Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Reaper har bytt någon inställning (eller jag), time stretch låter illa

  1. #1
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage

    Reaper har bytt någon inställning (eller jag), time stretch låter illa

    Öppnade ett gammal projekt (som jag senast öppnade för kanske två-tre veckor sedan, men det är gammalt). Har time-stretchade grejer i intro och outro, som brukar låta väldigt smoooth men nu låter vasst och klickar lite som att CPU inte orkar, och också svajar omkring något.

    Datorn ska orka.

    Inställningen är "project default" på båda och den tror jag inte jag har rört. Alltså, jag vet att jag inte har rört den i det här projektet, möjligt att jag har rört den i default-defaulten, men projektet är ju gammalt och inställningen borde rimligen inte ändras där...

    Svajet är det konstigaste. Det finns inget svaj i ljudfilen som stretchas. Det är lite som en sjösjuk tondöv autotune (mycket användbart i andra sammanhang!!) som jag inte vill ha.

    Jag har kört ett projekt i 96k sedan jag öppnade det sist, men det har jag ändrat tillbaks (inställningen är global så ändrades även för detta projekt - störigt). Kan ha ändrat någon Audio thread priority också, men det borde inte påverka så här mycket och jag hör ingen skillnad när jag byter nu. Minns inte vad jag hade innan.

    Jag har testat att ändra mellan alla stretch-inställningar (ingen låter rätt), testat force tonal, balanced, optimize osv. inget blir rätt. Närmast kommer nog Rubber Band library, men den har fortfarande svaj och en massa konstiga missljud och knaper.

    Renderar jag ut filen låter det likadant som när jag spelar live (inkl. "tickandet" som låter cpu-belastning).

    Jag har lyckligtvis renderat introt med solo på för att visa en kompis det separat. Så det kan jag använda i projektet (och visa för jämförelse). Men jag har ingen på outrot så jag behöver ändå lösa problemet.

    http://noise.technology/audio/stretch%20d%C3%A5lig.mp3 (ful)
    http://noise.technology/audio/stretc...ber%20bnad.mp3 (något mjukare men har andra fel)
    http://noise.technology/audio/introstretch.wav (har bara wav orkar inte konvertera. inga hack eller fuligheter)

  2. #2
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    (övriga projektet låter normalt och spelas i rätt hastighet)

  3. #3
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Startade om datorn, ingen skillnad.

  4. #4
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    AAAAAH det var inte time strech (men lät som det). det var att jag hade lagt in modulation av delaytiden i OldSkoolVerb. Det lät bra på mixen (lyssnade väl där när jag pillade) för allt dist och trummor dolde klickandet. Men på introt lät det mycket illa. Tog bort - problemet löst!

Liknande ämnen

  1. Bästa mjukvaran för time stretch & pitch shift?
    Av pitir i forum Övrig mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-01-07, 13:27
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-02-05, 17:47
  3. Varför har jag inte bytt till Mac tidigare?
    Av kockpit i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 260
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 11:43
  4. ENSONIQ VFX låter illa
    Av andy74 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •