Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 117 av 117

Ämne: Fast i rutnätet

  1. #61
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Räcker väl med 5/4-takt?

  2. #62

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, och du har ju förstått vad jag vill. Men det jag verkligen vill är att slippa klippa upp midifiler och sträcka omkring dem. Då måste jag liksom göra rytmera i en sequencer (utan att kunna höra hur det låter), och sedan skutta ut dem till transporten och hålla på och slita och dra i dem. Först sedan kan jag höra resultatet. Om jag sedan vill ändra något, typ lägga till en not, får jag köra helt utan snap, eftersom reason annars kommer tvinga in noterna i sina vanliga rutnät. Eller tejpa ett millimeterpapper med eget grid över skärmen, eller gå tillbaks till sequencern och göra om det. Det går, men i jämförelse med att använda redrum och bara trycka i några noter är "under två minuter" ganska lång tid.

    Jag menar alla upptänkliga rytmer går ju att rita i transporten, ändå använder folk sequencers och arpeggiatiorer... Det är för att det är roligt och snabbt. De workarounds som har tipsats om i tråden (tack!) är inte det.
    Nej det är nog du som inte förstår.
    När jag väl gjort en trigg och stretchat i midi sequencern så triggar den tex sequencern i Thor där du i realtid kan programera stepsen och lyssna samtidigt i realtid hur det blir.
    Du kan alltså stepprogramera både noter och uppehåll enligt den grid du själv bestämmer i sequencern som triggar tex Thor sequencern.
    Du kan ju dessutom spara undan och döpa de olika clipen för framtida bruk i en template så behöver du inte klippa och klista utan bara kopiera den takt du vill ha och blanda helt vilt.

    Tycker det verkar uppfylla dina krav eller?

  3. #63
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Räcker väl med 5/4-takt?
    Inte om du i nästa klipp vil ha 17 noter/takt.

    I o f s. Kan du ställa taktart per block/klipp/whatever det heter i reason? (Fast det räcker ju inte heller riktigt, för då måste man även kunna ställa hur långt det blocket ska vara i arrangemanget s a s, annars blir det ju bara att blocket loop:ar icke-4/4...)
    Senast redigerat av rydan den 2021-03-18 klockan 09:51.

  4. #64

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Perfekt. Du som bevisligen kan det får berätta.

    Enkelt uttryckt. Hur får man grid:en att bli 20 jämnt fördelade noter/takt i en låt som är ställd i 4/4. (Att bara ställa till 20/8 vore ju enkelt, men då går det ju inte att sen kombinera det med 17 jämnt fördelade noter/takt t ex.) Jag tror inte det går i Ableton Live. Jag tror inte det går i Cubase, i alla fall inte på den tid jag körde cubase. Hur gör man i Reason? Skulle vara coolt om det gick!
    Se mina svar om hur man gör det via triggad sequencer.
    Busenkelt

  5. #65
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Inte ens om jag blir en pigg 200-åring en vacker dag lär jag se meningen med det.

  6. #66
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Perfekt. Du som bevisligen kan det får berätta.

    Enkelt uttryckt. Hur får man grid:en att bli 20 jämnt fördelade noter/takt i en låt som är ställd i 4/4. (Att bara ställa till 20/8 vore ju enkelt, men då går det ju inte att sen kombinera det med 17 jämnt fördelade noter/takt t ex.) Jag tror inte det går i Ableton Live. Jag tror inte det går i Cubase, i alla fall inte på den tid jag körde cubase. Hur gör man i Reason? Skulle vara coolt om det gick!
    Jag tror också det är ytterst ovanligt. Men ... precis som jag trodde klarar Reaoer det. Allt som är en siffer-ruta kan man skriva tamigfan vad man vill i. Älskar det programmet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	reaper kan göra aaaaaaallt.JPG 
Visningar:	7 
Storlek:	29,5 KB 
Id:	100436

    Dock bara ett grid i taget :-)

  7. #67
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det är nog du som inte förstår.
    När jag väl gjort en trigg och stretchat i midi sequencern så triggar den tex sequencern i Thor där du i realtid kan programera stepsen och lyssna samtidigt i realtid hur det blir.
    Du kan alltså stepprogramera både noter och uppehåll enligt den grid du själv bestämmer i sequencern som triggar tex Thor sequencern.
    Du kan ju dessutom spara undan och döpa de olika clipen för framtida bruk i en template så behöver du inte klippa och klista utan bara kopiera den takt du vill ha och blanda helt vilt.

    Tycker det verkar uppfylla dina krav eller?
    Ok, det är lite närmre. Men Thors sequencer är ändå inte mycket bättre än grid, man kan exempelvis inte byta pattern lätt (eller alls), då får man typ ha olika Thors? Eller jo, man kan ju automatisera de individuella rattarna och knapparna på stegen.

    Faktiskt bättre än jag trodde, jag ska nog testa det i framtiden. Jag har länge velat göra isotrytmik också nämligen, men har haft svårt att få till det med Reasons sequencrar. Tack!

  8. #68
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Räcker väl med 5/4-takt?
    Nej. se https://music.stackexchange.com/ques...-vs-polyrhythm

    5/4 är inte samma som 4/5. Precis som att 4/4 inte är samma som 5/5.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se mina svar om hur man gör det via triggad sequencer.
    Busenkelt
    synd att Thor är den enda sequencern som vill triggas så :-( Det är nästan som att ... redrum ... är ... begränsad?

    I just det här hänseedet alltså. Det betyder inte att man inte kan göra normal eller onormal musik på den.

  9. #69
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte ens om jag blir en pigg 200-åring en vacker dag lär jag se meningen med det.
    Du är inte bara inskränkt, du är stolt över det!

    obs. skämt med så kallad glimt i ögat.

  10. #70
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror också det är ytterst ovanligt. Men ... precis som jag trodde klarar Reaoer det. Allt som är en siffer-ruta kan man skriva tamigfan vad man vill i. Älskar det programmet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	reaper kan göra aaaaaaallt.JPG 
Visningar:	7 
Storlek:	29,5 KB 
Id:	100436

    Dock bara ett grid i taget :-)
    Är väl även reaper som kan swing:a griden väl?

  11. #71
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du är inte bara inskränkt, du är stolt över det!

    obs. skämt med så kallad glimt i ögat.
    Mja men absolut, jag ser inga skäl att överge 4/4 personligen. Dock spelar jag ibland in helt utan klick och bara improviserar. Om 200 år kommer det finnas matematiska modeller för att hitta variationsfaktorn i ett sådant upplägg.

  12. #72

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej. se https://music.stackexchange.com/ques...-vs-polyrhythm

    5/4 är inte samma som 4/5. Precis som att 4/4 inte är samma som 5/5.

    - - - Updated - - -



    synd att Thor är den enda sequencern som vill triggas så :-( Det är nästan som att ... redrum ... är ... begränsad?

    I just det här hänseedet alltså. Det betyder inte att man inte kan göra normal eller onormal musik på den.
    Finns ganska många andra sequencers i Reason shoppen.
    https://www.reasonstudios.com/shop/browse/?q=sequencer
    Bara att surfa runt och välja vapen!

  13. #73
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror också det är ytterst ovanligt. Men ... precis som jag trodde klarar Reaoer det. Allt som är en siffer-ruta kan man skriva tamigfan vad man vill i. Älskar det programmet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	reaper kan göra aaaaaaallt.JPG 
Visningar:	7 
Storlek:	29,5 KB 
Id:	100436

    Dock bara ett grid i taget :-)
    Jaha jag kollade i Reason, till slut.

    Här har du lösningen. Tracket Transport låter dig automatisera tidssignaturen helt fritt. Du har ett antal givna signaturer att välja mellan men du kan även mata in din egen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-03-18 kl. 10.06.27.png 
Visningar:	28 
Storlek:	44,6 KB 
Id:	100437

  14. #74
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är väl även reaper som kan swing:a griden väl?
    Det tror jag den kan, ja. Inne i pianorullen i alla fall (där kan man nog ha olika grids förresten...)

  15. #75
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är väl även reaper som kan swing:a griden väl?
    Ja, med ställbar swing. Däremot får man inte välja underdelning lika fritt där. Det går dock (bara!) att ha 16-delar osv. fast taktarten för tillfället är 5/5.

    Man kan ställa in sväng, sen flytta, sen ställa in sväng.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	reaper swing men inga tjugondelar .-U.JPG 
Visningar:	7 
Storlek:	104,2 KB 
Id:	100439

  16. #76
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha jag kollade i Reason, till slut.

    Här har du lösningen. Tracket Transport låter dig automatisera tidssignaturen helt fritt. Du har ett antal givna signaturer att välja mellan men du kan även mata in din egen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-03-18 kl. 10.06.27.png 
Visningar:	28 
Storlek:	44,6 KB 
Id:	100437
    Prova att ställa in 5/5. Min "rättade" till 5/8. Som sagt, jag pratar inte om taktarter, har aldrig bett om hjälp med taktarter i denna tråden.

    Det är alltså inte lösningen på mitt problem. För Reason kan inte göra det jag vill.

  17. #77
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mja men absolut, jag ser inga skäl att överge 4/4 personligen. Dock spelar jag ibland in helt utan klick och bara improviserar. Om 200 år kommer det finnas matematiska modeller för att hitta variationsfaktorn i ett sådant upplägg.
    Vem har sagt något om att överge 4/4? Jag gör massa musik i 4/4. Senaste musiken jag har i egen musik är tyyp i 4/4. Eller i alla fall i vanliga taktarter och med samma tempo, är nog 4/4 som grund.

  18. #78

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prova att ställa in 5/5. Min "rättade" till 5/8. Som sagt, jag pratar inte om taktarter, har aldrig bett om hjälp med taktarter i denna tråden.

    Det är alltså inte lösningen på mitt problem. För Reason kan inte göra det jag vill.
    Jo om du gör på mitt sätt !

  19. #79
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo om du gör på mitt sätt !
    Det verkar omöjligt att få grid att snappa till annat än vanliga (16, 12 32, 8) underdelningar, även med ditt sätt.

  20. #80
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    (Bortklippt lång ovidkommande utläggning av mig)

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är sån bara.
    Det gillar jag!

    Och efter att ha läst lite mer förstår jag, kanske, vad du vill göra men vet inte alls hur eller om man kan göra det.

  21. #81
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Bortklippt lång ovidkommande utläggning av mig)



    Det gillar jag!

    Och efter att ha läst lite mer förstår jag, kanske, vad du vill göra men vet inte alls hur eller om man kan göra det.
    :-)

    Man kan inte, typ. Finns lite hackiga sätt att åstadkomma det, (drloops tips) och man kan ju spela själv eller importera midifiler osv. Men i te i bemärkelsen får Reason att spela med och förstå annat än vanliga underdelningar, nej. Men om du tror att det inte går låter det som att du har förstått vad jag vill

  22. #82
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tack som tusan för tråden Oljud, jag experimenterade loss lite och hade mycket kul.

    Nytt track

    https://soundcloud.com/bitleytm/g-em-49-isit-nature

  23. #83
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack som tusan för tråden Oljud, jag experimenterade loss lite och hade mycket kul.

    Nytt track

    https://soundcloud.com/bitleytm/g-em-49-isit-nature
    så lite så. Lite svårt att höra underdelningarna i den, men det lät spontant mer som olika längder än olika underdelningar.

    Niondelar är ju en av de lättare av de "konstiga" underdelningarna att spela, det är ju bara trioler i trioler. Tycker 5- eller 10-oler är svårare.

    - - - Updated - - -

    (inte så att svårhet är något eftersträvansvärt alltså, menar bara att 9-oler låter ganska bekant även för sådana som inte ens kan spela en enkel triol)

  24. #84
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Vilken härligt avancerad tråd detta blev! Jag tror inte nån har nämnt Tool-fönstret än. Där lärde jag mig nyligen hur man göra kvintoler, septoler etc etc. Kolla här:


    https://youtu.be/1QVzy-sog20

    Kanske kan detta hjälpa dig ett steg på vägen?

  25. #85
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Jag har inte fördjupat mig i frågan, men såg den här i dagens nyhetsbrev, den kanske fixar biffen?
    Dessutom 50% rabatt just nu.

    https://www.reasonstudios.com/shop/r...ion/sequences/

  26. #86
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte fördjupat mig i frågan, men såg den här i dagens nyhetsbrev, den kanske fixar biffen?
    Dessutom 50% rabatt just nu.

    https://www.reasonstudios.com/shop/r...ion/sequences/
    Den såg ju bra ut, men svårt att säga utan att kunna klicka på rate-ratten. Undrar om jag borde... lite pillig sequencer också på sätt och vis. så mycket man kan göra :-)

  27. #87
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Stefan Aronsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken härligt avancerad tråd detta blev! Jag tror inte nån har nämnt Tool-fönstret än. Där lärde jag mig nyligen hur man göra kvintoler, septoler etc etc. Kolla här:


    https://youtu.be/1QVzy-sog20

    Kanske kan detta hjälpa dig ett steg på vägen?
    Lite samma som drloops tips om att sträcka ut/trycka in noter. Men tools-rutan verkar ball oavsett, så tack för det tipset.

    Det enklaste är nog att ni på Reason (visst jobbar du där?) lägger till 1/20 osv. i redrums rate-ratt:



    Namn:  reason är otrooooligt begränsat.JPG
Visningar: 187
Storlek:  9,2 KB

  28. #88

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite samma som drloops tips om att sträcka ut/trycka in noter. Men tools-rutan verkar ball oavsett, så tack för det tipset.

    Det enklaste är nog att ni på Reason (visst jobbar du där?) lägger till 1/20 osv. i redrums rate-ratt:



    Namn:  reason är otrooooligt begränsat.JPG
Visningar: 187
Storlek:  9,2 KB
    Efter automatisk punch in/out mellan left och right locator införs...

  29. #89
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Stefan Aronsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken härligt avancerad tråd detta blev! Jag tror inte nån har nämnt Tool-fönstret än. Där lärde jag mig nyligen hur man göra kvintoler, septoler etc etc. Kolla här:


    https://youtu.be/1QVzy-sog20

    Kanske kan detta hjälpa dig ett steg på vägen?
    Det är ju klart nära i alla fall. Ganska precis så man skulle fått gjort i live t ex som jag beskrev tidigare (fast live har en liten slider som skalar noterna istället, men samma funktion i praktiken).

  30. #90
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter automatisk punch in/out mellan left och right locator införs...
    öh?

    (eller en nedfällningsbar mojäng a'la Thor där man kan se alla 64 steg på en gång)

  31. #91
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter automatisk punch in/out mellan left och right locator införs...
    Efter att direkt-till-Youtube-videoredigeringen är klar

  32. #92
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hur funkar det att köra Reaper (Eller egna Max-patchar) som sequencer via loopback-midi? Eller kanske Rewire? Eller tar det bort lite av poängen?

  33. #93
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar det att köra Reaper (Eller egna Max-patchar) som sequencer via loopback-midi? Eller kanske Rewire? Eller tar det bort lite av poängen?
    Det tar bort lite av poängen, men hade absolut kunnat funka.

    Ballast vore Max 3 (alltså pre-audio) i en liten rackmonterad sunkig PowerMac, typ. Alltså i Reason-racket.

  34. #94
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Följer tråden intresserat helt utan att vara reasonanvändare Frågan är ju intressant ur ren musikteoretisk synvinkel. Att "allt" baseras på klassisk västerländsk teori är ju problemet. (Samtidigt är det standard även i de flesta andra kulturers teori att dela upp i 2 eller 3 i olika upplösningar). Själva det alltför självklara tänket att det är ett notradssystem bakom pianorullen står ivägen för frigörelsen. Så vi sitter fast i notvärden och vill vi göra ovanligare underdelningar sitter vi ändå fast i fjärdedelar/åttondelar osv. Nu är ju de där notvärdesdelarna egentligen godtyckliga och kan kallas vad som helst. Nog då för att den allra mesta musik de flesta vill göra blir alldeles logisk under gällande förhållanden, men att det inte finns ett i princip lika vedertaget alternativt "frigjort" system vid det här laget är nästan BARA konstigt. Pinsamt liksom.

    Tänk egentligen hur jävla länge detta har varit onödigt vid det här laget. Redan så gott som de första programmerbara maskinerna kunde ha haft valbar steglängd utan problem.

    (Börjar luta åt utbrytning till kompositionstråden kanske? ursäkta i så fall, men detta är av högsta intresse på flera sätt.)

  35. #95
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk egentligen hur jävla länge detta har varit onödigt vid det här laget. Redan så gott som de första programmerbara maskinerna kunde ha haft valbar steglängd utan problem.

    (Börjar luta åt utbrytning till kompositionstråden kanske? ursäkta i så fall, men detta är av högsta intresse på flera sätt.)
    Japp.

    Reaper är befriande, de löjlar sig inte med begränsningar (i onödan). Läste om Bitwig, de skröt om sin superba 8-bands eq. Det ska väl göra det lätt men varför 8?? I reapers eq kan man ha godtyckligt antal och alla kan vara av den sort man vill. Kanske inte alltid användbart, men så har den typ bara fem som standard – användaren själv vår välja att lägga till fler. Samma med band i multibandskompressorn, delayn i delayet, pitch shifters i pitch shiftern... och så vidare. Och man kan ta ett band och MATA IN FREKVENSEN MED SIFFROR.
    Det var det som fick mig att vilja använda reaper, från Logic. Där är automationen så lågupplöst att jag inte kunde använda den (tror jag automatiserade frekvensen på ett eq-band. Det var liksom som att sitta med ett midistyrt eq ). I reaper kan man klicka på en punkt och KNPAPA in VÄRDET man vill ha. Tack och hej, alla andra daws är pastej

    För min del kan tråden gärna handla mer allmänt om underdelningar osv, men det är nog bra att det inte tas i en tråd om alla aspekter av komposition...

  36. #96
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter automatisk punch in/out mellan left och right locator införs...
    För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

  37. #97

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras
    Lite så!

  38. #98

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp.

    Reaper är befriande, de löjlar sig inte med begränsningar (i onödan). Läste om Bitwig, de skröt om sin superba 8-bands eq. Det ska väl göra det lätt men varför 8?? I reapers eq kan man ha godtyckligt antal och alla kan vara av den sort man vill. Kanske inte alltid användbart, men så har den typ bara fem som standard – användaren själv vår välja att lägga till fler. Samma med band i multibandskompressorn, delayn i delayet, pitch shifters i pitch shiftern... och så vidare. Och man kan ta ett band och MATA IN FREKVENSEN MED SIFFROR.
    Det var det som fick mig att vilja använda reaper, från Logic. Där är automationen så lågupplöst att jag inte kunde använda den (tror jag automatiserade frekvensen på ett eq-band. Det var liksom som att sitta med ett midistyrt eq ). I reaper kan man klicka på en punkt och KNPAPA in VÄRDET man vill ha. Tack och hej, alla andra daws är pastej

    För min del kan tråden gärna handla mer allmänt om underdelningar osv, men det är nog bra att det inte tas i en tråd om alla aspekter av komposition...
    Alla DAWs har sina för och nackdelar, jag använder Reaper när jag skall göra tex batchjobb.
    Men för min 4/4 pop är Reaper en riktigt tråkig miljö som är för krånglig för att få ut min kreativitet. Dödar all min lust till musik.
    Så även om jag använder Reaper så är det inget verktyg som jag trivs med när jag gör musik, det är mer ett verktyg för folk med vit rock...

  39. #99
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

  40. #100
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack som tusan för tråden Oljud, jag experimenterade loss lite och hade mycket kul.

    Nytt track

    https://soundcloud.com/bitleytm/g-em-49-isit-nature
    vilken tråd ! o vilken låt detta måste jag prova som är helt fastgjuten i 4/4 ... Bra tips!

  41. #101
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla DAWs har sina för och nackdelar, jag använder Reaper när jag skall göra tex batchjobb.
    Men för min 4/4 pop är Reaper en riktigt tråkig miljö som är för krånglig för att få ut min kreativitet. Dödar all min lust till musik.
    Så även om jag använder Reaper så är det inget verktyg som jag trivs med när jag gör musik, det är mer ett verktyg för folk med vit rock...
    Japp, reaper är inte något man får lust av. Men det är så jävla bra!! Men för att spela in (= rock) är det bra.

    Fast också, https://www.99musik.se/showthread.ph...17#post3556317 hade varit en plåga att göra i reason. dessa fejdar och volymsänkningar och "rotation" av materialet inne i en ljudregion hade gått mycket långsammare och blivit yxigare. Fast crossfade har ju kommit som uppdatering nu. 2020.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	reaper fejdar.JPG 
Visningar:	14 
Storlek:	123,6 KB 
Id:	100469

  42. #102
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Avancerad redigering av audio i Reason gör du med NNXT, annars har ju tracksen mest normalize, pitch, ... inte så mycket som NNXT har. Jag har gjort hur mkt som helst i NNXT och tack vare separata outputs mm så är den faktiskt nyckeln till Reasons mest radikala ljudpåverkan av audio.

  43. #103
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Avancerad redigering av audio i Reason gör du med NNXT, annars har ju tracksen mest normalize, pitch, ... inte så mycket som NNXT har. Jag har gjort hur mkt som helst i NNXT och tack vare separata outputs mm så är den faktiskt nyckeln till Reasons mest radikala ljudpåverkan av audio.
    Haha, just ja. Lite som innan Reason fick audio. Varför lade de ens till audio när NNXT finns?

    Glömde helt bort att låten i länkade tråden bygger till stor del på ändring av uppspelningshastighet. Jag vet att den hade gått att göra i NNXT, och förstår hur, men det hade varit en ren plåga och hade aldrig blivit av. Gjorde en ny låt på samma sätt innan jobbet nu, det hade inte gått i reason. på den tiden.

  44. #104
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du får nog stå där och klaga ensam i motvinden för jag jobbar så att jag utgår från hur programmet ska / kan användas; inte hur jag idealiskt sett möjligen i en önskedröm skulle vilja att det fungerade. Precis som jag gjort i alla år med all utrustning jag någonsin hanterat.

  45. #105
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Du får ju göra som du vill! Och NNXT är garanterat bra för annat ljudtrixande. Men att göra det jag gjorde här är bara bakvänt och ett fulhack. Jag vet för jag gjorde det för 13 år sedan när reason inte hanterade ljudfiler. Det var skitstörigt att backa till början för att kunna hur hur det lät två-tre minuter senare.

  46. #106
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Reason har alltid hanterat ljudfiler. Over and out.

  47. #107
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste om Bitwig, de skröt om sin superba 8-bands eq. Det ska väl göra det lätt men varför 8??
    Alltså det är extremt sällan, om nånsin, jag använder alla 8 band i Live, det är helt enkelt inte praktiskt utan hellre då lägga till en extra eq bara för 8 band till. osv. Så tror jag att dom också tänkte.

  48. #108
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reason har alltid hanterat ljudfiler. Over and out.
    Okej du missförstod mig. Innan det kunde hantera ljudfiler på annat sätt än att spela upp dem i en sampler. Alltså ljudspår. Förstår du nu eller vill du fortfarande inte?

  49. #109
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså det är extremt sällan, om nånsin, jag använder alla 8 band i Live, det är helt enkelt inte praktiskt utan hellre då lägga till en extra eq bara för 8 band till. osv. Så tror jag att dom också tänkte.
    Möjligt. Ändå fegt tycker jag. Tänk om man vill göra en skum resonator? Eller något sånt. Tycker inte 8 band är så mycket om det är en komplex ljudkälla.

    (fast numera kör jag alltid ReEq på master, så kan man ha olika band för mid/side)

  50. #110
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Med risk för att jag fortfarande inte fattat vill jag ändå berätta om vad man kan göra med Bitwig:

    I deras modulära miljö Polygrid finns en sequencer som du kan ge hur många steg du vill. Den delar då upp en takt på det antalet steg. Så medan resten av griden går i 4/4 går den här i 5/5 t.ex. Det blir ju inte superbekvämt och som sagt, kanske inte alls vad du vill ha men det känns flexiblet.

    Bitwig jobbar med ett begrepp som de kallar "fas", det är ett värde som räknas från noll till max på en takt, ur detta värde kan du derivera lite vad du vill, du kan trigga saker när fasvärdet är över en viss nivå eller du kan fade-a saker med hjälp av fasen, du kan också använda moduler som ändrar värden på fasvärdet och på så sätt få sequencers att hoppa osv osv. Det är mycket användbart och roligt!

  51. #111
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med risk för att jag fortfarande inte fattat vill jag ändå berätta om vad man kan göra med Bitwig:

    I deras modulära miljö Polygrid finns en sequencer som du kan ge hur många steg du vill. Den delar då upp en takt på det antalet steg. Så medan resten av griden går i 4/4 går den här i 5/5 t.ex. Det blir ju inte superbekvämt och som sagt, kanske inte alls vad du vill ha men det känns flexiblet.

    Bitwig jobbar med ett begrepp som de kallar "fas", det är ett värde som räknas från noll till max på en takt, ur detta värde kan du derivera lite vad du vill, du kan trigga saker när fasvärdet är över en viss nivå eller du kan fade-a saker med hjälp av fasen, du kan också använda moduler som ändrar värden på fasvärdet och på så sätt få sequencers att hoppa osv osv. Det är mycket användbart och roligt!
    Det låter som det jag menar. Den där grid verkar riktigt fet!!

  52. #112
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter som det jag menar. Den där grid verkar riktigt fet!!
    Jag älskart! Som en DAW med inbyggd Nord Modular, man kan automatisera typ allt från DAWen också så det går att få till det mesta man kan tänka sig.

  53. #113
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja. Velar mellan att skaffa bitwig pga det, eller live pga m4l. Max for live är nog kraftfullare, och jag kan det, men det blir också mer kaninhål att försvinna ner i på gott och ont. Men förmodligen landar det i att jag varken behöver eller har råd med någon av dem :-) men griiiidet ser flott ut.

  54. #114
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Du kan ju alltid köra demot av Bitwig, även om du inte kan spara eller exportera i det läget.

  55. #115
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan ju alltid köra demot av Bitwig, även om du inte kan spara eller exportera i det läget.
    Exakt! Går ju även spela in masterspåret på ett eget klipp som man sen kan plocka ut. (Inte samma sak som att spara såklart. Rekommenderar programmet, har själv kört det sen version 1)
    Senast redigerat av hypercykel den 2021-03-23 klockan 06:54.

  56. #116
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Velar mellan att skaffa bitwig pga det, eller live pga m4l. Max for live är nog kraftfullare, och jag kan det, men det blir också mer kaninhål att försvinna ner i på gott och ont. Men förmodligen landar det i att jag varken behöver eller har råd med någon av dem :-) men griiiidet ser flott ut.
    Max och Live vet jag inget om men Bitwig är nog så mycket kaninhål du vill att det ska vara Eller mer.

  57. #117
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ääh jag törs inte! Har så mycket ändå :-)

Liknande ämnen

  1. Fast i C-träsket
    Av Max i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 117
    Senaste inlägg: 2017-05-08, 21:52
  2. Kört fast
    Av zeb i forum Inspelning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-07, 21:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •