Sidan 5 av 10 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SistaSista
Resultat 241 till 300 av 599

Ämne: Svenska Hiphopscenen har blivit absurd!

  1. #241
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "två icke-diatoniska mollackord." Låter som nåt från Bitches Brew Själv är jag egentligen ännu sämre än Miles och hans ohängda gäng, för jag har gjort flera låtar med vara ett enda ackord. Ofta inte ens ett diatoniskt
    Haha klockrent svar asså

  2. #242
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Döp om tråden till ...har blivit kriminell.

  3. #243
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förut så lyssnade jag alltid på hiphop! Det var bra beats och en rappare som spottade verser om kampen i verkligheten och suget på genvägar men väljer att drömma sig bort.
    Det var mycket om kärlek, respekt, gatan och bra djupa texter enligt mig.

    Vad hände med detta nu? Nu är det glocken vid ballen som gäller och "skitstraff" på kåken. Knäpper en shono hit och dit. Detta är ju absurt?

    Yasin Byn - Som är hyllad av P3 och vinner P3 guld? Är häktad nu för stämpling till Kidnappning på en annan svensk rapartist under Sommaren.. Har även en egen dokumentär på SVT och satt häktad för mordförsök förra året.
    Det här är en av Sveriges största artister tydligen:

    https://www.expressen.se/nyheter/kri...ktad-for-mord/
    https://www.expressen.se/nyheter/jus...l-manniskorov/

    Blir hyllade i musikvärlden men i verkligenheten mördas och kidnappas folk?

    Vad tycker ni om hiphopscenen i Sverige?
    Har jag helt fel? Tycker ni det går bra?

    Otroligt klockren trådstart det här, ja det gick ju jättebra... Pang eh nä se det gick det ju inte. En del omtalade lever inte ens längre.

    Bra eller inte.

    Jämför detta med hårdrocken och Sivert, den stackars inbjudna "hårdrockaren" lever nog än fortfarande och Sivert dog av naturliga orsaker och i dag kan vi alla skratta åt det som hände där och då samt inse att debatten trotts allt var skruvad men sund fast tänkt verkan blev tvärt om. Det som händer här och nu, kommer vi skratta åt det när lika lång tid gått ? Killarna som sköt varandra förr som käglor , resten åkte in och försvann för gott.

    Misstänker att den där Sivert kommer eka bra mycket längre och hårdrocken den omtalade Lyssar man på. Misstänker att den där svenska nuvarande uppmärksammade hiphoppen lär glömmas bort väldigt fort.

  4. #244
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Otroligt klockren trådstart det här, ja det gick ju jättebra... Pang eh nä se det gick det ju inte. En del omtalade lever inte ens längre.

    Bra eller inte.

    Jämför detta med hårdrocken och Sivert, den stackars inbjudna "hårdrockaren" lever nog än fortfarande och Sivert dog av naturliga orsaker och i dag kan vi alla skratta åt det som hände där och då samt inse att debatten trotts allt var skruvad men sund fast tänkt verkan blev tvärt om. Det som händer här och nu, kommer vi skratta åt det när lika lång tid gått ? Killarna som sköt varandra förr som käglor , resten åkte in och försvann för gott.

    Misstänker att den där Sivert kommer eka bra mycket längre och hårdrocken den omtalade Lyssar man på. Misstänker att den där svenska nuvarande uppmärksammade hiphoppen lär glömmas bort väldigt fort.
    Tack Modellear

    Med handen på hjärtat kände jag verkligen när jag skrev tråden att det här kommer gå åt helvete på riktigt och många hänger inte med i svängen!

    Frågan jag undrar är hur länge ska P3, SVT, Spotify mm acceptera gangsterrap som innehåller hot i texterna som leder till att folk dör i verkligheten?

    Om jag hotar någon till livet så blir jag dömd för mordhot men om man gör det inom gangsterrappen så är det socialt accepterat och man kan även vinna pris för det?


  5. #245
    sprakmanick
    sprakmanick är uppkopplad nu
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att de går hand i hand till viss del kanske? Som vit makt-musik, djävulsdyrkandemetal, klassisk marschmusik, ramsor på fotbollsläktaren. Alla behöver ett soundtrack till livet. Bara en tanke.
    Visst, musiken är en del av livsstilen. Men man kan även vända på steken och se den som en möjlig väg ut ur kriminaliteten. Det är såna vägar de unga människorna som värvas till gängen måste hitta för att vi ska få ett slut på vansinnet.

  6. #246
    sprakmanick
    sprakmanick är uppkopplad nu
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack Modellear

    Med handen på hjärtat kände jag verkligen när jag skrev tråden att det här kommer gå åt helvete på riktigt och många hänger inte med i svängen!

    Frågan jag undrar är hur länge ska P3, SVT, Spotify mm acceptera gangsterrap som innehåller hot i texterna som leder till att folk dör i verkligheten?

    Om jag hotar någon till livet så blir jag dömd för mordhot men om man gör det inom gangsterrappen så är det socialt accepterat och man kan även vinna pris för det?

    Du som hänger med i svängarna då... var det så att Einar kidnappades på grund av nåt han skrev eller visade i en musikvideo? Var det så det här började?

    Sen är det kanske dumt att spekulera för mycket i motiven bakom mordet, men det verkar ju snarare hänga ihop med att han skulle vittna än om nåt han framfört i sin musik.

  7. #247
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du som hänger med i svängarna då... var det så att Einar kidnappades på grund av nåt han skrev eller visade i en musikvideo? Var det så det här började?

    Sen är det kanske dumt att spekulera för mycket i motiven bakom mordet, men det verkar ju snarare hänga ihop med att han skulle vittna än om nåt han framfört i sin musik.
    det verkar ganska komplext, tydligen har einar uttryckt väldigt tveksamma saker i sina texter. Som sagt, det är inte riktigt läge att spekulera men hur det än står till så känns det ju ganska uppenbart att det är typ såhär:

    Samhällsproblemen är inte orsakade av populärkulturen, men samhällsproblemen reflekteras däremot i populärkulturen. När något reflekteras i låttexter verkar många snurra ihop det och dra förhastade slutsatser om att musiken är problemet

  8. #248
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du som hänger med i svängarna då... var det så att Einar kidnappades på grund av nåt han skrev eller visade i en musikvideo? Var det så det här började?

    Sen är det kanske dumt att spekulera för mycket i motiven bakom mordet, men det verkar ju snarare hänga ihop med att han skulle vittna än om nåt han framfört i sin musik.

    Just detta började med att man rånade och någon som inte var med men ansåg sig skulle vara det surnade till och dödade någon som hämd och det ska ha hänt för nån 7-8 år sen. Sen har det rullat på och här är vi i dag.

    Men dom där är ju så labila att det räcker att titta på någons tjej så är det i gång och är det inte det så är det något annat. Det kunde bara hända oavsett vad som utlöste. Att inte få vara med om ett rån var det denna gången. Då ska man komma ihåg att dom här kräken är fullblodskriminella sen åratal innan och förmodligen redan dödat folk utanför egna gängen med mera.

    Ofta redan gjort ett antal vändor på kåken och ungdomshemmen.

  9. #249
    sprakmanick
    sprakmanick är uppkopplad nu
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samhällsproblemen är inte orsakade av populärkulturen, men samhällsproblemen reflekteras däremot i populärkulturen. När något reflekteras i låttexter verkar många snurra ihop det och dra förhastade slutsatser om att musiken är problemet
    Kan inte annat än att hålla med.

    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just detta började med att man rånade och någon som inte var med men ansåg sig skulle vara det surnade till och dödade någon som hämd och det ska ha hänt för nån 7-8 år sen. Sen har det rullat på och här är vi i dag.

    Men dom där är ju så labila att det räcker att titta på någons tjej så är det i gång och är det inte det så är det något annat. Det kunde bara hända oavsett vad som utlöste. Att inte få vara med om ett rån var det denna gången. Då ska man komma ihåg att dom här kräken är fullblodskriminella sen åratal innan och förmodligen redan dödat folk utanför egna gängen med mera.

    Ofta redan gjort ett antal vändor på kåken och ungdomshemmen.
    Precis. Och då har det ju egentligen inte särskilt mycket med musiken att göra till att börja med.

  10. #250
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Verkar också som många här väljer att anse att t.ex Einar och Yasin är den svenska hiphopscenen, och om så är fallet så är det ju inte underligt att man ser den som kriminell, men öppnar man ögonen och öronen lite så finns det ju så otroligt mycket mer.

    Jag har verkligen inte koll på scenen, men man gör ju sig själv en otjänst om man bara ser till dessa två artister.

  11. #251
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte annat än att hålla med.



    Precis. Och då har det ju egentligen inte särskilt mycket med musiken att göra till att börja med.
    Om man använder musiken för att bli mer känd så har det ju med musik att göra.

  12. #252
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar också som många här väljer att anse att t.ex Einar och Yasin är den svenska hiphopscenen, och om så är fallet så är det ju inte underligt att man ser den som kriminell, men öppnar man ögonen och öronen lite så finns det ju så otroligt mycket mer.

    Jag har verkligen inte koll på scenen, men man gör ju sig själv en otjänst om man bara ser till dessa två artister.
    Nä det finns massor med namn och många är inga smågosssar direkt. Det kanske började med en viss man vid namn Leo “Kinesen” Carmona som var med ett av Sveriges största rån Arlandarånet 2002. Som efter detta startade kartellen under den tiden han satt i fängelse för och har ju erkänt rätt grova saker efter att dom preskriberades.

    Jag vet inte direkt hur det var tidigare men det känns inte som att Peter eller latin kings med mera for med grov kriminalitet i bagaget från dom tidigare åren.

    Tyvärr läser man på så är det ju så att det är väldigt många som är kriminella i dag. i alla fall jag ser det som synonymt när det gäller just den där aututune-rappen som låter nästan lika dant.

    Självklart så finns det andra samtidigt. Sådana som jag tycker man skulle lyft fram i ljuset.

    Det som stör mig mest i det här är när det är folk som håller på med väldigt grov brottslighet samtidigt Det är en annan sak om man håller på att ta sig ur det eller har lämnat det bakom då är är man kanske värd det.

  13. #253
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    "Peter" har iallafall grymmast flow! Heja "Peter" !!

  14. #254
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Finns många namn Leila k

  15. #255
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    På tal om Kinesen är tydligen han och Abidaz med i det här, kan vara intressant.

    I lagens namn

    Polishat och samhällsförakt - eller krass verklighet?

    30 min - tor 26 dec 2019 kl 16.03

    Hur dikt och verklighet påverkar varandra diskuteras ständigt inom populärkulturen. Vi djupdyker i gangsterrap - vad händer när skildring av kriminalitet och faktiskt begångna brott går hand i hand?
    https://sverigesradio.se/avsnitt/1416533

  16. #256
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självklart så vet nog dom flesta att man kunde löst mycket av det här för över decennier sedan och det är ju en lång rad med orsaker och verkan. Bara en sån sak som att ha fler lärare och mindre klasser och höja status på lärare
    hade löst otroligt mycket av det bland säkert hundra andra saker.

    Men nu rasar vi in på politik så jag säger inget mer om det.

    Det hade vart en helt annan situation om dom här gossarna sagt att det här är vägen ut, vi vill lägga av. i stället så är det här en del av det. Man har redan gjort ett kort musikklipp med bild på liket med sedvanlig aoutetune att ta del av där ute på nätet.

    Enbart det är ju ett brott på griftefriden och om jag delar det här så är det ett brott. Bara för att betona hur kriminellt det är det dom gör. Dom dödade honom och han fick inte vara fara ifred en sekund.

    Viket visar vilka patrask vi har att göra med här. Så menar du att man ska bygga en ny väg för att lösa detta. Men skit samma både du och jag vet ju svaret som sagt.

    Jag hoppas i alla fall att man i all media ställer sig upp och gör det enkelt. Man tar sitt lilla ansvar säger nej och vänder ryggen åt allt det där. Gärna lit kaxigt sådär "Du kunde ju fått en medalj här men på grund av vår nya policy och med tanke på att du är kriminell kriminell och då blir det ingen medalj"
    ”Höja statusen på lärare” är ett sånt nonsensuttryck. Status är ju en social grej och inget politiker kan påverka. Om vi inte ska ha lärarparader och dela ut priser till årets lärare. Tror inte det funkar. Men såklart billigare att säga höja status än att höja länen, eller se till att det finns fler, osv.

    Osmakligt att filma lik och götta sig i. Men kanske inte brott mot griftefriden. Jag vet inte. Vet inte vilken relevans det har. Gangsters är gangsters och om de har ”respekt” för lik eller inte är väl inte särskilt viktigt när de langar droger och mejar ner folk med automatvapen på pizzerior.
    Känns som ett sätt till att göra detta till en kulturgrej. Men vill man dra in hiphop i diskussionen om gängvåld känns det för mig som att man inte egentligen är intresserad av att diskutera/lösa problematiken utan bara att peka ut andra som felet och vissa kulturella uttryck som problemet.

    Än en gång, är det någon som tror att hiphop är en inkörsport till kriminalitet? Eller vad handlar det omm?

  17. #257
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99,2% av ALLA artister idag kör autotune. Till och med på 99!!! Oavsett om de kan sjunga eller inte. Detta är ett musikproblem (kan t.ex. jag tycka ).

    Det har dock har inget att göra med det URGAMLA fenomenet gängkriminalitet i utsatta underprioriterade områden med hög arbetslöshet och låg utbildning. Det har funnits länge. Uppenbarligen vill "samhället" ha det så här.
    Ja. Exakt.

    Och förbjud autotune.

  18. #258
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I Sverige blir det nog svårt att hitta bra rap. Utrikes finns det betydligt bättre. Eminem - Kim, t ex. En schlager som inte bara pendlar mellan två icke-diatoniska mollackord.
    Erik Lundin har jag väl tipsat om i tråden förut. Så svårt var det.

  19. #259
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Erik Lundin har jag väl tipsat om i tråden förut. Så svårt var det.
    Der finns massor bra svensk rap!

    Prop dylan (jobbar med preemo, ganstarr)
    nääk
    nimo cheebs
    rico won

    t.ex.
    Senast redigerat av fortyfiveknots den 2021-10-23 klockan 17:42.

  20. #260
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Hiphop är nog felaktig benämning på det som många (inkl mig själv) stör sig på.

    Gangsterrap är nog bättre benämning på vad (imho) är en hemsk företeelse.

    Finns hur mycket som helst "bra" hiphop

  21. #261
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hiphop är nog felaktig benämning på det som många (inkl mig själv) stör sig på.

    Gangsterrap är nog bättre benämning på vad (imho) är en hemsk företeelse.

    Finns hur mycket som helst "bra" hiphop
    Håller med, gäller bara att övertyga SVT

  22. #262
    Noodles
    Noodles är inte uppkopplad

    Avstängd
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...parna-varandra så skriver svt om du orkar läsa själv där

  23. #263
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...parna-varandra så skriver svt om du orkar läsa själv där
    Ja se där det står samma sak som jag själv redan förstått länge helt på egen hand.

  24. #264
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja se där det står samma sak som jag själv redan förstått länge helt på egen hand.
    Ja utom att svt ljuger? Eller vadå?

  25. #265
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja utom att svt ljuger? Eller vadå?
    jag vet inte vad du vill nu. Hur läser du ?

    Har du förresten sett och tagit till dig det som står där och sett klippet

  26. #266
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med, gäller bara att övertyga SVT
    Jag vet inte vad du frågar om riktigt. Men SVT har precis släppt en serie om den svenska hiphopens historia:

    https://www.svtplay.se/den-svenska-hiphopens-pionjarer

    ” Idag har svensk hiphop en självklar plats på de stora scenerna. Men vägen dit har varit både lång och krokig. I den här serien ska vi berätta om dem som la grunden för det vi ser idag. Medverkar gör bland andra Ken, Petter, The Latin Kings, Feven, Timbuktu, Organismen, ADL, DJ Sleepy, Just D, Leila K & Rob ’N’ Raz, Gordon Cyrus, DJ Rock Ski, Quincy Jones III, MC II Fresh, Rodrigo Pencheff och många fler. Serien är gjord av Magnus Broni, Håkan Thörn, Svante Lodén, Ametist Azordegan och Fredrik Norberg.”

    I övrigt kan jag varmt rekommendera podden Gatuslang med många fina intervjuer med profiler inom svensk hiphop.

  27. #267
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag vet inte vad du vill nu. Hur läser du ?

    Har du förresten sett och tagit till dig det som står där och sett klippet
    Tänker på:

    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med, gäller bara att övertyga SVT
    Det tolkar jag som att Svt inte fattat någonting osv. Iofs inte ljuger, där överdrev jag. Fast jag vet ju inte vad du menar. Men steget från det till:

    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja se där det står samma sak som jag själv redan förstått länge helt på egen hand.
    Känns som ett konstigt hopp.

    Nej jag såg inte klippet, orkar inte se någon läsa upp en text, det går för långsamt. Är dessutom inte intresserad av sådan musik som toppar spotify-spelningarna.

    Men visst, jag tycker P3 hade kunnat ge priset till någon som inte är yrkeskriminell. Jag hade inte gjort det. Men jag skiter i dem och deras löjliga pop-priser ändå.

    Vad är lösningen på problemet? Förbjuda hiphop? Förbjuda svt att spela viss hiphop? Eller bara beklaga sig på internet? Eller vad annars?
    Vad barn och unga lyssnar på kan ju inte politiker påverka. Varför man nu skulle vilja det.

  28. #268
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte vad du frågar om riktigt. Men SVT har precis släppt en serie om den svenska hiphopens historia:

    https://www.svtplay.se/den-svenska-hiphopens-pionjarer

    ” Idag har svensk hiphop en självklar plats på de stora scenerna. Men vägen dit har varit både lång och krokig. I den här serien ska vi berätta om dem som la grunden för det vi ser idag. Medverkar gör bland andra Ken, Petter, The Latin Kings, Feven, Timbuktu, Organismen, ADL, DJ Sleepy, Just D, Leila K & Rob ’N’ Raz, Gordon Cyrus, DJ Rock Ski, Quincy Jones III, MC II Fresh, Rodrigo Pencheff och många fler. Serien är gjord av Magnus Broni, Håkan Thörn, Svante Lodén, Ametist Azordegan och Fredrik Norberg.”

    I övrigt kan jag varmt rekommendera podden Gatuslang med många fina intervjuer med profiler inom svensk hiphop.
    Tack jag jag ska göra det men just nu tittar jag på någon 60Min om Nordkorea
    det var ett svar på Vad Valsolo sa.

    "Hiphop är nog felaktig benämning på det som många (inkl mig själv) stör sig på.

    Gangsterrap är nog bättre benämning på vad (imho) är en hemsk företeelse. "

    Det var det jag menade. Övertyga STV att man ska skilja på det. Tycker det var bra sagt av Valsolo

  29. #269
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänker på:



    Det tolkar jag som att Svt inte fattat någonting osv. Iofs inte ljuger, där överdrev jag. Fast jag vet ju inte vad du menar. Men steget från det till:



    Känns som ett konstigt hopp.

    Nej jag såg inte klippet, orkar inte se någon läsa upp en text, det går för långsamt. Är dessutom inte intresserad av sådan musik som toppar spotify-spelningarna.

    Men visst, jag tycker P3 hade kunnat ge priset till någon som inte är yrkeskriminell. Jag hade inte gjort det. Men jag skiter i dem och deras löjliga pop-priser ändå.

    Vad är lösningen på problemet? Förbjuda hiphop? Förbjuda svt att spela viss hiphop? Eller bara beklaga sig på internet? Eller vad annars?
    Vad barn och unga lyssnar på kan ju inte politiker påverka. Varför man nu skulle vilja det.
    ´
    ja du missförstår nog rejält då men kanske inte uttryckte mig så där klart och tydligt men men.

    Vad det stora problem är jag vill inte betala för det. Jag vill inte att man stärker gängen genom att ge dom utrymmet i det du och jag i princip är delägare i och betala för ens om det är ett enda öre från mig.
    Senast redigerat av Modellear den 2021-10-23 klockan 20:38.

  30. #270
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ´
    ja du missförstår nog rejält då men kanske inte uttryckte mig så där klart och tydligt men men.
    ok.

    Gangsta rap är för övrigt en etablerad del av hiphop. Sen tror jag moderna rappare räknas till det även om de hytter med vapen i sina videor? Det är väl en musikgenre och bygger på vissa stilistiska drag. Och är (i min värld) typ trettio år gammal. Oavsett är det lite löjligt att påstå att yasin och einar inte är hiphop för att de är kriminella/man inte gillar det.

  31. #271
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok.

    Gangsta rap är för övrigt en etablerad del av hiphop. Sen tror jag moderna rappare räknas till det även om de hytter med vapen i sina videor? Det är väl en musikgenre och bygger på vissa stilistiska drag. Och är (i min värld) typ trettio år gammal. Oavsett är det lite löjligt att påstå att yasin och einar inte är hiphop för att de är kriminella/man inte gillar det.
    är det någon som påstår att det inte är hiphopp. Här var det bara Valsolo som föreslår att man ska kalla det för underkategorin gangsterrapp. kanske gjort så men jag har inte tänkt på det.

    jag tycker bara att just den kategori vi pratar om här i tråden som tja vi kan kalla gangsterrapp förutom att den inte borde få en krona. Den är ju ofta så dålig så man undrar hur det ens är möjligt. Men så klart man vill ut med hoten och hatet och order att avrätta folk och då spelar det ju knappast någon roll hur det låter egentligen.

  32. #272
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oavsett är det lite löjligt att påstå att yasin och einar inte är hiphop för att de är kriminella/man inte gillar det.
    Var kom detta påstående ifrån (inte från mig iaf)?

  33. #273
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "två icke-diatoniska mollackord." Låter som nåt från Bitches Brew Själv är jag egentligen ännu sämre än Miles och hans ohängda gäng, för jag har gjort flera låtar med vara ett enda ackord. Ofta inte ens ett diatoniskt
    Det är bra att tonikan är tydlig! Men jag tror att svensk hiphop kommer att revolutioneras när dessa proffs upptäcker att kyrkotonarterna innehåller även ett tredje (!) moll-ackord. Det gäller bara att hitta ytterligare en transponering på den där samplingen.

  34. #274
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    är det någon som påstår att det inte är hiphopp. Här var det bara Valsolo som föreslår att man ska kalla det för underkategorin gangsterrapp. kanske gjort så men jag har inte tänkt på det.

    jag tycker bara att just den kategori vi pratar om här i tråden som tja vi kan kalla gangsterrapp förutom att den inte borde få en krona. Den är ju ofta så dålig så man undrar hur det ens är möjligt. Men så klart man vill ut med hoten och hatet och order att avrätta folk och då spelar det ju knappast någon roll hur det låter egentligen.
    Sorry. Det är jag som inte kan läsa.

    Gangester rap äe ju hiphop. Men jag tycker man kunde hitta ett namn som skiljer den från hiphop som låter helt annorlunda (riktig/gammal gangsta rap).
    Får den pengar då?
    Ja, den är säkert dålig. Fast det lilla jag hörde av Yasin (han Micke Lindgrens sommar) tyckte jag var helt ok, blev förvånad att det var han som hade gjort det. Sen kan man ju argumentera att många lyssnarpå det, men det säger som bekant inget om kvalitet.
    Nja, även om de hotar och hatar är det kanske inte musikens enda syfte. Och vill man beordra någon att ha ihjäl någon finns det ju effektivare sätt än att göra en låt.

  35. #275
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var kom detta påstående ifrån (inte från mig iaf)?
    från min dåliga läsning :-)

  36. #276
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    från min dåliga läsning :-)
    Lugnt

  37. #277
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sorry. Det är jag som inte kan läsa.

    Gangester rap äe ju hiphop. Men jag tycker man kunde hitta ett namn som skiljer den från hiphop som låter helt annorlunda (riktig/gammal gangsta rap).
    Får den pengar då?
    Ja, den är säkert dålig. Fast det lilla jag hörde av Yasin (han Micke Lindgrens sommar) tyckte jag var helt ok, blev förvånad att det var han som hade gjort det. Sen kan man ju argumentera att många lyssnarpå det, men det säger som bekant inget om kvalitet.
    Nja, även om de hotar och hatar är det kanske inte musikens enda syfte. Och vill man beordra någon att ha ihjäl någon finns det ju effektivare sätt än att göra en låt.
    kan hålla med särkilt på slutet. Jag kan hålla med om att visa låter kan vara ok men jag är allt med fientligt inställt. Tycker inte det finns någon försvar alls och ju mer jag läser på ju mer inser jag att dom som tillåter det är bara naiva. Det är okunskap. Dessutom så finns det massor med hipphopp där ute som inte är "gansterrapp": jag har förövrigt inget mot folk som i alla fall åtminstone officiellt tar avstånd. Kartellen exempelvis. En medlem där gick nyligen ut med ett rop på hjälp och menar att alla är någons barn bland annat.

    Jag tycker det i alla fall är fint av honom även om jag knappast håller med om allt som han sa och vill så klart men man får skita i detlaljerna och höra huvudbudskapet och det borde nog alla ta till sig.


    Det där om att man till o med ger order läste jag "tidningen" i går eller förrgår och kände själv inte ens till att det var så. Om det nu var i DN. och nu låser man ju artiklarna efter något dygn. man ger små hintar som bara dom förstår och det betyder att någon ska avrättas.


    tja vi vad ska vi kalla det för då? -Autotune tycker några här. Autotunegangsterrap

  38. #278
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Tillåter? Vem tillåter?

  39. #279
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Politik raderat. Kom igen grabbar...

  40. #280
    Ego Trip
    Ego Trip är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte annat än att hålla med.



    Precis. Och då har det ju egentligen inte särskilt mycket med musiken att göra till att börja med.
    Här kommer någon inifrån med intressanta ord:
    https://www.youtube.com/watch?v=pF5XZI_3k40

  41. #281
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är bra att tonikan är tydlig! Men jag tror att svensk hiphop kommer att revolutioneras när dessa proffs upptäcker att kyrkotonarterna innehåller även ett tredje (!) moll-ackord. Det gäller bara att hitta ytterligare en transponering på den där samplingen.
    Du är så programmatisk alltså... Ingen kreativ person behöver veta något om teori/analys överhuvudtaget för att göra hur enkel eller komplicerad musik som helst. Jag skulle snarare säga att det är mer brist på fantasi att följa ett gammalt analyssystem man lärt sig till punkt och pricka, snarare än att försöka göra nåt man själv tycker låter fett av ett eller två helt random ackord. Men "to each his own" antar jag. Kör på i dina hjulspår...

  42. #282
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    snarare än att försöka göra nåt man själv tycker låter fett av ett eller två helt random ackord.
    Du kanske har rätt.

    Det kan även hända att man går i en ännu mer avantgardistisk riktning och helt förkastar hela systemet med övertoner/harmonicitet och den onödiga matematik som det inbegriper. Mer atonalt brus. "Trash gangster rap" kan bli utvecklingen.

  43. #283
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/HU4eljivzrw

    Kollade SVT's serie om svenska hiphopens pionjärer. Sedan en tid tillbaka översätter en röstsyntes undertexterna om något i en mening är på engelska.

    Rap är något man gör.

    Snacka om absurd! Och autotune!

  44. #284
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillåter? Vem tillåter?
    Du har alltså missat det jag menat hela tiden.

    radio, Tv , tävlingsprogram tillåter att kriminella tar del av våra skattepengar genom utrymmet eller prisudeningar. Det är en helt annan sak vad privata företag väljer att göra exempel, Twitter. Men vill se ett förbud där också.

    något svår att svara utan att gå mot ett vist förbud så jag ber dig lägga detta på minnet så slipper jag gå nära det här förbudet igen !

  45. #285
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/HU4eljivzrw

    Kollade SVT's serie om svenska hiphopens pionjärer. Sedan en tid tillbaka översätter en röstsyntes undertexterna om något i en mening är på engelska.

    Rap är något man gör.

    Snacka om absurd! Och autotune!
    Den var kul

    Sampla perfekt att ha i början på en låt.

  46. #286
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kanske har rätt.

    Det kan även hända att man går i en ännu mer avantgardistisk riktning och helt förkastar hela systemet med övertoner/harmonicitet och den onödiga matematik som det inbegriper. Mer atonalt brus. "Trash gangster rap" kan bli utvecklingen.
    Sånt finns väl redan. Definitivt en bättre genre, skulle jag tycka, än kriminal-rap (som vi kallar det från och med nu ).

  47. #287
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har alltså missat det jag menat hela tiden.

    radio, Tv , tävlingsprogram tillåter att kriminella tar del av våra skattepengar genom utrymmet eller prisudeningar. Det är en helt annan sak vad privata företag väljer att göra exempel, Twitter. Men vill se ett förbud där också.

    något svår att svara utan att gå mot ett vist förbud så jag ber dig lägga detta på minnet så slipper jag gå nära det här förbudet igen !
    Ok. Finansiera är iofs inte samma som tillåta. Du skrev faktiskt tillåter

  48. #288
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Finansiera är 2000ggr värre än tillåta..

  49. #289
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finansiera är 2000ggr värre än tillåta..
    Alternativet till att tillåta är ju att förbjuda också. Alltså censur. Vilket ju inte är en legal möjlighet i Sverige som jag har förstått det.

    Alla som har konto på spotify finansierar det ju :-D

  50. #290
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Fast får man en guldbagge och det där andra priset så. Eller ens vara med men få ett nej så har man ändå finansierat.
    Som sagt det ska inte ges ett fragment av ett öre.

    Säger bara vad jag tycker och varför jag tycker så.

  51. #291
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage

  52. #292
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast får man en guldbagge och det där andra priset så. Eller ens vara med men få ett nej så har man ändå finansierat.
    Som sagt det ska inte ges ett fragment av ett öre.

    Säger bara vad jag tycker och varför jag tycker så.
    Vilken svensk hiphopare har fått en guldbagge? Amir från Infinite Mass kanske är närmast, men han var väl bara nominerad?

  53. #293
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tror det handlar om p3guld mest. Guldbagge är ju ett filmpris.

    Jag är inte emot att det ska granskas lite när det ska lyftas fram. Det ÄR skillnad på en låt där en "gangstermiljö" skildras i en berättande stil, och en låt där tydliga hot om våld och mord mot specifika personer förekommer. Sånt borde inte hyllas, hur många i 7:an som än tycker låten är fet. Det finns gott om skit-pop för p3 att ha på sin A-lista ändå.

  54. #294
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror det handlar om p3guld mest. Guldbagge är ju ett filmpris.

    Jag är inte emot att det ska granskas lite när det ska lyftas fram. Det ÄR skillnad på en låt där en "gangstermiljö" skildras i en berättande stil, och en låt där tydliga hot om våld och mord mot specifika personer förekommer. Sånt borde inte hyllas, hur många i 7:an som än tycker låten är fet. Det finns gott om skit-pop för p3 att ha på sin A-lista ändå.
    Instämmer

  55. #295
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror det handlar om p3guld mest. Guldbagge är ju ett filmpris.

    Jag är inte emot att det ska granskas lite när det ska lyftas fram. Det ÄR skillnad på en låt där en "gangstermiljö" skildras i en berättande stil, och en låt där tydliga hot om våld och mord mot specifika personer förekommer. Sånt borde inte hyllas, hur många i 7:an som än tycker låten är fet. Det finns gott om skit-pop för p3 att ha på sin A-lista ändå.
    Exakt

  56. #296
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    @Ambulansen

    Jättebra inlägg. Men jag skulle vilja inkludera glorifieringen av gangsterkulturen också i det vi inte borde bejaka, iaf med skattepengar.

  57. #297
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Men används skattepengar för att glorifiera gangsterkultur? Annars kan man ju lika gärna säga att vi borde inte använda skattepengar för att beväpna Camorran eller injicera fattigpensionärer med HIV. För det vore ju dumt med.

  58. #298
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men används skattepengar för att glorifiera gangsterkultur? Annars kan man ju lika gärna säga att vi borde inte använda skattepengar för att beväpna Camorran eller injicera fattigpensionärer med HIV. För det vore ju dumt med.
    Det är väl bl a diskussionen om P3 Guld som gör att man kan dra den slutsatsen.

  59. #299
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Ambulansen

    Jättebra inlägg. Men jag skulle vilja inkludera glorifieringen av gangsterkulturen också i det vi inte borde bejaka, iaf med skattepengar.
    Det är det ju ingen som gör.

  60. #300
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl bl a diskussionen om P3 Guld som gör att man kan dra den slutsatsen.
    Jo. Det hade de gärna fått skita i.

Liknande ämnen

  1. Svenska låtar som borde blivit hits
    Av Ringflower i forum Allmänt om musik
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-12-15, 11:51
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 13:09
  3. Har Logic blivit buggigt?
    Av the örjan i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-07-23, 23:49
  4. Har blivit förälskad i....
    Av Peo i forum Allmänt om musik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •