Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: När nya prylar kommer i vägen för musikskapandet

  1. #1
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    När nya prylar kommer i vägen för musikskapandet

    Nu när jag fått min nya Prophet 5 och nyligen skaffat en Odyssey igen, så märker jag hur "wow faktorn", särskilt med P5:an då förstås, stör mitt musikskapande och distraherar mig.

    Jag har en ny låt som jag skall skriva klart, har första versen som nästan är en refräng och skall nu bygga intensiteten text och sångmässigt och sen landa ner på en slinga och "oneliner" refräng, är planen.
    Det är tufft att lyckas skriva något som man är väldigt nöjd med och det är enda nivån jag accepterar.

    Men istället började jag använda de 40 ljuden jag redan gjort på P5:an och visst låter det bra i mixen, passar superbra med reverbgitarrerna etc men jag förlorar den känslomässiga kopplingen till låtens resa och det blir en kraftansträgning att förflytta fokus från att se fram emot att leka med P5:an till att se fram emot att ha skrivit klart en bra låt.

    Efter denna låten så har jag en till låt att skriva klart där jag har refräng etc, är bara rädd för att jag hamnar i "coola ljud" fällan där, har redan coola ljud i den men ett sparsamt arr. Låter apbra att fläska på med P5:an men saknar distansen att avgöra om det är fel eller rätt för låten.

    Har dessutom två färdigskrivna låtar att arra klart och jag måste verkligen spela in allt ordentligt, inklusive perfektion på sången, och sedan skicka för mix. Dessa fyra skall bli vår nya EP och helst vara färdig mot sommaren och det är inte mycket tid...

    Har sällan haft denna känsla faktiskt, är väl en eloge till P5:an, för hur bra den är och hur väl den passar mig.
    Men, det finns inte en chans i helvete att jag kan sitta och onanera över hur bra den låter och slösa bort den tid jag har allokerad för musikskapande, som numera konkurrerar med att hänga med flickvän, gå i terapi och träffa de två vänner som behöver mig i dessa covidtider.

    Någon som känner igen sig?
    Strategier?
    Senast redigerat av theVOID den 2021-02-11 klockan 10:44.

  2. #2
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Allokera en del av din tillgängliga tid till dedikerad lektid med dina nya leksaker. När du väl fått leka av dig kommer du garanterat hitta tillbaka till det mer organiserade skapandet igen.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allokera en del av din tillgängliga tid till dedikerad lektid med dina nya leksaker. När du väl fått leka av dig kommer du garanterat hitta tillbaka till det mer organiserade skapandet igen.
    +1

    När du har MÅSTEN så gör du allt annat istället, för det är lättare mentalt att göra sådant än det du måste.

    Om du inte kan lägga tid på att leka av dig, stäng av den istället. Gör alla viktiga saker för låten först. Sång kommer väl som nummer ett där. Syntgrejerna, var ligger de på listan? Prioritera, prioritera, prioritera... sätt upp en kanban-board?

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Partnern brukar vara livspyramidens högsta spets & musikskapande troligtvis kring basen. Prylar räknas inte ens.

  5. #5
    Hackemoff
    Hackemoff är inte uppkopplad
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Ju fler prylar jag har skaffat, desto mindre produktiv har jag blivit. När jag satt med Amiga och trackers som tonåring kunde jag göra saker jag blev nöjd med regelbundet.

    Kan ha att göra med åldern också (få artister levererar kvalitativt nytt material efter att de fyllt 40). Men det är som du säger. Man vill imponeras av ljuden man skapar, snarare än att få ihop färdiga låtar med dem.

    När jag var ung och fattig blev det dock lätt att jag inte ville jobba vidare med en låt för att "ljuden lät så B". Taffliga 80-tals romplers med starkt tvivelaktiga instrumentemuleringar, och analogsamplingar på dessa som saknade "liv". Och en Juno-2 som jag inte orkade programmera för att jag saknade PG-300.

    Så jag blir nog aldrig nöjd... Jag kommit till den punkt där jag har accepterat att jag idag mest älskar maskinerna och deras ljud, och möjlgiheten att styra dessa. Samt skapa "ljudlandskap", inte låtar.

  6. #6
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu när jag fått min nya Prophet 5 och nyligen skaffat en Odyssey igen, så märker jag hur "wow faktorn", särskilt med P5:an då förstås, stör mitt musikskapande och distraherar mig.

    Jag har en ny låt som jag skall skriva klart, har första versen som nästan är en refräng och skall nu bygga intensiteten text och sångmässigt och sen landa ner på en slinga och "oneliner" refräng, är planen.
    Det är tufft att lyckas skriva något som man är väldigt nöjd med och det är enda nivån jag accepterar.

    Men istället började jag använda de 40 ljuden jag redan gjort på P5:an och visst låter det bra i mixen, passar superbra med reverbgitarrerna etc men jag förlorar den känslomässiga kopplingen till låtens resa och det blir en kraftansträgning att förflytta fokus från att se fram emot att leka med P5:an till att se fram emot att ha skrivit klart en bra låt.

    Efter denna låten så har jag en till låt att skriva klart där jag har refräng etc, är bara rädd för att jag hamnar i "coola ljud" fällan där, har redan coola ljud i den men ett sparsamt arr. Låter apbra att fläska på med P5:an men saknar distansen att avgöra om det är fel eller rätt för låten.

    Har dessutom två färdigskrivna låtar att arra klart och jag måste verkligen spela in allt ordentligt, inklusive perfektion på sången, och sedan skicka för mix. Dessa fyra skall bli vår nya EP och helst vara färdig mot sommaren och det är inte mycket tid...

    Har sällan haft denna känsla faktiskt, är väl en eloge till P5:an, för hur bra den är och hur väl den passar mig.
    Men, det finns inte en chans i helvete att jag kan sitta och onanera över hur bra den låter och slösa bort den tid jag har allokerad för musikskapande, som numera konkurrerar med att hänga med flickvän, gå i terapi och träffa de två vänner som behöver mig i dessa covidtider.

    Någon som känner igen sig?
    Strategier?
    Jo klart man kan känna igen sig men kanske är det annorlunda för mig för jag skapar inte musik på samma sätt som du.. Men jag skulle vägra använda de ljud du kranat fram på en redan påbörjad låt och istället skapa enkla ljud som passar till den låt du gör.. Istället för att som det verkar när jag läser din post att "tvinga" in de coola ljud du har gjort i en redan påbörjad låt.. .

    Jag låter mig alltid inspireras av ljuden jag gör i början av låten jag håller på med och när låten är igång och jag skapar så är det mer låten som inspireras skapandet av ljuden... och det kan vara allt från att gå loss på ett modular system till att välja en kör ljud i min mellotron och dra en kedja med effekter och sedan spela in..

    Bara en tanke som du kanske kunde pröva.. tycker det är vikigt att sitta med ett instrument och skapa ljud som man gillar så man blir van att använda det sedan när man är i stunden och behöver arbeta på låten så har man lättare att få fram ett ljud man tycker passar in i låten...

  7. #7
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag använder aldrig ljud jag gjort innan, helt enkelt då jag inte använder syntar med minnen, så detta är första gången i så fall.
    Så problemet är nytt för mig.
    Brukar alltid skriva låtarna på gitarr eller möjligen enkelt elpiano innan det arras med komplexa ljud.

    Här är snarare problemet att jag har för roligt när jag spelar på min nya P5 och glömmer att jag bör öva på det som är svårt istället, skriva bra sångmelodier och låtstrukturer.

    Men det handlar väl som vanligt om disciplin, eller avsaknaden av sådan i detta fall

    Skall sätta en deadline för att gå in i studio tror jag!

  8. #8
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Glöm inte att vi gör det här (skapar musik) för att vi tycker det är roligt.
    Finns ingen anledning att sätta upp regler och krav. Vill du 'leka', så lek! Och njut av det.
    När nyhetens behag på din Pro 5 har lagt sig kommer du vara redo att snickra låtar. Och då är DET säkert kul.

    Livet är för kort för att inte ha kul, helt enkelt!

  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder aldrig ljud jag gjort innan, helt enkelt då jag inte använder syntar med minnen, så detta är första gången i så fall.
    Så problemet är nytt för mig.
    Brukar alltid skriva låtarna på gitarr eller möjligen enkelt elpiano innan det arras med komplexa ljud.

    Här är snarare problemet att jag har för roligt när jag spelar på min nya P5 och glömmer att jag bör öva på det som är svårt istället, skriva bra sångmelodier och låtstrukturer.

    Men det handlar väl som vanligt om disciplin, eller avsaknaden av sådan i detta fall

    Skall sätta en deadline för att gå in i studio tror jag!
    Fast du har ju ägt en P5 förut och andra maskiner som SY-99, Nord..osv med minnen, hur gjorde du då? Vad är skillnaden?

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det handlar väl som vanligt om disciplin, eller avsaknaden av sådan i detta fall
    Generellt skulle jag väl som några redan har sagt, att du ska leka av dig!

    Men eftersom du skriver om saker du "måste" göra och redan planerat, t ex i relation till releasdatum eller bandmates, så är mitt brutala råd! Stäng av och ställ undan, göm nätsladden eller något och bit ihop...

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast du har ju ägt en P5 förut och andra maskiner som SY-99, Nord..osv med minnen, hur gjorde du då? Vad är skillnaden?
    Det är sant, men har inte använt dem så mycket i låtar, och brukade oftast vrida en massa till musiken för att få till något som passar.
    SY99 använder jag knappt alls.
    Har en tendens att använda Minimoogen, Micromoogen och CZ1000.

    Använt Odysseyen mycket, men vrider ju in den till låten det också.

    Inte haft en stor poly med tusen möjligheter som låter så här bra innan. Nog det som är skillnaden.
    P5:an jag hade innan för länge sedan spelade jag aldrig in något med vad jag minns, men var typ 20 år sedan.

    En annan skillnad är att jag aldrig ställt så höga krav på mig och samtidigt haft mindre tid. Kräver så djävla mycket nu för att få till en EP av hög kvalitet, låtskrivarmässig, inspelningsmässigt, mixmässigt, konceptmässigt att det känns som att man inte har någon tid
    för att bara "ha kul med synt".


    Föredrar helt klart att ha en färdig EP som jag kan vara stolt över än att haft "kul med synt" en massa timmar.

    Anyway, disciplin som gäller.

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Generellt skulle jag väl som några redan har sagt, att du ska leka av dig!

    Men eftersom du skriver om saker du "måste" göra och redan planerat, t ex i relation till releasdatum eller bandmates, så är mitt brutala råd! Stäng av och ställ undan, göm nätsladden eller något och bit ihop...
    Lite så, men har en alternativ plan. När EPn är klar, eller någon timma då och då, så får jag sitta med bara P5:an och jobba fram min instrumentala solo EP under namnet "Malevik"

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite så, men har en alternativ plan. När EPn är klar, eller någon timma då och då, så får jag sitta med bara P5:an och jobba fram min instrumentala solo EP under namnet "Malevik"
    God idé, att hålla isär projekten med och utan P5!

  14. #14
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    God idé, att hålla isär projekten med och utan P5!
    Precis! Om den är med på huvud EPn jag jobbar med nu så är det då de är helt färdigskrivna.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan skillnad är att jag aldrig ställt så höga krav på mig och samtidigt haft mindre tid. Kräver så djävla mycket nu för att få till en EP av hög kvalitet, låtskrivarmässig, inspelningsmässigt, mixmässigt, konceptmässigt att det känns som att man inte har någon tid för att bara "ha kul med synt".
    Ditt eget fel Grytan rymmer inte mer hur många tredjedelar du än vill lägga i, för att travestera en gammal vits. Risken med för många hötappar är att det inte blir något alls istället. Med det sagt tror jag det är mycket viktigt att du tar dig tid för cul-me-synt snarare än cul-de-sac... För mycket måsten i det roliga så blir det mindre cul...

  16. #16
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Fler prylar är inte alltid bättre. Tror lite att om man köper något nytt så måste man stuva om i sitt "sound".

    Snubblade på den här om dagen. Gör säkert technonördarna på forumet glada också (?)

    Fyra kanaler, endast, panorering, volym och pitch effekter. JA INGA EFFEKTER eller EQ. Alla effekter inkl ändring av filter för pad synthen måste göras i samplingarna i förväg.


    https://youtu.be/rUmvusZIs74

  17. #17
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    visst är det alltid svårt att veta hur många parts en låt bör ha

  18. #18
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Som seriöst svar på trådtiteln kan jag säga att när man inte bestämmer själv vad som ska finnas i en studio och innehållet ändrar sig beroende på ägarens dagsimpulser kan det vara ganska frustrerande för kreativiteten. Dock är allt förlåtet för erfarenheten att ha upplevt det.

  19. #19
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som seriöst svar på trådtiteln kan jag säga att när man inte bestämmer själv vad som ska finnas i en studio och innehållet ändrar sig beroende på ägarens dagsimpulser kan det vara ganska frustrerande för kreativiteten. Dock är allt förlåtet för erfarenheten att ha upplevt det.

    Hahaha!!

    *minns*

    Förhoppningsvis ett i-landsproblem som väldigt få behöver stå ut med...

  20. #20
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Glöm inte att vi gör det här (skapar musik) för att vi tycker det är roligt.
    Finns ingen anledning att sätta upp regler och krav. Vill du 'leka', så lek! Och njut av det.
    När nyhetens behag på din Pro 5 har lagt sig kommer du vara redo att snickra låtar. Och då är DET säkert kul.

    Livet är för kort för att inte ha kul, helt enkelt!
    Det gäller för mig och många andra likt mig som numera har musiken som hobby och nöje. Annat är det om man har det som huvudsyssla och där förmågan att hålla deadlines och produktionskapacitet är avgörande ifall räkningarna kan betalas eller inte. Där man behöver vara beredd på att göra om saker eller stryka sina favoritdelar för att passa en sista-minuten-ändring. Har varit där själv, och kan inte säga att jag saknar det. Nu kan jag sitta och leka och jamma så länge jag vill utan att få en enda takt inspelad och utan ett enda uns av dåligt samvete.

  21. #21
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Kan meddela att ilandsproblemet har löst sig Slutat spela/göra ljud på den nästan, men fått med den i den viktigaste låten jag håller på med, och den inspirerande till en en hyfsat avancerad basgång! Men sitter en del och pillar med Synclavier V istället.
    Modulerar två FM partialer med några sekunder regnljud ur stuprör.. men fått in det i låten bra och skall inte iterera mer över det nu, viktigast är ju sångmelodin och hooken som är på plats.

  22. #22
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Låter kul med regn och FM!
    Låt inte stuprören komma ivägen för musikskapandet bara.

  23. #23
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Redan använt regnet i en experimentiell låt faktiskt, till en 99julkalender tror jag
    Men inte som modulator i Synclavier. Helt sjuk synt för övrigt, förstår ju nu var DMs komplexa ljud har för primär källa..

Liknande ämnen

  1. När tror ni nya Reason kommer
    Av Modellear i forum Reason Studios
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-12-26, 16:26
  2. [köpt] Ny beggad Macbook för musikskapandet…
    Av skogge i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-02-27, 12:27
  3. När kommer korgs första nya analoga poly?
    Av HEK i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 23:22
  4. När kommer den nya svenska samhällskritiska musiken?
    Av theVOID i forum Allmänt om musik
    Svar: 366
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 21:16
  5. Intressanta former för musikskapandet
    Av PF i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 09:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •