Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 70

Ämne: Läser ens gemene man nu för tiden?

  1. #1
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    Läser ens gemene man nu för tiden?

    Jag börjat bli lite smått irriterad över att det skall vara så svårt att få läsa en skriven recension av en produkt, eller en jämförelse mellan tex Korg 2600M och Behringer 2600 blue/grey.
    Videos finns ju givetvis i överflöd men vad hände med att skriva en välskriven artikel?
    Det finns förvisso recensioner men dessa är oftast korta eller skrivna med mycken användarsbias, gearslutz etc.
    99 fyller ju förvisso en funktion här, men i övrigt?
    Finns bara SOS och ett fåtal andra kvar som skriver utförliga recensioner?

    Har ju knappast med attentionspan att göra, då en video tar längre tid än att läsa en text.
    Sen ser jag ju rimligheten av att recensera en ljudalstrande apparat med ljudexempel, (dansa om arkitektur etc..)

    Kan tänka mig många faktorer, en av dem är ju att man vill få prenumerationer på sin content och där är video mer direkt.
    Men ändå...vill slå ett slag för läsandet.

    Bra skriven text med teknik eller musikfokus, med högkvalitativa bilder är ju som en smekning!

    Videos är ju oftare än motsatsen en källa till irritation pga presentatören, Nick Batt testar ju dessvärre inte allt

  2. #2
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Nej, folk läser inte längre...

    Jag jobbar med marknad och kommunikation, och det är helt lönlöst att försöka skriva en instruktionstext eller en mer matnyttig informationstext på en produktsida eller dito, det slutar ändå med att folk spammar support, det enda som de facto fungerar är videos, inte för långa, och inte för komplicerade, men hands-on direkta korta videos, fungerar jättebra...

    Galet!

    Själv är jag tvärtom på den punkten, jag vill helst ha så mycket detaljerad information som möjligt, tillgänglig samtidigt i en vy, framför mina ögon.

    Gillar dock produkt-testvideos, folk som köpte prylar och demar och visar hur de använder produkten, det ger en annan bild av själva användandet, vilket är svårt att förmedla i text förstås.

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Bra exempel: SOS Prophet 5 recension på 6 sidor.
    Men tänk om man kunde läsa en jämförelse mellan Warm Audio och Klark Teknik tex.
    Med snygga bilder och analyser på djupet.

    Men gissar att jämförelser sällan görs då de kan irritera tillverkarna som jämförs..?

  4. #4
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Det går ju så sjukt mycket fortare att hitta och ta till sig det viktiga i en välskriven text än videos dessutom. Videos har sina fördelar såklart men hur ofta har jag inte klickat på rescensioner där någon som inte ens nuddat vid det som ska presenteras sitter och rapar upp gissningar. SOS är det som gäller, kvalitetsstämpel.

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    +1miljard!

    Hatar videoformatet eftersom man utsätts för babblande "presentatörer" utan pedagogisk grundtanke som bara själ tid av mig. Engelsktalande är värst, men även babblande tyskar har börjat dyka upp.

    Jag har vänner som skickar länkar på allt från TED-talks till dolumentärer: "Den här måste du se!" - men nej, jag har inte en halvtimme att lägga på en TED-talk eller en dokumentär om Elon Musk.

    Ge mig en välskriven artikel som jag kan skumma igenom på 3 minuter och ändå förstå sammanhanget och höjdpunkterna!

    Och fördjupa mig i de detaljerna som specifikt intresserar just mig.

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Håller med till 1000‰!

  7. #7
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Google vill att vi ska titta på videor. Varför vet jag inte, men det är väl lättare att ta betalt för reklam där, och alla hamnar hos dem istället för exempelvis Sound on Sound.

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    För övrigt, att prenumerera på Sound on Sound är en bra grej om man vill stödja den sortens journalistik.

    Gör som jag, prenumerera på Sound on Sound, för en bättre värld och mer information att läsa!

  9. #9
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Mmm helt enig med vad vad som tidigare skrivits, och det här är också något som drabbar mig på jobbet – vårt intranät består numera mest av en massa långa videor istället för texter, hur tänkte man där?

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det tar några sekunder att bedöma om en text är "värd" - mången potentiellt lovande video har visat sig vara ett antal bortkastade minuter. Bra dock med den nya funktionen med innehållsförteckning på Youtube.


    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt, att prenumerera på Sound on Sound är en bra grej om man vill stödja den sortens journalistik.

    Gör som jag, prenumerera på Sound on Sound, för en bättre värld och mer information att läsa!
    +1

  11. #11
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Håller verkligen med theVOID!

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt, att prenumerera på Sound on Sound är en bra grej om man vill stödja den sortens journalistik.

    Gör som jag, prenumerera på Sound on Sound, för en bättre värld och mer information att läsa!
    Det ska jag minsann göra!

  12. #12
    deleted user
    Det är bara för att ni inte hittat snabbspolningsknappen än ni inte gillar videos. Ökar allt till 1.75 gånger hastigheten. shift + . samt shift + ,

    Det och pilhöger vid intron.

  13. #13
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är bara för att ni inte hittat snabbspolningsknappen än ni inte gillar videos. Ökar allt till 1.75 gånger hastigheten. shift + . samt shift + ,

    Det och pilhöger vid intron.

    Jepp, x gånger hastigheten är definitivt väldigt användbart när det är längre videos.

  14. #14
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    I övrigt älskar jag bra podcast/debatter i stil med Intelligence Squared och skulle gärna lyssna på en
    SOS recension! Längtar till när det finns en AI funktion som låter text läsas upp av specifika röster!

    Prophet 5 review, as read by Sir Ian McAllen eller Sir David Attenborough

  15. #15
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hatar videoformatet eftersom man utsätts för babblande "presentatörer" utan pedagogisk grundtanke som bara själ tid av mig. Engelsktalande är värst, men även babblande tyskar har börjat dyka upp.

    Och väldigt ofta råkar man ut för någon jädra tomte som inte har en aning om hur man talar när man gör en videopresentation, cp-röst, stressad, osammanhängande osv. osv. osv.

    Fler gånger än inte blir det tack och ajöss på produktdemos på tuben just p.g.a. detta.

  16. #16
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I övrigt älskar jag bra podcast/debatter i stil med Intelligence Squared och skulle gärna lyssna på en
    SOS recension! Längtar till när det finns en AI funktion som låter text läsas upp av specifika röster!

    Prophet 5 review, as read by Sir Ian McAllen eller Sir David Attenborough
    Hahaha! Tänk er kulturkrocken när Hermann Lindqvist översätter och läser upp recensionerna av vår glade Japan! 😄

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag håller delvis med. Sedan säger ju vissa saker mer i en video än på glättat papper, speciellt om det är menydyk och märkliga knappkombinationer. Men, det är absolut lättare att sålla ut det bra i en välskriven artikel jämfört med en nog så välgjord video.

    Rent allmänt tror jag folk läser mycket mindre idag. Mellantinget med inspelat ljud däremot (typ podcast), verkar bara växa.

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prophet 5 review, as read by Sir Ian McKellen eller Sir David Attenborough
    Jag OCD-rättar stavningen och tänker för mig själv:

    -This shining ring might be tempting, but it's a trecherous and dangerous device!



    -Fly, you fools!

  19. #19
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Instruktions-videos typ "skruva isär en iMac" är oslagbara. En sådan text skulle vara hopplöst att skriva och ta sig igenom. Men annars håller jag med. Älskar tidskrifter, E&MM, Musiker Magasinet, SoundOnSound, Music Technology, Mix, Keyboard, Studio och många fler har konsumerats genom tiderna. Tyvärr känner jag mig numera lite mätt och köper ytterst sällan tidningar - men jag känner att jag borde stödköpa SoS. Grym blaska.
    Jag tror den unisona stämningen i denna tråd handlar delvis om den relativt höga medelåldern.

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Instruktions-videos typ "skruva isär en iMac" är oslagbara. En sådan text skulle vara hopplöst att skriva och ta sig igenom. Men annars håller jag med. Älskar tidskrifter, E&MM, Musiker Magasinet, SoundOnSound, Music Technology, Mix, Keyboard, Studio och många fler har konsumerats genom tiderna. Tyvärr känner jag mig numera lite mätt och köper ytterst sällan tidningar - men jag känner att jag borde stödköpa SoS. Grym blaska.
    Jag tror den unisona stämningen i denna tråd handlar delvis om den relativt höga medelåldern.
    Absolut. Jag jobbar med tonåringar och förfäras likt grekerna över ungdomen, i detta fall mest saker som ordförråd och meningsbyggnad. För tio-tjugo år sedan var stavningen usel, men ordförståelsen bättre. Jag skyller utvecklingen på "snabb media" med tal och bilder med en yngre generation som både producenter och konsumenter.

    *knarr, knarr*

  21. #21
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Bokrecensioner brukar fortfarande vara skriftliga. Andra recensioner bryr jag mig inte om. Videoformatet har sina styrkor, men ja, det är överanvänt som det är nu.

  22. #22
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag är nog lite udda men jag gillar båda medier för olika saker. Läsa för att det är detaljerat och enkelt att ta sig till intressant info. Video mest för att lyssna på i bilen och på jobbet, och slå ett enstaka getöga på nån detalj, men jag lyssnar mycket på videos utan att se dom.

  23. #23
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag läser typ inte längre, letar bara upp videos. Försöker läsa en bok nu och tycker det är skitjobbigt. Den finns som film dock så jag kanske lägger undan den...

  24. #24
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1miljard!

    Hatar videoformatet eftersom man utsätts för babblande "presentatörer" utan pedagogisk grundtanke som bara själ tid av mig. Engelsktalande är värst, men även babblande tyskar har börjat dyka upp.

    Jag har vänner som skickar länkar på allt från TED-talks till dolumentärer: "Den här måste du se!" - men nej, jag har inte en halvtimme att lägga på en TED-talk eller en dokumentär om Elon Musk.

    Ge mig en välskriven artikel som jag kan skumma igenom på 3 minuter och ändå förstå sammanhanget och höjdpunkterna!

    Och fördjupa mig i de detaljerna som specifikt intresserar just mig.
    +1miljard

    Tids-ration det tar för att få samma info från en video som en text är uppskattningsvis 15:1... Dvs 15 minuter video ger mig samma info som att läsa en text på 1 minut.
    En 30 minuters funktionsvideo om en synth är big no no för mig. Så Nick Batt har inte många views från mig direkt...

  25. #25
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tids-ration det tar för att få samma info från en video som en text är uppskattningsvis 15:1... Dvs 15 minuter video ger mig samma info som att läsa en text på 1 minut.
    Det fascinerande är att denna ratio är ungefär samma som tillverkningstiden - fast omvänt:

    Att förmedla något i videoformat tar ca 15 gånger längre tid än om man skrivit ner motsvarande fakta i en artikel.

    Så video-formatet själ tid både från den som producerar och den som är mottagaren.

  26. #26
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det fascinerande är att denna ratio är ungefär samma som tillverkningstiden - fast omvänt:

    Att förmedla något i videoformat tar ca 15 gånger längre tid än om man skrivit ner motsvarande fakta i en artikel.

    Så video-formatet själ tid både från den som producerar och den som är mottagaren.
    Då har du inte sett lokal MittMedia journalistik...
    De babblar in i sin mobilkamera mer eller mindre oförberett. Är reportaget 5 minuter, tog det 5 minuter att göra
    Det hade säkert tagit 30 minuter för hen att redigera ner det till en text som skulle ta mig 30 sekunder att läsa
    Därav tror jag att det blir mer videos...hugaligen.
    Vi pratar inte kvalitetvideos nu, vi pratar lowest of the slowest.

  27. #27
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag skulle säga både och.

    Jag har en försvinnande liten blogg där jag skriver om gammal musikutrustning och annat ibland. Efter att varit i princip i dödläge under ett antal år märker jag en ökande läsarskara och jag får plötsligt spontana meddelanden av typen "skönt att läsa något välskrivet" osv. vilket är väldigt inspirerande (och lite överraskande)

    Ingen reaktion utan motreaktion?

  28. #28
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    "Det var bättre förr"... har vi hört det förut? Återigen ett antal gubbar (ok en del ganska unga gubbar och en del lite äldre) som ondgör sig över förändringens vindar ;o) och håller med varandra till 1 miljard procent suck!

    Är vi verkligen den första generationen som tycker förändringar är av ondo?
    Jag undrar över fakta och om det totala läsandet verkligen minskar, om man verkligen räknar in all form av läsande... men jag tror att läsandet har förändrats och man läser på andra sätt och annan typ av text.... och jag tror absolut inte att det var bättre förr.... ;o)

  29. #29
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Det var bättre förr"... har vi hört det förut? Återigen ett antal gubbar (ok en del ganska unga gubbar och en del lite äldre) som ondgör sig över förändringens vindar ;o) och håller med varandra till 1 miljard procent suck!

    Är vi verkligen den första generationen som tycker förändringar är av ondo?
    Jag undrar över fakta och om det totala läsandet verkligen minskar, om man verkligen räknar in all form av läsande... men jag tror att läsandet har förändrats och man läser på andra sätt och annan typ av text.... och jag tror absolut inte att det var bättre förr.... ;o)
    Att påstå att videor oftast förmedlar mindre information till "läsaren" är text har kanske inte så mycket med gubbighet att göra? Sen kan man också jämföra gamla texter och tv-inslag med nya och konstatera att ... folk kan inte svensk grammatik, har konstigt/dåligt ordförråd (använder ord fel, ersätter normala ord med engelska översättningar, direktöversätter från engelska, anväder ord som "ursinningslöst") med mera. Tycker inte man ser det i gamla (10-20 år, inte 1800-tal) texter). Att detta är dåligt är också ett objektivt faktum

  30. #30
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Det var bättre förr"... har vi hört det förut? Återigen ett antal gubbar (ok en del ganska unga gubbar och en del lite äldre) som ondgör sig över förändringens vindar ;o) och håller med varandra till 1 miljard procent suck!
    Skönt då att det i bland dyker upp lite skönt förändringsomfamnande gubbar som tycker allt nytt är bra! ;o)

    Personligen tror jag inte all förändring är av godo.

    Det vi ser nu är reaktionen av en generation som växte upp då TV var svårt och unikt och något endast några få statligt anställda i Stockholm fick pyssla med.

    Men nu när alla kan producera "TV" översköljs vi av 20-minuters hemmagjorda crap-videos som enkelt hade rymts i ingressen på en vanlig artikel.

    I rest my case, 17 minuter. Varsågoda:


    https://youtu.be/CpM_UqE__kM

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Fördel med video-tuben - mängder av material på stört efter produktsläpp.

    Nackdel med d:o - videon säger typ "woah ny pryl, prenumerera på min kanal, (ostrukturerat demande), den är störtskön, prenumerera på min kanal. Finns undantag förstås om man hackat ordentligt med machete i djungeln av pewdiepie-ande!

  32. #32
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag läser sjukt långsamt så jag uppskattar videogenerationen.

  33. #33
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahaha! Tänk er kulturkrocken när Hermann Lindqvist översätter och läser upp recensionerna av vår glade Japan! ��
    Säg inte det! Han har ju faktiskt bott i Japan och skrivit en kåseribok om upplevelserna. Den står hemma i hyllan faktiskt!

  34. #34
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tillhör videogenerationen så jag läser sjukt långsamt.
    Sanningsfix’d?

    Finns det andra skäl förstår jag dig såklart.

  35. #35
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    + en dundrans massa miljarder på det!!

    som en älskare av det skrivna ordet i alla dess former så har jag generellt inte mkt till övers till den överexploatering som nu sker med videos. bara en sådan detalj som att om man inte uppfattat ngt och gå tillbaka och kolla upp det igen...extremt mkt lättare att flytta blicken tillbaka till tex föregående sida än hålla på att hoppa bak eller spola tillbaka en video. och håller med det som många säger här att det är jädrigt mkt enklare och snabbare att få en överblick över en välskriven och välstrukturerad text än en video.

    videos tycker jag är bra när man vill få en första introduktion till något, en mer allmän överblck. men när jag verkligen vill sätta mig in mer på djupet på ngt och verkligen tex vill lära mig något då är gammal hederlig text helt överlägset.

    och ja mer eller mindre ruttna instruktionsvideos eller på ett eller annat sätt pedagogiska diton suger ngt så enormt!! har lagt ner mkt tid på skit-videos som inte givit mig något.

    sedan rent allmänt så tycker jag det är extremt sorglig utveckling att folk i gemen läser mycket mindre idag. men det finns faktiskt en rejäl hög med pers som ändå gör det, det bevisar göteborgs årliga bokmässa om inget annat, var där för en 2-3 år sedan och det var tack och lov full-knökat!! en liten glädjande detalj i sammanhanget!!

  36. #36
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säg inte det! Han har ju faktiskt bott i Japan och skrivit en kåseribok om upplevelserna. Den står hemma i hyllan faktiskt!
    Mycket läsvärd dessutom, om jag minns rätt. Visst var det den med luciatåget och ”ursäkta min fula frus äckliga mat”?

  37. #37
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Samtidigt får man ju information om allt. Vilket kan vara både bra och dåligt. Det är ju skiftande kvalitet på det som skeppas ut på nätet. Och det är ju faktiskt väldigt mysigt att sitta och bläddra i en blaska. Men videos är svinbra för den som inte löser det där med läsandet. Jag gillar Loopops videos. Lagom långsamma och informativa. Dessutom har han vett att lägga upp en tidslinje. Sen är det kul när någon gör något mer än bara informerar och blandar in lite annat och pratar om att man faktiskt kan göra musik på maskinerna också. Sen är det ju alltid roligare med någon som verkligen är expert på sitt område. Kanske var det lite vassare förr.

  38. #38
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    För oss som gärna läser på tyska kan jag rekommendera https://www.amazona.de
    Massor med bra rescensioner av syntar.

  39. #39
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt, att prenumerera på Sound on Sound är en bra grej om man vill stödja den sortens journalistik.

    Gör som jag, prenumerera på Sound on Sound, för en bättre värld och mer information att läsa!
    Va bra att du gör som jag

    Har prenumererat on/off (mest on) sedan 80-talet, tyvärr kastade min f.d. svärmor hela min samling i samband med att jag skiljde mig för några år sedan... borde finnas en speciell plats i helvetet för sådana hädare...

    Ett tag prenumerade jag bara digitalt, vilket jag ångrar nu, pappersvarianten är bäst

    Kan övrigt rekommendera "Synthfest" som SoS arrangerar i Sheffield varje höst sedan 4 eller 5 år tillbaka (i höstas var det bara online p.g.a. pandemin). Har varit där några gånger och de brukar ha den på universitetsområdet, ganska mysigt och väldigt avspänt, kul att snacka lite med gamla idoler som dyker upp här och där.

  40. #40
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Det var bättre förr"... har vi hört det förut? Återigen ett antal gubbar (ok en del ganska unga gubbar och en del lite äldre) som ondgör sig över förändringens vindar ;o) och håller med varandra till 1 miljard procent suck!
    Det handlar inte om förändring, videos är bra när det behövs rörligt innehåll och ljud - men när det gäller instruktioner eller recensioner rent allmänt, tar det sjukt lång tid att kolla på en video jämfört med att läsa, orkar sällan lägga tid på det (säger jag som bl.a. själv jobbar med att göra produkt & instruktionsvideos).

    Och sedan är det en kvalitetsfråga, om man hade skrivit ner det den genomsnittlige Youtubaren säger i en video, hade det nästan varit otryckbart så dåligt det är.

    Något som hade behövts är editors som rensar bort allt blaj, fast på Youtube ligger det ju i sakens natur att hålla kvar tittaren så länge som möjligt och tjäna pengar på det.

    En sak som faktiskt var bättre förr är just Youtube!

    Efter att Google lade vantarna på YT handlar det som vanligt bara om pengar, så var det ju inte från början om någon minns.

  41. #41
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det fascinerande är att denna ratio är ungefär samma som tillverkningstiden - fast omvänt:

    Att förmedla något i videoformat tar ca 15 gånger längre tid än om man skrivit ner motsvarande fakta i en artikel.

    Så video-formatet själ tid både från den som producerar och den som är mottagaren.
    Bra poäng!

  42. #42
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Det är väl högst individuellt på vilket sätt man tar till sig information och kunskap? Olika inlärningsstilar helt enkelt, audio/visuellt vs verbalt i det här fallet men det finns ju minst 5-6 andra definierade inlärningsstilar. Visst finns det dåliga videos men minst lika många dåliga texter. Gäller bara att hitta det som passar en själv och det är väl även så modern pedagogik numera fungerar.

  43. #43
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Jag lever på att skriva musikmaskinsmanualer och min upplevelse är att folks läsförmåga/läsvilja varierar vilt. Men överlag så tycker jag mig märka mer och mer att folk tycker det är enklare att slänga ut en fråga på nätet än att faktiskt ha orken att läsa i manualen för att ta reda på svaret. Vår stackars supportavdelning är översköljd av frågor vars svar är väldigt lätta att läsa sig till.
    Samtidigt är det värt att påpeka att det finns användare som läser våra manualer som om det vore den Heliga Skrift och då känner man ju pressen lite att prestera på jobbet

  44. #44
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lever på att skriva musikmaskinsmanualer och min upplevelse är att folks läsförmåga/läsvilja varierar vilt. Men överlag så tycker jag mig märka mer och mer att folk tycker det är enklare att slänga ut en fråga på nätet än att faktiskt ha orken att läsa i manualen för att ta reda på svaret. Vår stackars supportavdelning är översköljd av frågor vars svar är väldigt lätta att läsa sig till.
    Samtidigt är det värt att påpeka att det finns användare som läser våra manualer som om det vore den Heliga Skrift och då känner man ju pressen lite att prestera på jobbet
    Sånt beteende (att fråga saker man kan få reda på svaren på lätt) är nog anledningen till att det blir svårare och svårare att då kontakt med supporten hos olika företag. Man ska klickarunt och hoppa genom en massa ringar och chatta med bottar innan man får tag på en (typ) människa. Så jävla störigt. De borde ha en liten text där det står ”om du kan läsa detta och behöver hjälp, klicka här för att få prata med vår support” så att vi som faktiskt har försökt lösa problemet mer än två sekunder kan få hjälp. Så kan dårarna chatta med roboten [/rant]

  45. #45
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sanningsfix’d?


    Hade jag någonsin blivit diagnostiserad skulle jag nog haft någon släng av dyslexi, men det var nog knappt uppfunnet när jag gick i småskolan. Har väl fuskat mig fram rätt bra ändå, men så många romaner har jag inte på mitt samvete. Mina föräldrar köpte en betamaxklon 1981 när jag var några månader, men jag vet inte hur mycket skuld jag kan lägga på den. Med videogeneration var det mer youtube jag hade i åtanke.

  46. #46
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Hade jag någonsin blivit diagnostiserad skulle jag nog haft någon släng av dyslexi, men det var nog knappt uppfunnet när jag gick i småskolan. Har väl fuskat mig fram rätt bra ändå, men så många romaner har jag inte på mitt samvete. Mina föräldrar köpte en betamaxklon 1981 när jag var några månader, men jag vet inte hur mycket skuld jag kan lägga på den. Med videogeneration var det mer youtube jag hade i åtanke.
    Förstod det. Bra du tog det rätt.

  47. #47
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det fascinerande är att denna ratio är ungefär samma som tillverkningstiden - fast omvänt:

    Att förmedla något i videoformat tar ca 15 gånger längre tid än om man skrivit ner motsvarande fakta i en artikel.

    Så video-formatet själ tid både från den som producerar och den som är mottagaren.
    Fast det är också 15ggr lättare att tjäna pengar på videon, tråkigt nog.

  48. #48
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är också 15ggr lättare att tjäna pengar på videon, tråkigt nog.
    Ja, det är ju en extremt tråkig sanning. Jag har en bror som jobbar på ett av de stora tidningsförlagen, och enligt honom håller deras målgrupp på att dö ut. Bokstavligen.

    [/rantmode on]

    Men jag tror ändå inte att den stora anledningen är pengarna utan:

    1) Vilken medelålders synthgeek som helst kan nu få leva drömmen om att få bli programledare och "synas på TV". Helt utan självkritik.

    2) Vilken medelålders synthgeek som helst kan nu äntligen hitta någon som lyssnar. I en värld där fru, barn och vänner tröttnat för länge sedan.

    Jag tycker knappt det går att söka efter demos eller recensioner på YT längre för all skit man får rensa bland. Mitt exempel med den hemske tysken kom av en enkel sökning efter "Behringer 2600".

    [/end rant]

  49. #49
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    En välproducerad video är ett nöje att titta på och kan ge massor av information, precis som en välskriven text. Exempel på bra grejer inom modularvärlden tycker jag att DivKid står för. Rejäla genomgångar av moduler, massor med extratips och information som kan appliceras på alla moduler av den typen (filter, oscillator och så vidare) samt en avslappnad stil utan en massa skrik och jox.

    SoS står för motsvarigheten inom text tycker jag.

  50. #50
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En välproducerad video är ett nöje att titta på och kan ge massor av information, precis som en välskriven text. Exempel på bra grejer inom modularvärlden tycker jag att DivKid står för. Rejäla genomgångar av moduler, massor med extratips och information som kan appliceras på alla moduler av den typen (filter, oscillator och så vidare) samt en avslappnad stil utan en massa skrik och jox.

    SoS står för motsvarigheten inom text tycker jag.
    Ja, det är inte så svårt att hitta bra och informativa Youtube-kanaler, precis på samma sätt som det inte är så svårt att hitta bra skribenter, debattörer, faktasidor, tidskrifter eller forum som man personligen gillar. Skit in=skit ut oavsett media. SoS är riktigt bra, likaså Tim Shoebridge (som exempel). Amatörer som vill synas finns överallt, på gott och ont, en del är bra andra inte så bra...

  51. #51
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl högst individuellt på vilket sätt man tar till sig information och kunskap? Olika inlärningsstilar helt enkelt, audio/visuellt vs verbalt i det här fallet men det finns ju minst 5-6 andra definierade inlärningsstilar. Visst finns det dåliga videos men minst lika många dåliga texter. Gäller bara att hitta det som passar en själv och det är väl även så modern pedagogik numera fungerar.
    Vad kan det vara för några inlärningsstilar? Praktiskt kontra teoretiskt till exempel? Att det inte är så fruktbart att insistera på att dyslektiker läser långa texter är väl uppenbart.

    Angående "det var bättre förr" så är det många äldre texter (hundra år eller äldre) som är svårlästa på grund av meningsbyggnaden. Folk måste ha haft mindre distraktioner för att kunna koncentrera sig och förstå de långa meningarna. Och när skriftkulturen började införas förfasade man sig säkert för den nya generationen som inte lärde sig långa epos utantill.

    Marshal McLuhan talade om kalla och varma medier. De kalla medierna, om jag minns rätt, var sådana som var fattiga på information och krävde betraktarens medverkan för att fylla i luckorna. Varma medier är fulla av detaljer, man behöver bara luta sig tillbaka och bli översköljd av intryck.

    När det gäller video på tuben så som de brukar göras nu så är det bara ett väldigt specifikt format av video. Önskan om att bli sedd, det eviga Share & Like, sätter premisser för formatet, men video kan ju vara mycket annat. Några videoskapare som postas här ibland brukar göra tätpackade presentationer sprängfulla av kunskap som gör att man kanske känner sig intellektuellt stimulerad medan man ser videon, men jag undrar i vilken utsträckning den kunskapen befäster sig eller om det blir något man fort glömmer.

  52. #52
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säg inte det! Han har ju faktiskt bott i Japan och skrivit en kåseribok om upplevelserna. Den står hemma i hyllan faktiskt!
    Haha! Fel men ändå rätt! 😀

    Jag skulle garanterat älska om Hermann läste syntdemos! (Har varit på några föreläsningar med honom.)

  53. #53
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kan det vara för några inlärningsstilar? Praktiskt kontra teoretiskt till exempel? Att det inte är så fruktbart att insistera på att dyslektiker läser långa texter är väl uppenbart.
    De flesta använder ju en kombination av olika inlärningsstilar men det brukar oftast vara en som är dominant. Exempel:
    Visuell inlärningsstil – du lär dig lättast med hjälp av bilder.
    Verbal inlärningsstil – du lär dig lättast av att höra eller läsa.
    Kinestetisk inlärningsstil – du lär dig lättast av att använda dina händer och din kropp.
    Auditiv inlärning – du lär dig lättast genom musik och ljud.
    Logisk inlärning – du lär dig lättast genom resonemang och systematiskt tänkande.
    Enskild inlärning – du lär dig lättast om du studerar ensam.
    Social inlärning – du lär dig lättast genom att arbeta tillsammans med andra människor.

    Många skolor anpassar utbildningen på individnivå utefter elevens starka sidor/inlärningsstil och det är bara att se på sig själv hur man enklast tar till sig information. Säkert ligger valt yrke och hur man jobbar i vardagen också till grund för hur man bäst tar in information. Själv är jag väldigt visuell eftersom jag tidigare jobbade till sjöss och navigerade fartyg, medans en konstruktionsingenjör kanske har lättare att ta till skriven text. Att man inte alltid föredrar text har inget med eventuell språkstörning att göra. Typ så...finns mycket att läsa om detta

  54. #54
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Tack tobbiew, intressant lista. Jag har knappt befattat mig med pedagogik.

  55. #55
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Inte för att vara sådan, men jag arbetar med utbildning som en del av mitt "riktiga jobb" och just det här med olika inlärningsstilar har skjutits ned rätt rejält av nyare forskning.

    Det verkar handla mer om trender, t.ex. har det under en lång period varit "ute" med klassisk katederundervisning, men det finns inte stöd för att det skulle vara sämre eller bättre för lärandet. Däremot är det förstås optimalt att anpassa undervisningens format till individen, något vi dock inte verkar ha förmåga att göra när det gäller barn och ungdomar (=annan diskussion).

    Jag kan gärna hänvisa till några källor när jag har mer tid att skriva, men skulle gärna höra mer från någon annan som också har insikt i ämnet. Jag blev själv förvånad, men kan också konstatera att jag inte märker någon direkt skillnad på hur jag lär mig personligen. Ibland gillar jag att läsa, ibland att dra på en video.

  56. #56
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte för att vara sådan, men jag arbetar med utbildning som en del av mitt "riktiga jobb" och just det här med olika inlärningsstilar har skjutits ned rätt rejält av nyare forskning.
    Men nu var du ju sådan Förklara gärna varför du inte tror att olika individer inte lär sig på olika sätt och har olika sätt att ta in information. Jag jobbade många år med att utbilda och det var mitt "riktiga jobb". Jag har pedagogikutbildning och gedigen certifierad lärar- instruktörsutbildning inom mitt specialområde och deltog dessutom i forskningsprojekt avseende inlärning inom just detta område (höghastigetsnavigation- och manöver, stabilitet, etc)
    Ingen har väl påstått att man endast kan lära sig på ett sätt eller att det är mindre viktigt än det andra, men att det för många är tydligt att ett sätt kan vara starkare. Det handlar inte om rätt eller fel pedagogik utan att individer tar emot information på olika sätt.
    Jag ser tydligt på min egen son som har vissa problem med ett inlärningssätt men gör stora framsteg på det andra. Han går på en skola där man faktiskt anpassar utbildningen efter eleven enligt skolplanen, dvs efter det sätt som han bäst tar in information. Pedagogerna har identifierat hur han lär sig bäst och utnyttjar det i utbildningen och han kan därmed också enklare öva på sina svagheter då han tack vare denna anpassning har kommit över det som annars bara skulle ha avfärdats som "inlärningssvårigheter".
    Hur du enklast lär dig är ju individuellt för just dig och det är inte säkert att just du har några svagare eller starkare sätt. Grattis till dig då i sådana fall

  57. #57
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Alltså, det är ju väldigt olika beroende på bakgrundskunskap m m.
    Jag är i grunden förtjust i att läsa (på lunchen var jag och handlade böcker för 900 spänn...) men jag ska ärligt säga att jag får mer ut av en välgjord youtube-demo av en ny modul eller synt än genom att läsa manualen. Det beror i och för sig på att många manualer till musikprylar är skrivna av personer utan särskilt bra förmåga att förmedla men ändå.

  58. #58
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    När det gäller manualer så får man skilja på de som är bäst som referensverk eller de som även satsar på att lära användaren om ljudsyntes eller liknande. Kombinationen finns också, glöm aldrig Dr Korg från MS-20-manualen.

  59. #59
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När det gäller manualer så får man skilja på de som är bäst som referensverk eller de som även satsar på att lära användaren om ljudsyntes eller liknande. Kombinationen finns också, glöm aldrig Dr Korg från MS-20-manualen.
    sant.
    De bästa manualerna är de som faktiskt ger lite tips på hur man kan tillämpa funktionerna också. Cs-L från Instruo hade en rätt rörig manual men det vägdes upp av att de faktiskt gav rätt vettiga patchtips i slutet.

  60. #60
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När det gäller manualer så får man skilja på de som är bäst som referensverk eller de som även satsar på att lära användaren om ljudsyntes eller liknande. Kombinationen finns också, glöm aldrig Dr Korg från MS-20-manualen.
    ms2000 manualen kändes också som en 10p grundkurs i subtraktiv synthes. Härlig manual.

Liknande ämnen

  1. AC filter för vägguttag, finns det ens?
    Av rdmn i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2016-08-31, 00:52
  2. Hur gjorde man musik förr i tiden?
    Av stealthtank i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2016-05-26, 23:33
  3. Hur mycket DIY måste man bli för att ens verk ska vara ens eget.
    Av outshape i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 122
    Senaste inlägg: 2015-12-15, 11:46
  4. Var köper man CD-spelare nu för tiden?
    Av Ashaz i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 09:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •