Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: T-rex replicator?

  1. #1
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior

    T-rex replicator?

    Har länge sneglat på t-rex replicator bandeko och även funderat på att bygga en liten effekteuroracklåda. Såg att modulversionen av replicator kostar omkring 4500 från thomann. Har för mig den kostade omkring 8-9k för bara något år sedan. Är det någon här som har eller har haft en? Vad är det du gillar/ogillar? Hittar inte info någonstans om den är mono eller stereo? Varför har den gått ner så mycket i pris tro?
    Finns det några andra moderna men skitiga bandekon i samma prisklass?

  2. #2
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Det är mono. Har haft pedalversionen, men sålde den faktiskt. Tyckte det lät tråkigt och inte värt de billiga 4000 kr jag gav då. (Sålde vidare till en sniken 99a som genast lade upp det för 5500 kr.)

    Något år senare var det en kampanj på replicator jr. Slog till, lärde mig gilla det och nu används det flitigt. Nackdelen är att mekaniken låter dubbelt så högt som alla andra bandekon jag ägt. När jag spelar in något med mikrofon brukar jag lägga en massa jackor på ekot för att slippa lite av ljudet.
    Senast redigerat av hairofthedog den 2021-03-06 klockan 11:53.

  3. #3
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    På vilket sätt lät den tråkigt? Vad jag har hört på yt så har den mkt karaktär. Verkar kunna låta väldigt lofi.

  4. #4
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag tyckte nog att den lät lite lofi redan från början. Den saknade snärt, men såhär i efterhand är jag sugen på att testa igen. Snärt är kanske mer en bbd-egenskap än något man får av band.

    Gillar cleana bandekon, ska kanske sägas.

  5. #5
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Ok, jag fattar. Tack!

  6. #6
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Om du finns i närheten av Göteborg kan du ju komma och lyssna på junior någon dag.

  7. #7
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Ah, det vore ju jättesnällt!

  8. #8
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    T-rex har ju haft lite ekonomiska bryderier. Kanske är därför deras prylar har sålts ut lite billigare? Sales pitch en med lätt tillgängliga ersättningsband till dessa är ju inte lika stark om de konkursar (igen). Killgissar lite.

  9. #9
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Jag har en. Standardvarianten. Ej Eurorack. Den är helt unik vad jag förstår i det att den har chorus som jobbar med variation i hastighet på själva bandmotorn. Dessutom tap tempo vilken jag inte tror finns på något annat bandeko. Ljudet är väldigt mycket band, svaj, crunch. Motor låter mycket. Bra som nämnt ovan att bädda in textil. Vad beträffar ersättningsband så har jag kollat upp att det ska gå att serva "kassetter" de säljer till, dvs att man själv kan byta ut bandet i dem. Jag gillar den. Lite som en chase blizz-burk men ännu mer på riktigt liksom.

  10. #10
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en. Standardvarianten. Ej Eurorack. Den är helt unik vad jag förstår i det att den har chorus som jobbar med variation i hastighet på själva bandmotorn. Dessutom tap tempo vilken jag inte tror finns på något annat bandeko. Ljudet är väldigt mycket band, svaj, crunch. Motor låter mycket. Bra som nämnt ovan att bädda in textil. Vad beträffar ersättningsband så har jag kollat upp att det ska gå att serva "kassetter" de säljer till, dvs att man själv kan byta ut bandet i dem. Jag gillar den. Lite som en chase blizz-burk men ännu mer på riktigt liksom.
    Är Roland Chorus Echo BBD? Ett av Korgs Stage-ekon har ingång för hastighet, vill jag minnas.

  11. #11
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är Roland Chorus Echo BBD? Ett av Korgs Stage-ekon har ingång för hastighet, vill jag minnas.
    Om det är BBD eller ej vet jag int, men ljudet är fixerat. På eller av (+intensity då).
    Se500 har cv in för tempo

  12. #12
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Jag har en t-Rex replicator jr. Enda bandekot jag har. Grynigt mysigt, adderar lite svaj (och brus) på signalen. Det låter en del från maskineriet också,

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-03-28, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •