Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: Aktuell status på distributörer till streamingtjänster

  1. #1
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

    Aktuell status på distributörer till streamingtjänster

    Jag är på gång med att välja distributör för den digital utgivningen av mitt kommande album och jag vet att det finns ett antal trådar om val av distributörer för digital utgivning... Men de är tyvärr rätt oöverskådliga och det är en snabbt föränderlig marknad. Tänker särskilt på den där YT-videon om Distrokid!

    Jag funderar därför om fler en jag skulle vara intresserade på en aktuell summering av era erfarenheter av olika alternativ. Jag tror en sammanställning skulle kunna vara värdefull för fler?

    Vad använder du?
    Är du nöjd?
    Vilka fördelar/nackdelar?
    Skulle du välja samma distributör idag?
    Senast redigerat av biomoib den 2021-04-29 klockan 21:33.

  2. #2
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag har nylig erfarenhet av Soundrop och Amuse. Soundrop har vid flera tillfällen nekat releaser med hänvisning till omslag, låtnamn, skivnamn osv. De har gjort det eftersom de säger att dessa inte kommer godkännas av strömningstjänsterna. Samma skivor har släppt igenom av Amuse för mig, utan någon justering, och har därefter kommit upp utan problem på valda strömningstjänster. Soundrop levererar dock till fler platser i sitt gratiserbjudande, medan Amuses är mer begränsad.

    Amuse har ett smidigare gränssnitt, och har varit behjälpliga när något har blivit fel.

  3. #3
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Distrokid funkar kanon för mig. No problems at all

  4. #4
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Har också Distrokid och det har fungerat perfekt för mig sedan dag 1.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det jag har märkt är att man får inte en following på köpet...

    Snarare fler som lyssnar på Soundcloud.

    Varför?

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Distrokid funkar kanon för mig. No problems at all
    +1 Aldrig strulat här heller.

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag har märkt är att man får inte en following på köpet...

    Snarare fler som lyssnar på Soundcloud.

    Varför?
    Det är väl en helt annan diskussion? Det är klart att man inte får följare och fans bara för att man laddar upp musik. Aggregatorer är ju motsvarigheten till demokopieringen på 80-talet. Musiken hittar ut helt enkelt. Promoarbete och tur är ett intressant ämne, men kanske inte här.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 Aldrig strulat här heller.



    Det är väl en helt annan diskussion? Det är klart att man inte får följare och fans bara för att man laddar upp musik. Aggregatorer är ju motsvarigheten till demokopieringen på 80-talet. Musiken hittar ut helt enkelt. Promoarbete och tur är ett intressant ämne, men kanske inte här.
    Mitt inlägg = Helt vänligt och ej riktat till dig
    Ditt svar = Otrolig kräkreflexvarning

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt inlägg = Helt vänligt och ej riktat till dig
    Ditt svar = Otrolig kräkreflexvarning
    Nej PF, jag ville att biomoibs tråd ska få handla om det han vill: aggregatorer för att få ut sin musik. Du konstaterar att man inte får following på köpet. Det har du rätt i och det bekräftar jag, men det handlar inte om aggregatorn.

    Jag skickar ett PM, så kan tråden återgå till sin ursprungsdiskussion istället.

  9. #9
    Barthaarschneider
    Barthaarschneider är inte uppkopplad

    Senior
    Bandkollegan har börjat med distrokid under våren.
    Funkar bra enligt honom.
    👍🏻

  10. #10
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    CDbaby har funkat bra för oss som ger ut ganska glest (min kollega är den som fixat med detta, så jag sitter mest på läktaren), så vi har inte provat något annat. Det är ju lite olika prismodeller som jag förstår mellan olika aggregatörer. Om man ska ge ut fler plattor lite över tid är vissa mer lämpade medan om man ska ge ut enstaka ibland passar andra bättre.

    Om man tror sig få en lite större publik är det också nått man bör fundera över. Ganska många (inklusive mig) har inga förväntningar att nå mer än några tusen lyssningar på nått års sikt - och då spelar det ju liksom ingen roll.

  11. #11
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Vi kör Record Union med bandet. Funkar schysst men jag har inte bemödat mig att jämföra.

  12. #12
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och där dog den tråden! Är det verkligen så få som har erfarenheter av distributörer för att få ut sin musik?
    Jag använde Record Union när de var nystartade, men tyckte att de med åren blev ...sämre. Sämre support och dyare.
    Bytte till Distrokid för ett gäng år sen och är helnöjd!

  13. #13
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Jag valde Distrokid för ett par släpp nu under våren. Har funkat kanon. Många kopplade streaming-tjänster, fixar verified artist på Spotify och Artistkanal på Tuben. Kollade även på Amuse men tyckte Distrokids totala tjänster verkade bättre.

  14. #14
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Jag valde Distrokid också när det var dags, och har än så länge inte ångrat det. Smidigt och bra kommunikation från dom.

  15. #15
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Distrokid här på det jag släpper själv och vad de bolag jag har haft tur att släppa på använder ingen aning.
    Jag tycker distrokid är grymt smidigt och fungerar bra med Spotify - gillar att få tillgång till Spotify for artist (säkert många andra som ger det.. ) har aldrig haft problem med Distrokid.

  16. #16
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    En sak jag inte gillar med Distrokid är att de inte förvarnar innan det är dags för dem att dra pengar från kortet.

  17. #17
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Jag gillade distrokid tills jag ville gå från label till bara artist. Det var ingen smidig process och resultatet blev att jag lämnade (och en drös med mina gamla släpp försvann) och bytte till amuse. Amuse har funkat fint de få släpp jag har gjort sedan bytet.

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillade distrokid tills jag ville gå från label till bara artist. Det var ingen smidig process och resultatet blev att jag lämnade (och en drös med mina gamla släpp försvann) och bytte till amuse. Amuse har funkat fint de få släpp jag har gjort sedan bytet.
    *nyfiken* Flöt låtarna över smidigt och behöll du antalet spelningar på t ex spottan? Eller fick du återuppladda?

  19. #19
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    *nyfiken* Flöt låtarna över smidigt och behöll du antalet spelningar på t ex spottan? Eller fick du återuppladda?
    Nej, alltså jag lät bli att ladda upp igen. Det mesta med Zonen, Data Fury och Sir Jon Keason försvann. Fast lite skönt också. Blir ju lite lyxigare för dem som har kassett plus att om man verkligen är intresserad kan man kika in på bandcamp.

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, alltså jag lät bli att ladda upp igen. Det mesta med Zonen, Data Fury och Sir Jon Keason försvann. Fast lite skönt också. Blir ju lite lyxigare för dem som har kassett plus att om man verkligen är intresserad kan man kika in på bandcamp.
    Aha... *kollar i panik* Okej, er superhit är kvar och kassett/vinyl står ju i hyllan såklart.

  21. #21
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha... *kollar i panik* Okej, er superhit är kvar och kassett/vinyl står ju i hyllan såklart.

  22. #22
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Finns det ingen här som använder CDBaby? Jag har ju nästan kommit fram till att det är den som passar mina behov bäst och skulle gärna läsa ett omdöme från någon 99:a som använder den?

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Är väl väldigt dated jämfört med Amuse, som lär vara bäst om jag skulle välja. Vilket jag ju gjorde

  24. #24
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    PF... har du möjligen lust att utveckla detta lite närmare?

  25. #25
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det ingen här som använder CDBaby? Jag har ju nästan kommit fram till att det är den som passar mina behov bäst och skulle gärna läsa ett omdöme från någon 99:a som använder den?
    Vad är det som gör att den verkar bäst för just dig? Om du utvecklar så är det lättare att förstå vad som är viktigt och oviktigt för dig.

  26. #26
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Fast pris och relativt lågt pris vid ett nytt album och ingen löpande årskostnad.
    Jag kommer max att poroducera ett album vartannat år så Distrokids erbjudande med stora volymer passar inte mig särskilt bra.
    Jag kan släpopa varje almbum som ett nytt projekt/artistnamn om jag så vill.
    Musiken ligger kvar även om man inte betalar någon årlig kostnad.
    Provision (9%) till dem baserad på försäljning är OK för mig, då jag troligen inte kommer att sälja volymer... ;o(
    Koppling till Spotify for artists.
    Distribution till ett stort antal streamingtjänster och bra överskådlig redovisning.
    Hantering av UPC-koder mm.
    Hantering av spel- och film-industri.
    Möjlighet att även köpa produktion och försäljning av fysisk CD.
    Artister som jag respekterar har valt CDBaby.

  27. #27
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Steelberry nämnde ju CDBaby - läge att kolla med hans bandpolare direkt kanske?

  28. #28
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tack, machinepop... det missade jag.

  29. #29
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Har själv kört med imusician.app, främst för att de till skillnad från Distrokid och CDbaby och andra, åtminstone för några år sedan, inte kunde hantera klassiska släpp. Det har funkat bra, tycker jag. Fast pris, ingen löpande kostnad och distribution till allt möjligt.

  30. #30
    Npeter
    Npeter är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak jag inte gillar med Distrokid är att de inte förvarnar innan det är dags för dem att dra pengar från kortet.
    Håller med, en happening varje gång man kollar sin kreditkortsräkning haha..
    Även jobbigt med det man behövde fylla i för skatt..

  31. #31
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Funderar på att byta från Distrokid till Amuse, då Amuse verkar ha smidigare integrering när det gäller Royalty Splits. Nån som har erfarenhet av den funktionen i Amuse?

  32. #32
    massive
    massive är inte uppkopplad
    massives avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar på att byta från Distrokid till Amuse, då Amuse verkar ha smidigare integrering när det gäller Royalty Splits. Nån som har erfarenhet av den funktionen i Amuse?
    Rekommenderas verkligen. Gjorde just det steget. Från DK till Amuse.
    Amuse har en mycket bra support. När du ska göra splits med annan artist, så fungerar det utmärkt.
    https://www.amuse.io/royalty-splits?cn-reloaded=1

  33. #33
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Jag återkommer alltid till emubands.com som verkar gå under mångas radar av nån anledning. Fasta priser dvs inga abonnemang. Kan ha flera artister. De har content id för youtube men det kostar 10$/år. Brukar ofta gå att ladda upp nån dag innan release, vilket är perfekt för min disorganiserade hjärna.

  34. #34
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av massive Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rekommenderas verkligen. Gjorde just det steget. Från DK till Amuse.
    Amuse har en mycket bra support. När du ska göra splits med annan artist, så fungerar det utmärkt.
    https://www.amuse.io/royalty-splits?cn-reloaded=1
    Nice, kör nog på det. Gillar att medverkande artister kan få en del av kakan på ett enkelt sätt utan att behöva skapa ett betal-konto

  35. #35
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice, kör nog på det. Gillar att medverkande artister kan få en del av kakan på ett enkelt sätt utan att behöva skapa ett betal-konto
    Det dras 15% för de som inte är Pro user… men som sagt, det är enkelt att splitta.

  36. #36
    Kabelhärva
    Kabelhärva är inte uppkopplad
    Kabelhärvas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Funderar på att börja använda Emubands.

    Är ni befintliga användare fortfarande nöjda?
    Senast redigerat av Kabelhärva den 2021-09-15 klockan 21:00.

  37. #37
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har själv lite erfarenheter av Freshtunes där jag registrerade mig med epost/passwd och la upp en låt. Senare tog de bort den möjligheten att logga in och stängde därmed ut mig. Jag har skrivit otaliga gånger till support utan att få något svar och nu är denna låt låst till dem.
    Testade sedan CD-baby och la upp ett album som bland annat innehöll denna låt. Detta godkände de naturligtvis inte och skickade ett mail om detta. Jag svarade på mailet och har sedan vid 2 tillfällen försökt få kontakt med dem... inget svar!! Suck
    Då provade jag Amuse och fick problem med samma låt. Jag svarade på deras mail och bifogade en kopia av min STIM-registrering av denna låt och förklarade situationen att Freshtunes blockat inloggningen och inte svarar på email. Efter en timme fick jag svar att problemet var löst och att mitt album nu var på väg....
    Det finns fördelar med att ha en svensk tjänst som vet vad STIM är. Nu har jag skrivit till CDBaby för att annullera mitt konto hos dem och det ska bli spännande att se om de svarar den här gången.

  38. #38
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag blir mer sugen på Emubands. Hellre 25euro per 20 låtar för evigt än 19.99 per år för oändligt med låtar. Ingen vits om de ska plockas ner ju.

  39. #39
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag har också spanat in EmuBands, tycker det verkar najs. Gillar att Instagram och TikTok ingår även i instegsvarianten.

  40. #40
    Kabelhärva
    Kabelhärva är inte uppkopplad
    Kabelhärvas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    EmuBands har visst börjat att ta årsavgift för mer avancerat stöd.

    Om man vill få ut musik med engångskostnad, finns det några andra vettiga förutom CDBaby?

  41. #41
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Åh här var tråden jag letade efter! Jag håller på med en lista över olika distributörer / aggregatorer men här är några som tar avgift per släpp, vissa tar dock även procent:

    cdbaby
    landr
    soundrop
    emubands

  42. #42
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Här är några gratis oxxå, vissa klagar på att de inte får betalt alls hos vissa men kanske inte spelar nån med de nya reglerna om 1000 streams/år.

    https://routenote.com
    https://indiefy.net/
    https://www.amuse.io/
    https://magroove.com/

  43. #43
    Kabelhärva
    Kabelhärva är inte uppkopplad
    Kabelhärvas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Strålande!

    Men vilken j-a djungel! Kollat jämförelsesidor men de fokuserar mest på abonnemang.
    Jag är bara intresserad av engångskostnad vid släpp.
    Några reflektioner.

    Tar Procent:
    CDBaby
    https://cdbaby.com
    Soundrop
    https://soundrop.com

    Landr
    https://www.landr.com
    Bra jämförelse kring det som ingår i prissättningarna, tyvärr bara abonnemangen.

    EmuBands
    https://www.emubands.com
    Olika supportpaket verkar nästan vara ett måste.

    Amuse
    https://www.amuse.io/en/
    Indyfi
    https://indiefy.net/
    Verkar inte så dumma. Youtube Content ID saknas vid gratisvarianten.

    Procent är kanske en garanti för att de på allvar ska bry sig och rapportera m.m?
    Som alla andra distributörer som kräver abonnemang.
    Om man ev. ska kunna få in några kr.
    Senast redigerat av Kabelhärva den 2024-01-21 klockan 21:47.

  44. #44
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    OBS att Magroove har uselt betyg på trustpilot och det verkar inte finnas mycket info i övrigt, verkar inte helt seriöst och finns vissa som påstår att det är en scam.

    Samma med Soundrop, men där verkar klagomålen handla mer om långsamma releaser och usel support

    Landr har två olika modeller, en prenumeration och en per släpp men det är inte helt självklart att hitta. Klicka på pricing, sen distribution, sen finns en liten liten knapp som växlar mellan de olika modellerna.

    Indiefy har väldigt lite info på sin hemsida och typ medelbetyg på trustpilot. Pro kostar 9.99$ PER MÅNAD och jag hittar ingen info om vad som ingår i varken det eller gratisvarianten. Verkar som att betalvarianten ger 100% royalties och playlistplacering? Som sagt ganska dåligt med info.


    Jag har letat runt i några veckor nu och ska försöka lägga upp en mer komplett lista i dagarna. Men baserat på mina behov (gratis med en viss procent, betala per släpp, eller prenumeration där musiken STANNAR ONLINE även om man avslutar betalkontot) så är följande mina toppalternativ:


    Landr
    - 250kr / år : 100% royalties : 1 artist
    - 900kr (450 med rabatt) / år : 5 artister
    - ELLER betala per släpp
    - unlimited releases
    - musik stannar online, artist får då 85% of royalty
    - gratis UPC + IRCS
    - 80% av youtube content id royalties


    Routenote (gratisvarianten, premium-varianten verkar svindyr)
    - gratisvariant 85% royalties
    - premium 100% royalties: 100/200/300 kr per släpp, och sedan 100kr per år PER SLÄPP (oklar info om detta dock)


    Cdbaby
    - funnits forever
    - 100kr per släpp
    - 91% royalties
    - youtube id
    - shazam och liknande
    - gratis UPC + ISRC
    - boost 40 usd : mechanical royalties + sync


    Amuse
    - svenskt företag
    - alltid 100% royalties
    - gratisvariant 1 släpp/månad (ej sociala medier, ej youtube)
    - premium 250kr/år : 1 artist
    - premium 600kr/år : fler artister


    Nämner även Emubands som jag har släppt med tidigare och är väldigt nöjd, alltid varit fantastisk support.
    Senast redigerat av 655321 den 2024-01-21 klockan 23:05.

Liknande ämnen

  1. Limiter eller kompressor på streamingtjänster
    Av JOMACO i forum Mixning & mastring
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2019-02-08, 14:20
  2. Distributörer/skivbolag drabbade av upploppen i England
    Av Katzenjammer i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 21:29
  3. till distributörer av Native-produkter
    Av kalkis i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 08:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •