Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Det här med Ohm och förstärkare?

  1. #1
    COSMIC60
    COSMIC60 är uppkopplad nu
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Ok, så jag har en gammal transistorstärkare som jag vill köra genom min fyrtolva samtidigt med combons högtalare. Fyrtolvans högtalare är på 8 Ohm styck och likaså combons två högtalare. Så här står det på combons baksida:

    Utgång 1 or 2: 4~8Ohms/speaker
    Utgång 1 and 2: 8~16Ohms/speaker

    Kan det funka eller bör jag skita i det? Eller funkar det att bara köra fyrtolvan?

    Edit: bör tilläggas att fyrtolvan tillhör en Marshall 8100 (transistortop) vars speaker utgång vill ha 4ohm. Bör jag anta att fyrtolvans totala impedans är 4ohm? Edit igen. Läser på fyrtolvan och det står faktiskt 8ohm.
    Senast redigerat av COSMIC60 den 2021-03-07 klockan 16:27.

  2. #2
    COSMIC60
    COSMIC60 är uppkopplad nu
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Ok, så fyrtolvan är på 8ohm och kombon på 4ohm (enligt manualen). Det fattas alltså 4ohm på kombons högtalare för att köra bägge lådorna? Tänker jag rätt?

  3. #3
    COSMIC60
    COSMIC60 är uppkopplad nu
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Hmmm, misstänker att jag svarat på min egen fråga nu. Båda nono, bara fyrtolva yeahyeah. Blev såklart begripligare för mig när jag fattade lådornas individuella impedans

    Men jag funderar på om jag kan koppla om kombons högtalare så summan blir 16ohm istället för 4ohm? Det där med parallellkoppling och seriekoppling. Visst kan man göra så?

  4. #4
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Visst kan man säkert koppla om kombons högtalare så de blir i serie (16 ohm) istället för som nu verkar det som parallellt (4 ohm). Dock kommer uteffekten att minska proportionellt då du har ökat impedansen. Dvs om du har en förstärkare som vi antar kan driva 4 ohms-högtalare, och kopplar om högtalaren från 4 till 16 ohm så kommer effekten att bli en fjärdedel; effekten i högtalaren är P = U*U/R, så fyrdubblar man R så minskar P proportionellt. Men parallellt med de 8 ohm som fyrtolvan har får du lite över 5 ohm totalt vilket ligger inom 8-16 ohmsintervallet.

  5. #5
    COSMIC60
    COSMIC60 är uppkopplad nu
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Jag låter kombon vara. Den är grym som den är. Kör fyrtolvan separat när jag får feeling. Detta är trots allt en hemmarigg, haha. Tack för input!

  6. #6
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Från sidan 24–28 i den här manualen finns väldigt bra schematiska bilder på vad som funkar och inte. Även om du löst problemet är den grym som referens:

    https://mesa-boogie.imgix.net/media/...o25_140424.pdf

  7. #7
    COSMIC60
    COSMIC60 är uppkopplad nu
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Skitbra läsning! För mig som har så jävla svårt för att lära mig detta. Tror jag har en liknande tråd som denna här på 99an som handlar om hifi-högtalare, haha.

    Tack för länk!

    PS: rätt nöjd med att växla fyrtolvan med kombons egna högtalare. Ger ju helt olika sound så sett, sen är det ju en så sjukt mäktig möbel också!

Liknande ämnen

  1. Det här med Dubstep och dess "sound"...
    Av bjorx i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-12-12, 11:15
  2. Det här med scener och kvantisering
    Av emp i forum Ableton
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-03-16, 10:19
  3. HIFI-fråga! Det här med Ohm och förstärkare och högtalare?
    Av COSMIC60 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-11-04, 11:35
  4. Kan jag driva dessa högtalare med denna förstärkare? ohm/watt/
    Av Spacedude i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2015-07-15, 08:00
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •