Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Avmagentisering och placering av band-eko

  1. #1
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran

    Avmagentisering och placering av band-eko

    Jag funderar på hur jag ska placera mitt bandeko i min studio. Är det större chans att den blir "magnetiserad" om jag har annan musikutrustning stående på den överlag och är det någon typ av utrustning som får mer eller mindre av den effekten på bandet?

    Av denna tråd så förstod jag det som att avmagnetiserare inte är något man ska använda, men jag undrar ändå om placeringen av saker som rullbandare, kassetporta och bandekon kan ha betydelse för att man ska få mindre av den färgning av ljudet som magnetisering då ska ge till slut.

    Jag har verkligen dålig koll på tekniken mekaniska musikinstrument (förutom möjligtvis mina technics-spelare) så jag hoppas att min fråga är tydlig nog och mina antaganden nära verkligheten nog för att den ska gå att förstå och svara på överhuvudtaget.

  2. #2
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    är också väldigt intresserad av det här. för min del får ni gärna förklara som om jag vore 5år gammal.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag undviker att ha band bredvid högtalare, äldre monitorer och liknande kraftiga magneter, men det finns ju bandekon som rackmonteras så i övrigt har jag inte funderat mer än så. Bandekot egen trafo och motor kan man ju knappast flytta på ändå.

  4. #4
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Jag förstår inte riktigt men har bandeko och rullbandare brevid varann. Tycker det ser fint ut. Hur skulle det påverka? Förklara gärna som om jag vore 3 år.

  5. #5
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Mina 201 och 501 står med en Genelec-monitor på varje sida (lyssning för space stationen i studion )
    aldrig varit några problem. Men avmagnetiserar relativt regelbundet, mest för att en skön gammal tekniker-räv sa att man skulle göra det för sisådär 15 år sedan. Osäker på effekten, men känns bra.

  6. #6
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Om man betänker hur nära tonhuvudena och högtalaren är i en bergsprängare eller annan portabel kassetbandspelare, eller rullbandspelare med inbyggd högtalare, så inser man att närheten till annan utrustning inte är något större problem. Magnetfältet avtar väldigt snabbt med avståndet. Men jag håller med @machinepop, lägg inte banden direkt på högtalare och (CRT-) monitorer, kraftfulla högtalare har kraftiga magneter, och om någon utrustning skulle påverka så är det väl de. Och man kanske inte skall ställa sin Revox ovanpå studiomonitorn heller av samma anledning. Eller placera sin studio invid en partikelaccelerator. Men att ställa ett par bandekon bredvid varandra är inget problem.

    @trashkaiser (och andra): Den risk man vill undvika är att magnetfält från en apparat påverkar band eller delar som kommer i kontakt med bandet på en annan apparat. Det man framförallt vill undvika är att det byggs upp permanentmagnetfält i de delar av en bandspelare (bandeko, etc) som kommer i kontakt med bandet. Permanentmagnetfälten tenderar dels till att redera bandet, och framförallt de höga frekvenserna, men även tillföra ett väldigt karaktäristiskt brus, låt vara på ganska låg nivå. Men för att få till en sådan magnetisering måste det magnetiserande fältet vara tillräckligt starkt, vilket för praktiskt förekommande magneter innebär att de måste vara riktigt nära (det är därför man rekommenderar att inte använda magnetiserbara skruvmejslar vid arbete på bandspelare).

    Delarna i bandföringen på bandspelare är ofta av omagnetiska material, t ex mässing, som alltså inte går att magnetisera överhuvudtaget.

    Sen kan man ju tänka sig att magnetfält från annan utrustning direkt påverkar bandet, men då måste vi nog in i partikelacceleratorklassen. Det finns ju flertalet magnetartiklar inuti bandspelare: transformatorer, dragmagneter (solenoider), spolar och motorer, och det hade ju inte gått att använda maskinen praktiskt om de delarna hela tiden raderar banden.

    Det finns ju dock ett annat fenomen och det är att växelströmsfält plockas upp av tonhuvuden och förorsakar brum. Det orsakar ingen permanent skada på inspelningar, men hörs ju givetvis mer eller mindre starkt just medan det inträffar. Där behöver man ta till diverse skärmning och placeringslösningar för att undvika att den egna apparaten plockar upp brum från sin egen nättransformator eller motorer, och annan utrustning som står tillräckligt nära kan också inducera brum på samma sätt. Men det är relativt lättdiagnosticerat, det är bara att flytta grejorna och höra om brummet försvinner.

    Det här med avmagnetisering är omdebatterat. Dvs hur meningsfullt det är i praktiken; att det gör nytta _om_ delarna blivit magnetiserade råder ingen tvivel om, snarare så att det i praktiken är osannolikt att delarna i bandföringen skulle blivit utsatta för sådana magnetfält att det blir någon remanent magnetism. Det skulle vara om man petat på en bandföringsskruv av stål med en magnetiserad skruvmejsel, eller fel i elektroniken gjort att det flutit likström i ett tonhuvud och lämnat huvudet magnetiserat. Dvs, det är nödvändigt för serviceverkstäder men troligtvis inte för gemene man. Och gör man fel vid avmagnetiseringen kan man istället lämna bandspelaren i ett högst magnetiserat läge.

  7. #7
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Vad skönt. Det gör det ju mycket lättare att möblera.

    En off-topic fråga. Kan magnetismen i större monitorer skada elektronisk utrustning på något sätt? tex analoga syntar och mixerbord? Eller för den sakens skull datorer. Jag har min laptop på min monitor men med ett laptopstativ imellan tex. mest för att min monitor kan bli rätt varm.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Menar du nu en oldskool dataskärm? Svar ja. Studiomonitorer svar nej.

  9. #9
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Intressant läsning, ricard. Tål att tänka på för den som vill söka artist in residence hos CERN!

  10. #10
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Hur menar du @PF, en CRT kan visserligen inducera störningar från själva bildscanningen men det torde inte orsaka några permanenta skador.

Liknande ämnen

  1. Band eko renoverings transport Farsta / Hökarängen innan kl 10
    Av Ullrich i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-12-01, 10:36
  2. Mikrofon - placering och användning
    Av MK Ultra i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-05-24, 01:51
  3. Svar: 45
    Senaste inlägg: 2014-02-10, 11:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •