Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 6 7 8 9 10
Resultat 541 till 599 av 599

Ämne: Svenska Hiphopscenen har blivit absurd!

  1. #541
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    En Kammaråklagare i Sverige, som är väl insatt i gängbrottsligheten i Sverige, menar att Sveriges Radio göder kriminaliteten genom att spela låtarna, och till och med bidrar med en unik kanal för denna musik, Din gata.

    Låst artikel men här är ett utdrag:

    Unga tjatar i gängens gruppchattar – vill in
    Det är knappast något nytt att den gängkriminella livsstilen sedan flera år tillbaka glorifierats i gängens egen musikgenre gangsterrap, som medvetet utgjort en potent krydda i både gängkonflikterna och nyrekryteringen. Den puttrar ogenerat vidare och fortsätter att skörda framgångar. På Sveriges Radios ”Din gata”, ett radioprogram för en yngre publik, kan man lyssna på flera gängkopplade rapartister – ”de senaste snackisarna” – samtidigt som grannkanalerna rapporterar om hur gängkrigen aldrig förr har lockat så många unga människor.

    https://www.svd.se/a/O8xjqV/lisa-dos...amma-aret-2023

  2. #542
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran

  3. #543
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag älskar public service och tycker det är viktigt att Sverige har kvar det.
    (Obs jag gör uppdrag åt SR så det är klart jag är partisk. Men ändå)

  4. #544
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag älskar public service och tycker det är viktigt att Sverige har kvar det.
    (Obs jag gör uppdrag åt SR så det är klart jag är partisk. Men ändå)
    Nej, vi måste lägga ner det helt så vi får bort gangsterrappen!! Det är det enda sättet att lösa det på!! Utan P3:s Din gata - ingen gängkriminalitet alls!!!

  5. #545
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Typiskt såssarna…

  6. #546
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag älskar public service och tycker det är viktigt att Sverige har kvar det.
    (Obs jag gör uppdrag åt SR så det är klart jag är partisk. Men ändå)
    Om du varit på SR så har du säkert sett att det finns jättemånga olika radioprogram och kanaler där.
    Men alla spelar inte musik som uppmanar ungdomar till att bli gängkriminella och hjälper rapartister att tvätta svarta pengar, så det är ju bara den delen som är systemhotande.
    Så visst kan Public Service vara kvar, det tycker jag också.

  7. #547
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vilken musik uppmanar ungdomar att bli gängkriminella? Blir lite nyfiken här. Vet mycket väl att det finns artister som har kopplingar till diverse gängkriminalitet, men uppmaningar?

    P3 spelar även Ye (Kanye West) som minst sagt kommer med märkliga uttalanden om allt möjligt, även Snoop Dogg som i åratal har glorifierat bruk av marijuana. För att inte tala om alla låtar om alkohol och otrohet som finns och spelas på radio.

  8. #548
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Senast redigerat av RX11 den 2024-01-02 klockan 14:33.

  9. #549
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken musik uppmanar ungdomar att bli gängkriminella? Blir lite nyfiken här. Vet mycket väl att det finns artister som har kopplingar till diverse gängkriminalitet, men uppmaningar?

    P3 spelar även Ye (Kanye West) som minst sagt kommer med märkliga uttalanden om allt möjligt, även Snoop Dogg som i åratal har glorifierat bruk av marijuana. För att inte tala om alla låtar om alkohol och otrohet som finns och spelas på radio.
    Jag vet inte, men det finns ju många dömda och mördade kriminella rapartister i Sverige, så det är väl dom.

    Men om en Kammaråklagare som jobbar med detta varje dag säger att det är så, så litar iallafall jag på det.

    Ja, det är klart att det finns många saker som kan vara olämpliga och sjunga om, men gängkriminaliteten är systemhotande i Sverige idag, så det är ju viktigt att ta itu med om vi vill ha ett tryggt samhälle.

    Otrohet är inte systemhotande...ännu iallafall.
    Senast redigerat av Albedo den 2024-01-02 klockan 12:37.

  10. #550
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0C5400D6-AF37-48B9-BE06-E6D5E187FB20.jpeg 
Visningar:	7 
Storlek:	1,88 MB 
Id:	116222

    Vi drar oss till minnes 1946 års debatt, och hur den poppat upp gång på gång sedan dess. Och dessförinnan.

  11. #551
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0C5400D6-AF37-48B9-BE06-E6D5E187FB20.jpeg 
Visningar:	7 
Storlek:	1,88 MB 
Id:	116222

    Vi drar oss till minnes 1946 års debatt, och hur den poppat upp gång på gång sedan dess. Och dessförinnan.
    Ja, ny musik har ju i alla tider anklagats för att förstöra ungdomen.
    Men jag tror nog detta är första gången i Sveriges historia den bevisligen gynnar en systemhotande brottslighet.

  12. #552
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Tror någon på riktigt, alltså verkligen på riktigt, att det vi ser med skjutningar och gängkriminialitet hade försvunnit om vi hade totalförbud mot svensk hip hop?

    Jag menar alltså verkligen på riktigt?

    Jag tycker att det finns problem med scenen, självklart, men jag får nästan ont i magen av denna på gränsen till totalitära syn på en så bred kulturform som hip hop är. Det är också väldigt svårt att inte ana underliggande skäl av det mer obehagliga slaget till att man går ut så hårt som man gör.

    Edit: Sådana här långdragna trådar för med sig att man glömmer vad man har skrivit. Såg nu att jag skrivit ungefär samma saker ett par gånger tidigare, med andra ord och för många månader sedan. Ber om ursäkt för upprepning.
    Senast redigerat av Irja den 2024-01-02 klockan 13:25.

  13. #553
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Alltså. Jag är kluven.

    Å ena sidan känner jag att det är debatten om videovåldet eller rollspelen igen och igen...

    Å andra sidan känner jag mig rätt övertygad om att diskussionen här låtit helt annorlunda om det SR upplät en halvtimma där dömda skattebrottslingar fick dela med sig av sina tankar och tips, eller för den delen en halvtimma vigd åt vit-makt-musik.

  14. #554
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså. Jag är kluven.

    Å ena sidan känner jag att det är debatten om videovåldet eller rollspelen igen och igen...

    Å andra sidan känner jag mig rätt övertygad om att diskussionen här låtit helt annorlunda om det SR upplät en halvtimma där dömda skattebrottslingar fick dela med sig av sina tankar och tips, eller för den delen en halvtimma vigd åt vit-makt-musik.
    Jag är också lite kluven numer (har väl gapat åt andra hållet förut). Jag tror inte att p3 spelar Burzum på metalprogrammet. Hoppas inte, det ska de inte göra. Sen är det skillnad på någon som I usa glorifierar något harmlöst och delvis lagligt (gräs) eller på sjuttiotalet sjöng något uppviglande, och folk som idag har en aktiv koppling till kriminella gäng, utför grova brott och är en del av gängens propaganda (= hot om våld = makt) och rekrytering.

    Och det är inte censur om ett statligt ägd oberoende bolag tar ett redaktionellt beslut att inte spela musiken av den anledningen. Inte ens om de råkar vara något inkonsekventa i sin tillämpning av någon anledning. Det är upp till dem.

    Sen vet jag inte hur mycket de som är aktuella för att agera kurir eller skjuta någon lyssnar på P3. Det är väl tiktok som gäller? Eller de kanske har gänggrupprabatt på spotify? Med det sagt så behöver man inte skjuta in pengar i verksamheten, oavsett om det har någon faktisk effekt i brottsstatistiken.

    Den konstnärliga förlusten är väl försumbar.

  15. #555
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Bara för att nån jobbar som åklagare betyder inte att det är en vettig person. Jag tycker att det är helt rimligt att reagera och vilja diskutera gränser för vad som är ok osv, men det är sorgligt att det alltid ska hamna i att problematisera hela systemet med public service eller överdriva eventuell orsakssamband. Skyttegravskrig är lika sexigt som skoskav.

  16. #556
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror någon på riktigt, alltså verkligen på riktigt, att det vi ser med skjutningar och gängkriminialitet hade försvunnit om vi hade totalförbud mot svensk hip hop?

    Jag menar alltså verkligen på riktigt?

    Jag tycker att det finns problem med scenen, självklart, men jag får nästan ont i magen av denna på gränsen till totalitära syn på en så bred kulturform som hip hop är. Det är också väldigt svårt att inte ana underliggande skäl av det mer obehagliga slaget till att man går ut så hårt som man gör.

    Edit: Sådana här långdragna trådar för med sig att man glömmer vad man har skrivit. Såg nu att jag skrivit ungefär samma saker ett par gånger tidigare, med andra ord och för många månader sedan. Ber om ursäkt för upprepning.
    Jo, jag håller med dig, det blir lätt mycket upprepningar här under åren som detta problem funnits.
    Men det nya med mitt inlägg var att en kammaråklagare som alltså arbetar med de här gängkriminella människorna varje dag nu uttalar sig och bekymrat vidhåller att det är ett problem med musiken.

    Sen ska du alltid tala om "underliggande skäl", och det känns ju rätt trist när det för min del iallafall handlar om att jag inte vill att människor som är ute och handlar ska jag bli beskjutna eller att människor blir sprängda till döds när man ligger och sover i sitt hem.

    Ingenting annat hur gärna du än vill.

  17. #557
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara för att nån jobbar som åklagare betyder inte att det är en vettig person. Jag tycker att det är helt rimligt att reagera och vilja diskutera gränser för vad som är ok osv, men det är sorgligt att det alltid ska hamna i att problematisera hela systemet med public service eller överdriva eventuell orsakssamband. Skyttegravskrig är lika sexigt som skoskav.
    Ja, det var ju larvigt av dom som började skriva om att lägga ner Public Service när ingenting handlade om det.

  18. #558
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara för att nån jobbar som åklagare betyder inte att det är en vettig person. Jag tycker att det är helt rimligt att reagera och vilja diskutera gränser för vad som är ok osv, men det är sorgligt att det alltid ska hamna i att problematisera hela systemet med public service eller överdriva eventuell orsakssamband. Skyttegravskrig är lika sexigt som skoskav.
    Blir också extra klurigt att diskutera en paragraf från något bakom en betalvägg, dessutom oklart om det är en debattartikel eller faktisk journalistik.

    Edit: Kan inte heller hitta artikeln i papperstidningen från den 29e.
    Senast redigerat av Hjorten den 2024-01-02 klockan 13:53. Anledning: Tillägg

  19. #559
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å andra sidan känner jag mig rätt övertygad om att diskussionen här låtit helt annorlunda om det SR upplät en halvtimma[...] vigd åt vit-makt-musik.
    Det är en väldigt intressant fråga du ställer där på slutet faktiskt. Med tanke på den minimala uppståndelse som blev när ett av de mäktigaste partierna i Sverige hade vit makt-musikens största namn i Sverige som klimax på deras landsdagar nyligen. Ett band som t ex headar en nazifestival i Spanien till våren...

    ...ja, då undrar jag om inte det hade varit betydligt mindre av aggressiva diskussioner?

    Tänk hur det hade låtit om ett annat parti hade bjudit in Yasin för samma sak...
    Senast redigerat av Irja den 2024-01-02 klockan 13:56.

  20. #560
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Haha, så roligt när jag visar vad en åklagare som jobbat med gängkriminella ungdomar varje dag i flera år säger om musikens påverkan, och sen några synthnördar på 99 bara:
    Nja, jag tror nog jag kan det där mycket bättre.

  21. #561
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, så roligt när jag visar vad en åklagare som jobbat med gängkriminella ungdomar varje dag i flera år säger om musikens påverkan, och sen några synthnördar på 99 bara:
    Nja, jag tror nog jag kan det där mycket bättre.
    Säg att SR och Svt slutar spela Yasin och Einar och några liknande, vilket de kanske borde. Skulle det påverka på något annat sätt än ytterst marginellt? Så det vi pratar om är primärt en symbolfråga? Inget dåligt med det, men skillnaden som det skulle göra på kort sikt i dagens verklighet skulle väl i princip vara obefintlig. Eller ser du något annat?

  22. #562
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Med all respekt för åklagare, de kan juridik, rättslig praxis och säkerligen en hel del om utredningsarbete. Uttalar sig en kammaråklagare på dessa områden är det antagligen anledning att lyssna.

    Dock tror jag att en kammaråklagare besitter mindre av de kunskaper som krävs för att uttala sig kring hur, varför och mellan vilka noder i samhället tankar och kulturuttryck sprids.
    Då bör man nog först och främst tala med samt sammanföra experter inom kultur, sociologi, psykologi och media. Sedan kanske dessa kan ha någon form av utbyte av analyser och erfarenhet med åklagaren där juristens expertis blir en del i ett betydligt större och mer komplext pussel.
    Men att herr jurist automatiskt sitter på svaren på grund av 30 år i gemet och jobbar med detta varje dag och vet hur det är och så vidare, det har jag svårt att tro.

  23. #563
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, så roligt när jag visar vad en åklagare som jobbat med gängkriminella ungdomar varje dag i flera år säger om musikens påverkan, och sen några synthnördar på 99 bara:
    Nja, jag tror nog jag kan det där mycket bättre.
    Det var länge sedan jag slutade lyssna på vad åklagare och poliser vill ha för verktyg när det gäller att sätta dit brottslingar. Hade vi lyssnat på dem hade vi inte haft alkohol, kryptografi, tillstånd att vistas i grupper, eller nånting kul eller huvud taget. Nu vill de ta bort musiken också.

    Var finns forskningen?

  24. #564
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säg att SR och Svt slutar spela Yasin och Einar och några liknande, vilket de kanske borde. Skulle det påverka på något annat sätt än ytterst marginellt? Så det vi pratar om är primärt en symbolfråga? Inget dåligt med det, men skillnaden som det skulle göra på kort sikt i dagens verklighet skulle väl i princip vara obefintlig. Eller ser du något annat?
    Det är klart att det här har pågått alldeles för länge redan, men ja, jag tror det skulle minska gängbrottslighetens nyrekrytering om man fick bort glorifieringen av den samma.

    Jag kan inte klistra in hela åklagarens artikel, då begår jag ett brott, men här är en liten del till:

    "”Om jag fick några mill för att byta livsstil, jag hade ändå inte bytt”, rappar en av ”Din gatas” återkommande artister efter att ha spaltat upp livet i häkte och laddade skjutvapen. Något säger mig att det stämmer. Vi ser ju hur det hårda livet blandas upp med lyx, status, makt, kickar. Allt i ett våldsbejakande skimmer. Kittlande autentiskt."

  25. #565
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, så roligt när jag visar vad en åklagare som jobbat med gängkriminella ungdomar varje dag i flera år säger om musikens påverkan, och sen några synthnördar på 99 bara:
    Nja, jag tror nog jag kan det där mycket bättre.
    Men hur menar du? Det är ett kort citat där hon som jag fattar pekar på dubbelmoralen i att gängkopplade musiker spelas i Din Gata och andra kanaler samtidigt förfasas över rekryteringen av unga, typ. Och? Var är analysen om hur musiken påverkar, vilket jag tror de flesta fattar att den gör men hur mycket att den just spelas i radio gör för normaliseringen osv är såklart intressant att se. Vart vill hon komma, vart vill du komma?

  26. #566
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var länge sedan jag slutade lyssna på vad åklagare och poliser vill ha för verktyg när det gäller att sätta dit brottslingar. Hade vi lyssnat på dem hade vi inte haft alkohol, kryptografi, tillstånd att vistas i grupper, eller nånting kul eller huvud taget. Nu vill de ta bort musiken också.

    Var finns forskningen?
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hur menar du? Det är ett kort citat där hon som jag fattar pekar på dubbelmoralen i att gängkopplade musiker spelas i Din Gata och andra kanaler samtidigt förfasas över rekryteringen av unga, typ. Och? Var är analysen om hur musiken påverkar, vilket jag tror de flesta fattar att den gör men hur mycket att den just spelas i radio gör för normaliseringen osv är såklart intressant att se. Vart vill hon komma, vart vill du komma?
    Hon redovisar sin långa erfarenhet av att all glorifiering av gängbrottsligheten gynnar nyrekryteringen.
    Och där ingår musiken som en stor del.
    Och nyrekrytering till gäng vill vi väl alla stoppa, eller?

  27. #567
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, ny musik har ju i alla tider anklagats för att förstöra ungdomen.
    Men jag tror nog detta är första gången i Sveriges historia den bevisligen gynnar en systemhotande brottslighet.
    Här har du faktiskt fel. Redan 1946 var det systemhotande, en genomgripande kulturhistorierevisionism stod för dörren. Ett totalt utraderande av den kultur som genom århundradena format och fostrat oss.
    Då som nu var även Radiotjänst en medlöpare i nedbrytandet av grundläggande europeiska och sunda värden.

    Allt går igen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hotet.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	1,89 MB 
Id:	116225

  28. #568
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...ja, då undrar jag om inte det hade varit betydligt mindre av aggressiva diskussioner?
    Specifikt här på 99:an? Det tror jag inte ett ögonblick på faktiskt. Eller menar du på allvar att 99:an består till en majoritet av rassar? Generellt är det väl knappast någon aggressiv debatt om att SR spelar tveksam hiphop heller?

  29. #569
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hon redovisar sin långa erfarenhet av att all glorifiering av gängbrottsligheten gynnar nyrekryteringen.
    Och där ingår musiken som en stor del.
    Och nyrekrytering till gäng vill vi väl alla stoppa, eller?
    Gärna det, fred på jorden och mat åt alla också. Och jag hade gärna läst artikeln och ser fram emot eventuell respons från SR, jag undrar också hur de resonerar men gissar (vilt) att det är en balansgång för att samtidigt jobba inkluderande, vad vet jag, ser att Yasin är citerad iaf och nej det är absolut inte oproblematiskt för mig heller.

  30. #570
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Specifikt här på 99:an? Det tror jag inte ett ögonblick på faktiskt. Eller menar du på allvar att 99:an består till en majoritet av rassar? Generellt är det väl knappast någon aggressiv debatt om att SR spelar tveksam hiphop heller?
    Gud nej, inte specifikt 99. Menade du det tolkade jag dig fel. Jag menar generellt och då jag vill ändå påstå att förekommer en väldigt hätsk debatt kring att svensk rap i allmänhet och vissa artister i synnerhet fått för mycket tid/uppmärksamhet i SR/SVT. I sak säger jag inte att det nödvändigtvis alltid är fel.

  31. #571
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gud nej, inte specifikt 99. Menade du det tolkade jag dig fel. Jag menar generellt och då jag vill ändå påstå att förekommer en väldigt hätsk debatt kring att svensk rap i allmänhet och vissa artister i synnerhet fått för mycket tid/uppmärksamhet i SR/SVT. I sak säger jag inte att det nödvändigtvis alltid är fel.
    Ja, jag skrev "diskussionen här", men jag inser att det inte var supertydligt att det var det jag menade. (Och jag antog att det var något missförstånd, för jag blev rätt förvånad. )

    Folk i allmänhet har antagligen inte reflekterat nämnvärt över varken vad program man inte lyssnar på eller partier man inte röstar på spelar för musik, där håller jag helt med.
    Senast redigerat av rydan den 2024-01-02 klockan 15:14.

  32. #572
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Men: även om jag inte tycker att alla artister alltid har rätt till utrymme i public service, tycker jag att det är totalt vansinne att argumentera för förbud för en hel genre. Dessutom ingen liten genre precis. I så fall handlar det om dömda brottslingar där musiken direkt kan kopplas till brotten, antingen genom text eller att man kan peka på att den finansierar brottslighet.

  33. #573
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men: även om jag inte tycker att alla artister alltid har rätt till utrymme i public service, tycker jag att det är totalt vansinne att argumentera för förbud för en hel genre. Dessutom ingen liten genre precis.
    Fast det är det väl ingen som gör? (Eller ja, "ingen" är ett stort ord, men inga större/relevanta grupper.) Tycker mest jag hör krav att artister som är dömda för grova våldsbrott och är aktiva i kriminella nätverk inte borde ges en kommunikationskanal av PS.

    Om argumentet är: "Förbjud svensk hiphop" är det såklart rent nonsens. Ylva Johansson ville å a s förbjuda all kryptering, så man vet ju aldrig riktigt vad politiker å lobbyister kan hitta på. Jag kanske bara är verklighetsfrånvänd i min tro att folk i allmänhet inser att det skulle vara absurt att förbjuda en hel genre bara för att den har en binge rötägg i en subgenre.
    Senast redigerat av rydan den 2024-01-02 klockan 15:24.

  34. #574
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    "Artikeln" hittades i papperstidningen 30/12 och är inget mer än någon form av årskrönika/debattartikel i kulturdelen snarare än journalistik.

    Kontentan: gängkriminalitet är dåligt, vi måste stoppa det.

    (Med vissa ögon kan man läsa den som att det är mobilernas fel att det ökat)

  35. #575
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Artikeln" hittades i papperstidningen 30/12 och är inget mer än någon form av årskrönika/debattartikel i kulturdelen snarare än journalistik.

    Kontentan: gängkriminalitet är dåligt, vi måste stoppa det.

    (Med vissa ögon kan man läsa den som att det är mobilernas fel att det ökat)
    Menar du att du trovärdheten i en text skiljer sig beroende på var i tidningen den placerats? Du vet väl att alla texter är skrivna av en människa med personliga åsikter?

    Otäckt nästan att du så medvetet förminskar åklagarens text.
    Känns nästan som om du är rädd för att det ska komma fram att gängkriminalitet existerar.

  36. #576
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Gängkriminalitet har funnits i Sverige ett längre tag, för sådana som mig så dök den upp i form av MC-gängen på 90-talet. Nu är det något annat istället som "leder". Det här tror jag att ingen säger emot, utan att vi alla är medvetna om. Gängkriminalitet finns överallt i landet, och ingen tycker det är bra förutom de som "tjänar" på det.

    Orsakerna bakom det här och hur det ska lösas, där går däremot åsikterna isär.

  37. #577
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gängkriminalitet har funnits i Sverige ett längre tag, för sådana som mig så dök den upp i form av MC-gängen på 90-talet. Nu är det något annat istället som "leder". Det här tror jag att ingen säger emot, utan att vi alla är medvetna om. Gängkriminalitet finns överallt i landet, och ingen tycker det är bra förutom de som "tjänar" på det.

    Orsakerna bakom det här och hur det ska lösas, där går däremot åsikterna isär.
    Nä, det här inte samma som MC gängen, det skjuts ihjäl sex gånger så många som i våra grannländer tillsammans varje år, och ett 40-tal döda i sprängningar 2023.
    Finns ingen likhet med något vi sett tidigare i Sverige. Förutom något krig mot danskarna kanske...

  38. #578
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du att du trovärdheten i en text skiljer sig beroende på var i tidningen den placerats? Du vet väl att alla texter är skrivna av en människa med personliga åsikter?

    Otäckt nästan att du så medvetet förminskar åklagarens text.
    Känns nästan som om du är rädd för att det ska komma fram att gängkriminalitet existerar.
    Nej, jag menar det jag skriver: att det är ett debattinlägg snarare än något journalistiskt. Jag trodde att det framgick.

    Jag förminskar ingenting och har, utan att gå in på detaljer, sett hur våldsvågen påverkar oskyldiga närmare än du kan ana.

    Som jgb skriver, alla som inte "tjänar" på kriminaliteten vill få ett stopp på den - hur det ska gå till väga blir dock den typ av politik som inte ska diskuteras på forumet. Men att tro att vi löser, eller förhindrar, problemet genom att sluta sända eller förbjuda en viss undergenre i radio är naivt så det skriker om det.

  39. #579
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jo, sen handlar diskussionen också om rekrytering av så pass unga nu det går nog inte att jämföra med tidigare gängkriminalitet, och jag tror inte att man anklagade typ Kenneth and the Knutters att inspirera till mc-gängvåldet på 90-talet på samma sätt, det är inte samma sak nu. Så svårt är det som sagt inte att förstå problematiseringen det tror jag de flesta gör, men det sagt tycker jag inte att en enskild kammaråklagares åsikter förändrar nånting för min del.

  40. #580
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså. Jag är kluven.

    Å ena sidan känner jag att det är debatten om videovåldet eller rollspelen igen och igen...

    Å andra sidan känner jag mig rätt övertygad om att diskussionen här låtit helt annorlunda om det SR upplät en halvtimma där dömda skattebrottslingar fick dela med sig av sina tankar och tips, eller för den delen en halvtimma vigd åt vit-makt-musik.
    Precis här står jag också. Att den musikbranschen används till att tvätta pengar och legitimera livsstilen som gangster är ju knappast kul, men jag är ingen stor påhejare av förbud heller.

    Sedan, som admod, känner jag att det redan finns en del i tråden som passar på att sväva bortom trådens rimliga gränser, så jag lutar mig tillbaka och avvaktar...

  41. #581
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och ett 40-tal döda i sprängningar 2023.
    Jag letar statistik över döda i sprängningar, men hittar enbart döds- och skadestatistik vad gäller skjutningar. Kan du peka mig till källor som redovisar siffrorna du uppger ovan?

  42. #582
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, det här inte samma som MC gängen, det skjuts ihjäl sex gånger så många som i våra grannländer tillsammans varje år, och ett 40-tal döda i sprängningar 2023.
    Finns ingen likhet med något vi sett tidigare i Sverige. Förutom något krig mot danskarna kanske...
    Men nu känns det som att du är ute efter att missförså mig. Jag säger absolut inte att det är samma sak. Det jag säger är "för mig så dök gängkriminalitet upp i medvetandet i och med MC-gängen på 90-talet, nu är det en annan gängkriminalitet som är störst".

    Hänger du med nu?

  43. #583
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, det här inte samma som MC gängen, det skjuts ihjäl sex gånger så många som i våra grannländer tillsammans varje år, och ett 40-tal döda i sprängningar 2023.
    Finns ingen likhet med något vi sett tidigare i Sverige. Förutom något krig mot danskarna kanske...
    För övrigt så tycker jag det är lite skoj att det är ungefär lika många som dör på sin arbetsplats som det är personer som skjutits till döds inom eller via den kriminella miljön, men det är det ingen som riktigt tyckt varit ett problem fram till incidenten med hissen för några veckor sedan.

    Dessutom höjs inga röster på att släcka ner Mix Megapol eller Bandit Rock vilket dundrar i Peltorkåporna hos de stackare som mitt i ett luftgitarrsolo till AC/DC plötsligt störtar mot sin död på grund av sin arbetsgivares ointresse att följa skyddsföreskrifterna.

  44. #584
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har läst på mer om Lisa dos Santos nu, om man tar med vad hon egentligen säger så är det att det här är en komplex fråga. https://www.folkbladet.nu/2023-09-30...te-bidra-7a8f2 tar ett bättre helhetsgrepp än det här med att peka ut musik. Sista delen i intervjun är klart läsvärd, citerar lite som har med fotboll att göra:
    – Vi har ju sett ett tag att fotbollsplanerna också är hotspots för gängkriminella. Och med det vi har sett nu så borde alla fotbollsklubbar, alla som håller på med barnidrott ställa sig frågan vad kan vi göra här, det finns massor.

  45. #585
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Whataboutismen är stark i denna.

  46. #586
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har läst på mer om Lisa dos Santos nu, om man tar med vad hon egentligen säger så är det att det här är en komplex fråga. https://www.folkbladet.nu/2023-09-30...te-bidra-7a8f2 tar ett bättre helhetsgrepp än det här med att peka ut musik. Sista delen i intervjun är klart läsvärd, citerar lite som har med fotboll att göra:
    Ett förbud mot fotboll däremot. Det känns fullt rimligt. Jag är för!

  47. #587
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Whataboutismen är stark i denna.
    Jajamän. Och beläggen för 40 döda i sprängningar lyser fortfarande med sin frånvaro. Finns dessa siffror annat än hos kammaråklagar'n?

  48. #588
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Vet inte om den här har varit uppe, men uppenbarligen så väger SR in saker... o nån nu trodde nåt annat.

    https://www.svt.se/kultur/sa-har-sve...-forandrats-sr
    https://www.svt.se/kultur/sa-stortdo...d-kriminalitet

  49. #589
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om den här har varit uppe, men uppenbarligen så väger SR in saker... o nån nu trodde nåt annat.

    https://www.svt.se/kultur/sa-har-sve...-forandrats-sr
    https://www.svt.se/kultur/sa-stortdo...d-kriminalitet
    Och det är inte så enkelt som att Yasins "Pistoler, poesi och sex" saknar samma höjd i text och musik som hans tidigare släpp, samt att trenderna i musiklyssnandet ändrats och att det är därför hans låtar inte spelas i samma utsträckning?

  50. #590
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och det är inte så enkelt som att Yasins "Pistoler, poesi och sex" saknar samma höjd i text och musik som hans tidigare släpp, samt att trenderna i musiklyssnandet ändrats och att det är därför hans låtar inte spelas i samma utsträckning?
    Det här vet jag och de flesta i den här tråden väldigt lite om!

  51. #591
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    samt att trenderna i musiklyssnandet ändrats och att det är därför hans låtar inte spelas i samma utsträckning?
    Menar du att de gängkriminella och potentiellt gängkriminella slutat poppa P3 och nu samlas någon annanstans på frekvensbandet för att få sin beskärda del av blodshämnd och hat?

  52. #592
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här vet jag och de flesta i den här tråden väldigt lite om!
    Streamas rätt rejält på Spotify och Youtube i alla fall.
    https://open.spotify.com/album/6HpmLRAvpms9AiqSB3zGdy
    https://music.youtube.com/playlist?l...9-GOy1AiQRYXxw

    Men Spotify är nog största leverantören av gangsterrap i Sverige i alla fall.

  53. #593
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du att du trovärdheten i en text skiljer sig beroende på var i tidningen den placerats? Du vet väl att alla texter är skrivna av en människa med personliga åsikter?
    Trovärdighet är ett intressant begrepp att tillämpa som omdöme om en text.

    - En användarmanual för en teknisk pryl kan vara trovärdig om den korrekt beskriver prylens funktion och handhavande.
    - En roman kan vara trovärdig om den berättar en historia så att läsaren uppfattar den som trovärdig.
    - En journalistisk nyhetstext kan vara trovärdig om skribenten har följt journalistiska etiska principer och strävat efter att beskriva nyheten så korrekt som möjligt.
    - En debattartikel kan vara trovärdig om skribenten debatterar uppriktigt och inte ljuger eller försöker dölja sin bevekelsegrund.

  54. #594
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du att de gängkriminella och potentiellt gängkriminella slutat poppa P3 och nu samlas någon annanstans på frekvensbandet för att få sin beskärda del av blodshämnd och hat?
    I min erfarenhet har rappare, varav vissa är eller potentiellt kan bli gängkriminella, samlats någon annanstans på frekvensbandet de senaste två decennierna. Att de inte plockas upp av P3 i samma utsträckning tror jag mer speglar politiska och musikaliska trender. Vad tror du?

  55. #595
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I min erfarenhet har rappare, varav vissa är eller potentiellt kan bli gängkriminella, samlats någon annanstans på frekvensbandet de senaste två decennierna. Att de inte plockas upp av P3 i samma utsträckning tror jag mer speglar politiska och musikaliska trender. Vad tror du?
    Mitt svar var ironiskt. Jag har mycket svårt att tro att den mycket lilla tårtbit av samhället som graviterar mot eller runt en gängkriminell livstil överlappar med P3-lyssnarna i större utsträckning än att de går att räkna på en hand.
    Detta säger jag förvisso utan att ha koll på P3s lyssnardemografi eller vad nu termen kan vara. Men känslan är att den mest består av yngre, ambitiösa akademiker i vardande, samt sådana som lever ett verkligt liv som en karaktär ur en Will Ferrell-film. Det vill säga över fyrtio år fyllda men fortfarande inte vilja bliva stur.

    Både P3 och svensk hip hop har sina problem, men de beror främst på att båda parter generellt är så usla. Inte att den ena göder den andra.
    Det finns så mycket mer uselt än hip hop som florerar i P3 till den grad att man bara vill lägga ner skiten. Hip hopen i sin tur har så många andra usla kanaler att nå ut så att huruvida P3 sätter kepsen på sniskan en eller två timmar i veckan lär varken göra till eller från.

  56. #596
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt svar var ironiskt. Jag har mycket svårt att tro att den mycket lilla tårtbit av samhället som graviterar mot eller runt en gängkriminell livstil överlappar med P3-lyssnarna i större utsträckning än att de går att räkna på en hand.
    Detta säger jag förvisso utan att ha koll på P3s lyssnardemografi eller vad nu termen kan vara. Men känslan är att den mest består av yngre, ambitiösa akademiker i vardande, samt sådana som lever ett verkligt liv som en karaktär ur en Will Ferrell-film. Det vill säga över fyrtio år fyllda men fortfarande inte vilja bliva stur.

    Både P3 och svensk hip hop har sina problem, men de beror främst på att båda parter generellt är så usla. Inte att den ena göder den andra.
    Det finns så mycket mer uselt än hip hop som florerar i P3 till den grad att man bara vill lägga ner skiten. Hip hopen i sin tur har så många andra usla kanaler att nå ut så att huruvida P3 sätter kepsen på sniskan en eller två timmar i veckan lär varken göra till eller från.
    Men nu var det inte P3, utan kanalen Min gata det handlade om. En renodlad rap/hiphopkanal som SR har.
    Jag har ingen aning om hur många som lyssnar där, men målgruppen är säkert 100% rätt.

  57. #597
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men nu var det inte P3, utan kanalen Min gata det handlade om. En renodlad rap/hiphopkanal som SR har.
    Jag har ingen aning om hur många som lyssnar där, men målgruppen är säkert 100% rätt.
    Aj fan. Trodde att Min gata var ett program i tablån, inte en egen kanal som jag nu ser inte bara är ett streamingfenomen utan även luftsänder lokalt i södra Sverige. Sjukt.
    Hur som, FM-lyssningen i riskgrupperna för gängkriminalitet lär vara minimal, och så länge programformaten är längre än en tik tok-reel så är allt säkert lugnt med risken för nyrekrytering den vägen.

  58. #598
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte att p3 spelar Burzum på metalprogrammet. Hoppas inte, det ska de inte göra.
    Det är nedlagt sedan typ 2 år. https://www.instagram.com/p/CXv8C0BMlKN/

  59. #599
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av maggan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nedlagt sedan typ 2 år. https://www.instagram.com/p/CXv8C0BMlKN/
    Konstigt. Det är väl en rätt stor del av befolkningen som lyssnar på metal. Fast kanske inte på radio sådär.

Liknande ämnen

  1. Svenska låtar som borde blivit hits
    Av Ringflower i forum Allmänt om musik
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-12-15, 11:51
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 13:09
  3. Har Logic blivit buggigt?
    Av the örjan i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-07-23, 23:49
  4. Har blivit förälskad i....
    Av Peo i forum Allmänt om musik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •