Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Svinbilliga E-trummor...

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Svinbilliga E-trummor...

    Nån som testat några? Sprang på denna sida https://www.banggood.com/sv/Portable...N&rmmds=search och de har en massa skit att välja på. Med pedaler och allt. (Lillgrabben här fick en liknande grej förra året och padsen är helt okej men ljudurvalet är uselt och inga pedaler vilket gör den lite meningslös).

    Klart man egentligen vill ha MIDI ut, men för 400 spänn kanske nån av dem är rolig nog som den är? Vad är annars det billigaste man kan få tag på med MIDI ut? Varför ska jag alltid gasa på skitsaker?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Beggad Octapad med pedal (om så kräfvas) är väl både snyggare och mer Pro.

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mer pro. Snyggare vettifan. Bättre bygge garanterat. Men kostar som det ska kosta. Frågan är vad den billiga skiten går för. Inbyggda ljud är ju också roligt.

    Fan, de har även cymbalset för 85 spänn ser jag. Ska man sky sånt här som pesten egentligen? Trots att trumsetet jag redan har är i absolut lägsta skiktet...

  4. #4
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Mindre plast i världen!!!

  5. #5
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Äh men varför ska du köpa såntdär skräp för?
    Tycker billiga digitala slaggrejer brukar vara helt gräsliga

  6. #6
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Sen får du moms och hanteringsavgift på det, så 200 spänn extra typ.

    Bygg eget? Kraftwerk style med folie, ett par oscillatorer och kuvert = WIN!
    https://www.youtube.com/watch?v=_u4L...KMUMNOCOMPUTER

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Octapad som sagt, eller t o m ett begagnat så'nt där Millenium el dyl är ju tusen gånger vettigare.

    typ dessa fast begagnade på blocket/tradera etc. Midi ut på de flesta:
    https://www.gear4music.se/sv/Trummor...SABEgIg5vD_BwE

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mindre plast i världen!!!
    Ja verkligen!

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jo, det lutar ju mer åt nåt vettigare. För runt 2000 får man ju det man vill ha. Fast man får kolla noga så att det ÄR midi ut och inte bara usb till dator vilket ju inte räknas

    Men det är nåt tilltalande med det där lilla formatet.

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Lidl säljer något liknande ibland, också med MIDI ut...

    Men satsa hellre på enklare kit ty Millenium med separata plattor på ett ställ så det känns mer som riktiga trummor, oavsett om man vill spela med i något syntpoppigt eller något mer traditionellt rockigt.

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Lidl? Sjukt. Har de nåt med dinmidi så lär jag slå till. Oavsett så är det skillnad på att slököpa nåt för 400 och för 2500. Känner mer för nåt billigt egentligen. Behöver verkligen inte ett kit till stående liksom. Mina hörn med instrument är såattsäga förbrukade.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lidl? Sjukt. Har de nåt med dinmidi så lär jag slå till. Oavsett så är det skillnad på att slököpa nåt för 400 och för 2500. Känner mer för nåt billigt egentligen. Behöver verkligen inte ett kit till stående liksom. Mina hörn med instrument är såattsäga förbrukade.
    Bygg eget, piezo, musmattor, triggeromvandlare

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lidl? Sjukt. Har de nåt med dinmidi så lär jag slå till. Oavsett så är det skillnad på att slököpa nåt för 400 och för 2500. Känner mer för nåt billigt egentligen. Behöver verkligen inte ett kit till stående liksom. Mina hörn med instrument är såattsäga förbrukade.
    USB-MIDI tyvärr


    https://youtu.be/9JnYIjd3tgY

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bygg eget, piezo, musmattor, triggeromvandlare
    Det där är ju rätt intressant... Göra pads verkar kul. Sy klippa och klistra gör jag ofta ändå. Vad finns det för triggomvandlare? Kanske som billigt diy-kit att löda ihop? Tips mottages!

  15. #15
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bygg eget, piezo, mussemattor, triggeromvandlare
    99fixd.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad finns det för triggomvandlare? Kanske som billigt diy-kit att löda ihop? Tips mottages!
    https://www.megadrum.info/

  16. #16
    JoE
    JoE är inte uppkopplad
    JoEs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bygg eget, piezo, musmattor, triggeromvandlare
    Enkla bordtennisraketar med piezo på undersidan fungerar bra.

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Verkar som att man knappt kommer undan billigare än med ett fullt set inkl. modul med midi ut.

    Eller vad kostar megadrumgrejen?

  18. #18
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    När jag skaffade min betalade jag GBP 200 inkl frakt från England för en färdigbyggd. Men det är några år sen. Vet inte vad det blir idag. Men det går ju bygga den själv, om du är sugen på det. Du behöver dock köpa ett färdigprogrammerat chip av mannen bakom, för firmwaren är inte fri.

    Hur som helst, för ett par tusingar får du en modul som är lika kompetent som Yamahas och Rolands highendmoduler, fast då bara på triggning förstås. Den har inga ljud. I gengäld klarar den alla paddor på marknaden, och förstås även hemmabyggda. Kombinera som du vill. Den är unik i sitt slag, skulle jag säga.

    Men! Det bör nämnas att det är inget du köper, pluggar in och allt bara funkar. Nej, räkna med att lägga timmar, eller rent av dagar, på att konfigurera dina paddor. Alla inställningar har jättebreda intervall, och du måste hitta precis den sweetspot som gäller för respektive padda. Och användargränssnittet för inställningarna är... Eller, ska vi säga... Det är inte designat av Steve Jobs.

  19. #19
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Vet inte om detta finns kvar, men kan ju vara värt att undersöka.

    https://www.99musik.se/showthread.ph...amt-E-Cymbaler

  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Priset spelar stor roll. Om jag ska göra mycket av jobbet så ska det vara billigare. Dessutom kommer jag mera vilja leka med grejerna än ha dem som "riktiga" instrument.

  21. #21
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mindre plast i världen!!!
    +10000

    hård skipp på dessa!!

  22. #22
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Plastkommentaren är lite löjlig. Visst, bra med mindre plast. Jag håller med. Men tänker ni sluta köpa klaviaturinstrument? Sluta köpa syntar med plast på? Kom igen. Det kommer ni inte. Då kan ni lika gärna säga "köp inte op-1!" för den innehåller ett miljöfarligt batteri.

    All e-kit är gjorda i någon form av plast. Så i det fallet skulle man inte kunna köpa några e-trummor.

    Finns en del video på YouTube där folk spelar på kitet. Detta verkar vara ett liknande. https://www.youtube.com/watch?v=DRxiMsUNbNA

    Verkar funka helt ok. Trodde trig skulle kunna vara lite dålig. Men ser inte ut så. Det jag upplevt när jag själv spelar på mindre trumpads/träffytor är att jag inte slappnar av och spelar lika fritt. Inte samma spelglädje helt enkelt. Men det funkar absolut. Jag har allt från vanliga e-kit-pads till mindre grupperade som Alesis SamplePad osv. Även piezo-klämmor som går att sätta på vad som helst. Vilket kan vara väldigt kul.

    Så det jag ville säga var att ett par större trumpads kan ge lite mer spelglädje. Kan vara värt att leta upp ett begagnat e-kit för en billig peng. Du behöver ju inte sätta upp hela. Bara några pads och en drum brain.

    Men visst. Det blir troligtvis lite dyrare än det du länkar i första inlägget.

    En annan sak dock är att de billigare trumpadsen och e-kiten utan någon form av dämpning eller gummering smattrar rätt bra. Trumstock mot plast låter mycket. Något som kan vara värt att ha i åtanke.

  23. #23
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag vet inte om argumentet är specifikt mot plastmassa, utan snarare att se över sina konsumtionsmönster, behöver vi verkligen köpa såna här grejer? Om kvaliteten är så bristande att vi inte önskar använda den efter första 5 minuterna är det förkastlig konsumtion i min mening.

    Så känner jag i alla fall.

  24. #24
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte om argumentet är specifikt mot plastmassa, utan snarare att se över sina konsumtionsmönster, behöver vi verkligen köpa såna här grejer? Om kvaliteten är så bristande att vi inte önskar använda den efter första 5 minuterna är det förkastlig konsumtion i min mening.

    Så känner jag i alla fall.
    Ja, så klart ska man inte köpa skräp man inte behöver. Att vara miljömedveten vill nog de flesta vara. Det gäller oavsett material. Det var mer sättet som det gjordes på här genom valsolos inlägg. Den här är inte mer miljöbov än annat plastskräp som tv-spel, mobiler, syntar, eurorack eller vad som helst. Ser man att man kommer använda den och spela på den ser jag inte hur det är mer av ett problem än att köpa en volca. Är väl ingen som skrivit att den ska köpas för att sedan kastas? Trivs inte ambulansen med den dyker den säkert upp i säljes här på forumet. Precis som volca gör på löpande band.

    Ska man hårdra det är i princip alla elektroniska instrument förkastlig konsumtion. De flesta av oss klarar sig med en laptop, en enkel klaviatur och mjukvara. Resten är bara onödigt. Men nu var det inte det tråden handlade om.

  25. #25
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte om argumentet är specifikt mot plastmassa, utan snarare att se över sina konsumtionsmönster, behöver vi verkligen köpa såna här grejer? Om kvaliteten är så bristande att vi inte önskar använda den efter första 5 minuterna är det förkastlig konsumtion i min mening.

    Så känner jag i alla fall.

  26. #26
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Priset spelar stor roll. Om jag ska göra mycket av jobbet så ska det vara billigare. Dessutom kommer jag mera vilja leka med grejerna än ha dem som "riktiga" instrument.
    Kolla vad ”drum brains” i övre segmentet kostar och ta en funderare. Megadrum är inte samma sak förvisso, då den inte skapar ljud, men är det bara midi du vill åt är jämförelsen ändå adekvat. Billigare kommersiella ”brains” saknar mycket av det Megadrum har. Det rör sig om antalet ingångar, antalet zoner per padda som stödjs med mera.

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Plastargumentet är helt void för min del. Jag är en typ som lagar ALLT, verkligen allt. I hemmet. Grejer som specifikt designats för att INTE kunna lagas. Typ leksaker. Eller fjärrkontroller. Mad Max-fixar nya switchar på otippade ställen på gamla grejer som funkat i 30 år och som nu kommer funka i 30 år till pga. byte av en knapp värd 40 öre istället för att slänga grejen. Faktum är att vår familj på 4 lever så billigt att vissa nog misstänker olagligheter. Men nix. Bara att vi är nöjda med det vi har oftast, och lagar det som pajar oftast. Med delar tagna från andra apparater sominte gått att laga, men som INTE slängts just för att delarna inte är nåt fel på.

    Och som sagt, det är ju mer plast i ett större "proffsigare" kit än i ett litet bordsleksakskit. Vad jag "behöver" är det jag vill ha, inget annat. Vill jag ha nåt så behöver jag det. Vad "ni" behöver köpa får "ni" stå för med eget samvete

    De stora miljöproblemen är på bolagsnivå. T.ex. ledlampor. Tänk om de haft servicelucka så att man kunnat byta den där kondningen som pajar (som inte ens är ytmonterad utan faktiskt en vanlig liten burk...). De skulle hålla i evighet, och kosta 10 öre att laga. Men så kan ju inga storföretag gå runt...

    Så återigen PÅ T. Hur låter den billiga skiten? Rätt jävla okej kan jag tycka i nämnd video https://www.youtube.com/watch?v=DRxiMsUNbNA Har personligen sällan problem med känslan när det inte är som "på riktigt". Tycker snarare om det konstiga med det Efter att ha sett det där blir jag än mer sugen trots midi ut-brist. Man kanske ska modda...

  28. #28
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ja, det låter helt ok. Såg du det jag skrev om spelkänsla? Men är så klart individuellt. Har en del mindre trumplattor och det funkar bra. Inte just sådana här dock. Men med ungefär lika stor träffyta. Så funkar gör det absolut. Blir bara lite mer fokuserat spelande.

    Tyvärr skickar det nog inte MIDI över USB. Kan inte se något om det. Om den har USB-midi ut borde det annars gå att lösa med en USB/MIDI-host hub. Om man vill få vanlig MIDI ut. Men då kan man nog lika gärna se sig om efter någon modell som är snäppet bättre med inbyggd MIDI ut.

  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nä ska man modda får det bli med nån annan kretslösning. (Fanns det inte nån, typ i Tjeckien, som, gjorde mycket enkla signal till midi-kort rätt billigt? Har för mig att det talades om det för några år sen.)

    Men med effekter kan man nog låta rätt fett radikalt utan midi

  30. #30
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Simmons TMI eller ADT ftw! Det finns ju även andra gamla grunkor med trig in och midi ut.

  31. #31
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nån sån där gammal vore ju intressant att leka med...

  32. #32
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Är du intresserad av en Yamaha Dtxplorer? Jag har hela kitet, men använder baskaggen och stativet, så det jag har till övers är själva trummodulen, fyra (tror jag) trumpaddor, två cymbaler och en highhatfotpedal. Du behöver bygga/skaffa/loota någon tuff ställning och greja med montering av dem, men det låter på dig som att du är chill med det.

    Modulen har DIN-MIDI ut, och även några ostiga kits.

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Blev ett begagnat Gear4Music DD-400. Helt nöjd förutom att hihatpedalen inte klingar själv vid lyft. Störigt men kanske bra precisionsträning

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 02:26
  2. Trummor?
    Av 18db i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 01:24
  3. Trummor
    Av thedelta i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-10-21, 23:59
  4. svinbilliga lurar/högtalare!!??
    Av imported_daniel i forum Inspelning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-10-22, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •