Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Hur kan X kosta så mycket?!?

  1. #1
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp

    Hur kan X kosta så mycket?!?

    Råkade skriva en liten listning på varför vissa saker är dyra att köpa, blev på engelska men jag tror nog att ni överlever det.

    Pricing is always hard when it comes to machines not produced in high quantities.
    1. Parts cost, often quite low compared to the final price.
    2. Cost for box, including panel printing. More expensive than most of us think.
    3. How many hours does it take to build one? Even if things like the main board might be SMD and prepopulated there is always all the panel components and such that needs manual labour.
    4. Time spent on creating PCBs, including schematics and routing. Takes quite a lot of time.
    5. Prototyping
    6. Probably some kind of website with a webshop
    7. Time for administration of everything
    8. Support and answering questions from prospective buyers
    9. Possibly creating some kind of manual
    10. Actually earn some money from all the work, could be used for funding the next product
    11. Handling unforeseen issues for any the above

    Har säkert missat massor i listningen ovan, men jag tänkte att det är bra att ha en sådan här sak på forumet.

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    I fundamental produktprissättning brukar man väl prata om TO och AFFO?
    Tillverkningsomkostnader är typ det du pekar på ovan
    Affo är affärsomkostnader. Tror ni bilen är den tunga utgiften för Volvo Cars? Nopes, den dyra delen för volvo är faktiskt marknadsföring. Klart större budgetpost än vad prodution ink produktutveckling för många miljarder ihop. Så ska inte underskattas.

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lite affärsomkostnader tog jag med på slutet tycker jag allt, men helt klart ska det inte underskattas som kostnad.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Packning, frakt, fraktförseningar, fraktskador, returer, garantiärenden, Paypalclaims osv. Jag minns när jag och zthee pratade om kantstötta kabinett och han visade på en hel hög med "strul" som tog tid från annat.

    Jag är inte avundsjuk.

  5. #5
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hur mycket kan vi ta för produkten utan att kunderna lackar ur fullständigt?
    Ju mer status ditt varumärke har desto mer kan du ta betalt för likvärdig produkt.
    Bra exempel är hotellrum.
    Det finns ett hotell på Gotland som inte har speciellt extraordinär service, men ändå kostar det 17.000:- natten för att hotellet i sig är hajpat.
    Eller mer 99musik relaterat. Prissättning på tex 500 series moduler är prissättningen direkt proportionellt ökande med varumärket. SSL, Neve, API vs mindre no name-märken som ”gör samma saker” lika bra osv.
    Moogmodular mot Moogkloner osv. Moog är ju dubbelt så dyrt, men där tillverkningen förmodligen är mycket mer kostnadseffektiv. Innehållet är identiskt men varumärket gör prisskillnaden och för andrahandsvärdet är det värt det för kunden ändå. Osv.

    12. Vi driver det här företaget för att tjäna pengar.
    Senast redigerat av Firechild den 2021-03-26 klockan 13:22.

  6. #6
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Slås som oftast av den omvända tanken hur kan X kosta så lite!?!

  7. #7
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slås som oftast av den omvända tanken hur kan X kosta så lite!?!
    +1
    Vill inte nämna några exempel

  8. #8
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slås som oftast av den omvända tanken hur kan X kosta så lite!?!

    Volymförsäljning, om priset på X motsvarar endast xx% av priset på marknadsledande produkt av samma typ, går det att positionera produkten till ett helt annat segment, med t.ex. en mycket större potentiell kundbas, som fortfarande vill ha en produkt av detta slag, men som inte har köpkraft och "identitet" för att köpa dyra ledande "märkes"-produkter.

    Då går det även att ta genvägar, som t.ex. berras pedaler, alla vet att de är av plast och inte i närheten av byggkvaliteten som originalversionen har, men alla som har koll, vet att väldigt många av dem låter identiskt, eller väldigt nära, originalen men kostar en bråkdel av vad de kostar, men för dessa billigare versioner, är det inte ett problem, för som sagt; "de låter ju exakt likadant och kostar nästan ingenting".

    (Jag beställde ett Berra Reverb för 23.90 euro, gratis frakt, Amazon, i morse..)

    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-03-26 klockan 15:24.

  9. #9
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Hur kan mobilhållare till bilen vara så dyra? T.o.m biltema säljer nån plastbit för 159 som kanske kostar några öre att producera. Kollade äckelwish och samma där. Vad kallas det här sjuka egentligen?

  10. #10
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur kan mobilhållare till bilen vara så dyra? T.o.m biltema säljer nån plastbit för 159 som kanske kostar några öre att producera. Kollade äckelwish och samma där. Vad kallas det här sjuka egentligen?

    Tillgång efterfrågan...

    Du kan säkert hitta en för 39 spänn i nån liten butik nånstans som låser upp mobiler och byter skärmar billigt osv.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillgång efterfrågan...

    Du kan säkert hitta en för 39 spänn i nån liten butik nånstans som låser upp mobiler och byter skärmar billigt osv.
    +att mobilen fortfarande verkar vara nå'n sorts statusgrej, trots att nästan alla har en. Därför kostar man på den bling och grejer.

    Men OT, back to da machines!

  12. #12
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +att mobilen fortfarande verkar vara nå'n sorts statusgrej, trots att nästan alla har en. Därför kostar man på den bling och grejer.

    Men OT, back to da machines!
    Good point indeed, och yes, back to da machines!

  13. #13
    lazerkind
    lazerkind är uppkopplad nu
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Vet inte om du räknar in att man ska faktiskt komma på vad man ska göra innan man gör ritningar, caddar mm.
    Dvs själva RnD delen.
    Den ursprungliga idén är ju sällan komplett från start utan behöver vridas å vändas på löjligt många gånger. Och ändå hittar man saker på sina prototyper, va f-n

  14. #14
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    För att inte tala om marknadsundersökning, sondering, och analys av "vad ska vi bygga härnäst som vi tror vi kan tjäna pengar på", det är inte heller gratis...

  15. #15
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Stor respekt till dom som tar fram produkter och sedan dessutom lyckas göra en vinst på det. Har sett någon grov uppskattning på att ökar du volymen 10ggr kan du halvera priset och så tills det bara är råvarukostnaden kvar.

    Ibland kan det även vara bra att sätta ett högre pris just för att hålla ner volymerna och nå samma vinst fast till mycket mindre arbete. Tänker på dyra subventionerade elbilar som måste vara bra mycket bättre affär för tillverkarna än prispressade småbilar i stora volymer. Logistik osv blir mycket mera komplext när volymerna ökar.

  16. #16
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ja EMS i ett nötskal då
    "Ibland kan det även vara bra att sätta ett högre pris just för att hålla ner volymerna och nå samma vinst fast till mycket mindre arbete "

  17. #17
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Hög prissättning kan också användas för att signalisera lyx eller subjektivt uppfattad kvalité. Tror Veblen var inne på det. Bara för att något är dyrt tror man nämligen att det är bättre.

  18. #18
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hög prissättning kan också användas för att signalisera lyx eller subjektivt uppfattad kvalité. Tror Veblen var inne på det. Bara för att något är dyrt tror man nämligen att det är bättre.

    Den typen av positionering skapar också en känsla för köparen (oftast helt undermedvetet) att denne är överlägsen resten av pöbeln och således "lite bättre/smartare etc." än "alla" andra.

  19. #19
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Aha Macintosh i ett nötskal

  20. #20
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha Macintosh i ett nötskal
    Jag skojade med computerliebe att jag skulle beställa klistermärken med ett ensamt i på. Dessa skulle jag sedan klistra framför loggan på allt som jag tyckte krävde mer av hennes uppmärksamhet. Det funkar säkert på fler.

    iDeklaration, iTandkrämstub, iSoppåse, iDammsugare, iRensa golvbrunnen i duschen osv.

    Sorry, nu spårar jag igen. Men det är märkligt vad en logotyp och image kan göra mycket för intresset och hur man tror man uppfattas.
    Jag hörde på en podd i helgen där de gjorde liknelsen med bilar. Den som har en premiumbil tror att de framstår som framgångsrika och syns bra där bakom ratten. Faktum är att merparten av de som en tittar, tittar för att det tycker att bilen är fräck. De skiter i vem kör.

  21. #21
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skojade med computerliebe att jag skulle beställa klistermärken med ett ensamt i på. Dessa skulle jag sedan klistra framför loggan på allt som jag tyckte krävde mer av hennes uppmärksamhet. Det funkar säkert på fler.

    iDeklaration, iTandkrämstub, iSoppåse, iDammsugare, iRensa golvbrunnen i duschen osv.

    Sorry, nu spårar jag igen. Men det är märkligt vad en logotyp och image kan göra mycket för intresset och hur man tror man uppfattas.
    Jag hörde på en podd i helgen där de gjorde liknelsen med bilar. Den som har en premiumbil tror att de framstår som framgångsrika och syns bra där bakom ratten. Faktum är att merparten av de som en tittar, tittar för att bilen drar dubbelt så mycket bensin som en rimlig bil, låter högt och är en allmänt opraktiskt penisförlängare för folk med för mycket pengar.
    fix'd

  22. #22
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Kinesium!

Liknande ämnen

  1. Hur mycket kan du lassa på?
    Av PF i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2020-02-26, 19:43
  2. Hur mycket flaskhals kan en mixer vara?
    Av M i Gbg i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-07-14, 20:15
  3. Hur mycket kan man få för sin strata?
    Av Regressionsanalys i forum Stränginstrument
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 18:56
  4. Hur mycket kan man pruta?
    Av PMFD i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 10:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •