Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur komprimera 808 baskagge i SSL 9000K-mixern

  1. #1
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran

    Hur komprimera 808 baskagge i SSL 9000K-mixern

    Såhär:
    Jag spelar in en äkta 808 på ett audiospår. När jag sedan mixar så blir baskaggen så stark, om den ska höras som jag vill, att jag måste dra ner mastern väldigt mycket. Provar att använda kanal-kompressorn men lyckas inte riktigt. Är osäker på hur man ska använda reglage och knappar. Om jag använder masterkompressorn så blir det lätt pumpning, och det vill jag inte.

    Kan någon tipsa om hur man ställer in kompressorn så att det blir bra?

  2. #2

    Veteran
    Kanske är det lite för mycket botten i baskaggen som är den egentliga orsaken till problemet. Har du provat att skära lite i botten och EQa klicket lite?

  3. #3
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ujuj. Sitter du och gosar vid ett riktigt dyr-bord?
    Channelstrip-kompressorn är helt ok, utan att kunna komprimera så där riktigt härligt smackigt.
    Jag har samma compressor lösa i form av X-rack moduler. Men du kan trolla fram klicket i 808:an om du skruvar lite och leker med attacken.
    Bus-kompressorn i bordet är till för att komprimera hela mixern och väldigt lite. En bus-kompressor har man oftast på 1:2 ratio och lång attack och releasetid. Så börjar nålen flyga flera centimeter på Bus-compressorn är det inte så det är tänkt att användas men visst, låter det bra är det bra...
    Men kan du inte bara dra ner volymen på kaggens kanal bara eller som drloop säger, kolla hur mycket bas du kan eq:a bort utan att du tappar trycket.

  4. #4

    Veteran
    Lite parallelldist kan också öka på hörbarheten på 808, tag en Pulveriser och dista och ratta mellan effekt och torrt med ratten längst ned till höger. (efter du kapat botten, det brukar vara problemet med 808 kaggarna.)

  5. #5
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    +1 på loopen. Leta upp bråkfrekvensen med EQn.
    På kickar brukar det finns nå'n riktigt ond frekvenstopp som slår genom och gör ingenting eller nästan ingenting för ljudet.

  6. #6
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ujuj. Sitter du och gosar vid ett riktigt dyr-bord?
    Channelstrip-kompressorn är helt ok, utan att kunna komprimera så där riktigt härligt smackigt.
    Jag har samma compressor lösa i form av X-rack moduler. Men du kan trolla fram klicket i 808:an om du skruvar lite och leker med attacken.
    Bus-kompressorn i bordet är till för att komprimera hela mixern och väldigt lite. En bus-kompressor har man oftast på 1:2 ratio och lång attack och releasetid. Så börjar nålen flyga flera centimeter på Bus-compressorn är det inte så det är tänkt att användas men visst, låter det bra är det bra...
    Men kan du inte bara dra ner volymen på kaggens kanal bara eller som drloop säger, kolla hur mycket bas du kan eq:a bort utan att du tappar trycket.
    Som sagt, det är bordet i Reason...

    Din beskrivning av bus-kompressorn stämmer med hur jag använder den.

    Ska prova att skära bort lite låg-bas och se om det hjälper. Jag har nog snarare höjt basen. Aja baja.

  7. #7
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    En "vanlig" 808-kagge har bra tryck kring 40 Hz har jag för mig, i alla fall om man kör långa "booom" med den, borde gå snabbt att kolla upp med spektrumanalysator.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Testa Default Mastering Plugin som är bra på att skilja frekvenserna åt. Ev även minska på decayen om det är mycket som trängs i ljudbilden. Projektet är lätt att dela om du vill få lite skruvhjälp.

  9. #9
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt, det är bordet i Reason...

    Din beskrivning av bus-kompressorn stämmer med hur jag använder den.

    Ska prova att skära bort lite låg-bas och se om det hjälper. Jag har nog snarare höjt basen. Aja baja.
    klassiker - jag tror att jag gör detta fel hela tiden.. drar på mer när man ska tänka tvärtom.. dra ner på det runtomkring... får att få upp volymen får man sänka typ.. Men jag tror att de kan vara riktigt bra att ha dubbla så med 808 där den ena distas lite och klipps i basen så man hör honket... låga mid typ...

  10. #10
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Tack för tips alla!

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag säger testa Audiomatic med Bottom. Älskar den. Dist, men trycker ju ner saker lite likt kompressorer. Går att köra wet/dry på (ett måste) så det blir lite paralleldist. Skära typ 40hz innan den låter klokt också.

  12. #12
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så börjar nålen flyga flera centimeter på Bus-compressorn är det inte så det är tänkt att användas men visst, låter det bra är det bra...
    oljud.gif

Liknande ämnen

  1. Se hela SSL Mixern - 1080x1920
    Av drloop i forum Reason Studios
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-06-27, 12:24
  2. Brum problem hur jordar man effekterna i mixern.
    Av emanuele i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 23:44
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 13:54
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 00:49
  5. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-08-23, 01:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •