Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 149

Ämne: Daft Punk no more

  1. #61
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    97 var året då Roskilde nästan regnade bort? I så fall var jag också där. Minns att det knappt fanns en kvadratmeter på hela området som inte var lervälling. Kommer ihåg att kompisarna skrattade på bussen ner för att jag tagit med gummistövlar och regnrock. De skrattade inte så mycket några dagar senare...
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då såg jag dem förmodligen också. Men jag minns bara leran. Roskilde 97 var episkt på det viset.
    Under Daft Punk-gigen sto jeg med vann til over anklene. Tror det var den første kvelden, så da var det ikke riktig blitt leire ennå.

    Aphex Twin på lørdag eller søndag formiddag var også fett.

  2. #62
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Finns tidiga hur roliga grejer som helst om man kollar runt lite. Inte alltid min kopp men på partyhumör så.

    https://www.youtube.com/watch?v=NL4lHwjX9pM

    På Roskilde ja, det kunde bli nära minus och regn ja även söderut så av erfarenhet så släpade man med tröja och så men ett par Dr matens räckte till bra. Dom är täta.... Vi såg gärna Orbital och liknade då på den tiden. Daft Punk var aldrig min kopp riktigt , det låter för mycket klubb och hotellbar elelr hur man nu ska säga så nej. Synd dom lämnade det där experimentella. jag såg nog någon halv låt där och då... Eller kanske två... I alla fall.

    Om dom behållet något av det ovan så hade jag nog gillat dom bättre men det gjorde dom ju inte. 1997 måste vart deras bästa år tror jag.
    Senast redigerat av Modellear den 2021-02-23 klockan 12:36.

  3. #63
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja, som sagt, Homework alltså, fantastisk men sen fick det vara bra.. eller, Crescendolls är fin men den låter ju som nåt på Homework, skulle gärna se Fragglarna framför den för övrigt. Verkar ju som att dom är rätt skyldiga till hela arena-dj-hysterin det var väl onödigt.

    Da funk videon behöver man ju inte ens nämna, också väldigt förtjust i dessa

    Revolution 909 - https://youtu.be/uURB-vo9rZ4
    Burnin - https://youtu.be/DBHipNYuAZk

  4. #64
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Discovery är en av mina favoritskivor någonsin


    https://youtu.be/sOS9aOIXPEk

    Fånigt bra låt

  5. #65
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Discovery är en av mina favoritskivor någonsin
    +1 håller fortfarande, dock tror ja face to face e favoriten.

    Om todd edwards skulle varit lika tuff som dp hade han också varit med i rock hall of fame.

  6. #66
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Trist! Jag funderade för bara några dagar sedan hur de skulle kunna tänkas gå vidare efter senaste skivan. Inte alls, visar det sig alltså. Känns rätt logiskt ändå. Bra sätt att sluta på, istället för att bara försvinna och låta folk undra. Får ta nån kväll nu på lovet och titta på Interstella 5555 med dottern. Har aldrig sett dem live tyvärr. Har däremot varit i samma rum som Thomas utan mask, alltid något!

  7. #67
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Revolution 909! Fortfarande den svängigaste trumprogammeringen i hela världen (2:47 in). Och bara för att det var Daft Punk blev en tomat-video intressant . Jag älskar dem! De var/är minst lika visuellt som marknadsföringsmässigt som musikaliskt spännande. Unika för sin tid.

  8. #68
    Terrarium
    Terrarium är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Revolution 909! Fortfarande den svängigaste trumprogammeringen i hela världen (2:47 in). Och bara för att det var Daft Punk blev en tomat-video intressant . Jag älskar dem! De var/är minst lika visuellt som marknadsföringsmässigt som musikaliskt spännande. Unika för sin tid.
    Lyssnade precis på den o tänkte fan va bra den är o hur den typ sammanfattar Daft Punk för mig. Den o Phoenix även om den inte verkar pratas om lika ofta.

  9. #69
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Daft Punk, ZZZZZZzzzzzzzzzzzz, associerar mest med sega och släpiga ljud och beats ... men man får ge dem att de har en egen stil. (Har väl främst lyssnat på det som man inte kunnat undvika att höra så att säga, hitsen och de två första albumen etc.)

  10. #70
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Hörde dem live på Hultsfred (97?) och tyckte de var ok. Var där främst för Luke Slater & Prodigy.

    Enda skivan jag har:

    https://youtu.be/RMXmOfwaqB0

  11. #71
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	153280115_949296615809515_8207183809798229079_n.png 
Visningar:	51 
Storlek:	389,4 KB 
Id:	99985

  12. #72
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Discovery gillade jag också mycket när den kom. Tror att den är en av anledningarna till att jag tänker på början av 2000-talet som "nyss" även om det var 20 år sedan nu. Minns att det följde med ett "kreditkort" med nån kod till "daft club", tror det var en hemsida med extramaterial eller möjlighet att remixa, osäker, det var iaf på 56k modem-tiden för min del.

    Även flera spår på Homework gillade jag, men det var en hel del jag inte fattade då iaf. Precis som för hasparigus pink är "Musique" också en favorit (som jag fick på en mp3 nånstans, det är väl en b-sida egentligen?). Var fett besviken på RAM dock, även om alla promotionfilmer inför albumet var roliga att kolla in.

    //end-of-rant

  13. #73
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går ju inte att ha en Daft Punk tråd utan att nämna deras stora förebilder Space Cerrone Georgio Moroder som typ 30 år innan DP gjorde fanfastisk elektronisk musik. De var Pionjärer Daft Punk är mer Retronärer.
    ....
    Ja, det låter ju precis som Discovery faktiskt.
    Discovery är verkligen ett retroalbum.
    Senast redigerat av Oortone den 2021-02-24 klockan 00:05.

  14. #74
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Flyttad till Skivor & artister.

    /Nyhetsredaktör

  15. #75
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Kul, har aldrig tänkt på att "Ouverture" som från början släpptes som bonus-material till Discovery låter extremt mycket Tron Legacy:

    https://youtu.be/zwUNtaOKfHM

  16. #76
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Heavy Metal Kid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Under Daft Punk-gigen sto jeg med vann til over anklene. Tror det var den første kvelden, så da var det ikke riktig blitt leire ennå.

    Aphex Twin på lørdag eller søndag formiddag var også fett.
    Ja jävlar. Man satt fats i marken så dansa var liksom mycket svårt.

  17. #77

  18. #78
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Btw någon som vet vad för phaser/phasers Daft Punk använde, på Veridis Quo och Aerodynamic?


    https://youtu.be/Mjpu0-o9iek

    I Aerodynamic på padsen i breaket/outro 02.52 min in i låten. Både Veridis Quo och Aerodynamic låter väldigt "80s fantasy" i mina öron.




    Tappert försök i denna cover, men inte alls samma sug i phaser ljudet:


    https://youtu.be/vJCDHbZIYoA
    Senast redigerat av Anubis den 2021-02-25 klockan 01:13.

  19. #79
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Finns fler som samplat den tydligen:
    https://www.whosampled.com/Daft-Punk/Veridis-Quo/

    Någon som vet om Daft Punk i sin tur också samplat? Låter lite som en sampling.

  20. #80
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Revolution 909! Fortfarande den svängigaste trumprogammeringen i hela världen (2:47 in). Och bara för att det var Daft Punk blev en tomat-video intressant . Jag älskar dem! De var/är minst lika visuellt som marknadsföringsmässigt som musikaliskt spännande. Unika för sin tid.
    Jo, bara det att "Revolution 909"-loopen kommer från sample CD'n Best Service Horny Club Sounds (Loop 13_125 44).
    Även "High Fidelity" bygger på en loop från det biblioteket, (Loop 21_125 39).

  21. #81
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, bara det att "Revolution 909"-loopen kommer från sample CD'n Best Service Horny Club Sounds (Loop 13_125 44).
    Även "High Fidelity" bygger på en loop från det biblioteket, (Loop 21_125 39).
    hehe skulle producenter eller artister kunna prenumerera på epidemic sound? typ på ens nya album så står det bara "music by epidemic sound"

  22. #82
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, bara det att "Revolution 909"-loopen kommer från sample CD'n Best Service Horny Club Sounds (Loop 13_125 44).
    Även "High Fidelity" bygger på en loop från det biblioteket, (Loop 21_125 39).
    Den som finns här? https://ia803100.us.archive.org/view...ub%20Sounds.7z

  23. #83
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    testade att ladda ner, men fick ner en 0mb fil
    fick dock samplingarna av en kompis för kanske 15-20 år sen, så har de på datorn

    själva sample-CD'n är från tidigt 90tal så vitt jag förstått

  24. #84
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    testade att ladda ner, men fick ner en 0mb fil
    fick dock samplingarna av en kompis för kanske 15-20 år sen, så har de på datorn

    själva sample-CD'n är från tidigt 90tal så vitt jag förstått
    Tror man måste högerklicka, spara som, på archive, om du missade det.

  25. #85
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns fler som samplat den tydligen:
    https://www.whosampled.com/Daft-Punk/Veridis-Quo/

    Någon som vet om Daft Punk i sin tur också samplat? Låter lite som en sampling.
    Ja det är intressant btw det här fenomenet som var så vanligt inom House/Electrohouse och Hip Hop med att sampla huvudmotiven från äldre låtar, är det ens möjligt juridiskt nu för tiden? Nu när youtubers knappt kan göra tutorials/analyser på vissa kända låtar utan att få copyright strike på videon

    Känns som det var enklare kanske att komma undan med när allt släpptes på vinyl/CD, nu i digitala landskapet kanske det inte är full lika vanligt? När jag tänker tillbaks på 00-talets housevåg så var det i princip standard med att man skulle hitta någon gammal discodänga att sampla. Nu har väl typ house-vågen dött ut och inom dagens Techno är det inte direkt en grej.

    Mitt intryck är väl också att Hip Hopen blivit mer och mer fokuserad på att skapa egna beats/melodier från scratch med synthar/plugins. Är väl inte lika mycket crate-digging där längre för att sampla gamla obskyra vinylskivor, som t ex Mobb Deep och andra i New York scenen gjorde på 90-talet.

    Man får väl säg att Daft Punks farväl är sista spiken i kistan för House-musiken, för denna gången! Den återkommer nog i ny skepnad i en ny våg.

  26. #86
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Går man hit https://archive.org/download/90ssamplecds så kan man ladda ner utan problem.

  27. #87
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Blivit hjärntvättad genom åren..det är ju ungarnas musik... 5555 rullade ju här dagligen i flera år..tyckte det var helt vidrigt först men till slut så har man blivit helt omprogrammerad...ungarna har väl alla skivor och boxar, gubbar...har till och med 5555 på Playstation PSP.....helt rubbat ...den enda jag äger själv är Homework....men i ärlighetens namn så måste jag säga att musiken är egentligen inte alls bra....men man blir hjärntvättad. One more time we gonna brainwash oh yeah!!!

    De lägger ner...blir det avskedsskivor..bla..bla...sen återförenings konserter och boxar osv...osv...osv.....Blläääää!!!!

  28. #88
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blivit hjärntvättad genom åren..det är ju ungarnas musik... 5555 rullade ju här dagligen i flera år..tyckte det var helt vidrigt först men till slut så har man blivit helt omprogrammerad...ungarna har väl alla skivor och boxar, gubbar...har till och med 5555 på Playstation PSP.....helt rubbat ...den enda jag äger själv är Homework....men i ärlighetens namn så måste jag säga att musiken är egentligen inte alls bra....men man blir hjärntvättad. One more time we gonna brainwash oh yeah!!!

    De lägger ner...blir det avskedsskivor..bla..bla...sen återförenings konserter och boxar osv...osv...osv.....Blläääää!!!!
    Haha sammanfattar läget rätt bra. Det blir väl en donken kids meny med RIP Daft Punk tema snart.

    De är väl för övrigt enda egentliga gruppen som gått hela vägen från underground/rejvscenen till att bli Disneyfierade? Inte ens The Prodigy gjorde den resan. Fast iofs Daft Punks första break kom väl på ett rejv på just Euro Disney i Paris? Där de gav sin demo till arrangören/nån DJ. Så då är väl cirkeln sluten nu. True Mouse-House.

    Tror definitivt att Tron Legacy filmen kommer få en skjuts nu, den har ju redan lite av en kultstatus.

    Avicii i all ära, han nådde verkligen de breda massorna, men var väl liksom aldrig direkt underground utan blev megakänd över en natt i princip? Beroende lite på hur man ser det. Daft Punk lyckades i alla fall få 303-soundet ordentligt på tapeten på 90-talet.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-02-25 klockan 11:25.

  29. #89
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går man hit https://archive.org/download/90ssamplecds så kan man ladda ner utan problem.
    Betyder detta att alla 90-tals sample cd's nu räknas som lovligt byte?

  30. #90
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går man hit https://archive.org/download/90ssamplecds så kan man ladda ner utan problem.
    Är det där det som var mest poppis då i hits osv? Eller bara ett litet axplock? Sjukt att vissa av samplingsbolagen fortfarande är aktiva Zero-G t ex.

  31. #91
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    testade att ladda ner, men fick ner en 0mb fil
    fick dock samplingarna av en kompis för kanske 15-20 år sen, så har de på datorn

    själva sample-CD'n är från tidigt 90tal så vitt jag förstått
    125 13 07.mp3

  32. #92
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, bara det att "Revolution 909"-loopen kommer från sample CD'n Best Service Horny Club Sounds (Loop 13_125 44).
    Även "High Fidelity" bygger på en loop från det biblioteket, (Loop 21_125 39).
    Många samplings-skivor från den här tiden som låter typ likadant. Jag hade spontant gissat att loopen kom ifrån den här:
    https://www.discogs.com/No-Artist-Ho...lease/15425606
    Senast redigerat av kroffe den 2021-02-25 klockan 11:58.

  33. #93
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror man måste högerklicka, spara som, på archive, om du missade det.
    Jag får samma, tom fil.
    Upphovsrättsskäl?

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går man hit https://archive.org/download/90ssamplecds så kan man ladda ner utan problem.
    Märkligt, jag får tomma filer även här. Kör du via någon proxy så det ser ut som du är i USA eller vad kan det vara?

    Eller nu ser jag, om jag går på view contents och spara ner en enskild wav blir den tom. Däremot kan jag ladda ner en hel akrivfil men den går inte att packa upp å andra sidan "Arkivfilen trasig". Kanske är för det är 7z format och jag kör Mac, men strunt samma för min del. Annars fascinerande att alla dessa sample-cd ligger publikt om de faktiskt går att packa upp.
    Senast redigerat av Oortone den 2021-02-25 klockan 12:29.

  34. #94
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha sammanfattar läget rätt bra. Det blir väl en donken kids meny med RIP Daft Punk tema snart.

    De är väl för övrigt enda egentliga gruppen som gått hela vägen från underground/rejvscenen till att bli Disneyfierade? Inte ens The Prodigy gjorde den resan. Fast iofs Daft Punks första break kom väl på ett rejv på just Euro Disney i Paris? Där de gav sin demo till arrangören/nån DJ. Så då är väl cirkeln sluten nu. True Mouse-House.

    Tror definitivt att Tron Legacy filmen kommer få en skjuts nu, den har ju redan lite av en kultstatus.

    Avicii i all ära, han nådde verkligen de breda massorna, men var väl liksom aldrig direkt underground utan blev megakänd över en natt i princip? Beroende lite på hur man ser det. Daft Punk lyckades i alla fall få 303-soundet ordentligt på tapeten på 90-talet.
    Daft Punk lyckades bli stora med en ganska extrem musikstil. Avicii och Swedish House Maffia är ju vanlig pop med lite housegarnering i jämförelse. Reservation för sista Daft Punk-albumet som jag knappt lyssnat på men även Discovery är rätt extrem och i mitt tycke rätt speciell. Jag minns när den kom, jag hade då inte hört något som lät som den (och jag var sannerligen vuxen med marginal redan då...) och det är något väldigt hypnotiskt med repetitiviteten på många av de senare (mindre hittiga spåren) på skivan. Vet inte vad det är, de lyckas verkligen hitta loopar och en ljudbalans som är hypnotisk. Homework har kanonljud och är nästan lite hifireferens men Discovery är den skiva som verkligen är speciell.

  35. #95
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Med all mediahype dom rör upp just nu ser vi snart en "reunion", tror ni inte?

  36. #96
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med all mediahype dom rör upp just nu ser vi snart en "reunion", tror ni inte?
    Yo, skrev jag redan i inlägg #21
    Halva poängen med att gå ut publikt med en splittring är att det blir lika mycket news när det blir reunion, som det ju blir i 99 av 100 fall, i olika omfattningar, enstaka gig eller längre. Reunion tour känns ju jäkligt mycket fräschare än bara en ny tour med de vanliga gamla gubbarna liksom

  37. #97
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    här är de:

    https://soundcloud.com/nihadtule/set.../s-w75aNLb4RL0

  38. #98
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får samma, tom fil.
    Upphovsrättsskäl?



    Märkligt, jag får tomma filer även här. Kör du via någon proxy så det ser ut som du är i USA eller vad kan det vara?

    Eller nu ser jag, om jag går på view contents och spara ner en enskild wav blir den tom. Däremot kan jag ladda ner en hel akrivfil men den går inte att packa upp å andra sidan "Arkivfilen trasig". Kanske är för det är 7z format och jag kör Mac, men strunt samma för min del. Annars fascinerande att alla dessa sample-cd ligger publikt om de faktiskt går att packa upp.
    Tror att det har att göra med 7z på Mac, testa att packa upp med denna. https://www.keka.io/en/

  39. #99
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Daft Punk lyckades bli stora med en ganska extrem musikstil. Avicii och Swedish House Maffia är ju vanlig pop med lite housegarnering i jämförelse. Reservation för sista Daft Punk-albumet som jag knappt lyssnat på men även Discovery är rätt extrem och i mitt tycke rätt speciell. Jag minns när den kom, jag hade då inte hört något som lät som den (och jag var sannerligen vuxen med marginal redan då...) och det är något väldigt hypnotiskt med repetitiviteten på många av de senare (mindre hittiga spåren) på skivan. Vet inte vad det är, de lyckas verkligen hitta loopar och en ljudbalans som är hypnotisk. Homework har kanonljud och är nästan lite hifireferens men Discovery är den skiva som verkligen är speciell.
    Ja precis, Daft Punk har haft en väldigt eklektisk/estetisk stil. Nog mycket sprunget ur deras indie-rock bakgrund samt givetvis alla influenser under uppväxten så klart. I mitt tycke är deras bästa låtar som retrohyllningar, ett sorts best-of av de årtionden och genres de hittade mest inspiration i. Sen hur deras egna lins färgar soundet och gör det till något nytt/unikt. De har ju en väldig spännvidd nu när man blickar tillbaks över deras samlade output. Allt från rätt abstrakta låtar till väldigt komersiellt gångbara poplåtar. Och det är väl deras styrka. De tilltalar många oavsett musikbakgrund.

  40. #100

  41. #101
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Kan man kalla det ghost producing om ens namn står på fodralet, eller om man är medlem i projektet/bandet i fråga?

  42. #102
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av spanky Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror att det har att göra med 7z på Mac, testa att packa upp med denna. https://www.keka.io/en/
    OK, tack.
    Tar det senare...så jag inte fastnar i att ladda ner gamla Akaipatcher.

  43. #103
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man kalla det ghost producing om ens namn står på fodralet, eller om man är medlem i projektet/bandet i fråga?
    Nej, verkar konstig som benämning.
    Det är väl helt vanlig "producing"?

  44. #104
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Lite som hur begreppet ”sampling” av vissa verkar användas även när det gäller efterapningar eller sound-a-likes, ibland tom covers.

  45. #105
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    https://www.musictech.net/news/daft-...omework-album/

    Gear list för Homework

    Sequencers

    – Alesis MMT-8
    – Apple Macintosh + EMAGIC MicroLogic

    Samplers

    – AKAI S01
    – E-Mu E III
    – E-Mu SP-1200
    – Ensoniq ASR-10
    – Roland S-760

    Synthesizers

    – Roland Juno-106
    – Roland MC-202
    – Roland MKS-80
    – Roland TB-303
    – Sequential Prophet-VS
    – Drum Machines
    – Linn LinnDrum
    – Roland TR-707
    – Roland TR-808
    – Roland TR-909

    Effects

    – Alesis Microverb III
    – Alesis 3630 Compressor
    – Behringer Compressor
    – Behringer Parametric EQ
    – Ensoniq DP/4+
    – Lexicon Vortex
    – Lexicon JamMan
    – LA Audio Gate/Compressor
    – Waldorf MiniWorks 4-pole
    – Yamaha Digital Delay

    Mixers/Recorders

    – Mackie. MS-1202
    – Mackie. CR-1604
    – Panasonic SV-3700

  46. #106
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Oj, mycket mer än jag trodde. Läste att Thomas inte gillade 707'an jättemycket, och att de bara använde ett fåtal ljud från den ibland.
    Vilket får mig att fundera på hur mycket/lite av grejerna ovan de faktiskt använde. (stämmer det att Thomas hade 10st 909'or?)
    Jag som alltid trott de använde mycket av grejerna från Thomas pappa, men det har de ju inte öht. Intressant!

  47. #107
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.musictech.net/news/daft-...omework-album/

    Gear list för Homework

    Sequencers

    – Alesis MMT-8
    – Apple Macintosh + EMAGIC MicroLogic

    Samplers

    – AKAI S01
    – E-Mu E III
    – E-Mu SP-1200
    – Ensoniq ASR-10
    – Roland S-760

    Synthesizers

    – Roland Juno-106
    – Roland MC-202
    – Roland MKS-80
    – Roland TB-303
    – Sequential Prophet-VS
    – Drum Machines
    – Linn LinnDrum
    – Roland TR-707
    – Roland TR-808
    – Roland TR-909

    Effects

    – Alesis Microverb III
    – Alesis 3630 Compressor
    – Behringer Compressor
    – Behringer Parametric EQ
    – Ensoniq DP/4+
    – Lexicon Vortex
    – Lexicon JamMan
    – LA Audio Gate/Compressor
    – Waldorf MiniWorks 4-pole
    – Yamaha Digital Delay

    Mixers/Recorders

    – Mackie. MS-1202
    – Mackie. CR-1604
    – Panasonic SV-3700
    De har väl glömt Mutronics Mutator! eller?

  48. #108
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.musictech.net/news/daft-...omework-album/

    Gear list för Homework

    Sequencers

    – Alesis MMT-8
    – Apple Macintosh + EMAGIC MicroLogic

    Samplers

    – AKAI S01
    – E-Mu E III
    – E-Mu SP-1200
    – Ensoniq ASR-10
    – Roland S-760

    Synthesizers

    – Roland Juno-106
    – Roland MC-202
    – Roland MKS-80
    – Roland TB-303
    – Sequential Prophet-VS
    – Drum Machines
    – Linn LinnDrum
    – Roland TR-707
    – Roland TR-808
    – Roland TR-909

    Effects

    – Alesis Microverb III
    – Alesis 3630 Compressor
    – Behringer Compressor
    – Behringer Parametric EQ
    – Ensoniq DP/4+
    – Lexicon Vortex
    – Lexicon JamMan
    – LA Audio Gate/Compressor
    – Waldorf MiniWorks 4-pole
    – Yamaha Digital Delay

    Mixers/Recorders

    – Mackie. MS-1202
    – Mackie. CR-1604
    – Panasonic SV-3700
    Cool gearlisr och även häftigt med arbetsflödet i studion, det där med att koppla gear direkt genom hårdvarueffekterna istället för aux på mixbordet samt att kompressor appliceras efter mixerbordet.

    Försökter hitta ett foto som fanns på den största 303 resource sidan på 90-talet där Bangalter satt med en TB-303 i knät med hörlurar på golvet. Hittar bara andra studiofoton.

  49. #109
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Juno-106an i Unison-läge hörs väldigt distinkt i den här mellan 0.45.2.00:

    https://youtu.be/VubH7FuW6TQ

  50. #110
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2EE5AE99-AFE2-4183-96E6-9F04164D6835.jpeg 
Visningar:	9 
Storlek:	28,1 KB 
Id:	100030

  51. #111
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Vet inte om denna är Bangalter? Från en stängd premiumartikel i dj-mag om daft punk, så bör vara han. Osäker dock då man inte kommer åt artikeln å fotot endast cachats av google.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1454FFDB-C356-4690-A300-847CFEFB308C.jpeg 
Visningar:	37 
Storlek:	105,5 KB 
Id:	100031

  52. #112
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F773918F-6B3F-4443-BC1F-92AD61BBF33C.jpeg 
Visningar:	36 
Storlek:	38,1 KB 
Id:	100032

  53. #113
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Det var väl en extrem hype kring Random Access Memories när den kom men hur togs den sedan emot efter att första hype-paroxysmen lagt sig?

    Själv lade jag den åt sidan rätt omgående och glömde faktiskt bort den nästan omedelbart. Var det så för fler av er? Betraktas den som ett misslyckande eller mästerverk?

    Idag tänkte jag att jag kanske var orättvis och lyssnade om – men den var ju ännu tråkigare än jag mindes. Visst, produktionsmässigt är det välgjort och de har skruvat och putsat ordentligt men jag tycker den är otroligt svag och seg musikaliskt. De är kanske inte Tellus största kompositörer och när de inte kan bygga musiken på hårda elektroniska upprepningar, loopar och beats blir det inte mycket att hänga i julgranen. Och varför är alla låtar så långsamma utan att vara stämningsfulla? De är ju bara tråkiga. En del grejer låter som ett obegåvat färglöst plagiat av Air, tio år för sent. Eller har jag helt missat något här?

    Get Lucky är det lite fart på men det är väl en ganska tråkig låt den också?

  54. #114
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Kan bara instämma Oortone.
    Visst, det va nåt de behövde göra. "proof of concept". Men jag vet inte om de skulle gjort det som DP.
    Jag trodde faktiskt de skulle göra en comeback snart, som en slags revansch efter floppen med albumet, o så lägger de ner.
    Det verkar som de tröttnat helt på musik, men jag hoppas ändå att de kommer fortsätta i nån form. Svårt o se hur man kan tröttna o lägga av helt när det varit ens liv under så lång tid.
    Just DP kanske är/står för något de känner sig så väldigt avlägsna ifrån idag så det kändes bara fel o fortsätta. Irriterar mig på att de ska va så privata.

  55. #115
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var väl en extrem hype kring Random Access Memories när den kom men hur togs den sedan emot efter att första hype-paroxysmen lagt sig?
    Ja den är inte min grej heller, men tror dom fick tilld en exakt som dom ville så vet inte om man kan prata om misslyckande riktigt.. dessutom såhär ser det ut när man googlar på den:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2021-02-26 125840.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	59,2 KB 
Id:	100033

  56. #116
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja den är inte min grej heller, men tror dom fick tilld en exakt som dom ville så vet inte om man kan prata om misslyckande riktigt.. dessutom såhär ser det ut när man googlar på den:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2021-02-26 125840.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	59,2 KB 
Id:	100033
    Jag får inte upp den rutan men en annan, alla albumen jag klickar på med Daft Punk har att 98% gillar... Även Human after All Tror vi har lite statistiska tolkningsproblem med den där typen av webbetyg.

    Men Get Lucky är deras mest spelade låt på Spotify så det var nog en kommersiell framgång. Om jag får spekulera helt fritt så tror jag att RAM blev precis som de tänkte sig just då, men om tio tjugo år när de ser tillbaka så kommer de tycka Homework är deras mest välgjorda album och att Discovery är deras mest unika album.

    Vi får se vad de spelar på reunionturnén om tio år. Get Lucky såklart men sedan...?

  57. #117
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får inte upp den rutan men en annan, alla albumen jag klickar på med Daft Punk har att 98% gillar... Även Human after All Tror vi har lite statistiska tolkningsproblem med den där typen av webbetyg.
    Hehe ja, "184" ratings såg jag nu att det står också, hyfsat klent underlag. =)

  58. #118
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    daftpunk99%.se

  59. #119
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    https://www.youtube.com/watch?v=9hhVnRTNVmM

    I min fantasi är Short Circuit 1 icke-multitrackad juno-106 som byter ljud väldigt snabbt.

  60. #120
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har väl glömt Mutronics Mutator! eller?
    Tänkte precis samma sak. Har man vart lurad alla dessa år?

Liknande ämnen

  1. Snott av Daft Punk?
    Av M i Gbg i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-05-08, 20:49
  2. Daft Punk
    Av Anders7902 i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 21:53
  3. Daft Punk + N.E.R.D
    Av defpoint i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 22:28
  4. Daft Punk-konkurrent?
    Av gufv i forum Skivor & artister
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 18:05
  5. Daft Punk = Tjuvar
    Av Helix i forum Skivor & artister
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 19:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •