Resultat 1 till 51 av 51

Ämne: Varför hatar alla analoga trummaskiner?

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Varför hatar alla analoga trummaskiner?

    Ärligt talat - om man följer internettyckandet så tycks samtliga analoga trummaskiner vara skit i folks ögon (öron.)

    Behringer är skit. Korgs volcatrummisar låter skit. Arturias trummisar var hajpade men - tycks låta skit egentligen. Dsi Tempest var också buggig (och skit).

    Varför är det så? Kan det vara för att puff och pys faktiskt inte är så sexigt. (hint) Eller för att samplade, eller akustiska trummor slår det mesta?

  2. #2
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    tanzbär. mfb-522. drm-1!!! tempest och dess anpassade "compressor". gifter sig med det mesta... svinsexigt

  3. #3
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Vad pratar du för strunt? : D

    Jag ÄLSKAR analoga trummaskiner.
    Roland TR 808, Roland TR909, Simmons SDSV.
    Finns nog inget som låter bättre.

    (Disclaimer: Jag är en sucker för Drumulator, LinnDrum och Oberheim DMX också, men det betyder inte att analoga trummaskiner är dåliga)

  4. #4
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Notera att - jag - inte säger att analoger är dåliga. Men de flesta tycks gnälla på de flesta analoga trummaskiner noterar jag. Därför inlägget

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Speak n Spell utan KR55’ans virvel..?

  6. #6
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Notera att - jag - inte säger att analoger är dåliga. Men de flesta tycks gnälla på de flesta analoga trummaskiner noterar jag. Därför inlägget
    Vem är "de flesta"?

    Detta är helt nytt för mig och säkert för många andra.
    Hoppas du inte undgått att Roland TR808 och TR909 kostar ohemult mycket (till mitt stora förtret).

    Skulle de kosta så mycket om ingen ville ha dem och "de flesta" anser att det låter skit?

  7. #7
    deadbeats avatar
    Veteran
    Jag hatar dem definitivt inte, men de är lite begränsade för mitt ändamål.
    Jag saknar det distinkta hårda i ljudet som jag mer hittar i digitala grejer, såsom mina HR-16 och TR-505

    Men (!) jag satt just precis och tänkte att fan vad jag saknar en Arturia Spark fast helt fristående! Där är vad jag vill ha i en trummis (dvs en miljaaard olika ljud och trumset).

    Men analogisar är skitfina, emellanåt.

  8. #8
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag fullkomligt älskar trummor !

    Tidigt ett tag så hade jag en dröm att samla på mig allt som går att få tag på men kom ju på att det det dels blir rätt många masker och en del har jag knappt råd med om jag ska ha flera.

    Jag köpte en tidig trumplatta i alla fall med sex pads som jag tänkte köra men någon sampler och sen så har jag ju TR 606. machinedrum, RXL, Alesis RS 16 att leka med här.

    Jag tror det räcker men skulle vilja ha en 808.

    Oh en Volca drum som är hos brodern nu... Tja den är ju cool men något för enkel om man ska vara seriösare. Bheringer undviker vi helst och ni vet ju varför... taskiga komponenter förut, taskigt beteende, det skamlösa kopierandet. Tror dock jag kanske vill klämma på en trummis i alla fall men.

  9. #9
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Notera att - jag - inte säger att analoger är dåliga. Men de flesta tycks gnälla på de flesta analoga trummaskiner noterar jag. Därför inlägget
    Du kanske inte tycker så själv, men notera att du skriver som om det vore fakta:

    -"Varför är det så? (att "de flesta") tycker att analoga trummaskiner är dåliga."


    Jag menar att det inte är så. Jag har en känsla, baserat på hårda kalla priser på analoga trummaskiner, att det inte är så att analoga trummaskiner är oönskade och att flertalet inte vill ha analoga trummaskiner och/eller tycker att analoga trummaskiner låter dåligt.
    Senast redigerat av Bobisch den 2021-02-19 klockan 22:53.

  10. #10
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ärligt talat - om man följer internettyckandet så tycks samtliga analoga trummaskiner vara skit i folks ögon (öron.)

    Behringer är skit. Korgs volcatrummisar låter skit. Arturias trummisar var hajpade men - tycks låta skit egentligen. Dsi Tempest var också buggig (och skit).

    Sluta häng på 99!


  11. #11
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Aldrig hört! Och Tempest är väl en av de mest kraftfulla och underskattade maskinerna där ute? Jag tror ingen tycker att de där grejerna låter rätt ut skit. Akai Rhythm Wolf låter skit, jag personligen tycker att Korg Volcabeats låter uselt, särskilt snaren, men vad sjutton - det mesta analoga låter ju kalas!

  12. #12
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    808 är väl extreeeemt närvarande i modern musik be it trap eller pop.
    909 håller ju technon i ett järngrepp så pass hårt att vissa menar att det är svårt att ens kalla musiken för techno om inte 909 är närvarande.

    Den nutida Analog Rytm älskas ju av de flesta som får möjlighet att arbeta lite med den.

    Mitt intryck är att analogtrummor älskas. Eller vad älskas annars? Plugins? Det tror jag stämmer.
    Tror inte att digitala trummaskiner älskas mer än de analoga. Men folk 2021 jobbar väl i datorn och iPaden. Kanske i telefonen t o m och då är det väl digitala trummor eller samplingar som älskas.
    Men ljudet från 808 och 909 hörs ju än idag, snart fyrtio år efter de lanserades, på var och varannan låt.

  13. #13
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Har man läst in att någon här hatar en trummaskin så har man nog missat att ingen här hatar... Vi är bara brutalt ärliga men vi alla gillar ju alla maskiner i stort sätt.

    Bara mer eller mindre.

    Det speglar sig väl som så att jag bara vill ge fyra tusen för en 808 men inte en jävel vill sälja för det priset så därför har inte jag en 808 helt enkelt. Och om jag hade haft en och upptäckte att någon ger som en halv bil för den så hade jag ju sålt det med en gång...

    Hahahaha

    Förmodligen om jag ägde en så hade jag behållit den för att sequensern och tillgängligheten med alla rattar är så jäkla bra trotts allt...

    Volka drum låter som en påse nötter och vad har vi sen... Akai rytm Wolf är ju hm som den är ja...

  14. #14
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Lite trött på vissa 808- och 909-ljud är man ju, sedan ganska länge. Allt utom de ovan s.k. heliga korna kanske hatas, allt ska jämföras med dessa, ingenting är bra nog? Tycker t.ex. att 606ans bd är dålig men annars finns det inget särskilt ogillande mot analoger vad jag kommer på från mitt håll. (Kommentar från vän, "Det finns väl ingen normal person som bryr sig om hur en bastrumma låter?!") Är en trumfetischist, och har ett gäng digitala maskiner, analog/hybrid endast Unodrum vilken är bra (men ingen stereo/pan/separata utgångar är en stor begränsning, säkert en helt medveten designmiss, man tvingas sampla och panorera). Så de digitala/samplade/akustiska blir de bästa här då, bara det inte låter för autentiskt. Dessa är "hårdare", har mer variation och edit-möjligheter, ofta mindre inköpskostnad etc (?), inbillar jag mig i alla fall, hänger inte med angående allt analogt trumm som släpps.

  15. #15
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag dumpade en KPR-77 för 200 kr och köpte en RX11 för 2000 kr p.g.a. att den senare lät mer som en "riktig" trummis. Största påtagliga skillnad blev mer distinkt snärt i bastrummans "attack" och mer "naturtrogen" klang i hi-hat till demolåtarna jag gjorde då (priserna kan ge en hint om årtal). Sedan köptes en sampler för 20000 kr som gjorde RX11 arbetslös och jag började sakna pukljuden från min första eltrumma Mattel Synsonic.

  16. #16
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag misstänker att en del förväntar sig ljud som låter mer "färdiga". Klassiska analogtrummisar på klassiska inspelningar är ju ofta processade som tusan, för att komma runt att grundljuden ibland är ganska mesiga.

    Och så jämför man kanske dessutom med samplingar, där ljuden förmodligen redan är processade, åtminstone komprimerade och EQ:ade.

  17. #17
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Konstigt clickbait-generation titel, om du ursäktar. Om du menar riktigt gamla trummaskiner som companion-rytmboxar från 70talet, fine, dom är kanske inte så intressanta, men i samma era finns också CR78, som är helt magisk.
    Jag kan ju relatera till att man är ute efter helt olika resultat, men analoga maskiner är inte sämre för det.

  18. #18
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Finns det digitala trummisar? Ja just det, det finns det ju. Men jag har aldrig riktigt fattat poängen.

  19. #19
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det digitala trummisar? Ja just det, det finns det ju. Men jag har aldrig riktigt fattat poängen.
    Särskilt inte sen samplern blev var mans egendom.

  20. #20
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Machinedrum säger ”Hold my beer”. Underbar och snabbjobbad digital trumma som verkligen inte bara går att sampla av.

  21. #21
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Särskilt inte sen samplern blev var mans egendom.
    Usch, så började jag min bana och trodde det var himlen. FZ-1 gör få trummisar rättvisa.

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Machinedrum säger ”Hold my beer”. Underbar och snabbjobbad digital trumma som verkligen inte bara går att sampla av.
    Den verkar kul och låter bra. Däremot verkar den ha saker jag inte alls behöver. Det här med sequencer i trummisen går jag aldrig igång på och menyer suger ju, som känt, är getrumpa. Ska sanningen fram behöver jag inget. Jag är mest i tråden för att säga att jag rådiggar analogtrummisar från förr... gärna utan sequencer. Allt från puff-pys till pålkran och piouw-toms.

  22. #22
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    NordDrum2. UNDERJÄVLABRA digital trummis utan sequencer.

  23. #23
    deleted user
    Tempest är ju helt sagolik! Man kan ju göra melodier på den också. Och har något speciellt i ljudet

  24. #24
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tror du hänger för mycket utanför 99an Amon. Det är ju HÄR kunskapen finns

    Analoga trummor FTW

  25. #25
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror du hänger för mycket utanför 99an Amon. Det är ju HÄR kunskapen finns

    Analoga trummor FTW

  26. #26
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    NordDrum2. UNDERJÄVLABRA digital trummis utan sequencer.
    Skriver under alla dagar i veckan! Bästa trummisen utan sequencer.

  27. #27
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Usch, så började jag min bana och trodde det var himlen. FZ-1 gör få trummisar rättvisa.



    Den verkar kul och låter bra. Däremot verkar den ha saker jag inte alls behöver. Det här med sequencer i trummisen går jag aldrig igång på och menyer suger ju, som känt, är getrumpa. Ska sanningen fram behöver jag inget. Jag är mest i tråden för att säga att jag rådiggar analogtrummisar från förr... gärna utan sequencer. Allt från puff-pys till pålkran och piouw-toms.
    Menyer är det bästa som finns. Att bara kunna vrida pitch på valfri trumma är ju relativt trist. Ditt inlägg andas lite ironi (hoppas jag) så går inte igång alltför mycket. Ingen sequencer på trummis är ju som en pommes frites utan ketchup.

    Lite off topic.. sorry. Tillbaka till ämnet. Analoga trummisar är ju som holy grail för dom flesta så den här tråden är ju helt bakvänd. Stämmer ju helt enkelt inte. Men fäär inaff. Alla låter ju verkligen inte så fantastiskt.

  28. #28
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menyer år det bästa som finns. Ditt inlägg andas lite ironi (hoppas jag) så går inte igång alltför mycket. Ingen sequencer på trummis är ju som en pommes frites utan ketchup.
    Tur olika gillar olika. I min värld är menyer mest trösklar. Hade det funnits någonting mer avancerat än TR-808 och med fler ljud, kanske direktmodulerade samplingar eller nåt, men med direktverkande oändliga rattar med visning av aktuellt värde, en jävla massa parametrar, alla på var sin ratt hade det varit 1000x bättre och snabbare att nå resultat än samma möjligheter under menysystem. Du kan använda hela kontrollytan än att sitta låst mot en i värsta fall monokrom ledskärm och blädderknappar.

  29. #29
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tur olika gillar olika. I min värld är menyer mest trösklar. Hade det funnits någonting mer avancerat än TR-808 och med fler ljud, kanske direktmodulerade samplingar eller nåt, men med direktverkande oändliga rattar med visning av aktuellt värde, en jävla massa parametrar, alla på var sin ratt hade det varit 1000x bättre och snabbare att nå resultat än samma möjligheter under menysystem. Du kan använda hela kontrollytan än att sitta låst mot en i värsta fall monokrom ledskärm och blädderknappar.
    Blir en rätt gigantisk maskin och med största säkerhet kosta en halv årslön om man ska ha 8 tracks x 40 parametrar. Men det hade varit fräsigt. Men också förmodligen inte så portabelt. Sen är väl frågan vad man menar med menydyk. Klart att det är ett jävla meck om man ska ner sjutton steg för att få tag på pitch. Men jag vet inte vilken maskin som har det problemet numera.

  30. #30
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Fast nu när jag tänker på det. Vilken maskin det hade varit. Nord drum PRO. Tror den landar på nånstans runt 40 parametrar och har samma upplägg på alla tracks. 40 Ändlösa encodrar och en skärm på det. Hade varit fint. Hade jag köpt direkt.

  31. #31
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-02-20 kl. 18.03.04.png 
Visningar:	12 
Storlek:	23,4 KB 
Id:	99924

    För att det gör så jävla ont?

  32. #32
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    En analog trummis ska ha max tre rattar per ljud så att man kan vifta med näven i DJ båset när man vrider på pitch.

    En del nyanaloga trummisar kan man kanske ha synpunkter på, men TR före 1985 är alltid rätt.

  33. #33
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menyer är det bästa som finns. Att bara kunna vrida pitch på valfri trumma är ju relativt trist. Ditt inlägg andas lite ironi (hoppas jag) så går inte igång alltför mycket. Ingen sequencer på trummis är ju som en pommes frites utan ketchup.

    Lite off topic.. sorry. Tillbaka till ämnet. Analoga trummisar är ju som holy grail för dom flesta så den här tråden är ju helt bakvänd. Stämmer ju helt enkelt inte. Men fäär inaff. Alla låter ju verkligen inte så fantastiskt.
    Mest allvarlig faktiskt. Men trummisar med enbart pitch är ju oftast sorgliga. Jag vill ha trumsyntar med åtta eller fler rattar per kanal. Då blir det skojigare.

  34. #34
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    troll

  35. #35
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    troll
    Skriver du till mig?

  36. #36
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skriver du till mig?
    haha nej. trådskaparen!

  37. #37
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha nej. trådskaparen!
    Okej. Onödig kommentar. Bättre att bemöta med nå't vettigt om du känner så. Som jag känner amon är han inte den som kickar igång trådar för att tjafsa.

  38. #38
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Troll är väl kända för att köra analoga trummor?


    https://youtu.be/URXPVszAVsA

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tror kritiken beror på att det kanske inte alltid låter äkta 808 Eviga riktmärken är nog problemet.

  40. #40
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Smaken är som baken och någonstans där ute finns det en tjomme som svär att Rhythm Wolf är det bästa sedan Bea Arthurs privatfoton läckte ut.

  41. #41
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smaken är som baken och någonstans där ute finns det en tjomme som svär att Rhythm Wolf är det bästa sedan Bea Arthurs privatfoton läckte ut.
    Mattel Synsonic ftw!

  42. #42
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran

  43. #43
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Troll är väl kända för att köra analoga trummor?


    https://youtu.be/URXPVszAVsA

    Kraftigt OT: Kvällens Lassie; När de precis hade börjat köra, Troll, var jag i en period som förvirrad tonåring där jag ringde heta linjen ganska mycket. Ett av de där trollen, gjorde också detta och jag brukade träffa på henne på nätterna på heta linjen. Minns inte vilket troll det var, och vad hon hette, men jag kommer ihåg att hon berättade om att de var ute och gjorde promotion och bodde på hotell och att hon kände sig ensam osv.

    HAHA, det var tider, heta linjen!

  44. #44
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kraftigt OT: Kvällens Lassie; När de precis hade börjat köra, Troll, var jag i en period som förvirrad tonåring där jag ringde heta linjen ganska mycket. Ett av de där trollen, gjorde också detta och jag brukade träffa på henne på nätterna på heta linjen. Minns inte vilket troll det var, och vad hon hette, men jag kommer ihåg att hon berättade om att de var ute och gjorde promotion och bodde på hotell och att hon kände sig ensam osv.

    HAHA, det var tider, heta linjen!
    De kör ju DX7. Perfekt! x D

  45. #45
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De kör ju DX7. Perfekt! x D

    hehehe!!

    "Maggi har en Macintosh och jag har köpt en synt"

  46. #46
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smaken är som baken och någonstans där ute finns det en tjomme som svär att Rhythm Wolf är det bästa sedan Bea Arthurs privatfoton läckte ut.
    Jag gillar min RW och använder den fortfarande. Tycker inte alls den låter dåligt.

  47. #47
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mattel Synsonic ftw!
    Vi har två vanliga och en "pro" av dom i bandet. Så fina

  48. #48
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi har två vanliga och en "pro" av dom i bandet. Så fina
    Jag har en punkmoddad (minns inte vilken 99a jag köpte den av). Blöt pappkartong-soundet är det nya svarta.

    Pro, vad skiljer?

  49. #49
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Effin' klickbetestitel på denna tråd. Bah.

    Nej, alla hatar inte analoga trummaskiner. Däremot så missstänker jag att det finns de som tror att de är "magiska" bara för att de är analoga, och sedan blir besvikna för att de inte kan låta som alla samplingar de har hört.

    En analog trummaskin ska tas för vad det är, i de flesta fall inte inte särskilt avancerad ljudarkitektur specifikt skapad för en viss sorts ljud. Undantagen finns såklart, Tempest och Analog Rytm är exempel på det, men i många fall så är det inte så mycket man kan göra med ljudet från maskinen i sig.

  50. #50
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Troll - är man om man kastar sig in i en debatt bara för att, till exempel, ge sig på trådskaparen, till exempel, genom att kalla vederbörande för troll, och sedan skita i att delta i diskussionen. Det vill säga, bara delta för att skapa bråk.

    Klickbäjt - nej. Rubriken härrör ur en observation att analoga trummaskiner ofta hypas innan de släpps men därefter följer tirader om puffiga ljud, feldesignade virvlar etc. Till skillnad från syntar som brukar få ta mycket stryk innan de släpps men sedan tycks framleva ett mer behagligt liv i stillhet när de väl kommit ut.

    Och man nu identifierar något som klickbäjt - men så avhåll sig från att klicka eller svara i tråden då Men självfallet fångar rubriken forumets användarintresse eftersom den uppenbarligen berör ett ämne som engagerar.

  51. #51
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ärligt talat - om man följer internettyckandet så tycks samtliga analoga trummaskiner vara skit i folks ögon (öron.)

    Behringer är skit. Korgs volcatrummisar låter skit. Arturias trummisar var hajpade men - tycks låta skit egentligen. Dsi Tempest var också buggig (och skit).

    Varför är det så? Kan det vara för att puff och pys faktiskt inte är så sexigt. (hint) Eller för att samplade, eller akustiska trummor slår det mesta?
    1. Det tar får lång tid att tweaka ljud som verkligen är bra.
    2. Det är för fyrkantigt när det kommer till att mixa och ändra, trumljud är ju viktigt i en låt kan jag tycka och oftast har man redan då "printat" ljudet för länge sedan det gör jag hellre i mjukvara eftersom det är rätt segt att gå tillbaka och återskapa.

Liknande ämnen

  1. Alla vi som hatar Virus Ti
    Av Kalle2000 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-03-07, 19:39
  2. Varför hatar vi musik som är fejk?
    Av Oortone i forum Allmänt om musik
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2012-07-17, 18:22
  3. Vince hatar analoga snythar!
    Av Heualia i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 14:59
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-09-12, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •