Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: UDO Super 6 vs Novation Summit

  1. #1
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    UDO Super 6 vs Novation Summit

    Vill ha en till "modern" poly fast med möjlighet till oldschoolfeeling i ljudet. Efter massa research så har jag i valet mellan Super6 & Summit. Tittade oxå på Polybrute, men den är helt enkelt för stor. Under processen hittade jag en fantastisk jämförelse, som i slutändan bara gjorde valet ÄNNU svårare - det var iofs hans mål


    https://youtu.be/dnXNSWk5yu4


    Förstår att chansen att ngn på 99an har BÅDA dessa syntar är rätt liten, men frågar iaf. Har ngn här inne båda dessa & kan ge lite input? För referens kan jag nämna att jag har (samt har haft) det mesta man kan tänkas ha. Så jag efterfrågar inte alternativ till dessa 2 utan mer INPUT om dessa 2 syntar. Gärna i förhållande till varandra

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Du vet att en sådan tar mer plats är två Crave va'?

    Jag hade nog valt Summit på looks och det faktum att jag är Huggett fanboy. Men jag har inte joxat med endera.

    BUMP!

  3. #3

    Veteran
    Fina syntar alla tre. Jag hade dock aldrig valt bort Polybruten för någon av dessa två ovan...

  4. #4
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Det lutar dock mot Super 6. Har haft Peak innan, o fast jag verkligen gillade den så fick jag inte "feeling" med den

  5. #5
    ZX81
    ZX81 är uppkopplad nu
    ZX81s avatar
    Senior
    Jag har både Peak och Super 6! Hade valt Super 6 om jag var tvungen att välja, trots att jag är oerhört förtjust i Peak.

  6. #6
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av ZX81 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har både Peak och Super 6! Hade valt Super 6 om jag var tvungen att välja, trots att jag är oerhört förtjust i Peak.
    Gött!

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Är annars själv sugen på MFB Synth Pro, som verkar mest bang för the desktop buck...

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Fy hasse_fx! Du ska ha mjukvara och gitarrer, inte syntar. Sådeså!

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fy hasse_fx! Du ska ha mjukvara och gitarrer, inte syntar. Sådeså!
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ....gömmer försiktigt undan sin SE-02...

  10. #10
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är annars själv sugen på MFB Synth Pro, som verkar mest bang för the desktop buck...
    Tittat även på den. Dock verkar den ha/haft kvalitetsproblem

  11. #11
    dly
    dly är inte uppkopplad
    dlys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Haft peaken men fick aldrig feeling. Super 6 däremot, totalt förälskad. Det känns att den är byggd med kärlek, sjukt rolig att spela och ratta på. Snabbt att hitta till vackra ljud, intuitiv, stabil.

  12. #12
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill ha en till "modern" poly fast med möjlighet till oldschoolfeeling i ljudet. Efter massa research så har jag i valet mellan Super6 & Summit. Tittade oxå på Polybrute
    Äger ingen av dem, men tänker i liknande banor och kommer alltid till slutsatsen att det är Super 6 jag vill ha

    Den känns spontan och injbudande att spela.

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Köp bägge, sälj den du inte vill ha. Problemet löst.

  14. #14
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp bägge, sälj den du inte vill ha. Problemet löst.
    lol

    ska bara skita ut några 10-tusenlappar till först

  15. #15
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lol

    ska bara skita ut några 10-tusenlappar till först
    Lätt gjort med Itilv4 under bältet
    Du har väl färgskrivare?

  16. #16
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lätt gjort med Itilv4 under bältet
    Du har väl färgskrivare?
    både ITILv4 OCH färgskrivare under bältet

  17. #17
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Ville älska Peak modulen, på pappret perfekt, men hur jag än gjorde fick jag inte till något jag gillade.
    Super6 var kärlek direkt, haft i några månader, och fortfarande mycket nöjd. Här är min ”demo”;


    https://youtu.be/aVR2HhRu8cw

  18. #18
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ville älska Peak modulen, på pappret perfekt, men hur jag än gjorde fick jag inte till något jag gillade.
    Super6 var kärlek direkt, haft i några månader, och fortfarande mycket nöjd.
    Har hört flera säga samma sak om Super6 och den verkar väldigt "musikalisk" och inte teknikfokuserad, även om den tekniskt sett är relativt avancerad.

    Att den har stereo redan i grundstrukturen och inte som ett påhäng i slutet tror jag gör en hel del för det sköna ljudet.

    Gränsnittet verkar också väldigt bra, George Hearn är en skarp kille...

  19. #19
    ZX81
    ZX81 är uppkopplad nu
    ZX81s avatar
    Senior
    Nihad: Ditt demo hjälpte ju inte direkt mot gasen innan jag köpt Super 6:an. Sjukt bra.

  20. #20
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Du får inte plats med Polybrute, det är synd. Jag hade beställt en Udo men avbeställda efter noga övervägande och skaffade Polybrute:n. Prova den om du kan innan du klickar i någon köpknapp.

  21. #21
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Jag hade valt summit om jag inte redan haft en peak.
    Super 6 låter ju rätt annorlunda, tycker den har ett vassare metalliskt sound gentemot summit som jag upplever är mer len och mjukare...

  22. #22
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ville älska Peak modulen, på pappret perfekt, men hur jag än gjorde fick jag inte till något jag gillade.
    Super6 var kärlek direkt, haft i några månader, och fortfarande mycket nöjd. Här är min ”demo”;


    https://youtu.be/aVR2HhRu8cw
    Kallar man sin kanal för ljud (zvuk/звук) prenumererar jag genast

  23. #23
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dly Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haft peaken men fick aldrig feeling. Super 6 däremot, totalt förälskad. Det känns att den är byggd med kärlek, sjukt rolig att spela och ratta på. Snabbt att hitta till vackra ljud, intuitiv, stabil.
    Både Polybrute och Summit/Peak är mer komplexa i sin struktur. UDO Super 6 verkar ha nästan allt direkt tillgängligt på panelen. Gillar verkligen ljuden ifrån UDO! Den påminner mej om eran med Jupiter, Juno, Polysix och Prophet 5. Inga menyer och fönster att bläddra i, men allihop skapar fantastiska ljud ändå!

  24. #24
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både Polybrute och Summit/Peak är mer komplexa i sin struktur. UDO Super 6 verkar ha nästan allt direkt tillgängligt på panelen. Gillar verkligen ljuden ifrån UDO! Den påminner mej om eran med Jupiter, Juno, Polysix och Prophet 5. Inga menyer och fönster att bläddra i, men allihop skapar fantastiska ljud ändå!
    Bra skrivet. Känner likadant

  25. #25
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra skrivet. Känner likadant
    Tack!
    Lite off topic: Valde dock en Polybrute, som ersätter min Matrixbrute. Den visuella editorn är välbehövlig.Tvåknapps-tryckningar som ibland inte ens finns märkta på panelen, funkar inte för mej Annars verkar t.ex. Deluge vara en grym maskin internt.

  26. #26
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ville älska Peak modulen, på pappret perfekt, men hur jag än gjorde fick jag inte till något jag gillade.
    Super6 var kärlek direkt, haft i några månader, och fortfarande mycket nöjd. Här är min ”demo”;


    https://youtu.be/aVR2HhRu8cw
    Ujujuj, riktigt snygga ljud, och bra video! Precis så här man vill en demo skall vara; direkt på med lite egna ljud så man hör ”Beyond fabriksljud”..

    En fråga, det är en del detune på ljuden (som jag gillar), vilket är ett trick man brukar ta till när en maskin är lite stel eller kall i grundljudet. Jag vill minnas att Super6 fått lite kritik för det. Är det därför, eller bara ett uttryck för personlig preferens i ljuddesign?

    Personligen skulle jag (tror jag) uppskatta möjligheten att importera samples i Summit mer än den otroliga stereobredden i Super6. Men det baseras på teori, inte verklig test så ta det med ett paket Jozo..

  27. #27
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ujujuj, riktigt snygga ljud, och bra video! Precis så här man vill en demo skall vara; direkt på med lite egna ljud så man hör ”Beyond fabriksljud”..

    En fråga, det är en del detune på ljuden (som jag gillar), vilket är ett trick man brukar ta till när en maskin är lite stel eller kall i grundljudet. Jag vill minnas att Super6 fått lite kritik för det. Är det därför, eller bara ett uttryck för personlig preferens i ljuddesign?

    Personligen skulle jag (tror jag) uppskatta möjligheten att importera samples i Summit mer än den otroliga stereobredden i Super6. Men det baseras på teori, inte verklig test så ta det med ett paket Jozo..
    I mitt fall - så har jag Montage för ev sample import. Även fast jag aldrig orkat göra det

  28. #28
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I mitt fall - så har jag Montage för ev sample import. Även fast jag aldrig orkat göra det
    Det jag tänker på är just kombinationen av sampling, många röster och analogfilter, då blir det ganska tunt på marknaden. Sedan EIII har det inte kommit så mycket i den vägen med riktiga synthmöjligheter. Quantum ligger ju rätt på alla sätt, minus rösterna. Summit verkar lovande.

  29. #29
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag tänker på är just kombinationen av sampling, många röster och analogfilter, då blir det ganska tunt på marknaden. Sedan EIII har det inte kommit så mycket i den vägen med riktiga synthmöjligheter. Quantum ligger ju rätt på alla sätt, minus rösterna. Summit verkar lovande.
    Hur mycket/många samples rymmer Summit egentligen, fick för mig att det var rätt lite.

  30. #30
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Summit låter magiskt bra, står med på min inköpslista.

  31. #31
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZX81 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nihad: Ditt demo hjälpte ju inte direkt mot gasen innan jag köpt Super 6:an. Sjukt bra.
    Sorry för det

  32. #32
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kallar man sin kanal för ljud (zvuk/звук) prenumererar jag genast
    Tackar! Bara du inte förväntar dig nya videos på löpande band
    Inga influenser-ambitioner här, men ska försöka ta lite mer tid till att realisera några andra idéer med.

  33. #33
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga, det är en del detune på ljuden (som jag gillar), vilket är ett trick man brukar ta till när en maskin är lite stel eller kall i grundljudet. Jag vill minnas att Super6 fått lite kritik för det. Är det därför, eller bara ett uttryck för personlig preferens i ljuddesign?
    Preferens i detta fall helt klart, man jag uppskattar att det går att göra kalla ljud när man vill. Med senaste uppdateringen la de även till drift som egen parameter, så man inte behöver dedikera en lfo till sånt, och som kan gå från ohörbar skillnad till ”trasig synt”.

  34. #34
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    @Nihad: Åh...missade att det var din demo vi hörde måste säja att dina ljud och ditt spelande ger en drömsk stämning
    Vilka effekter finns i instrumentet? gillar t.ex. delayeffekten som pitchar ljudet när delaytiden ändras.

  35. #35
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Finns chorus, som låter superbra, och delay, som bara är ett superenkelt stereodelay. Modulation av delaytid ger både pitch-åkningar och glitch, rätt charmigt i sin enkelhet tycker jag

Liknande ämnen

  1. Novation Summit
    Av Framerate i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2024-04-12, 18:03
  2. UDO Super-6
    Av HEK i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 193
    Senaste inlägg: 2021-10-12, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •