Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 168

Ämne: Cenk aka Mr Dataline lämnar Elektron

  1. #61
    Monoski
    Monoski är inte uppkopplad
    Monoskis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur kan du säga så när det verkligen inte är som Mush tolkat Cenk. Han skriver ju faktiskt mest posiitvt om Elektron.
    ??
    Mush tolkar det inte, han kommenterar det som faktiskt sades i Cenks inägg. När man lämnar ett jobb gör man det på ett vuxet sätt (punkt).

  2. #62
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Monoski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ??
    När man lämnar ett jobb gör man det på ett vuxet sätt (punkt).
    Varför då? Vad är vuxet? Vill ärligt bara förstå hur ni menar som tycker att han gör fel oavsett vad som har hänt.

  3. #63
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2019 lämnade Daniel Troberg Elektron efter tjugo år på företaget.
    Nytt och innovativt....

    VP of Sales & Marketing for Ashun Sound Machines, a division of Medeli Electronics, Los Angeles / Hong Kong / Shanghai.

    https://www.ashunsoundmachines.com/

    Är det dit han lockar övriga?


    Edit: Gillar deras slogan - Digital is the new analog!

  4. #64
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hydrabeats känns given framöver då

  5. #65
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Monoski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ??
    Mush tolkar det inte, han kommenterar det som faktiskt sades i Cenks inägg. När man lämnar ett jobb gör man det på ett vuxet sätt (punkt).
    Det är uppenbart att han feltolkade Cenks inlägg på flera punkter. Sen exakt hur Cenk lämnar sitt jobb frivilligt eller inte är helt upp till honom.

  6. #66
    Monoski
    Monoski är inte uppkopplad
    Monoskis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför då? Vad är vuxet? Vill ärligt bara förstå hur ni menar som tycker att han gör fel oavsett vad som har hänt.
    Att tacka för allt positivt man erfarit under sin anställning, att tacka sina medarbetare, alla chanser man fått och allt kul man varit med om... helt utan undertoner eller dold kritik, eller snack om gamla "gäng" är ett suveränt sätt att få till ett fint avslut, bli respekterad och få nya chanser i arbetslivet. (allt annat tar man "privat" med arbetsgivaren direkt, och det både bör man, och kan uppskattas)

  7. #67
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Monoski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att tacka för allt positivt man erfarit under sin anställning, att tacka sina medarbetare, alla chanser man fått och allt kul man varit med om... helt utan undertoner eller dold kritik, eller snack om gamla "gäng" är ett suveränt sätt att få till ett fint avslut, bli respekterad och få nya chanser i arbetslivet. (allt annat tar man "privat" med arbetsgivaren direkt, och det både bör man, och kan uppskattas)
    Det är 2021 idag inte 1950! Hur menar du att Cenk inte skulle fortsätta vara respekterad?
    Eller inte få nya chanser i arbetslivet efter hans inlägg?
    Nog rätt uppenbart att problemen ligger hos Elektrons penningkåta ledning, inte hos Cenk.

  8. #68
    millieVolt
    millieVolt är inte uppkopplad
    millieVolts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här artikeln är från juni 2019, när de köpt på sig SAP. Hårdvara är inte fokus utan försäljning av digital media som ljud. Nu har de inte släppt årsredovisningen för 2020 än, vi får väl se...

    "De handgjorda maskinerna är fortfarande Elektrons flaggskepp tillsammans med Overbridge – ett gränssnitt mellan Elektrons fysiska maskiner och digitala inspelningsprogram som gör att man kan kontrollera sin Elektron-utrustning i en digital studiomiljö. Men nu förbereder man sig för en ännu större digital expansion.

    – Vi ska fortsätta att arbeta med hårdvara, men en stor del kommer att vara digitala tjänster. Vi kan sälja en hårdvaruprodukt som kostar 16 000 kronor, men samtidigt kommer vi att sälja mer ljud som bara kostar några hundralappar. Det kommer att bli hundratusentals mikrobetalningar om några år och då måste vi ha en teknisk plattform som också kan hantera det, berättar Tony."

    https://news.sap.com/sweden/2019/06/...usikexpansion/
    Vad är SAP?

  9. #69
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prenumeration är vad företagen vill ha och kunderna inte. Blir intressant att se vilka som får ge sig.
    Jag personligen bojkottar subscriptions, helt. rent principiellt. Finns inte köpa loss alternativet så hoppar jag den mjukvaran. Finns garanterat alternativ.
    Samma här. Nya VD:n för Reason Studios har ju samma strategi tyvärr.

  10. #70
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av millieVolt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är SAP?
    https://www.sap.com/sweden/products/business-one.html


    Har bara hört skräckhistorier.

  11. #71
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du lust att dra ett exempel så en, helt utan insikt, kan förstå vari skräcken med detta affärssystem ligger?

  12. #72
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Första gången jag hör talas om SAP-fobi. Är det besläktat med Excel-intolerans?

  13. #73
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    För mig handlar Elektron enbart om:

    Sidstation
    Machinedrum
    Monomachine
    Octatrack
    Analog Rytm
    Analog Four

    I alla revisioner.. Det var den äkta Elektron-andan och nu har de bara tappat allt.

  14. #74
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Mycket tyder alltså på att det blir mer fokus på mjukvara, istället för Digitakt i stereo.

    Efter år av strul med Overbridge känns det allt annat än logiskt. Inte konstigt då att flera äldre profiler lämnar skutan när de märker åt vilket håll det blåser. .

    Vem vet, lagom till nästa vår kanske det finns en trevlig lokal ledig i Sockerbruket. Pappskylten ”Säljes pga konkurs” medföljer vid snabb affär.

  15. #75
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	the end is near.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	82,7 KB 
Id:	101328

  16. #76
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Jag är väldigt nyfiken på cycles för att få in lite fm i min musikhörna och samtidigt kunna testa elektron.

    Vad jag inte förstår är om SAP har någon modul/funktion för att sälja mjukvara som ska hjälpa Elektron?

  17. #77
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ni som säger att Cenk borde vara tacksam och lydig, ni vet ju inte hur han har behandlats? Någonstans har alla en gräns för att säga ifrån. Hans är (nästan) uppnådd. Att säga att man inte har en sådan gräns överhuvudaget är bara löjlig slavmentalitet tänker jag.

  18. #78
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Slimma organisationen för att sälja sig till Uli? [Worst case scenario]
    Senast redigerat av rofo den 2021-05-03 klockan 09:31.

  19. #79
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av slakker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är just saker som "Starmony" som ger mig värsta lallar-varningen på mr Liffgarden, hoppas jag har fel.

    Kan tänka mig efter 2019s katastrofala bokslut på -15 millar att man drastiskt och inte helt logiskt försöker vända skutan fast åt fel håll, tror bokslutet för 2020 kommer 31a maj och är antagligen inte mycket bättre

    Det kändes också som att det gick på helt fel håll redan iom Model-leksakerna.
    Håller inte med. Model instrumenten var ett steg åt rätt håll men de gjorde några misstag som designen, namnen och annat som t.e.x. att samples modellen inte kunde sampla!
    Annars så var det ju helt rätt att släppa billigare och mer lättanvända instrument som kunde locka till sig de som inte nu hade råd att köpa Elektrons dyrare instrument.
    Tror dock att om de istället hade tagit fram en billig Models groovebox med sampling och FM så hade succen varit monumental.

  20. #80
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    Cenk är från Istanbul (jag har familj där) och man behandlar saker som arbetsgivare mm med respekt,
    tolkar texten som flera andra att det är någon svensk handels-lallare som tagit över skeppet och kommer styra den
    över kanten, Cenk flyttade till Göteborg (sen Berlin) från Istanbul vad jag förstår pga Elektron, man kan säga att han är
    känslomässigt investerad och märkbart upprörd.
    (Noll koll och aldrig träffat Cenk)

  21. #81
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som säger att Cenk borde vara tacksam och lydig, ni vet ju inte hur han har behandlats? Någonstans har alla en gräns för att säga ifrån. Hans är (nästan) uppnådd. Att säga att man inte har en sådan gräns överhuvudaget är bara löjlig slavmentalitet tänker jag.
    Det enda skälet för att "lämna snyggt" osv fast man egentligen är förbannad är ju om det är nödvändigt för ens chanser att få nytt jobb. Jag kan absolut förstå principen, jag lever efter den själv i stor utsträckning.

    Men om, säger om, det är så att nyckelpersoner i ett litet kreativt företag av olika skäl nyligen dragit, och så kommer en ny vd och – antar jag –.är angelägen om att visa att nu är det en ny chef på det här bygget, så kan det väl mycket väl leda till att någon som sett sina vänner sluta nu känner att "nä, nu skiter jag i det här".

    Som du säger vet vi ju inte alls vad som hänt, vd:n kanske har föreslagit en ny arbetsbeskrivning för Cenk som han inte ställer upp på. Han kan i så fall mycket väl ha gjort det *för att* få Cenk att säga upp sig, sådant är inte okänt på arbetsmarknaden.

    Men det är bara spekulationer. Tycker bara inte man kan tillämpa någon "vett och etikett för mellanchefer" på en person i vart fall jag i grunden ser som en konstnär.
    Senast redigerat av DanielW den 2021-05-03 klockan 09:56.

  22. #82
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Vet precis hur Cenk känner inombords när han skriver detta.
    Har varit med om exakt samma resa själv på det företag jag dock fortfarande befinner mig.

    När jag började på mitt jobb för 15+ år sedan, så var det ett litet svenskt mjukvarubolag med banbrytande idéer.
    Vi var 200 pers globalt då, och vi tog oss an drakarna i branschen från en underdog-position.

    För att bara kort belysa hur platt och familjelik strukturen var då i företaget:
    * Företaget hade årligen en s.k. "Summit", då man tog varenda kotte i företaget med sig på en "konferens" till en solstänkd del av världen under c:a en vecka. All inclusive. Allt betalt.
    * Inför en av dessa summits, fick jag den lysande idén att dra ihop ett band på kontoret, som skulle framträda på scen på den kommande konferensen.
    * Hade hört att VD:n spelade gitarr (hellre än bra) och jag klev sonika in på hans kontor och frågade "Vill du vara med i mitt band?"
    * Han var klart intresserad, men ville veta vilka andra som var med i bandet.
    * När jag förklarade att två till från ledningsgruppen samt en utvecklare och en marknadsansvarig var med, så blev det tummen upp!
    * "Bandet" samlades ihop och vi satt på VD:ns kontor och röstade fram en låtlista... Sekreteraren avvisades med "vi är upptagna!..."

    * 15 + år senare,, 2700 anställda, NASDAQ-noterad och nästan alla från den eran har lämnat bolaget. Ett amerikanskt Equitybolag äger nu bolaget och vi har en amerikansk VD och styrelse. Vi ska bli ett 100% subscription bolag med allt i molnet. kul.

    När det gäller mig själv i detta, så har jag knutit en knut i ändan på snöret och hänger kvar så länge det går. Men roligt är det inte längre. Har haft förmånen att innan detta ha upplevt en nästan galnare resa på Framfab när det begav sig...

    Så förstår känslan när denna kärlekskänsla långsamt förtvinar för att ersättas med med... SAP

  23. #83
    Barthaarschneider
    Barthaarschneider är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som säger att Cenk borde vara tacksam och lydig, ni vet ju inte hur han har behandlats?
    Jag tror du missförstått.
    Det handlar enbart om att vårda Cenks eget ’varumärke’, arbetsgivaren och dess handel och vandel är irrelevant.

    Om man vill framstå som en attraktiv medarbetare kritiserar man inte arbetsgivaren offentligt. Oavsett om det finns skäl till kritik.
    Man tar det internt eller, om det gäller rena olagligheter, med rättsvårdande myndighet.

    Cenks text var väldigt tydlig med att typ allt varit underbart men nu är allt det fina borttaget av någon.

    Sedan att man som konsument/fan gärna vill veta vad som föregått internt är en helt annan fråga.
    Cenk har dock inget att vinna men allt att förlora på att vara behjälplig i detta.

    Som ny uppdragsgivare måste man nu ta med i bedömningen av Cenk att om han ogillar något med eller hos uppdragsgivaren kan gå ut med detta missnöje offentligt.

    Nu verkar han iofs vara en bra snubbe,med bra rykte,men den texten är fortfarade mycket sämre för honom än för elektron.

    Sedan finns det förstås kombinationer av situation och person där man skiter i allt och bara skriker rakt ur via alla tillgängliga medier bara för att ’de’ är sä djävla dumma i huvudet.

    Men återigen, om han bara sansat sig något och tittat på vem som får betala mest för eller skadas mest av detta utbrott så kanske han uttryckt sig annorlunda?

    Elektrons eventuella problem kommer ändå ut vad det lider, utan att Cenk behöver ’betala’.

  24. #84
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Barthaarschneider Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror du missförstått.
    Det handlar enbart om att vårda Cenks eget ’varumärke’, arbetsgivaren och dess handel och vandel är irrelevant.

    Om man vill framstå som en attraktiv medarbetare kritiserar man inte arbetsgivaren offentligt. Oavsett om det finns skäl till kritik.
    Man tar det internt eller, om det gäller rena olagligheter, med rättsvårdande myndighet.

    Cenks text var väldigt tydlig med att typ allt varit underbart men nu är allt det fina borttaget av någon.

    Sedan att man som konsument/fan gärna vill veta vad som föregått internt är en helt annan fråga.
    Cenk har dock inget att vinna men allt att förlora på att vara behjälplig i detta.

    Som ny uppdragsgivare måste man nu ta med i bedömningen av Cenk att om han ogillar något med eller hos uppdragsgivaren kan gå ut med detta missnöje offentligt.

    Nu verkar han iofs vara en bra snubbe,med bra rykte,men den texten är fortfarade mycket sämre för honom än för elektron.

    Sedan finns det förstås kombinationer av situation och person där man skiter i allt och bara skriker rakt ur via alla tillgängliga medier bara för att ’de’ är sä djävla dumma i huvudet.

    Men återigen, om han bara sansat sig något och tittat på vem som får betala mest för eller skadas mest av detta utbrott så kanske han uttryckt sig annorlunda?

    Elektrons eventuella problem kommer ändå ut vad det lider, utan att Cenk behöver ’betala’.
    Det här med att anställda alltid ska hålla tyst oavsett hur de behandlats, tycker inte jag hör hemma 2021. Är ju faktiskt bra för företag om de vet att missnöjda anställda kan dissa företag och dess ledningar, då borde de försöka anstränga sig mer att hålla en schysstare dialog och behandla anställda bättre.
    Sen så är ju faktiskt texten mest positiv. Tror han hade kunnat skriva mycket värre.

  25. #85
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Kan nån hjälpa mig med att installera SAP i min digitone?

  26. #86
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet precis hur Cenk känner inombords när han skriver detta.
    Har varit med om exakt samma resa själv på det företag jag dock fortfarande befinner mig.

    När jag började på mitt jobb för 15+ år sedan, så var det ett litet svenskt mjukvarubolag med banbrytande idéer.
    Vi var 200 pers globalt då, och vi tog oss an drakarna i branschen från en underdog-position.

    För att bara kort belysa hur platt och familjelik strukturen var då i företaget:
    * Företaget hade årligen en s.k. "Summit", då man tog varenda kotte i företaget med sig på en "konferens" till en solstänkd del av världen under c:a en vecka. All inclusive. Allt betalt.
    * Inför en av dessa summits, fick jag den lysande idén att dra ihop ett band på kontoret, som skulle framträda på scen på den kommande konferensen.
    * Hade hört att VD:n spelade gitarr (hellre än bra) och jag klev sonika in på hans kontor och frågade "Vill du vara med i mitt band?"
    * Han var klart intresserad, men ville veta vilka andra som var med i bandet.
    * När jag förklarade att två till från ledningsgruppen samt en utvecklare och en marknadsansvarig var med, så blev det tummen upp!
    * "Bandet" samlades ihop och vi satt på VD:ns kontor och röstade fram en låtlista... Sekreteraren avvisades med "vi är upptagna!..."

    * 15 + år senare,, 2700 anställda, NASDAQ-noterad och nästan alla från den eran har lämnat bolaget. Ett amerikanskt Equitybolag äger nu bolaget och vi har en amerikansk VD och styrelse. Vi ska bli ett 100% subscription bolag med allt i molnet. kul.

    När det gäller mig själv i detta, så har jag knutit en knut i ändan på snöret och hänger kvar så länge det går. Men roligt är det inte längre. Har haft förmånen att innan detta ha upplevt en nästan galnare resa på Framfab när det begav sig...

    Så förstår känslan när denna kärlekskänsla långsamt förtvinar för att ersättas med med... SAP
    Vänta, har vi jobbat på samma ställe? Haha. Sjukt likt mitt gamla jobb (som jag har asmycket att tacka för.) Men är oerhört bekant med känslan av att något växter ifrån en. Och så bitterheten på det. Men jag håller med många här att det är rätt snyggt att välja tillfälle att dryfta missnöjet på. Och det ”officiella” avskedsbrevet kanske inte är ett helt rätt sådant.

    Dock tvivlar jag inte en sekund på att det kommer gå bra för Cenk i arbetslivet i fortsättningen. Han verkar grym och de flesta verkar ju förstå varför han skriver som han gör.

    Nu hoppas man ju på en kreativ avknoppning. Vilket jag också känner igen väl från min egen bransch. Massa kul som har kommit ur det gamla moderskeppet som kanske spelat ut sin rätt.

  27. #87
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan nån hjälpa mig med att installera SAP i min digitone?
    Haha x D

    -Så du kan jobba och synta loss samtidigt!? : D

  28. #88
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prenumeration är vad företagen vill ha och kunderna inte. Blir intressant att se vilka som får ge sig.
    Jag personligen bojkottar subscriptions, helt. rent principiellt. Finns inte köpa loss alternativet så hoppar jag den mjukvaran. Finns garanterat alternativ.

    Problemet för mjukvaruhusen är att betalda uppgraderingar inte heller är populärt, och skapar dessutom mer logistik än t.ex. ett jämnt flöde utan versionshantering licensmässigt, vilket enkelt går att uppnå med prenumerationsmodeller.

    Det finns ingen helig graal.

  29. #89
    slakker
    slakker är inte uppkopplad
    slakkers avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan nån hjälpa mig med att installera SAP i min digitone?
    Du får anlita nån av SAP-konsulterna på Elektron

  30. #90
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det enda skälet för att "lämna snyggt" osv fast man egentligen är förbannad är ju om det är nödvändigt för ens chanser att få nytt jobb. Jag kan absolut förstå principen, jag lever efter den själv i stor utsträckning.

    Men om, säger om, det är så att nyckelpersoner i ett litet kreativt företag av olika skäl nyligen dragit, och så kommer en ny vd och – antar jag –.är angelägen om att visa att nu är det en ny chef på det här bygget, så kan det väl mycket väl leda till att någon som sett sina vänner sluta nu känner att "nä, nu skiter jag i det här".

    Som du säger vet vi ju inte alls vad som hänt, vd:n kanske har föreslagit en ny arbetsbeskrivning för Cenk som han inte ställer upp på. Han kan i så fall mycket väl ha gjort det *för att* få Cenk att säga upp sig, sådant är inte okänt på arbetsmarknaden.

    Men det är bara spekulationer. Tycker bara inte man kan tillämpa någon "vett och etikett för mellanchefer" på en person i vart fall jag i grunden ser som en konstnär.
    Ja, att vara snäll för sakens skull ser jag inte riktigt några poänger med. Men visst kan det vara att lägga krokben på sig själv att klaga offentligt. Men, om man inte utgår ifrån att Cenk gör det för att det är fel på honom (som en del i tråden verkar göra), så kan det ju tyda på att Elektrons nya ledning fuckar upp saker och ting. Som noterat i tråden är det ju en del andra "namn" som har slutat nyligen. Och det är väl knappast otänkbart att en ny ledning med nya mål (mer $, mindre passion) fuckar upp saker på arbetsplatsen. "effektivisering" och liknande. Tråkigt om det är så.

  31. #91
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Barthaarschneider Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror du missförstått.
    Det handlar enbart om att vårda Cenks eget ’varumärke’, arbetsgivaren och dess handel och vandel är irrelevant.

    Om man vill framstå som en attraktiv medarbetare kritiserar man inte arbetsgivaren offentligt. Oavsett om det finns skäl till kritik.
    Man tar det internt eller, om det gäller rena olagligheter, med rättsvårdande myndighet.

    Cenks text var väldigt tydlig med att typ allt varit underbart men nu är allt det fina borttaget av någon.

    Sedan att man som konsument/fan gärna vill veta vad som föregått internt är en helt annan fråga.
    Cenk har dock inget att vinna men allt att förlora på att vara behjälplig i detta.

    Som ny uppdragsgivare måste man nu ta med i bedömningen av Cenk att om han ogillar något med eller hos uppdragsgivaren kan gå ut med detta missnöje offentligt.

    Nu verkar han iofs vara en bra snubbe,med bra rykte,men den texten är fortfarade mycket sämre för honom än för elektron.

    Sedan finns det förstås kombinationer av situation och person där man skiter i allt och bara skriker rakt ur via alla tillgängliga medier bara för att ’de’ är sä djävla dumma i huvudet.

    Men återigen, om han bara sansat sig något och tittat på vem som får betala mest för eller skadas mest av detta utbrott så kanske han uttryckt sig annorlunda?

    Elektrons eventuella problem kommer ändå ut vad det lider, utan att Cenk behöver ’betala’.
    Ok, jag missförstod kanske. Men håller med om att det kan vara dåligt för honom att gå ut så här, visst.

  32. #92
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är 2021 idag inte 1950! Hur menar du att Cenk inte skulle fortsätta vara respekterad?
    Eller inte få nya chanser i arbetslivet efter hans inlägg?
    Nog rätt uppenbart att problemen ligger hos Elektrons penningkåta ledning, inte hos Cenk.
    Men El Toro...värst vad klarsynt du blev plötsligt.
    Du tolkar ju precis som oss andra att Cenk är lite missnöjd med Elektron och det är Elektrons lednings fel.
    Det är dock det som är det lite oproffsiga från Cenks sida.
    Från en potentiellt kommande arbetsgivares synvinkel blir det absolut inte en stjärna i kanten i CV att man offentligt pratar skit om en tidigare arbetsgivare. Även 2021 är det så.

  33. #93
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    Kan någon snäll corksniffer citera något han skrev som skulle äventyra en framtida position inom ett företag i musikbranchen?

  34. #94
    jah1234
    jah1234 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Illavarslande. Utanför Tyskland brukar SAP gå under namnet "Hitlers hämnd". Det finns ingen jag känner till som gillar det (jag arbetar i branschen) och det brukar bli ett stort svart hål att kasta pengar i (på dyra "konsulter" som ska rodda i det). Men sen brukar det sägas att ingen VD blivit sparkad för att ha valt SAP eftersom det är att "spela safe". Alla stora organisationer som alla känner till vid namn (Adidas, Nike, ...) kör det systemet.

  35. #95
    villeman
    villeman är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men El Toro...värst vad klarsynt du blev plötsligt.
    Du tolkar ju precis som oss andra att Cenk är lite missnöjd med Elektron och det är Elektrons lednings fel.
    Det är dock det som är det lite oproffsiga från Cenks sida.
    Från en potentiellt kommande arbetsgivares synvinkel blir det absolut inte en stjärna i kanten i CV att man offentligt pratar skit om en tidigare arbetsgivare. Även 2021 är det så.
    Helt riktigt! Vindarna kan snabbt vända även hos den nya arbetsgivaren. Som anställd bör man vårda relationen med tidigare arbetsgivare och framförallt inte basunera ut missnöje i sociala medier, oavsett vem som har rätt eller fel.

  36. #96
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av minka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan någon snäll corksniffer citera något han skrev som skulle äventyra en framtida position inom ett företag i musikbranchen?
    "long story short, things took a recent sharp turn and I decided to part ways."

    Hur länge har nye vd:n jobbat liksom.

    Samt möjligen

    "most of my Elektron colleagues whom I started with and looked up to have already left Elektron"

  37. #97
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av villeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt riktigt! Vindarna kan snabbt vända även hos den nya arbetsgivaren. Som anställd bör man vårda relationen med tidigare arbetsgivare och framförallt inte basunera ut missnöje i sociala medier, oavsett vem som har rätt eller fel.

    Sårade egon faller lätt i affekt.

  38. #98
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "long story short, things took a recent sharp turn and I decided to part ways."

    Hur länge har nye vd:n jobbat liksom.

    Samt möjligen

    "most of my Elektron colleagues whom I started with and looked up to have already left Elektron"
    Så han ville inte följa med på den resan som den nye VD'n ville ta och hans arbetskamrater och människor han gillar har redan slutat

    och ni skriker cancel-culture (irono) Cenk är 100% safe

  39. #99
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Måste säga att jag har hört rykten om att den nya Elektron-VD:n slaktar getter i källaren där de sitter. Behöver ju inte vara sant, men...

  40. #100
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men El Toro...värst vad klarsynt du blev plötsligt.
    Du tolkar ju precis som oss andra att Cenk är lite missnöjd med Elektron och det är Elektrons lednings fel.
    Det är dock det som är det lite oproffsiga från Cenks sida.
    Från en potentiellt kommande arbetsgivares synvinkel blir det absolut inte en stjärna i kanten i CV att man offentligt pratar skit om en tidigare arbetsgivare. Även 2021 är det så.
    Jag är alltid klarsynt. Vem bryr sig om stjärnor i kanten 2021? Idag är det ju arbetsgivaren som ska vara vara rädd om sina anställda och deras talanger.
    Väldigt få företag anställer idag specialkompetenser baserat bara på CV. Kontakter kontakter kontakter och skills väger ofta tyngre.
    Senast redigerat av El Toro den 2021-05-03 klockan 14:37.

  41. #101
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är alltid klarsynt. Vem bryr sig om stjärnor i kanten 2021? Idag är det ju arbetsgivaren som ska vara vara rädd om sina anställda och deras talanger.
    Väldigt få företag anställer idag specialkompetenser baserat bara på CV. Kontakter kontakter kontakter och skills väger tyngre.
    +1, självklart ska inte en svetsare på bruket prata illa om företaget som försörjer en hel byggd eller kontorsslaven som jobbar 9 till 5 och oroar sig för dagishämtningar. Men Cenk ser jag mer som en artist/ambassadör som knappast kan ha haft 9-5 jobb på Elektron. Det är hans trovärdighet som väger tyngre än Elektrons, om han tror på något så måste vi kunna lita på det och inte förutsätta att han är en lallande lakej som de flesta av oss andra. Då skulle ju hans entusiasm när han spelar och demar bara vara påhittad eftersom han är en vanlig löneslav.

  42. #102
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    har hört att de ska ta in akai-dan som ersättare!

  43. #103
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har hört att de ska ta in akai-dan som ersättare!

    Nej det är fel, det senaste är att de ska ha Dr. Mix...

  44. #104
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "long story short, things took a recent sharp turn and I decided to part ways."

    Hur länge har nye vd:n jobbat liksom.

    Samt möjligen

    "most of my Elektron colleagues whom I started with and looked up to have already left Elektron"
    Jag tycker inte det är så mycket skit om arbetsgivaren. Han har ju uppenbart slutat arbeta för dem, och de skedde ju säkert inte utan anledning. Att saker och ting förändras på en arbetsplats, ibland ganska abrupt, är inget konstigt och det är inget konstigt att det leder till att vissa slutar om kemin upphör.

    Nu är jag absolut inte i ställning att anlita Cenk eller någon annan, men jag hade nog inte sett hans uttalande som en större nackdel, om jag var intresserad av någon som kunde göra ett dundrande jobb som produktdemonstratör. Det är ju mest fakta han relaterar till. Magkänslan är att han uttrycker sig väldigt försiktigt relativt vad som egentligen har hänt eller hur han känner sig. Snarare så att de andra fakta som kommit fram i den här tråden talar mer om vad som är på gång och får mig att tvivla på att Elektron finns kvar inom 2-3 år med den förmodat nuvarande strategin.

  45. #105
    klonqs avatar
    Veteran
    10 år på dagens arbetsmarknad uppfattar jag som en väldigt lång tid. Speciellt i en bransch där man kombinerar musik med teknik. Inte konstigt om de tar vägar han inte vill färdas på. Själv tycker jag Elektron gjorde riktigt bra ifrån sig med Digitakt och Digitone men gjorde bort sig med model serien. Jag tillhör dock den skaran av nya kunder som Elektron kanske spanar på, jag har köpt både samples pack till Digitakt och presets för digitone. Nu har jag dock ingen av maskinerna kvar men kontot finns där och jag kan ladda ner när jag känner för det. Vet inte hur många hundralappar jag lagt på detta men det är absolut inte mer än 1000kr. Jag ser inget konstigt i hans avskeds brev utan ser det mer som att han letar efter nya utmaningar. Är allt perfekt så lämnar man inte men allt blir inte som man vill och då måste man göra upp med sig själv, vart vill jag?

  46. #106
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    En VD agerar utifrån sitt uppdrag från styrelse/ägare. Läs om det i jobb-tråden där VD-annonsen länkades. Det framgår IMHO rätt klart att det fanns skutvändning och trilskande medarbetare på menyn...

  47. #107
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Det är väl ganska få människor som gillar för stora förändringar rent generellt, och om det dessutom handlar om en miljö som på ett eller annat sätt blivit en institution, som arbetsplatser alltid blir, är det klart att det blir friktion!

    Men företag har oftast ett mål, att tjäna pengar, i första hand för att få det att gå runt, men i slutändan oftast för att skapa ett överskott, och finns det dessutom investerare, så är detta fundamentalt och går inte att bortse ifrån öht.

    Så med tanke på hur ekonomiutvecklingen i företaget sett ut, så förstår jag att det är dags att skaka om bägaren rejält, alternativet blir ju annars i förlängningen förmodligen att lägga ner, och det är det ju sannolikt ingen som är intresserad av, varkens ägare eller anställda...

  48. #108
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan nån hjälpa mig med att installera SAP i min digitone?
    Hahaha

  49. #109
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prenumeration är vad företagen vill ha och kunderna inte. Blir intressant att se vilka som får ge sig.
    Jag personligen bojkottar subscriptions, helt. rent principiellt. Finns inte köpa loss alternativet så hoppar jag den mjukvaran. Finns garanterat alternativ.
    Samma här

  50. #110
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Elektron och Starmony är väl olika bolag? Är det samma ägare på bolagen?

  51. #111
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Har gått runt och trott det gått asbra för Elektron baserat på att typ alla verkar äga nån apparat och de gjort världens bästa sampler i OT, kanske världens bästa trummis i AR och Digitone och takt verkar väldigt poppis. Lite stört att inte det räcker i min hjärna som är helt ointresserad av business. Tror Cenk är ointresserad av den sortens business också. Varför måste alla fucka upp allt med tillväxt/profithysteri hela tiden. Kanske är så det funkar om man ska lyckas hålla sig kvar alls. Tycker Cenk borde ringa Orgon jag.

  52. #112
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elektron och Starmony är väl olika bolag? Är det samma ägare på bolagen?
    Olika bolag, nya Elektron chefen är styrelseordförande på Starmony och har investerat.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	liffgarden.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	25,1 KB 
Id:	101344

  53. #113
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...riktig popcorn-tråd blev det visst!

  54. #114
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehehe, asså om företaget som gjorde monomachine och octatrack börjar med ai-karaoke så är det ju så bisarrt att det nästan blir rätt. Nästan.

    Oavsett så håller jag dörren öppen för att Elektron kanske kan göra något mer kul en gång. Möjligen.
    Ja nåt nytt skoj lär de väl ha på gång. Men många av de som låg bakom de gamla instrumenten verkar ha gett sig av.
    vilket är lite på gott och ont för det var ju inte direkt så att de instrumenten var perfekta..

  55. #115
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har gått runt och trott det gått asbra för Elektron baserat på att typ alla verkar äga nån apparat och de gjort världens bästa sampler i OT, kanske världens bästa trummis i AR och Digitone och takt verkar väldigt poppis. Lite stört att inte det räcker i min hjärna som är helt ointresserad av business.
    De har nog helt enkelt haft för stora utgifter och tagit in riskkapital vilket är dyrt i längden. Sen kostar deras produkter en hel del att tillverka.

  56. #116
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Olika bolag, nya Elektron chefen är styrelseordförande på Starmony och har investerat.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	liffgarden.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	25,1 KB 
Id:	101344
    Låter som en knivskarp investering, bådar gott inför elektrons framtid att ha honom vid rodret!

    När ska svensk media börja hajpa den nya AI-starduppen? Det nya musikundret. Techbolag. Glömmer nog några buzzwords här.

    Visst är Microsoft Songsmith redan integrerat med SAP och Azure cloud? Blir svårt för starmoney () att bräcka! Men det är ju bra att de söker en .net-utcecklare.

    ELEKTRON AGILE RYTM med integrerad padel-to-midi-converter

  57. #117
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehehe, asså om företaget som gjorde monomachine och octatrack börjar med ai-karaoke så är det ju så bisarrt att det nästan blir rätt. Nästan.
    Haha, ja jag tänkte precis samma sak. Fantastiskt. Nästan!

  58. #118
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Olika bolag, nya Elektron chefen är styrelseordförande på Starmony och har investerat.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	liffgarden.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	25,1 KB 
Id:	101344
    Om man har tänkt sig något slags synergieffekter så är det ju inget som behöver märkas på respektive produkt alls egentligen.

    Men med det sagt skulle jag inte bli förvånad om de funderar på något slags plugout i stil med Roland någon gång i framtiden.

    Hur ser det ut med Elektron Studios Berlin förresten? Tänker de lägga ned det är det ju inget konstigt alls om Cenk drar.

  59. #119
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Den här Liffgarden podden från 2018 kan nog ge en del ledtrådar https://www.dmgeducation.se/musikbra...as-liffgarden/

  60. #120
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser det ut med Elektron Studios Berlin förresten? Tänker de lägga ned det är det ju inget konstigt alls om Cenk drar.
    Det ska bli spännande att se, de kan ju alltid skylla på pandemin om de stänger

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	elektronberlin.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	146,4 KB 
Id:	101345

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-04-09, 21:36
  2. John Frusciante lämnar RHCP?
    Av Max i forum Skivor & artister
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 03:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •