Sidan 9 av 10 FörstaFörsta ... 5 6 7 8 9 10 SistaSista
Resultat 481 till 540 av 599

Ämne: Svenska Hiphopscenen har blivit absurd!

  1. #481
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Det är tydligen delar ur den svenska rapscenen som springer runt och både skjuter på varandra och spränger varandras portuppgångar.
    Vi får väl se vem eller vilka de har tagit in nu i och med sprängningarna

  2. #482
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Den ene som är anhållen för mordet i Tullinge härom dagen:

    "I en utredning av socialförvaltningen från i höstas säger han att han inte ”befann sig i risk” innan musiken utan att den växte fram när han började rappa tre år tidigare. Han säger bland annat att han övervägt att börja rappa med mask och han gick runt med skottsäker väst dagligen året han fyllde 15 år."

    Verkar som rappmusik och droger är likartade marknader, båda lika farliga att ge sig in på.
    Senast redigerat av Albedo den 2023-03-07 klockan 06:53.

  3. #483

  4. #484
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    He-he, jag satt precis och plockade körsbär; https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post2764546

  5. #485
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag vet inte om det finns någon önskan att förstå "svensk hip hop" (gissar att man egentligen menar "svensk gangstarap"), jag får en ganska tydlig känsla av att några här har sin syn som man vill bekräfta och kanske också en politisk agenda. En illa dold skadeglädje.

    Vill man försöka förstå kan man t ex börja med att kika på "Älskad hatad hip hop" som finns på CMore. Om man vill alltså. Det finns många citat där som är värda att reflektera över. Om man är intresserad av att förstå på riktigt alltså.

    Jag tror också att man bör utgå från att olika artister har olika motiv. Att man kanske skriver om kriminalitet av olika anledningar. Det finns hela spektrumet från att skryta om sin egen kriminalitet till att berätta om vad man ser och lever i. Att artister beskriver den verklighet de lever i är i sig inget fel alls.

    Tror fan att det är ett problem om det finns delar av en stor svensk musikindustri som finansierar kriminella nätverk som brukar dödligt våld, men jag mår också rätt illa över hur detta används som ett politiskt slagträ. Djupare än så går ju inte att gå här utan att det blir ren politik, men det är en viktig del i hela diskussionen egentligen. 99 är dock en usel plats för den här typen av diskussioner, det är inget politikforum.

    Självklart är det fruktansvärt med skjutningarna och den senaste utvecklingen är bisarr, men nyansfria och svart-vita pekfingerbeskrivningar av verkligheten gagnar ingen.

    Ingen.
    Senast redigerat av Irja den 2023-03-07 klockan 08:45.

  6. #486
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Bra sammanfattat Irja! *tumme upp*

  7. #487
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag svarar lika dumt som du som du så kanske du förstår hur dumt det är

    Namn:  nedladdning.jpg
Visningar: 996
Storlek:  7,4 KB

  8. #488
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag svarar lika dumt som du som du så kanske du förstår hur dumt det är

    Namn:  nedladdning.jpg
Visningar: 996
Storlek:  7,4 KB
    Så länge du kommer med generaliserande uttalanden som passar dig och inte ser bortom din egen horisont, ja då har du helt rätt. Du stoppar huvudet i sanden och dömer allt utifrån det du ser där.

  9. #489
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Väl talat Irja!

  10. #490
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror fan att det är ett problem om det finns delar av en stor svensk musikindustri som finansierar kriminella nätverk som brukar dödligt våld, men jag mår också rätt illa över hur detta används som ett politiskt slagträ..
    För mig var det inget politikiskt i mitt inlägg om det är det du hänvisar till.
    Men om du tar ett steg tillbaka och reflekterar lite så gör du ju samma sak själv. Använder det till ett politiskt slagträ.
    Men jag vill inte heller diskutera politik här igen och tjafsa, jag tyckte bara det var hemskt att det var först när han gav sig in i rappmusiken som hans skit började. Det var en nyhet för mig.
    Som du säger, helt sjukt att en musikindustri finansierar kriminalitet.
    När ser vi en symfoniorkester där alla bär skottsäker väst?

  11. #491
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så länge du kommer med generaliserande uttalanden som passar dig och inte ser bortom din egen horisont, ja då har du helt rätt. Du stoppar huvudet i sanden och dömer allt utifrån det du ser där.
    Mm, och du med generaliserande svar. Sluta dumma dig nu, blir bara pinsamt.

  12. #492
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mm, och du med generaliserande svar. Sluta dumma dig nu, blir bara pinsamt.
    Heh, ja, pinsamt. Men för vem.

    Det finns samband mellan gangsterrapp och kriminalitet (är det 100% eller inte?).
    Det finns rapp som inte har med kriminalitet att göra.
    Det finns kriminalitet som inte har med rapp att göra.

    Det finns samband mellan vissa sorters mc-klubbar och kriminalitet.
    Det finns mc-klubbar som inte har med kriminalitet att göra.
    Det finns kriminalitet som inte har med mc-klubbar att göra.

  13. #493
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    En annan aspekt kan ju vara att han är sjutton nu och inte fjorton som han var när han började rappa. Det är väl fler sjuttonåringar som hamnar snett och i kriminalitet än fjortonåringar? Kanske är det inte att han ägnar sig åt musik som ställt till det för honom?

    Men jag kan ju bara gissa, jag vet ingenting om hans liv, varken det musikaliska eller i övrigt.

    Själv drack jag betydligt mer när jag var inne på techno som sjuttonåring än när jag tyckte synth var det tuffaste som fanns när jag var fjorton.

  14. #494
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag vill inte heller diskutera politik här igen och tjafsa, jag tyckte bara det var hemskt att det var först när han gav sig in i rappmusiken som hans skit började. Det var en nyhet för mig.
    Ber om ursäkt Albedo, det var en ryggmärgsreflex i mitt svar, borde ha förklarat mig bättre.

    Ja, det där är jävligt hemskt och väldigt märkligt, och behövs helt klart mer kontext för att förstå.

    Det jag hakar upp mig på "Verkar som rappmusik och droger är likartade marknader, båda lika farliga att ge sig in på. ", vilket för mig är en rejäl generalisering och att jämföra äpplen och päron.

  15. #495
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag funderar på att bli kriminell, men jag kan inte finansiera det riktigt. Köp min noise så jag kan börja sälja illegala droger till förlust

  16. #496
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När ser vi en symfoniorkester där alla bär skottsäker väst?
    Nu blir jag nyfiken, hur stor del av den svenska hiphopscenen tror du på riktigt bär skottsäker väst?

    Vi kanske borde ha en poll.

    Alla
    50%
    10%
    1%
    <1%

  17. #497
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blir jag nyfiken, hur stor del av den svenska hiphopscenen tror du på riktigt bär skottsäker väst?

    Vi kanske borde ha en poll.

    Alla
    50%
    10%
    1%
    <1%
    En för mycket tydligen. Stackars kille.

  18. #498
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    På synthscenen då? Är det bara Front 242 som behöver bära skyddsväst där?

  19. #499
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På synthscenen då? Är det bara Front 242 som behöver bära skyddsväst där?

    https://youtu.be/nKKNpCj1CoM

    Det här är versionen jag kommer ihåg bäst, mer "hiphop":

    https://youtu.be/ofVtxryVoJQ

  20. #500
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan aspekt kan ju vara att han är sjutton nu och inte fjorton som han var när han började rappa. Det är väl fler sjuttonåringar som hamnar snett och i kriminalitet än fjortonåringar? Kanske är det inte att han ägnar sig åt musik som ställt till det för honom?
    Jag tror att det ofta finns en stark vilja att hitta en enkel orsak till att personer hamnar snett, såväl från dem själva som från anhöriga och inte minst journalister som vill ha en lättfattlig story. ("Men när Freddies guldhamster dog så rasade allt".)
    Senast redigerat av Olof B. den 2023-03-07 klockan 11:35.

  21. #501
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Förr: tv-spelsvåld
    Nu: gangsterrap

  22. #502
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förr: tv-spelsvåld
    Nu: gangsterrap
    Spot on .

    Var tid har sina plågor.

    Om 10 år sitter vi och klagar på den nya genren gangsta-dansband.

  23. #503
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    UNT uppmärksammade för en tid sedan Kriminologen, en artist som vill konvertera kriminella till ickekriminella med sin musik.


    https://youtu.be/q_I8_ybLNmQ

    Jag tror att han får in fler på den kriminella banan...

  24. #504
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag tycker inte heller att man helt kan bortse från att det finns en koppling mellan svensk rap och gängkriminalitet och skjutningar. Det är inte riktigt som att det går att jämföra med något annat. Jag vill nog påstå att det är en aning unikt. Vi vet att industrin kring den här genren, som är extremt stor i Sverige, har inslag som finansierar kriminella nätverk och så vidare. Det tycker jag inte att man ska blunda för. Den här sammanflätningen innebär med största sannolikhet att det inte är otroligt att man genom musiken kan bli involverad i kriminella gäng och "hamna snett". Det är uppenbart.

    Men det är inte musiken i sig som gör någon kriminell och det är långt ifrån alla aktiva som är kriminella. Det måste gå att ha någon form av nyanserad bild av det hela.

    Frågan är politiserad och starka krafter använder den i grumliga avsikter.

  25. #505
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En för mycket tydligen. Stackars kille.
    Ja han verkar ju synnerligen olycklig, anhållen för mord och allt. Nä och absolut det är kass, tror ingen säger emot det men diskussionen blir ju absurd när man gör det till "alla". Det blir bara trams.

  26. #506
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker inte heller att man helt kan bortse från att det finns en koppling mellan svensk rap och gängkriminalitet och skjutningar. Det är inte riktigt som att det går att jämföra med något annat. Jag vill nog påstå att det är en aning unikt. Vi vet att industrin kring den här genren, som är extremt stor i Sverige, har inslag som finansierar kriminella nätverk och så vidare. Det tycker jag inte att man ska blunda för. Den här sammanflätningen innebär med största sannolikhet att det inte är otroligt att man genom musiken kan bli involverad i kriminella gäng och "hamna snett". Det är uppenbart.

    Men det är inte musiken i sig som gör någon kriminell och det är långt ifrån alla aktiva som är kriminella. Det måste gå att ha någon form av nyanserad bild av det hela.

    Frågan är politiserad och starka krafter använder den i grumliga avsikter.
    Håller med dig överlag Irja. Enda som jag reagerar emot är "och starka krafter använder den i grumliga avsikter."

  27. #507
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Inte unikt alls.


    https://youtu.be/pZH9ZYFU26U

  28. #508
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med dig överlag Irja. Enda som jag reagerar emot är "och starka krafter använder den i grumliga avsikter."
    Spendera en eftermiddag på flashback vetja! :P Iofs det kanske är en bedömningsfråga hur starka dessa krafter är men att dom finns det råder det ingen större tvivel om.

  29. #509
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Håll er till ämnet boys. Så länge det är musik och politik är det okej. Blir det mer allmänt politiskt kommer lien att gå i tråden.

  30. #510
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När ser vi en symfoniorkester där alla bär skottsäker väst?
    Den dag då nån trött jävel får för sig att ”tänka” ”nytt” och para ihop en orkester och en av Sveriges största rockexporter. Då blir det rostfri skyddsväst für alle. Kanske utrustas även bleckblås och pukbankare med en sådan där tysk krixarhjälm från första världskriget med en lång jävla mässingspik mitt uppå.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7018F768-5842-444D-BBDF-25654F011ECE.jpeg 
Visningar:	12 
Storlek:	148,8 KB 
Id:	111589

    Att svensk hip hop gått från nästan överhuvudtaget inget bra alls till absurd och våldsam är väl en sak, och kanske är det whataboutism, men varför talar ingen om att svensk rock under decennier befunnit sig i ett tillstånd av permanent kretinism?
    Hur drabbar det genrens utövare existentiellt? Vilka blir de långtgående konsekvenserna av de trauman vi via kulturarvet för vidare till kommande generationer?

  31. #511
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Samtidigt i en annan del av Sverige sitter en gammal farbror och googlar kretinism.

  32. #512
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    https://www.expressen.se/nyheter/mis...ed-mordoffer-/

    Mordet på 15 åringen i Skogås härom veckan var också inom rappmiljön.
    Mördaren och offret hade tom spelat in en musikvideo med vapen tillsammans samma dag.
    Helt sjukt.

  33. #513
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.expressen.se/nyheter/mis...ed-mordoffer-/

    Mordet på 15 åringen i Skogås härom veckan var också inom rappmiljön.
    Mördaren och offret hade tom spelat in en musikvideo med vapen tillsammans samma dag.
    Helt sjukt.
    Är det sjukt för att det var inom rappmiljön eller för att en 15 åring vart skjuten?

  34. #514
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Jag får nog hålla med Albedo om att, om detta stämmer, det kanske inte känns som den sundaste kreativa miljön för ungdomar. Eller för dem som är äldre heller för den delen.

  35. #515
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.expressen.se/nyheter/mis...ed-mordoffer-/

    Mordet på 15 åringen i Skogås härom veckan var också inom rappmiljön.
    Mördaren och offret hade tom spelat in en musikvideo med vapen tillsammans samma dag.
    Helt sjukt.
    Blev det en bra låt då? Tänker om det inte var HELT förgäves..?


    Läste nu att det var fejk-pikkor som användes i videon.. Inte gangsta alls!

  36. #516
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns samband mellan gangsterrapp och kriminalitet (är det 100% eller inte?).
    Det finns rapp som inte har med kriminalitet att göra.
    Det finns kriminalitet som inte har med rapp att göra.

    Det finns samband mellan vissa sorters mc-klubbar och kriminalitet.
    Det finns mc-klubbar som inte har med kriminalitet att göra.
    Det finns kriminalitet som inte har med mc-klubbar att göra.
    Men, finns det samband mellan MC-klubbar och rapp?

  37. #517
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det sjukt för att det var inom rappmiljön eller för att en 15 åring vart skjuten?
    Menar du att något av alternativen inte är sjukt?

  38. #518
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/mzIJjXXI9MQ

    Artikel av Jacob Lundström i DN om hiphoparen Aki och hans nya EP där han rappar om att Svenska Hiphopscenen har blivit absurd!



    "På nya ”Sthlm sndrm” gör han det bättre och skarpare än någon annan, ackompanjerad av Mack Beats modfällda produktion. Den ska inte reduceras till debatt-EP men redan på introt rappar Aki om hur ”elaka intressen vattnade giftiga växter” och att det blivit svårt att försvara musiken ”när jag hör vissa texter”.
    ”Släppa din hand” är den stora göra slut-låten, komplett med pianokomp och fingerknäpp. Den är hans egen variant på Commons ”I used to love her”. Aki konstaterar att ”förhållandet är toxic” sedan livskamraten blivit ”schizofren, impulsiv och farlig
    ”."

  39. #519
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Detta har aldrig handlat om rappen som sådan, detta handlar om kriminella avträden till människor som fått utrymmet och applåder.

  40. #520
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Senaste nyheterna om rappare.
    Svenska Hiphopscenen har blivit absurd.


    En framgångsrik svensk rappare har anhållits misstänkt för grovt narkotikabrott.

    Känd rappare greps efter misstänkt gängskjutning - fortsatt häktad.

    En svensk rappare har häktats efter en misstänkt misshandel i Stockholm

    Känd rappare anhållen för grovt vapenbrott

    Känd rappare häktad i Karlstad – misstänks för grovt penningtvättsbrott

    Prisade rapartisten sitter anhållen för sprängning

    Känd rappare gripen med knark och vapen

    En känd svensk rapartist, som är i 30-års åldern och vars musik har miljontals strömningar, döms till två års fängelse i Skaraborgs tingsrätt för att vid flera tillfällen ha misshandlat sin ex-flickvän

    En svensk känd rappare är misstänkt för övergrepp i rättssak och för att ha dragit in en underårig i kriminalitet.

  41. #521
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Samma typ av lista kan sammanställas med många grupper som mål. Testa nyheter i samma kaliber om t.ex. polis eller fd. polis

    Tror inte du själv ens tror att själva musiken är problemet, utan själva kriminaliteten...

  42. #522
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Eller så är det svensk media och publicservice som är fetkörd

  43. #523
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Iingen pik till dig nu *Läs ironi*


    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Senaste nyheterna om 99Musiker.
    Svenska 99musiker har blivit absurd.


    En framgångsrik 99Musiker har anhållits misstänkt för grovt narkotikabrott.

    Känd 99Musiker greps efter misstänkt gängskjutning - fortsatt häktad.

    En svensk 99Musiker har häktats efter en misstänkt misshandel i Stockholm

    Känd 99Musiker anhållen för grovt vapenbrott

    Känd 99Musiker häktad i Karlstad – misstänks för grovt penningtvättsbrott

    Prisade 99Musikern sitter anhållen för sprängning

    Känd 99Musiker gripen med knark och vapen

    En känd svensk 99Musiker, som är i 30-års åldern och vars musik har miljontals strömningar, döms till två års fängelse i Skaraborgs tingsrätt för att vid flera tillfällen ha misshandlat sin ex-flickvän

    En svensk känd 99Musiker är misstänkt för övergrepp i rättssak och för att ha dragit in en underårig i kriminalitet.

    Fixat detta, tag 99ÖL med rätta och sen en kloetta

  44. #524
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma typ av lista kan sammanställas med många grupper som mål. Testa nyheter i samma kaliber om t.ex. polis eller fd. polis

    Tror inte du själv ens tror att själva musiken är problemet, utan själva kriminaliteten...
    Polis? Det är musik vi pratar om här på 99.

    Finns ingen annan musikgenrer där "artisten" står för så mycket brottslighet.
    Självklart är det inte musiken som begår brotten, men rapmusiken drar helt klart till sig kriminella element och dessa artister romantiserar sedan gängkriminaliteten.

    Men det är klart, tycker man att musik ska få handla om allt, som tex att romantisera våldtäkt, mord och kvinnoförnedring så förstår jag att man även accepterar rapmusiken.
    Men jag gör det inte.

  45. #525
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag anser att folk där hemma kan få lyssna på vad fan man vill och göra vilken musik men vill man den kan få stanna där på portan. Inte fan ska folk bli hyllade av massan som inte fattar nått när det knappt ens gått minuter före eller efter prisutdelningarna innan brott är begånget.

  46. #526
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är klart, tycker man att musik ska få handla om allt, som tex att romantisera våldtäkt, mord och kvinnoförnedring så förstår jag att man även accepterar rapmusiken.
    Men jag gör det inte.
    Fast just det där är väl stapelvaror i mycken av vår svenneunderhållning? Från klassisk grabbråckenroll till häftiga fredagsactionen på TV4.
    Ser vi det som kringfenomen till industrin så är väl i alla fall våldtäkt och kvinnoförnedring någonting som följer i spåren av i stort sett all mainstreamunderhållning. Säkerligen mord också även om det inte är ute i det öppna så att säga.

    Den gemensamma nämnaren här är väl droger. I hop hop-världen, och i den organiserade brottsligheten i stort, verkar handeln med knark av diverse slag vara grunden i mycket av våldet och kriminaliteten.
    I mer klassisk folkhemsunderhållning är det ölen och spriten som gäller på konsumtionssidan. Fulla grabbar våldtar fulla tjejer till tonerna av Cardigans på Hultsfred. Eller slår den där jäveln på käften tills han aldrig mer reser sig upp på Stadsfesten i Sundsvall, ett stenkast från scenen där Melodie MC står.
    I de professionella leden av vaniljunderhållningen gissar jag att det rör sig om det handlar om samma knark som i hip hop-scenen.
    Hur det nu är med Rammstein så tror jag att det beteende de anklagas för inte är nåt särskilt unikt. I sådana upplägg är nog kokain och annat gatuknark effektivt för att kratta manegen.
    Vad gäller talangscouter, management och andra fixare i nöjesbranschen, vad gäller både musik, scen och vita duken, tycker jag det verkar ganska tydligt att vissa söker sig till maktpositioner där för att kunna exploatera kvinnor och barn sexuellt. En intensiv miljö med mycket droger underlättar även de rovdjurens framfart.

    Där det finns mycket pengar och mycket droger så kommer äckelsvinen och de kriminella som ett brev på posten. Oavsett musikalisk genre eller kulturyttring.

    Håller vi oss fria från droger och håller vårt arbete pluralistiskt och underjordiskt slipper vi skiten.
    Lockar vi istället med bira och kokain, har ett medieklimat där alla ska konsumera samma underhållning och kultur och dess utövare skall belönas med rikedom i överflöd, ja då gräver vi vår egen själsliga grav.

  47. #527
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Country har ju också en tendens att handla om samhällets dåligheter, men har inte diskuterats lika mycket som ett problem https://www.99musik.se/showthread.ph...aga-country%21 Här är ett av problemen

  48. #528
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Har inte postat här på länge men läste en artikel idag som jag tänkte dela:
    https://www.expressen.se/nyheter/sve...r-gangsterrap/

    Nu är det så att Sundsvalls Kommun förbjuder gangsterrap på fritidsgårdar, Det här med att förbjuda viss musik och så är lite att ta i tycker jag. Det är inte rätt att förbjuda folk att lyssna på musik de gillar, anser jag i alla fall även om hiphop-scenen är absurd.

    Vad tycker ni?

    Citat från artikeln:

    Sundsvalls kommun har infört ett förbud mot gangsterrap på stadens fritidsgårdar.
    Vissa har kallat beslutet för ”horribelt”, medan andra välkomnar policyn, särskilt efter årets eskalerande våldsvåg
    – Vi vill inte att det ska spridas budskap om att röka ”weed” och så vidare, säger Eva Ström, verksamhetschef vid Sundsvalls kommuns ungdomsavdelning.

  49. #529
    pawal
    pawal är uppkopplad nu
    pawals avatar
    Senior
    Det beror nog på den här. Det här gått helt överstyr.


    https://youtu.be/21Bm1Ic24po

  50. #530
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Jag tycker det är helt rätt att välja vilken musik som ska spelas på fritidsgårdarna. Kommunalt finansierad verksamhet ska inte användas för att tvätta pengar åt gängen. Vill de lyssna på skiten får de fan göra det hemma på sina reklamfinansierade spotifykonton på ”brorsans” lur.

  51. #531
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Här drar i alla fall jag min gräns! Nu får det vara nog!

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...rasten--8x0dxs

  52. #532
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här drar i alla fall jag min gräns! Nu får det vara nog!

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...rasten--8x0dxs
    Och han heter Boäng efternamn som ju osökt får en att tänka "bäng" som i hög och inte fasen kan vi ha referenser till knark i media!!!

  53. #533
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här drar i alla fall jag min gräns! Nu får det vara nog!

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...rasten--8x0dxs
    Haha! Ja, det där är verkligt absurt!

  54. #534
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här drar i alla fall jag min gräns! Nu får det vara nog!

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...rasten--8x0dxs
    Dom skyr inga medel!

  55. #535
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja jävlar. De värsta gangstrarna i historien tar plats på den svenska hiphopscenen...

    Hoppas han gör nåt om att slavar ska lyda sina herrar också. Och om att samla in förhudarna från sina fiender i en kruka och ge åt kungen. Och nåt om att döda 42 barn för att de skrattar åt en flintskallig. Men han har kanske inte läst boken

  56. #536
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    döda 42 barn för att de skrattar åt en flintskallig.
    Ändå rimligt.

  57. #537
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och om att samla in förhudarna från sina fiender i en kruka och ge åt kungen.
    Haha jag fick en bild i huvudet av att vara på en predikan där just detta förs fram som ett viktigt budskap. Och hur besvärad Carl XVI Gustaf skulle bli.

  58. #538
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Det skulle också kunna vara en sån informationsfilm från Anslagstavlan.

    "Glöm inte att skicka blanketten"

  59. #539
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av peter4 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det skulle också kunna vara en sån informationsfilm från Anslagstavlan.

    "Glöm inte att skicka förhudarna"
    fixa te'de

  60. #540
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte postat här på länge men läste en artikel idag som jag tänkte dela:
    https://www.expressen.se/nyheter/sve...r-gangsterrap/

    Nu är det så att Sundsvalls Kommun förbjuder gangsterrap på fritidsgårdar, Det här med att förbjuda viss musik och så är lite att ta i tycker jag. Det är inte rätt att förbjuda folk att lyssna på musik de gillar, anser jag i alla fall även om hiphop-scenen är absurd.

    Vad tycker ni?

    Citat från artikeln:
    Det får förmodligen samma resultat som när Ultima Thule förbjöds på 90-talet dvs inget alls eller motsatt effekt.

Liknande ämnen

  1. Svenska låtar som borde blivit hits
    Av Ringflower i forum Allmänt om musik
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-12-15, 11:51
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 13:09
  3. Har Logic blivit buggigt?
    Av the örjan i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-07-23, 23:49
  4. Har blivit förälskad i....
    Av Peo i forum Allmänt om musik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •