Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kan man chaina kanaler in i varann på något sätt i ett mixerbord, så man får fler EQ?

  1. #1
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Kan man chaina kanaler in i varann på något sätt i ett mixerbord, så man får fler EQ?

    Det gäller specifikt Zed R16 mixerbordet, men jag undrar också om det rent allmänt går att göra?

    Det har visserligen 2 eq per kanal, men på specifikt min röst behöver jag en mindre arsenal

  2. #2
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Ser ut som om du har inserts på ingångarna, skaffa dig en riktig rackabajsar-eq och kör den i inserten på din sångkanal...

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Man kan ju köra en send, och dra kabel direkt till en till kanal med EQ. Alltid nåt kanske.

  4. #4

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser ut som om du har inserts på ingångarna, skaffa dig en riktig rackabajsar-eq och kör den i inserten på din sångkanal...
    Yäpp

  5. #5
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan ju köra en send, och dra kabel direkt till en till kanal med EQ. Alltid nåt kanske.
    Aha, perfekt Tackar!

  6. #6

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mesmerized Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, perfekt Tackar!
    Att använda en send innebär att du har en parallell signal så du ökar ljudstyrkan lika mycket som du gasar på send.
    Och du kommer att blanda en signal som fortsatt har tex för mycket 3khz med en signal där du försöker ta bort 3kHz. Så då behöver du balansera senden starkare än original signalen, ja som du förstår blir det rätt meckigt.

    Insert är en betydligt bättre metod för EQ. Send funkar fint för effekter som delay, reverb etc eller möjligen parallelldist

  7. #7
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att använda en send innebär att du har en parallell signal så du ökar ljudstyrkan lika mycket som du gasar på send.
    Och du kommer att blanda en signal som fortsatt har tex för mycket 3khz med en signal där du försöker ta bort 3kHz. Så då behöver du balansera senden starkare än original signalen, ja som du förstår blir det rätt meckigt.

    Insert är en betydligt bättre metod för EQ. Send funkar fint för effekter som delay, reverb etc eller möjligen parallelldist
    Aj då =/ Ja, då blir det allt att köpa ett fint större eq då till sång kanalen. Jag har ett riktigt urselt behringer eq, men på olika forum tipsar de om teknik klark's eq. Hoppas det håller måttet på min meckiga röst

  8. #8
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Om sången landar i din DAW i 24-bitar är där väl mer än tillräckligt med information i den inspelade filen för att skulptera med plugin-eq?

    Men visst, hårdvara är ju trevligt om det finns ekonomi för något vettigt. Låter som om du skulle testa lite olika mikrofoner...

  9. #9
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om sången landar i din DAW i 24-bitar är där väl mer än tillräckligt med information i den inspelade filen för att skulptera med plugin-eq?

    Men visst, hårdvara är ju trevligt om det finns ekonomi för något vettigt. Låter som om du skulle testa lite olika mikrofoner...
    Jo, och jag har i ärlighetens namn gjort finare mixar än nånsin tidigare in the box, men jag vill åt det lite öppnare och fetare soundet som analogt ger Tog ett lån på banken, hehe. Ångrar inget! Eller jo, jag skulle tagit ett ännu större och köpt ett begagnat Midas Venice F32. Då hade jag fått allt jag behöver, inklusive gruppspår. Men det var 14000 vs 23000 =/ Kändes väl saftigt.

  10. #10
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Låter som att du har skoj, det är bra, kör så det ryker!

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att använda en send innebär att du har en parallell signal så du ökar ljudstyrkan lika mycket som du gasar på send.
    Och du kommer att blanda en signal som fortsatt har tex för mycket 3khz med en signal där du försöker ta bort 3kHz. Så då behöver du balansera senden starkare än original signalen, ja som du förstår blir det rätt meckigt.

    Insert är en betydligt bättre metod för EQ. Send funkar fint för effekter som delay, reverb etc eller möjligen parallelldist
    Definitivt. Ibland är det just det extra boost-meck-paralella som behövs Tycker egentligen att send kan vara nog så krångligt även för sitt reverb, jämfört med att dra signalen direkt genom effekten till kanal. Men ett mixerbord är till för att kranas Vill man vara extra kreativ med routing kan man ju även ta från phones till en till kanal. OCH från ctrlroom till en TILL kanal. Och så krana och balansera tills det låter helt unikt.

Liknande ämnen

  1. På hur många sätt kan man vrida och vända på ämnet synthar?
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2017-09-08, 21:08
  2. Kan man på något sätt använda ljuden i Garge Band
    Av limpan2 i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 13:50
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-09-28, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •