Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Logic kraschar (Löst)

  1. #1
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior

    Logic kraschar (Löst)

    Kamrater,

    Jag har fått problem med att Logic kraschar, ofta.

    Jag kan inte koppla det till något enskilt projekt. Jag har testat med nyare och äldre projekt.

    Det intressanta är att Logic kan krascha när eller efter jag har stängt ned ett projekt. Och om det inte gör det kraschar det när jag öppnar ett nytt.

    Jag kör Logic Pro X 10.6.2, Big Sur 11.2.3 på en iMac 27" 2017 och Focusrite Clarett 4Pre (Thunderbolt). Extern synth och midi-klaviatur frånkopplat.

    Jag har fimpat preferences (i ~/Library/Preferences/), men det hjälper inte.

    Jag undrar om det skulle kunna vara någon 3:e-partsplugin, men de laddas väl bara om de finns i projektet.

    Någon som känner igen problemet?

    Vänligen, Ylan
    Senast redigerat av Ylan den 2021-04-29 klockan 11:09. Anledning: Löst

  2. #2

  3. #3
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej Firechild,

    Jag såg det, men tänkte att det inte var samma problem. Jag har inte upplevt någon latency och Logic spelar upp projekt utan märkbara problem.

    Men så när jag stänger ett projekt, eller ibland när jag öppnar ett nytt projekt eller stänger hela Logic, så kraschar det.

    Vänligen, Ylan

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Är det efter 10.6.2 som detta uppstått? Den verkar innehålla ett antal buggfixar för Apple Silicon som kan ha sabbat för Intelmaccar...

  5. #5
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det efter 10.6.2 som detta uppstått? Den verkar innehålla ett antal buggfixar för Apple Silicon som kan ha sabbat för Intelmaccar...
    Visst kom 10.6.2 just häromdagen? Då var det innan det.

    Och jag har funderat på pluggar som ställer till det, men det händer med ett projekt som bara har ett midispår som kör den inbyggda B3:an. Jag stänger projektet, allt väl, öppnar samma projekt igen och då kraschar Logic.

    Jag skall titta om det finns en inställningsfil i
    Kod:
    /Library/
    eller
    Kod:
    /System/Library/
    och återkomma.

    Vänligen, Ylan

  6. #6
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior

    LÖST!

    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst kom 10.6.2 just häromdagen? Då var det innan det.

    Och jag har funderat på pluggar som ställer till det, men det händer med ett projekt som bara har ett midispår som kör den inbyggda B3:an. Jag stänger projektet, allt väl, öppnar samma projekt igen och då kraschar Logic.

    Jag skall titta om det finns en inställningsfil i
    Kod:
    /Library/
    eller
    Kod:
    /System/Library/
    och återkomma.
    Problemet är löst!

    Jag gick in i Preferences > Controll Surfaces > Setup... och fimpade allt som hade med min MIDI controller (Nektar Panorama T6) att skaffa, startade om burken och problemet var borta!

    Googlade en gång till, och denna gång synbarligen på ett något annorlunda sätt, för jag hittade svaret hos Apple. Ett tips till kamraterna här är att ta bort allt man inte verkligen använder, så går felsökningen fortare när man får problem nästa gång.

    Tack för visat intresse!

    Vänligen, Ylan

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Antar att det fortsatt att krascha även med 10.6.2 då. För mig har 10.6.1 varit helt stabil. Kan vara så att du behöver göra en "clean install" av Logic, om det är en inbyggd plugin som strular. Vet inte om man kan av- och på-aktivera Logics egna pluggar i plugin-manager, eller om det ens har någon inverkan.

    Edit: Medan man skriver...! Grattis

  8. #8
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antar att det fortsatt att krascha även med 10.6.2 då. För mig har 10.6.1 varit helt stabil. Kan vara så att du behöver göra en "clean install" av Logic, om det är en inbyggd plugin som strular. Vet inte om man kan av- och på-aktivera Logics egna pluggar i plugin-manager, eller om det ens har någon inverkan.

    Edit: Medan man skriver...! Grattis
    Tack!

    Det visade sig att det fanns en uppdatering hos Nektar (vars MIDI controller jag använder) som jag inte sett. Nu när jag vant mig vid App Store kan jag reta mig på allt som sitter och är gammalt utan att säga ifrån.

    Note to self: Installera så litet som möjligt. Ett skäl till att många traditionellt har kört Mac i musikindustrin har väl varit att man inte behöver installera så många drivisar, så det är färre saker att felsöka. Men de som säger att man inte har problem med Mac har aldrig kört Mac.

    Vänligen, Ylan

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men de som säger att man inte har problem med Mac har aldrig kört Mac.
    Jag har inte problem - it just works! Macanvändare sedan slutet 80-talet...

  10. #10
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte problem - it just works! Macanvändare sedan slutet 80-talet...
    Jag får säga att det inte stämmer för mig, och då i synnerhet om man tänker tillbaka på min första mac på 90-talet. När man fick starta om datorn efter kontakt med webben (var iofs inte unikt för mac).

    Just nu (när jag löst problemet med Logic) kan jag säga att jag måste starta om min iMac när jag visat (och hoppat fram och tillbaka i) för mycket video. Otroligt störigt.

    Men det är bara att gratulera! Nu är jag inte säker på att problemet med Logic orsakades av Apple eller av Nektar, men det har nog inte varit lätt att knacka kod för Mac de senaste åren.

    Vänligen, Ylan

  11. #11
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte problem - it just works! Macanvändare sedan slutet 80-talet...
    Jag har kört både Mac & PC sedan tidigt 90-tal och det kan såklart bli problem på båda plattformarna, även om Macarna är mycket mer okänsliga.

    Den stora skillnaden imho är att problem på en Mac kan man nästan alltid lösa själv, ganska snabbt och utan att behöva installera om operativsystemet.

    I Windows händer det däremot ofta att problemen antingen är mycket svåra att lösa på egen hand, tar ibland dagar att hitta lösningen eller att det krävs en ominstallation av operativet (och all det drar med sig).

    M.a.o. man sparar mycket tid på att använda Mac istället för PC och i min värld är det den viktigaste anledningen till varför jag kör Mac som huvudplattform

Liknande ämnen

  1. Ljudkort kraschar?
    Av Imbecillen i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2016-02-13, 22:46
  2. Logic X kraschar hela tiden
    Av makkan i forum Logic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-10-28, 03:35
  3. Logic Pro 7 kraschar vid bounce
    Av yazoo i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 18:10
  4. HD kraschar...
    Av kockpit i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-06-24, 11:56
  5. Synth 1 kraschar
    Av deadbeat i forum Övrig mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-09, 09:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •