Sidan 4 av 9 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SistaSista
Resultat 181 till 240 av 510

Ämne: Rhodes / Fender Rhodes

  1. #181
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Om du hittar ett bra exemplar och behöver komplettera med delar så rekommenderar jag Vintage Vibe som har massor med prylar för att hålla de gamla klenoderna i fint skick.
    De har också en hel del filmer med tips: https://www.youtube.com/user/vintage...yboards/videos

  2. #182
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

  3. #183
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämmer det verkligen? När jag ser dem dyka upp nuförtiden så är det sällan under 18k, oavsett modell, men vet såklart inte vad de säljs för generellt. För 5-10 år sedan så 8-15k beroende modell och skick. Ligger nån på vend, nån på blocket, 18-20k
    12k är kanske i underkant men jag köpte mitt 88 mk2 i februari i år för 15k. Det var i bra skick sånär som på två hack i tolexen och ett ganska slitet originaltäcke. När jag köpte då var det inget jättetryck på det och andra dök upp för både mer och mindre beroende på skick och modell. 73 mk1 i bra skick tenderade då att vara dyrast var min uppfattning.

  4. #184
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (Jag köpte mitt 54 för 4900kr -07.) Självklart ska du ha ett Rhodes! Ytterst få instrument har såpass perfekt grundljud och ger en såpass direkt tillfredsställelse när man spelar! Rätt in i kortet/genom rörförstärkare - två olika sidor av gyldene ljud Jag gillar 54:an för att det är gullligt och tar så lite plats. Så det är väl utrymmet det kommer an på.

    Väldigt viktigt att provspela dock. De har en tendens att låta olika, och en del har inte "det" av de som jag provat. Visst kan man göra väldigt mycket för ljudet med justeringar (finns nån otroligt bra YT-kanal för sånt), men säkrast är nog att inte köpa ett som inte ger feeling s.a.s.

    (Vet inte om du också tänkt på Wurlitzer? Likt, men ändå olikt ljud och minst lika ikoniskt. Bredda sökningen med lite wurre annars så får du mer att välja på!)

  5. #185
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Hade två stycken men sålde mitt ena, ett MK1, när jag flyttade. Tror jag fick 12 000:- för det, ca 10 år sedan.

    Har kvar mitt suitcase Rhodes. Är egentligen ingen pianist eller hängiven Rhodesfantast men det är svårt att förneka att det är ett sound som har "det". Som Ambulansen skriver, bara att plugga rätt in = magi. Extremt tacksamt ljud att lägga effekter på också.

  6. #186
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Wurlitzer 200 pianon är också fantastiska - ofta dyrare är Rhodes.. runt 20 tusen för ett bra och klart mer om det blivit fullt genomgånget.

    Är ju en del skillnader på de olika revisionerna och som oftast så är de äldre "bättre"
    http://chicagoelectricpiano.com/rhod...odes-timeline/

    Har man ett i behov av service så rekomenderar jag Fredrik "Freddan" Adler - säljer delar både till Wurlitzer, Rhodes och clavionet och servar dem så de blir underbara instrument igen.

  7. #187
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Samtidigt kan jag tycka att "debatten" om plastarmar/träarmar till tangentmekaniken är meningslös. Jag har hört gamla dyra i fint yttre skick helt i trä som låtit klockit och oresponsivt. Medans mitt 54 (med plastarmar) definitivt hör till de absolut bästa jag hört.

  8. #188
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag gillar mitt med plasttangenter med. Har inte jättemånga andra att jämföra men gillar överlag responsen i mitt.

  9. #189
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Jag har ägt ett 73 mk1 och ett 54, och har spelat på en handfull andra vid olika tillfällen. Enligt det (lilla) jag sett skiljer det mer mellan olika ex än olika modeller. Men det kanske handlar om underhåll också, mina behövde aldrig nåt fix riktigt, så vet inte så mycket om det.

  10. #190
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Jag haft ett mkII sedan 2004 och älskar det. Olidligt att åka runt med på spelningar men värt ibland, ger alltid en härlig spelkänsla. Det är enkelt att fixa med och lätt att få tag i delar. Jag har ett 73 tangenters och spelar nästan aldrig på de lägsta och högsta tonerna då de inte klingar nåt vidare. Så 88 tangenters känns ganska meningslöst i min mening. Hade kunnat ha ett ännu mindre.

    Min uppfattning är att det är rätt stor skillnad i klangen på mk1 och II. Båda låter fint, bara på olika sätt. Men så klart stor skillnad mellan olika ex också då kan vara olika inställda. En bra grej med IIan är att den har ett platt lock vilket gör det enkelt att ställa en synth eller ett bandeko på etc.

    Jag har spelat i många olika förstärkare, de bästa jag testat är Roland Chorus (klassikern) och en Hagström transistor.

    Lycka till!

  11. #191
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    OT: Jag köpte ett Rhodes 73 mk 1 från -78 för 3500kr när normalpris låg kring 10-12tkr av en kille jag stötte på av en ren slump som sa att han hade ett gammalt elpiano i sin garderob. Det var i asbra skick förutom att locket luktade kiss Ett av mina bästa fynd någonsin.

  12. #192
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja, det är nåt visst med bass boost-ratten. Jag trodde verkligen att det var ett med sån jag absolut skulle köpa till slut, men blev frälst av 54:an som bara stämde på så många sätt.

  13. #193
    Tapper
    Tapper är inte uppkopplad
    Tappers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Bor du söderut så kan dba.dk vara värt att hålla ett öga på med. Instämmer att Roland Jazz Chorus är fantastiska stärkare för elpianon, speciellt om du kan få tag i en JC-120.

  14. #194
    SoldatNordsken
    SoldatNordsken är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack som fan gubbar för alla riktigt fina svar. Jag har faktiskt mailat och ringt ALLT som låg uppe just nu, men jag får inget svar från "Vend" killen, och den andra snubben tog bort sin annons.

    Ni känner inte någon som har en mk1 som vill säljas? Stage! Eller om du har en själv som jag kan köpa.

    Wurl osv är ju sjukt feta också, men börjar med en Rhodes Mk1 just nu.

    Jag bor i GBG för övrigt. Tack igen för alla svar - vill väldigt gärna ha en innan julafton!!

    W.

  15. #195
    SoldatNordsken
    SoldatNordsken är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vend.se
    blocket
    99an
    facebook köp/sälj marketplace, sök efter grupper med liknande ord som köp/sälj syntar och studioprylar

    Sökord: "rhodes"
    Kikar på dessa ställen och satt bevakning på allt.

    Verkar vara rätt sällsynta instrument dessa rhodes

    W.

  16. #196
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SoldatNordsken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kikar på dessa ställen och satt bevakning på allt.

    Verkar vara rätt sällsynta instrument dessa rhodes

    W.
    Nej de är rätt vanliga... men när man väl vill slå till så finns det inga. Ha lite is i magen.. de dyker upp.

  17. #197
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Nu är jag fullt medveten om att du är ute efter en gammal Rhodes och det skall du så klart skaffa...

    MEN med tanke på att det ena inte behöver utesluta det andra så jag måste ändå tipsa om Spectrasonics Keyscape som jag tycker är HELT otroligt bra, se det som lite extra is i magen medans du lurpassar på den prefekta begagnade Rhodsen.

    imho...

    Förutsatt att du har dator/"lämpligt" midikeyb då.


    https://youtu.be/slYbmxaBo-I

    (Rhodes börjar ca 10:39 in i videon.)

    Den här kan också vara sevärd.

  18. #198
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej de är rätt vanliga... men när man väl vill slå till så finns det inga. Ha lite is i magen.. de dyker upp.
    Tror de var betydligt vanligare för typ 8-10 år sedan dock. Var faktiskt ett tag sedan jag såg ett till försäljning.

    Men som du säger, superovanliga är de verkligen inte. Det är bara att vänta så lär det komma ett.

  19. #199

  20. #200
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Locket är inte rätt istoppat, det är därför det är så billigt. Men det är en lätt fix för den händige.

  21. #201
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Locket är inte rätt istoppat, det är därför det är så billigt. Men det är en lätt fix för den händige.
    För tusen spänn fixar jag det åt köparen. Jag har en del erfarenhet av lockistoppning av Rhodes.

    Skämt å sido. Fint ex!

  22. #202
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Gillar att det är en gammal rostig mikronfonbom som medföljer. #visomharkoll

  23. #203
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar att det är en gammal rostig mikronfonbom som medföljer. #visomharkoll
    Och pedal-pinnen saknas. Eller har de använt den till det?

  24. #204
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och pedal-pinnen saknas. Eller har de använt den till det?
    Ha ha, ja det borde ju faktisk vara möjligt nu när du säger det, eller?

  25. #205
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja, man vill gärna ha stagen till benen som fattas också. Undrar om den är sleten där dom "råkat" lägga locket över fronten...

  26. #206
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, man vill gärna ha stagen till benen som fattas också. Undrar om den är sleten där dom "råkat" lägga locket över fronten...
    Ser inte ut så på bilden utan lock. Tror bara det rör sig om en trött fotograf med massa möbler på turlistan.

    Vi saknar stagen till vårt 88. Men det har faktiskt aldrig varit något problem. Den är ju oerhört stabil i trääet och metallramen så kan inte se att den skulle kunna säcka på mitten (eller vad som nu annars skulle kunna ske?)

  27. #207
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (eller vad som nu annars skulle kunna ske?)
    Benen kanske böjer sig? Eller att gängan bryts ut

  28. #208
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser inte ut så på bilden utan lock. Tror bara det rör sig om en trött fotograf med massa möbler på turlistan.

    Vi saknar stagen till vårt 88. Men det har faktiskt aldrig varit något problem. Den är ju oerhört stabil i trääet och metallramen så kan inte se att den skulle kunna säcka på mitten (eller vad som nu annars skulle kunna ske?)
    Aha ok, vad bra! Skulle nog vara lite rädd att fästena uppe i lådan ger med sig (eller skapa vinglighet) iom att benen är vinklade, men visst det går ju bra fram utan.

  29. #209
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha ok, vad bra! Skulle nog vara lite rädd att fästena uppe i lådan ger med sig (eller skapa vinglighet) iom att benen är vinklade, men visst det går ju bra fram utan.
    Vi har haft vårt i 15 år på tre olika platser. Har inte sett något slitage (ännu) i alla fall. Tror den stått på en skola innan. Så stagen har nog försvunnit för länge sedan. Det står ”jag hatar musik” i blyerts på insidan av locket. Men det låter helt underbart!

    Skulle såklart helst ha stagen om vi hittade ett par begagnade som saknar Rhodes. vi saknar förresten även lock. Det försvårar oerhört när man flyttar det eftersom handtagen i sidan är anpassade för att det ska ligga ett lock på med ben och pedal i. Utan blir det helt snett i tyngden. Och jävlar vad det väger.

  30. #210
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    OT: Vad är det med elpianon och saknade stag? Mitt återvinningsstationsfyndade (dagens ord!) Yamaha CP-35 är komplett med lockdelar men nog fasen har nå'n supit bort stagen (eller kanske redan slängt dessa i metallåtervinningen innan min heroiska räddning?).

  31. #211
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jävlar vad det väger.
    Ja satan! En gång var det faktiskt en som började gråta när vi skulle hjälpas åt och baxa in mitt (73) i en lägenhet.

  32. #212
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja satan! En gång var det faktiskt en som började gråta när vi skulle hjälpas åt och baxa in mitt (73) i en lägenhet.
    Ja, jävlar. Första gången var det fyra våningar upp utan hiss. Och senast tog vi den på båt ut till vårt sommarhus på en ö. Fick baxa den i skottkärra över tjocka rötter hela vägen upp till huset. Men så värt! Ett 70-talshus på en skärgårdsö är verkligen inte komplett utan ett Rhodes.

    (Sorry för lite OT trådkap. Men jag blev glad av att prata Rhodes!)

  33. #213
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Jag skulle behöva köpa både ett Rhodes och ett Wurlitzer......Det går ju fan inte att hyra fräscha när man behöver det häruppe vid Nordpolen

  34. #214
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vad är det för stag som omtalas? Benen är ju där. Har de stora nån extra grej för stadigheten?

  35. #215
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för stag som omtalas? Benen är ju där. Har de stora nån extra grej för stadigheten?
    Yes. Se tex https://www.studio.se/forums/topic/1...tidigt-70-tal/

  36. #216
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja satan! En gång var det faktiskt en som började gråta när vi skulle hjälpas åt och baxa in mitt (73) i en lägenhet.
    Igenkänning

    ( Turnerat med "portabelt" hammond B3 samt leslie ). Ständig kamp att få trummisen att vara nykter för att få bärhjälp efter spelning.

  37. #217
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha! 54 verkar inte ha haft några, men det är ju å andra sidan så litet så det förmodligen inte behövdes.

  38. #218
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    26003:- ... oj.

  39. #219
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    26003:- ... oj.
    Oj! Fast det är inte allt:

    "Köparens provision är 22,5 % ink. moms. Till det kommer en så kallad slagavgift på 80 SEK ink. moms. Avgiften läggs till det vinnande budbeloppet.

    Om du t.ex. vinner en auktion med ett bud på 1000 SEK så tillkommer 225 SEK köparprovision och 80 SEK slagavgift. Totalbeloppet blir då 1 305 SEK ink. moms."

  40. #220
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Orimligt

  41. #221
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja det var lite mycket tänker man, trots att det var rätt fräscht även om sustainpinnen saknas.

    Det måste vara ett fall av filterbubbla. Nån som inte vanligtvis har hobbyn att "hålla koll", som hade råd utan minsta problem och som kom på att just det där var vad de ville ha.

  42. #222
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Har uppdaterat trådstarten här ordentligt. Om någon har tips är det varmt välkommet!!

  43. #223
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Eftersom du har fällt harpan antar jag att du dammsugit pianot på små kopparstrån och annan ledande skit? Bra att få undan annars. Och inspektera hela signalkedjan inuti så inget ligger och tjyvleder.

    Mitt Rhodes hade aluminiumfolie klistrad på hela insidan. Lät det sitta kvar. Har inga brumproblem så det kanske är lösningen, men å andra sidan så har jag heller inga vilda elefanter eller rymdödlor här så folie är bra till mycket

  44. #224
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Inte dammsugit, helt klart något jag ska göra! Läste det där med folie någon annanstans också. Kanske kan vara något men låter ju lite... Foliehatt? Men jag kan såklart se poängen! Dock stör det mig att det påverkas av att ta i notstället. Det får mig att tro att det läcker jord någonstans. Jag har iofs inte mätt om det är samma frekvens eller om det tillkommer någon annan frekvens när jag gör det. Blir kanske nästa grej att testa då det ju faktiskt kan vara två separata problem.
    Senast redigerat av Max den 2021-01-08 klockan 12:58.

  45. #225
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Brummar det bara när du kopplar in i burkar som har jordad ström?

    Misstänker att din porta inte har jordat..

  46. #226
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag har bara testat att koppla in mitt Rhodes och det är passivt. Jag kan såklart testa att koppla in en synth t ex men det är ju linjenivå så jag vet inte hur bra jämförelsen blir. Jag kan även ta med pedalen och testa med gitarr i studion men jag har ingen elgitarr hemma och har inte möjligt att ta gitarren hem eller Rhodeset till studion så jämförelsen blir ju inte helt fair.

  47. #227
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har bara testat att koppla in mitt Rhodes och det är passivt. Jag kan såklart testa att koppla in en synth t ex men det är ju linjenivå så jag vet inte hur bra jämförelsen blir. Jag kan även ta med pedalen och testa med gitarr i studion men jag har ingen elgitarr hemma och har inte möjligt att ta gitarren hem eller Rhodeset till studion så jämförelsen blir ju inte helt fair.

    Du säger att när du kopplar in ditt Rhodes i datorns ljudkort brummar det, och när du kopplar in i din Two Notes burk, men inte i portan.

    Jag misstänker att portan inte är jordad, men att de andra två är?

  48. #228
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Om du har en preamp av något slag, micpre etc. gärna med instrumentingång, och line eller DI ut, kan det vara en bra idé att testa denna mellan rhodes och ljudkort.

  49. #229
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du säger att när du kopplar in ditt Rhodes i datorns ljudkort brummar det, och när du kopplar in i din Two Notes burk, men inte i portan.


    Jag misstänker att portan inte är jordad, men att de andra två är?

    Alla tre är ojordade som testats. Datorn körs med vanlig apple-laddare utan förlängning (och därmed utan jord) och ljudkort och preamp med vanlig dc-adapter.

    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du har en preamp av något slag, micpre etc. gärna med instrumentingång, och line eller DI ut, kan det vara en bra idé att testa denna mellan rhodes och ljudkort.
    Pedalen är ju en gitarrpreamp, med instrumentingång och line/DI ut

  50. #230
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Okej, tja du, Google är din vän... ingen jädra aning då...

  51. #231
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Försökte läsa in mig på problemet igen, men tappar helt tråden...

    Du har alltså ett Rhodes som brummar när du kopplar in det i... ljudkortet?

  52. #232
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Tack för hjälpen iaf Kufen

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Försökte läsa in mig på problemet igen, men tappar helt tråden...

    Du har alltså ett Rhodes som brummar när du kopplar in det i... ljudkortet?
    Haha attans då, jag som tyckte jag försökte göra det mer tydligt. Kort sagt: det brummar om det kopplas in i ljudkort (Presonus Firestudio Mobile) eller i en preamp (Two Notes Le Clean) men inte om jag kopplar det direkt till min porta. Brummet påverkas av olika faktorer beskrivna i första posten. Att tråden ligger där den ligger beror på att när jag startade tråden handlade det om brum i ljudkort men sen dess har jag släppt det och gått vidare till preamp med samma problem och dessutom börjat felsöka.

  53. #233
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vad har du för ingångsimpedanser i de olika burkarna?

  54. #234
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har du för ingångsimpedanser i de olika burkarna?
    Den obrummande portan har 5,6 kΩ på fånjacken, DI boxen har 1 MΩ. Vad är det för ljudkort?

  55. #235
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den obrummande portan har 5,6 kΩ på fånjacken, DI boxen har 1 MΩ. Vad är det för ljudkort?
    Presonus Firestudio Mobile med instrumentingång på 1 MΩ. Min uppfattning är att Rhodes "föredrar" hög impedans likt en gitarr?

    EDIT: Och i manualen till Portastudio 424 MK I står det att är 50 kΩ på ingångarna.

  56. #236
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Du blandar data där lite Följande gäller 424

    "MIC/LINE INPUT, Ch.1-4 (1/4" phone jack x 4)
    Input Impedance: 5.6k ohms
    Nominal Input Level: -50 dBV (3mV) (MIC position)
    -10 dBV (0.3 V) (LINE position)

    Nu är Firestudio "hårdkopplat" som jag kan se till 1 MΩ på telepluggarna fram.

    Har du testat att koppla Rhodes till någon linjeingång bakpå (10kΩ)? Är brummet kvar (strunta i ev. låg nivå och ev brus)

  57. #237
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du blandar data där lite Följande gäller 424

    "MIC/LINE INPUT, Ch.1-4 (1/4" phone jack x 4)
    Input Impedance: 5.6k ohms
    Nominal Input Level: -50 dBV (3mV) (MIC position)
    -10 dBV (0.3 V) (LINE position)

    Nu är Firestudio "hårdkopplat" som jag kan se till 1 MΩ på telepluggarna fram.

    Har du testat att koppla Rhodes till någon linjeingång bakpå (10kΩ)? Är brummet kvar (strunta i ev. låg nivå och ev brus)
    Var läser du och läser du för MKI eller någon av dom senare? Den här maskinen har ingen Mic/Line position, bara telejack och gainratt. Jag läser manualen: https://www.manualslib.com/manual/12...page=25#manual

    "MIC/LINE INPUT, Ch.1-4 (1/4" phone jack x 4)
    Input Impedance: 50k ohms
    Nominal Input Level: -50 dBV (3mV) at Trim Max. -10 dBv (0,3mV) at Trim Min."

    Inte testat att koppla till Line-ingångarna såvitt jag minns, kan väl göra det (måste bara leta upp ljudkortet och gamla datorn med FW som inte används längre hehe).

    För mig som kan fasligt lite om impedans. Vad skulle rationalen här vara?

  58. #238
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Heh - läste på en mkIII tydligen Du har rätt såklart!

    Hur som helst, en Rhodes har utgångsimpedans ca 1,5 - 2,5 kΩ. Det är visserligen rätt lika gitarrpickuper men sådana har en faktor 10 högre impedans, så en Rhodes torde vara "okänsligare" än sådana och torde klara sig med lineingångar >10 kΩ.

    Vad impedansen innebär i sammanhanget...

    Well, gemensamt för passiva pickuper är att de skapar lite "effekt" - gitarrpickuper extremt lite. Vill man som med gitarrpickuper ha mer spänning ("hetare") så måste man se till att det går väldigt lite ström i spolarna dvs att de inte lastas med för låg impedans. en 1 MΩ-ingång lastar i praktiken "ingenting" - nästan som ett avbrott. En låg inimpedans fordrar mer ström - eftersom effekten är densamma så sjunker utspänningen rejält samt att det kan inträda en del "kul" RLC-fenomen, dvs överföringen blir ocks ett filter.

    Men en högohmig krets blir också mer störningskänslig! Störningar har nästan alltid väldigt låg effekt, men om de "träffar" en högohmig krets så induceras ändå spänningar som mixas in med "nyttosignalen" eftersom det knappt går någon ström som avleder störningen. En krets med llägre impedans blir därför mindre känslig (MIDI-interfacet t ex specificeras en "5mA current loop" just för att bli så okänslig som möjligt för externa störningar).

    Teorin ovan till gagn/trots - vad händer med ditt Rhodes? Jag gissar att den höga impedansen med Presonus 1MΩ respektive lineboxens 1MΩ gör att brumstörningarna kommer upp i nivå så att det hörs. Däremot, med 424 (och kanske line 3-8 på Presonus) så lastas Rhodespianot tillräckligt så att störningarna undertrycks. Som jag skrev, eftersom Rhodes-kretsen har lägre impedans än en gitarr så borde den klara sig utan större nivåförlust eller ljudförändring även på lägre ingångsimpedanser.

  59. #239
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Heh - läste på en mkIII tydligen Du har rätt såklart!

    Hur som helst, en Rhodes har utgångsimpedans ca 1,5 - 2,5 kΩ. Det är visserligen rätt lika gitarrpickuper men sådana har en faktor 10 högre impedans, så en Rhodes torde vara "okänsligare" än sådana och torde klara sig med lineingångar >10 kΩ.

    Vad impedansen innebär i sammanhanget...

    Well, gemensamt för passiva pickuper är att de skapar lite "effekt" - gitarrpickuper extremt lite. Vill man som med gitarrpickuper ha mer spänning ("hetare") så måste man se till att det går väldigt lite ström i spolarna dvs att de inte lastas med för låg impedans. en 1 MΩ-ingång lastar i praktiken "ingenting" - nästan som ett avbrott. En låg inimpedans fordrar mer ström - eftersom effekten är densamma så sjunker utspänningen rejält samt att det kan inträda en del "kul" RLC-fenomen, dvs överföringen blir ocks ett filter.

    Men en högohmig krets blir också mer störningskänslig! Störningar har nästan alltid väldigt låg effekt, men om de "träffar" en högohmig krets så induceras ändå spänningar som mixas in med "nyttosignalen" eftersom det knappt går någon ström som avleder störningen. En krets med llägre impedans blir därför mindre känslig (MIDI-interfacet t ex specificeras en "5mA current loop" just för att bli så okänslig som möjligt för externa störningar).

    Teorin ovan till gagn/trots - vad händer med ditt Rhodes? Jag gissar att den höga impedansen med Presonus 1MΩ respektive lineboxens 1MΩ gör att brumstörningarna kommer upp i nivå så att det hörs. Däremot, med 424 (och kanske line 3-8 på Presonus) så lastas Rhodespianot tillräckligt så att störningarna undertrycks. Som jag skrev, eftersom Rhodes-kretsen har lägre impedans än en gitarr så borde den klara sig utan större nivåförlust eller ljudförändring även på lägre ingångsimpedanser.
    Tack för en ypperlig förklaring Hasse! Det kommer jag ha nytta av även i andra sammanhang Jag ska testa linjeingångarna och återkomma. Om det skulle visa sig fungera, finns det då något enkelt sätt jag kan minska ingångs-impedansen på preampen?

  60. #240
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för en ypperlig förklaring Hasse! Det kommer jag ha nytta av även i andra sammanhang Jag ska testa linjeingångarna och återkomma. Om det skulle visa sig fungera, finns det då något enkelt sätt jag kan minska ingångs-impedansen på preampen?
    Det är värt att testa men egentligen en "quick fix" och kanske inte den "rätta" lösningen om du upplever att pianot brummar så mycket att det är störande när du kopplar in högohmigt - problemet ligger då i att jordning och skärmning internt i pianot behöver fixas.

    Men fungerar det så fungerar det Ett enkelt sätt att få ned ingångsimpedansen är att du löder in en 47 kΩ resistor mellan signal och jord i ena telepluggen i kabeln mellan pianot och preamp. Enkelt att testa och lätt att ta bort.

    Kod:
    
    signal -------------I---------- tip
                        I
                       47kΩ
                        I
    jord ---------------I---------- ring

Liknande ämnen

  1. Bra Fender Rhodes (som inte är rhodes)?
    Av lingondricka i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2015-02-23, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •