Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Airpods Max för studion?

  1. #1
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran

    Airpods Max för studion?

    Testade som hastigast ett par förra veckan och tyckte dom satt perfekt på mig.

    Kör med Beyer Dynamic DT 770 pro 250 nu.
    Tycker dom sitter illa och låter ”trist”.

    Beställde ett par svarta Max + kabel.

    Jag referenslyssnar alltid i mina airpods annars.
    Va fasen 90% hör väl musiken i dessa ändå.

    Kör med Adam 8X som monitorer men ärligt talat så tycker jag att min tidiga musik låter ljusår bättre mixade på ett par stora konsument Yamaha högtalare med vanlig reciever.

    Synpunkter?
    Senast redigerat av drifter7508 den 2021-04-21 klockan 16:35.

  2. #2

    Veteran
    Blir nog bra!

  3. #3
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Låter skrämmande vettigt drifter. Spännande.

    Man vill ju helst tro att allt som mixas/produceras med TopNotch 1 miljon SEK paret högtalare i en "Highest End-Studio" ska vara det som ger bäst resultat men troligen ligger sanningen så att man i en high-end studio kan (man måste inte) mixa för de där 0.000001% som har en hifi-anläggning i miljonklassen i hemmet och i alla anläggningar kan det låta halvbra eller rent av dåligt om det vill sig illa. Tidigare så dämpades dynamiken i mediet, kassetter och vinyl men idag så är ju möjligheten till dynamik helt extrem vilken gör att om man inte har en anläggning som kan återge dynamiken kan en för high end mix rätt snabbt falla platt.

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man vill ju helst tro att allt som mixas/produceras med TopNotch 1 miljon SEK paret högtalare i en "Highest End-Studio" ska vara det som ger bäst resultat
    Ja, typ. Det underlättar milt sagt rätt enormt mycket att kunna höra så många detaljer som möjligt på ett så korrekt sätt som möjligt.

    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men troligen ligger sanningen så att man i en high-end studio kan (man måste inte) mixa för de där 0.000001% som har en hifi-anläggning i miljonklassen i hemmet och i alla anläggningar kan det låta halvbra eller rent av dåligt om det vill sig illa.
    Det fungerar inte riktigt så.

    Den stora skillnaden som jag själv märkt från att mastra musik i "studiomonitorer" mot att göra det i troligtvis landets bästa masteringstudio är att jag rätt snabbt kan notera alla detaljer som behöver fixas i en låt. Då alla dessa detaljer fixats i det bättre rummet så blir det generellt sett en rätt markant positiv skillnad även då man lyssnar i riktigt risiga hörlurar.

  5. #5
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, typ. Det underlättar milt sagt rätt enormt mycket att kunna höra så många detaljer som möjligt på ett så korrekt sätt som möjligt.



    Det fungerar inte riktigt så.

    Den stora skillnaden som jag själv märkt från att mastra musik i "studiomonitorer" mot att göra det i troligtvis landets bästa masteringstudio är att jag rätt snabbt kan notera alla detaljer som behöver fixas i en låt. Då alla dessa detaljer fixats i det bättre rummet så blir det generellt sett en rätt markant positiv skillnad även då man lyssnar i riktigt risiga hörlurar.
    Faktiskt skönt och höra att det lönar sig att köpa bra grejor till studion.

  6. #6
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag upplever att allt låter svinbra i mina Adam 8X. "Lite för bra".
    Men självklart hör jag detaljer i ljudet mer nyanserat i dessa än mina Yamaha.
    I mina gamla Yamaha så visste jag/lärde mig hur saker skulle låta. Det funkade ändå.
    För detaljerna så använder jag airpods och justerar sen därefter. Lättare att höra "små detaljer" i dessa tycker jag även fast audiofilerna antagligen dör av skratt =)

  7. #7
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Kör på! Jag tycker det finns ett syfte med att använda nånting man tycker om och som man tycker är bra. Jag använde länge ett specifikt gamingheadset när jag proddade, i väldigt många år, och de mixar jag gjorde i detta headset som jag referenslyssnat till leda på låter betydligt bättre än det jag gjort i mina MDR7510!

  8. #8

    Veteran
    Det viktiga är att man hör det mesta, folk har ju mixat plattor i NS10 gudbevars.

    Den här låten är mixad med hörlurar, riktigt nöjd med mixen.

    https://youtu.be/Qd9aEwq_FrE

    Ett par sådana här, bästa mixlurarna hittils.
    https://www.status.co/products/cb1

    Fast nu har jag börjat mixa med in-ears istället.
    Senast redigerat av drloop den 2021-04-22 klockan 13:11.

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Glöm inte bort att placering av högtalare/lyssningsposition samt rummets akustik påverkar grymt mycket. Så när man jämför med en gammal mix på risiga högtalare mot ny mix på nya högtalare så kanske man glömmer att rummet ändrats under tiden - och kanske inte till det bättre. Min poäng - det är inte bara gear som avgör Och bästa av allt - placering är gratis, med dock måste man offra estetiken och det praktiska för bästa resultat.

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    folk har ju mixat plttor i NS10 gudbevars.
    Absolut! Vanligtvis så brukar dessa plattor sedan mastras med hjälp av rätt mycket häftigare ljudsystem

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den stora skillnaden som jag själv märkt från att mastra musik i "studiomonitorer" mot att göra det i troligtvis landets bästa masteringstudio är att jag rätt snabbt kan notera alla detaljer som behöver fixas i en låt. Då alla dessa detaljer fixats i det bättre rummet så blir det generellt sett en rätt markant positiv skillnad även då man lyssnar i riktigt risiga hörlurar.
    +100

    Man kan tyvärr inte "lära sig" att jobba med sådant man inte kan höra...

  12. #12
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Fick hem lurarna idag. Låter riktigt bra. Speciellt efter kalibrering under: ”Anpassat ljud för hörlurar på”.
    En ”dold/okänd” funktion som 99% säkert missar att den finns. Blev enorm skillnad.

  13. #13
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Hur känns det ett par år senare? Fler som använder?

    Jag har bara kunnat provlyssna i butik, med en befintlig spellista, men tyckte spontant dom lät väldigt detaljerat och klart.

    Vill ha något som känns ärligt där jag kan kolla mixar utanför studion, tycker det gör stor skillnad för perspektivet. Stora fördelen med Apples egna prylar är att dom dyker upp som enheter i Cubase, det gör inte andra blåtandslurar. Då kan man fixa till problem med samma lyssning som man upptäckte det i. Använder AirPods Pro för det nu, och det är en bra 'sanity check', men inte speciellt tydliga.

    Har även kollat lite längre kurser om inspelning/mixning, vore rätt skönt att kunna sitta i en fåtölj istället för framför studiomonitorerna.

    Tycker priset är helt vansinnigt, men dyker upp en del begagnade för lite rimligare pengar...

  14. #14
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Intressant tråd! Visste inte ens att man kan köra kabel i airpods max. Det gör ju dem betydligt mångsidigare än jag trott.

  15. #15
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag sålde mina ganska snabbt. Dom blev för tunga att bära + väldigt varma. Annars riktigt trevliga som sagt.

    (Noteringar: Även fast man kör med kabel så måste det finnas ”laddning” i lurarna. Endast Apples ”speciella” kabel funkar ifall jag inte minns fel.)

  16. #16
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Efter några dagars slöbudande på Tradera så är det ett par på ingång...

  17. #17
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tunga och varma låter ju inte så läckert. Men bra ljud är ju bra. En dag ska jag prova.

  18. #18
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Såna här ska jag ha en dag, men bara man slipper BH:n. Tycker det är så synd att de har ett såpass otympligt etui. Så jag får vänta på en Mk2 :P

  19. #19
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såna här ska jag ha en dag, men bara man slipper BH:n. Tycker det är så synd att de har ett såpass otympligt etui. Så jag får vänta på en Mk2 :P
    Ryktet säger att enda skillnaden på nästa version är USB-C. Annars hade jag nog också väntat. Rätt puckat att dom drar batteri om dom inte ligger i det fåniga facket...

  20. #20
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Har haft ett par sedan de kom ut på marknaden, väldigt nöjd, men jag använder dem inte i studion.

    Fantastisk noice cancellation, den bästa hittills av alla headsets jag har provat.

    Mina känns varken särskilt varma eller tunga (man kan justera bågen) skulle klassa dem som medium viktmässigt när de sitter på, mina gaming-lurar från Sennheiser däremot, de känns både klumpiga och svettiga (som jämförelse).

    Fodralet är lite störigt ibland om det har öppnat sig, men det är ett ilandsproblem .
    Senast redigerat av elysian den 2024-04-17 klockan 23:08.

Liknande ämnen

  1. Airpods, blåtandshörlurar och latency
    Av false messiah i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-12-23, 17:24
  2. !stället för airpods?
    Av godscent i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-12-02, 12:32
  3. Ordspråk för studion
    Av The Introvert i forum Allmänt om musik
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 18:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •