mjukvaran. Finns garanterat alternativ.
    Jag kan tänka mig att pröjsa 99 spänn i månaden för Reason, inga problem. Allt däröver då börjar jag tänka till.

  47. #47
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Kommer aldrig hända att jag betalar för ett abonnemang. Då sitter jag hellre kvar med någon gammal version för evigt.

  48. #48
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SAP är ett tyskt mjukvaruföretag som dominerar främst storföretag, order lager fakturering samt tillverkning. De håller ordning på pengar in och ut kort sagt. Själv irriteras jag på att filer jag får från SAP ibland har tysk formatering på siffror med punkt som tusendelsavskiljare så 12000.50 SEk blir 12.000,50 SEK....
    ett affärssystem typ? ett sånt borde rimligen inte påverka sättet man driver företag, kan jag tycka...

  49. #49
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jag tycker det är trist att se någon avsluta ett jobb hen haft tio år med den typ av inställning. Tio år. Och istället för att skriva om det fina och utvecklande som hållit hen på samma arbetsplats i hela tio år. Så väljer hen att offentliggöra underliggande konflikter. Vad är målet med det - att ställa arbetsgivaren, som hen valt att stanna hos i tio år, i dåligt ljus?! Min bild av Elektron ändras inte nämnvärt. Däremot får jag en ändrad bild av herr Dataline. Och inte en positiv förändring. Ser jag till de jag själv anställer och leder i mitt arbete, så skulle jag aldrig anställa någon som offentliggjort något liknande om en tidigare arbetsgivare.
    Senast redigerat av mush den 2021-05-02 klockan 19:34.

  50. #50
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    +1

    Enda rimliga förklaringen är att ett gäng Elektron-utbrytare startat ett företag med snarlika produkter. Annars är det bara ett skott i den egna foten. Surt sa räven.

  51. #51
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JSer jag till de jag själv ansätter och leder i mitt arbete, så skulle jag aldrig anställa någon som offentliggjort något liknande om en tidigare arbetsgivare.
    Ansätta betyder nog något annat på danska (vet ju att du bott i Köpenhamn i 10+ år). I Sverige betyder det "plåga", ”tvinga”, ”besvära”

  52. #52
    Monoski
    Monoski är inte uppkopplad
    Monoskis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är trist att se någon avsluta ett jobb hen haft tio år med den typ av inställning. Tio år. Och istället för att skriva om det fina och utvecklande som hållit hen på samma arbetsplats i hela tio år. Så väljer hen att offentliggöra underliggande konflikter. Vad är målet med det - att ställa arbetsgivaren, som hen valt att stanna hos i tio år, i dåligt ljus?! Min bild av Elektron ändras inte nämnvärt. Däremot får jag en ändrad bild av herr Dataline. Och inte en positiv förändring. Ser jag till de jag själv ansätter och leder i mitt arbete, så skulle jag aldrig anställa någon som offentliggjort något liknande om en tidigare arbetsgivare.
    Exakt precis så.

  53. #53
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ansätta betyder nog något annat på danska (vet ju att du bott i Köpenhamn i 10+ år). I Sverige betyder det "plåga", ”tvinga”, ”besvära”
    Låter ju som en helt rimlig beskrivning av ett chefsjobb.

  54. #54
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är trist att se någon avsluta ett jobb hen haft tio år med den typ av inställning. Tio år. Och istället för att skriva om det fina och utvecklande som hållit hen på samma arbetsplats i hela tio år. Så väljer hen att offentliggöra underliggande konflikter. Vad är målet med det - att ställa arbetsgivaren, som hen valt att stanna hos i tio år, i dåligt ljus?! Min bild av Elektron ändras inte nämnvärt. Däremot får jag en ändrad bild av herr Dataline. Och inte en positiv förändring. Ser jag till de jag själv ansätter och leder i mitt arbete, så skulle jag aldrig anställa någon som offentliggjort något liknande om en tidigare arbetsgivare.
    Något liknande? Han skriver ju faktiskt mest positivt om Elektron, sen verkar han längta tillbaka till en mer innovativ småskalig och mindre corporate tid! Något verkar ha hänt inom företaget som påverkat honom och hans arbete negativt då är det väl klart att han ska få outa sitt missnöje vilket han också gör på ett ganska milt sätt. Vet många andra som troligen skulle sagt F-ordet ett antal gånger för mindre.

  55. #55
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Tillåt mig gäspa.

    Väck mig när det händer något.

  56. #56
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter ju som en helt rimlig beskrivning av ett chefsjobb.
    Jag har ingen aning. Hade en chef några månader efter skolåren men det är 20+ år sedan nu

  57. #57
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Monoski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt precis så.
    Hur kan du säga så när det verkligen inte är som Mush tolkat Cenk. Han skriver ju faktiskt mest posiitvt om Elektron.

  58. #58
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I den här tråden verkar de mer inne på att det handlar om något slags molntjänst för mjukvara, alltså inte bara ljudfiler.

    https://www.elektronauts.com/t/ceo-j...ets-song-mode/
    Intressant tråd, men som många där säger. Mjukvara är en helt annan bransch, NI och AKAI har redan starka koncept på DAW VS hårdvara. Det måste finnas tusentals mjukvarusyntar att kriga emot. Reason testar redan prenumerationstjänster och har 20 års erfarenhet på mjukvara.

    Det finns ingen som gör Elektronburkar, inte ens Uli, där är de bäst. Vem hade kunnat tro att Octan skulle få en OS update förra året? Vilket annat företag gör sånt ens?

    Men att ens försöka sig på mjukvara och prenumeration och tro att de kan slå NI, RolandCloud, Akai, Reason, Softube på fingrarna kommer inte att bli lätt. Vem är ens intresserad av en Octa mk 3 i molnet för 19.99 USD/Month? Med deras Overbridge historik och en Apple M1 skulle jag aldrig hoppa på det tåget.

  59. #59
    deleted user
    Jag uppskattar när jag får tydliga, nyanserade anledning om varför man lämnar chefer / företag, så andra kan dra sin slutsats med korten på bordet. Det här är ju mest mellan rader, känns inte som det bygger trovärdighet för någon inblandad.

    Jag tycker man ska vara lojal mot de chefer och företag som förtjänar det. Annars inte.

  60. #60
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Något liknande? Han skriver ju faktiskt mest positivt om Elektron, sen verkar han längta tillbaka till en mer innovativ småskalig och mindre corporate tid! Något verkar ha hänt inom företaget som påverkat honom och hans arbete negativt då är det väl klart att han ska få outa sitt missnöje vilket han också gör på ett ganska milt sätt. Vet många andra som troligen skulle sagt F-ordet ett antal gånger för mindre.

    +1, jag tolkar det som att han blivit rejält överkörd men ändå av respekt bara antyder meningsskiljaktigheter. Han avslöjar inga detaljer och att hoppa av när ett företag byter inriktning är väl närmast en standardförklaring vid en jobbintervju.

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-04-09, 21:36
  2. John Frusciante lämnar RHCP?
    Av Max i forum Skivor & artister
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 03:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •