Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Going high-end

  1. #1
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran

    Going high-end

    Jag har samlat syntar och annat i fyra decennier. Drygt ett hundratal synthar, samplers och trummaskiner i min lilla studio. Väggarna är fulla med rackprylar.

    Jag har varit mer produktiv detta år än på flera decennier, pga corona lockdown och jag jobbade utanför studion. Istället för att krypa runt bakom syntharna ovh försöka få allt att funka så satte jag mej framför pianot i vardagsrummet och skrev låtar och tog sedan dessa idéer till min mobila studio med en Macbook Pro, ett ljudkort (UA Apollo Twin) och en litet klaviatur (Arturia Keystep). Plus ett stort antal VSTis och plugins (Komplete Ultimate Collectors, Nexus, Arturia V collection, Omnisphere, Spire, etc, etc).

    Studion har blivit degraderad till att bli ett ställe där jag mixar låtarna och kontroll lyssnar. Det känns lite overkill att ha alla dessa hårdvaruprylar som väggdekorationer. Funderar nu på att slimma rejält, ha ett fåtal high-end prylar och skippa resten.

    Om du skulle börja från noll idag, och hade ca 100-150 000 kr att spendera, vad skulle du köpa? Datorer och ljudkort finns redan (Apollo firewire med ett gäng plugins). Mick, preamp, analoga ljudprocesorer, analoga synthar, etc. Jag har ett par Neumann KH120 och en Mixcube som högtalare. Ett 500 rack med API 500C och 525. Plus ett gäng synthar....

  2. #2
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag hade lagt det på ledig tid att göra musik. Tjänstledigt, minskad arbetstid, städhjälp och mutor till sambon för att ta barnen osv.

  3. #3
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Beror ju lite på vad man tycker är roligt Jag hade nog siktat in mig på mix otb och köpt en beg. Neve 8816 med fader-pack, lexicon 480L, någon eventide (kanske en billig H8000?) och en beg tk audio bc2 kompressor och tk-lizer över stereobussen. Fanns det pengar kvar går de till kablar och ev uppgradering av ljudkort till 16 in o ut. Fanns det fortfarande pengar kvar hade jag köpt någon nice möbel att stoppa in allt i.

    En liten högklassig kontrollstation, liksom. 480 har dessutom lite kompressor och jox som kanske kan vara kul bara för att.
    Senast redigerat av 8_bit den 2020-12-29 klockan 19:35.

  4. #4
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Kolla med Firechild M

  5. #5

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade lagt det på ledig tid att göra musik. Tjänstledigt, minskad arbetstid, städhjälp och mutor till sambon för att ta barnen osv.
    +1000 på den!

  6. #6
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1000 på den!
    Huvudproblemet där är väl att man blir inte så länge ledig för 150k...

  7. #7
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Med tanke på hur du beskriver det arbetssätt som fungerar bäst för dig, hade jag köpt en flygel och ett par bra mikrofoner till den.

  8. #8
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Det här är ju en så bred fråga att den är svår att svara på. Jag kan ju räkna upp vad jag har i studion men det säger ju bara något om vad jag gillar. Och det är ju något jag odlat fram i tiotals år. Plus att min smak förmodligen är lätt fucked up

    Det rör sig om så mycket pengar att det är värt att sätta sig in ordentligt i vad du vill ha. Lyssningstesta och prova. Läs på. Analysera vad du tror att du behöver kontra det du tror att du vill ha. Ofta är det samma sak men det är värt att reflektera över frågan. Risk annars att man köper likartade saker av något som är "kul" i stället för att komplettera på ett smart sätt.

    Sen är ju den obehagliga sanningen att 300% mer pengar på den här nivån kanske bara ger 2% bättre hörbart resultat Viktiga procent, jajamän, men väntar man sig mirakel så är det kanske lätt att bli besviken. Du har ju en hygglig budget där men tyvärr äts sådana summor upp jäkligt fort när man ger sig in i high end-träsket

    .
    .
    .

    Ok nog med tråksnack.

    Bricasti M7
    Eventide H9000
    Ett eller två 500-rack med API, Neve och SSL, alternativt en eller två bra kanal-limpor av liknande märken.


    Sen är nog pengarna tyvärr slut

    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Drygt ett hundratal synthar, samplers och trummaskiner i min lilla studio. Väggarna är fulla med rackprylar.
    Jag är tämligen immun mot prylfrossa men nu blev jag jäkligt nyfiken Bild?

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Minst hälften på riktigt bra akustikbehandling, monitorer och lurar, om du tänker seriöst och inte bara vill ha fler dyra leksaker att götta dig med!

  10. #10
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Huvudproblemet där är väl att man blir inte så länge ledig för 150k...

    Fast det är ju en bra utgångspunkt för att gå ner i arbetstid, 4-dagarsvecka t.ex.

  11. #11
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minst hälften på riktigt bra akustikbehandling, monitorer och lurar, om du tänker seriöst och inte bara vill ha fler dyra leksaker att götta dig med!
    Jepp, allt är meningslöst om rummet ringer och låter skit. Tråkigt men sant.

  12. #12

    Veteran
    Faktum är att du verkar ha hittat modellen redan. Nu är det små inkrementella förbättringar som gäller, sannolikt för att få ännu bättre flow!
    Sannolikt innebär det inte fler prylar...

  13. #13
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Faktum är att du verkar ha hittat modellen redan. Nu är det små inkrementella förbättringar som gäller, sannolikt för att få ännu bättre flow!
    Ja.

  14. #14
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är ju en bra utgångspunkt för att gå ner i arbetstid, 4-dagarsvecka t.ex.
    Ja. Det var nog bara lite ryggmärgsreflex från skada att räkna om pengar till avkastning av kapital...

  15. #15
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Det var nog bara lite ryggmärgsreflex från skada att räkna om pengar till avkastning av kapital...

    I min erfarenhet är fyradagarsvecka väldigt skönt, jobbade i 3-4 år på det viset, Fredagar ledigt, med viss flexibilitet beroende på behov osv. hos kunden. Att ha 3 dagar ledigt kändes som att ha två Lördagar, dvs. Söndagen var oförändrad, dagen före Måndag, men med 3 dagar ledigt varje vecka, blev den generella känslan av "jobb" väldigt mycket mindre, och det var väldigt mycket enklare att planera in långweekends och andra events, med mer fokus.

  16. #16

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Huvudproblemet där är väl att man blir inte så länge ledig för 150k...
    Man kanske kan strunta i att ha en separat studio... det ger en del pengar... killgissar.

  17. #17
    deleted user
    Fråga dig vad syftet med musikskapandet just nu är. Om du satsar på att lära dig o drivs av nya tekniker = investera i kurser. Drivs av nå djupt och ha tid att formulera det genom musiken = vara ledig.

  18. #18
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kanske kan strunta i att ha en separat studio... det ger en del pengar... killgissar.
    Huh? Depulse? Jag?

  19. #19

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Huh? Depulse? Jag?
    Depulse så klart. Var mer en kommentar till ditt pengaräknande...

  20. #20
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Depulse så klart. Var mer en kommentar till ditt pengaräknande...
    Ligger nog en del sanning i det. När jag bodde i innerstan och någon frågade vad i hemstudiohörnan som var dyrast egentligen, var svaret alltid golvet...

  21. #21
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minst hälften på riktigt bra akustikbehandling, monitorer och lurar, om du tänker seriöst och inte bara vill ha fler dyra leksaker att götta dig med!
    Hej, jag spenderade de första åren med att förbättra akustiken, dvs dubbla lager gips på reglar med några cm luftspalt och sedan mineralulls skivor och bomullsväv utanpå både på väggarna och i taket, dessutom absorbenter på strategiska platser. Inte top end akustik, men ganska så dämpat för att vara en källare med betongväggar. Jag har dock ej mätt hur pass jämn frekvensgången är i rummet, basen lär vara fel men det är ganska svårt att få den Ok med ca 10m2 att arbeta med.

  22. #22
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är ju en så bred fråga att den är svår att svara på. Jag kan ju räkna upp vad jag har i studion men det säger ju bara något om vad jag gillar. Och det är ju något jag odlat fram i tiotals år. Plus att min smak förmodligen är lätt fucked up

    Det rör sig om så mycket pengar att det är värt att sätta sig in ordentligt i vad du vill ha. Lyssningstesta och prova. Läs på. Analysera vad du tror att du behöver kontra det du tror att du vill ha. Ofta är det samma sak men det är värt att reflektera över frågan. Risk annars att man köper likartade saker av något som är "kul" i stället för att komplettera på ett smart sätt.

    Sen är ju den obehagliga sanningen att 300% mer pengar på den här nivån kanske bara ger 2% bättre hörbart resultat Viktiga procent, jajamän, men väntar man sig mirakel så är det kanske lätt att bli besviken. Du har ju en hygglig budget där men tyvärr äts sådana summor upp jäkligt fort när man ger sig in i high end-träsket

    .
    .
    .

    Ok nog med tråksnack.

    Bricasti M7
    Eventide H9000
    Ett eller två 500-rack med API, Neve och SSL, alternativt en eller två bra kanal-limpor av liknande märken.


    Sen är nog pengarna tyvärr slut



    Jag är tämligen immun mot prylfrossa men nu blev jag jäkligt nyfiken Bild?

    Tackar, jag ska ta lite kort på studion för att visa hur det ser ut.

  23. #23
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Jag tycker du ska se till att köpa dig så bra monitorer du kan, skärmar så det fungerar bäst för din setup, skrivbord, masterklav extra faders och prylar så du kan styra och spela in så smidigt och bra som möjligt. Det är ju underbart att du hittat ett sätt att jobba - skriva på piano och sedan in och prodda i datorn. Jag förstår det som att du inte har med piano i din musik utan enbart skriver låtarna på det..

    Sedan har du ju UA interface så köp de pluggar på maskiner du är intresserad av - reverb, compressorer, EQ med mera och sedan när du har en riktigt bra akustiskt rum med bra monitorer, skön stol allt det där runtom som gör att du verkligen kan höra skillnader så kan du ju låna hem hårdvaru maskiner.. en i taget och se om det är värt besväret att behöva lämna DAW för att köra ut något i en hårdvarumaskin eller om det är bättre att stanna kvar i DAW.. Jag skulle även rekomendera att låta någon annan mastra din musik för då får man flera öron och du slipper köpa dyra mastringburkar...

    Sälj av all hårdvara om det inte ger dig något - du kan alltid köpa tillbaka det senare.. visst vintage priser går upp men allt går att köpa. Om vi nu inte snackar Arp 2500, vintage buchla och sådant.. men det verkar inte som det är det du har.

  24. #24
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran

    Studio bilder

    Hur får man in ca 100 synthar, samplers och trummaskiner på 10m2. Rackmonterat och på väggarna. Inte allt får plats, en del keyboard synthar som Juno60, Triton Extreme, Indigo2 mfl ligger nedpackade plus en hoper med trummaskiner.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9B9A5C7F-F6EE-4E04-9FF1-3829A4939B0C.jpeg 
Visningar:	90 
Storlek:	4,35 MB 
Id:	98850

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D108B068-154D-4EA9-ADE3-E94A74753D46.jpeg 
Visningar:	90 
Storlek:	5,27 MB 
Id:	98851

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	01A00E08-3E01-42B6-8E8D-259582444353.jpeg 
Visningar:	91 
Storlek:	5,90 MB 
Id:	98852

    Jag har fler rack under den utdragsbara skivan med System8, till höger och vänster under bordet med mixern och under synthstativet på hjul så de kan dras fram vid behov.

  25. #25
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur får man in ca 100 synthar, samplers och trummaskiner på 10m2. Rackmonterat och på väggarna. Inte allt får plats, en del keyboard synthar som Juno60, Triton Extreme, Indigo2 mfl ligger nedpackade plus en hoper med trummaskiner.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9B9A5C7F-F6EE-4E04-9FF1-3829A4939B0C.jpeg 
Visningar:	90 
Storlek:	4,35 MB 
Id:	98850

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D108B068-154D-4EA9-ADE3-E94A74753D46.jpeg 
Visningar:	90 
Storlek:	5,27 MB 
Id:	98851

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	01A00E08-3E01-42B6-8E8D-259582444353.jpeg 
Visningar:	91 
Storlek:	5,90 MB 
Id:	98852

    Jag har fler rack under den utdragsbara skivan med System8, till höger och vänster under bordet med mixern och under synthstativet på hjul så de kan dras fram vid behov.
    Jösses amalia depulse Har du allt som syns inkopplad midi/audiomässsigt oxå?

  26. #26
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur får man in ca 100 synthar, samplers och trummaskiner på 10m2. Rackmonterat och på väggarna. Inte allt får plats, en del keyboard synthar som Juno60, Triton Extreme, Indigo2 mfl ligger nedpackade plus en hoper med trummaskiner.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9B9A5C7F-F6EE-4E04-9FF1-3829A4939B0C.jpeg 
Visningar:	90 
Storlek:	4,35 MB 
Id:	98850

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D108B068-154D-4EA9-ADE3-E94A74753D46.jpeg 
Visningar:	90 
Storlek:	5,27 MB 
Id:	98851

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	01A00E08-3E01-42B6-8E8D-259582444353.jpeg 
Visningar:	91 
Storlek:	5,90 MB 
Id:	98852

    Jag har fler rack under den utdragsbara skivan med System8, till höger och vänster under bordet med mixern och under synthstativet på hjul så de kan dras fram vid behov.
    Depulse: Du är ett geni! Tack för inspirationen. Måste precis flytta min studio till en mycket mycket mindre lokal på grund av mögel i den nuvarande, men när jag ser din lösning så väcks hoppet om att allt kanske ändå kan rymmas. Tack!

  27. #27
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur får man in ca 100 synthar, samplers och trummaskiner på 10m2. Rackmonterat och på väggarna. Inte allt får plats, en del keyboard synthar som Juno60, Triton Extreme, Indigo2 mfl ligger nedpackade plus en hoper med trummaskiner.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9B9A5C7F-F6EE-4E04-9FF1-3829A4939B0C.jpeg 
Visningar:	90 
Storlek:	4,35 MB 
Id:	98850

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D108B068-154D-4EA9-ADE3-E94A74753D46.jpeg 
Visningar:	90 
Storlek:	5,27 MB 
Id:	98851

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	01A00E08-3E01-42B6-8E8D-259582444353.jpeg 
Visningar:	91 
Storlek:	5,90 MB 
Id:	98852

    Jag har fler rack under den utdragsbara skivan med System8, till höger och vänster under bordet med mixern och under synthstativet på hjul så de kan dras fram vid behov.
    Kul!

  28. #28
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Blir lite småpeppad fast med skräckblandad förtjusning...

    Jag skulle nog rensa lite men behålla två av de bästa av varje typ så två VA , två poly, två analog-mono nån orange wavetable , nån trummaskin eller fem, nån sampler , lite effekter. Och satsa lite mer krut på ergonomin och lyssningen.

  29. #29
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Angående kabeldragning mm. Jag har en 32 kanalers Mackie Onyx mixer, plus en mindre Mackie mixer, plus 6 stycken Behringer RX1602 submixrar för synthar och för extra effekt returer. Dvs mer eller mindre alla prylar är inkopplade med ljud. El distributionen är mer komplicerad, svårt att få plats med allt, speciellt om man ska skilja på ljud och el kablarna. MIDI är ett annat kapitel. Jag har 4 flerkanals MIDI interface plus några MIDI splittar. Modernare synthar har USB, men trots flera USB splitters så räcker det inte till, plus en utmaning att installera de olika drivrutinerna. Jag har fn bara System8, Motifrack ES och Intergra7 inkopplade med USB.

    Jag kör med ett Apollo Firewire interface plus en Octopre för 16 ingångar kopplat till min Macmini med ett extra UAD2 satellite. Dessutom har jag ett separat Windows system med 2 x Focusrite Pro40 plus en Octopre för 24 in/out kopplade till Mackiemixern. Det sitter även 2 UAD2 PCIe kort i PC burken.

    Dessa kablar och inkopplingarna drev mej till vansinne, jag gav upp försöket att ha allt inkopplat samtidigt.

  30. #30
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Förstår dig. Jag har "bara" 16+16+16+10+16=74 samtida kanaler (apollosar plus mixerbord) o jag håller på att bli tokig. Speciellt på adatkablar som lossnar. Ligger JUST nu bakom studiobordet o kopplar. Snaaaart klar med all simultanaudio. Sen bara midi kvar

  31. #31
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Herre jesssus.
    Sälj allt, börja om.
    Får den där mary eksem av alla snabbmakaroner.

  32. #32
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Herre jesssus.
    Sälj allt, börja om.
    Får den där mary eksem av alla snabbmakaroner.

Liknande ämnen

  1. Försäljningssiffror High-end synthar
    Av visionfactory i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2018-02-10, 15:02
  2. High end diy
    Av flussmedel i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-01-01, 19:00
  3. High end ADAT interface?
    Av nyd i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-02-06, 07:15
  4. High end EQ
    Av uc.t i forum Effekter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-11-16, 22:30
  5. Åsikt: High-end-syntar
    Av Jont Olof i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2004-12-02, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •