Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Använda insert från mixer med ljudinterface

  1. #1
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran

    Använda insert från mixer med ljudinterface

    Hej. Jag har precis börjat använda min första mixer som inte är en distbox (typ bx8) nämligen soundcraft efx8.

    Jag testar nu att jobba med signal från insert till patchbay på varje kanal och sen vidare i patchbayen till ingångarna på mitt ljudinterface(Fireface UC).
    Jag ser både fördelar och nackdelar med att signalen jag får på det sättet är pre-fader, EQ m.m. men skulle gärna vilja ta del av erfarenheter och arbetsflöde för dom här som har jobbat med den routningen längre?

    Hur använder ni det i ert workflow och vad ser ni själv för fördelar och nackdelar med det mot att mixa analogt?

  2. #2

    Veteran
    Jag är lite osäker på vad du menar egentligen?

    Jag har nästan alltid kört Preamp - Kompressor - Ljudkort när jag trackar sång tex.
    Fördel vid tracking är att jag har ett sångljud som redan är ganska klart.
    Och så jobbade jag även förr med mixers när jag trackade. Möjligen med den skillnaden att jag bussade hela kanalen till en subgrupp och sedan in i bandare och på så sätt även kunde använda EQn på kanalen när jag trackade.

  3. #3
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Subgrupp låter faktiskt som en lösning på det jag vill göra . Tyvärr har jag bara en på min mixer

  4. #4

    Veteran
    Hur ofta spelar du in mer än ett stereopar?

  5. #5
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Nevermind jag tänkte galet

  6. #6
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej. Jag har precis börjat använda min första mixer som inte är en distbox (typ bx8) nämligen soundcraft efx8.

    Jag testar nu att jobba med signal från insert till patchbay på varje kanal och sen vidare i patchbayen till ingångarna på mitt ljudinterface(Fireface UC).
    Jag ser både fördelar och nackdelar med att signalen jag får på det sättet är pre-fader, EQ m.m. men skulle gärna vilja ta del av erfarenheter och arbetsflöde för dom här som har jobbat med den routningen längre?

    Hur använder ni det i ert workflow och vad ser ni själv för fördelar och nackdelar med det mot att mixa analogt?
    Tja, kan du tappa utgångssignal från inserten men ändå behålla kedjan sluten så att signalen går vidare ut genom mixern, så är det ju som en mixer med direct outputs, och kan du sedan använda ingångssignal på inserten som retur från datorn, så har du ju en rätt smutt setup. Beror väl helt på hur det här är normaliserat i patchbayen osv.

    Låter som ett intressant projekt!

Liknande ämnen

  1. Mixer med ljudinterface + midi i/o ??
    Av bakelit i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-11-18, 17:06
  2. Använda insert som direct out, vilken kabel??
    Av inok i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 02:01
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 22:20
  4. Använda skjutreglage på klaviatur som mixer?
    Av Drohne i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-23, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •