Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Emulering av Yamaha TX816

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Emulering av Yamaha TX816

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-03-13 kl. 21.59.54.png 
Visningar:	39 
Storlek:	608,9 KB 
Id:	100327

    Med mitt reasonrefill 8Z Pro (sajt) så byggde jag upp Yamaha's handskrivna anteckningar för hur de stora TX-816-ljuden var uppbyggda. Utifrån det byggde jag en Combinator med 6 st PX7-enheter och dessa ljud är otroliga att spela med. Pratade om detta tidigare i veckan men tänkte mest gestalta hur det är gjort rent visuellt och hur det "ter sig". Programmeringen kan man dölja / den är dold per default men man kan så klart skruva vidare också. Som komplement till refillet finns 8Z Free och det är gratis, nedladdningslänk finns på sajten. På dessa refills finns också emulering av TX81Z och en massa annat. Jag har inte kommit mig för att göra någon ny video om dessa men det ska göras.

  2. #2
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Coolt! Hur har du lyckats få ut handskrivna anteckningar från Yamaha?

    Enda jag hittat när jag söker lite snabbt är Yamaha TX816 Performance Notes som jag dessutom bläddrade i för en massa år sen.

    En kompis som haft en av dessa rediga forntida pjäser hade den tryckta manualen, dock lagomt gulnad. Vet dock inte ifall gulnade berodde på ålder eller nikotinskador. :-)

    http://www.synthmanuals.com/manuals/...notes_rvgm.pdf

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...så byggde jag upp Yamaha's handskrivna anteckningar för hur de stora TX-816-ljuden var uppbyggda.
    Ja, TX816 är helt monstruös - men vad menar du "hur ljuden var uppbyggda"?

    Är det inställningarna i deras "Performance Notes" (LÄNK HÄR) du menar? Att t.ex "Full Oschestra" består av
    1) Strings 2) Electric Violin 3) Violin 4) Brass 1 5) Brass 2 6) Touch Brass 7) Cello 8) Timpani

    Eller är det ytterligare inställningar du hittat?

    Det fanns ju en diskett som levererades med TX816 som bara kunde läsas av en QX1, innehöll kanske den något annat?

    Men coolt hur som, dom här ljuden måste ju varit utomjordiska när dom först hördes 1984...

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ljuden är så magnifika, det är som att återupptäcka syntvärlden. Det är performances kan man säga japp, där hela 30-kg-racket (eller nåt) används till "ett ljud" med 48 op!

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Men om man stackar 8st TX7 eller Dexed i nödfall, så får man samma möjligheter väl, eller kunde parametrarna påverka mellan dx-motorerna, förutom performance värdena?

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nej då utan jag tror t om Yamaha på den tiden ställde nivåerna manuellt med mixer. En miljard enklare så.

    Har börjat spela in ljuddemos nu och denna Combinator-konstruktion är väldigt CPU-intensiv, faktiskt första gången som jag känner att min numera pensionsdugliga Mac Mini inte riktigt gör ett kanonjobb haha. Körde Motu 828 II som ljudkort och fick sätta buffern på 1024 för att inte slå knasterklackarna i taket.

    Här har vi då stråkar som första exempel.

    https://soundcloud.com/bitleytm/8z-pro-tx-816-strings-sound-demo

  7. #7
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag hade en tx-816 i några år och jag tyckte charmen låg i att ladda samma ljud i alla 8 och sedan panorera ut dom olika modulerna. Man kan även detuna dom direkt från hårdvaran och då blev det hollywood direkt

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lite nästan samplig kör från tiden långt långt långt innan (nja, typ 4 år iaf!) var mans studio kunde uppbringa en någorlunda kör.

    https://soundcloud.com/bitleytm/8z-pro-tx816-emulation-choir

    För att vara ljudsyntes är det rätt ballt än idag tycker jag?

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om man stackar 8st TX7 eller Dexed i nödfall, så får man samma möjligheter väl,
    Absolut, TX816 har ju bara detune egentligen som användbar inställning förutom breath control och performance control.

    Så samma monstruösa ljud kan absolut uppnås med 8 DEXED gissar jag.

    Här är min som jag kör med en dedikerad 8ch Ashly-mixer + lite reverb från Quad4'an. Att blanda olika ljud vilt ger fantastiska kombinationer; klassiska syntljud med stråkar och någon digital-bell t.ex blir helt nya landskap.

    Håller med PF, men kan förlora sig i timmar bara att sitta och spela för allt låter så bra.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	816.JPG 
Visningar:	26 
Storlek:	954,4 KB 
Id:	100334

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att vara ljudsyntes är det rätt ballt än idag tycker jag?
    Låter svinbra tycker jag.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en tx-816 i några år och jag tyckte charmen låg i att ladda samma ljud i alla 8 och sedan panorera ut dom olika modulerna. Man kan även detuna dom direkt från hårdvaran och då blev det hollywood direkt
    Jovars men tanken här som Yamaha hade var att bygga "performances" av olika ljud, vi kommer snart till lite elpianos som gott exempel, där någon modul kör attacktransient och lite annat.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jadå Lackan, fasen vad maxat att du har den här lilla bapparaten Jag hade en för länge sedan men orkade inte ens koppla in den innan den såldes vidare, hade redan då doppat fötterna i mjukvaruträsket och blivit lat på kuppen. 8 st Dexed lär gå utmärkt japp, om det finns någon bra möjlighet att spela på dem samtidigt helst. Combinatorn i Reason är helt asgrym när det kommer till sånt. Man bara lägger det man vill ha i den så blir det ett instrument av valfritt antal komponenter, tills datorn storknar och säger upp sig.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Av nån anledning spelar jag som en riktig kratta så fort jag trycker på rec, men det får ni stå ut med.

    Här har vi Trumpets! Jag lät reverbet få vara med här, hoppas det är godkänt

    https://soundcloud.com/bitleytm/trumpets-8z-pro-tx-816-emulation

    Ja inte låter det FB01 direkt va!

  13. #13
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Låter mäktigt

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "Less DSP EP" gjorde jag när jag var less på att all DSP åts upp, eller nåt, hehe.

    Fyra DX7or på varann här, fullt spelbart på 256-buffert på samma dator (se ovan).

    https://soundcloud.com/bitleytm/less-dsp-ep-8z-pro-sound-demo

    Här med lite FX. Ett sånt ljud man kan sitta med i 10 timmar. Och borde... för att öva på keysen...

  16. #16
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej då utan jag tror t om Yamaha på den tiden ställde nivåerna manuellt med mixer. En miljard enklare så.

    Har börjat spela in ljuddemos nu och denna Combinator-konstruktion är väldigt CPU-intensiv, faktiskt första gången som jag känner att min numera pensionsdugliga Mac Mini inte riktigt gör ett kanonjobb haha. Körde Motu 828 II som ljudkort och fick sätta buffern på 1024 för att inte slå knasterklackarna i taket.

    Här har vi då stråkar som första exempel.

    https://soundcloud.com/bitleytm/8z-pro-tx-816-strings-sound-demo
    Grymt snygga exempel PF! Vet inte varför jag kommer att tänka på Abba och Benny när jag hör detta. Något med det här mäktiga men ändå kontrollerade ljudet.

    Sitter faktist på en TX-816 här, den måste helt klart börja användas mer. Tack för inspiration.

    När det var som värst hade jag tre stycken TX-816, det kunde bli rätt fett om alla kördes på samma midi-kanal ho ho

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha!

    Ja men javisst, det stämmer, något med ljuden känns ibland som GX1 eller så på något vis när man spelar. Kanske är det yamahas fundamentala sätt att designa ljud?

  18. #18
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Breathcontrol sa du... Då kan du kontrollera åtta dx7ors "lowpass" parameter samtidigt med en långsam CV med lfo eller en faderport. Ganska användbart 🙂
    Det går såklart också med sysex, och vettigt ipadprogram, men sysex brukar klökas i dom mängderna, och ska ibland retriggas innan det hörs.

    Tänker omedelbart Brass Swell som bästa applikation.

  19. #19
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite nästan samplig kör från tiden långt långt långt innan (nja, typ 4 år iaf!) var mans studio kunde uppbringa en någorlunda kör.

    https://soundcloud.com/bitleytm/8z-pro-tx816-emulation-choir

    För att vara ljudsyntes är det rätt ballt än idag tycker jag?
    Fin vintage-kör, en blandning av italian horror/clockwork orange/amerikansk jullåt (!?) tycker jag.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    exakt!

  21. #21
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt snygga exempel PF! Vet inte varför jag kommer att tänka på Abba och Benny när jag hör detta. Något med det här mäktiga men ändå kontrollerade ljudet.

    Sitter faktist på en TX-816 här, den måste helt klart börja användas mer. Tack för inspiration.

    När det var som värst hade jag tre stycken TX-816, det kunde bli rätt fett om alla kördes på samma midi-kanal ho ho
    Samma här, antar att det är kopplat till GX-1 stråkar på något vis timbre-mässigt.

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vad är det för generation elektronik i modulerna? Motsvarande original DX7 eller DX7II ?

  23. #23
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    TF1 modulerna är baserade på original DX7.
    Bra sida:
    https://www.polynominal.com/site/stu...ha-tx-816.html

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lackan btw: Tycker det var helt otroligt att du slumpartat (kämpat mkt mkt fint och) byggt ditt hårdvarurack nästan likadant som mitt mjukvarudito i första posten.

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TF1 modulerna är baserade på original DX7.
    Bra sida:
    https://www.polynominal.com/site/stu...ha-tx-816.html
    Tack!

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad ska du göra med infon?

  27. #27
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    byggt ditt hårdvarurack nästan likadant som mitt mjukvarudito i första posten.
    Haha, tycker mig se att du har lite mer reverb inkopplat väl? Egentligen behövde jag ju inte Quad4'an eftersom 816 låter så grymt i alla fall, men eftersom mixern ändå hade effect/send tänkte jag "varför inte?"...

    Först var jag inne på att bara bygga en enkel "pan-modul" utan att färga signalen. För panningen är ju egentligen (imo) det enda som behövs.

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Samma här, det gjordes mest för att ge lite alternativ. Väldigt lätt att koppla bort.

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ska du göra med infon?

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hehe

    Den enda skillnaden man bör bry sig om är att 7 var MÅNO å 7II blev STERIO

Liknande ämnen

  1. Yamaha CP70/80 sound. Vilken maskin har bäst emulering?
    Av Steve i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-17, 23:15
  2. TX816
    Av psyjazz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-01, 14:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •