Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Flatwounds på en gitarr med tremolo

  1. #1
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran

    Flatwounds på en gitarr med tremolo

    Hej Bullen.
    Jag är en kille som gillar flatwounds och har lite motsatta känslor för roundwounds. Nu har jag skaffat en Squier Cyclone. Vågar jag stränga den med typ extra light chromes 0.010-0.048 eller kommer jag behöva göra en helt ny setup på gitarren med hårdare tremolo-fjädrar osv? Eller har jag helt enkelt skaffat fel gitarr? Har kört flats på min gamla Duo Sonic jag hade och gillade det mycket, men den hade ju å andra sidan ingen whammytjoflöjt.

  2. #2
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag får helt enkelt prova! :P

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är väl betydligt starkare tension i släta strängar. Vet av erfarenhet att ett Floyd Rose INTE klarar släta utan avsevärda justeringar. Men det är ju F.R. som är "lite speciellt". Om det är t.ex. strata-style så kan det spela mindre roll. Och jag har känslan av att ett Bigsby skulle ta släta utan problem.

    Prova ska nog inte skada ja

  4. #4
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Jah har flatwounds (12:or i vanliga fall, nu tillfälligt tjocka 13) på min Berrocaster med tremolo MEN tremolon är blockerad helt med en bit spånskiva. Som ambulansen skriver det blir mycket starkare tension. Strata tremolo kan behöva hårdare fjädrar eller helt enkelt 1-2 extra fjädrar (om du vill använda tremolo och inte blockera den som jag gjort).

  5. #5
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Ok! Nu har jag strängat om den med flats, Chromes 10:or. Verkar gå alldeles utmärkt även med tremolon och utan att byta strängar faktiskt. Lite fretbuzz på en sträng, så får väl höja upp den aningen antar jag.

  6. #6
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har flats på min strata just nu. Köpte Chromes Medium och en 010 sträng. Sen tog jag bort den tjockaste strängen och fick då ett 10-45 set utan spunnen G.

  7. #7
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Det är betydligt högre "spänning" i dessa flatwound än i de vanliga 0095-044 som satt på innan. Jag fick dra åt vibrato-fjädrarna ganska mycket och behöver nog även spänna dragstången något.

    Jag upplever att stabiliteten i stämning är sämre än tidigare, vilket är en besvikelse. Kanske ska byta till en grafitsadel.

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-12-03, 19:58
  2. Inspelning med gitarr.
    Av kattskrälle i forum Inspelning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 10:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •