Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 67

Ämne: Algoritm FM Synthesizer

  1. #1
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior

    Algoritm FM Synthesizer


    https://youtu.be/88XtnyhBiJU

    Ny hybrid-FM-synth från Reason Studios ute idag.

    With nine operator slots that you can connect any way you want, Algoritm takes FM synthesis to a new level. Classic FM operators are at the heart of Algoritm, but each slot can also house a wavetable oscillator, shaper, or filter for a wealth of both familiar and new sounds. This is an instrument designed to make it fun and easy to explore the world of FM, a type of synthesis known for being unapproachable and obtuse for anyone but the most invested.

    Features

    • Nine operator slots each configurable as an FM operator, wavetable oscillator, multi-mode filter, or shaper
    • Freely connect the operator slots to create your algorithms
    • Create both classic FM sounds and brand new hybrid tones
    • Randomizer function to morph any patch into new sounds
    • Expansive set of modulation sources and effects
    • Over 250 patches to fuel new songs


    Algoritm kan fås som del av Reason+ subscription för €19.99 i månaden eller för €109 om du redan äger Reason.

    Mer info: https://www.reasonstudios.com/shop/r...sion/algoritm/ eller www.reasonstudios.com

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Fy fan vilken stört bra synt det verkar vara.

  3. #3
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Part i målet, men jag kan bara hålla med. Jag har lekt med synthen under utveckling och gjort ett par ljudexempel också. Att du kan routa hur du vill är så sjukt nice.

  4. #4
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Började kolla och fastnade tills den var slut. Känns som ett väldigt genomtänkt och överskådligt take på fm-syntes. Gillar grafiken också.

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Började kolla och fastnade tills den var slut. Känns som ett väldigt genomtänkt och överskådligt take på fm-syntes. Gillar grafiken också.
    +1 på den

  6. #6
    lazerkind
    lazerkind är uppkopplad nu
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Riktigt smart och genomtänkt implementation.
    Det finns alltid plats för mer FM i världen

  7. #7
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    kul nu när man har prenumerationen ! låter topp .hoppas bara att reason inte faller i fällan med "flat earth society" design, gillar när knappar sticker ut i fusk 3D .. (live gör mig förvirrad). bra man fortf använder färger i designen!

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Grym release och riktigt läcker implementation av randomness!

  9. #9
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Wow verkar grym! Köpte dock precis Stratum för 100kr

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vore det inte hjälpsamt eller trevligt om man kunde få se bilder på fram- och baksidan av rack-enheten i shoppen? i videon hoppas det ju runt i interfacet.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fantastiskt informativ video

    Ingen hopp att mina PX7-refills kommer funka?

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vore det inte hjälpsamt eller trevligt om man kunde få se bilder på fram- och baksidan av rack-enheten i shoppen? i videon hoppas det ju runt i interfacet.
    Det ligger längst upp på sidan där videon är. Bara att klicka till höger så hoppar den vidare i bildflödet.

  13. #13
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ah, där ja.

    Känns som att fler än 4 cv-ingångar hade kunnat vara användbart. Många parametrar att modulera. Men också lite för mycket kanske.

    Ser inget om röstantal, någon som vet?

  14. #14
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Satan i gatan vad den verkar spännande! Tusan bara att den kräver Reason.... ;o)

  15. #15
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fantastiskt informativ video

    Ingen hopp att mina PX7-refills kommer funka?
    Nä du, det här är en annan best. Men du har väl PX7 till dem eller?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Satan i gatan vad den verkar spännande! Tusan bara att den kräver Reason.... ;o)
    Kör den i rackpluggen då! Vad kör du för DAW idag?

  16. #16
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Ser inget om röstantal, någon som vet?
    24, säger Pelle.

  17. #17
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Stefan Aronsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Kör den i rackpluggen då! Vad kör du för DAW idag?
    Ableton Live 11 huvudsakligen... jag körde även Studio One tidigare för comping men har sålt min licens nu när det finns i Live 11.

  18. #18
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Jag fattar inte riktigt det där varför just FM-syntes måste förklaras så mkt varje gång (i typ 40 år snart). Även om killen i videon har en käck ansats att inte berätta mer "än man behöver veta för att skapa musik", så är ju videon i stora drag en instruktionsvideo, snarare än en ljuddemo. Det är ingen kritik, men jag fattar det inte riktigt. Så besvärligt koncept är det väl inte?

    Kan det ha att göra just med hur det introducerades? Ett nytt koncept, med många nya begrepp och parametrar att justera, som användaren möter i en typ 32x2 LCD...

  19. #19
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av konfisK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar inte riktigt det där varför just FM-syntes måste förklaras så mkt varje gång (i typ 40 år snart). Även om killen i videon har en käck ansats att inte berätta mer "än man behöver veta för att skapa musik", så är ju videon i stora drag en instruktionsvideo, snarare än en ljuddemo. Det är ingen kritik, men jag fattar det inte riktigt. Så besvärligt koncept är det väl inte?

    Kan det ha att göra just med hur det introducerades? Ett nytt koncept, med många nya begrepp och parametrar att justera, som användaren möter i en typ 32x2 LCD...
    Jag tänker mig att mycket har göra med också hur otroligt svårprogrammerade de tidigare FM-syntharna var.

    Och du har rätt, det ÄR en tutorial. Det var tanken.

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Stefan Aronsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    24, säger Pelle.
    Bra. Fast ni borde inte begränsa, måste ju finnas datorer som orkar fler än 16 röster av Europa? Särskilt i framtiden. Ändå rimligt att vilja använda Note Delay för att köra mikrotonala kluster med hundratals noter? Sånt Reason är till för!

  21. #21
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Wow, ser riktigt kul ut. FM känns som ett rätt outforskat område på många sätt, framförallt när det gäller interface. Himla fint att se att det görs nya ingångar!

  22. #22
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Satan i gatan vad den verkar spännande! Tusan bara att den kräver Reason.... ;o)
    Håller med. Vill ha den i iOS!

  23. #23
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Känner bara att det var en jäkla tur jag inte köpte Korg Opsix ;-) Ville ha randomize funktionen för bizarra fx ljud.... nu fick jag den! :-P

  24. #24
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med. Vill ha den i iOS!
    Jaaa, denna och complex-1 till ios!

  25. #25
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior

    https://youtu.be/JnvnSXemAGk

    Ryan gjorde ett litet inofficiellt quick tip på hur man kan randomisera vissa "valda" operators.

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Stefan Aronsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä du, det här är en annan best. Men du har väl PX7 till dem eller?
    Otroligt tråkigt eftersom PX7 var problembarnet som ingen fick veta mer om. Kompabilitet borde ha varit grundförutsättning 1A eftersom vi som gjort otroligt mkt ljudarbete knappast vill göra om jobbet. Då gör man ngt annat i stället. Ni bör ju ge denna plugg till alla som betalade för PX7 + göra den kompatibel med filformatet vilket borde vara en bagatell. Sedan kan ni skrota PX7 - inte innan.

  27. #27
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Otroligt tråkigt eftersom PX7 var problembarnet som ingen fick veta mer om. Kompabilitet borde ha varit grundförutsättning 1A eftersom vi som gjort otroligt mkt ljudarbete knappast vill göra om jobbet. Då gör man ngt annat i stället. Ni bör ju ge denna plugg till alla som betalade för PX7 + göra den kompatibel med filformatet vilket borde vara en bagatell. Sedan kan ni skrota PX7 - inte innan.
    Förstår inte helt argumentationen, detta är ju något helt annat än en DX7-mjukis? Känner inte denna historien, men tycker det är konstigt att förvänta att nya synthar skall vara kompatibla med gamla bara för att det råkar innehålla FM? Lite mycket att förvänta kanske? Ny synth - nya möjligheter att skruva ihop nya ljud. Alla vinner.

    Att det kommer nya grejer i stället för ett evigt recirkulerande av gamla antikviteter verkar ju de flesta vara eniga om är toppen.

    Denna verkar hur grym som helst. Köper.
    Senast redigerat av Nfuture den 2021-02-26 klockan 14:15.

  28. #28
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Stefan Aronsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/JnvnSXemAGk

    Ryan gjorde ett litet inofficiellt quick tip på hur man kan randomisera vissa "valda" operators.
    Hade varit mer användbart med randomizer solo/mute-knappar, a'la nord modulars evolutionära mojäng. Här får man ju ta bort, slumpa, lägga till, testa, ta bort, slumpa, lägga till, testa ... i en evighet.

  29. #29
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Jag förstår inte riktigt vad man ska ha 9 OP till? Jag känner att max 4 op är utmärkt. Man kan kräma ut mycket med hjälp av 1-2 operators.

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte riktigt vad man ska ha 9 OP till? Jag känner att max 4 op är utmärkt. Man kan kräma ut mycket med hjälp av 1-2 operators.
    De kan vara filter och shapers också. Eller så kan man köra flera parallelt, typ additiv syntes, eller bara detune, osv. Tycker 9 är en bra början (har inte använt synten, har inte råd med den men den verkar ju hur nice som helst)

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Potentiellt kan man ju skapa layers och det är finfint men målsnöret är snubblat på känner jag. PX7 raderades utan förvarning och denna seglar upp i stället. Kompabilitet med DX7 och PX7 är mitt krav annars kommer jag skita i denna.

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Varför? Den kommer ju kunna göra massa goa ljud.

  33. #33
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Potentiellt kan man ju skapa layers och det är finfint men målsnöret är snubblat på känner jag. PX7 raderades utan förvarning och denna seglar upp i stället. Kompabilitet med DX7 och PX7 är mitt krav annars kommer jag skita i denna.
    Jag förstår fortfarande inte detta (ärlig fråga). Kanske jag inte kan tillräckligt mycket om FM, men varför menar du att det skall det vara kompatibelt? Är inte detta en helt ny synth?

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jovisst men den har skapats utifrån perspektivet att Reason blev av med sin utmärkta FM-synt PX7. I det läget vill man ju inte betala för företagets business-strul utan få en kompensation.

  35. #35
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det är ju trist såklart (fast de som har px7 har väl kvar den?) men det här känns betydligt fräschare än att sitta med algoritmer och andra begränsningar. Det fanns tekniska anledningar till DX7s utformning men att apa efter dem 40 år senare verkar onödigt...

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    DX7 kommer alltid finnas i bilden om man talar om FM-syntes. Hela syntvärlden är en efter-apare som buzzar och bubblar om teknologi lanserad 1970, 1978 och 1983. Undran är därför enkel att besvara om jag då har en hangup på intresset för den långt modernare JV-1080 lanserad 1994

    Givetvis har saker skett men aldrig på nivån avgörande likt dessa milstolpar. Reason självt är en femte, lanserad år 2000.

  37. #37
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DX7 kommer alltid finnas i bilden om man talar om FM-syntes. Hela syntvärlden är en efter-apare som buzzar och bubblar om teknologi lanserad 1970, 1978 och 1983. Undran är därför enkel att besvara om jag då har en hangup på intresset för den långt modernare JV-1080 lanserad 1994

    Givetvis har saker skett men aldrig på nivån avgörande likt dessa milstolpar. Reason självt är en femte, lanserad år 2000.
    Ok :-) men bara för att det är (var) en milstolpe betyder det inte att den inte kan förbättras, avsevärt. Hur betydelsefull den var har inget att göra med hur bra den är nu.

  38. #38
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hur bra den än är nu kommer liknelsen med DX7 aldrig någonsin upphöra...

  39. #39
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jovisst men den har skapats utifrån perspektivet att Reason blev av med sin utmärkta FM-synt PX7. I det läget vill man ju inte betala för företagets business-strul utan få en kompensation.
    Kompensation? PX7 fungerar mig veterligen fortfarande. Algoritm är ju en helt ny synt och bara för att den bygger på FM så tycker jag inte den är särskilt lik PX7. Lite som att gå och köpa valfri Roland VA och sen ett par år senare när den helt ”nya” Roland VA dyker upp så ska man då kräva att den är kompatibel med den gamla modellen för annars vill man bli kompenserad? Konstigt tanksätt...

  40. #40
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur bra den än är nu kommer liknelsen med DX7 aldrig någonsin upphöra...
    Ska alla subtraktiva syntar då jämföras med Moog eller alla VA med Nord? Varför jämföra? Tycker inte DX7 är speciellt intressant jämfört med Algoritm faktiskt... Man har tagit FM syntes och gjort den ”enkel” att använda, något som DX7 INTE var. Sen dessutom stoppat in wavetables och massa andra roliga härligheter. Nä, Algoritm är mumma. Använde den hur mkt som helst i helgen...

    Bara att lyssna och se då det är en zillion ljud från Algoritm i denna:

    https://soundcloud.com/microbe_psytr...e-what-is-this

  41. #41

    Veteran
    Fin fin implementering, skall bli kul att jobba med.

  42. #42

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De kan vara filter och shapers också. Eller så kan man köra flera parallelt, typ additiv syntes, eller bara detune, osv. Tycker 9 är en bra början (har inte använt synten, har inte råd med den men den verkar ju hur nice som helst)
    Jepp – ett effektivt sätt att jobba med FM är att bygga flera olika komponenter med stackar av operatorer. Många klassiska ljud har en del för attacken och en annan för sustainen. Jag menar, ingen ifrågasätter att en analogsynt har 3 oscillatorer, och med fler operatorer är det lätt att jobba på motsvarande sätt.

    @PF: Dexed finns som gratis plugin och kan importera DX7-filer, så det är väl ett relativt enkelt sätt att få in DX7-kompatibilitet?

  43. #43
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp – ett effektivt sätt att jobba med FM är att bygga flera olika komponenter med stackar av operatorer. Många klassiska ljud har en del för attacken och en annan för sustainen. Jag menar, ingen ifrågasätter att en analogsynt har 3 oscillatorer, och med fler operatorer är det lätt att jobba på motsvarande sätt.

    @PF: Dexed finns som gratis plugin och kan importera DX7-filer, så det är väl ett relativt enkelt sätt att få in DX7-kompatibilitet?
    Ja exakt men det är ju skillnad mellan 3 oscillatorer och 9 oscillatorer hehe..

    Ja jag förstår med stackningen och att de kan fylla diverse funktioner ändå ser kul ut men föredrar en hands-on FM.

  44. #44
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Spenderat tusentals timmar att bygga ljud till PX7, bara hål i huvudet att de gjort som de gjort.

  45. #45
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp – ett effektivt sätt att jobba med FM är att bygga flera olika komponenter med stackar av operatorer. Många klassiska ljud har en del för attacken och en annan för sustainen.
    Casio Vz har 8op, där blir det ganska uppenbart att det är denna metodik som är vettig.

  46. #46
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spenderat tusentals timmar att bygga ljud till PX7, bara hål i huvudet att de gjort som de gjort.
    Det tog de nog inte hänsyn till när de designade denna, nej. Fattar att det är jobbigt.

  47. #47
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade varit mer användbart med randomizer solo/mute-knappar, a'la nord modulars evolutionära mojäng. Här får man ju ta bort, slumpa, lägga till, testa, ta bort, slumpa, lägga till, testa ... i en evighet.
    Jo, det är ju lite av en workaround och anledningen till att Ryan postade denna på sin egen youtubekanal och inte Reason Studios. Men det kanske kan vara nåt vi lägger till senare.

  48. #48
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spenderat tusentals timmar att bygga ljud till PX7, bara hål i huvudet att de gjort som de gjort.
    Som sagt, har du köpt PX7 så kommer den alltid att finnas kvar. Men tack för feedback!

  49. #49
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Stefan Aronsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, det är ju lite av en workaround och anledningen till att Ryan postade denna på sin egen youtubekanal och inte Reason Studios. Men det kanske kan vara nåt vi lägger till senare.
    Yes. Men, ja, det borde ni :-) Eller licensiera Palle Dahlstedts patch mutator :-) om inte annat så kika på sidan 99 i https://www.nordkeyboards.com/sites/...ion%201.4x.pdf, mute/solo är väldigt användbart. Den funkar även på parametrar - så man kan bara mutera pitch, eller låsa pitch... (eller på moduler inne i patchen, alltså).

  50. #50
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran

  51. #51
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spenderat tusentals timmar att bygga ljud till PX7, bara hål i huvudet att de gjort som de gjort.
    Imponerande! Vars hittar man alla dessa PX-7 ljud?

  52. #52

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Casio Vz har 8op, där blir det ganska uppenbart att det är denna metodik som är vettig.
    Ja, speciellt eftersom Casios operatorer mestadels är sinus och olika sågtänder så krävs det fler operatorer generellt. (Men att köra 8xsnedställda sågtänder rakt av har sin charm det med.)

  53. #53

    Veteran
    Nu har jag testat!
    Fullständigt lysande!
    Riktigt inspirerande och enkel att komma igång med.
    Jämfört med en DX7 så är största fördelen är att man inte behöver byta algoritm om man vill ändra hur operatorerna skall påverka varandra, bara att dra kopplingarna i kopplingsfältet. (plus alla andra godsaker förstås, men just algoritm delen har retat mig länge...)
    Gillar att man får möjlighet att rita sin egna "lfo" med curve funktionen i LFO delen.

    Mycket bra jobbat!

  54. #54
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Fint med "objekt-orientert" FM-synth. :-)

  55. #55
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag testat!
    Fullständigt lysande!
    Riktigt inspirerande och enkel att komma igång med.
    Jämfört med en DX7 så är största fördelen är att man inte behöver byta algoritm om man vill ändra hur operatorerna skall påverka varandra, bara att dra kopplingarna i kopplingsfältet. (plus alla andra godsaker förstås, men just algoritm delen har retat mig länge...)
    Gillar att man får möjlighet att rita sin egna "lfo" med curve funktionen i LFO delen.

    Mycket bra jobbat!
    Yay! Vad kul att du gillar!

  56. #56
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av batmannen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Imponerande! Vars hittar man alla dessa PX-7 ljud?
    Tack! Just nu inte upplagda separat men jag gjorde refillsen 8Z Free och 8Z Pro.

    Dessa innehåller bl a ljud "omräknade" från TX81Z via ett Python-script en kille på Github konstruerade - och "uppräknade" till TX816 med hjälp av Combinator. Manuellt programmerade jag TX816-fabriksljuden (setups med 8 st layers) från ett handskrivet dokument jag hittade som PDF från Yamaha. Dessa elpianon är totalt magiska och bjuder på "det" sortens Scritti Politti-sound från t ex "Oh Patti", riktigt stort FM-piano.

    Du får en direktlänk till 8Z Free. Denna ljudbank innehåller dessutom samtliga public domain-DX7-ljud genomrensade med hundratals sökscript för att radera så många dubletter som möjligt.

    Under detta arbete kunde jag konstatera att antalet unika DX7-ljud inte alls uppgår till 30.000 st eller rentav 270.000 st som har påståtts. Det hela är så simpelt som att folk kopierade in sina favoriter på cartridges och eftersom det var den enda lagringsmetoden fram till typ Atari och sysex kom in i bilden så blev det en herrans blandning där vissa ljud typ elpiano-standardljudet är med i nästan exakt varje bank. Minns inte just nu men det var säkert 11.000 st elpianon och vissa döpte folk om för att göra dem mer lättlästa i mörker, haha. Så då blev E. Piano 2 "EPIANO", "JANS EPIANO", eller namnet på en låt eller... ja en enda röra.

    Också rätt förbluffande att många av de så kallat stora DX7-programmerarna extremt ofta kopierade Yamahas ljud och bara ändrade algoritm etc för att sedan slå världen med häpnad för att de gjort ett så användbart och eget ljud Men sedan finns en och annan riktig pärla också i detta svårgallrade hav av gamla cartridge-skrifter.

    Det var alltså en slags början men sedan har jag funnit PX7 spännande att programmera från scratch också inte minst pga panoreringsparametern på varje operator, plus att jag konverterade mina egna och Yamahas klassiska TX81Z-rom-ljud, jämförde och korrigerade här och där.

    Så självklart är min önskan att formatet ska gå att läsa i ersättningspluggen hur kul den än är att fortsätta / utöka sitt arbete med. Kan sedan RS tillse att de som faktiskt köpte PX7 får den nya som kompensation så skulle ju förvirringen * poff * intetgöras genom ett trollslag. Och då kan PX7 droppas på riktigt i stället för att finnas som ett eko från något samarbete som gissningsvis inte fungerat.
    Senast redigerat av PF den 2021-03-04 klockan 11:16.

  57. #57
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Tack för att du tog dig tid att förklara! :-)

    Okej, så om jag förstår dig rätt så är många av dessa ljud, exempelvis Voices/Male Voice 004 och 005 etc konverterade / genererade med hjälp av något Pythonskript och sen så har du byggt 50+ Combinators med dessa samt sammanställt allt till två refills där du försökt rensa bort dubbletter etc?

    Många av de där genererade ljuden verkar ha smugit in nya dubletter tyvärr. Hittade ett flertal när jag satt och bläddrade igenom dem lite snabbt. Hur fungerar generatorn. Tar man ett ljud och sen gör den varianter på det eller morfar den mellan två olika? Det är spännande med slumpmässiga ljud. Använder väldigt ofta det som start då jag använder min Nord A1. Inspirerande. :-)

    Sen hör det väl till synth-pionjärernas natur att dela med sig av sina favoritljud som man samlade på sig, därav många ljudbanker och myten om 270000 ljud. Jag bytte ju exempelvis K2000-ljud med dansband när jag spelade skivor som mest under 90-talet och många ljudbanker var ju som blandband / mixtapes :-)

    Jag tror inte att någon blir förvirrad av Algoritm som FM-synt och PX-7 som en klon på DX-7 som också är en FM-synt. Det är ungefär lika stor chans som att man råkar köpa en Scalectrix 1:32 när man är på jakt efter en Tesla Model S, även om bägge är elbilar. :-)

    Att göra om PX-7 ljud -> Algoritm går ju säkert att göra hjälpligt om du kikar på skripten och bygger om dem. Reasons patchar är ju rent textformat som är snyggt formaterat så lägger du ner lite tid så borde det gå att klara en hel del under de tusentals timmar som du redan lagt ner på refillet och öppna upp en helt ny marknad mot de som träffar på Algoritm som första FM-synt och inte är som oss gamla stötar som pillade på DX-7 på musikaffären då det begav sig.

    Annars är det ju kanske något för skript-killen på GitHub för det kan ju vara kul för honom att expandera sina kodsnuttar att innefatta PX-7, Algoritm, Arturias DX-7 V och alla andra nya FMmaskiner. :-)

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Just nu inte upplagda separat men jag gjorde refillsen 8Z Free och 8Z Pro.

    Dessa innehåller bl a ljud "omräknade" från TX81Z via ett Python-script en kille på Github konstruerade - och "uppräknade" till TX816 med hjälp av Combinator. Manuellt programmerade jag TX816-fabriksljuden (setups med 8 st layers) från ett handskrivet dokument jag hittade som PDF från Yamaha. Dessa elpianon är totalt magiska och bjuder på "det" sortens Scritti Politti-sound från t ex "Oh Patti", riktigt stort FM-piano.

    Du får en direktlänk till 8Z Free. Denna ljudbank innehåller dessutom samtliga public domain-DX7-ljud genomrensade med hundratals sökscript för att radera så många dubletter som möjligt.

    Under detta arbete kunde jag konstatera att antalet unika DX7-ljud inte alls uppgår till 30.000 st eller rentav 270.000 st som har påståtts. Det hela är så simpelt som att folk kopierade in sina favoriter på cartridges och eftersom det var den enda lagringsmetoden fram till typ Atari och sysex kom in i bilden så blev det en herrans blandning där vissa ljud typ elpiano-standardljudet är med i nästan exakt varje bank. Minns inte just nu men det var säkert 11.000 st elpianon och vissa döpte folk om för att göra dem mer lättlästa i mörker, haha. Så då blev E. Piano 2 "EPIANO", "JANS EPIANO", eller namnet på en låt eller... ja en enda röra.

    Också rätt förbluffande att många av de så kallat stora DX7-programmerarna extremt ofta kopierade Yamahas ljud och bara ändrade algoritm etc för att sedan slå världen med häpnad för att de gjort ett så användbart och eget ljud Men sedan finns en och annan riktig pärla också i detta svårgallrade hav av gamla cartridge-skrifter.

    Det var alltså en slags början men sedan har jag funnit PX7 spännande att programmera från scratch också inte minst pga panoreringsparametern på varje operator, plus att jag konverterade mina egna och Yamahas klassiska TX81Z-rom-ljud, jämförde och korrigerade här och där.

    Så självklart är min önskan att formatet ska gå att läsa i ersättningspluggen hur kul den än är att fortsätta / utöka sitt arbete med. Kan sedan RS tillse att de som faktiskt köpte PX7 får den nya som kompensation så skulle ju förvirringen * poff * intetgöras genom ett trollslag. Och då kan PX7 droppas på riktigt i stället för att finnas som ett eko från något samarbete som gissningsvis inte fungerat.

  58. #58

    Veteran
    https://soundcloud.com/dabene/reason-algoritm-sharpharp

    Två operatorer och ett filter plus reverb och dist. Grymt snabbjobbat och enkelt att få till ett resultat jämfört med klassisk FM från förr! Tack!

  59. #59
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Snyggt!!

  60. #60
    massive
    massive är inte uppkopplad
    massives avatar
    Senior
    Algoritm kommer vara en favorit länge. Har suttit och gjort ljud i flera dagar. Förstår den inte fullt ut, men det är så jag jobbar. Trial and error, typ. Ska läsa manualen någon gång men inte nu.

Liknande ämnen

  1. Ny algoritm till Eventide H9
    Av DanielW i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-11-08, 10:47
  2. Lexicon MX300: delay-algoritm saknas!!???!!!
    Av cyberpunx i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-02-25, 16:58
  3. Synthesizer.com
    Av Steve i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 08:36
  4. mp3-algoritm
    Av krank i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-05-20, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •