Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Status Audio CB-1 överaskande bra budget hörlur

  1. #1

    Veteran

    Status Audio CB-1 överaskande bra budget hörlur

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	E56EF351-E3F5-44A4-8FE1-7532C3CE3761.jpeg 
Visningar:	20 
Storlek:	1,46 MB 
Id:	98763

    Status Audio CB-1 hörlurar

    Jag tittade på att köpa ett par slutna lurar som jag skulle ha både för att spela in sång och mixa i när är jag är ute och reser som inte kostar skjortan. Tänkte köpa Sony MDR7506 och surfade runt på Amazon för att se om jag kunde hitta en bra deal på Sony lurarna.
    Råkade få syn på Status Audio CB-1 och som vanligt på Amazon får vissa produkter fantastiska reviews som naturligtvis inte är närheten av sanningen.
    Bestämde trots allt för att köpa Status Audio CB-1, de kostade mig strax under 700 kronor vid köptillfället.

    Hörlurarna levereras med två olika kablar. En längre rak kabel, en kortare med lite spiral i ena änden av kabeln samt en adapter från 3,5mm plugg till 1/4tums plugg.
    CB-1 är slutna runt örat hörlurar, jag har ganska små öron så mig passar lurarna alldeles utmärkt, kan misstänka att folk med lite större öron kan få lite trångt i lurarna.
    Kuddarna är tjocka i konstskinn och lurarna sitter ”lagom hårt” jag kan utan problem sitta länge med lurarna på. En vaddering på bågen som sitter på huvudet ger också komfort som gör att man kan sitta länge.
    Konstruktionen är gjort helt i plast och inte helt olik Audio Technica ATH-M50X.
    De är inte riktigt lika bekväma som mina gamla AKG K601 som jag tycker är riktigt bekväma, möjligen kan skulle man kanske önska sig lite vaddering på bandet till K601 så hade det varit full pott för AKG.
    Om vi fortsätter med hur de är konstruerade så kan jag säga att CB-1 inte är några hörlurar jag vågar ta med mig ut på resa. Plasten känns inte resbar så CB-1orna får stanna hemma. Med på resan fortsätter jag att ha mina Sennheiser Momentum 2 Wireless.
    Värt nämna är att impedansen är 32 ohm och känsligheten är ok så det spelar starkt i en mobiltelefon.

    Ok hur är det att jobba med dessa lurar då? Tyvärr läcker CB-1 lite för mycket för att jag skall använda dessa vid tracking av sång så tracking använder jag mina Sennheiser Momentum som ”håller tätt”.
    Jag har haft mina Status Audio sedan i somras och var egentligen på väg att skicka tillbaka dessa eftersom de läckte för mycket. Men det som överraskade mig var hur jag kunde höra placering av ljud i mixen, där började min nyfikenhet på CB-1 som gjorde att de fick stanna vilket jag ca 6 månader senare är glad för.
    CB-1 har några styrkor som kompletterar mina AKG K601, de har ersatt mina Sennheiser Momentum vid mix när jag är hemma. (Mina Sennheiser är mina reselurar och tracking lurar)
    För det första så går CB-1 långt ned i djupbasen, inga problem med att greppa botten jämfört med lurar som mina AKG K601 eller Sennheiser HD600, baskoll gör jag i Status Audio.
    Stereobilden är mycket tydlig trots att det inte CB-1 inte har lika tydligt mellanregister som K601 och med det sagt så använder jag oftast K601 för att redigera sång och akustiska inspelningar när man vill ha koll missljud som smak eller strängfissel.
    Mina öron trivs långa stunder med Status Audio på huvudet, blir inte trött av ljudet.
    Basen återges som sagt långt ned utan att bli bumlig och den tar inte över som jag tycker är fallet med tex Audio Technica ATH-M50X.
    Och diskanten är inte heller framträdande men tillräcklig för att kunna mixa, lagom är väl ett bra ord. Ljudbilden i CB-1 gör att jag kan mixa med svag ljudstyrka vilket jag tycker är en fördel för att rädda ömtåliga öron.

    Om jag skall summera så är Status Audio CB-1 mina mixlurar nu för tiden med AKG K601 som kompletterande lurar. Eftersom de är bekväma och låter bra så har jag dessa även när jag skapar musik då både komfort och ljud gör jag kan ha på mig lurarna länge utan att bli trött och COVID gör att vi alla sitter hemma mer så har lurar blivit jätteviktiga och CB-1 är mitt val.
    På negativa sidan är byggkvalitén, den är inte övertygande, jag är försiktig när jag hanterar lurarna. Och det som är en fördel när man sitter länge är också en nackdel när man vill ha ett riktigt tydligt mellanregister, det är lite tillbaka draget jämfört med K601 och HD600.

    Skulle jag köpa dessa lurar igen? Jajamen och skulle lätt betala mer för Status Audio CB-1. Mycket bra balanserade lurar för pengarna.

    Är CB-1 nåt för dig?
    Ja om du vill höra de lägsta frekvenserna på ett tydligt sätt utan att det blir mycket bas som i ATH-M50X eller för lite som i fallet K601 HD600/HD650.
    Mixar du EDM eller liknande, this is what you need!
    Nej om du är en basjunkie och gillar mycket toppdiskant, köp ATH-M50X istället.
    Vill du tracka sång utan läck, köp nåt annat.

  2. #2
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ohmen är endast 32, det är ruskigt lågt för att vara en pro-lur.
    Vet att många consoler med hörlursutgång gillar klart högre ohm. Klassiska akg k240 har 600 ohm i jämförelse.

  3. #3

    Veteran

  4. #4
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Bump!
    Hittade det jag någon gång läst...
    Sidan 15 i NEVE 8816 summing mixer manualen...
    NOTE: Only headphones with impedances above 60 Ohms should be used.
    Bra recension förresten!

  5. #5

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bump!
    Hittade det jag någon gång läst...
    Sidan 15 i NEVE 8816 summing mixer manualen...
    NOTE: Only headphones with impedances above 60 Ohms should be used.
    Bra recension förresten!
    För tex ett av det vanligaste ljudkortet Focusrite Scarlett rekommenderar man inte högre impedans än 200 Ohm.
    Inga begränsningar på lägre impedans. Lurarna är för hemmapularen, eller den nyfikne idioten (dvs drloop)
    Senast redigerat av drloop den 2021-01-06 klockan 19:56.

  6. #6
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ohmen är endast 32, det är ruskigt lågt för att vara en pro-lur.
    Vet att många consoler med hörlursutgång gillar klart högre ohm. Klassiska akg k240 har 600 ohm i jämförelse.
    Det är väl mest för att det ofta är lättare att spela sönder hörlurar med låg impedans som ofta är mer lättdrivna än högimpedanslurar. Borfe inte vara något problem för hörlursförstärken i
    De flesta mixers.

  7. #7

    Veteran
    Beyerdynamic DT 770 PRO finns som 32ohms version också.

  8. #8

    Veteran
    Japp och där gick de sönder.
    Det är en plastig konstruktion så naturligtvis gick de sönder i ena bygeln.
    Låter bra men byggkvalitén är onekligen ingen höjdare.

Liknande ämnen

  1. Bra budget alternativ för audio interface, Hjälp!
    Av MusicStudent i forum Inspelning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2017-08-25, 11:55
  2. Lur & Hans Appelqvist på Gävle Teater 21 jan
    Av Slim Vic i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-09, 12:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •