Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Antelope eller Ferrofish

  1. #1
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran

    Antelope eller Ferrofish

    Jag funderar på att byta till en 1he burk med 32 in/ut. Tittar på Antelope Orion 32+ Gen3 samt Ferrofish A32 (har Madi redan).
    Kör jag Orion så funderar jag hoppa madi, kör jag A32 så blir madi kvar.

    Så då är frågan, vilken skall man välja? Finns det alternativ med 32 in/ut? Mina krav är enkla, de skall funka/strulfritt, vara relativt enkla att använda, låta bra (idag låter iofs de flesta bra) och support skall finnas i 5år framåt.

  2. #2
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Om du vill ha support i 5 år och framåt så skulle jag skippa Antelope. Visst, de fungerar för en del, men supporten är usel och istället för att fixa buggar etc så släpper de ett nytt interface och slutar supporta det gamla (se t ex https://www.gearslutz.com/board/the-...-antelope.html). Jag hade ett Orion 32 ett tag som visserligen gick att få att funka, men stabiliteten var inte den bästa. Ferrofish har jag bara gott att säga om.

  3. #3
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Låter ju lite kass det där , amino. Jag gillar Ferro men kikar på Antelope då de enligt spec ligger 15db bättre på head room. Kanske kan få lite mer pro/con här innan man kör på

  4. #4
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag kör ett Orion 32+ via ett SPL Madicon. Körde det via Thunderbolt förut men var ingen fan av deras mjukvara som envisades med att uppdatera firmware varenda (jävla) gång man startade det. Det låter ju svinbra såklart, och när jag började köra Linux mer och mer letade jag efter lösningar med många i/o och landade i Madicon som är både class compliant, USB-powered och stabilt. Så nu har jag konfigurerat Orion som jag vill ha det och behöver förhoppningsvis aldrig mer öppna mjukvaran.

  5. #5
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Emp, så om jag kör via madi så är supporten för madi interfacet det som räknas? Vad jag menar är att drivisar från Antelope inte påverkar?

  6. #6
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Emp, så om jag kör via madi så är supporten för madi interfacet det som räknas? Vad jag menar är att drivisar från Antelope inte påverkar?
    Precis! Mitt är inte inkopplat i datorn. Det fungerar som en passiv AD/DA.

  7. #7
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis! Mitt är inte inkopplat i datorn. Det fungerar som en passiv AD/DA.
    Bra ide där!

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    MADI. Utan tvekan. Jag hade regelbundet problem med båda de Antelope-burkar jag kört med och de hade inget som helst intresse av att försöka fixa något av felen.

  9. #9
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Jag har aldrig testat Ferrofish men har bara gott att säga om det Antelope Goliath jag kört under drygt tre år. Det samlar 24/16 analog ut & in, 8 AES/EBU, spdif och toslink, separat monitor ut och inte minst USB utan att hicka. Jag hade också lite krångel som jag först trodde var skakig Antelope-problematik men det var min egen okunskap = Windows bootade upp i 48 kHz och jag fick det inte att lira med att köra Cubase på 44.1 och sedan växla tillbaka till Windows (och få ljud) utan att starta om Antelope. Efter jag ställde om Windows till att boota upp på 44.1 försvann problematiken. Så, det var en aha-upplevelse

    Med alla format jag blandar idag skulle jag inte klara mig utan Goliath. Kommer antagligen åter köpa en Pure 2 om jag springer på någon till ett vettigt pris. Har ju 10M klockan som jag skulle vilja skicka till fler ställen och istället för att köpa en OCX eller Trinity kan jag lika gärna köpa Pure 2 för samma peng, som har 8 klockutgångar (har datorn på slave via USB från Goliath.).
    Mina 2 öre.

  10. #10
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack alla för input och tankar!
    Lutar åt Ferrofish, är bara converter funktionen jag behöver, behåller jag Madi setup:en så kan jag fortsätta AES med en gammel SLL burk också. Det åtkomliga menysystemet på burken är ett plus likaså, head room kommer gå bra en då med deras gain struktur som de har implementerat.

    Edit - särskrivardagidag

  11. #11
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Kombo Ferrofish och RME funkar mycket bra här, har gjort i flera år

  12. #12
    Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Senior
    Jag köpte en Ferrofish Pulse16 MX till att använda via MADI. Funkade jättebra att ställa in och lät jättebra dock så lade en AD/DA converter av redan efter 2 veckor. Vilket var himla synd. Jag skickade tilbaka det och valde sedan inte Ferrofish igen. Tråkigt men sant.

  13. #13
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Som några andra skriver, Antelope sviker en efter några år. Orion32 har MADI som tur är och jag var beredd på sveket, så numera går det till ett Motu M64. Håller också med andra om att om man är intresserad av livslångt drivrutinsstöd, så är väl RME enda alternativet.

  14. #14
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Och RME verkar ha bekymmer med M1... eller är det löst nu tro?
    Enda som håller mig tillbaka där.. .

  15. #15
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Nu frågar du i o för sig inte om metric halo, som ju inte heller har någon burk med 32 i/o... Dubbelfel av mig. Men när jag läser om Antelopes usla support så känns det så bra att äga två MH burkar, varav den ena är TJUGO år gammal, o BJ stöder den än efter 3D uppdateringen. Magiskt.

  16. #16
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Det blev en A32 från Ferrofish, köpte direkt av dem. Grymt, de skickade innan jag ens betalt och bjöd på två coola kaffemuggar
    Nu skall det lödas och meckas igen

  17. #17
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tänkte precis skriva att Antelope verkar ha stooora problem med sin mjukvara överlag. Har en olycklig kompis som sålde av en massa prylar för att gå Antelope och deras dsp-pluggar.
    Verkar inte rulla bra på en fläck.

  18. #18
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte precis skriva att Antelope verkar ha stooora problem med sin mjukvara överlag. Har en olycklig kompis som sålde av en massa prylar för att gå Antelope och deras dsp-pluggar.
    Verkar inte rulla bra på en fläck.
    Låter inte kul när man betalar för en produkt. Hoppas han får igång grejorna. Ferrofish var busenkel, bara koppla till Madi och så vart den igång.

  19. #19
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kombo Ferrofish och RME funkar mycket bra här, har gjort i flera år
    RME som ljudkort och Ferrofish som AD/DA?

Liknande ämnen

  1. Lucid 88192 eller Ferrofish A16
    Av valsolo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-10-01, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •