Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Vill ha råd från expertisen här.

  1. #1
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Vill ha råd från expertisen här.

    Hej,
    Jag är ju rätt ny här, och vill redan nu säga att jag inte är någon expert på inspelningsområdet..
    Efter många år är nu drömmen sann om att få spela in alla de låtar jag skrivit genom åren..

    Jag spelar samtliga instrument själv. Trummor har varit mitt huvudinstrument genom åren.
    Jag har en ZOOM mrs 802 som jag trivs bra med. Tillsammans med ett mixerbord från Behringer och 8 trummickar och ett väldigt testande har jag fått till trumljudet riktigt bra om jag får säga det.
    I övrigt har jag 3 gitarrer och även 3 synthar.
    Jag tycker det är perfekt att skapa musiken på detta sätt.
    Nu till min fråga:
    Jag söker ett program till datorn, ( har precis köpt en dator som endast ska användas för detta).
    Jag behöver inte ett program med massa finesser där man kan plocka ljud och skapa musik på det viset, utan det jag letar efter är ett program där jag flyttar över kanalerna från Zoom till datorn, ev lägger till några kanaler och sedan mixar och mastrar.

    Jag vet att många av er härinne är sjukt duktiga och använder fackuttryck som jag inte fattar ett skvatt av..haha, men har ni något tips så blir jag otroligt glad.
    Och hur enklare det är för " gubben" desto bättre.
    Vart ett långt inlägg, men tack på förhand
    Mvh Rivstart.

  2. #2
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Jag tror att gratisprogrammet Reaper är det bästa att börja med. Det funkar precis som alla andra DAW-program. Lika bra att börja med det.

    https://www.reaper.fm/

    Jag kör Ableton Live och spelar in gitarr, bas och sång via ett externt ljudkort (Focusrite Clarett 2Pre Thunderbolt).

    Jag tror att du kommer att behöva ett externt ljudkort om nu inte Zoom:en funkar även som ljudkort.

  3. #3
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Då följer jag upp med den obligatoriska "Reaper är inte gratis, men billigt och har frikostig utvärdering".

    Samtidigt, utöver dessa uppenbara fördelar ser jag inte hur det skulle vara ett bra program för nybörjare, kanske snarare tvärtom. Jag har alltid tyckt att Studio One (från Presonus) verkar vara smidigt att börja med. (Eller varför inte Garage Band om datorn råkar vara en mac?)

    Tillägg: Studio One har en gratisversion som antagligen räcker långt: https://shop.presonus.com/Studio-One-5-Prime
    Senast redigerat av kotten den 2021-03-07 klockan 12:58.

  4. #4
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Asså det finns lite gratisgrejer så kör på det och håll utkik efter reor under tiden så kan man komma över något riktigt bra så småningom,. Vissa har tidsbegränsade demoversioner eller versioner som är begränsade på olika sätt... På det sättet kan man prova proffspogrammen lite.

    Jag tänker spontant https://www.audacityteam.org/about/features/recording/ som är lite enklare:

    Reaper https://www.reaper.fm/ som är rätt proffsigt... EDIT: ja vist det var gratis förut men se där inte längre. Förr var det gratis att använda någon äldre version men aja...

    Var sjukt länge sedan jag använde något liknande men det är i alla fall gratis. Förutom det så undrar jag om Ableton Live lite kan vara något. jag kom över det gratis genom något dom själva körde och det kanske dyker upp igen så håll utkik...
    Själv använder jag Reson och det får man ju betala en hel del för...men det fungerar jättebra just för mig.

    Det finns ju massor med demos och olika kurser på alla nivåer på Youtube i dag... Det rekommenderar jag att lägga lite tid på.

  5. #5
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Cakewalk by Bandlab, helt gratis utan begränsningar. https://www.bandlab.com/products/cakewalk

  6. #6
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Inte för att jag tillhör expertisen men ...
    +1 på Audacity, börja med detta, enkelt och/men bra. Alla bara måste ha detta program på datorn. (Gratis, open source.)
    +2 på Cakewalk, samma funktioner som många andra DAWs men kostar inte tusenlappar. (Det enda som krävs är att man registrerar ett enkelt användarkonto, typ email och pw.)

  7. #7
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej, tack för svar. Jag fick ett Audio M interface av en kompis för flera år sen, som sa att det kan jag ha användning för om du använder dator en dag.. har inte testat det, men är det som ett ljudkort?

  8. #8
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack alla trevliga flr bra svar! Ska kolla runt på de tips jag fått. Lär nog komma upp någon fråga till gissar jag..

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Som sagts, testa Audacity först om det är gratis du vill ha. Funkar och är enkelt. Jag spelar också alla instrument. Spelar in i datorn genom ett ljudkort med två kanaler, och kör det Cubase studio4 jag köpte tillsammans med datorn 2008 och saknar ingenting. Jag kör Cubase mest för att det var där jag började, på en skola jag gick på på 90talet, men de flesta kända DAW-märke är rätt enkla att använda rent rudimentärt. I ett läge som ditt (och mitt ) så klarar man sig med en enkel version och behöver alltså inte köpa den fullspecade +versionen.

  10. #10

    Veteran
    Jag tycker att Audacity inte är så bra.
    Audacity är meckigt för det stöder inte realtidseffekter och framförallt saknar stöd för att kunna spela instrumentpluggar så jag säger bestämt nej! (Det är inte 1991 utan 2021 nu! )

    Jag föreslår Cakewalk som redan är nämnt då detta är helt gratis utan begränsningar och min favorit DAW som jag tycker är grymt härlig och enkel att använda som dessutom finns som gratis version nämligen https://www.tracktion.com/products/waveform-free
    Waveform är också helt utan några begränsningar som flera andra gratis DAW har.
    Senast redigerat av drloop den 2021-03-13 klockan 17:00.

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    I all enkelhet bara för att summera spår är Audacity helt okej, men håller med om att det är mycket begränsat. Har inte testat några andra.

    Jag undrar hur många kanaler du brukar spela in samtidigt. Mickar du trumsetet med 8 mikrofoner och spelar in på 8 spår eller mixar du det till 1 eller 2 eller nåt? Vet inte vilket Maudio du har men det finns som jag ser det ingen egentlig anledning till att inte spela in direkt i datorn om du ändå tänkt mixa där.

  12. #12
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Billigaste modellen av Cubase har räckt till mig genom alla år. Extremt kompetent och inte begränsat på något avgörande sätt.

  13. #13
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej, ursäkta att svaret dröjt..
    Jag kopplar mickarna till en Bheringer mixer. Därifrån via ett rätt nyinköpt Focusrite scarlett 4i4 och in i datorn. Audacity funkar rätt bra. Det enda problem jag inte funnit någon lösning på är att inspelningen "delayar" något när jag spelat in, vilket innebär att jag får "flytta tillbaka" det inspelade spåret ca 3/10 sek.
    Jag kommer nu lägga upp en låt jag gjort så kan du höra hur trummorna låter. Jag är rätt nöjd med ljudet själv, och fördelen att låta ljudet går via mixern är att jag kan ändra lite beroende på vilket ljud jag tycker passar bäst till specifik låt. Jag styr ljudbilden / ljudnivån helt, d.v.s hur mycket bastrumma, virvel ,cymbal mm som ska komma fram mm. Därefter går det ut i stereo via 4i4 in i datorn till ett stereospår.
    Har testat med Cakewalk också, men tycker Audacity funkar bra.

  14. #14

    Veteran
    Förutom avsaknad av realtidspluggar i Audacity så saknar Audacity stöd för låg latency inspelning i Windows.

    Audacity är helt enkelt inte avsett för realtidsinspelning av musik.
    Jag rekommenderar att du byter mjukvara till nåt som gör det möjligt att spela in på riktigt istället för att slösa tid i Audacity.

    Tracktion Waveform free är enklare att använda än Cakewalk.

  15. #15
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Alltid värt att vänta på de stora reorna - då kan du köpa ett "riktigt" DAW till överkomliga priser. Finns en uppsjö trådar här om vilken DAW som sannolikt skulle passa dig bäst. Det är ju egentligen inte så där gigantiska skillnader på dem nuförtiden så det viktiga är ju hur det känns för dig. Kommer med stor sannolikt bli många timmar framför DAWen till slut och då kan det ju vara värt att köpa något istället för att testa något gratis tänker jag.

    Om du kör PC är väl Cubase den riktigt stora...
    På Apple är motsvarigheten Logic... men jag måste erkänna att jag själv mer och mer använder Ableton live för det i grund och botten är snabbare (för mig) att jobba i.

    Sen finns det ju en uppsjö andra som Bitwig, Studio One, Pro Tools, Reaper.... men som sagt.. kolla runt.. testa vad som passar dig.

  16. #16
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Instämmer. Audacity är en bra verktygslåda för att redigera och göra allt möjligt pill med samplingar och inspelningar. Men för att spela in live och mixa musik är det långt ifrån optimalt. Skulle också titta på någon av de ovan nämnda, studio one, tracktion eller cakewalk.

  17. #17
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej igen, jo det blir lite tid att flytta de inpelade spåren, det håller jag med om.
    Men iom att min "vision" är att spela in ljudet färdigt, dvs jag har ljudet klart när jag väl trycker på "record" så kan jag leva med det.
    Vi är ju olika som individer.. Hade jag varit yngre hade jag nog både haft lättare samt haft mer tålamod att lära mej mer avancerade program. Kollade Youtube filmer i "slowmotion" och höll på att traggla..men nej fick inte kläm på Cakewalk..det var
    alldeles för mycket "knappar & reglage i vägen..haha.. ni yngre kan det där 100 ggr bättre.
    Men jag är nöjd ändå, nu kan jag ägna mej åt min dröm som funnits i bakhuvudet länge.
    Och visst, har ni tips om enkla program som Audacity får ni mycket gärna berätta det.
    Och kostar programmet pengar, spelar det ingen större roll. Kul får kosta..��
    Ha de bra!
    Senast redigerat av Rivstart den 2021-06-09 klockan 16:06.

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag skulle säga att allmänt så är Audacity mer komplicerat än Cubase. (Vet såklart inte hur gammal du är men medelåldern är inte särskilt låg på 99 om man säger så )

  19. #19
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Nu är jag ingen Apple-fantast MEN jag vill hävda att Logic är den mest prisvärda DAW-miljö om man ska sätta igång "från scratch", förutsatt att man har ett Appleskrälle ståendes på sitt skrivbord då.. Det är ett otroligt späckat paket med content och instrument, pluggar osv. man får med Logic, billigt som sjuttsingen, imsnsfho...

    Även redan Apple's gratisprogram Garageband, är fantastiskt både i användarvänlighet och i fråga om medföljande content, inte minst med tanke på att det är just, gratis..

    Näst därefter, Presonus Studio One, som då även fungerar med Windows, även där väldigt mycket för pengarna, och personligen finner jag Studio One ett jäkligt bra program, och jag jobbar inte ens i DAW kreativt, använder inte Studio One dagligen, men har testkört och är imponerad.

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Reaper. Bäst.

  21. #21
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reaper. Bäst.
    Reaper är ett extremt kompetent och flexibelt program indeed.

  22. #22
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    imsnsfho...
    In my still not so fucking humble opinion?

  23. #23
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reaper är ett extremt kompetent och flexibelt program indeed.
    Japp. Har kört det i tio år och hittar fortfarande saker som jag blir kissnödig av glädje av i det. Så jävla skönt och obegränsat och snabbt och stabilt. Och billigt.

  24. #24
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    In my sometimes not so fucking humble opinion?
    Nästan.. ^^^

  25. #25
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Still kändes lite bättre än sometimes.

  26. #26
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Still kändes lite bättre än sometimes.
    hehehe, det kan ju få tolkas hur man vill, "still" är definitivt mer expressivt!
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-06-10 klockan 15:02.

  27. #27
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förutom avsaknad av realtidspluggar i Audacity så saknar Audacity stöd för låg latency inspelning i Windows.

    Audacity är helt enkelt inte avsett för realtidsinspelning av musik.
    Jag rekommenderar att du byter mjukvara till nåt som gör det möjligt att spela in på riktigt istället för att slösa tid i Audacity.
    Håller med. Audacity är jättebra om man vill snabbt kolla hur en .wav-fil ser ut, ändra ljudformat, eller plotta ett spektrum, men någon DAW är det inte.

    Från min horisont (Linux) skulle jag föreslå Ardour. Det är inte gratis (längre) när man laddar ner från deras hemsida tydligen, men ingår utan begränsningar i diverse Linuxdistributioner typ Debian, För mig har det varit inkörsporten till (datorbaserade) DAWs efter att ha varit envis motståndare till den miljön (efter frustrerande erfarenheter av C-Labs Notator på sin tid) och tillika förespråkare för hårdvaru-DAWs, och det finns även Windows- och Macversioner (men inte gratis då, om man inte vill bygga mjukvaran själv, vilket är fullt möjligt men kräver kanske lite annan kompetens än gemene artist har).

  28. #28
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp. Har kört det i tio år och hittar fortfarande saker som jag blir kissnödig av glädje av i det. Så jävla skönt och obegränsat och snabbt och stabilt. Och billigt.
    Definitivt. Jag kissar konstant på mig. Reaper är knappast ett under av användarvänlighet i ursprungsutförande dock.

  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Så är det kanske. Men om man inte är ute efter avancerade funktioner är det ju enkelt, och man kan alltid söka på nätet, finns mkt svar på forumet. Och preferences är sökbar, väldigt bra.

  30. #30
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Klart att du ska använda en "riktig"... du kommer att ångra om du lägger tid på att lära dig något som inte håller i det långa loppet. Det dyker alltid upp en massa "udda" förslag vid sådan här frågeställningar men om man kollar på den senaste enkäten på vilken DAW folk faktisk använder så blir svaret: Ableton Live, Logic, Cubase och Reason... i nu nämnd ordning. Audacity är inte med på listan överhuvudtaget och Reaper hamnar först på femte plats. Det är verkligen lönt att lägga lite tid på att lära sig grunderna och till alla dessa finns det gott om YT-videos och hjälpforum mm. Själv har jag under årens lopp använt ett antal olika DAW:s som bland annat Cubase, Tracktion, Studio One, Reaper, ProTools och en del riktigt gamla nu utdöda... och jag kände jag hittade hem när jag började använda Ableton Live eftersom det har den flexibilitet jag vill ha.

    Se denna tråd:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...ght=vilken+daw
    Senast redigerat av biomoib den 2021-06-14 klockan 19:17.

  31. #31
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Om du inte behöver vara kompatibel i ditt kunnande med andra studios, dvs lära dig Pro Tools, Cubase, Logic, Studio One, etc, fortsätt med Reaper. Den är lika kapabel som alla de andra men det är inte en standard inom industrin. PM:a mig om Reaper så kan jag hjälpa med allt.

    Reaper är ett naket program som du kan göra alla basics med. På det lägger man lager av annan mjukvara. Men grunden är verkligen fantastisk.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 13:36
  2. Vill skaffa mig nånting åt analoghållet. Råd någon?
    Av Elamite i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 00:13
  3. En sådan här vill jag ha!
    Av Waldorf i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-10-17, 03:25
  4. Jag vill köpa nått för max 7000:- Ge råd :-)
    Av Shompola i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2003-01-04, 18:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •