Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ny preamp skall inhandlas

  1. #1
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran

    Ny preamp skall inhandlas

    Ok, det skall sjungas en jäkla massa de kommande månaderna. Covid har gjort att vi tog tag i högarna med musik som samlats upp under "bandhelger" genom årens lopp. Vi har arrat, mixat och fixat - men det saknas sång på en del låtar och det blir ju min uppgift som vanligt.

    Min röst har förändrat sig, som den ju gör. Hade ett något högre register förr, och skrovligare (festade hårdare under sessions ) men har dock blivit tonsäkrare med åren och har bättre artikulering och kontroll på rösten med erfarenhet.

    Favoriten har sedan många, många år varit en "made in west germany"-era U87. Har två, men den ena har det lilla extra. Har stort sett kört den genom en R. Neve portico 5012, då det alltid funkat på min röst och jag har inte brytt mig om att köpa något annat i den prisklassen.

    Men nu låter det inte lika bra längre, kedjan är liksom "plattare" så funderar på om jag skall köpa något med rör? Kan vara inbillning, men har oavsett lust att unna mig en ny preamp. Tycker jag att man kan vara värd så här i pandemitider!

    Jag vet, jag vet, att fråga om såna här kombos är egentligen ganska meningslöst, för det är så många variabler och favoriter - men har helt enkelt lust att höra om det är någon som kör U87 med någon preamp med rör och är nöjd. Vilken och vad är det som är gött med just den kombon ?

  2. #2
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Ua La-610 och U87 är en killer kombo

  3. #3
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det är nog bättre om du byter mick. U87 är en hyfsat överskattad mic som låter trött och saknar topp
    Kan rekommendera Brauner Valvet.

  4. #4
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Haft de mickarna i säkert 15 år. Älskar de hämningslöst. Absolut inget överskattat med de jag har. Kanske de där ai eller vad de heter är ”trött”. Har du testat en riktig någon gång? Jag menar du brukar ju inte vara främmande för att äldre grejer låter bättre Har en Brauner Phantom Classic och testat både vm-1 och valvet. Ingen funkar med min röst. På TOK för mycket topp, och avslöjande. Måste vara skolerad übersångare för att låta bra i Brauner, om du frågar mig. Till och med Aston spirit låter bättre på min röst. Seriöst.

    Hade en u67 ett tag, tänkte att den skulle bli ÄNNU bättre. Men nope. U87 for life för mig! Kan du inte snacka preamp i stället FC? Du har väl säkert några goa?

  5. #5

    Veteran
    Vad tror du om en go kompressor istället för en ny preamp?

  6. #6
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tror du om en go kompressor istället för en ny preamp?
    Hmmm. Kanske det! Nu blev ju detta dubbelt så spännande
    Jag har ju praktiserat set and forget i alla år, så den enda hw-kompressorn jag använt på sång är en Portico 5043 (köpte den samtidigt som preampen). Men diggar också CL1B-mjukisen, som jag nog använt mest.

    Om man kanske skulle...... Ingen dum idé!

  7. #7
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag diggar också Softube TubeTech CL-1B mk2 men då jag slutat med plugins köpte jag äkta varan. Det är den som verkar gälla i pop-svängen nu. Slut överallt utom på Studiocare i UK. Har inte fått den ännu.
    Jag har både SSL vintage E-channel strips, Neve 8801 och Focusrite Red7. Det är Valvet + Red7 jag kört senaste 15 åren.
    Skall få en Neve console snart och får kolla upp de inbyggda pre-ampsen då och återkomma.
    Ja, det var vintage U87 jag testade. Fungerar inte på alla röster.

  8. #8
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Coolt med bord, vilket blev det? Nej, mickar låter ju väldigt olika beroende på källan som de fångar. Har hört andra säga att U87:an låter ”muddy”. Mina servas cirka vart tredje år och är i toppskick, så det att det låter plattare nu kan ha att göra med rösten, men kan också vara ljudkortet. Bytte min RME UFX OG till en UFX+ (nya modellen) för ett halvår sedan. Eller också är det öronen som tagit stryk

    Antagligen är det riktiga svaret att jag helt enkelt vill köpa en ny grej som kan tillföra något nytt

    En kompis har en CL-1B som jag kunde låna ett par månader
    Tack för inspirationen till det’!

  9. #9

    Veteran
    U87 har lite för mycket topp för min röst.
    Föredrar min Blue BabyBottle.
    Mickval beror precis som du säger på vad man skall spela in.

    Ny mick gör större skillnad än preamp och du har redan en bra preamp och ljudkortet som du har är kanon.
    Eller så kan du köpa en preamp med ställbar impedans, det förändrar ljudet från bra till nåt annat.
    Men en optokompressor är aldrig dumt att köra på sång, det hade jag köpt om jag var du.

  10. #10
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    drloop, U87 har ingen topp alls ju?
    nfuture NEVE 8424 sedan 4st SSL X-rack, samt diverse andra total recall burkar som NEVE 880X, bettermaker, Tegeler och Wes audio, samt några vintage channels strips. Totalt 24 analoga kanaler med EQ och dynamics på varje samt 3 stereo bussar med eq och dynamics, nu kööör vi!
    Jag skall göra en studio tour på Youtube när jag fått igång allting.

  11. #11
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Ah! Wow, det blir mumma FC. Snyggt.
    Men asså U87 har ju topp? Blir väl strängt att de inte har det alls 😂
    Tack för inspel Doktorn, skall bli spännande att ratta tube tech fysiskt? Så får jag se

  12. #12
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah! Wow, det blir mumma FC. Snyggt.
    Men asså U87 har ju topp? Blir väl strängt att de inte har det alls ��
    Tack för inspel Doktorn, skall bli spännande att ratta tube tech fysiskt? Så får jag se
    Jodå U87 har topp men Neumann överlag har ju ganska ärlig frekvenskurva men att säga att U87 är för diskantig, det har jag aldrig hört i hela mitt liv..
    Den har en mycket fin och bred mid som gör rösten snygg, men sedan får man ju boosta på hyfsat med diskant om det skall låta modernt...
    Det var dock 25 år sedan jag spelade in med den senast
    Sedan har jag testat TLM103 som är i liknande skola och den är tråkigt helrak i frekvensgången vilket gör at den passar till allt så klart.

  13. #13

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå U87 har topp men Neumann överlag har ju ganska ärlig frekvenskurva men att säga att U87 är för diskantig, det har jag aldrig hört i hela mitt liv..
    Den har en mycket fin och bred mid som gör rösten snygg, men sedan får man ju boosta på hyfsat med diskant om det skall låta modernt...
    Det var dock 25 år sedan jag spelade in med den senast
    Sedan har jag testat TLM103 som är i liknande skola och den är tråkigt helrak i frekvensgången vilket gör at den passar till allt så klart.
    För min röst är U87 precis tvärtom vad du säger. Rak mid och en höjning i diskanten precis där mina s-ljud börjar.
    Blue BabyBottle har en höjning runt 5kHz som skapar närhet och tydlighet i min röst och dalar sedan nedåt och har fallit tillräckligt mycket för att få min röst behaglig jämfört med en U87. Plus en liten sänkning vid 2kHz där jag har ett bra tryck på vissa vokaler som e tex.
    Nära nog skräddarsydd för min röst

    Neve alltså, jojo! Skall bli kul att se touren!
    Senast redigerat av drloop den 2021-03-07 klockan 15:48.

  14. #14
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Får slå ett slag för en strip, modulärt uppbyggd. SPL 2800 Frontliner

    Jag har inte testat med några av nämnda mikrofoner, men en Frontliner kanske kan vara värd att ha i åtanke?


    Om du befann dig närmare Borås/Göteborg än vad jag tror så hade du gärna fått testa, om det vore intressant.

  15. #15
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    drloop, U87 har ingen topp alls ju?
    nfuture NEVE 8424 sedan 4st SSL X-rack, samt diverse andra total recall burkar som NEVE 880X, bettermaker, Tegeler och Wes audio, samt några vintage channels strips. Totalt 24 analoga kanaler med EQ och dynamics på varje samt 3 stereo bussar med eq och dynamics, nu kööör vi!
    Jag skall göra en studio tour på Youtube när jag fått igång allting.
    Blir intressant att se och höra. Och hur du får plats. Det går ju inte att stapla en 8424 på ett jasper-ställ precis...

Liknande ämnen

  1. Skall göra en countrylåt
    Av theVOID i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-09-12, 21:09
  2. OP-1 Varför skall jag ha en ? :)
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 23:51
  3. Nu skall det bli G5
    Av Roberth i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 17:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •