Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 68

Ämne: Korg Modwave

  1. #1
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto

  2. #2

  3. #3
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Coolt den verkar vara riktigt grym sett till specarna, demon var kanske inte så kul.

  4. #4
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Smart med import av egna samplingar.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nästa i serien som bygger på samma plattform. Verkar som ännu en riktigt bra synt.

  6. #6
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smart med import av egna samplingar.
    +1

    Samt att man tydligen kan importera Serum-wavetables (som i sin tur stödjer egenskapade tables).

    Korg är på G nu!

  7. #7
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1

    Samt att man tydligen kan importera Serum-wavetables (som i sin tur stödjer egenskapade tables).

    Korg är på G nu!
    O du som älskar wavetables! Gött! Då kan du få mer användning för ditt megalibrary

  8. #8
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smart med import av egna samplingar.
    Men det verkar bara vara wavetables väl, inte längre samplingar?

  9. #9
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det verkar bara vara wavetables väl, inte längre samplingar?
    Så tolkade jag det också, men lite mer info från Korg hade inte skadat. Tycker att denna verkar himla intressant. ”Multi gigabyte PCM library” och alla wavetables och all ”motion” kommer förhoppningsvis att skapa massor av happy accidents.

  10. #10
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det verkar bara vara wavetables väl, inte längre samplingar?
    Jag tolkar det som samplingar som man kan använda som layers ihop med WT typ som i Blofeld samt att man kan importera Serum samt WaveEdit (?) wavetables. Hoppas att det är så i alla fall

  11. #11
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    De borde ju bygga en ny Microsampler på den här plattformen i samma format men mer avancerad än den gamla Microsampler. Jag tycker att Wavestate och denna verkar ligga väldigt nära varandra i stuk och det hade varit mer naturligt med en sampler. Men det kanske kommer!

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det verkar bara vara wavetables väl, inte längre samplingar?
    Tog det bara ifrån vad SynthAnatomy skrev:
    First Impression

    Korg continues with his digital Synthesizer. Same housing as OPSIX, Wavestate, so you can assume that it is powered by a Raspberry Pi compute module. I like the engine very much. A wavetable Synthesizer on steroids with lots of crazy ideas. Very nice that they thought of wavetable import. Unfortunately, the modwave has no aftertouch either, probably the same spongy keybed as the other two and the relatively unsightly plastic casing.

  13. #13
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Vilken mästerlig trio, nu önskar man att det kommer desktopmodeller inom kort... för framtida studioplanering så är nog opsix mest intressant med modwave på andra plats.

  14. #14
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken mästerlig trio, nu önskar man att det kommer desktopmodeller inom kort... för framtida studioplanering så är nog opsix mest intressant med modwave på andra plats.
    Ja, desktop hade varit toppen eftersom aftertouch (även polyfonisk) finns som mod-källa, iaf på Modwave.

  15. #15
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så tolkade jag det också, men lite mer info från Korg hade inte skadat. Tycker att denna verkar himla intressant. ”Multi gigabyte PCM library” och alla wavetables och all ”motion” kommer förhoppningsvis att skapa massor av happy accidents.
    Ja, det verkar tyvärr stämma att det endast är inbyggda PCM samples. Men det spelar mindre roll egentligen, att man kan importera wavetables är bara det fantastiskt bra.

  16. #16
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Ja termen "wavetable" används ju ibland för att beskriva ROM-samplingar i gemen men här ska man nog tolka det som en sekvens one-cycle vågformer, så som Waldorf använde termen.

  17. #17
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Vad skiljer denna från Wavestate? Herregud vad det spottas ut digitalsynthar nu.

  18. #18
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Gnäll!

  19. #19
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bakelit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad skiljer denna från Wavestate? Herregud vad det spottas ut digitalsynthar nu.
    Istället för att svepa mellan pcmvågformer (wavestate) så sveper man mellan vågformer i en vågformstabell (modwave).

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Grundtänket baseras på DW6000/DW8000 och lite Prophet VS så Wavestate blir ju lite besläktad på några vis. Väldigt spännande och kul att man kan spela in det man gör med "vektorplattan". Det saknar jag sedan SY22 / TG33, Prophet VS och Hartmann Neuron.

  21. #21
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grundtänket baseras på DW6000/DW8000 och lite Prophet VS så Wavestate blir ju lite besläktad på några vis. Väldigt spännande och kul att man kan spela in det man gör med "vektorplattan". Det saknar jag sedan SY22 / TG33, Prophet VS och Hartmann Neuron.
    Hade en DW6000 när det begav sig i mitten och slutet av 80 talet, jag gillar wavetable och den här verkar vara roligare än wavestate, kanske blir ett köp av en modwave ändå , men kommer först i slutet av Juni, 6695:- enligt dj service !
    Om det stämmer så kostar den alltså ungefär lika mycket som jag gav för min nyköpta DW6000 i mitten av 80’
    Senast redigerat av abod den 2021-01-19 klockan 08:45.

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hehe ja - om du bortser från valutakurserna

    Annars kostade den nog runt 20' skulle jag tro

  23. #23
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Låter grymt!
    Eteriskt men samtidigt med lite mer must än Argon8 känns det som.


    https://youtu.be/8LuGHcVvZZw

  24. #24
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe ja - om du bortser från valutakurserna

    Annars kostade den nog runt 20' skulle jag tro
    Kanske har förträngt hur mycket jag betalade för den egentligen

    Men man får väldigt mycket synt nuförtiden i prisklassen 5-7 tusen. modwave verkar ju vara ett modulations monster, och en genomtänkt synt rent logiskt sett, och hur den är uppbyggd, så som jag inte tyckte wavestate var.

  25. #25
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jepp. Vi lever i fantastiska synthgeektider!!

  26. #26
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Ser fram emot bättre demos - detta kan bli min nästa synth!

  27. #27
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag hoppas den håller samma ljudkvalité som Wavestate. Korg är de enda som är innovativa nu för tiden, av de stora jättarna.

  28. #28
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    [admod]

    Tråd flyttad då det inte längre är en nyhet.

  29. #29

  30. #30
    newmember
    newmember är inte uppkopplad
    newmembers avatar
    Börjar bli varm i kläderna

  31. #31
    jazza
    jazza är inte uppkopplad
    jazzas avatar
    Senior
    SoS recenserar i senaste numret:

    https://www.soundonsound.com/reviews/korg-modwave (man kan läsa hela artikeln gratis via deras Replica Mag)

  32. #32
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Ja, ladda egna tables känns ju rätt avgörande...
    Om den bara skulle komma i 5 okt-variant också, men det lär den nog inte göra.
    Beställer nu!

  33. #33
    eangman
    eangman är uppkopplad nu
    eangmans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, ladda egna tables känns ju rätt avgörande...
    Om den bara skulle komma i 5 okt-variant också, men det lär den nog inte göra.
    Beställer nu!
    Beställde min på MUG i Götet. De hade bäst pris när jag kollade. Typ 1800 spänn billigare än Thomann.
    https://www.mug.se/products/modwave-wavetable-synth

  34. #34
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Samma här!

  35. #35
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Även den skojige japanen:

    https://youtu.be/yds1Hr4ObjU

  36. #36
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beställde min på MUG i Götet. De hade bäst pris när jag kollade. Typ 1800 spänn billigare än Thomann.
    https://www.mug.se/products/modwave-wavetable-synth
    Galet! Finns för 7000:- hos några men internationellt minst 8000:-

    Tack för tips!

  37. #37
    eangman
    eangman är uppkopplad nu
    eangmans avatar
    Veteran
    För den som är nyfiken finns här en länk till listan med namn på performances och program (inte speciellt intressant) samt på wavetables och samplingar (kanske mer intressant).

    https://www.kraftmusic.com/media/own..._Name_List.pdf

  38. #38
    Varkyar
    Varkyar är uppkopplad nu
    Varkyars avatar
    Veteran
    Störigt att jag har fått ett viss sug efter denna.

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag har någon konstig relation med Korg. Blickar intresserat på vad de hittar på, fastnar väldigt sällan.

  40. #40
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För den som är nyfiken finns här en länk till listan med namn på performances och program (inte speciellt intressant) samt på wavetables och samplingar (kanske mer intressant).
    https://www.kraftmusic.com/media/own..._Name_List.pdf
    Jaha, då kanske man kan sälja sin Wavestation.
    Men alla standard multisamplingar, nutton basar, brass, trummor, pianon, helikopter??? Är det en GM rompler??

  41. #41
    eangman
    eangman är uppkopplad nu
    eangmans avatar
    Veteran
    Ja om man vill skulle man kunna använda den som en ren rompler verkar det som. Fast det verkat lite bortkastat i så fall.
    Å andra sidan så har man ju väntat på att få samplingen Dog så att man äntligen kan göra den där grymmehitten

  42. #42
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  43. #43
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag förstår den tekniska skillnaden mellan Modwave och Wavestate. Och båda låter ju prima. Den här wavetablesyntesizern slår Hydrasynth på fingrarna med hästlängder skulle jag säga. Men jag tycker nog att Wavestate låter bättre och verkar roligare att ratta än den här. Nu har jag inte fått tid med Modwave ännu, men det är känslan från alla demos där ute.

  44. #44
    jazza
    jazza är inte uppkopplad
    jazzas avatar
    Senior
    Ver 1.1

    Nu kan man bl a ladda in egna samplingar (4gb)

    https://www.korg.com/se/news/2021/0930/

  45. #45
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Se där ja!

    Citat Ursprungligen postat av jazza Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ver 1.1

    Nu kan man bl a ladda in egna samplingar (4gb)

    https://www.korg.com/se/news/2021/0930/

  46. #46
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    In da house! Återkommer med kommentarer/recension.

  47. #47
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    OK:
    Modwave levererar precis som förväntat och den låter väldigt bra!
    men...
    Tre oktaver, för många funktioner för mig (jag ville bara ha en PPG-ersättare), plastig, för lätt.
    Kommer att sälja den. Det blev en Microwave XTK istället.

  48. #48
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Wow, Modwave är rätt grym. Så djup och ändå hyfsat lätt att ratta. Detta är den Blofeld 2 som jag drömt om, men mer. Sticker ut hakan och säger att den är djupare än Hydrasynth.

  49. #49
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Tror detta är den synt jag tyckt vara roligast att skruva ljud med någonsin. Så många möjligheter och ändå hyfsat snabbjobbad. Jag har fört över flera hundra wavetables inklusive PPG och med alla möjligheter får man den att låta väldigt bra. Har inte ens använt alla speciella modulationsmöjligheter än som kaos-pad och motion sequence.

    En fördel med det lilla lätta, men ändå välbyggda, formatet är att jag flera gånger plockat ut den ur musikrummet och skruvat ljud, sen när jag har den i musikrummet så sitter den på väggen och spelas från en Nord Stage 3 compact, som har fenomenala tangenter med AT.

    Och så alla samples ovanpå det och att man kan fylla på med massor fler.

    VST på burk men på ett mycket bra sätt och det känns som att processorn har mycket kräm.

    Kommer ihåg att jag var lite skeptisk till formatet när opsix kom, men det är jag inte längre.

  50. #50
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror detta är den synt jag tyckt vara roligast att skruva ljud med någonsin. Så många möjligheter och ändå hyfsat snabbjobbad. Jag har fört över flera hundra wavetables inklusive PPG och med alla möjligheter får man den att låta väldigt bra. Har inte ens använt alla speciella modulationsmöjligheter än som kaos-pad och motion sequence.

    En fördel med det lilla lätta, men ändå välbyggda, formatet är att jag flera gånger plockat ut den ur musikrummet och skruvat ljud, sen när jag har den i musikrummet så sitter den på väggen och spelas från en Nord Stage 3 compact, som har fenomenala tangenter med AT.

    Och så alla samples ovanpå det och att man kan fylla på med massor fler.

    VST på burk men på ett mycket bra sätt och det känns som att processorn har mycket kräm.

    Kommer ihåg att jag var lite skeptisk till formatet när opsix kom, men det är jag inte längre.
    Verkar spännande denna synt! Krävs det något specialprogram för att ladda in wavetables?

  51. #51
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar spännande denna synt! Krävs det något specialprogram för att ladda in wavetables?
    Korg har en gratis editor/librarian som man enkelt kan föra över wavetables med, funkar supersmidigt. I editorn kan man till och med göra saker som inte ens går i synten nämligen att skapa egna "effekt-presets" och många av effekterna har massor av parametrar. Sen finns en "sample builder" mjukvara också, men den har jag bara testat en gång och den var rätt begränsad.

    Modmatrisen är minst sagt stor, enda begränsningen är att varje target bara kan ha högst 32 sources (om jag fattat rätt), så för praktisk användning är den i praktiken obegränsad.

    Men wavetable-delen är verkligen kul, att man kan ha två olika wavetebles per oscillator som kan blandas steglöst och sen kan dessa morphas (förändras) steglöst på flera olika sätt och så kan man dessutom statiskt förändra varje waveteble ex vis till 8 eller 12 bitars mode, så att det låter skitigt och illa med aliasing och skräp (på ett bra sätt eller mycket dåligt). Och då har man en oscillator kvar som är likadan och båda kan panoreras individuellt. Och filter. Och en hel synt-slot till som är likadan. Osv. Och massor av samples. En Blofeld version 5 ungefär, men de har ganska olika grundljud.

    Ok, ta det med en nypa salt, för jag är fortfarande inne i smekmånaden.

  52. #52
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Korg har en gratis editor/librarian som man enkelt kan föra över wavetables med, funkar supersmidigt. I editorn kan man till och med göra saker som inte ens går i synten nämligen att skapa egna "effekt-presets" och många av effekterna har massor av parametrar. Sen finns en "sample builder" mjukvara också, men den har jag bara testat en gång och den var rätt begränsad.

    Modmatrisen är minst sagt stor, enda begränsningen är att varje target bara kan ha högst 32 sources (om jag fattat rätt), så för praktisk användning är den i praktiken obegränsad.

    Men wavetable-delen är verkligen kul, att man kan ha två olika wavetebles per oscillator som kan blandas steglöst och sen kan dessa morphas (förändras) steglöst på flera olika sätt och så kan man dessutom statiskt förändra varje waveteble ex vis till 8 eller 12 bitars mode, så att det låter skitigt och illa med aliasing och skräp (på ett bra sätt eller mycket dåligt). Och då har man en oscillator kvar som är likadan och båda kan panoreras individuellt. Och filter. Och en hel synt-slot till som är likadan. Osv. Och massor av samples. En Blofeld version 5 ungefär, men de har ganska olika grundljud.

    Ok, ta det med en nypa salt, för jag är fortfarande inne i smekmånaden.
    Ok! Låter riktigt intressant!

  53. #53
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Nu som mjukis…


    https://youtu.be/NYzk3sjh0gU

  54. #54
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset, som jag har väntat på denna! Köpte det direkt, det är värt pengarna alla gånger!
    Senast redigerat av mimoid den 2022-12-12 klockan 10:48.

  55. #55
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset, som jag har väntat på denna! Köpte det direkt, det är värt pengarna alla gånger!
    Det är ju rätt komplicerat interface ändå. Kan inte se hur den kan stå sig mot att spela hårdvaran.

  56. #56
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju rätt komplicerat interface ändå. Kan inte se hur den kan stå sig mot att spela hårdvaran.
    Det häftiga är att det finns en hårdvara som kan svara så väl mot en komplicerad mjukvara.

  57. #57
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det häftiga är att det finns en hårdvara som kan svara så väl mot en komplicerad mjukvara.
    Meh... alla digitala syntar kan väl göras i mjukvara, grejen är ju kontrollen. Skulle aldrig skruva runt med Diva t.e.x om jag inte skapat åtskilliga, musikaliskt oprudktiva, timmar på att MIDI-mappa mot en hårdvarusynth. Men så klart är det ju bra att man inte behöver fysiska platsen.

  58. #58
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Meh... alla digitala syntar kan väl göras i mjukvara, grejen är ju kontrollen. Skulle aldrig skruva runt med Diva t.e.x om jag inte skapat åtskilliga, musikaliskt oprudktiva, timmar på att MIDI-mappa mot en hårdvarusynth. Men så klart är det ju bra att man inte behöver fysiska platsen.
    Meh själv!

  59. #59
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju rätt komplicerat interface ändå. Kan inte se hur den kan stå sig mot att spela hårdvaran.
    Nja, det är väl en vanesak. Jag som har pysslat med datorer under flera decennier i mitt liv känner mig inte särskilt besvärad av att använda mus och skärm. Jag håller absolut med om att hårdvara är mycket roligare än virtuella instrument, men just modwave, opsix och wavestate tycker jag är lämpligare på datorn då man ser ofantligt mycket bättre vad som händer. Att exempelvis skapa en sekvens i wavestate är en baggis med datorn, men är rätt komplicerat i hårdvaran.

  60. #60
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Det går alltså inte att köpa den här mjukvaran i någon Korg Bundle ännu? Den måste handlas för sig?

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-03-25, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •