Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 63

Ämne: Hur ser nyfikenheten på musik ut?

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Hur ser nyfikenheten på musik ut?

    Jag upplever att det fanns ett sug efter att kolla in allt nytt bland musiklyssnare, men hur har det utvecklats? Lite i samma härad som detta med att artister köper lyssnare och ... därmed får riktiga lyssnare? Finns det något movement där man liksom jagar musik?

  2. #2
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Streamingtjänster...

  3. #3
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Folk i medelåldern verkar mest intresserade av den nya ”gubbrocken” som Jarre och Depeche Mode. Spelar samma skivor när vi är 45 som när vi var 15.
    De yngre verkar inte ha samma musikintresse som tonåringar på åttiotalet då musiken var något man identifierade sig med (tråden här om synthare t ex). Idag är musik något som man får gratis och blir matad med. När vi gubbar och gummor var unga hängde man på låset till skivaffären när man visste att det skulle komma ett album med favoritartisten.

    Jag hoppas jag har fel, men det känns som om musikens värde har minskat enormt de senaste 10-15 åren.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja jag märker en stor skillnad på mina playbacks förr och nu, på mp3.com spelades mina låtar väldigt mkt. Nu har jag releasat jättemycket - på samtliga plattformar - och det rör inte på sig direkt. Inte som jag hoppats iaf. Dataspel, Netflix? Musik har ingen plats?

  5. #5
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Det laddas upp ca 60000 nya låtar på spotify varje dag. Inte det lättaste att slåss om lyssnarnas gunst.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Koolt!

    Tja, om de har, vadå, 300 miljoner lyssnare nej?

    Då är det ju rätt stor brist på nytt ändå

  7. #7
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    Handlar det inte om att marknadföra sig på ett annat sätt "bara". Syns man inte så finnas man inte.
    Måste väl finnas nischade smålabels fortfarande (med diverse hängivna) följare som man kan rikta in sig på om man vill vara aktiv i att skapa en lyssnarkrets.
    Jag inblllar mig iaf att det är trögt om man mest uppmärksammar sina släpp i smala forum bland andra musiker endast så att säga.

    Som Kloon säger ovan så är det ju rätt anonymt att bara ladda upp musik på spotify/soundcloud/whatever.

    ,,,tänker jag halvt naivt

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Absolut men här bör ju idéer finnas om vad man bör kunna göra.

  9. #9
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    Man kan väl alltid börja med att kolla runt efter nätlabels som passar det man gör.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Just i mitt fall är det nog klurigt eftersom jag aldrig lyckats välja en enhetlig linje. Det brukar vara steg ett med labels. Kollade runt på några för ett tag sen och insåg att de har akter som låter exakt likadant släpp efter släpp. No can do för min del. Jag vill utforska / utmana kanske både mig själv och mina lyssnare. Även några lyckade på Choon (nu pensionerat) hade ett givet "formula" hela tiden. För mig är varje ny låt ett tomt vitt ark. Ska jag fylla det med kritor, laserskrivare, klippa mönster i det? Det är så jag vill skapa. Men något ljud från 808 / 909 är nog alltid med någonstans.

  11. #11
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Min egen upplevelse - är att mitt nyintag var närmast dött mellan säg 95 och 2010. Sedan dess har jag hittat många nya artister i lite annorlunda genrer som jag idag räknar in i det definitiva stallet. Men min övergripande känsla är att det är extremt svårt att hitta kvalitet i det massiva bruset av halvbra utgivning. Till och med de etablerade artisterna har ju idag alldeles för lågt satta kvalitetsfilter på sin utgivning.

    Ta den problematiska genren Berlin School - 99% av det som kommer är mördande dåligt eller omusikaliskt.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hahaha jag tänkte just på nyhets-skämtprogrammet som tog upp den gode DiLevas nya kioskvältare "Digital fika"

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det laddas upp ca 60000 nya låtar på spotify varje dag. Inte det lättaste att slåss om lyssnarnas gunst.
    Detta

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Såg just att "bortglömda" Pet Shop Boys har 5,2 miljoner lyssnare per månad, kul

  15. #15
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg just att "bortglömda" Pet Shop Boys har 5,2 miljoner lyssnare per månad, kul
    Undrar vad "lyssnare" innebär, antalet människor, unika, totalt som lyssnar? Antar att det spelas mer än en sång per lyssnare och månad...

    Fett med stålar in för herrarna i djuraffären!

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Gör om det till pengar, räkna med att många kör gratiskonto/reklamfritt, pytsa av en stor del till skivbolaget, dra avgifter och skatter på resterande och dela på två (minst).

    Japp, kul att de åtminstone kan leva på sin musik fortfarande.

  17. #17
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Folk i medelåldern verkar mest intresserade av den nya ”gubbrocken” som Jarre och Depeche Mode. Spelar samma skivor när vi är 45 som när vi var 15.
    De yngre verkar inte ha samma musikintresse som tonåringar på åttiotalet då musiken var något man identifierade sig med (tråden här om synthare t ex). Idag är musik något som man får gratis och blir matad med. När vi gubbar och gummor var unga hängde man på låset till skivaffären när man visste att det skulle komma ett album med favoritartisten.

    Jag hoppas jag har fel, men det känns som om musikens värde har minskat enormt de senaste 10-15 åren.
    Jag tror helt klart det handlar om tillgång. När vi växte up så fanns det inte eller så kom det olika genres och varje genre hade liksom en tillhörande subkultur.. i dag är det mer anything goes och inte så uppdelat..allt är mixar och blandningar... och i mängder... jag har nog mer musik redan än vad jag kan ge rättvis lyssning för resten av mitt liv..oöppnade skivor ligger lite här och var i olika genres... var länge sedan jag kännde jag fick någon wow känsla...tycker det mesta är upprepningar, versioner och mixar av det redan befintliga... man kanske är botskämd som fick växa upp mitt i popmusikens framväxt...där nya genres knoppade upp... vet inte...klart nyfiken med letar inte då jag redan har tillgång till mer än jag hinner med.


  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har tillgång till mer än jag hinner med.
    Men de har redan fått betalt då ju Dags att strömma lite 99musik-folks tracks då ju hehe

  19. #19
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Jag får höra väldigt mycket ny musik när jag går på festivaler samt även via Bandcamp.

    Hittar också massa ny musik på YouTube!
    ...och hittar även massa ny musik här på 99:an!
    Senast redigerat av Bobisch den 2021-03-29 klockan 00:24.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bandcamp har jag liksom "been there, done that", men vi får väl se. Att få ut på ström-sajterna känns som det viktiga stora steget. Det är taget nu, gäller bara att musiken likt några blad persilja får sitt eget liv och börjar frodas lite. Frågan är bara hur som sagt.

  21. #21
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Spotify discover weekly är ju fantastiskt!
    Hittar ny musik där hela tiden, via det och vänner som tipsar.

    Angående att få plays så gäller väl att bli länkad i olika playlists mm.
    Vi låg på spotifys indielista och sen på gaffas och zeromagazine mfl toplistor och
    det gav väl 10.000 plays kanske men det är svårare att synas och verkligen fastna.
    Har väl 80-150 unika som lyssnar per månad. Svårt öka men får hitta ny label.

    Men viktigast är nog som det alltid har varit, att göra musik som fastnar och delas för att den
    helt enkelt är väldigt bra, känns aktuell, i genre som lever.
    Men det har ju alltid varit lika svårt.

    Att växa över det antalet kräver nog promotion, bra låtar mao, som pushas i många kanaler samtidigt.
    Rätt kanaler, om man inte bara vill ha plays, utan också få fans.

  22. #22
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Snygga vinyler verkar ju sälja

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snygga vinyler verkar ju sälja
    Det är ju drömmen, men mardrömmen är tight connectad; 1497 st vinyler osålda & i hallen

  24. #24
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snygga vinyler verkar ju sälja
    Hoppas! Har liksom PF rätt många vinyler utspridda i lägenheten. Och de är både bra och snygga!

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det där var en liten fördel med att lämna innerstan med sina dingnande hyllor av asbra plattor. Här på vischan hittar man mest Sven-Yngve Knätofs kör- och dragspelsorkester tolkandes Göta Petters Nils Ferlin-pastischer i C-dur. Jag köper iofs sånt också, med tanken att jag ska hitta en endaste unik loop. Har aldrig hänt.

  26. #26
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Yuku verkar få sina plattor sålda men jag tror inte de trycker upp så många och säljer de dyrt. Slutsålda rätt fort. och sen har de skitsnygg design. Jag blev ombedd att glra bilder men det blev inget.

    https://www.yuku.io/music/lists

  27. #27
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag är musik något som man får gratis och blir matad med.
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror helt klart det handlar om tillgång.
    Jo precis inte bara att tillgången är hög man blir även matad med den.

    Den här videon har jag postat förut och tar upp samma sak (har jag för mig)


    https://youtu.be/eqcYnrR_6mI

  28. #28
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar vad "lyssnare" innebär, antalet människor, unika, totalt som lyssnar? Antar att det spelas mer än en sång per lyssnare och månad...

    Fett med stålar in för herrarna i djuraffären!
    Japp antalet unika lyssnare, inte antal lyssnningar

  29. #29
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hur mycket tid i veckan lägger du själv på att leta efter ny musik? Aktivt och passivt. Aktivt för mig innebär då att man både letar och lyssnar, passivt är att ta in t.ex. radio eller spellistor från andra än en själv.

    För min del så är den aktiva delen nästan noll, däremot så lyssnar jag mycket på radio (P3, minst 20 h per vecka) och lyssnar igenom Spotifys rekommendationer (Release Radar och Discover Weekly) för mig själv och ett par kompisar.

  30. #30
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo precis inte bara att tillgången är hög man blir även matad med den.

    Den här videon har jag postat förut och tar upp samma sak (har jag för mig)

    För oss som fortfarande läser nu för tiden, vad säger den här youtubeinfluencern? 15min för information som kan läsas på 5s är för ineffektivt. Kurvan tillgång efterfrågan kan inte vara allt hoppas jag.

  31. #31
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För oss som fortfarande läser nu för tiden, vad säger den här youtubeinfluencern? 15min för information som kan läsas på 5s är för ineffektivt. Kurvan tillgång efterfrågan kan inte vara allt hoppas jag.
    Bra tänkt, japp kurvan sammanfattar hög tillgång men samtidigt lägre efterfrågan vilket gör att värdet sjunker dubbelt mot bara hög tillgång eller bara låg efterfrågan.

  32. #32
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Det finns så mycket musik att det är svårt att sålla, så jag har kollar recensioner som har fått över 7.0 på Pitchfork och lyssnar genom allt i de genrer jag gillar. Jag kan då missa någon fantastisk jazz- eller metalskiva, men så får det bli med tanke på hur många skivor som släpps.

    Och så lyssnar jag också på en del musik här förstås, men inte jättemycket ändå.

  33. #33
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där var en liten fördel med att lämna innerstan med sina dingnande hyllor av asbra plattor. Här på vischan hittar man mest Sven-Yngve Knätofs kör- och dragspelsorkester tolkandes Göta Petters Nils Ferlin-pastischer i C-dur. Jag köper iofs sånt också, med tanken att jag ska hitta en endaste unik loop. Har aldrig hänt.
    Syftade på våra egna skivor. Apropå att snygga omslag säljer.

    Själv har jag blivit rätt mycket bättre senaste åren på att upptäcka ny musik efter att länge upptäckt gammal musik som är ny för mig.

    Blå Måndag hjälper verkligen även om just synth inte är det jag lyssnar på så mycket. Men även Elektronsikt i P2 har gett mig massa bra nya tips!

    Försöker även kolla in your release radar på Spotify men får mest tips om gubbar som gjorde musik på 70-talet som det nu släppts nåt nytt från.

    Måste bli bättre på att inte komfortlyssna så mycket på gubbar som gjorde musik på 70-talet helt enkelt!

  34. #34
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Om ni vill ha input från verkligen och från den ålder där man så att säga sätter sin musiksmak för resten av livet, dvs när man är runt 15 år så kan jag säga att det absolut inte är någon fara på taket.
    Mina kids 13 och 15 år är minst lika sugna på att suga upp ny musik som jag var i den åldern.
    Vi har Spotify familjeabonnemang så det är där som sökkällan finns.
    Släppa musik på Vinyl och CD är ju helt meningslöst om man vill föryngra sin publik.
    Spotify och Youtube är kanalerna där musiken söks bland tonåringar. Sedan har tillgång till all musik gjort att ungarna kan välja och snappa upp vad de vill utan att skivbolagen bestämmer vad som skall spelas på radion.
    Tex så har Eddie Meduza fått en galen rennäsans här i Norrland och många fjortislåtar med tvivelaktiga texter är populära. Sådant man inte skulle upptäckt på 80-talet.
    Så, häng inte läpp, det kommer nya musikgenerationer hela tiden som är lika törstiga efter musik som vi någonsin varit.
    Sedan sprids bra musik på ett väldigt ärligt och rättvist sätt skulle jag vilja påstå. Är det en bra eller rolig låt sprids den lite av sig själv, det är häftigt med denna tidsålder.
    Senast redigerat av Firechild den 2021-03-29 klockan 11:42.

  35. #35
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan sprids bra musik på ett väldigt ärligt och rättvist sätt skulle jag vilja påstå. Är det en bra eller rolig låt sprids den lite av sig själv, det är häftigt med denna tidsålder.
    Du menar att om jag bara gör en tillräckligt bra låt, så kommer framgång automatiskt?

  36. #36
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar att om jag bara gör en tillräckligt bra låt, så kommer framgång automatiskt?
    För att göra svaret kort, ja.
    Spola tillbaka till 2006. Boten Anna las upp på ett internetforum. Den spreds som en eld. Det var varken tur, tajming eller talang. Eller timing var väl bra för att genren var lätt banbrytande.
    Det finns även andra exempel. Läste om en random tonåring från Uzebekistan eller liknande land. Han gjorde en remix på en låt på sin laptop från 2008 och ett crackat Fruity Loop och la upp på ett internetforum. Låten har väl 100 miljoner streams snart. Måste återkomma med låten.

  37. #37
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Personligen så tror jag att väldigt mycket bra musik faller helt under radarn. Men jag hoppas du har rätt FC, för det betyder ju att man helt och hållet själv kan påverka huruvida man når någon form av framgång eller ej. Och samtidigt en förklaring till varför man inte gör det.

  38. #38
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att göra svaret kort, ja.
    Spola tillbaka till 2006. Boten Anna las upp på ett internetforum. Den spreds som en eld. Det var varken tur, tajming eller talang. Eller timing var väl bra för att genren var lätt banbrytande.
    Det finns även andra exempel. Läste om en random tonåring från Uzebekistan eller liknande land. Han gjorde en remix på en låt på sin laptop från 2008 och ett crackat Fruity Loop och la upp på ett internetforum. Låten har väl 100 miljoner streams snart. Måste återkomma med låten.
    problemet med exemplet är att musiken som slår stort (exempelvis boten anna) är värdelös...

  39. #39
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ofta har den mest fantastiska musiken jag har hört har inte många 100.000 plays på Spotify faktiskt.
    Men den är ju inte mainstream då förstås.

    Så popularitet ger många plays, men betyder ju inte att det är bra..för specifika öron.

  40. #40
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar att om jag bara gör en tillräckligt bra låt, så kommer framgång automatiskt?
    Heh, håller inte med FC här alls faktiskt. Om du gör världens bästa låt men ingen (väldigt få) hör den och de som hör den inte sprider det vidare till andra, då spelar det ingen roll att det är världens bästa låt.

    Så om jag ska få den sortens hit som sprider sig som en löpeld då behöver jag göra en låt som lyssnas på och älskas av folk som sprider musik till andra. "boten anna" började sin spridning med nördarna på IRC i Sverige och Norden, dvs de som förstod texten i sin rätta kontext, sedan spreds den vidare till de som gillade den för att den var catchy som fan och dunkade hårt men inte fattade texten alls.

    Så låtar som blir så stora måste sätta krokarna i folk som sprider musik till andra.

  41. #41
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Och jag håller helt med FC - bra låt funkar alltid. Aldrig hört talas om Steven Wilson - kom upp i mina högtalare i bilen och fastnade direkt. För mig - bra låt:

    https://open.spotify.com/track/1SkEe...3670950e2944a4

  42. #42
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Frengus: Så den låten spreds genom? Hur kom det sig att du hörde den? Har den spridit sig som en löpeld och blivit en gigantisk hit? Eller om vi tar artisten, Steven Wilson. Ca 430000 lyssningar i månaden på Spotify. Hur kommer det sig?

    Klart att en bra låt och bra artist funkar, men om det inte får spridning så spelar det ingen roll.

  43. #43
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    jag tolkade mer grundfrågan. Just hur nyfikenheten på ny musik fungerade. Är det en tillräckligt bra låt - spelar inte marknadsföring, exponering, gangster-rap-cred etc lika stor roll. Boten Anna är väl det extrema exemplet (som sagt -bra är ju upp till debatt - men säger marknaden den är bra- är den bra. 1 miljon flugor kan typ inte ha fel - ät skit)

    Jag fick upp den i en 70-tals playlist på Spotify.. typ Pink Floyd, 10CC etc.. tyckte det lät väldigt modern för att vara 1970tal så var tvungen att kolla upp vad det var. Så ja - något marknadsintresse kanske låg bakom.. Eller hur kom just denna låten upp i mina listor?

    Men då skivan är från 2012 så måste det ju vara någon closest friends AI algorithm eller liknande tänker jag mig. Är väl oftast så Spotify rekommenderar?

    <nerd>
    https://djinit-ai.github.io/2020/04/...algorithm.html
    </nerd>
    Senast redigerat av Frengus den 2021-03-29 klockan 13:48.

  44. #44
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Just Steven Wilson är ett av de där "specialfallen" som balanserar mellan olika genres! Han är hjärnan bakom Porcupine Tree, som lyfte en då rätt progressive-genre till ny publik! Att han förekommer i 70-tals spellistan är troligen för att han har remixat en shitload av gamla prog-album från tidigt 70-tal (Yes, Jethro Tull m.fl.). Men räknar man siffror så gör han nog ingen Boten Anna

  45. #45
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    @jgb
    Jag hävdar att jag ändå har rätt.
    Principen kan liknas vid han som ville ha betalt för sitt arbete genom att lägga ett riskorn i schackruta ett och sedan dubblera för varje ruta och betalningen skulle bli antalet i sista rutan.
    2^64-1= ca 18 trilljoner....
    Så i princip så skulle det räcka att spela upp världens bästa låt för två personer (flickvän/pojkvän,syskon etc) där de tycker den är så bra att de spelar upp den för två personer vardera, som i sin tur spelar upp den för två personer vardera osv. I början skulle det gå trögt men över tid skulle det bli en enorm utväxling av nya lyssnare.
    Tycker det är fair enough.
    Jag själv är lite besviken på utfallet på mitt senaste projekt även om det rullar på liiite grand, men har jag en ny Bohemian Rhapsody på plattan, eller en ny The Final Countdown...nej det har jag inte med handen på hjärtat.
    Det är bara att kämpa vidare, snart så!
    Senast redigerat av Firechild den 2021-03-29 klockan 15:11.

  46. #46
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    FC: Men du säger ju själv att det är det som gäller, folk som sprider det vidare till andra, och i sin tur sprider det vidare. Då säger vi samma sak.

    Hoppas att ni får till en brakarhit med SoS, jag tycker inte att ni är särskilt långt ifrån om jag säger så.

  47. #47
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FC: Men du säger ju själv att det är det som gäller, folk som sprider det vidare till andra, och i sin tur sprider det vidare. Då säger vi samma sak.

    Hoppas att ni får till en brakarhit med SoS, jag tycker inte att ni är särskilt långt ifrån om jag säger så.
    Aha, nu läste jag ditt inlägg igen, men då ljuger dina kompisar att de tycker låten är skitbra...
    Har man hört världens bästa låt, lovar jag dig att man vill spela upp den för sina kompisar
    Det ligger i människans natur att vara ambassadör om man tycker något är genuint bra.

  48. #48
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Äh, mina kompisar är hårdrockare, inte fasen spelar jag upp världens bästa newagepanflöjtmuzak för dem.

  49. #49
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant läsning. Vad artikeln visar är hur rekommendationsalgoritmen uppmuntrar till "nyfikenhet med måtta". En konsekvens är också att redan populär musik får ännu mer spridning.

    Enligt Chris Anderson i boken The Long Tail finns det hopp även för väldigt smal musik som nästan ingen lyssnar på. Över åren är det alltid någon som upptäcker den. Men sådana centraliserande algoritmer som sköter upptäckandet åt oss motverkar spridningen mot mindre kända artister.

    Väl så viktigt för att odla sin nyfikenhet tycker jag är att söka efter musikstilar man inte känner till, inte bara nya artister inom den stilen man lyssnar mest på.

  50. #50
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra tänkt, japp kurvan sammanfattar hög tillgång men samtidigt lägre efterfrågan vilket gör att värdet sjunker dubbelt mot bara hög tillgång eller bara låg efterfrågan.
    Tack för snabb sammanfattning. Inflation/tillgång är ju ett problem för "värdet" men personligen uppskattar jag musik lika mycket för det. Ekonomiska problem löses idag med nya pengar som tillfaller en mindre grupp... kanske samma med musik. Spotify har blivit den centraliserande banken.

    Corona upplever jag som att den ändrar spelplanen för musik, förhoppningsvis till det bättre. Mera decentralisering vore roligt med nya unika "stilar" från mindre grupper/områden. Mindre mainstream tack!

  51. #51
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Kanske en dum/självklar/irrelevant tanke, men är det inte lite så att musikutövare idag förväntar sig att höras på ett annat sätt än för 20-30 år sedan? Då gjorde man sina demos och hoppades på skivkontrakt och tills dess jagade man spelningar för att folk skulle höra talas om en. Nu kan man ladda upp låtar gratis och tänker att det då ska börja lyssnas på bara för att det ligger där.

  52. #52
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    +1

  53. #53
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Lite så. Jag får liksom, för min egen skull, kväsa min barnsliga dröm (trots att man har den, det är ju liksom oundvikligt när man gör såpass jävla bra musik ) om att en viss låt man liksom tänkt "jävlar vilken låt" om ska spinna iväg över nätet som en frisk vind. Man kan inte veta i förväg, och är man inte där och nätverkar som fan och spinner själv så är det ännu mindre chans. Är det utanför populära genres är det ÄNNU mindre chans. Jag orkar liksom inte ens ha fejsbook så jag står mitt kast. Offrar mig för de andra som lyckas

  54. #54
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Vi satte upp ett mål för 10 år sen att ha 40 fans ( inte miljoner) . Jag tror vi har ett tiotal kanske .
    Inget man tjänar pengar på direkt, men det är ju inte därför vi spelar.
    Har precis bytt streaming till bandcamp, med mycken möda , haha. Marknadsföring är tråkigt. Såg att R Devine hade ca 20 olika streamingstjänster där han släppte sin musik, plus att han sålde vinyler.
    En konstnär jag följer har börjat med kryptovaluta NFT(har ju blrjat med musik oxå), många fans blev upprörda. Men inga av hans fans (på facebook) köper någonsin nåt av honom .

    Själv var jag nöjd med att kunna köra live på facebook innan fb eller apple, förstörde möjligheten(med inspelning via usb och iphone). Det var jävligt kul. Inte så många som lyssna men att nån annan lyssnar var roligt

  55. #55
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske en dum/självklar/irrelevant tanke, men är det inte lite så att musikutövare idag förväntar sig att höras på ett annat sätt än för 20-30 år sedan? Då gjorde man sina demos och hoppades på skivkontrakt och tills dess jagade man spelningar för att folk skulle höra talas om en. Nu kan man ladda upp låtar gratis och tänker att det då ska börja lyssnas på bara för att det ligger där.
    This.
    Samt att det fortfarande, som det alltid har gjort, handlar om artisten.
    Vem du är, framtoning, hur mycket av ett koncept som finns och hur väl du redan är etablerad avseende livespelningar/fanbase etc.
    Jättebra låtar i genre eller nyskapande, är självklar nivå, men är bara en av flera faktorer för att nå spridning.

  56. #56
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Vete fan där, Voiden. Det jag försökte förmedla i mitt entry om Wilson därovan. Aldrig hört talas om honom... som 50åring bryr jag mig inte ett smack om image heller. Men låten satt där - så fick tumme upp av mig.

    Och när man hörde Jarre första gången. Fransman... synthar.. jaha? Sket nog rätt hårt i artisten då också.
    Marknadsprodukter i linje med boybands/girl bands - ja, självklart. Men vem lyssnar på sån skit (inte efter Depeche mode och Ladytron iallafall)

  57. #57
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Menar att skivbolagen bryr sig om många faktorer när de tar beslut om att signa en artist.
    Inte att vi gör det
    Allt blir inte viralt av sig själv, asbra lat är lägsta nivån typ, behövs mer för att det skall bli väldigt spritt.
    Algoritmerna måste födas på rätt sätt.

  58. #58
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag är på Frengus linje.
    Spotify-hits kan det bli helt utan artistimage.
    Hittade exemplet med 19-åringen från Kazakstan.
    Imanbek Remix på en nästan okänd låt som heter Roses.
    Nu har remixen 1.2 miljarder streams.

  59. #59
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok - betatest!

    https://open.spotify.com/album/7rIIs...S0STUn33WvKzcQ

    Play mine & I'll play yours

  60. #60
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Pratar inte om det, pratar om vad labels letar efter för att lansera artister i speficika genres.
    Inte hur poplåtar hamnar på P3 etc och vad som blir populärt.

Liknande ämnen

  1. Hur lagrar ni komponenterna? Labbet, hur ser det ut?
    Av saddox i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2018-01-28, 22:37
  2. Hur ser era...
    Av Johans i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 10:38
  3. Hur ljud ser ut?
    Av jgb i forum Allmänt om musik
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 09:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •