Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Media files are missing, gamla låtar borta. Hur ska jag spara saker i ICloud/Ableton

  1. #1
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran

    Media files are missing, gamla låtar borta. Hur ska jag spara saker i ICloud/Ableton

    Jag har kollat upp mina äldre projekt, cirka tre år gamla, i Ableton och finner att de saknar alla filer. Prompten "Media files are missing" kommer upp varje gång, och alla sökningar verkar visa att filerna är borta. Det är ingen enorm skada skedd eftersom jag inte är särskilt nostalgisk, även om det är lite trist, men jag vill undvika detta i framtiden. Vad gör jag för fel?

    Jag backar upp automatiskt i ICloud och vad jag kan se har jag något tiotal gb kvar. Jag sparar alla projekt i Ableton på enklast vis, jag har inte använt Collect All and Save. Borde jag ha gjort det?

    Jag kör Ableton Live 10 Standard på Mac.

  2. #2
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Japp det borde du nog.

    Gissningsvis har du drag n droppat ljud från någon mapp som sedan flyttats.
    Det går att peka dem rätt igen om du vet vlket ljud det var.


    edit: eller visst går det att göra? inser nu att det är i Reaper jag främst råkat ut för och löst detta tidigare.

  3. #3
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Tack, Ashaz.

    Jag har aldrig flyttat, tagit bort eller ändrat något i mappen med projekt och filer. Varje gång jag har sparat ett projekt så har allt hamnat i samma default-mapp.

  4. #4
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    spännande.

    När du får upp felmeddelandet, klicka på varningen längst ner så får du upp en "leta efter filen" dialog till höger.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	zOqgriE.png 
Visningar:	16 
Storlek:	21,6 KB 
Id:	99178

    Högerklicka på filnamnet så får du "open in explorer" som då visar var filen skulle ha legat. Du ser ju även vad filen heter så om du har kvarfilen i en ljudbank så kan du kopiera den dit du vill och peka om hänvisningen.

  5. #5
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Steffe, det låter som att du haft en del filer på t.ex. en extern disk eller att den bytt enhetsnamn? Ibland kan det bli så när man inte gör Collect All och flyttar filer utan att tänka på kopplingen i projekten.

  6. #6
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    spännande.

    När du får upp felmeddelandet, klicka på varningen längst ner så får du upp en "leta efter filen" dialog till höger.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	zOqgriE.png 
Visningar:	16 
Storlek:	21,6 KB 
Id:	99178

    Högerklicka på filnamnet så får du "open in explorer" som då visar var filen skulle ha legat. Du ser ju även vad filen heter så om du har kvarfilen i en ljudbank så kan du kopiera den dit du vill och peka om hänvisningen.
    Tack, ska testa det.

  7. #7
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Steffe, det låter som att du haft en del filer på t.ex. en extern disk eller att den bytt enhetsnamn? Ibland kan det bli så när man inte gör Collect All och flyttar filer utan att tänka på kopplingen i projekten.
    Tack för svar! Det var länge sedan! Hoppas det är bra med dig.

    Nej, jag har aldrig flyttat några filer någonsin. Jag har bara sparat allt i samma stora folder som har synkats med ICloud.

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, jag har aldrig flyttat några filer någonsin. Jag har bara sparat allt i samma stora folder som har synkats med ICloud.
    Tror du missförstår. Att du sparat projektet betyder inte att ljudfilerna du har använt ligger på samma ställe. Det sker endast om du sparar med Collect All. Du måste ha importerat ljudfiler till projektet? Som sagt, Ableton visar vilka filer som saknas, var de har legat och låter dig söka efter dem. Testa att göra en sök på din dator efter filerna så kommer den hitta dem om du inte raderat dem eller flyttat dem till en extern disk.

    Säg att du importerade en ljudfil från någon mapp på datorn, sedan antingen flyttat den ljudfilen eller raderat den så hittar inte Ableton den när den ska öppna projektet igen.

    Använd alltid Collect All om du ska skapa en backup av projektet. Annars riskerar du att hamna i denna situation igen.

  9. #9
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Nja, jag har aldrig skapat någon specifik mapp för varken ljudfilerna eller projektfilerna utan endast använt default-mapparna för Ableton-projekt. Därefter har jag aldrig rört defaultmapparna, varken för att flytta eller radera filer.

    Tack för alla tips!
    Jag tänkte gå igenom samtliga projektfiler och köra Collect All and Save på de jag vill ha kvar, radera inaktuella projekt och dubletter, och samtidigt passa på att döpa filerna på ett vettigt sätt.

  10. #10
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för svar! Det var länge sedan! Hoppas det är bra med dig.

    Nej, jag har aldrig flyttat några filer någonsin. Jag har bara sparat allt i samma stora folder som har synkats med ICloud.
    Ja verkligen, allt bara bra men pandemi + flytt + nytt jobb slukade mycket tid förra året. Vi får höras!

    Det där är faktiskt konstigt, och det känns som att filerna borde ligga "nånstans" men bara inte där Ableton förväntar sig. Är det egna filer eller bibliotek?

  11. #11
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja verkligen, allt bara bra men pandemi + flytt + nytt jobb slukade mycket tid förra året. Vi får höras!

    Det där är faktiskt konstigt, och det känns som att filerna borde ligga "nånstans" men bara inte där Ableton förväntar sig. Är det egna filer eller bibliotek?
    Det är i stort sett uteslutande egna filer skapade i Ableton, dvs gitarr, sång och bas inspelat i Ableton. Utöver det är det EZDrummer filer men de finns alltid kvar oavsett om andra filer saknas.

  12. #12
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Det är inte så att du måste ladda ner till disk eller på nåt sätt aktivera projektmappen i icloud innan du drar igång projektet? Testa att dra en kopia av ett projekt ner till hårddisken och öppna därifrån.

  13. #13
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte så att du måste ladda ner till disk eller på nåt sätt aktivera projektmappen i icloud innan du drar igång projektet? Testa att dra en kopia av ett projekt ner till hårddisken och öppna därifrån.
    Tack! Nu testade jag det. Drog ut en .als till Skrivbordet och öppnade...voila!...Missing media. Jag la sedan tillbaka den i originalmappen och då fanns filerna igen.

  14. #14
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Kollade inställningarna på ICloud nu och hittade följande formulering: om du inte har tillräckligt med utrymme på din hårddisk så kommer äldre filer endast lagras på ICloud. Det betyder nog att jag måste ladda ned filer därifrån...

  15. #15
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Nu testade jag det. Drog ut en .als till Skrivbordet och öppnade...voila!...Missing media. Jag la sedan tillbaka den i originalmappen och då fanns filerna igen.
    Bra att det verkar funka (om jag fattat rätt?!)

    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollade inställningarna på ICloud nu och hittade följande formulering: om du inte har tillräckligt med utrymme på din hårddisk så kommer äldre filer endast lagras på ICloud. Det betyder nog att jag måste ladda ned filer därifrån...
    Ja. Man klickar väl på det lilla molnet med pilen så laddas filerna ner till disk utan att man behöver flytta runt mapparna. Eller?
    Finns kanske nån som kan förklara bästa förfarandet på bättre sätt...

Liknande ämnen

  1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2018-04-18, 09:42
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •