Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 83 av 83

Ämne: Blås i C

  1. #61
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Antagligen genom att ha väl upptränad kontroll över läpparna. Jag har för mig att det är ganska standard att trumpetister klarar att komma upp i nionde och tionde övertonerna.

  2. #62
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag förstår, men det blir lite av den där brölande tonen då man flappar nedåt. Coolt iaf, har inte tänkt på att man kan använda det så :-)

  3. #63
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hur blev det, fick Hundhåret nån klarinett?

  4. #64
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag kan spela alla tonarter på mitt piano. Bara hålla inne transpose och trycka valfri grundton. Sen kan jag spela allt på bara vita tangenter. Jäkligare blir det om jag ska spela på någon annans piano. Då blir det cdur eller amoll.

    Med det sagt önskar jag att notskrift vore relativ istället för absolut med avseende på toner. Systemet med prickar och streck är ok, men vi skippar gärna tonartsangivelse med förtecken. Håller oss till G-klav, och låter det som heter G istället heta grundton. Klaven kan vi skippa förresten, eftersom det ändå alltid är samma rad som har grundtonen.

    Med detta kan vi nu läsa noter och transponera till valfri tonart. Bara att nöta in alla skalor man vill kunna spela i (om instrumentet saknar transposeknapp). Det måste man ju ändå liksom göra.
    Senast redigerat av johey den 2021-08-30 klockan 12:04.

  5. #65
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Övning ger... fryntlighet?


  6. #66
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Spelar du små grodorna, hasse?

  7. #67
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan spela alla tonarter på mitt piano. Bara hålla inne transpose och trycka valfri grundton. Sen kan jag spela allt på bara vita tangenter.
    Har du alltså ett sånt här piano?
    https://music.si.edu/object-day/irvi...-upright-piano
    Fast Irving Berlin föredrog visst de svarta tangenterna.

  8. #68
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du alltså ett sånt här piano?
    Nej, men nu står det högst upp på min måste ha innan jag dörlista.

  9. #69
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det är trist att det inte går att spela i prefekt ton förutom på blås eller obandad sträng. På bandad gitarr har det försökts men det funkar ju inte då alla andra kör raka band. Det är det här som är det underbara med blås i olika former och bandlösa sträninstrument kommer in. Lås en not. Men den tempererade skalan har ju sin plats helt klart.

  10. #70
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    på senare tid verkar det som dom jobbar rätt mycket med banden, antar att det inte bara är design , snea och konstiga former på banden

  11. #71
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    https://youtu.be/uehDWQNActA?t=62

    Han fick problem med att han, med korrekt stämning, inte lät stämd med övriga bandmedlemmar, så han lade ner det.

  12. #72
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mitt senaste blås i C: En tenorblockflöjt (en Yamaha i brun/beige plast)!!! Fick laga klaffen för låga C, eller snarare bygga om halva helt. Det blev utmärkt dock. Däremot saknar den läge för C# vilket inte verkar vara vanligt. Riktigt rolig och skönt mjukt ljud. Passar bättre för flerstämmigt pad-arr eller enkla irländska melodier, medans t.ex. tvärflöjten gör sig bättre som härligt våldsamt bebopsoloinstrument.

    Nya instrument är det bästa som finns.

  13. #73
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det är ju bara ta tonerna i C-skalan så är du hemma. Vadän du är "blåst" i. Sen kallar vissa instrument det fel men det är väl bara för deras överlevnad tillsammans med andra instrument.

  14. #74
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Steve Vai gillade inte hans perfekt stämda gitarr med de där gitarrbanden som såg ut som blixtar i slutändan. Han lät falsk mot alla andra i bandet.


    https://youtu.be/uehDWQNActA

  15. #75
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju bara ta tonerna i C-skalan så är du hemma. Vadän du är "blåst" i. Sen kallar vissa instrument det fel men det är väl bara för deras överlevnad tillsammans med andra instrument.
    Ungefär vad jag alltid säger. Har hittills inte hört ett enda vettigt argument för varför vissa instrument ska noteras med fe tonartsbas.

  16. #76
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Blåser i C som fan här Ska spela O Helga Natt och When You Wish Upon A Star med andra musikföräldrar på julmarknad på söndag. Och äntligen fick jag anledning att ge mig fan på att snyggt spela under låga C på tenorsaxen. Det är definitivt det svåraste med tenorsax, men nu har jag erövrat B i alla fall

    Störigt när en melodi ligger sådär på skarven när man spelar blås, men man får byta oktav kreativt "helt enkelt".

  17. #77
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Wow! Efter några dagar kommer jag nu dessutom med relativ lätthet och användbarhet upp till högsta E!!! Har inte kommit en pust över B förut, visste inte ens att tonerna fanns där (saxofon är en så sjukt intrikat mekanisk labyrint liksom ). Heja youtube, och heja tillfällen man får att spela intrument man inte kan så väl offentligt så att man tvingar i sig lite kunskap

    Under lägsta B har jag inget att göra verkar det dock som (om jag inte vill låta ångbåtstuta, vilket såklart är nog så kul...). Men jag är så jävla glad ändå

  18. #78
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    2C# till 3G är båthornet tror jag. Det ger dem ett bra räckvidd att spela alla poplåtars melodier som finns.

  19. #79
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vilket båthorn? Eller du menar tenorsaxen Den går från ett lågt A till ett E två och en halv oktav upp. Jag har hittills inte tränat i närheten tillräckligt för att kunna använda de absolut lägsta tonerna dock. Högsta E erövrade jag dock nu under vintern
    Senast redigerat av Ambulansen den 2023-01-25 klockan 12:13.

  20. #80
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag läste lite snabbt om båthorn :-) Inget jag studerat i detalj. Tycker alla båtar låter mer eller mindre likadant, ca G#2.

  21. #81
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Pratar du om mistlurar? Båthorn har jag inte en susning om vad det är och SAOL verkar inte heller veta.

  22. #82
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag läste lite snabbt om båthorn :-) Inget jag studerat i detalj. Tycker alla båtar låter mer eller mindre likadant, ca G#2.
    Ahaaaa!

    Jag får väl spela in den där brötigaste båt-tutatenorsaxtonen så alla får höra hur en båt ska låta!

  23. #83
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Längtar efter att få höra den båt-tutatenorsaxtonen :-)

    Men för att hitta frekvensen:

    https://onlinetonegenerator.com/

    Och sen få det till vilken ton i skalan det motsvarar:

    https://www.phys.unsw.edu.au/music/note/

    Sen får man bara lyssna och känna när det känns rätt. För mig var det någonstans 102-105hz.

Liknande ämnen

  1. MIDI-blås
    Av Rizzo i forum Blåsinstrument
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-05-03, 16:42
  2. Spela in blås
    Av Curium i forum Inspelning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 13:15
  3. Fett blås!!!
    Av imported_Lothar i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 11:09
  4. Stråkar och blås?
    Av imported_Rico i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-02-05, 17:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •