Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 117

Ämne: Fast i rutnätet

  1. #1
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Fast i rutnätet

    finns det något sätt att få olika underdelningar samtidigt, polyrytmer? alltså inte polymetrik (olika längd på sequencers) utan olika snabb uppräkning. Typ trioler, kvintoler eller så. Verkar inte gå att styra hur sequencers stegar fram förutom några godkända pop-presets?

    Uppdaterar ursprungsinlägget med en länk eftersom inte alla förstår skillnaden mellan polyrytm och polymeter: https://music.stackexchange.com/a/10508
    Senast redigerat av oljud den 2021-03-18 klockan 09:20.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jodå du kan switcha varje miniseq, t ex ReDrum har flera olika upplösningar, sedan finns ju groove templates mm om du vill snurra till det mer. Alternate pattern slumpar variationer gränslöst i hur många procent & iterationer du vill. Sedan dumpar du till main seq och där kan du förstås styra allt helt i detalj, visuellt.

  3. #3
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Redrum har inte de upplösningar jag vill ha, och groove templates fixar inte biffen. Och slump är inte heller grejen jag är ute efter alls.

    Vill liksom bara ha (exempelvis) 20 slag i en takt. Och 16 i en annan sequencer. I samma takt.

    Går inte verkar det som?

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klart att det går. Du kan sätta ReDrum till 64 steg (fyra takter alltså) och markera slag / valfritt sample däri precis som du vill. Finns inget som inte går. Brygga kaffe är lite svårare men CV ut kan lösa det oxå. Starta hur många seq du vill samtidigt.

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vilka steg i en 64-stegs-sequencer ska jag markera för att få 20 jämt fördelade steg i en takt? Vart 3.2dje?

  6. #6
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Någon annan som vet? Vi har väl lite reasonfolk här som kanske kan svara. Det går att få syntarna att spela mikrotoner, varför inte också polyrytmik?

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ingen?

  8. #8
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Jag har inte Reason själv, men vad tror du om den här artikeln? Kan den hjälpa?

    https://www.soundonsound.com/techniq...atives-44-time

  9. #9
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Jag kan inte Reason, men i Cubase kan man kvantisera varje spår separat, och med ganska god upplösning - 1/64 triplet och dotted. Det borde ju rimligtvis finnas samma möjlighet i Reason om den ska vara en DAW värd namnet.

    Men du kanske vill ha ännu högre upplösning?

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Oljud har tydligen satt agendan till att kritisera programmet och då är Reason plötsligt inte "en Daw värd namnet"?

    ▪️Events kan placeras på samplenivå exakt där de önskas
    ▪️automatisering och midi går långt bortom gränserna för midi självt
    ▪️Programmet har inte bara en sequencer / flerspårig audioinspelare

    — som för övrigt i funktion är likartad med Cubase i synnerhet med samma kortkommandon för "tapekontroll".

    ▪️ Trummaskinen och samplern (som också kan sampla) ReDrum har även sin egen sequencer
    ▪️ så även t ex den komplexa och flexibla Matrix som är en CV/Gate-enhet som kan styra vad som helst.

    Båda dessa har typ 128 patterns var per låtprojekt. Dessa jobbar med patternlängd upp till 64 steg och kan sedan antingen köra sina egna patterns styrt från main seq med patternbyte var man vill; eller så exporterar man sitt pattern till main seq och kan jobba vidare med piano roll-editering osv där. Vidare finns funktioner för att dubbla / halvera hastigheten på vilka events man vill i obegränsad utsträckning och så även den rent AI-liknande funktionen Alter notes som kan slumpgenerera variation på vilka events som helst även denna i obegränsad utsträckning.

    Så om Oljud lär sig hur allt detta samverkar och fungerar så kan han göra om så önskas en kreation med precis vilken matematisk kullerbytta som helst.

    Enklast vore att skapa legobitar med events i main seq och sedan placera dessa i valfri polyrytm ned på minsta matematiskt möjliga steg om så önskas.

    Så det är allt för vanligt att i korta ordalag skylla på hammaren när spiken slås snett.

    Likt varje verktyg måste man lära sig programmet om man ska få ut det man vill.

    Reason är om liknelse så önskas ett fulländat photoshop för ljud, ljudsyntes och sampling men likt vad som helst som är enkelt på ytan men gigantiskt komplext på djupet, lik vädret självt eller ett hav — så kan inte egna kunskapsmässiga tillkortakommanden göras gällande då något ska sammanfattas till en godtagbar kritik.

    En godtagbar sådan vore snarare: var redigerar jag mitt partitur? Ja det kan du göra i Cubase, Logic eller Finale — för den funktionen har inte Reason.

    Men anlita gärna en tung användare, vi är flera på forumet och själv har jag skött Reasons support worldwide samt använt programmet utan att någonsin stöta på en begränsning sedan år 2000 när det lanserades.

    Så var det något herrarna önskade få såga?

    Jag kan erbjuda en träbit men skador på hand och övriga kroppsdelar riskerar uppstå om ni använder verktyg utan att först sätta er in i hur dessa fungerar.

    Ni önskar ändå kommentera verktygen i fråga?

    Visst, gör så. Men det kommer inte bli så användbar information.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Alla dessa sequencers kan i valfri utsträckning triggas av varandra och eftersom programmet är modulärt uppbyggt så kan vi exempelvis göra en combinatorpatch som i videoexemplet så denna kan återkallas i låtprojekt efter låtprojekt.


    https://youtu.be/Eb_Y-2xVaM0

    Sampla därtill gärna ljud direkt in i Redrum samtidigt som den spelar för lite jedi mind tricks inget annat program klarar.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    För att sedan ta reda på vad hetere Googolplex alltså det obegränsade talet upphöjt ett obegränsat antal gånger så är Youtube som input en bra modulator för att på valfritt sekundslag plocka upp en ny videofilm beskrivandes det hela från obegränsat antal synvinklar.

    Men vi kan ta det i lagom (bak-, trum-, digi-, slö-, slump-, bifalls-, havsanemons-, oljuds-) takt. See what I did there? Computer programming.


    https://youtu.be/g8lbvpR-BrE

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    För lite allmän inspiration kan det sedan alltid vara en idé att återfalla på en influens eller två.


    https://youtu.be/SwXayHbUQ2o

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Matematiken fortsätter sedan med 52 avsnitt där varje avsnitt tagit säkert 52 timmars arbete att färdigställa. Detta kan då ses i sekvens (förnuftigt) eller valfri polyrytmisk ordning. Starta t ex ett avsnitt i köket och efter 3 minuter och 7 sekunder ett annat i sovrummet och placera dig med 43% vinkling mot solen i en position 51% närmast köket så finns en chans att kunskaper kommer flygande som fåglar in i öronen. Ta samtigt en macka med tre pålägg slumpmässigt staplade samt kombinera detta gärna med en god vätskebas placerad på bricka; varför inte kaffe, chardonnay, Fanta och isvatten.


    https://youtu.be/WYzzaPxEK9U

    Vår legendariske värd är den oförglömlige jedimästaren James Bernard.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fem minuter kanske två sekunder in i denna video så har vi sedan prat om Polly som vill ha rhythm.


    https://youtu.be/gr_XQ4qmaPA

  16. #16
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    PF: Kränkt av av någon kritiserar din favorit?

  17. #17

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PF: Kränkt av av någon kritiserar din favorit?
    Njae det tror jag inte. Men modulariteten i Reason kräver sin man/kvinna/hen att förstå.
    Finns en massa CV och audio tricksande som går att göra men som kanske inte är självklart vid första anblicken.
    Vissa saker blir komplexa att göra men går att göra medan andra är busenkla.
    Det finns andra DAWs som kanske gör en specifik grej enkelt medan i Reason så går det mesta men kan bli komplext.

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthjohan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte Reason själv, men vad tror du om den här artikeln? Kan den hjälpa?

    https://www.soundonsound.com/techniq...atives-44-time
    Nä, tyvärr, det där är olika taktarter, det känner jag till.

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte Reason, men i Cubase kan man kvantisera varje spår separat, och med ganska god upplösning - 1/64 triplet och dotted. Det borde ju rimligtvis finnas samma möjlighet i Reason om den ska vara en DAW värd namnet.

    Men du kanske vill ha ännu högre upplösning?
    Nja, inte högre utan annan, och inte global. Typ 1/20-upplösning. Inte 20/16. Redrum är ju låst till att alla spår har samma längd tyvärr, och som sagt begränsad till de vanliga underdelningarna. Det gäller nog de flesta daws iofs, jag bara undrade om någon hade hittat den lösning.

  20. #20

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, inte högre utan annan, och inte global. Typ 1/20-upplösning. Inte 20/16. Redrum är ju låst till att alla spår har samma längd tyvärr, och som sagt begränsad till de vanliga underdelningarna. Det gäller nog de flesta daws iofs, jag bara undrade om någon hade hittat den lösning.
    Jag skulle använda den vanliga sequencern och ctrl dra i längden på midiklippet. Då kan du ändra uppspelningshastighet på enskilda spår (som är inspelade) som spelar från samma Redrum tex.
    Då kan du få precis vilken upplösning som helst.

    Eller helt enkelt köra flera Redrums för att uppnå det du vill.
    När du är klar kan du köra ut spåren till miditracks och sedan spela upp dessa i vanliga sequencern från en och samma Redrum.
    Senast redigerat av drloop den 2021-03-17 klockan 08:02.

  21. #21
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    jisses. PF, du har uppenbarligen inte förstått vad jag vill göra. Apropå kunskapsmässiga tillkortakommanden.

    Du har inte heller läst VEM som skriver om vad som är en DAW värd namnet. Jag har inte kritiserat din älskling, utan ställt en fråga. Svaret verkar vara nej.

    De som pratar om polyrytmik i senaste videon pratar egentligen om polymetrik fast de inte vet det. Det är inte polymetrik jag vill ha. Det står också i mitt första inlägg.

  22. #22
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle använda den vanliga sequencern och ctrl dra i längden på midiklippet. Då kan du ändra uppspelningshastighet på enskilda spår som spelar från samma Redrum tex.
    Jo, att placera midinoter eller samplingar fritt är inte riktigt samma arbetssätt som en sequencer. Men går ju såklart.

  23. #23
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hade jag gjort det med modularen så hade jag använt mig av LFO:er som klockar varsin sequencer, men det kanske inte går i Reason?

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Nä det verkar inte gå, har letat och testat en del. LFOerna i exempelvis pulsar verkar ockå svåra att ställa in precis, men kan inte knappa in frekvens med siffror utan man får välja mellan ganska grovt utplacerade hack.

    Förutom Thors sequencer, den går att klocka externt. Den är för övrigt bäst på konstiga rytmer, men inte precis exakt 20:delar till exempel. Kanske att det går med steglängd men jag fick inte till det igår kväll. Den går också inte att spara flera sekvenser i och växla mellan utan är en ren old school max 16 steg ”analog” sequencer. Ändå fint med ställbar steglängd.

  25. #25

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, att placera midinoter eller samplingar fritt är inte riktigt samma arbetssätt som en sequencer. Men går ju såklart.
    Du kan skapa en puls med hjälp av sequencerspåret genom att ctrl dra ett spår och klocka/trigga en sequencer på så sätt. Då får du det du vill uppnå.

    När du gjort ovan skulle jag också prova att kopiera en groove och importera den till groove funktionen. Kan funka.

    Gissar att du har provat Cycling 74 MAX, det är nog det perfekta valet för det du vill uppnå.
    Senast redigerat av drloop den 2021-03-17 klockan 08:22.

  26. #26
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran

  27. #27
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan skapa en puls med hjälp av sequencerspåret genom att ctrl dra ett spår och klocka/trigga en sequencer på så sätt. Då får du det du vill uppnå.

    När du gjort ovan skulle jag också prova att kopiera en groove och importera den till groove funktionen. Kan funka.

    Gissar att du har provat Cycling 74 MAX, det är nog det perfekta valet för det du vill uppnå.
    Hm, menar du att du klockar sequencern annorlunda eller bara timestretchar ett pattern som du har copyat till tracket? (swenglish!!) Det är ju en workaround att stretcha runt grejer, något som jag har varit intresserad av att experimentera med. Men vill man börja flytta runt noterna i efterhand är man igen låst i Reasons uppsättning av snap to grid (eller snap to 44100 samples per sekund, om man vill gå PFs väg).

    Men jag trivs inte riktigt med reasons transport, så ska jag sträcka omkring filer gör jag det nog hellre i reaper (med sample-spelare eller direkt sträckning av ljudfiler).

    Hm, kanske skulle kika på bitwig...

    Jo, MaxMSP kan jag, men vill helst inte använda flera olika program som ska prata, kanske lite konservativt av mig men jag tror itne det kommer rulla bra.
    Grejen är ju att jag gillar att Reason är lite begränsat, att liksom bråka emot och få det att låta fel ändå. Man kan göra mycket så. Men just den här begränsningen är störig (och egentligen inte ett exempel på att något låter trasigt, bara inte 100% västerländskt begripligt. Trasiga off-mönster gjorde jag med två Thors och två redrums igår, det gick lätt)

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan man - gillar inte popupgrejen med vsts i reason. Ska man VSTa kan jag lika gärna använda ett annat program, tycker jag.

    För MaxMSP går väl inte att ladda som vst? de har låst sig till Live?

  28. #28
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Och ja, MaxMSP är ju grymt, men då ska jag kapa instrumentet, inte riktigt det jag är ute efter med mitt reason-duttande.

  29. #29

    Veteran
    Om du stretchar tex en 1/15 från tex en redrum till en takt och sedan använder denna för att trigga en sequenser så får du det du vill ha. En sequencer som du kan programera med 1/15 per takt.

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok, men då triggar den individuella noter i sequencern, inte stegar fram sequencern? (motsvarande jgbs modular-tips)

  31. #31
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För MaxMSP går väl inte att ladda som vst? de har låst sig till Live?
    gen-kod ska väl gå att exportera till VST Men vet inte hur enkelt det är, gissar att det inte bara är att klicka export direkt... Sen vet jag inte heller hur det fungerar med MIDI-effekter vs audioeffekter men jag antar att det skulle gå att bygga något som tar klocksignaler in och skickar Reason-gates med valbar relation till klockhastigheten.

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    gen-kod ska väl gå att exportera till VST Men vet inte hur enkelt det är, gissar att det inte bara är att klicka export direkt... Sen vet jag inte heller hur det fungerar med MIDI-effekter vs audioeffekter men jag antar att det skulle gå att bygga något som tar klocksignaler in och skickar Reason-gates med valbar relation till klockhastigheten.
    Hehe, jo, men DET är inte lösningen :-)

  33. #33

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, men då triggar den individuella noter i sequencern, inte stegar fram sequencern? (motsvarande jgbs modular-tips)
    Jag använder den här när jag triggar med olika källor, inte gratis dock.
    https://www.reasonstudios.com/shop/r...log-sequencer/

    Finns dessutom en massa gratis CV tools att ladda hem.

  34. #34

    Veteran
    Du kan sätta Arpeggitaron på free och få ut en synksignal från den.

    Och det finns lattjolajbans CV delayer som du kan använda dig för att skapa lite bananas rytmik.
    https://www.reasonstudios.com/shop/r...gnal-repeater/

    - - - Uppdaterad - - -

    Alla exempel ovan är saker jag använder själv i olika tillämpningar.

  35. #35
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok, men var ska jag koppla in synksignalen? Inte i Redrum, i alla fall. Om den hade haft en step-input som ökade hade det gått (hade varit skoj).

    Men tack för tipsen. Har använt några av dem på lite olika sätt förut, men mest manipulerat tempot. Jag tror helt enkelt inte Reason kan göra det jag vill.

  36. #36

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, men var ska jag koppla in synksignalen? Inte i Redrum, i alla fall. Om den hade haft en step-input som ökade hade det gått (hade varit skoj).

    Men tack för tipsen. Har använt några av dem på lite olika sätt förut, men mest manipulerat tempot. Jag tror helt enkelt inte Reason kan göra det jag vill.
    https://www.reasonstudios.com/shop/r...log-sequencer/

    Eller in i Thor sequencern, så har jag gjort.

  37. #37
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, precis. Men då har man uppnått något som är helt osynkat mot tempo. Och Thor kan ju rulla fritt i sig utan arpeggiatorn, dessutom med olika steglängd per steg.

  38. #38

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, precis. Men då har man uppnått något som är helt osynkat mot tempo. Och Thor kan ju rulla fritt i sig utan arpeggiatorn, dessutom med olika steglängd per steg.
    Nej eftersom du tar synken som du har inspelat ifrån den vanliga sequencern.
    Och du kan ta ut CV signaler från Thor för att styra nåt annat också, allt styrt av en puls från sequencern med tex 15 triggar per takt.

    Ta en Dr Octorex på spåret med 15 triggar per takt och skicka CV signal till en sequencer antingen den som kostar pengar eller Thor sequencern.
    Då får du det precis som du vill ha det.
    Senast redigerat av drloop den 2021-03-17 klockan 12:00.

  39. #39

    Veteran
    Jag kör Reason 11 så om du har 11 kan jag skicka över ett exempel.

  40. #40
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att sedan ta reda på vad hetere Googolplex alltså det obegränsade talet upphöjt ett obegränsat antal gånger
    Fasen vad du blev triggad då!

    Men här är lite information till dig när du vaknat idag:
    En googolplex inget obegränsat tal på något vis. Det är är en etta med en googol nollor efter sig.
    En googol är 10^100, dvs en etta med hundra nollor efter, och kan också benämnas tio sexdeciljarder.

    Sen finns det även googolplexian och googoltriplex.

    You're welcome.

  41. #41
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...rant...
    Svara på hur man gör då istället för att posta tre meter irrelevant reason-relaterat.

    Jag gissar att det inte går. Jag tror ärligt talat det är få DAW:s som kommer tillåta dig att sätta grid:en till 1/20-del. Brukar ju oftast vara någon 1/tvåpotens, och därtil triol. Man får ju gå rätt långt bak innan man hittar något som kan representera 1/20-del jämnt. (Man får väl nöja sig när felet är mindre än en sample? =) )

    I live går:ish det med note-transform-slidern, men inte direkt i grid såvitt jag vet. Man får rita 20 16-delar, markera dem, och sen "skala" dem tills den sista hamnar där man vill. Finns det något liknande i reason?
    Senast redigerat av rydan den 2021-03-17 klockan 16:51.

  42. #42
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det är ju bara att ta fram miniräknaren och ta reda påvilka samples midinoterna ska falla!

    Jo, men då är man utanför sequencers och den biten vilket jag ville slippa.

    I Live finns ju M4L... jag lekte faktiskt med tanken på live eller bitwig idag. Har testat lice för många år sedan men gillade det inte. Men skulle kanske kunna fixa mina sequencergrejer i det, och ev. till och med spela live. Och integrera maxmsp.
    Hmmm. Ingår m4l om man har max och skaffar live?

  43. #43

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svara på hur man gör då istället för att posta tre meter irrelevant reason-relaterat.

    Jag gissar att det inte går. Jag tror ärligt talat det är få DAW:s som kommer tillåta dig att sätta grid:en till 1/20-del. Brukar ju oftast vara någon 1/tvåpotens, och därtil triol. Man får ju gå rätt långt bak innan man hittar något som kan representera 1/20-del jämnt. (Man får väl nöja sig när felet är mindre än en sample? =) )

    I live går:ish det med note-transform-slidern, men inte direkt i grid såvitt jag vet. Man får rita 20 16-delar, markera dem, och sen "skala" dem tills den sista hamnar där man vill. Finns det något liknande i reason?
    Svaret finns i mitt inlägg ovan, går alldeles utmärkt.

  44. #44

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju bara att ta fram miniräknaren och ta reda påvilka samples midinoterna ska falla!

    Jo, men då är man utanför sequencers och den biten vilket jag ville slippa.

    I Live finns ju M4L... jag lekte faktiskt med tanken på live eller bitwig idag. Har testat lice för många år sedan men gillade det inte. Men skulle kanske kunna fixa mina sequencergrejer i det, och ev. till och med spela live. Och integrera maxmsp.
    Hmmm. Ingår m4l om man har max och skaffar live?
    Som sagt, jag kan skicka ett projekt till dig som visar hur man gör. Om det är hjälp du vill ha.

  45. #45
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt, jag kan skicka ett projekt till dig som visar hur man gör. Om det är hjälp du vill ha.
    Ja. Nu var det i o f s svar till PF innan jag läst klart. Men även det är ju workaround, och inte direkt i note-grid såvitt jag förstår. (Vilket givetvis är helt OK om det löser problemet)

  46. #46
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Men visst, få om ens någon daw tillåter 20/20-takt. Reaper klarar nog helt godtyckliga taktarter i grid (såklart) men lämnar en del övrigt att önska.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt, jag kan skicka ett projekt till dig som visar hur man gör. Om det är hjälp du vill ha.
    Nä, det är lugnt, jag fattar workarounden, men det är den sortens fulhack jag ville slippa. Tack ändå.

  47. #47
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör Reason 11 så om du har 11 kan jag skicka över ett exempel.
    Såg inte detta. Men nej jag har 10 intro tyvärr, filerna är olika (i onödan kan man tycka). Trist av reason. Fick jag säga så?

  48. #48

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men visst, få om ens någon daw tillåter 20/20-takt. Reaper klarar nog helt godtyckliga taktarter i grid (såklart) men lämnar en del övrigt att önska.

    - - - Updated - - -



    Nä, det är lugnt, jag fattar workarounden, men det är den sortens fulhack jag ville slippa. Tack ändå.
    Mycket enkelt att generera ett spår som ger dig synken. Ta kvantiserade 8 delar eller vad du vill 16 delar. Välj antal midinoter klipp av clipet efter sista noten tex nummer 15 och stretcha alt komprimera midifilen till vald takt en eller flera och voila du får ett synkspår som ger dig ett trigg format för att skapa precis vad du vill.

    Kan inte se att det är en workaround utan en möjlighet.

    Eller kör MAX fristående, det hade jag gjort.

  49. #49
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jo, visst. Men det inte det jag var ute efter riktigt. Tack ändå för alla tips :-)

  50. #50

    Veteran
    Ok då vet jag.
    Vore bra om du formulerar frågan på ett sätt att du kan bli hjälpt, för frågan i början är det jag besvarar och har lagt tid på ...

  51. #51
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Om jag har uttryckt mig otydligt var det inte för att vara taskig, men redan när du började svara skrev jag att jag hade koll på dylika workarounds och att det inte var sådant jag var intresserad av. Titeln är nog lite missvisande även om jag tycker att frågan är ganska tydligt formulerad. Jag anade att folk skulle tipsa om sequencerlängd (lite som PF gjorde) så jag ville vara tydlig med att jag inte letade efter sånt.

  52. #52
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag förstår inte riktigt behovet (för jag är väldigt 4/4 men med en böjelse för sväng) men älskar frågeställningen och tänker lite att borde inte bland det lättaste för vem som helst som kodar en DAW vara att göra sequencsers som delar vad som helst med vad som helst? Det finns mängder av halvtaskiga algoritmer för att stretcha audio i alla möjliga vektorer och riktningar men lite mer kreativa paletter saknas kan jag känna. Och då måste ju ändå datorer vara ens bästa vänner när det kommer till knäppa taktarter, för som i nedan:
    https://youtu.be/M_8iD5xS1hI

    Det är tydligen svårt som RÄVA att spela så då är det ju dags att låta maskinerna göra jobbet! Släpps 32'dels arpeggion och släpp fram lite 13/8!

  53. #53
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-03-18 kl. 00.32.44.png 
Visningar:	7 
Storlek:	11,4 KB 
Id:	100431

    Man kan göra exakt vad som helst men man måste kunna programmet.

    Vill du ställa frågan tydligt så spela in en video där du i detalj beskriver vad du försöker uppnå så kan både jag och loopen med lätthet berätta hur man går till väga.

    Folk har gjort skumjazz och drum'n'bass i alla former med det i åratal. Släppt plattor. Vidgat cirklarna för elektronisk musik. Ett sånt program är inte begränsat.

  54. #54

    Veteran
    https://soundcloud.com/dabene/3o5trigg3

    Kan inte släppa detta riktigt...

    Ljudfilen ovan är två sequencerspår spelade av Thor som har 3 triggers respektive 5 triggers per takt.
    Som refens kör jag en trumloop som är 4/4 så att det tydligt framgår hur referensen är.
    Dessa punkter blir off grid och inte som att ställa steps i en sequencer.
    Är det inte detta du vill göra oljud?

    Hur gör man? Busenkelt, ta ett spår med tex 16delar spelade på c1, lägg en Dr Ocotrex på spåret och muta den i audiokanalen.
    Nu kan du klippa var du vill i spåret och ta med tex 7 triggpunkter och sedan dra ut clipet till en hel takt så får du 7 trigg punkter som du skickar ut från Dr OctoRex via gate out till Gate in på Thor sequencern och ställer sequencern till step.
    Voila du kan nu köra hur du vill i den nya "griden" ...

    Inte för komplicerat att åstakomma, exemplet ovan gjorde jag på under 2 minuter.
    Senast redigerat av drloop den 2021-03-18 klockan 06:52.

  55. #55
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte riktigt behovet (för jag är väldigt 4/4 men med en böjelse för sväng) men älskar frågeställningen och tänker lite att borde inte bland det lättaste för vem som helst som kodar en DAW vara att göra sequencsers som delar vad som helst med vad som helst? Det finns mängder av halvtaskiga algoritmer för att stretcha audio i alla möjliga vektorer och riktningar men lite mer kreativa paletter saknas kan jag känna. Och då måste ju ändå datorer vara ens bästa vänner när det kommer till knäppa taktarter, för som i nedan:
    https://youtu.be/M_8iD5xS1hI

    Det är tydligen svårt som RÄVA att spela så då är det ju dags att låta maskinerna göra jobbet! Släpps 32'dels arpeggion och släpp fram lite 13/8!
    Jag är sån bara. Det första jag gjorde i reason (för länge sedan) var någon sorts kvartstonsambient. Det gick bra. Det första jag gjorde i logic (förutom att spela in metal med onödigt många taktartsbyten) var att göra musik med testoscillatorn.

    Med det sagt, 13/8 är inte ett exempel på vad jag vill göra nu (och det är både lätt att göra i reason och ganska lätt att spela). Jag vill ändra underdelningen, alltså den andra siffran i taktartsbråket. 5/10-takr. Osv.

    Jag gillar också 4/4 med sväng :-)

  56. #56
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-03-18 kl. 00.32.44.png 
Visningar:	7 
Storlek:	11,4 KB 
Id:	100431

    Man kan göra exakt vad som helst men man måste kunna programmet.

    Vill du ställa frågan tydligt så spela in en video där du i detalj beskriver vad du försöker uppnå så kan både jag och loopen med lätthet berätta hur man går till väga.

    Folk har gjort skumjazz och drum'n'bass i alla former med det i åratal. Släppt plattor. Vidgat cirklarna för elektronisk musik. Ett sånt program är inte begränsat.
    Varför påstår du att jag inte kan programmet? Finns det en dold funktion som får sequencern i Redrum, eller grid i transporten, att kvantisera mot något annat än 16/8/triol och den där vanliga listan med värden?

    Jag har ställ frågan tydligt men du fattar ju inte vad jag vill. Du kan svara på vilken tråd som helst men först måste du lära dig terminologin!

    Jaså, finns det konstig musik gjord i reason?? Det hade jag ingen aning om. Som, typ denna?

    https://www.99musik.se/showthread.ph...8-%C2%96-mpy3k



    Där finns det: helt okvantiserade rytmer (grid av), sequencers och arpeggiatorer vars underdelning moduleras av LFO via combinator, sträckta och på andra sätt manipulerade rytmer, handspelade (på tangentbordet) snubbelrytmer, och ja, det finns också sequencers med annan längd än 16.

    Reason kan göra det men det kan också vara begränsat. Det finns helt enkelt vissa saker programmet inte kan göra, eller där man måste göra bökiga kullerbyttor för att få det att göra dem. Jag vet, för jag har gjort dem.

    Ps. Vad fan ska bilden på play och rec betyda?

  57. #57
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför påstår du att jag inte kan programmet? Finns det en dold funktion som får sequencern i Redrum, eller grid i transporten, att kvantisera mot något annat än 16/8/triol och den där vanliga listan med värden?

    Jag har ställ frågan tydligt men du fattar ju inte vad jag vill. Du kan svara på vilken tråd som helst men först måste du lära dig terminologin!

    Jaså, finns det konstig musik gjord i reason?? Det hade jag ingen aning om. Som, typ denna?

    https://www.99musik.se/showthread.ph...8-%C2%96-mpy3k



    Där finns det: helt okvantiserade rytmer (grid av), sequencers och arpeggiatorer vars underdelning moduleras av LFO via combinator, sträckta och på andra sätt manipulerade rytmer, handspelade (på tangentbordet) snubbelrytmer, och ja, det finns också sequencers med annan längd än 16.

    Reason kan göra det men det kan också vara begränsat. Det finns helt enkelt vissa saker programmet inte kan göra, eller där man måste göra bökiga kullerbyttor för att få det att göra dem. Jag vet, för jag har gjort dem.

    Ps. Vad fan ska bilden på play och rec betyda?
    Svär lagom.

    Ser du inte det så kan du måhända inte programmet?

    Nu ska jag lyssna på den konstiga musiken.

  58. #58
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://soundcloud.com/dabene/3o5trigg3

    Kan inte släppa detta riktigt...

    Ljudfilen ovan är två sequencerspår spelade av Thor som har 3 triggers respektive 5 triggers per takt.
    Som refens kör jag en trumloop som är 4/4 så att det tydligt framgår hur referensen är.
    Dessa punkter blir off grid och inte som att ställa steps i en sequencer.
    Är det inte detta du vill göra oljud?

    Hur gör man? Busenkelt, ta ett spår med tex 16delar spelade på c1, lägg en Dr Ocotrex på spåret och muta den i audiokanalen.
    Nu kan du klippa var du vill i spåret och ta med tex 7 triggpunkter och sedan dra ut clipet till en hel takt så får du 7 trigg punkter som du skickar ut från Dr OctoRex via gate out till Gate in på Thor sequencern och ställer sequencern till step.
    Voila du kan nu köra hur du vill i den nya "griden" ...

    Inte för komplicerat att åstakomma, exemplet ovan gjorde jag på under 2 minuter.
    Nej, och du har ju förstått vad jag vill. Men det jag verkligen vill är att slippa klippa upp midifiler och sträcka omkring dem. Då måste jag liksom göra rytmera i en sequencer (utan att kunna höra hur det låter), och sedan skutta ut dem till transporten och hålla på och slita och dra i dem. Först sedan kan jag höra resultatet. Om jag sedan vill ändra något, typ lägga till en not, får jag köra helt utan snap, eftersom reason annars kommer tvinga in noterna i sina vanliga rutnät. Eller tejpa ett millimeterpapper med eget grid över skärmen, eller gå tillbaks till sequencern och göra om det. Det går, men i jämförelse med att använda redrum och bara trycka i några noter är "under två minuter" ganska lång tid.

    Jag menar alla upptänkliga rytmer går ju att rita i transporten, ändå använder folk sequencers och arpeggiatiorer... Det är för att det är roligt och snabbt. De workarounds som har tipsats om i tråden (tack!) är inte det.

  59. #59
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svär lagom.

    Ser du inte det så kan du måhända inte programmet?

    Nu ska jag lyssna på den konstiga musiken.
    Det är inte farligt med svordomar. Dina inlägg i tråden är mångt otrevligare men på ett smygande vis.

    Ser du 1/20 här? Vilken level ska man ha för att se de hemliga värdena? Jag kan inte skärmdumpa menyn för snap i transporten pga windows, men den har samma värden. Finns det fler? Upplys mig då istället för att insinuera sakr.

    Bifogad fil 100435

  60. #60
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan göra exakt vad som helst men man måste kunna programmet.
    Perfekt. Du som bevisligen kan det får berätta.

    Enkelt uttryckt. Hur får man grid:en att bli 20 jämnt fördelade noter/takt i en låt som är ställd i 4/4. (Att bara ställa till 20/8 vore ju enkelt, men då går det ju inte att sen kombinera det med 17 jämnt fördelade noter/takt t ex.) Jag tror inte det går i Ableton Live. Jag tror inte det går i Cubase, i alla fall inte på den tid jag körde cubase. Hur gör man i Reason? Skulle vara coolt om det gick!
    Senast redigerat av rydan den 2021-03-18 klockan 09:34.

Liknande ämnen

  1. Fast i C-träsket
    Av Max i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 117
    Senaste inlägg: 2017-05-08, 21:52
  2. Kört fast
    Av zeb i forum Inspelning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-07, 21:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •