Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 ... SistaSista
Resultat 61 till 120 av 510

Ämne: Rhodes / Fender Rhodes

  1. #61
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    För att inte tala om alla digitalpianon som folk helt plödsligt kallar för elpiano...

  2. #62
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tja, ett elektriskt instrument med vägda tangenter som är begränsat till pianoljud kan väl sägas vara ett elpiano. Men ändå kanske...

    Varför, förresten, låter ett Wurlitzer så jävla fett då? De är ju liksom alltid gudomliga. Jämnare och högre nivå än rhodes liksom.

  3. #63
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Jag skulle vilja ha ett Hohner Pianet T, trots att jag aldrig suttit vid ett personligen. Verkar låta nånstans mitt emellan Rh/Wu...?

  4. #64
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mmmm, ett av varje... (klyschigt av mig men tänk så härligt...)

  5. #65
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi

    Tolex till Fender Rhodes

    Jepp, som rubriken lyder undrar jag om nån känner till utfall man kan köpa tolex, alltså det svarta vinylöverdraget på rhodespianot, i Sverige? Har tidigare köpt spare parts från vintagevibe.com men eftersom det är USA och tolex väger en del, är ju Sverige/Norden att föredra... Någon som vet?

  6. #66
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Också intresserad av en bit. Tänkte tolexa ett skiff...

  7. #67
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Hittade precis

    http://gmf.jetshop.se/

    Däremot vet jag inte om det är samma som är på mitt Rhodes...

    Edit: Hittade även tråden

    http://www.99musik.se/showthread.php...pa-tolex-vinyl

  8. #68
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Kool.
    Borde väl va denna på bandekona?

    http://gmf.jetshop.se/tolex-vinyl-sv...ternalsearch=1

  9. #69
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Ja, det tror jag också...

  10. #70
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior

    Reparera rhodes

    Jag har varit sugen på ett Rhodes ett tag nu. Det finns ett ute inom hämtavstånd från mig där det står att en av tangenterna ger ett svagt ljud. Är detta någonting som är lätt/billigt att fixa, eller måste man lämna in det till någon reparatör?

  11. #71
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    *antar att vi pratar om Rhodespianon nu*

    Beror väl på felets natur. Generellt tror jag på reparatör.

    (Snackar vi däremot fin-Chroma finns det ganska mycket man kan rodda med själv...)

  12. #72
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Japp, rhodes-pianon. Kände inte till att det fanns några andra.

    Mm.. reparatör då. Eftersom jag inte kan någonting om rhodes(pianon) så har jag ingen aning om vad felet kan vara, och jag har inte heller varit och tittat på pianot i fråga. Lär väl kosta någon tusenlapp eller så då, eller vad tror du? Plus besväret med att frakta det till och från reparatören.

  13. #73
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Svagt ljud är sannolikt bara en justering av mickens avstånd till tine, och det är lätt gjort om man har rätt verktyg. Det kan jag fixa på plats om jag har vägarna förbi.

    *Jag har alltså renoverat och lagat ett gäng Rhodes tidigare.

  14. #74
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Okej, låter bra!

  15. #75
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Det är som Segerfalk säger antagligen rätt lätt fixat. I värsta fall får du byta ut en tine men de går att få tag på och är lätta att byta om man inte har tummen mitt i handen.

  16. #76
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Har själv ett Rhodes 73 Mk1 och håller med alla ovanstående. De flesta felen är superlätta att fixa.

    Saknar du något beställer du bara från vintage vibe keyboards från NYC.

  17. #77
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Väldigt lättmeckat instrument. En skruvmejsel och eventuellt lite superlim fixar det mesta. Som en moppe likson

  18. #78
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Jag har meckat massor med mitt Rhodes och hittills inte stött på något som varit krångligt. Och reservdelar finns ju att få tag på. Ett gammalt instrument som till skillnad från gamla synthar går att lita på Så jag rekommenderar också köp om det är ett vettigt pris och skick. Viktigt är att det är komplett med pedal, för de är dyra.

  19. #79
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Tack för all information. Nu verkar det som att någon annan bjuder mer än vad jag är villig att ge just nu så det får bli en annan gång. Men jag ser fram emot att få tag på ett fint instrument!

  20. #80
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    De dyker ju upp titt som tätt så du får nog tag på ett! Tycker de blivit billigare typ de sista 10... Jag gav 4900 för mitt Rhodes 54 år 2007 och tycktee det var ett superklipp (vilket det nog var då). Men nu har det ju gått 88-tangenters för under 10tusen, och de vanliga verkar kosta runt 6-7.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2014-05-10 klockan 00:37.

  21. #81
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Jaså! Jag tycker de brukar ligga ute för 10-12, 73-tangenters. Men sen vad de går för är väl en annan fråga. Den som jag varit lite intresserad av är en 73-tangenters mk2 där en ton som sagt är kass. Ligger tydligen ett bud på 8000 på den nu.

  22. #82
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Det var en som lade ut en för 6500 för någon vecka sedan. Jag var först på den och han hade lovat den åt mig, men sen ångrade han sig och skulle visst "behålla den för den låter så fantastiskt", dvs sälja den till någon som bjöd några tusenlappar mer skulle jag tro.

  23. #83
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Däromkring...

  24. #84
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Gav 6500 för mitt 73 Mk1 2009. Slitet men komplett.

  25. #85
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Men det är klart, ett wurlitzer är ett säkrare kort. Ofta lite dyrare dock tror jag. Men ändå. Alla wurrar jag testat har låtit HELT underbart. De rhodes jag testat har däremot varierat mycket i soundet. Och en del har varit alldeles för klockiga liksom. Men det kanske är en justeringsfråga... Jag var i alla fall mer sugen på ett wurlitzer, men så dök rhodes 54 upp, och det låter mycket bra. Och tar skönt lite plats.

  26. #86
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Köpte det där rhodeset ändå. Känns och låter väldigt gött, precis som jag vill, men två tangenter ger i princip inget ljud och några andra tangenter låter lite för mycket.

    Funderar på om man inte kan limma en liten ring av plast eller gummi på plattan där pinnen från sustainpedalen ska vara, så att den inte hoppar av så lätt. Vad tror ni om det?

  27. #87
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Kolla på vintage vibe på youtube, de har massa guider hur man reparerar!

  28. #88
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Nja, just nu betalar jag hellre någon som kan fixa det. Vill gärna lära mig att fixa med det själv, men jag har lite dåligt med tid att sätta mig in i sånt nu.

    Men tack för tipset, kanske tittar på någon av videorna ändå.

  29. #89
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Oftast är det enkla justeringar man kan göra själv som är felet. Synd att du inte bodde i Hufvudstaden, annars hade jag gärna kommit förbi och kollat på det. Någon annan som bor söderöver?

  30. #90
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av R46.1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Funderar på om man inte kan limma en liten ring av plast eller gummi på plattan där pinnen från sustainpedalen ska vara, så att den inte hoppar av så lätt. Vad tror ni om det?
    Spänn upp den ordentligt så hoppar den inte av.

  31. #91
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran

    Fender Rhodes, vad skall man tänka på...Man tunar inte en Fender Rhodes man "tonar" ?

    Är en Fender Rhodes alltid rätt i tuning men man behöver justera pickupsen så den får rätt klang ?
    Vad skall man tänka på , jag har eventuellt ett gammalt lik på gång...

  32. #92
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Det är inte säkert att den är rätt i tuning men den är rätt lättmekad så är den inte allt för långt ur pitch fixar du det lätt själv. Kolla så att alla reeds är hela för vissa är svåra att få tag på.

  33. #93
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ja, tuningen behöver man inte justera när man väl fått rätt längd/rätt tine på rätt plats.

    Kolla slitning och att gummitoppen sitter kvar på klubborna, annars får du ett väldigt klonkigt sound + att det sliter på själva klubban.
    Kolla också om du får plast eller trätangenter, föredrar själv trä. Mk I har båda, medan mk II (tror jag) uteslutande har plast klav.

    edit: angående Dr Korgs kommentar ovan: reeds heter det på Wurly och är en annan teknik:
    http://www.vintagevibe.com/products/...0-series-reeds

  34. #94
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Kroffe har rätt. Tines var ordet jag sökte. Alla Tines har dock en liten "fjäder" snurrad runt sig som man kan skjuva i längsled med tinesen för att finlira stämningen.

  35. #95
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Jag har köpt reproduction-tines från vintagevibe men blev aldrig helt nöjd med hur de lät. Det var iofs de fyra lägsta på ett Seventythree så de kanske ska leva runt lite.

  36. #96
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag skulle rekommendera att köpa new old stock tines ifrån Freddan Adlers istället om det skulle behövas.

  37. #97
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Det feta med ett riktigt rhodes är ju att det inte är perfekt. Så när man väl mekat o filat tines o skruvat och donat så har det ändå en personlighet och man får lära sig att spela hårdare på vissa tangenter osv... Jag älskar mk2an vi har i bandet

  38. #98
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle rekommendera att köpa new old stock tines ifrån Freddan Adlers istället om det skulle behövas.
    +1 på den. Freddan är grym!

  39. #99
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    "Rätt klang" är ju en smaksak Det finns mycket att göra för att ändra klangen lite hit och dit. Riktigt ostämda är de dock nästan aldrig, men det går att fixa sånt med. Överlag får man dock bäst ljud om man tappar signalen direkt från den interna rca-kontakten på pickupraden.

    Jag har ett Rhodes 54 och det är nog ett av de mest använda instrumenten i studion. Både till inspelning, komposition och inspiration.

    Här är del 1 ur en hel serie rhodesfixarinstruktioner. Bra grejer.

    https://youtu.be/0QUrOGVa8X8

    Det allra mesta i serien är dock riktigt finlirfix. Det där pianot låter ju fett från början, men det är lärorikt och intressant.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2015-07-16 klockan 11:23.

  40. #100
    MK Ultra
    MK Ultra är uppkopplad nu
    MK Ultras avatar
    Veteran

    Rhodes piano..

    Ja, jag ska ändå lära mig spela då då kan jag passa på att köpa något sol både har en skön ton och passar utmärkt in som designmöbel. Kom och tänka på att waldorf släppte den där zarenbourg men tusan vad dyr den är! Jag vet inte om jag vågar mig på ett beggat Rhodes, som ändå ligger ok i pris. Version, underhåll, tillgänglighet andra hand etc. svårt

    Några riktlinjer om man vill fundera på detta? Jag är inte puritan så det behöver inte vara Rhodes men typ zarenbourg ligger för högt i pris. Wurlitzer kanske kan vara något. 60-73 tangenter är det som är intressant
    Senast redigerat av MK Ultra den 2015-07-25 klockan 01:39.

  41. #101
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tycker Korg har snygga nya pianon, t om budgetmodellen SP280 är najs. Jag har ett sånt i vitt, dessvärre i en totalt övermöblerad lya - som även numera inrymmer Casio-stagepianot... (så blir det med lååånga tråååkiga vintrar... / spontanköp...) - så du skulle egentligen kunna köpa mitt. Ett klassiskt Rhodes å andra sidan är så klart en finfin pryl men inget vidare övningsinstrument för en elev, exempelvis kan det ju inte låta som ett riktigt piano. Sedan klonkar gamla Rhodes betänkligt om du nån gång vill lira på s k okristliga tider i och med att det är ett (elektro-)mekaniskt instrument. Korg har en finare modell - SV-någonting? - den verkar dock inte ha högtalare. Sedan har de två nya modeller som ser fina ut, mer som slimmade pianon. Du får kolla runt - kolla även Roland & Yamaha. Personligen tycker jag iaf mkt om SP280 & även föregångaren SP250. Digitalt är vägen.
    Senast redigerat av PF den 2015-07-25 klockan 02:22.

  42. #102
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Rhodes är ett otroligt pålitligt och välbyggt instrument. Talar vi inte uttalade asbilliga renoveringsobjekt så är det väldigt sällan de inte funkar, och det som kan skeva fixas i 99 fall med en skruvmejsel på nån minut. Helt mekaniskt/elektroakustiskt liksom. DET är vägen Mer instant gratification får man leta efter. Som extrem multiinstrumentalist kan jag säga att det är ett av de mest inspirerande och givande instrumenten överhuvudtaget.

    De kan skilja sig mycket i sound från ett till ett annat dock, så testa den du ska köpa för säkerhets skull. Dock är även det ofta en justeringsfråga.

  43. #103
    MK Ultra
    MK Ultra är uppkopplad nu
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rhodes är ett otroligt pålitligt och välbyggt instrument. Talar vi inte uttalade asbilliga renoveringsobjekt så är det väldigt sällan de inte funkar, och det som kan skeva fixas i 99 fall med en skruvmejsel på nån minut. Helt mekaniskt/elektroakustiskt liksom. DET är vägen Mer instant gratification får man leta efter. Som extrem multiinstrumentalist kan jag säga att det är ett av de mest inspirerande och givande instrumenten överhuvudtaget.

    De kan skilja sig mycket i sound från ett till ett annat dock, så testa den du ska köpa för säkerhets skull. Dock är även det ofta en justeringsfråga.
    Fint svar! Inspirerande instrument är just varför jag fick upp ögonen för detta. Jag har dock hört att vissa modeller ska man undvika. Något du vet något om? Mk1-2 ska vara pålitliga om jag förståt det rätt men att det finns några därefter som inte är lika klockrena.

    Är det förresten andra and privat son gäller eller är det värt att kolla runt på annat håll?

  44. #104
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    Nästan alla Rhodes som dyker upp till salu är mk I eller mk II, så det är nog inget problem. Om jag köpte ett Rhodes idag skulle jag dock vilja ha ett med trätangenter, vilket mk I och tidiga exemplar av mk II har. Jag hade ett mk II med plasttangenter som jag upplevde som ganska tungt att spela, och vill minnas att någon tyckte någonstans att träklaviaturen var skönare.

  45. #105
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran
    Måste tipsa om dockumentären Down The Rhodes: The Fender Rhodes story. Väldigt spännande och intressant. Lär ju inte mildra gasen dock.

  46. #106
    MK Ultra
    MK Ultra är uppkopplad nu
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Hehe, ja GAS:en är på minst sagt. Funderar på att slänga in den här i G.A.S.M.A.S.K oavsett så behöver jag lära mig lite basic lirande för att få lite mer credd på institutionen

  47. #107
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag spelade otroligt många olika samplings-paket av Rhodes innan jag köpte ett riktigt, men tycker nog det inte riktigt finns någonting som både låter tillräckligt nära orginalet (nord electro är nära) och har rätt känsla i klaviaturen (Zarenbourg är närmast här). Satsa på att köpa ett riktigt, det är det värt i inspiration i slutändan.

  48. #108
    MK Ultra
    MK Ultra är uppkopplad nu
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag spelade otroligt många olika samplings-paket av Rhodes innan jag köpte ett riktigt, men tycker nog det inte riktigt finns någonting som både låter tillräckligt nära orginalet (nord electro är nära) och har rätt känsla i klaviaturen (Zarenbourg är närmast här). Satsa på att köpa ett riktigt, det är det värt i inspiration i slutändan.
    Gott! Ska börja leta men inte stressa fram ett köp. Kul att läsa ett sådant inlägg istället för "köp mig, jag har bättre". Betalar tillbaka sig i slutändan.

  49. #109
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Provspela några innan du bestämmer dig... Flera som hyllar känslan i klaviaturet, men min erfarenhet är att endel mk1 & mk2 känns typ "klafsiga", som om man spelar under vatten. En del försvarar det som att det "ska va så" - pyttsan heller... Gå isf vidare till ett ex du gillar spelkänlan med. Övriga justeringar är hyfsat lätta, som tidigare sagts i tråden...

  50. #110
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag har ett Rhodes mk1 från.. '76 tror jag, och håller med alla det är väldigt tacksamt att bara plinka loss på. Inte provat så många andra men när jag testade ett mkII nånstans tyckte jag att mitt är rätt tungspelat i jämförelse.. har för mig att Frederik Adlers som servade det åt mig sa nåt om att dom ändrade mekaniken lite just där 77-78 nån gång.

    Räkna in en förstärkare i budgeten dock, hade länge olika fullösningar med podliknande grejer eller nån preamp till monitorerna men det är en helt annan grej. Behövs enligt mig inget märkvärdigt men gärna inte för liten.

  51. #111
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Den runda ovansidan på MkI lämpar sig inte att ställa syntar på i live-sammanhang...

  52. #112
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Härligt att höra rhodeshyllarkören

    Förstärkare är helt klart en bonus. Rhodes är ju verkligen klaviaturernas elgura, och älskar att åka genom pedaler och förstärkare. Med det sagt så spelar jag lika ofta in rätt in i kortet. Beror ju på genre och så, men fett blir det hursomhelst. Fast på olika sätt då.

    Själv har jag nu för övrigt ett rhodes 54. Helt perfekt format för en som vill få plats med typ en massa orglar Känns och låter helt fantastiskt.

    (om man vill gräva ner sig: http://www.fenderrhodes.com/ )

  53. #113
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den runda ovansidan på MkI lämpar sig inte att ställa syntar på i live-sammanhang...
    ...det var ju halva nöjet både på rep och spelningar, de vippnde moogarna/arparna Mk2 är en ospännande eftergift till syntmaffian

  54. #114
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gott! Ska börja leta men inte stressa fram ett köp. Kul att läsa ett sådant inlägg istället för "köp mig, jag har bättre". Betalar tillbaka sig i slutändan.
    Du har nog inte avkodat mitt inlägg så öppensinnigt... alla kan hylla ett Rhodes men jag skulle inte tro att det är den gängse förstahandsrekommendationen från en pianolärare. Men visst går det; det funkar ju som "piano". Själv tycker jag mig spela andra grejer på ett elpiano. För övrigt möbleras här om, vill gärna få plats för SPn

  55. #115
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det här är också sant, det är ett helt annat instrument än ett piano... men som sagt en smaksak, hur och vad man vill spela. Eftersom jag haft ont om plats och har ett stage2 har mitt mk1 en period stått i en dansstudio och använts till allt från improviserade moderna saker till folkmusik och klassisk balettpiano i brist på annat. Det sista har jag lite svårt att fatta men det har uppskattas väldigt mycket.

    CS5'an jag hade länge stod ganska stadigt på det för övrigt vill jag minnas.

  56. #116
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    När jag flyttar större hoppas jag få plats med ett Rhodes. En vän köpte ett för ett tag sen och jag blev alldeles förälskad i ljudet, elektroniken och mekaniken. Och nu när jag börjat lära mig piano så vore det så jäkla kul att ha som variation.

  57. #117
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    En (över)ambitiös jämförelse av olika Rhodes
    https://www.youtube.com/watch?v=QKtVSJsem_I

  58. #118
    MK Ultra
    MK Ultra är uppkopplad nu
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har nog inte avkodat mitt inlägg så öppensinnigt... alla kan hylla ett Rhodes men jag skulle inte tro att det är den gängse förstahandsrekommendationen från en pianolärare. Men visst går det; det funkar ju som "piano". Själv tycker jag mig spela andra grejer på ett elpiano. För övrigt möbleras här om, vill gärna få plats för SPn
    Fast det är inte pianist enligt konstens regler jag är ute efter utan något att spela progressioner/färgningar och mer eller mindre enkla skalor upp och ned på ett riktigt tangentinstrument som inspirerar. Instrumentets inspiration är för mig väldigt viktigt för att realisera det teoretiska.

  59. #119
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fel, tror jag. Kan man inte spela blir det riktigt trist med bara ett ljud.

  60. #120
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    http://www.blocket.se/uppsala/Fender....htm?ca=11&w=3

    Kändes väldigt överkomligt tyckte jag... eller har jag missat något?

Liknande ämnen

  1. Bra Fender Rhodes (som inte är rhodes)?
    Av lingondricka i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2015-02-23, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •