Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 110 av 110

Ämne: Vad kör ni för öppna studiolurar?

  1. #61
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok. Tycker annars att dt770 har föredömlig sladd. Lagom lång, lagom tunn, krullig, minitele. Mina ultrasone har mycket jobbigare kabel och stor-tele.

  2. #62
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok, ska jag köpa dt-880 eller dt-990?

  3. #63
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, ska jag köpa dt-880 eller dt-990?
    Tror dom brukar säga att 880 är mer neutrala och 990 har aningen boostad bas...har dock inte jämfört själv. överlag så har jag hört mest bäst om 880...men har du ett par 770 så kan du ju lika gärna köra helöppet...nog för jag tycker 880 känns väldigt öppna... inte mkt hjälp kanske

  4. #64
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok jo jag har sett det. Hel-eller halvöppna kvittar kanske om 880 är ”bättre”. Inte ute efter njutningslurar liksom. Men skönt om de är outröttande med... (”halvöppen” vad brtyder ens det)

  5. #65
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Som sagt, dt990 måste spelas in, och den boostade basen kan kännas så när dom inte rullar av vid 40 de flesta andra men fortsätter längre ner i samma nivå. Det finns basdist i låtar jag bara kan höra i dt990, annars får jag mäta fram det. Fattar inte helt hur det går till men det är svårt att höra mer detaljer för 1500:- eller mer, i nåt annat par än dom. Jag låter som en säljare, men jag är bara nykär efter att ha fått ett par efter +20 års paus. Dt770 är också jävligt bra, men svåra att mixa bas i.

  6. #66
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok jo jag har sett det. Hel-eller halvöppna kvittar kanske om 880 är ”bättre”. Inte ute efter njutningslurar liksom. Men skönt om de är outröttande med... (”halvöppen” vad brtyder ens det)
    Jag tror de flesta föredrar ljudet i öppna eller halvöppna. Men de är olämpliga för medhörning när man spelar in med mikrofon, läcket tenderar att tas upp av mikrofoner. Hur stort problemet är varierar förstås med olika mikrofoner, lurar och volymen i lurarna. Men man får nog budgetera för ett par helslutna också, om man t.ex. vill spela in egen sång. Själv får jag värsta rundgången om jag glömmer att mjuta micken när jag lyssnar i mina öppna AKG-701:or.

  7. #67
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror de flesta föredrar ljudet i öppna eller halvöppna. Men de är olämpliga för medhörning när man spelar in med mikrofon, läcket tenderar att tas upp av mikrofoner. Hur stort problemet är varierar förstås med olika mikrofoner, lurar och volymen i lurarna. Men man får nog budgetera för ett par helslutna också, om man t.ex. vill spela in egen sång. Själv får jag värsta rundgången om jag glömmer att mjuta micken när jag lyssnar i mina öppna AKG-701:or.
    Jo, jag har två slutna, ett par ultrasone pro 5-något jag köpt och dt-770 jag fått/ärvt/glömts i min ägo. Men skulle gärna ha ett par bättre.

    Har kikat runt lite och vissa säger att 990 har mer bas, någon skrev att 880 hade det, finns så mycket snack på internet och inga kurvor att titta på. Kommer chansa på 990, det blir nog grymt. Trevligt att Beyerdynamics grejer går att ta isär och laga! Att man kan köpa reservdelar. Det kunde man förvisso (eller få) till Ultrasonearna, plasten sprack direkt, men BD har funnits så länge att de inte lär ändra på designen, tänker jag.

  8. #68
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har kikat runt lite och vissa säger att 990 har mer bas, någon skrev att 880 hade det, finns så mycket snack på internet och inga kurvor att titta på.
    Det finns kurvor att titta på, t ex här:

    https://www.rtings.com/headphones/to...threshold=0.10

    Du kan enkelt välja andra hörlurar i jämförelsen. Man ser tydligt att DT-990 har betydligt starkare basåtergivning än DT-880. Båda har en rejäl höjning ~10dB i diskanten runt 10kHz, vilket lätt bidrar till att man uppfattar dem som detaljerade.

    Jag har DT-990 och HD-650 hemma och byter ofta mellan dem. Jag tycker HD-650 är något behagligare att ha på sig länge och de låter en aning lite mindre "komprimerade" än DT-990. Däremot saknas det verkligen bas i HD-650, det är hopplöst att ratta basljud på syntharna eller mixa bas med HD-650 tycker jag. DT-990 är betydligt bättre men har istället lite för mycket runt 100Hz. DT-990 borde kunna fungera bra med någon form at headphone equalization men jag har inte testat det än.

  9. #69
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Använder hd-600 och är mycket nöjd.

  10. #70
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns kurvor att titta på, t ex här:

    https://www.rtings.com/headphones/to...threshold=0.10

    Du kan enkelt välja andra hörlurar i jämförelsen. Man ser tydligt att DT-990 har betydligt starkare basåtergivning än DT-880. Båda har en rejäl höjning ~10dB i diskanten runt 10kHz, vilket lätt bidrar till att man uppfattar dem som detaljerade.

    Jag har DT-990 och HD-650 hemma och byter ofta mellan dem. Jag tycker HD-650 är något behagligare att ha på sig länge och de låter en aning lite mindre "komprimerade" än DT-990. Däremot saknas det verkligen bas i HD-650, det är hopplöst att ratta basljud på syntharna eller mixa bas med HD-650 tycker jag. DT-990 är betydligt bättre men har istället lite för mycket runt 100Hz. DT-990 borde kunna fungera bra med någon form at headphone equalization men jag har inte testat det än.
    ok, tack! beyerdynamic hade inget sånt. tror det får bli 990 alltså.

  11. #71
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Sedan kan man köra med SonarWorks för att släta ut frekvenskurvan. Men jag tror att man bör vara tillfreds med grundljudet och komforten och inte tro att SonarWorks löser allt.

  12. #72
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan kan man köra med SonarWorks för att släta ut frekvenskurvan. Men jag tror att man bör vara tillfreds med grundljudet och komforten och inte tro att SonarWorks löser allt.
    Sonarworks löser framförallt inte saker som kompression och detaljupplösning...

  13. #73
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok, tack! beyerdynamic hade inget sånt.
    Det är smått fantastiskt hur dåliga många/alla tillverkare är på att leverera mätningar på sina grejor. Å a s finns det gott om andra siter som gör det. Å tredje sidan säger mätdata inte allt, i alla fall inte rena frekvensplot:ar...

  14. #74
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är smått fantastiskt hur dåliga många/alla tillverkare är på att leverera mätningar på sina grejor. Å a s finns det gott om andra siter som gör det. Å tredje sidan säger mätdata inte allt, i alla fall inte rena frekvensplot:ar...
    nej, det säger mig inte jättemycket. Jämförde med DT-770 i samma mätning, där var basen mer spikrak. Nåväl. 990 blir säkert ett lyft - eller så har jag harshnoisat bort min hörsel och inget spelar någon roll, också en möjlighet.

  15. #75
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nej, det säger mig inte jättemycket. Jämförde med DT-770 i samma mätning, där var basen mer spikrak. Nåväl. 990 blir säkert ett lyft - eller så har jag harshnoisat bort min hörsel och inget spelar någon roll, också en möjlighet.
    DT-770 ser riktigt rak och fin ut i basen i denna jämförelse:
    https://www.rtings.com/headphones/to...threshold=0.10

    Det stämmer bra med hur jag uppfattade det, jag har tillgång till DT-770 på jobbet. Det är dock samma starka peak i diskanten, plus att de är slutna vilket kan vara bra eller dåligt beroende på hur man använder dem.

    När jag kollar på rtings plotar för HD-650 så stämmer det väldigt bra med hur jag tycker de låter jämfört med DT-990.

  16. #76
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DT-770 ser riktigt rak och fin ut i basen i denna jämförelse:
    https://www.rtings.com/headphones/to...threshold=0.10

    Det stämmer bra med hur jag uppfattade det, jag har tillgång till DT-770 på jobbet. Det är dock samma starka peak i diskanten, plus att de är slutna vilket kan vara bra eller dåligt beroende på hur man använder dem.

    När jag kollar på rtings plotar för HD-650 så stämmer det väldigt bra med hur jag tycker de låter jämfört med DT-990.
    precis.

    ok! tack. lite hög diskant känns ok, vill höra detaljer där, och vill inte råka göra för vassa mixar (kan nog göra det annars i en del fall).

    snart klickar jag på köpknappen!

  17. #77
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    omg. har lyssnat på dt990 nu, jämfört med ultrasonarna (pro 550, också bra) (har inte stor-adapter till mina 770), vilken skillnad. Dessutom otroligt lätta och bekväma, bekvämare än 770 (som är bekväma). Man hör mycket mer nyanser och småljud.

    Här har man snart halva livet och trott att öppna hörlurar betyder att de är såna där obekväma som trycker på örat. Och gått miste om detta.

    Dessutom är ju ljudläcket helt försumbart, i alla fall på de volymer jag har lyssnat nu.

  18. #78
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    omg. har lyssnat på dt990 nu, jämfört med ultrasonarna (pro 550, också bra) (har inte stor-adapter till mina 770), vilken skillnad. Dessutom otroligt lätta och bekväma, bekvämare än 770 (som är bekväma). Man hör mycket mer nyanser och småljud.

    Här har man snart halva livet och trott att öppna hörlurar betyder att de är såna där obekväma som trycker på örat. Och gått miste om detta.

    Dessutom är ju ljudläcket helt försumbart, i alla fall på de volymer jag har lyssnat nu.
    Ja jag vet inte varför jag inte sparade ihop till ett par för 20 år sen när jag levde i dom dag och natt flera år innan...men efterklok kan man va. Ska inte tjata mer om det, men låt dom spela blandat, t.ex p3, varje natt, ganska högt, och hör hur dom förändras över tid. Där är nåt som stör lite i toppen och basen är en aning bumlig när dom är nya, men det försvinner efter +100h inspelande.
    Underskatta inte heller vad en rejäl hörlursförstärkare kan göra. Man brukar ju säga att steget ska klara dubbelt vad högtalarna kan för optimalt ljud. Tror samma gäller proffslurar.

  19. #79
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag är allmänt skeptisk mot ”inspelning” på det viset. Finns det tester med mät-data på sånt? Annars tänker jag att det är sån audiofil-snake-oil. :-)

    Hörlursförstärkare har jag funderat över faktiskt. Den i mitt ljudkort hemma (behringer) brummar av sig själv :-). Alltså inte 50hz tror jag, men den är ett svagt brum. DEUTSCHE QUALITÄT

  20. #80
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är allmänt skeptisk mot ”inspelning” på det viset. Finns det tester med mät-data på sånt? Annars tänker jag att det är sån audiofil-snake-oil. :-)

    Hörlursförstärkare har jag funderat över faktiskt. Den i mitt ljudkort hemma (behringer) brummar av sig själv :-). Alltså inte 50hz tror jag, men den är ett svagt brum. DEUTSCHE QUALITÄT
    Tja, envar får ju tro vad dom vill om break-in, men det är inte svårt att höra på en vanlig sub t.ex, att den fort byter karaktär och djup med tiden. Måste gå att mäta också.

    Behringers hörlursförstörkare är definivt sub-par jämfört med dom lurarna.

  21. #81
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Men du testade inte 880?

  22. #82
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är allmänt skeptisk mot ”inspelning” på det viset. Finns det tester med mät-data på sånt? Annars tänker jag att det är sån audiofil-snake-oil. :-)
    Hörlurar är ju elektromekaniska saker med rörliga delar. Känns inte helt ologiskt att materialet mjukar upp sig efter ett tag, lite som jeans. Alla mina nya lurar har blivit bättre med tiden. Första 20-40h märks mest skillnad, men det kan nog variera.

  23. #83
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, envar får ju tro vad dom vill om break-in, men det är inte svårt att höra på en vanlig sub t.ex, att den fort byter karaktär och djup med tiden. Måste gå att mäta också.
    Det där är en typisk audiofil-grej som jag och jättemånga andra också anser är helt uppenbart korrekt efter att ha varit med om det med flertalet olika lurar och högtalare. Charliecrash, du är en av oss nu!

  24. #84
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, envar får ju tro vad dom vill om break-in, men det är inte svårt att höra på en vanlig sub t.ex, att den fort byter karaktär och djup med tiden. Måste gå att mäta också.

    Behringers hörlursförstörkare är definivt sub-par jämfört med dom lurarna.
    jag tror inget, än, men det ska ju absolut vara mätbart!

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men du testade inte 880?
    nä, skippade dem. Jättenöjd med 990, har lyssnat på lite olika grejer nu på förmiddagen. Teitanblood, Thou, nu Abyssal. Inte fullt så grötigt som innan! Gillar gröt men kul att kunna höra detaljer

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hörlurar är ju elektromekaniska saker med rörliga delar. Känns inte helt ologiskt att materialet mjukar upp sig efter ett tag, lite som jeans. Alla mina nya lurar har blivit bättre med tiden. Första 20-40h märks mest skillnad, men det kan nog variera.
    nä, visst kan det nog vara så!

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där är en typisk audiofil-grej som jag och jättemånga andra också anser är helt uppenbart korrekt efter att ha varit med om det med flertalet olika lurar och högtalare. Charliecrash, du är en av oss nu!
    som sagt, det lär inte vara svårt att mäta. Funderade faktiskt på att göra lite enkla mätningar av mina när jag beställde, men vet inte om jag vill ha en hembyggd mätrigg stående i sovrummet så länge (den behöver ju vara hyfsat precis)

  25. #85
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    som sagt, det lär inte vara svårt att mäta. Funderade faktiskt på att göra lite enkla mätningar av mina när jag beställde, men vet inte om jag vill ha en hembyggd mätrigg stående i sovrummet så länge (den behöver ju vara hyfsat precis)
    Det är absolut lätt att mäta i vissa fall! Ett problem är bara att om det ska göras ordentligt så ska det dessutom medverka minst 500 icke-audiofiler under hela provperioden som är beredda att vittna om att det inte har skett något fuskandes under testet. Och sedan en samling till som verifierar att de minst 500 icke-audiofilerna faktiskt är icke-audiofiler. Du kanske förstår problemet med ett sånt test?

  26. #86
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är absolut lätt att mäta i vissa fall! Ett problem är bara att om det ska göras ordentligt så ska det dessutom medverka minst 500 icke-audiofiler under hela provperioden som är beredda att vittna om att det inte har skett något fuskandes under testet. Och sedan en samling till som verifierar att de minst 500 icke-audiofilerna faktiskt är icke-audiofiler. Du kanske förstår problemet med ett sånt test?
    Hehe, jo, men om man bara struntar i audiofilerna och tittar på kurvorna! Ska söka lite på det. Bör vara gjort redan!

  27. #87
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Frågan är vad man ska mäta. En frekvensresponsanalys är nog inte rätt metod för att visa vad som händer.

  28. #88
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    https://www.rtings.com/headphones/learn/break-in

    For this test each headphone was placed on our dummy head (Head Acoustics HMS) inside an isolation box. For the duration of the test the isolation box was not opened and the headphones were not touched. The audio interface and pre-amp used for the test was the RME UFX, and the amp used for driving the headphones was the Schiit Ragnarok. The test pattern used was a 20-second full-spectrum sine sweep (10Hz-22KHz) followed by a 50-minute full-spectrum pink noise calibrated at 90dB SPL, followed by 10 minutes of silence for cooling down the drivers. This pattern was repeated for 120 hours using a digital audio workstation (DAW) bringing the actual period of noise played to 100 hours. At the same time, the response of the headphones under test was recorded using the same DAW (Reaper). The sine sweeps were used to analyze the performance of the headphones over the duration of the test. Additionally, two music clips were played and recorded through the headphones at 0 and 120 hours to be used for subjective evaluation.
    rtings kom fram till att det inte blev någon meningsfull skillnad. Eller alltså någon skillnad som inte var typ variationer i rumstemperatur eller att hörlurarna klämde åt olika hårt efter 100 timmar

    https://www.soundguys.com/headphone-...nt-real-17463/ (oläst)

  29. #89
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, jo, men om man bara struntar i audiofilerna och tittar på kurvorna! Ska söka lite på det. Bör vara gjort redan!
    En googling visade också att det är tonvis av mytbildning och missförstånd runt det ämnet.
    Svårt att mäta en sån sak som frekvensupplösning, utom vid nolltest som är svåra att genomföra rent praktiskt eller vid mätning av impedans ner på toleransnivå. Det är subtila grejer hursomhelst och man kan lura sig själv mer än man tror.
    På stora högtalare är det enkelt att höra. Du kan spränga en sub om du kör den ospelad på max spec, men ge den några timmar att jobba upp sig i flexibilitet så kan du ladda den mer än spec utan problem.
    Senast redigerat av charliecrash den 2021-05-04 klockan 13:36.

  30. #90
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Vad har ni för sorts super-ljudminne som i detalj minns en ljudbild som ni upplevde för säg en vecka sedan, alltså innan ni brände in era lurar? Sen köper jag att det tar ett tag för ens öron att "brännas in" och vänja sig vid att mixa i ett par nya lurar, men det är en annan sak.

  31. #91
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En googling visade också att det är tonvis av mytbildning och missförstånd runt det ämnet.
    förstår nog inte riktigt vad du menar.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har ni för sorts super-ljudminne som i detalj minns en ljudbild som ni upplevde för säg en vecka sedan, alltså innan ni brände in era lurar? Sen köper jag att det tar ett tag för ens öron att "brännas in" och vänja sig vid att mixa i ett par nya lurar, men det är en annan sak.
    Det är nog det som händer. Och att folk läser saker på internet och hör de de förväntar sig. Ska jämföra med mina DT770 också så jag inte lurar mig själv med 990orna

  32. #92
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    förstår nog inte riktigt vad du menar.
    Googla: the big speaker break-in test
    Förstår du nu?

  33. #93
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    En detalj som är lämplig att ta hänsyn till i denna diskussion är att en del högtalartillverkare och hörlurstillverkare låter dem lira ett bra tag innan de skickas vidare. Alla gör inte det och vissa tillverkare är tydliga med att de behöver spelas in i X antal timmar/dagar innan man bör börja jobba med dem.

    De två produkter där jag upplevt som absolut störst skillnad var med Tyler Acoustics D2x och Focal Clear Pro. Utöver dem så har jag aldrig upplevt skillnader som är värda att bry sig om, men både D2x och Clear Pro lät tydligt rätt pissigt innan de fick lira in sig i sin ensamhet i ett par dagar.

  34. #94
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Googla: the big speaker break-in test
    Förstår du nu?
    Nej, man får ju olika resultat på google, vet inte vilket du syftar på :-) använder dessutom normalt duckduckgo, men även i google fick jag massa annat, inget med den frasen i namnet.

    https://www.youtube.com/watch?v=Vw1B79LSXAo Var överst, visar ingen skillnad. Förstår alltså fortfarande inte vad du menar nu :-)

  35. #95
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En detalj som är lämplig att ta hänsyn till i denna diskussion är att en del högtalartillverkare och hörlurstillverkare låter dem lira ett bra tag innan de skickas vidare. Alla gör inte det och vissa tillverkare är tydliga med att de behöver spelas in i X antal timmar/dagar innan man bör börja jobba med dem.

    De två produkter där jag upplevt som absolut störst skillnad var med Tyler Acoustics D2x och Focal Clear Pro. Utöver dem så har jag aldrig upplevt skillnader som är värda att bry sig om, men både D2x och Clear Pro lät tydligt rätt pissigt innan de fick lira in sig i sin ensamhet i ett par dagar.
    Det är såklart möjligt att de gör det, absolut. Jag säger inte att fenomenet inte kan existera! Men när audiofiler online (räknar absolut inte in sig i den gruppen) skriver något i vid konsensus brukar jag ta det som tecken på att motsatsen gäller.

    Focal clear pro kunde de kanske ha kostat på sig att spela in... de kostar väl 50 papp?

  36. #96
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Focal clear pro kunde de kanske ha kostat på sig att spela in... de kostar väl 50 papp?
    Nä, de ligger väl runt 15k har jag för mig. Mina Utopia ligger närmre 50k. Focal var relativt nya på lurar då Clear Pro kom, så de kanske hunnit få in bättre rutiner nu?

  37. #97
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    ah, ok, då blandade jag ihop dem.

    Möjligt. Jag tittade på focal-lurar, för jag minns när jag letade monitorer (för tio år sedan) att några focal lät svinbra, men de kostade kanske 50% mer än mina Adam A7x. Nu hade jag lite mer budget och hörlurar kostar ju inte så mycket, focals lurar kostade visst betydligt mer än 50% mer :-)

  38. #98
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, man får ju olika resultat på google, vet inte vilket du syftar på :-) använder dessutom normalt duckduckgo, men även i google fick jag massa annat, inget med den frasen i namnet.

    https://www.youtube.com/watch?v=Vw1B79LSXAo Var överst, visar ingen skillnad. Förstår alltså fortfarande inte vad du menar nu :-)
    Ok, jag scrollade ner lite förbi googles sedvanliga felaktiga första 5-10 sponsrade reklamartiklar och stötte på den ena artikeln/tråden efter den andra om det behövdes eller var en myt att man skulle bränna in högtalare och hörlurar, och såg bara allmänt en massa flumsvar.
    Och då drog jag slutsatsen jag skrev ovan.
    Vidhåller att det gör nytta, även om man säkert vänjer sig vid lurarna samtidigt. Särskilt lågbasen kan jag höra skillnad på när dom var nya och nu. Trodde knappt det var rätt lurar jag mindes som mindblowing för många år sen när jag testade dom rakt ur lådan. Men efter några nätter med mangeltechno med extra bas började jag känna igen submullret jag hade saknat när jag testade med fräscha öron.

    Minns jag hade ett par riktigt gamla DT770 med blanka mjuka muffar och när fuskskinnet började gå sönder så försvann lägsta subben, så jag var lite orolig att köpa 770/990 med velourmuffar, men de har låtit precis som dom andra, minus svettiga öron, och heller inte över/undertryck när man tar på/av

  39. #99
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, jag scrollade ner lite förbi googles sedvanliga felaktiga första 5-10 sponsrade reklamartiklar och stötte på den ena artikeln/tråden efter den andra om det behövdes eller var en myt att man skulle bränna in högtalare och hörlurar, och såg bara allmänt en massa flumsvar.
    Och då drog jag slutsatsen jag skrev ovan.
    Vidhåller att det gör nytta, även om man säkert vänjer sig vid lurarna samtidigt. Särskilt lågbasen kan jag höra skillnad på när dom var nya och nu. Trodde knappt det var rätt lurar jag mindes som mindblowing för många år sen när jag testade dom rakt ur lådan. Men efter några nätter med mangeltechno med extra bas började jag känna igen submullret jag hade saknat när jag testade med fräscha öron.

    Minns jag hade ett par riktigt gamla DT770 med blanka mjuka muffar och när fuskskinnet började gå sönder så försvann lägsta subben, så jag var lite orolig att köpa 770/990 med velourmuffar, men de har låtit precis som dom andra, minus svettiga öron, och heller inte över/undertryck när man tar på/av
    Ok.

    Rent psykologiskt och öronmässigt så tror jag faktiskt inte du kan höra skillnad. Nyansskillnader med flera dagar mellan är en typisk grej man inte klarar av att höra. Som jag har förstått forskningen i alla fall.

  40. #100
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok.

    Rent psykologiskt och öronmässigt så tror jag faktiskt inte du kan höra skillnad. Nyansskillnader med flera dagar mellan är en typisk grej man inte klarar av att höra. Som jag har förstått forskningen i alla fall.
    Det stämmer nog om det enbart handlar om just "nyansskillnad". I de två exempel jag nämnde tidigare så lyssnade jag på referensmusik som jag känner väldigt väl. Enligt mina noteringar så var det i början rätt stora balansproblem. D2x lät efter några dagar helt fantastiskt (tillverkaren hade t om förvarnat mig om detta) och Focal Pro hade sedan andra men inte alls lika stora problem. Det finns inte en chans att jag skulle råka missta mig då det är så stora skillnader. Det är ungefär som att en tröja är vit ena dagen och en vecka senare är den mörkgrön. Det märks rätt tydligt

  41. #101
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det stämmer nog om det enbart handlar om just "nyansskillnad". I de två exempel jag nämnde tidigare så lyssnade jag på referensmusik som jag känner väldigt väl. Enligt mina noteringar så var det i början rätt stora balansproblem. D2x lät efter några dagar helt fantastiskt (tillverkaren hade t om förvarnat mig om detta) och Focal Pro hade sedan andra men inte alls lika stora problem. Det finns inte en chans att jag skulle råka missta mig då det är så stora skillnader. Det är ungefär som att en tröja är vit ena dagen och en vecka senare är den mörkgrön. Det märks rätt tydligt
    Jag tror dig :-) och som sagt, det är inte otänkbart att högtalare (räknar in hörlurar) kan förändras, de är ju ihopskruvade grejer som vibrerar. Men det är nog mycket hype!

    Det är tur för folks plånböcker att burn-in ger bättre ljud och inte sämre :-)

  42. #102
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag brukar genomskåda diverse audiofiltrams, som just det, men burn-in är bara en glad överraskning för dom som inte har en aning. Men det hade varit kul att hitta lite mer kött på benen, med grafer och sånt, av tondöva labbfolk som inte kunde bry sig mindre hur nåt låter och endast tittar på siffror

  43. #103
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar genomskåda diverse audiofiltrams, som just det, men burn-in är bara en glad överraskning för dom som inte har en aning. Men det hade varit kul att hitta lite mer kött på benen, med grafer och sånt, av tondöva labbfolk som inte kunde bry sig mindre hur nåt låter och endast tittar på siffror
    Fanns kurvor i min länk till rtings :-)

  44. #104
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fanns kurvor i min länk till rtings :-)
    Jo jag såg det nu, och dom börjar nästan med att ursäkta sig för mekaniska problem med testet som gav utslag, så jag blir lite tveksam till metoden. Det är inte en enkel sak att mäta, trots dyr utrustning.
    Tror man ska testa dynamiskt också. Kompressionsgrad, distortion och liknande, när frekvenser och transienter blandas. Men jag är lekman på området.

    Egentligen är det skitsamma. Trivs man i ett par lurar, så kör. Vem fan bryr sig?

  45. #105
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo jag såg det nu, och dom börjar nästan med att ursäkta sig för mekaniska problem med testet som gav utslag, så jag blir lite tveksam till metoden. Det är inte en enkel sak att mäta, trots dyr utrustning.
    Tror man ska testa dynamiskt också. Kompressionsgrad, distortion och liknande, när frekvenser och transienter blandas. Men jag är lekman på området.

    Egentligen är det skitsamma. Trivs man i ett par lurar, så kör. Vem fan bryr sig?
    Nja, det problemet tror jag är det med att kåporna håller fast hårdare i början. Tycker deras testmetod låter väldans solid. Lurar på dummy head i iso-låda, stängd under hela testet. De småå skillnader de mäter går nog inte att höra, särskilt inte 120 timmar senare.

    - - - Updated - - -

    Japp: trivs man så trivs man!

  46. #106
    Varkyar
    Varkyar är uppkopplad nu
    Varkyars avatar
    Veteran
    Okunnig fråga: alla (seriösa) tillverkare har väl redovisade frekvenskurvor etc i sitt material? Är mätningarna mest ett hittepå för sälj eller finns det en standard alla följer?

    Om standard finns borde man väl kunna mäta på ett par nya hörlurar enligt standarden, och så ser man om det skiljer mot tillverkarens mätningar (= inspelade hörlurar)?


    (Känner nu när jag skriver detta att jag nog har lite för höga tankar och stora förhoppningar på mätningar och tillverkare... )

  47. #107
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Japp: trivs man så trivs man!
    Glöm inte att rapportera här vad du tycker om dina nya lurar efter 1h och efter 50h.

  48. #108
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Rtings exempelvis mäter väl allt på ungefär samma vis. har länkats i tråden, men som sagt hade beyerdynamic (exempelvis) inga kurvor man kunde titta på, bara luddiga beskrivningar.

  49. #109
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Varkyar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okunnig fråga: alla (seriösa) tillverkare har väl redovisade frekvenskurvor etc i sitt material?
    Till vissa lurar så hänger det med en kurva som visar ett genomsnitt för den modellen, vilket som bäst bara säger typ ungefär hur dess frekvenskurva skulle kunna vara. I praktiken så är frekvenskurvan mellan olika exemplar och även mellan höger och vänster lur alltid lite olika. Till flera av mina lite dyrare lurar så skickade de med individuella mätningar för höger och vänster.

    Citat Ursprungligen postat av Varkyar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är mätningarna mest ett hittepå för sälj eller finns det en standard alla följer?
    Ingen tydlig standard, nej.

  50. #110
    Varkyar
    Varkyar är uppkopplad nu
    Varkyars avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Till vissa lurar så hänger det med en kurva som visar ett genomsnitt för den modellen, vilket som bäst bara säger typ ungefär hur dess frekvenskurva skulle kunna vara. I praktiken så är frekvenskurvan mellan olika exemplar och även mellan höger och vänster lur alltid lite olika. Till flera av mina lite dyrare lurar så skickade de med individuella mätningar för höger och vänster.



    Ingen tydlig standard, nej.
    Ok, då funkade inte min tänkta superlätta lösningen alls.

Liknande ämnen

  1. Vad kör ni för ljudinterface?
    Av mv i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 114
    Senaste inlägg: 2021-04-03, 10:19
  2. Vad kör man egentligen på en iPad?
    Av janost i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2018-10-18, 19:32
  3. Stereoiserings-bus-tricket - vad kör ni?
    Av joule i forum Mixning & mastring
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-08-01, 09:42
  4. Vad kör ni för effekter till era Machinedrums?
    Av Frengus i forum Mixning & mastring
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-02-01, 14:05
  5. Endanst för öppna öron...
    Av axeman i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-02-15, 16:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •