Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Släpper Steinberg greppet om usb-dongle?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Släpper Steinberg greppet om usb-dongle?

    Någon som vet mer,, när och hur blir lösningen?

  2. #2
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Steinberg kommer att presentera något annat, det är bara en tidsfråga...

    Vet inte mer än så, men vet att de är på g med något...

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Säkert nåt djävulskap med cloud och webaccess var tionde minut, som andra håller på med :/

  4. #4
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Positivismen härjar fritt här, ser jag.
    Alternativ till deras jefvla dongle handlar ju om autentisering, inte pris- och uppgraderingsmodell.

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Positivismen härjar fritt här, ser jag.
    Alternativ till deras jefvla dongle handlar ju om autentisering, inte pris- och uppgraderingsmodell.
    Nej men om man måste ha internet för att en produkt ska fungera så får man ha en fysisk pentagon-brandvägg som endast släpper igenom Steinberg-ping om datorm i övrigt inte ska varken uppdateras eller nerlusas med virus-virusskydd. Det ställer till det.

  6. #6
    drglas
    drglas är uppkopplad nu
    drglass avatar
    Veteran
    Ska bli intressant att se. De har ju dementerat subscription så det är väl bra.

  7. #7
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Måste säga - eftersom jag jobbar dagligen i Adobes program - att jag numera gillar prenumerationstjänster. Förutsättningen är ju dock då att själva abonnemanget har en rimlig kostnadsnivå.

  8. #8
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Nu får vi inte prata om piratsaker, men är det inte så att någon knäckt deras kopieringsskydd numera? Kanske därför de byter system?

  9. #9
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu får vi inte prata om piratsaker, men är det inte så att någon knäckt deras kopieringsskydd numera? Kanske därför de byter system?
    Vad jag vet är det delvis knäckt, körbart, men instabilt. Det har varit så i en del år.
    Man kan ju hoppas dom går över till smarta timebombs (som U-he, nästan ohackbara) och nagscreens på previewversionerna, sänker priset och kör Reapermodellen. Dom hade sålt som smör i solsken. Med lägre pris kan dom kanske låsa koden mot hårdvaran, och så får man en ominst på förändrad hårdvara per licens/tidsperiod, t.ex.

  10. #10
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    låsa koden mot hårdvaran, och så får man en ominst på förändrad hårdvara per licens/tidsperiod, t.ex.
    Förstår faktiskt inte varför någon skulle föredra det framför en dongle (i alla fall inte dongle med vettig återställning av licenser vid skada/förlust). Har du otur och köper en måndagsexemplar-disk, eller råkar få din dator stulen, så måste du också köpa en ny licens av mjukvara du redan betalt för. Du kan inte heller växla mellan exempelvis laptop och studio-stationär. Vad är bra med det?

  11. #11
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår faktiskt inte varför någon skulle föredra det framför en dongle (i alla fall inte dongle med vettig återställning av licenser vid skada/förlust). Har du otur och köper en måndagsexemplar-disk, eller råkar få din dator stulen, så måste du också köpa en ny licens av mjukvara du redan betalt för. Du kan inte heller växla mellan exempelvis laptop och studio-stationär. Vad är bra med det?
    Säg att priset är 599 för full licens. Den låser mot moderkortet, och du har en ominst per tre år på nytt moderkort. Not the end of the world.
    Men jag tänker bara högt. Det finns säkert nackdelar med allt. Timebombs och reapermodell reagerade du inte på. Det kanske är bättre.

  12. #12
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag gör dessvärre mest musik med laptop i knät än i musikhörnan, så för mig blir det skönt med donglelöst. Det vore också bra som alternativ att kunna autentisera datorn om man skall till stugan med sämre internetuppkoppling.

    Hoppas att man slipper att betalpdatera sin version för att få tillgång till nya servicen.

    Någon subscripton hoppar jag inte på.

  13. #13
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Har någon läst om när det beräknas komma?

  14. #14
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Kul med subtilt budskap på det sättet. Men endast verkligheten är god nog

  15. #15
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Håller tummarna. Försökt o testa Elements 11 länge nu, men soft-elicenser strular så mycket så det går bara inte. Inte så sugen på att ominstallera windoze bara för att köra ett demo. Så ja, de behöver ta ett steg ur stenåldern minst sagt.

  16. #16
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag håller tummarna för att det blir snart. Vill kunna använda Nuendo och Absolute 4 i köket och i fåtöljen, utan att in och gräva i hörnan efter hub-nästet. Kalla mig slentrianmusiker, men det är vad jag hinner med idag. Jag är ju också en betalande kund.
    Är dock tacksam för flera olika alternativ, utom Subscription.
    Dator-aut, eller dongel är ju bra om man skall vara på ställen utan internetuppkoppling.

    Skippa subtila flirtar, Befria oss från donglen idag Steinberg!
    Eller i nästa vecka.

  17. #17
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Haha, GARANTERAT subscriptionmodellen och därmed online check vid varje uppstart.

    Jag hajjar grejjen för er mobila producenter med dongle-fritt.
    För mig som har en stationär dator enbart är fysisk dongle helt underbart. Krånglar aldrig när man byter upp sig med ny dator.
    Andra pluggar är det ett helsike med att avregistrera och ha sig.
    Däremot onlinecheck skulle jag kunna leva med där det inte ens är bundet till en dator utan en specifik användare och säg att du får ha två samtidiga användare på en licens. DET vore smidigt.
    Undrar om inte iLOK cloud fungerar på det viset att man automatiskt lägger tillbaka licensen i iLOK-molnet när man stänger ner för dagen.
    Haken med det är ju om internet lägger ner temporärt, avgrävning av fiber etc...eller om tex Steinbergs egna "licensservrar" ligger nere någon timme.
    Senast redigerat av Firechild den 2021-03-13 klockan 15:32.

  18. #18
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    För ambulerande ljudtekniker är ilLok en livsnödvändighet, jag känner mixare och tekniker som alltid köper två eller flera av de pluggar de använder, och har på olika iloknycklar och en del till och med på olika ilok-konton för total redundans.

  19. #19
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, GARANTERAT subscriptionmodellen och därmed online check vid varje uppstart.

    Jag hajjar grejjen för er mobila producenter med dongle-fritt.
    För mig som har en stationär dator enbart är fysisk dongle helt underbart. Krånglar aldrig när man byter upp sig med ny dator.
    Andra pluggar är det ett helsike med att avregistrera och ha sig.
    Däremot onlinecheck skulle jag kunna leva med där det inte ens är bundet till en dator utan en specifik användare och säg att du får ha två samtidiga användare på en licens. DET vore smidigt.
    Undrar om inte iLOK cloud fungerar på det viset att man automatiskt lägger tillbaka licensen i iLOK-molnet när man stänger ner för dagen.
    Haken med det är ju om internet lägger ner temporärt, avgrävning av fiber etc...eller om tex Steinbergs egna "licensservrar" ligger nere någon timme.
    Jag kan inte ens skylla att jag är på resande fot. . Jag reser mellan köket och fåtöljen.. och ibland i musikhörnan. Nån gång satt jag på Biblioteket Garaget med lurar..

    Jag är helt med på resonemanget, Och förstår behovet av kopieringsskydd.
    Välkomnar mest olika alternativ. Åker man iväg så kan man autentisera datorn eller ta med dongeln. Är man hemma kör man i molnet..typ så osv.Jag tycker också att iLok funkar bra. Den period i livet när jag hinner stå mer i ljudhörnan blir det givetvis på den stationära med hubbar och grejjer...

    En Online check vid varje start är inget jag motsätter mig. Liknande "Propellerheads - Reason Studios". Det funkar bra. Har både Steinberg Key, iLok och en key till Waves Plugin Alliance. Tror de flesta sistnämnda licenserna ligger på datorn nu iofs.
    - Lyckades nästan att bryta av en Steinberg Key i nåt hubhaveri när det föll ner. Fick flytta över licenser till en ny Stein Key för jag var rädd för att den skulle gå av helt... Så det känns lite risky även i en hemmiljö och två småttingar som hoppar som bumbibjörnar..
    Jag har tjänat pengar på ljud och musik, men just nu är det icke så.
    Soffmusikern är knappast målgruppen men jag tror ändå att hobbymusiker är en stor kundgrupp.

    De pluggar som lirar med iLok-cloud tenderar jag att använda mer. Skulle Steinberg key finnas möjlighet att läggas i molnet. Skulle det öppna för lite fler möjligheter, då jag har både kör både Nuendo och Absolute 4.
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2021-03-13 klockan 16:14.

  20. #20
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Sen ska man inte förneka att vissa pluggar har så tråkiga skydd att pro användare bara tröttnar, köper licensen och kör haxxat. Det har inte varit ett problem för Steinberg det senaste decenniet men ska dom köra online så blir det kanske så.

  21. #21
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Det som är riktigt störande med många av licenserna är att de bråkar som fan om det inte är på plats. Lite mer graceful gå och göm dig hade varit trevligt. För övrigt så är nog modellen att kunden kan välja typ är det bästa, om folk vill ha dongle använd dongle, vill de ha clound använd det. Subsciption för de som vill. Dongle passa mig bra, men det vore inte fel med en. Nu har jag tre. Waves på usb sticka, ilok och steinberg plus en massa skit som inte finns att få till dongle som NI.

  22. #22
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag ser fram emot donglelöst, vad nu lösningen blir. Overhubben med tre donglar är för fragil för att kånka runt med.

    Jag är nöjd med Nuendo 11 och Absolute 4. Ser dock inte fram emot att Steinberg TROLIGEN ska ha en tusing til för upgraden och än mer pengar för Absolute 4. Menmen..
    Man kan ju hoppas på gratis donglefritt.

  23. #23
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Men det kommer vara värt det.
    Då Kan man även välja de ilokpluggar man kan köra i Cloud. Så kan man köra smidigt med båda datorerna. Den stationära o den rörliga datan..

  24. #24
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Ingen subscription för mig, då skippar jag helt. Jag kan ha ett år där jag inte använder Cubase, omöjligt att veta när man får lust att använda eller behov av det.

    Hatar dock donglar också.. men inte lika mycket som prenumerationstjänster, de är ren ondska.

  25. #25
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen subscription för mig, då skippar jag helt. Jag kan ha ett år där jag inte använder Cubase, omöjligt att veta när man får lust att använda eller behov av det.

    Hatar dock donglar också.. men inte lika mycket som prenumerationstjänster, de är ren ondska.
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen subscription för mig, då skippar jag helt. Jag kan ha ett år där jag inte använder Cubase, omöjligt att veta när man får lust att använda eller behov av det.

    Hatar dock donglar också.. men inte lika mycket som prenumerationstjänster, de är ren ondska.
    Ja, nä ingen subscription för mig heller. EVERR..

    Ibland blir man liksom lämnad i sjön av typ Avid, som inte har nån jump version upgrade.
    Köpte PT 2018.12 perpetual för 5500kr

    Istället för att få uppgradera till nyaste PT för 2-3000 så har jag endast alternativet köpa en ny Perpetual Licens för 5-6K eller att övergå till subscription. Vilket gör att jag helt enkelt vägrar uppdatera.så istället för kamma in 2500kr så får de 0.

    Versionen funkar bra på min dator så inga problem men
    DAWen blir som en gammal bil., man kör den tills den rasar.

    Steinberg har dementerar subscription-only lösningen, så vi får se vad det blir. Det blir skönt att slippa hw keyn iallafall.

  26. #26
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vad betyder perpetual egentligen?

  27. #27
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad betyder perpetual egentligen?
    För evigt.

  28. #28
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För evigt.
    Jo, på engelska betyder det ju det. Men vad betyder licensen om det inte gäller för uppdateringar?

    Hade jag sålt mjukvara hade jag nog inte sålt perpetual-licenser. Inte så långsiktigt, massa gratiskunder 20 år senare. Jag hade inte litat på en sån licens som kund heller...

    (tips: reaper)

  29. #29
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, på engelska betyder det ju det. Men vad betyder licensen om det inte gäller för uppdateringar?

    Hade jag sålt mjukvara hade jag nog inte sålt perpetual-licenser. Inte så långsiktigt, massa gratiskunder 20 år senare. Jag hade inte litat på en sån licens som kund heller...

    (tips: reaper)
    Ja nä det är lite konstigt tänk. De flesta tillverkare låter användarna hoppa på uppgraderingståget, ibland för en högre slant, OM man skippat varje upgrade. Men det vore ok för mig.

    Reaper är grymt , har gjort lite beats i det och har verkligen gillat det. Men aldrig tagit steget. Men med Steinberg,,Förutom att jag gillar Nuendo så gillar jag Steinbergs Midi-effekter, Step Sequencers Osv.
    Finns några Step Seq i Reaper men de är för "primitiva"

    Skulle kanske funka med Reaper och Reason Rack, där finns ju flera steg sekvensare.som kan köras i Reaper.

  30. #30
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Hursomhelst, blir skönt när Steinberg skippar dongeln.... <3

    Prenumerationstjänster det har vi på Bamse och Bamse -Kul Att lära
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2021-07-26 klockan 22:03.

  31. #31
    drglas
    drglas är uppkopplad nu
    drglass avatar
    Veteran

  32. #32
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Goda nyheter!

    Based on the feedback we received from our customers, we have decided to make changes to our initial concept. First, instead of reconnecting to the internet within 30 days, once your software has been activated on your computer, it won’t need to contact our Steinberg Licensing server again for the purposes of activation. Second, we have decided to increase the maximum number of activations from two to three computers per single-user license.

  33. #33
    drglas
    drglas är uppkopplad nu
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Goda nyheter!

    Based on the feedback we received from our customers, we have decided to make changes to our initial concept. First, instead of reconnecting to the internet within 30 days, once your software has been activated on your computer, it won’t need to contact our Steinberg Licensing server again for the purposes of activation. Second, we have decided to increase the maximum number of activations from two to three computers per single-user license.
    Ser väldigt bra ut.

  34. #34
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    New License Management
    No more USB eLicenser dongle!
    https://www.steinberg.net/cubase/new-features/

    Cubase 12 är alltså ute nu.

  35. #35
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.steinberg.net/cubase/new-features/

    Cubase 12 är alltså ute nu.
    Oj, redan!

  36. #36
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Får en märklig känsla av att dom delvis inofficiellt har saknat reklampelaren det ändå är att warez-scenen promotar deras grejer, kids lär sig prodda, och skaffar sen Steinberg legit. Jag kan såklart barka uppåt fel träd, som tysken säger.

  37. #37
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, på engelska betyder det ju det. Men vad betyder licensen om det inte gäller för uppdateringar?

    Hade jag sålt mjukvara hade jag nog inte sålt perpetual-licenser. Inte så långsiktigt, massa gratiskunder 20 år senare. Jag hade inte litat på en sån licens som kund heller...

    (tips: reaper)
    Japp, perpetual har verkligen olika betydelser...
    For AVID och Pro Tools är Perpetual att man får använda sin programvara hur länge man vill men inte uppdatera programmet efter 1 år av köpet av Perpetual-licensen...så i praktiken blir det att man drar sig för att uppdatera macOS version...det går att köpa tillbaka sig till aktuell version med det blir allt svårare att köra vidare som Perpetual-kund och de vill verkligen få in alla i subscription-racet...

    Sedan finns det härliga Image-Line och Fruity Loops! Där köper man en livstids-licens inklusive kommande uppdateringar! Snack om old-school och riktigt kundvänligt. SJälvklart är det en mycket sämre affärsmodell för de själva. Men just Fruity Loops tror jag är extremt drabbat av "friåkare" så de blir nog glada för varje såld licens ändå.

  38. #38
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Jag har en gammal cubase. Vad innebär om man köper en sånhär dongle?
    https://www.thomann.de/se/steinberg_...1&gad_source=1

    Kan jag då ladda hem cubase från steinberg ftp och köra?
    Eller funkar den bara för demo versioner?

  39. #39
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Har du licens för din version av Cubase (äldre än 12 tror jag), så kräver den att dongeln sitter i en USB-port medan du kör igång Cubase. För nyare versioner kan du använda Cloud-auktorisering, dvs att Cubase auktoriserar sig genom att koppla upp sig mot Steinbergs auktoriseringsserver. Då behöver du inte dongeln. Men om du uppdaterar till en nyare version från en gammal, så behövs dongeln i alla fall. Det behövs för min installation (version 13) i alla fall.

  40. #40
    drglas
    drglas är uppkopplad nu
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du licens för din version av Cubase (äldre än 12 tror jag), så kräver den att dongeln sitter i en USB-port medan du kör igång Cubase. För nyare versioner kan du använda Cloud-auktorisering, dvs att Cubase auktoriserar sig genom att koppla upp sig mot Steinbergs auktoriseringsserver. Då behöver du inte dongeln. Men om du uppdaterar till en nyare version från en gammal, så behövs dongeln i alla fall. Det behövs för min installation (version 13) i alla fall.
    Min Cubase (12) är en uppdaterad version. Den behöver ingen dongel. Vare sig som uppdaterad på min stationära dator eller nyinstallerad på min laptop. Märkte också att Groove Agent (full version) inte heller behöver den längre.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-15, 19:53
  2. Steinberg/Nuendo/dongle strul (dags att prova crackat)
    Av tublenco i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 02:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •