Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Renoise 3.3 och Redux 1.2 släppt.

  1. #1
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran

    Renoise 3.3 och Redux 1.2 släppt.

    Hmm denna release verkar ha gått lite under radarn, har för mig man fick mail tidigare?
    Men 3.3 och 1.2 är släppt av Renoise respektive Redux sedan drygt två veckor.

    https://forum.renoise.com/t/renoise-...released/62761

    VST3 (dock Renoise only) stöd samt en ny audio-sidechain-device är väl det mest intressanta, för min del

  2. #2
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    härligt!!!

  3. #3
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Tydligen finns det inbyggd sidechain-stöd också, har inte testat dock då jag brukar lösa det hela med en Signal Follower som jag kopplar ihop med en Gainer på en Sendkanal, eller liknande. Dock kul med ny version. Taktik for president!

  4. #4
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Jepp, Signal Follower var det man fick använda men nu finns även alternativet att köra audio sidechain.
    Har inte testat den senare än.

  5. #5
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Renoise har nu så mkt bra grejer att jag nästan önskar mig en FT2 knapp som döljer allt avancerat. Men bara nästan

  6. #6
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    ft2, om du vill ännu längre bak så finns pt2.3 i en väldigt bra emulgering till pc/mac.

  7. #7
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lazerkind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Renoise har nu så mkt bra grejer att jag nästan önskar mig en FT2 knapp som döljer allt avancerat. Men bara nästan
    Blir som med det mesta, man använder 20% av alla funktioner

  8. #8
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Nja, jag började på FT2 så det det är nog max nostalgi för mig
    Det är nog lite musiksmaken som styr också, är väl inte så komplex helt enkelt

  9. #9
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Ni som kör renoise idag, hur funkar det att sequence hårdvara? Tyckte det funkade rätt dåligt back in the days när jag precis började med hårdvara så mest nyfiken på om det är bättre idag. Saknar pillande med hexadecimal emellanåt faktiskt...

  10. #10
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    tycker det funkar alldeles utmärkt. för det jag använt midi till.

    att trigga cv/gate genom en kenton från renoise är en fröjd. funkar skitbra.

    saker som program change vill man nog trigga på pattern innan bytet ska ske, t ex om en x0xb0x ska hoppa till en ny loop på nästa takt. så det är inte helt instant. en nord rack2 brukar klara sånt lättare med sin snabba midi, men den har å andra sidan inte en inbyggd sequencer i sig.

    synk: vi i tsr brukade ha en mpc1000 som master och två laptops med renoise med hårdvara runt det (så det blev som två livesets med en djmixer emellan burkarna). när ena laptopen lirade kunde man ladda in ett helt annat projekt på den andra. när ett projekt vart färdig laddat så var det bara att trycka play i lagom tid och så sprang renoise i fatt utan några problem alls.

  11. #11
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    @nogroove

    Tycker faktiskt det inte har varit några problem så länge jag minns, startade runt 1.9 av Renoise.
    Så det är kanske enklare om du förklarar vad du hade problem med.

    Enda man väl får tänka på är att mycket av ex. effekt-kommandon inte funkar med MIDI.
    Då de flesta är till för att påverka uppspelning av samples och inte MIDI.
    Går givetvis att styra MIDI-devices men man får använda de "devices" som finns för Instrument MIDI Control och Instrument Automation.

  12. #12
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @nogroove

    Tycker faktiskt det inte har varit några problem så länge jag minns, startade runt 1.9 av Renoise.
    Så det är kanske enklare om du förklarar vad du hade problem med.

    Enda man väl får tänka på är att mycket av ex. effekt-kommandon inte funkar med MIDI.
    Då de flesta är till för att påverka uppspelning av samples och inte MIDI.
    Går givetvis att styra MIDI-devices men man får använda de "devices" som finns för Instrument MIDI Control och Instrument Automation.
    jag slutade med renoise 2007-2008-ish, minns inte vilken version jag hade riktigt. Hade problem med latency och svårt med drivrutiner överlag. Satt mest å samplade ljuden från syntharna in i wavelab och körde wav-filerna i renoise tillsammans med vsts.

  13. #13
    jagtror99
    jagtror99 är inte uppkopplad
    jagtror99s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av encore Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tydligen finns det inbyggd sidechain-stöd också, har inte testat dock då jag brukar lösa det hela med en Signal Follower som jag kopplar ihop med en Gainer på en Sendkanal, eller liknande. Dock kul med ny version. Taktik for president!
    exakt men det har varit jävligt meckigt och inte låtit jättefint alltid, ska bli nice o testa detta!

  14. #14
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Nogroove: Har kört det sedan 1.5, jag minns inte hur det stödet var från början men det har bra MIDI-stöd nu, har mest kört Edirol-interface de senaste 10 åren. Som Haplo är inne på kan det även köra som MIDI-slav, för ett tag sedan lät jag en Yamaha PS-6100 (80-talskeyboard som inte kan MIDI-slavas) styra Renoise, ändrar man hastighet på keyboarden kommer Renoise ifatt. Coolt. I Windows minns jag att MIDI-tajtheten berodde helt på hur liten ASIO samplebuffer man hade, men vet inte om så fortfarande är fallet.

    jagtror99: Det jobbiga med nya versioner, iaf för mig, är att det är så lätt att fastna i betatestande. Kan vara kul iofs, men blir inte så mycket musik gjord då, så just nu håller jag mig till versionen före.

Liknande ämnen

  1. Renoise 3.2 släppt
    Av joule i forum Övriga DAW
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-10-24, 04:38
  2. Renoise Redux
    Av joule i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-06-19, 06:00
  3. Renoise 2.5 släppt
    Av encore i forum Nyheter
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 21:51
  4. Renoise 1.5 släppt
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-05-28, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •